گزارش بازارامروز شنبه 22 آبان 1400
دوباره داستان های دستوری !
حتما حکایت پیرمرد چوپان و توفان و گردبادی که در گرفته بود را شنیده اید ! پیرمرد از دور نظاره گر توفانی بود که داشت می آمد و تا این خطر را دید از خدا کمک خواست و نذر کرد ! کی ای خدا من از این راه سلامت عبور کنم تا یک سال پشم وکشک این گوسفندان را در راه خدا خرج میکنم . به محض این که توفان فرونشست و از این گردنه عبور کرد پیش خود گفت پشم چی کشک چی حالا که گذر کردیم !! همین حکایت شده حکایت بازار ما ، تا وقتی به سهامداران نیاز بود تا وقتی اتفاقی رخ نداده بودو خر از پل نگذشته بود سهامداران و قیمت گذاری دستوری و خلاصه همه چیز بر مبنای اصول اقتصاد بود و تا خر از پل گذشت همه چیز دوباره به روال سابق برگشته و در روی همان پاشنه تصمیمات پوپولیستی میچرخد… طبق معمول بازار سرمایه قربانی شده و سر سهامداران بیچاره را می تراشند .
تصمیم اخیر دولت یک شوک بزرگ برای بازار بود شاید بسیاری معتقدند این موضوع را بزرگ نکنید اتفاق خاصی نبوده درصورتی که معتقدیم این تصمیم پیامد منفی زیادی از نظر روانی برای بازار داشته است پیام اول را اثراتش در گروه خودرو و صف فروش امروز خبهمن شاهد بودیم گروه خودرویی که تازه داشت جان می گرفت و به سمت بهبود پیش میرفت و بازار را نیز با خود حرکت می داد با این تصمیم ناگهان دچار این سکته شد … اما پیام دوم ضربه به خود بازار سرمایه بود که تازه داشت امیدوارم میشد و گارد صعود گرفته بود با خبر های رسیده از بازارهای جهانی و دلار بهبود را نشان میداد با این تصمیم شوک بزرگی به این چشمانداز مثبت و خوش بینی ایجاد شده و کار بازار را سختتر کرد
اما مهمترین پیامد این موضوع پیامد سوم است ببینید حرکت اخیر نشان داد که همچنان شعار بر منطق و خدایی نکرده دوست نداریم این را بگوییم تحولات سودجویانه و فساد خیز بر اصول اقتصادی رجحان و برتری دارد هنوز تصمیمات پوپولیستی جای منطق اقتصادی را پر کرده و بازار از این جهت ناامیدانه رفتار کرد که دولت هنوز متوجه نشده که منطق اقتصادی چطور می تواند به او کمک کند و همچنان در بر روی همان پاشنه می چرخد . او جلوی اقتصاد می ایسند و طبق معمول این 40 ساله بازهم سیلی میخورد ! وقتی برای تصمیم به این مهمی و البته روشن و آشکار و واضح چنین مقاومت هایی وجود دارد بازار متوجه خواهد شد که از این دولت آبی برای اقتصاد مریض گرم نمی شود و همچنان تصمیمات اینچنینی در بازار جریان دارد.. پس طبیعی است که بازار این ریسک را لحاظ کنید
دقت کنید بیش از چند ماه پیش گفتیم نرخ ارز ،بازارهای جهانی و تصمیمات دولت ریسک های بازار هستند . ان دو تای اولی را به بهترین وجه میبینیم ولی همین اخری کافی است که بازار به این شکل در آید !
