گزارش بازارامروز شنبه 8 آبان 1400
روز سرد …
انتظار از بازار امروز زیاد بود ولی نتیجه چیز دیگری رقم خورد تا یاس و نامیدی در بازار بیشتر شود … هیچ کسی امروز از بازار انتظار عجیبی نداشت. قرار هم نبود که توفان کند و مثبت باشد خیر ! انتظار کوچک همه از بازار این بود فقط منفی نباشد ولی نشد که نشد …
تا قبل از بازار امروز چه ما و چه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند یکی از مهمترین خصوصیت های بازار های برگشتی بعد از یک دوره ریزش این است که در روزهایی که باید نقطه برگشت باشد و شرایط بهبود یابد و امیدواری ایجاد شود، همراه با روند برگشتی کمی حجم باید افزایش پیدا کند و سهم ها افت چندروزه نداشته باشند یعنی به واقع بازار جلوی ریزش خود را گرفته و افت قیمت نداشته باشد و حجم معاملات نیز افزایش یابد ما فعلا نه عامل اول را داریم و نه دوم را … یعنی بازار هر رو کف های جدیدی را می سازد و فشار فروش بالا می رود که انگار روز اول است … اما عامل دوم که حجم باشد هم حسابی قایم شده و سر وکله اش پیدا نیست… این یعنی هنوز جریان پول قوی تصمیم به حضور در بازار را نگرفته است و نکته بسیار مهم این است که شکل و شمایل و بازار نیز همین را نشان میدهد که بازار فروشنده سمج و عجیبی ندارد اما سمت خرید در نقطه ضعف قرار دارد و هیچ عاملی نمیتواند خریداران را بسیج کند
حتی از نظر چارت و نموداری هم شرایط طوری شده که بازار در نقاط بهتری برای خرید و برگشت قرار گرفته و حتی از نظر امار بنیادی هم این قیمت ها بی سابقه است . میانگین ماهانه نسبت P/E ttm بازار در آبان 1400، به 8.7 مرتبه رسیده است. لازم به توضیح است که نسبت P/E ttm بازار در روز 5 آبان 1400 در سطح 8.7 مرتبه قرار دارد. میانگین نسبت P/E ttm بازار در یک سال گذشته 12.5 مرتبه بوده است. در سایر امار میانگین ماهانه نسبت P/S ttm بازار در آبان 1400، به 2.96 مرتبه رسیده است. لازم به توضیح است که نسبت P/S ttm بازار در روز 5 آبان 1400 در سطح 2.9 مرتبه قرار دارد. میانگین نسبت P/S ttm بازار در یک سال گذشته 4.35 مرتبه بوده است. همه این اعداد و امار به خوبی گویای عمق فاجعه و اصلاحی که رخ داده است .
اما سرکه میچرخانی می بینی هنوز آن پتانسیل قوی وارد بازار نشده که بخواهد همه را بسیج کند … نکته بسیار مهم این است که این پتانسیل فعلی باید با جریان پول پازل خود را تکمیل کرده و فضای خوبی را رقم بزنند… حالا درست است همه جا فضای یاس و تردید است ولی روزهای گذشته شنیده ها حاکی از آن است که ا سمت برخی بزرگان و مدیرات دو موضوع مورد تاکید ۲ الی ۳ وزیر اقتصادی دولت قرار گرفته اولی برای رئیس کل بانک مرکزی بود که در موضوع اوراق و همچنین در سوی دیگر توسط صادرکننده ها در موضوع اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد صحبت هایی انجام شده حداقل اصل موضوع بیان شده و قرار بر این است کمک هایی برای کمک به بازار صورت گیرد به نظر موضوع اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد اگر زودتر به نتیجه برسد و شاهد کاهش این اختلاف باشیم اتفاق بسیار خوبی خواهد بود که اثرات و ثمرات آن در روزهای آتی در بازار بیشتر مشخص می شود … کاری نمی شود کرد جز امیدواری ..
