جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 11آبان 1400

گزارش بازارامروزسه شنبه 11آبان 1400

نوید خاندوزی
نوامبر 2, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 11آبان 1400

سایه ترید و امید !

بازار کمی روند  بهتری گرفته و ان حس ترس و تردیدی که در روزهای قبل وجود داشت کم کم در حال کم  رنگ تر شدن است ولی یک نکته  را هم  بگوییم هنوز حس ترس در سر بازار وجود دارد  و هنوز برخی از بگیرو ببندها روی کد ها گلایه دارند ! ولی در مجموع بازار به نقاطی رسیده  بود که دیگر فروش ها منطقی نبود و احساسی بود  چه  سمت حقوقی و چه حقیقی و این  دو روز مثبت  شدن نه این که پایان  بحران  باشد ولی به هر حال  اندک  روزنه سبزی برای بهتر شدن است .

البته  بسیاری هنوز به این روند اطمینان ندارند و حق هم دارند ! شرایط  طوری شده که تا حدودی جلوی فشار فروش برخی حقوقی‌ها گرفته شده و این باعث شده است تا بازار در سمت فروشنده با افت فشار فروش همراه شود اما مشکل همچنان تقاضاست و ما به دلیل اتفاقات متعدد تقاضایی در بازار نمی‌بینیم هزاران نسخه برای بازار پیچیده شده اما جایی که باید این نسخه خود را نشان دهد و علاج رد  شود دیده نمی شود . اولین نشانه بهبود  حجم معاملات و افزایش حجم معاملات است که فعلاً چنین چیزی به وجود نیامده البته امروز باز کمی بهتر بود ولی هنوز روند  حجم به روزهای خوب و قابل قبول برنگشته است …

البته فنر بازار هر روز جمع و جمع تر میشود و احتمالاً کم‌کم با بروز اتفاقات خوب و روشن شدن فضا شرایط برای برگشت بازار فراهم می‌شود. برخی معتقدند گزارش ها در بازار و در این موج موثر نیست اما به خاطر داشته باشید بسیاری از جرقه ها  از همین گزارش آغاز شد که آن طور بازار را با چالش مواجه کردند .  پس گزارش‌ها می‌تواند موثر باشد از همین‌رو هم میاندوره ای و هم گزارشات ماهانه نیز اثرات بسزایی در بازار خواهند داشت منتهی وقتی کمی گرد و غبار این توفان  فروبنشیند. این انتظار از برخی مدیران  و صندوق ها و حقوقی ها وجود دارد که حداقل در خرید و فروش ها این  شرایط را  لحاظ کنند  …

زخم و درد بازار و این منفی جانگداز وقتی اثرگذارتر و کاری تر میشود که بسیاری بر این عقیده اند که گزارش‌ها در شرایط خوبی بود و بازار با علم به ارزندگی دست به خودکشی زده و اینطور می فروشد و همین موضوع درد و رنج منفی بازار را بیشتر و فشار عصبی روی فعالان بازار را افزایش داده است چراکه آنها چشم امید به گزارشها داشتند و حالا اینطور ناامید شدند.  قبل از هر چیز در مورد این گزارش این را باید بگوییم که گزارش شرکتها را باید در کنار قیمت آنها تجزیه و تحلیل کرد یعنی بررسی به تنهایی گزارش ها  نمی‌تواند فایده داشته باشد ای بسا شرکت‌هایی که گزارشهای بسیار درخشانی داشتند اما به واسطه عدم اصلاح قیمت همچنان در صف فروش هستند و برعکس شرکتهایی که گزارش نه خیلی جذابی داشته اما در کنار قیمت اگر بررسی شود آن گزارش شرایط خوبی را رقم زده است