البته قضاوت کردن دولت از یک تصمیم اشتباه است ما سابقه و تجربه دولتها این موضوع را نشان داده که به راحتی دولت ها اولویت های اقتصادی و منطقی درست را قربانی شعارهای عوام گرایانه و مسائل این چنینی می کنند . شک نداریم بازار از این موضوع نیز میگذرد و عبور میکند و دیر یا زود تحولات خودرو هم رخ می دهد اما آن چیزی که آسیب می بیند اعتماد سرمایهگذاران است و چه جالب که تا همین چند وقت پیش همه در مورد منطق اقتصادی و جلوگیری از قیمتگذاری دستوری و پیشبینیپذیر کردن اقتصاد صحبت میکردند و درست در یک ازمون اولیه و در یک بزنگاه شعاری بودن این موضوع بیرون زد و نشان داد که همه این موارد حرف است و یادهوا ! شعاری بیش نیست… بازار از این رنج می برد که با او می خواهند حرف درمانی کنند اما در عمل قدمی برنمی دارند
بازار به مولفه های خوبی رسیده که میتواند مسیر رشد را آغاز کند تحولات ارزی اتفاقات خوب بازارهای جهانی مسیرهایی که به سمت منطقیتر شدن اقتصاد و بازار محور گام برمیدارد همه و همه گواه این شرایط است اما آنچه در عمل روی می دهد سیگنال خوبی از سوی دولت برای بازار سرمایه نیست ! بزنگاه بعدی ارز 4200 و بعد بودجه است !
در مجموع بخواهیم بیان کنیم باید گفت که در حال حاضر در شلم شوربا ترین حالت ممکن خود قرار دارد و بازار سرمایه ای که باید با سیاست های حمایتی و تشویقی محل امنی برای جذب سرمایه ها باشد با عملکرد ضعیف دولت و تیم اقتصادی فراری دهنده سرمایهها شده و بازار ارز و سکه و رمز ارز را داغ کردند. سنگ را بسته و سگ را باز کردند !! امروز با این تحولات نرخ ارز و شرایط و خبرهای خوب بازار باید رونق خوب و مثبت میگرفت اما به دلیل این ندانم کاری ها این چنین وضعیت آشفته و منفی را داشت و شک نداریم که دود این بی تدبیری ها قبل از هر چیز به چشم خود دولت خواهد رفت .
صحنه فعلی وضعیت اقتصادی نشان میدهد سردرگمی در تصمیمات اقتصادی در دولت موج میزند و این باعث شده است تا این جو بی اعتمادی و ترس به بازار هم منتقل شود . البته در نهایت همه چیز به سمت منطقی بودن و ارزندگی حرکت میکند ولی هزینه زیادی در این راه پرداخت خواهد شد . این سردرگمی اقتصادی به بدترین شکل ممکن خود در حال بروز و ظهور است و از خودرو تا ارز 4200 ان را می بینید . و چه جالب است که نرخ خودرو در بازار نه تنها کم نشد بلکه افزایش داشت تا حکایت اقتصاد و سیلی که به صورت سیاستمداران میزند روشن تر گردد به راستی فریدمن درست میگفت اگر مدریت یک شنزار را به سیستم دولتی بسپارید بعد از مدتی کمبود شن خواهی داشت !!
و حرف اخر … چه بخواهیم و نخواهیم دلار و بازار سرمایه همبستگی جدی دارند و این در حالی است که نرخ ازاد به 29 نزدیک میشود و صرافی ملی حوالی 28 است و نرخ نیما 23500 ، ان چیزی که دیر یا زود قیمت ها ان را لحاظ میکنند و به سمت ان حرکت خواهند کرد ارزندگی قیمت هاست با این نرخ ارز به نظر دیر یا زود قیمت ها خود را به ان سطوح رسانده و در مدار ارزندگی حرکت میکنند در این میان این تصمیمات دولت نظیر قیمت گذاری دستوری و … بیشتر موانع کوتاه مدتی است که سرعت این حرکت را کاهش میدهد به نظردر فروش دارایی ها دقت کنید …
دولت ان جایی که فعلا زورش رسیده و دستور داده جیب شرکت ها و سهامداران است و دیر یا زود این معادله بهم میخورد …امیدواریم عاقل باشند …
و اما در بازار چه خبر بود … امروز بازار از یک سو حرص و جوش تصمیمات غلط دولت را میخورد و از سوی دیگر دلار را میدید که مسیر صعودی گرفته و این حرص او را بیشتر میکرد . بازار در نیمه دوم برای دقایقی بهبود داشت ولی هر چه پیش رفت فشار فروش بیشتر شد و جالب است که در دلاری های بازار هم جو منفی بود …
دارویی ها میل به صعود
