[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 1آذر 1400
آذر به دلم بر زد؛ بر زد به دلم آذر
آذر را اغاز کردیم … اخرین فصل پاییز و امیدواریم این ماه که پادشاه فصل ها لقب گفته بود بتواند بازار سرمایه را نه به دوران تاج و تخت سال 99 که به اندک رونق نسبی و دوران خوب و خوش خود نزدیک کند … نمیدانیم چرا به آذر امیدواریم و البته شک نداریم اذر پر خبرو پرحادثه ای را در پیش خواهیم داشت .
و اما بازار … امروز بازار با صف شستا و و وبملت و شپنا و برخی خرید ها نشان داد که خیلی هم بی پول نیست ولی انگیزه های مالی به تنهایی کافی نیست و ان ترس و ابهام همراه بازار باعث شده تا این پول بیشتر تماشاچی بازار باشد .بازار وسواسی این روزها به هرقیمتی وارد هر سهمی نمی شود و این زمان خواهد برد که به روال قبل برگردد …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که دیشب در تیر و کمان بورس هرچه تیر بود رها شد تا حداقل بازار امروز شرایط بهتری را داشته باشد و یک چیز را حالا چه آشکار و چه پنهان نشان داد که تکنیکال انگار ادبیاتی شده که همه جا رواج پیدا کرد و همه به آن توجه میکنند به خصوص مقاطع حساسش را ! درهرصورت تحولات اخبار و گزارشهای کدالی و افزایش اندک نرخ دلار به همراه رسیدن قیمت ها به جایی که میتواند نقاط ارزندگی و خوب قیمت ها باشد باعث شده تا کم کم تمایل بازار به برگشت بیشتر شود و البته دیروز و امروز هم حس کردیم که اندک تمایلات و تغییرات در این وادی دیده می شود و باز هم میگویم در فرآیند برگشت قطعی بازار بارها و بارها عرضه شده و دوباره مثبت می شود و این به دلیل درگیر شدن جریان پول با بازار است که بتواند بر چالش ترس از ریزش غلبه کند و موج صعودی جدیدی اغاز نماید . در یان فرایند گردش معاملات باید افزایش یابد رسیدن حجم معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد یا مرز بین شش تا هشت هزار میلیارد در معاملات خرد می تواند نشانه خوبی برای بازار باشد که هنوز رویت نشده …
اما در طول زمان چه خبر است … ما طی دو هفته آتی یکی از پر خبرترین و خاص ترین دوره های بازار در این مدت را خواهیم داشت که هر روز آن برای بازار می تواند خاص و دقیق و متفاوت دنبال شود .
اگر بخواهیم به ترتیب بگوییم باید گفت که امروز در خودرویی ها جلسه تنظیم بازار را داریم که میتواند شوک قوی و خوبی برای گروه خودرو بازار باشد در کدال طی ۵ روز کاری پیش رو گزارش های میان دوره حسابرسی شده شرکتها را داریم و همچنین گزارش زیر مجموعه شرکت ها و از همه مهمتر گزارش ماهانه که به نظر احساس می کنیم با توجه به آمار بورس کالا گزارش ماهانه خوبی را در آبان شاهد باشیم . سپس به رخداد مهمی به نام مذاکرات می رسیم که در هفته دوم آذر گویا آغاز می شود و می توانند اثرات بسزایی در چشم اندازهای سیاسی و اقتصادی کشور داشته باشد . پیش از این هم معتقد بودیم که برخلاف بسیاری از بچه های بازار مذاکرات و توافق به سود بازار تمام خواهد شد و فشار عوامل مختلف را از سر بازار برمیدارد
و بعد از آن به نظرم مهمترین رویداد انتشار اخبار از بودجه و اتفاقات مهم تحولات ارزی بودجه و هزینه های مرتبط با شرکت ها و دولت خواهد بود که تا قبل از ۱۵ آذر نهایی میشود تجمیع این اتفاقات و رویدادها در این ۱۵ روز نشان می دهد که روزهای بسیار خاصی پیش روی بازار است که می تواند سرنوشت زمستان را روشن کند
اینکه آیا زمستان سختی در راه است و یا گرمای زمستان از پاییز بیشتر خواهد شد
با اینکه به دولت بدبین هستیم و معتقدیم تصمیمات بر مبنای خرد جمعی گرفته نمی شود اما امیدواریم این بار مسیر متفاوتی طی شود و صد البته یک امیدواری دیگر هم پیش روی بازار است اگر به خاطر داشته باشید روز سه شنبه در مورد چارتیست ها و پیش بینی آنها از شاخص صحبت کردیم