البته این را هم باید اذعان  داشت که بخشی از بازار گزارش محور نیست و بازار کاری با گزارش خوب و بد این شرکت ها ندارد مثلاً خودرویی ها و یا برخی صنایع دیگر یا ساختمانی ها که خیلی گزارش دهی در آن اثرات قوی نداشته و ندارد اما عموم بازار قاعدتاً باید از این گزارش ها تاثیر بگیرند وقتی صحبت از اثرگذاری گزارش‌ها و همچنین بررسی آنها از نظر قیمتی می شود به نظر شرکتها چهار دسته می شوند که می توانند مورد توجه قرار گیرند  دسته اول بهترین دسته بازار بوده که معتقدیم دیر یا زود روند خوبی را اغاز کرده و همینطور که میبینید اولین گروه برگشتی بازار می‌شوند آنها گزارش های شش ماهه و میان‌دوره‌ای بسیار خوبی داشته و قیمت نیز اصلاح خوبی کرد و اکثر آنها پی به ای های ۴ و ۵ دارند به نظر حدود ۵۰ شرکت در بازار این شرایط را داشته و این حجم  ارزندگی  طی این مدت گذشته بی سابقه بوده است.

دست دوم نمادهایی هستند که وضعیت بنیادی و گزارش دهی آنها در کنار قیمت شرایط متوسط رو به بالا را نشان میدهد که همان پی به ای های ۶ تا ۸ فعلی هستند که قطعا نگران کننده نیستند اما به مانند دسته اول هم جذاب نخواهند بود که طیف وسیعی از سهم ها در بازار در این دسته قرار می‌گیرند شاید بیش از ۵۰ درصد بازار اکنون چنین شرایطی را دارند و بازهم  کسی به انها  نگاه نمیکند .

همیشه روال بازار به این شکل بود که این شرکت ها کمی به واسطه کوچک بودن و یا شرایط خاص خود در سریع تر حرکت کردن و چابک  بودن کی پی به ای های های بالاتری داشته البته به نظر به محض حرکت دسته اول این گروه نیز پشت سرش رشد خواهد کرد و دسته سوم و چهارم خیلی به درد بازار نمی خورد دسته سوم شرکت هایی هستند که وضعیت گزارش و قیمت  با هم همخوانی قوی نداشته و نشان می‌دهد قیمت آن جذابیت لازم برای جذب بیشتر نقدینگی را ندارد فرق این دسته با دسته چهارم چیست در دسته چهارم هم وضعیت همین است منتها در دسته چهارم این عدم ارزندگی قیمت و شرایط بنیادی اختلاف معناداری با دسته سوم داشته و نکته تمایز این دسته این است که دسته سوم ممکن است اصلاح قوی در بازار نداشته و عوامل محیطی و چشم انداز و شرایط بیرونی نیز بتواند وضعیت او را تغییر دهد اما در دسته چهارم چنین چیزی دیده نمی‌شود و احتمالاً باید تن به اصلاح بیشتر قیمت بدهد

وقتی این موارد  را مرور میکنیم این سه دسته  را نیز کنار ان میگذاریم شاید ۹۰ درصد بازار در این سه دسته قرار دارند که قابلیت های قوی بازار برای برگشت و رشد و ارزندگی را نشان میدهد و باز هم تاکید می کنیم در مقاطع مختلف بازار کم پیش آمده که این حجم و نمادها با این شرایط بنیادی قوی و در قیمتهای حداقلی قرار گیرند

این را از روی گزارش های فعلی شرکت ها میگوییم  وضعیت بنیادی و ارزندگی  بازار در نقاطی است که کمتر نگرانی نسبت به آن وجود دارد و فنر ارزندگی  هر روز جمع  و جمع تر میشود به یاد داریم برای روزهای بهمن و اسفند سال قبل نیز همین شرایط حاکم بود وقتی سوال می کردیم چرا نمی خرید برخی دلایل متعددی از جمله ابهامات دولت ، برجام ، حرف این که نکند دلار ۱۸ شود و مواردی از این دست را ذکر می کردند و چند ماه بعد از خرداد تا آخر مرداد بازیهای ۱۰۰ درصدی از آن قیمت ها گرفته شده بود این بدان معنی است که گاهی اوقات پذیرش ریسک بازار و اطمینان به ارزندگی می تواند بازی های خوبی را رقم بزند و همین حالا نیز دوباره بسیاری از افت و  ارزو برجام و بازارهای جهانی و تصمیمات دولت صحبت می کنند و شاید چند ماه  دیگر در اوج خوش بینی بوده و نظرات دیگری داشته باشند کسانی که ریسک می‌کنند و در این بازار حاضر هستندبخرند  پاداش خود را خواهند گرفت…