دارویی ها با این خبر ارز 4200 از نظر روانی کمی جان گرفتند ولی از نظر اثرات سود اوری به نظر باید کمی صبر کرد و زود قضاوت نکرد ولی در هر صورت فکر میکنیم قابلیت های خوبی را در گروه دارو با این ازادسازی ها داشته باشیم دجابر که به واسطه ددانا رشد میکند ولی در کل در بین اکثر شرکت ها دارو دلر دسانکو درازک دابور و صد البته بهتر از همه تیپیکو با دید میان مدت میتواند جالب باشد . در دارویی ها میل به صعود خوبی دیده می شود به نظر می رسد دارویی ها با رشد قیمتی خوبی در میان مدت همراه و انتظار دارند حداقل بخشی از دلار 4200 تومانی در خصوص برخی داروهای غیر ضروری حذف شود
دسانکو با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد سهم نوسانات خوبی داده و در قیمت های 1200 تومان حمایت و تا قیمت های 1400 الی 1450 تومان نوسان می دهد سهمی که فروشش رشد خوبی داشته و با خط تولید جدید توانسته هم بر فروشش هم سود سازیش بیافزاید اما فعلا سیاست در تین سهم نوسانگیری می باشد
در دارویی لقمان که تجدید ارزیابی 900 درصدی دارد به زودی مجوز سهم صادر می شود از دید تکنیکالی کف قیمتی سهم سطوح 2400 تومان بوده و سهم در قیمت های 2400 الی 2800 تومان در نوسان است سهمی که مالکیت 11 درصدی در زیر مجموعه برکت تولید کننده واکسن برکت هم دارد به نظر می رسد قیمت های 2400 تومان زمینه ساز حمایت خوبی در سهم شود
دارویی کوثر به قیمت های 320 تومان برسد خریدنی خواهد بود هم ارزش بالای دارویی امین در دل سهم را شاهد هستیم هم خود شرکت با رشد خوبی در سود عملیاتی همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در کف قیمتی 320 تومانی هم از دید بنیادی هم تکنیکالی می تواند نوسانات مثبت داشته باشد
تک پرهای پتروشیمی
در پتروشیمی ها فشار فروش بالا اما برخی نمادهای گروه با اقبال و حتی صف خرید همراه شدند که بیشتر به دلیل وضعیت محصولاتشان در بازارهای جهانی می باشد
در نماد پتروشیمی خراسان که شاهد ادامه صعود قیمت های جهانی اوره می باشد و همینطور پتانسیل سود سازی و رشد سودش بیشتر می شود کم کم به هدف قیمتی نهایی 14000 تومانی نزدیک می شویم این سهم کف حمایتی 12000 تومانی را بسته و شایعات سود بالای 2000 تومانی دارد
در اریاساسول که شاهد دریافت مجوز افزایش سرمایه از سود انباشته بودیم این مجوز انقدر جذابیت نداشت که سبب رشد سهم شود سهمی که مقاومت قوی 12500 تومانی داشته و اگر به قیمت های 10000 تومانی بازگردد برای خرید می تواند مورد توجه و جذاب واقع شود
شپدیس علی رغم وضعیت بنیادی خوب خود و شنیده ها در خصوص انتشار صورت های مالی 12 ماهه مثبت به زودی در سهم با فشار عرضه ها همراه می باشد این سهم نتوانسته همچنان قفیمت های 20 هزار تومانی را بشکند این قیمت ها به تابوی سهم تبدیل و شکسته شدنش می تواند انرژی لازم برای رشد 0 تا 20 درصدی در این سهم را فراهم سازد
در گروه پتروشیمی اوره ای ها می تازد و اثرات ان را در 2 ماه اتی در سود و فروش اوره ای ها می بینیم و ا همین رو شیراز و کرمانشاه جالب می شوند زمزمه هایی در جریان بود که برای نرخ اوره نیز اتفاقاتی رخ میدهد ولی با این دست فرمان دولت بعید است . در این گروه شلرد را هم زیر نظر داشته باشید گزینه خوبی است . دراین گروه از پارس خبرمیرسد که به زودی حسابرس افزایش سرمایه را نایید کرده و به بورس ارسال میکند خبرمهمی برای سهم است
بوعلی و مارون را کمی بیشتر زیر تظر بگیرید سهم های خوب با فروش خوب و گزارش خوبی هستند
نوری هم خبرهای خوبی را دارد در توضیح روزهای قبل گفته است محصولات برش سبک و رافينيت قابل تبديل به همديگر مي باشند و سياست هاي توليد و فروش شرکت پتروشيمي نوري برگرفته از بازار و قيمتهاي فروش محصولات برش سبک و رافينيت مي باشد. لذا با در نظر گرفتن دو عامل فوق، تصميم شرکت در ماههاي گذشته، توليد و فروش کمتر برش سبک و تبديل آن به محصول رافينيت بوده است که اين موضوع در گزارش هاي فعاليت ماهانه اين شرکت مشخص مي باشد.