نتیجه گیری ان نمودار و آن تحلیل این بود که : شاخص کل بعد از تکمیل الگوی دیامتریک، حرکتی صعودی تا ۱۵۸۵۰۰۰ انجام داد و سپس وارد اصلاح قیمتی و زمانی شده است، از لحاظ قیمتی محدوده ۱۳۸۰۰۰۰ و از لحاظ زمانی نیمه اول آذر ماه میتواند شرایط کفسازی و صعود شاخص کل را فراهم نماید. این بدین معنی نیست که ممکن است دقیقا طبق همین الگو پیش برود ولی شرایط نشان میدهد احتمالا ما کمی با شیب کم منفی شدن را طی روزهای اتی داشته باشیم و و شاید هم روزهای اول آذر به واسطه گزارش ها و مذاکرات برجام کمی بیشتر به تفکر وارد شود ولی در کل بازار در نقاطی نیست که بخواهد منفی های عجیبی را ببیند
گذر زمان به خوبی میتواند شرایط را نشان دهد که احساس میکنیم تا به این لحظه به نظر به خوبی در آن پیشبینی در حال حرکت است و شاخص با نزدیک شدن به1380 واکنش خوب نشان داد و حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که آن نمودار قرار است درست پیش برود احتمال افزایش بازار و شاخص ها در روز های آتی بیش از احتمال کاهش است…
و حرف آخر … در 3 گانه ای که بارها در موردش صحبت کرده بودیم یعنی نرخ دلار ،بازارهای جهانی و تصمیمات دولت رفته رفته به نظر دولت و نرخ ارز شفاف تر می شود ما می مانیم و قیمت های جهانی… بسیاری از فعالان بازار معتقدند قیمت های جهانی در این محدوده نمی ماند و افت خواهد داشت . البته بازار ما در رشد این قیمت ها هم جایی نرفت و به این رشد خیلی پی به ای نداد که بخواهد در افت ان را لحاظ کند ولی در کل این موضوع به عنوان یک ریسک قطعا مطرح است . امیدواریم بازار بدشانس نباشد ولی در هر صورت همه چیز ممکن است . البته بازهم میگوییم بازار خیلی اعداد عجیبی را از بازارهای جهانی در سود شرکت ها و قیمت ها لحاظ نکرده که حالا بخواهد رفتار معکوسی در پیش بگیرد این که یک نگرانی قابل درک باشد درست است ولی این که انقدر نگرانش باشیم که زمان را بکشیم به نظر خیلی منطقی نیست .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب و مردد اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت بهتر و بهتر شد و بازگشایی وبملت و شپنا نیز کمک خوبی به بازار کردند برای فردا باید منتظر موج جدید و بهتری از اخبار باشیم …
بانک ها و برگشت از لب مرز
در بانک ها همانطور که روز گذشته اشاره داشتیم سهام این گروه از مرز قیمتی حمایتی خود برگشته و به اصلاح خود پایان دادند
در این گروه بانک تجارت به مصاف قیمت های 200 تومانی می رود فردا این سد قیمتی شکسته شود سهم تا قیمت های 220 الی 250 تومان صعود خواهد داشت بانک تجارت امسال سود خوبی از سرمایه گذاری هایش شناسایی و از همین بابت رشد خوبی خواهد داشت
همانطور که گفته بودیم سطوح قیمتی 300 الی 320 تومان نقطه بسیار خوبی برای خرید ونوین می باشد سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با شایعات سود 60 تومانی و فروش احتمالی سهام برخی شرکت های زیر مجموعه به سمت هدف 360 تومان می رود سهم در این سطوح نوسانات خوبی می دهد اما روند میان مدت سهم تارگت 400 تومانی را هدف قرار داده است
بانک ملت هم برگشت خوبی زد سهم اصلاح بالایی کرده بود و باید با برگشت روند همراه می شد این سهم نیز وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته اصلاح بالایی را تجربه کرده است این سهم نیز دو هدف قیمتی 350 و 380 تومانی داشته و خبر برنامه افزایش سرماییه محرک قوی سهم شد امروز برخی صندوق های خاص ثابت فروشنده سهم بودند ولی به نظر میتواند حرف های خوبی در دل خود داشته باشد .