بخش دیگر به وزارت صمت و همچنین معاون اول رئیس جمهور گفته شده که آنها نیز در این موضوع که بازار سرمایه چه اهمیتی میتواند داشته باشد تا حدودی توجیه شده و میتوانند کمک باشند و مثال جالبی هم در این جلسات بیان شده که شما برای به اصطلاح ۱۰ هزار میلیارد تومان پول بیشتر چند هزار میلیارد و یا حتی چند صد هزار میلیارد ثروت دولت و سهامداران را کاهش می دهید …
نمی دانیم امیدواریم اهمیت این صحبت ها برای آنها معلوم شده باشد اما در هر صورت این موارد از سوی تصمیم گیران و تصمیم سازان بیان شده و به خوبی روشن است . در سوی دیگر در وزارت اقتصاد و برنامه و بودجه نیز نسبت به تبعات تصمیمات عجیب برای صنایع و شرکتها توضیحاتی داده شده که در هر تصمیم موضوع امنیت سرمایه گذاری در بازارسرمایه روشن شده به نظر به واقع با دولت از بسیاری از موارد اتمام حجت شده است که مسیر کمک به بازار سرمایه روشن است و باید اقداماتی کرد حقیقت هم اگر خلاف برخی اتفاقات در بازار رخ دهد ناامیدی عجیب فعالان بازار سرمایه و اقتصادی را فرا خواهد گرفت چرا که نشان می دهد گوش ها بدهکار نیست و حرف دیگری را می شنود…
همه با خود میپرسند پس ان همه وعده ها کجا رفت ؟!
امروز روز آخر گزارشهای ماهانه خواهد بود بود که در مورد آن فردا به طور مفصل با توجه به گزارش ها صحبت خواهیم کرد برخی نکات نیز در مورد برجام و نرخ ارز وجود دارد که سعی میکنیم در این هفته در مورد آن صحبت داشته باشیم .با اینکه مذاکرات و توافق را به سود بازار می دانیم اما برخی از تحولات و واکنش های نرخ ارز آن میترسند که هر چه شرایط پیش می رود به نظر فضا روشن تر میشود که توافق هم با آن شرایط که بسیاری فکر میکنند رخ نخواهد داد !
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد ولی خوب تمام نکرد و هر چه پیش رفت بدتر شد … بذتر و ناامید کننده پیش رفت و اوضاع خوبی را امروز شاهد نبودیم هر چند برخی حمایت ها در نیم ساعت اخر صورت گرفت ولی تاثیر خاصی نداشت
دارویی ها مستعد برگشت
در دارویی ها روند حمایتی خوبی بودیم دارویی ها با توجه به وضعیت بنیادی که دارند مستعد برگشت روند خوبی می باشند دارویی هایی که زمزمه حذف دلار 4200 تومانی می تواند تکان اساسی در این گروه ایجاد نماید
در دلر سهم با اصلاح قیمتی به سمت کف قیمتی 4200 تومانی باز میگردد همواره سهم به این حمایت رسیده و با برگشت روند به سمت سطوح 5000 تومان روانه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال می تواند به سود بالای 900 تومانی برسد به عبارتی سهم پی بر ای نزدیک 4 دارد البته گزارش مهر شرکت کمی کاهشی بود ولی بازهم بد نبود شهریور کمی افت کردو 2810 میلیارد ریال شد و مهر 2250 میلیارد ریال بود
مجموع به 13899 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 6057 میلبارد ریال بوده است
در نماد دفرا سهم با صف خرید همراه شد این شرکت با دریافت افزایش نرخ شایعات سود سازی بالایی دارد به زودی مجوز افزایش سرمایه شرکت صادر و سهم به استقبال افزایش سرمایه می رود سهمی که هدف قیمتی 3000 الی 3200 تومانی دارد
دارویی جابر به کف قیمتی قوی 1200 تومانی رسیده و زمان برگشت روند سهم فرا رسیده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و هم سود عملیاتی و هم سود شرکت های زیر مجموعه رشد بالایی داشته است سهم در صورت برگشت قیمت های 1400 تومانی را در پیش رو دارد
در این گروه دابور هم میتواند جالب باشد مرداد 806 وشهریور 1031 میلیارد ریال بود و مهر هم 1041 میلیارد ریال
7 ماهه 5834 میلیارد ریال بود
در مدت مشابه قبل این عدد 3741 میلیارد ریال شده بود بهنظر با دید کمی اصلاح بیشتر دابور هم یکی از گزینه های خوب میتواند باشد
بین شرکت های دارویی دارو ماهانه قوی تری داشت سهم روی روال 300 افتاده است و روند خوبی در فروش دارد شهریور هم 3016 میلیارد ریال شده و مهر 3017 میلیارد ریال بوده است به نظر این کمک زیادی به سهم میکند