پارسان و فارس را هم زیر نظر بگیرید برای میان مدت خبرهای خوبی خواهند داشت به خصوص با این نرخ ارز …
بانک ها و عرضه در عرضه
در بانک ها فشار فروش مشهود و عرضه های سنگین سهام این گروه را به صف فروش کشاند سهامی که جو منفی بازار بر این گروه نیز اثر گذار بود
در بانک تجارت سهم به سمت حمایت 200 تومانی عقب گرد می کند سهم جای افت زیادی ندارد و همین فردا ممکن است حمایت شود تجارتی که سرمایه گذاری های ارزشمندی داشته و سهم جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت به سمت سطوح 220 الی 240 تومان خواهد داشت
در بانک سامان عرضه ها شدت و صف خرید سهم عرضه شد مقاومت 760 تومان ایست محکمی به این سهم داد سامانی که ارزش ذاتی 900 تومانی داشته و اگر فروش دارایی یا افزایش سرمایه ایش نهایی شود باز هم یک موج صعودی دیگر خواهد داشت سهمی که از بازار حسابی عقب است
بانک اقتصاد نوین را می توان به عنوان گزینه مطلوب نوسانی و میان مدتی بانک ها دانست سهمی که در کف قیمتی 300 تا 320 تومان با افزایش تقاضا و با رشد قیمتی به سمت سطوح 360 تومان یک نوسان عالی می دهد این سهم هم وضعیت سود سازی و هم ارزی و هم احتمال فروش دارایی خوبی دارد
پالایشی ها یک بام و دو هوا
پالایشی ها با فشار فروش و تک نمادهای مثبت همراه بود این گروه استعداد برگشت روند را داشته و به خصوص سهام سود ساز گروه می توانند بازدهی های خوبی از همین سطوح داشته باشند
شاوان که افزایش سرمایه 600 درصدی از سود انباشته را مصوب کرد امروز وضعیت بهتری داشت سهم سود 3000 تومانی امسال داشته و با این سود ارزش ذاتی 18000 تومانی دارد سهم در صورت شکست قیمت های 15000 تومانی به هدف قیمتی ذکر شده خواهد رسید سهم پی بر ای پایینی در گروه خود داردشاوان افزایش سرمایه خوبی دارد و شبریز هم همینطور گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 1,143,421,600,000 ریال به مبلغ 8,000,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور تامين منابع مالي جهت اجراي طرح توسعه شرکت با عنوان احداث واحدهاي تقطير در خلاء (VB) و قير سازي که در تاریخ 1400/08/20 به تصویب هیئت مدیره رسیده.