دیشب خبر رسید که افزایش سرمایه بانک ملت دوباره به جریان افتاده و توسط سازمان حسابرسی در حال رسیدگی است.دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت گفته، به محض دریافت گزارش مذکور، سهامداران را مطلع خواهند کرد. با این خبرها و این اتفاقات به نظر گروه بانک هم کم کم باید مورد توجه قرار گیرد ما رویداد اصلی این گروه را روشن شدن نرخ تسعیر میدانیم . در این گروه وبملت وبصادر سامان ونوین گزینه های بدی نیستند و میتوانند جذاب باشند
خبر حذف دلار 4200 تومانی در دارویی ها
در دارویی ها خبر خذف دلار 4200 تومانی برای برخی دارویی ها سبب شد تا توجه بازار به سمت این گروه جلب و دارویی ها باز در کانون توجهات قرار بگیرند
در دلر سهم صف خرید شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بازار اگر گزارش خوبی را از سهم در ابا ماه شاهد باشد می توان انتظار صعود خوبی از سهم را داشت دلری که هدف قیمتی 4600 و 5000 تومانی داشته و به نظر می رسد اگر گزارش رشرگت مثبت باشد هدف دوم هم قابل دسترس باشد
در دارویی جابر باز هم قیمت های 1250 تومانی سبب برگشت روند این سهم شد سهمی که هدف قیمتی 1400 تومانی داشته و خبر های قوی در خصوص احتمال عرضه سهام دارویی دانا تا پایان سال دارد این سهم دارویی رشد قیمتی میان مدتی خوبی را در پیش خواهد داشت
در دارویی کوثر کف قیمتی 300 الی 320 تومان بسته شده و سهم از این سطوح تا قیمت های 360 تومان نوسان می دهد سهمی که با توجه به افزایش نرخ انتی بیوتیک ها وضعیت خوبی در سود عملیاتی را شاهد و از طرف دیگر سرمایه گذاری های شرکت در دارویی امین سبب شده تا سهم در موقعیت خوبی قرار بگیرد
دارو را هم زیر نظر داشته باشد میتواند گزینه خوب بازار باشد . در فروش شهریور هم 3016 میلیارد ریال شده و مهر 3017 میلیارد ریال بوده است
7 ماهه به 15298 میلیارد ریال رسیده است
مدت مشابه سال قبل 6669 میلیارد ریال بود
استقبال از ماهانه ها
در پتروشیمی ها روند مثبت بود روندی که نشان می دهد انتظارات ازاین گروه افزایش یافته و به نظر می رسد گزارشات ماهانه خوبی را در این گروه شاهد باشیم
در شفن همچنان سهم با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد سهمی که قیمت های 1600 تومانی را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 1800 تومانی می رود این سهم حمایت های قوی شده و در وضعیت خوبی از نظر حمایتی به سر می برد شفنی که با این حمایت ها عرضه های سنگین خود را براحتی در حال جذب است
شغدیر که به قیمت های 9000 تومان رسیده بود سیکل نوسانی بسیار خوبی را تشکیل داده و در قیمت های 9000 الی 10000 تومان نوسانات 10 درصدی عالی می دهد رشد اخیر قیمت های جهانی پی وی سی گزارش خوبی هم از سهم در پیش رو خواهد داشت
در نماد جم پیلن گزارش عالی 6 ماهه و شنیده ها از فروش بسیار خوبی در ابان ماه سبب شده تا سهم صف خرید سهم سهمی که ارزش ذاتی 14000 تومانی داشته و اگر فردا بتواند از سد مقاومت قوی خود عبور نماید رشد ادامه داری را در پیش خواهد گرفت تا به هدف خود برسد
در بین پتروشیمی ها بوعلی دوباره سود را بالا برد و به طور کلی با این گزارش ها میتوان به وضعیت خاص فارس بیشتر امیدوار شد . در بین پر ریسک ها روی شکام صحبت کردیم شصفها هم گزارش بدی نزده است پی به اس سهم به یک میل کرده و این میتواند عامل خوبی برای رشد سود باشد سهمی که 3 ماهه 5348 میلیارد ریال فروش داشت در تیر این عدد به 4018 میلیارد ریال رسیده است و مرداد با کمی افت 2106 میلیارد ریال بود و شهریور با رشد به 2983 میلیارد ریال رسیده است و مهر هم ۲۸۹۶ میلیارد ریال بود . جمع درامد ۷ماهه ۱۷۳۷۱ میلیارد ریال شده است و مدت مشابه قبل ۶۸۶۴ میلیارد ریال بود
و سر اخر سراغ یکی از بهترین گزارش ها میرویم شپدیس در در ۱۲ماهه ۲۱۳۱۴ و 9 ماهه 14222 ریال سود محقق کرده است تا ۳ماهه اخرخوبی داشته باشد
در 9ماهه 83296 میلیارد ریال سود عملیاتی و 85329 میلیارد ریال سود خالص داشت.