7 ماهه به 15298 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه سال قبل 6669 میلیارد ریال بود
فولادی ها و گزارشات قوی
در فولادی ها گزارشات ماهانه قوی را شاهد هستیم برطرف شدن مشکل برق در این گروه سبب شده تا فولادی ها با تمام ظرفیت تولید و فروش داشته باشند
در فولاد مبارکه سهم رکورد شکنی خوبی در مهر ماه داشت با این فروش ها سود سنگینی امسال محقق خواهد شد سودی که به نظر می رسد فولاد را تا قیمت های 1400 تومان البته در گام اول قیمت های 1250 تومان و سپس تاارگت عنوان شده بالا ببرد
در گروه فولاد تقریبا بخواهیم باز درجه بندی کنیم حتی با گزارش های رسیده هرمز و فولاد صدر نشین هستند و فولاژ و ذوب پشت سرانها حرکت میکنند 2 سهم دیگر را به این لیست می شود اضافه کرد یکی فسپا بوده که عالی عمل کرده و دیگری فپنتا هم که او هم تلفیقی و ماهانه جالب بوده
امروز گزارش ذوب و فولاد هم رسید و انصافا هر دو عالی بودند
هرمز در صورت برگشت روند به قیمت های 1600 تومان فرصت خرید خوبی با تارگت 2000 تومانی می دهد سهمی که امسال سود 400 تومانی داشته و گزارش عالی 6 ماهه و تحقق سود بسیار خوبی که شرکت داشته گواه این امر می باشد
ارفع هم به حمایت 1400 تومانی نزدیک می شود سهم در قیمت های 1400 و سپس 1250 تومان حمایت های قوی دارد ارفع فروشنده چندانی در این قیمت ها نداشته و با توجه به سود سازی بالا به نظر می رسد شاهد برگشت روند سهم باشیم سهمی که ارزش ذاتی 1800 تومانی دارد
پتروشیمی ها و شوک بازارهای جهانی
افت برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی سبب شد تا سهام این گروه امروز را با روند منفی طی کنند
در زاگرس افت شدید قیمت های جهانی متانول سهم را با صف فروش همراه ساخت حمایت معتبر 28000 تومانی فردا بسیار مهم است اگر این حمایت از دست برود سهم تا قیمت های 25000 الی 24000 تومان هم اصلاح خواهد داشت
ولی یک نکته اگر همین فرمان در زاگرس و شپدیس در فروش پیش برود شپدیس برای سال مالی جدید 3400 تومان و زاگرس نزدیک 4هزار تومان سود را دارد
در کرمانشاه وضعیت اوره در بازارهای جهانی همچنان مطلوب است سهم به حمایت 4600 تومانی نزدیک می شود سود سازی بالایی برای امسال در محدوده 800 تومان انتظار سهم را می کشد سهمی که در صورت برگشت قیمت های 5200 الی 5600 تومانی را در پیش رو دارد
شغدیر احتمالا تا قیمت های 9200 تومان اصلاح داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمت های فروش پی وی سی امسال سود 2000 تومانی را برای سهم به همراه می آورد این سهم از نظر بنیادی در کف قیمتی گزینه ارزنده ای می باشد
نوری در بین شرکت ها گزارش خوبی داشت
شبصیر هم بد معامله نمی شد . در شبصیر هم گزارش میاندوره ای خوبی د و میتواند جالب باشد در مهر ۲۶۴۳ میلیارد ریال فروش داشته و نرخ ۶۶۹,۹۵۹ ریال است
در شهریور 2668 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۶۵۵,۴۲۴ ریال بوده
در مرداد 1640 ، و نرخ فروش ۶۷۶,۷۵۲ ریال است
۷ ماهه مجموع به ۱۴۰۸۳ میلیارد ریال رسیده و مدت مشابه ۶۲۴۳ میلیارد ریال بوده است
خودرویی ها لب مرز
در خودرویی ها قیمت سهام این گروه به سوطح حساسی رسیده که اگر فردا هم این حمایت ها از دست برود خودرویی ها موج های صعودی خود را خواهند شکست فردا روز مهمی برای سهام این گروه می باشد
ایران خودرو در قیمت های 160 تومان حمایت قوی دارد امروز هم حمایت های بهتری از سهم شده و جلوی صف فروش گرفته شد سهمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و کم کم باید شاهد برگشت روند سهم باشیم
در سایپا هم قیمت های 140 تومانی به عنوان کف قیمتی می باشد سهم می تواند فردا در رنج قیمتی 145 تومان هم با افزایش حمایت ها همراه شود به نظر می رسد شاهد حضور بیشتر و قوی تر حقوقی ها در این سهم باشیم