در شبندر سهم اگر به قیمت های 620 تومان برسد بار دیگر برای خرید جذاب خواهد بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فرض سود 140 تومانی ارزش ذاتی 800 تومانی دارد سهمی که فعلا در رنج قیمتی 620 الی 720 تومانی نوسانی بوده و به این نوسانات خود ادامه می دهد
شبریز ظاهرا با توجه به گزارش ضعیف 6 ماهه فعلا قصد دارد در سطوح 3200 الی 3600 تومان در نوسان بماند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند سهم صعودی می باشد اما با دید کوتاه مدت فعلا روند سهم نوسانی ارزیابی می شود گزارش 9 ماهه که ماهیت بهتری دارد باز می تواند شبریز را به اوج قله قیمت های 4000 تومان باز بگرداند
هنوز معتقدیم شاوان وش بریز و شبندر خوب های این گروه هستند هر چند شپنا نیز به زودی به مجمع می رود
میل به غذایی ها
برخی شرکت ها ازاین حذف ارز 4200 سود می برند ولی دقت کنید ممکن است دولت همینطور که با خودرویی ها بازی کرد با انها نیز بازی کند بهای تمام شده را رشد دهد و فروش را خفه کند ! ولی در صورت ازادسازی به نظر غبشهر غمارگ غکوروش در گروه روغنی ها ، سپید زکوثر سیمرغ در گروه زراعت میتوانند جالب باشند . هر چند بازهم میگوییم فعلا فقط اثرگذاری حدسی داریم ولی سود این شرکت ها میتوانند با این تحولات دستخوش تغییر شده و امروز در منفی ها شاید بیشتر مورد توجه باشند .
در نمادهای غذایی شاهد خبرهای مثبتی در خصوص حذف دلار نیمایی در این صنعت بودیم کسری 8 میلیارد دلاری واردات مواد اولیه در این گروه سبب شده تا غذایی ها با اقبال خوبی همراه شوند
در این گروه پاکدیس که در 6 ماهه به سود 91 تومانی و برای سال سود بالای 200 تومانی برای سهم رقم زده می شود شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم سهم حمایت قوی شده و از نظر تکنیکالی دو هدف عمده 1600 و 2000 تومانی دارد شنیده می شود امسال تمامی طرح های توسعه ای شرکت افتتاح و افزایش سرمایه خوبی هم در انتظظار سهم است سهم غذایی با پی بر ای پایین و ریسک کم که جای رشد خوبی خواهد داشتغزر هم به حمایت 1000 تومانی واکنش نشان داده و مثبت شد سهمی که احتمال ازاد سازی در این شرکت بعید نیست غزر نیز تحولات بنیادی خوبی داشته و با هدف قیمتی 1100 و 1200 تومان می تواند مورد توجه باشد سهمی که فروشش نیز در 7 ماهه رشد خوبی داشته و نشان می دهد تعدیل مثبت خوبی در دل سهم نهفته است
غکوروش این سهم تولید کننده روغن که خبرهای حذف دلار 4200 تومانی در سال اینده را دارد به سمت قیمت های مقاومتی 5200 تومانی می رود سهم کمی از نظر سود سازی عقب است که با افتتاح طرح توسعه این خلا پر شده و روند میان مدتی سهم به سمت سطوح 6000 تومان می باشد
چهارگوشه بازار
بیمه کوثر پس از افزایش سرمایه بازگشایی بسیار خوبی در این بازار منفی را داشت سهم با جهش قیمتی 9 درصدی همراه شد فردا سهم بتواند مثبت بماند و از سد قیمت های 420 تومان عبور نماید جای نوسان مثبت را خواهد داشت سهمی که بازار پشم امیدش به سرمایه گذاری های ارزشمند و شناسایی سود های بالا از این طریق است
شدوص هم امروز مثبت بود سهم نشان داد کف قیمتی 2000 تومانی را بسته است سهمی که با عبور از قیمت های 2200 تومان راه برای رشد بیشتر تا قیمت های 2400 تومان را هموار می سازد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی دارد شنیده می شود امسال سهم سود 500 تومانی خواهد داشت ارزش ذاتی این دوده ای بالا و نرخ های فروشش رشد بالایی داشته است