۱۲ماهه سود عملیاتی ۱۱۹۵۴۶ و سود خالص ۱۲۷۸۸۳ میلیارد ریال بوده است. انصافا عالی عمل کرده و با همین ثبات هم 3400 3300 تومان سود برای سال بعد دارد . حداقل تقسیم سود 1300 تومانی را داشته و میتواند نکته مهم سهم دراین شرایط باشد . به نظر خود شپدیس بد نیست ولی پارسان و غدیر جالب تر می شوند .
پالایشی ها هم بالا امدند
در پالایشی ها روند خوبی را شاهد بودیم با این قیمت های جهانی نفت و دلار پالایشی ها با افزایش حاشیه سود در نیمه دوم سال سود های خوبی را رونمایی خواهند کرد
شپنا امروز پس از افزایش سرمایه با رشد قیمتی 5 درصدی بازگشایی شد شپنایی که به استقبال افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی رفته بود این سهم قیمت های سرسخت 650 تومانی را در پیش دارد سطوحی که اگر شکسته شود سهم تا قیمت های 720 تومان صعود می کند
در شبندر هم وضعیت خوب دنبال می شود این سهم اوضاع خوبی داشته و کف قیمتی 620 تومانی را بسته و سقف قیمتی 680 تومانی را دنبال می کند سهمی که سود سازی بالایی داشته و شایعات و شنیده های خوبی دارد این سهم به نظر می رسد امسال براحتی به سود 140 تومانی شایعه شده برسد ولی فعلا روندش در قیمت های عنوان شده نوسانی دنبال می شود
شاوان همچنان به فکر عبور از قیمت های 14500 تومانی می باشد سهمی که اگر این سد قیمتی را در هم بشکند رشد قیمتی خوبی تا سطوح 16000 تومانی دارد آس گروه پالایشی شاوان می باشد که هم سود 3000 تومانی و هم افزایش سرمایه 600 درصدی از سود انباشته دارد
فولادی های سر سبز
در فولادی ها خبر خوب مذاکرات وزارت صمت و نفت در خصوص عدم قطعی گاز شرکت های تولید کننده اهن اسفنجی جو مثبت خوبی را در این گروه رقم زد
فولاد مبارکه غول بازار و یکی از بهترین و سود سازترین سهام گروه که شایعات سود 280 الی 300 تومانی را دنبال می کند و این روزها گزارشات بسیار خوبی از شرکت های زیر مجموعه اش منتشر می شود به سطوح بالای 1100 تومانی رفته است سهم تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای نوسان و رشد قیمتی را دارا می باشد
در ذوب اهن سهم صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 420 تومان جای پیشروی دارد تحلیل ها حکایت از سود 40 تا 50 تومانی برای امسال و سود بالایی برای سال اینده دارد ذوبی که شاهد رشد خوبی در فروشهای ماهانه اش بوده و به نظر می رسد اوضاع خوبی دارد
در فولاد کویر سهم ارام ارام به قیمت های 620 تومان نزدیک می شود سطوح قیمتی 620 الی 650 تومان فعلا سطوح خوبی برای تعادل این سهم محسوب می شود شنیده می شود شرکت اقدام به خرید و انبار شمش روی به منظور عدم اسیب پذیری از احتمال قطعی گاز در زمستان کرده است
فولاژ را زیر نظر بگیرید یک ابان خاص داشت و فولاد غدیر ایرانیان هم شرایط خوبی را داشت سهمی که مهر 7217 میلیارد ریال فروش داشته و ۲۶۵,۵۸۴,۴۰۴ ریال نرخ بوده است
آبان هم به فروش ۹۱۹۸ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ ۲۳۹,۶۷۷,۰۴۶ریال شد
جمعا ۸ ماهه به ۵۸۳۰۸ میلیارد ریال رسیده مدت مشابه ۳۶۱۰۷ میلیارد ریال بود. به نظر 9 ماهه خوبی در انتظار سهم است .