اما  سراغ  یکی از قوی ترین و خاص ترین موضوعات روز برویم  یعنی حذف ارز 4200 …

زمزمه‌های حذف  ارز 4200 شاید اولین گام این دولت برای منطقی کردن و واقعی کردن اقتصاد باشد یا به عبارت دیگر حذف ارز 4200 ای اولین چراغ سبز دولت به رعایت منطق های اقتصادی است که بازار هم از آن استقبال می‌کند اگر به خاطر داشته باشید یک ماه پیش در گزارش بازار این چنین نوشتیم دقیقا در روز 12 مهر بود :
گویا در نشست های فرعی و اصلی کمیته های مختلف دولت سناریوهای متفاوت ارزی و پیشنهادها برای کسری بودجه طرح شده است این است باید تغییراتی را اعمال کرد .همه اذعان دارند که نظام ارز چند نرخی فساد عجیبی را در کشور به وجود آورد نرخ 4200 ، نرخ نیما ، نرخ صرافی ملی ، نرخ بازار آزاد تنها یک شما از این بازار بلبشو ست. برخی شنیده ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد نرخ ارز را به نوعی به سمت یک نرخ شدن سوق داده و تقریباً یک نرخ ارز داشته باشیم که حتی بودجه نیز با آن تصویب شده و درآمد صادرات به طور کلی همه چیز بر پایه آن گذاشته می شود اگر به خاطر داشته باشید بازار سرمایه در مقطعی که دلار ۴۲۰۰ شده بود و پس از آن دلار نیما وارد شد یک رشد خوب را تجربه کرد به نظر این پتانسیل در دل بازار وجود دارد که با یکسان شدن و یا نزدیک شدن نرخ نیما و بازار آزاد مسیر خوبی را در پیش میگیرد اثرات این موضوع در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ساعت و البته بیشتر سال ۱۴۰۱ خود را نمایان خواهد ساخت و باعث ثبات در سود شرکت ها و با کیفیت شدن و دقیق تر شدن ان می شود حتی شنیده می شود حذف ارز 4200 ممکن است در روزهای پیشرو رقم بخورد و مبلغ اختلاف ارز ۴۲۰۰ تا دلار نیما به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود به نظر هرچه به سمت اقتصاد بازار محور و پرهیز از نرخ گذاری دستوری حرکت کنیم شرایط بازار نیز بهتر خواهد شد

و حالا شاهد آن هستیم که به زودی و احتمالاً از ابتدای آذر و یا حداکثر دی این طرح اجرا خواهد شد و نرخ ارز4200  به تاریخ می رود اما نکته مهم این است که احتمالا در برنامه های بعد نرخ ارز نیما نیز تا حدودی در برنامه کار دولت قرار گرفته و نرخ ارز نیما در سطح منطقی و نسبتی از دلار آزاد قرار می گیرد و این اتفاق مهم و درستی است که می‌تواند مسیر درست اقتصاد کشور را نیز نشان دهد و بسیار مهم است این سیاست اگر احتمالاً ادامه داشته باشد و هرچه در مسیر آزادسازی بیشتر اقتصاد و بهبود فرایند   قیمت‌گذاری و عرضه و تقاضا پیش برویم بازار استقبال بیشتری خواهد کرد…