مدت ها در مورد گروه سیمان صحبت کردیم از افزایش نرخ ها و سود ها و گزارش ها … ساروم سفانو سخوز سفارس 4 شرکت دایم ما بودند و سشرق و سپاها و سهگمت نیز اضافه می شدند . حالا سکرما را نیز باید اضافه کرد که خبر افزایش سرمایه جالبی را دارد پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 991,440,000,000 ریال به مبلغ 1,500,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمايه اي و سرمايه گذاري هاي انجام شده خبرخوبی برای این سهم است و میتواند اثرات خوبی در سهم داشته باشد با دید میان مدت خرید و صبر گزینه خوبی است
سیمان فارس نو در حال تثبیت در قیمت های بالای 2600 تومان است سهم ارام ارام می تواند از این سطوح فاصله گرفته و به سمت قیمت های 3000 تومان حرکت داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود 550 تا 600 تومانی و سال دیگر سود 800 تومانی دارد این سهم یکی از پرپتانسسیل ترین سهام سیمانی می باشد
امروز خبهمن صف فروش بود و خساپا تعلیق شد . طبق برخی خبرها که به ما رسیده این موضوع ازادسازی به این دلیل رد شد که قرار بود 1 اذر به واسطه برخی مقدمه چینی ها و بخرها اعلام شود ولی وزارت صمت در اعلام ان عجله کرده ولی در هر صورت فعلا منتفی شده ولی با دید معاملاتی فعلا خودرو و خساپا تعلیق می شوند به نظر این گروه را باید کمی صبور بود ولی میتوانند مورد توجه باشند به خصوص با دید میان مدت یک اصلاح در این گروه دوباره انها را جذاب میکند .
در مورد هلدینگ ها به نظر وصندوق اتفاقات و خبرهای جالبی را داشته و افزایش سرمایه نیزمیدهد که با دید میان مدت و بلند مدت بد نیست ولی در این گروه فکر میکنیم 3 سهم وغدیر ونیکی ومعادن شرایط خاص تر و بهتری را داشته باشند
امروز اخابر را خوب خریدند . نوردنا انقدر برگ شده که قصد وورد به بازار را دارد شرکت سرمايه گذاري توسعه نور دنا از زیرمجموعه های همراه اول در ۹ماهه ۹۳۰۱میلیارد ریال سود خالص داشته است . صد البته این سرمایه گذاری جالبی بوده و حالا به کمک همراه می اید . همراه اول بنیادی نر است ولی اخابر به واسطه اصلاح و افتی که داشته میتواند جالب باشد . در کل هر دو جالب هستند بنیادی نگاه کنیم همراه خاص تر است
امروز جالب بود که کاشی حافظ مثبت شد . در این گروه نیز کحافظ کساوه کپارس شرکت های خوی هستند و میتوانند با توجه به ادامه دار بودن شرایط بهتری را داشته باشند با دید میان مدت کحافظ بعد ازاین همه کش و قوس به زودی خط تولدش به بهره برداری می رسد ومیتواند جالب باشد .
امروز ولساپا منفی بود ولی پر حجم و امیدوار است . شاید این نظر ما درست نباشد ولی معتقدیم دیر یا زود ازادسازی خودرو رخ میدهد و فروش از شک نقدی به نقد و اقساط می رود و ان وقتاست که ولساپا کاربردی می شود . به نظر با دید میان مدت و صبر در منفی روز های پیش رو در این شرایط میتواند مورد توجه و جالب باشد
شسپا را هم زیر نظر بگیرید میتواند در منفی ها بازار جالب و جذاب باشد
قاسم هم شریاط خوبی را در بین سهم های بازار و گروه غذایی دارد قاسم در مهر 5103 میلیارد ریال ، شهریور 5482 ، مرداد 5005 و تیر 5425 درامد داشته 7 ماهه به عدد 33671 میلیارد ریال رسیده است . 40653 میلیارد ریال فروش کل سال قبل است
فعلا بازار امروز را خوب خریدند و از انچه فکرش را میکردیم بهتر بود و به نظر شدت منفی فردا کمی کمتر باشد