گزارش زامیاد سود چند ریالی را نشان داده و وضعیت این خودروساز یک سر و گردن از بقیه بهتر بوده و حداقل زیانی ندارد نرخ گذاری و افزایش نرخ در محصولات تجاری زامیاد بهتر انجام گرفته و همین امر سبب شده تا سهم در صورت های مالی وضعیت بهتری داشته باشد زامیادی که قیمت های 650 تومان را به عنوان هدف دارد
سیمانی ها بر خلاف روند
در سیمانی ها برخلاف گزارشات فروش عالی و صورت های مالی پر سود اصلاح ادامه داری را شاهد هستیم سهام سیمانی برخی از انها با پی بر ای 4 و 5 در حال معامله هستند
سفانو هم امروز منفی بود سهمی که پیشبینی می شود به سود 580 الی 600 تومانی برای امسال و سود بالای 800 تومانی در سال دیگر برسد سهم تا قیمت های 2400 تومان اصلاح و مجددا خود را برای رشد دیگر اماده خواهد کرد
سیمان سپاهان هم که برای سال مالی جاری خود شایعات سود 200 تومانی دارد به قیمت های 820 تومان رسیده است این سهم فردا باید در روند متعادل قرار گرفته و به افت خود پایان دهد در غیر این صورت اصلاح تا سطوح 760 تومان ادامه خواهد داشت
سیمان شرق امیدش به قیمت های 680 تومانی می باشد سهمی که از سطوح 680 تومان اگر حمایت شود برگشت خوبی خواهد داشت سهم اصلاح قیمتی زیادی داشته و به حمایت های قوی رسیده است به خصوص این که هم سود عملیاتی و هم پرتفوی غیر بورسی سهم سبب ارزش بالای سهم می شوند سهم گزارش سود های خوب غیرعملیاتی را دارد
ساوه هم شرایط بدی را ندارد شهریور با رشد خوب 1183 میلیارد ریال شده است و مهر با کمی افت 937 میلیارد ریال
7 ماهه 6184 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل این عدد 5247 میلیارد ریال بود سهم میتواند با توجه به قیمت جذاب باشد .
چهارگوشه بازار
بانک ها بر باد رفته اند در بانک صادرات شاهد اصلاح قیمتی شدید و رسیدن سهم به سطوح قیمتی قوی خواهیم بود ترمز افت سهم باید در قیمت های 160 تومانی کشیده شود سهمی که گزارش چشم گیری در 6 ماهه نداشت
شبندر فعلا روندش نوسانی دنبال می شود سهمی که علی رغم چشم انداز سود 140 تومانی در این قیمت ها خریدار ندارد سهم با پی بر ای 4 معامله شده و قیمت های نازلی داشته و بعید است اصلاح قیمتی بیشتری داشته باشد
در این گروه یک سهم خاص نفتی با یک گزارش خوب میتواند بیشتر مورد توجه باشد و ان هم شسپا بوده که قابلیت های خوبی برای رشد و نوسان در بازار دارد روی شسپا بیشتر زوم باشیدسهم خوبی است
ملی مس هم با توجه به نوسانات نسبتا منفی قیمت های جهانی مس فعلا روند سهم نوسانی دنبال می شود کف قیمتی 1200 تومانی و سقف قیمتی 1400 تومانی و سهم در این دو سطح قیمتی در نوسان می باشد فملی سود سازی بالایی داشته و گزارشات خوبی در پیش روی خود دارد
در گروه سنگ آهن واقعا گزارش های خوبی داشتیم گزارش کچاد و کگل رسید یک رشد خوب دوباره را در این گروه داریم که قیمت های خوبی را اصلاح شده می بیند کگل 6 ماهه 1112 ریال سود محقق کرده است در 3 ماهه سهم 87848 میلیارد ریال سود عملیاتی و 79012 میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۹ ماهه سود عملیاتی 120732 و سود خالص 111197 میلیارد ریال است هنو گزارش کگل غیرعملیاتی نرسیده در سوی دیگر کچاد واقعا خوب پیش می رود شهریور این عدد به 40328 میلیارد ریال رسید و نرخ ۳۱,۰۷۲,۷۷۲مهر ۴۰،۰۰۲ میلیارد ریال با نرخ ۲۹,۷۲۶,۵۲۳ ریال فروخته
۷ ماهه ۲۵۴۴۶۲ میلیارد ریال بوده ۷ ماهه سال قبل فروش ۱۰۰۰۰۰ میلیارد ریال بود. در کگل هم رشد خوبی در فروش داریم شهریور به 41576 میلیارد ریال رسید و نرخ ۴۱,۲۲۳,۵۱۳ ریال استدر مهر فروش ۴۰۰۴۱ میلیارد ریال بوده و نرخ گندله ۴۱,۷۱۵,۷۵۱ریال است. ۷ ماهه ۲۷۷۸۱۶ میلیارد ریال بود و مدت مشابه این عدد ۱۲۲۲۶۳ میلیارد ریال ومعادن هم با این سود ها میتواند قابلیت های قوی را در سود سازی داشته باشد
انصافا امروز دل و دماغ نوشتن نبود و همین هم دستمان به نوشتن نمی رفت …امیدواریم هر چه سریعتر بازار به واسطه اخبار و گزارش ها بتواند شرایط بهتری را رقم بزند .