حرف اخر … دیروز وزیر یک حرف جالب زد و گفت  باید اقتصاد را قابل پیش بینی کنیم و پیش بینی پذیر باشد  بسم الله خیلی این موضوع  سخت نیست  بارها  در مورد این موضوع  صحبت کردیم  که ابهامات و شفاف نبودن  بازار این  بلا  را  سر سهامداران  اورده است  چه بهتر که وزیر از خود مجموعه  شروع نماید برنامه انتشار اوراق تا  پایان  سال  بیان  شود  و یا  مثلا در مورد  بودجه این  قید  بیان  شود که این  برنامه ها و اعداد  قرار نیست  هر سال تغییر عجیبی داشته  باشد  . درخت اعتمادبازار هر سال از این کوبه های  تبر میترسد و اسیب ان چیزی جز از بین  رفتن  اعتماد سهامداران  نیست  …

خیلی امروز حرف زدیم  ببخشید …

خودرویی و خبرهای شتاب دهنده

در نمادهای خودرویی اخبار تغییر نرخ گذاری خودرو سبب شده تا سهام این گروه که اصلاخ بالایی هم داشتند با تغییر روند مثبت خوبی همراه شوند

در ایران خودرو صف خرید سنگینی را شاهد بودیم این سهم تا قیمت های 200 تومان جای رشد و صعود دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت در صورت شکست قیمت های 200 تومان تا سطوح 240 الی 250 تومان رشد خوبی خواهد داشت

در خبهمن سهم بار دیگر با صف خرید خوبی برگشت سهمی که هدف قیمتی 180 و 200 تومانی داشته و کف قیمتی 160 تومانی را بسته است این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و گزارش 6 ماهه خوبی را ارائه داده است خبهمن نوسانات خوبی را در این سطوح می دهد

در پارس خودرو هم سهم به سمت سطوح 110 تومانی می رود شکسته شدن این قیمت ها سهم را تا سطوح 125 تومان بالا خواهد برد نکته مثبت در این سهم اگر قیمت ها تغییرات مثبت داشته باشد سهم می تواند با شناسایی سود رشد خوی داشته باشد

سیمانی ها و فلش سبز

در سیمانی ها فلش این گروه سبز شده و سهام سیمانی با نوسانات مثبت و رو به بالایی همراه شدند

در این گروه سیمان سپاهان با روند مثبت همراه و در مسیر صعود قرار گرفت سیمان سپاهان هدف قیمتی 920 الی 1000 تومانی داشته و شایعات سود بالا در 12 ماهه و سود 150 تومان تا 200 تومان برای سال مالی جدید باعث شده تا توجه بازار به این سهم جلب شود

در ساروم شایعات سود 800 تومانی این سهم را با صف خرید همراه ساخته است سهم تا قیمت های 4000 الی 4200 تومان جای نوسان مثبت دارد سهمی که فروش خوبی در مهر ماه زده و صورت های مالی بسیار خوبی هم در 6 ماهه داشته و انتظارات از این سهم به شدت بالا می باشد

در سفانو سهم باید مقاومت 2600 تومانی را بشکند سهمی که فروش بالای 550 میلیاردی را برای سال جاری پیشبینی و سود سازی خوبی در  انتظارش می باشد سهم با پی بر ای 5 ارزش ذاتی 3000 تومانی و بازدهی 20 درصدی دارد این سهم اوضاع خوبی از دید بنیادی و تکنیکالی در گروه دارد

تک برگ معادن

در معدنی ها وضعیت مثبت و ارام دنبال شد به نظر می رسد معدنی ها نیز اغلب سود سازی بالایی داشته و ریسک زیادی نداشته باشند

کچاد کف قیمتی 2600 تومانی را بسته و بین سطوح قیمتی 2600 الی 3000 تومانی سیکل نوسانی خوبی ساخته است سهمی که سود سازی بالا و شایعات سود 500 تومانی و گزارشات عالی 6 ماهه و ماهانه سبب شد تا سهم با روند خوبی همراه شود