چهارگوشه بازار
بیمه کوثر با صف خرید همراه و بار دیگر شانس خود را برای رشد تا قیمت های 460 تومان و شکست این قیمت ها امتحان می کند شنیده می شود حجم بالای سرمایه گذاری های شرکت امسال سود سرمایه گذاری های این بیمه ای را متحول و سهم در موج 5 صعودی قرار گرفته است. در گروه بیمه به نظر تحولات و حجم ها کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از دید ما همچنین 3 سهم کوثر اسیا البرز جذاب هستند با دید نوسانی پر ریسک هم بیمه ملت پر حجم است و در مجموع میتوان گفت که فضای خاصی را دارد و یکی از خاص ترین بیمه هاست بیمه کوثر با اندک رشد سود در حسابرسی شده مواجه بود و نشان میدهد اوضاع شرکت بد نیست . با دید میان مدت هم هر 3 نماد اول گزینه های خوبی هستند .
ایران ترانسفو بار دیگر گارد صعودی گرفته و قیمت های 250 الی 260 تومانی را خواهد دید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از طرف دیگر از دید تکنیکالی نیز قیمت های 220 تومان سبب حمایت قوی در سهم می شود بترانس اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی خوبی دارد
معادن و فلزات در قیمت های 1000 تومانی فعلی ریسکی ندارد سهم در کوتاه مدت تا قیمت های 1100 الی 1150 تومان نوسان دارد در میان مدت سهم اهداف بالایی داشته و هم از طریق سنگ اهنی ها و هم ملی مس سود سازی خوبی هم دارد
امروز شستا یکی از عجایب بازار بود صف شد و صف را ندادند . وقتی دیروز صف خرید شد از افزایش سرمایه و تایید ان نوشتیم و حالا خبر نهایی شد افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی شستا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت. حالا توپ به زمین بورس رفت ومیتواند بسیار خاص عمل کند . به نظر با دید میان مدت سهم خوبی است و حتی اگر 600 تا700% هم تصویب شود به نظر قیمت انقدر کم شده که میتواند جذاب باشد
به نظر گروه سرمایه گذاری ها هم کم کم شرایط بهتری را دارد . در این گروه حرف ها و نکته ها زیاد است و البته با افزایش سرمایه شستا تاپیکو و برخی همراهان سهم رنج شده و تاپیکو از هر نظر دوباره مورد توجه قرار میگیرد . ونیکی دیگر سهم مورد توجه بازار است و از سوی دیگر با گزارش های خوب خود میتواند فعال تر در بازار ظاهر شود . وغدیر گزینه خاص بازار است با این سود پردیس به نظر تقسیم سود 1300 جدی شده و این یعنی غدیر بالای 1800 ریال قابلیت تقسیم سود دارد و این گزارش خوب از زیر مجموعه ها نیز میتواند برای او جالب شود . حتی معتقدیم پارسان هم به سود 4000 ریالی در تقسیمی نزدیک می شود . در مورد خود هلدینگ هم یکی دو گزارش مثلا گزارش اروند با این شناسایی سود خوب و سایر گزارش ها نشان میدهد قیمت جایی است که اماده یک حرکت است فارس را هم در این بازی بسیار کم ریسک می بینیم .
امروز خودرویی ها خیلی حال و روز خوبی را نداشتند . دوباره حوزه خودرویی داغ شده و شنیده می شود ستاد تنظیم بازار امشب گزارش خود را از افزایش نرخ تصویب کرده و کم کم احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه خودرویی ها بع مدار بازگشایی بازار بازمیگردند که اتفاقات خوبی میتواند برای انها رخ دهد .
اپ این روزها عجیب معامله می شود به نظر بازی خوبی را در سهم ها شاهدیم و باید اذعان داشت فضای سهم نوسانی شده در مورد اپ ریسک کمی بالاست ولی شرایط خاصی را دارد . بین شرکت های این گروه معتقدیم خیلی گزینه ها خاص نیست ولی در گروه همسایه سیستم و های وب جذاب هستند
در بازار اخابر امروز بست و به مجمع رفت به نظر این سهم در بازگشای یمیتواند اخبار و تحولات خوبی را از خود بروز داده و شرایط بهتری را رقم بزند
تپمپی هم شرایط خوبی را گرفته است صنايع پمپيران از زیر مجموعه های تپمپی دست به کار بزرگی زده و 6 ماهه به سود 1037 میلیارد ریالی رسیده است کل سود سال قبل 682 میلیارد ریال بود
[/ihc-hide-content]