کالسیمین هم بار دیگر به قیمت های 1600 تومانی می رسد همچنان سهم با دید پایان سال جذاب بوده و امید به گزارشات بهتری در این گروه وجود دارد فاسمینی که وضعیت بنیادی خوی داشته و می تواند از قیمت های کف 1600 تومانی بار دیگر به سمت سطوح 1800 تومان نوسان داشته باشد

معادن منگنز هم که امسال سود محدوده 1000 تومانی دارد کف قیمتی 6200 تومانی را بسته است طرح های توسعه ای و افزایش سرمیاه دو پتانسیل مهم این سهم محسوب می شود کمنگنزی که در صورت رشد تا قیمت های 6800 الی 7200 تومان صعود خواهد داشت

کپرور هم  شرایط خوبی را دارد . سهم گزارش دهی خوبی را داشته هر چند مهر کمی کاهشی شد در شهریور فروش به 1018 میلیارد ریال رسید و نرخ ۳۸,۲۵۲,۱۳۶ ریال و مهر 754 میلیارد ریال فروش و نرخ ۳۶,۳۲۵,۲۶۲ ریال
7 ماهه 5549 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه 2482 میلیارد ریال . کپرور رشد خوبی داشت و 6ماهه 2397 و 3 ماهه به سود 830 ریالی رسیده است سود عملیاتی نزدیک به 2 برابر رشد کرده سهم به یالای 6000 ریال سود میتواند فکر کند

 

دارویی ها امیدوار به تحول

در دارویی ها سهام این گروه نیز امیدوار به حذف دلار 4200 تومانی هستند دارویی هایی که وضعیت بنیادی بعضا خوبی داشته و اصلاح مناسبی را تجربه کرده اند

دارویی ها هم از این شرایط حذف نرخ ارز 4200 میتوانند سود ببرند و این موضوع به زودی خود را در افزایش احتمالی نرخ دارو نشان میدهد البته روی گروه دارو یک اثر گذاری روانی و سپس یک اثر واقعی داریم ولی طبق برخی صحبت ها این برای گروه دارو نیزخبرخوبی خواهد شد . به نظر این گروه را نیز میتوان کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر گرفت .

دجابر همانطورکه پیشبینی می شد با برگشت روند همراه و اوضاع خوبی پیدا کرد کف قیمت 1200 تومان در سهم بسته شده است از سوی دیگر قیمت های 1400 تومان فعلا سقف سهم ارزیابی می شود سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در صورت عرضه داروسازی دانا دارد

دلر هم کف خود را از دید تکنیکالی زده و مثبت بود سهم هدف قیمتی 4600 و 5000 تومانی دارد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار است این سهم شایعات سود 900 تا 1000 تومانی برای سال جاتری داشته و با سودی که برای 6 ماهه ساخته است و فروش های ادامه دار بالای 200 میلیاردی ماهانه امیدها به سهم بالا می باشد

دسانکو نتوانست از سد مقاومت خود بگذرد سهم با افت قیمتی و اصلاح به سمت سطوح قیمتی 1200 تومان عقب گرد کرده است فردا سهم باید متعادل شود در غیر این صورت تا سطوح قیمتی 1100 تومان اصلاح خواهد داشت سهم مدتی با ورود قوی جریان پولی همراه شده بود

حمایتی از جنس بانک ها

در بانک ها روند حمایتی قوی را شاهد بوده و می توان گفت امروز اکثر بانک ها با روند صعودی و مثبت همراه و توانستند بازدهی خوبی داشته باشند

بانک اقتصاد نوین که گزارش عملکرد بسیار خوبی داشته و سود 60 تومانی برای سم محتمل می باشد با روند مثبت همراه و به سمت هدف تعیین شده 360 تومانی حرکت می کند این سهم بحث فروش دارایی و سود تسعیر ارز هم دارد

بانک سامان که اصلاح قیمتی عمیقی داشت با رشد قیمتی به سمت سطوح 700 تومان در حرکت امی باشد سامان بحث فروش دارایی خوب و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را داشته و با دید میان مدت دراین قیمت ها ریسک کمی دارد سهمی که سود سازی خوبی هم در 6 ماهه به همراه داشته است

بانک تجارت به قیمت های بالای 180 تومان رسید این سهم خوب در حال جبران افت قیمتی خود می باشد سرمایه گذاری ها و پرتفوی قوی بورسی سبب شده تا سهامداران امید زیادی به این سهم داشته باشند سهمی که هدف بعدیش سطوح 200 تومان خواهد بود

چهارگوشه بازار

فولاد مبارکه با رشد خوبی به سمت قیمت های 1250 تومانی می رود حمایت ها از سهم بهتر شده و سود سازی سهم و گزارش عملکرد مهر ماه نیز نشان داد سهم توان سود سازی بالایی برای سال جاری دارد حتی سهم توان شکست مقاومت خود و رشد تا سطوح 1400 تومان هم دارا می باشد

با دید میان مدت فولاد قطعا بهترین گزینه است دیروز 5200 میلیارد تومان فروش در بورس کال ثبت کرد که بی سابقه بوده است در سوی دیگر خود ذوب نیز جذاب است و این دو سهم یکی از کم ریسک ها و دیگری برای خوش ریسک ها میتواند جذاب باشد

ازاد سازی ارزی می تواند صنعتی بهشهر را با رشد قیمتی خوبی همراه و سهم فعلا در روند صعودی قرار دارد سهمی که قیمت های 2400 تومانی را فردابشکند تا سطوح قیمتی 2600  الی 2800 تومان رشد می کند این سهم توان بنیادی بالایی داشته و صعود خوبی در انتظار سهم است

در بین این اتفاقات گروه هایی ازاین مسیر سود می برند که به نظر روغنی ها نظیر غمارک غبشهر غکوروش بهپاک جز عمده ترین انها بوده و بین این 4 شرکت به نظر اهرم غمارگ بیشتر باشد ولی غبشهر و غکوروش هم جذاب هستند .

بین غذایی ها و دامی ها نیز سپید سیمرغ هر دو میتوانند جذاب باشند و به نظر بد نیست با توجه به این تحولات یک سهم از این شرکت ها در پرتفوی داشته باشید .

ایران ترانسفو بار دیگر از قیمت های 200 تومانی نوسان خوبی داد سهم هدف قیمتی 220 و 240 تومانی را داشته و از دید تکنیکالی نیز وضعیت صصعودی سهم تایید می شود بترانسی که کف سازی خوبی کرده و وضعیت گزارشات شرکت های زیر مجموعه و شرکت اصلی گواه بر رشد ادامه دار سهم می دهد

در گروه  پتروشیمی خبر رسیده  که در مهر نرخ  خوراک  16 سنت  بوده و عدد نسبتا خوبی برای این  شرکت هاست و میتواند جالب باشد  . در این گروه اریا شرایط خوبی را دارد و سهم به قیمت است و هر جور حساب می شود جذاب می شود نوری بوعلی به همین شکل . کمی ریسکی تر شبصیر را داریم و البته مثلا خود پارس نیز جذاب می شود . اگر از ریسک فراری هستید شپدیس بد نیست پارسان میتواند بسیار کم ریسک باشد هم پارسان و هم غدیر شرایط خوبی دارند غدیر 1900 ریال هم اگر تقسیم کرد نباید تعجب کرد امسال بالای 2100 ریال سود دارد .

در گروه پالایش دست هایی برای کمک  به گروه  بلند شده و تاکید  روی قابل پیش بینی کردن این گروه است  . احساس میکنیم اخباری که بتواند این گروه را حرکت دهد به زودی به بازار میرسد البته ثبات نفت نیز موثر بوده است ولی در کل با دید میان مدتی و کمی صبر 3 سهم شاوان شبندر شبریز که به ترتیب بیان شد با دید میان مدت خوب بوده و می ارزد که کمی به فکر نگهداری انها باشیم

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم