جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 3 آبان 1400

گزارش بازارامروزدوشنبه 3 آبان 1400

نوید خاندوزی
اکتبر 25, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزدوشنبه 3 آبان 1400

هر روزقرار روز آینده ! 

به قول شاعر مثل باد سرد  پاییز ! انگار غم لعنتی و بیشمار و سختی به باغ  بی برگی بازار زده و حتی باغبان هایی که تا دیروز داعیه کمک به  بازار را داشتند  نفهمیدند  آفت  این  همه کم حجمی و بی رمقی در بازار چیست … البته خیلی پنهان هم نیست و نشان میدهد  خریدارانی که باید  باشند  فعلا  صبر کرده اند تا  ببینند این دولت  با خودش چند چند است !

این روزها بازار در تلخ ترین و بی حوصله ترین شرایط خود قرار دارد و نمی‌توان اتفاقات خوبی را در آن دید . خنده روی لب سهامداران خشک  شده و بدتر از هر چیز ناامیدی است  که به سراغ بازار می اید  و آنها از این همه وعده و وعید پوچ و توخالی خسته شده اند ! اما باید به این فکر کرد که هر چه سریعتر به بازار کمک شود و شرایط بهبود یابد شرایطی که انواع و اقسام اتفاقات در به وجود آوردن آن نقش داشته و حالا به تراژدی عجیبی منجر شده است قبل از هر چیزی یک نگرانی را بیان کنیم و آن هم نگرانی از اتفاقات  پیش روست … یکی از انها گزارش های ماهانه است … حقیقت امر انتظار بازار ازاین گزارش ها حفظ حداقل شرایط موجود است و در این  شرایط و در این زمان که در این سرای بی کسی کسی به در نمیزند انتظار ما از گزارش ها این است که حداقل کف قیمتی بسیاری از سهم ها را گرفته و به نوعی دربازار کف سازی کنند اما  نشده و نمی شود و اگر گزارش های ماهانه  لغزشی کاهشی  داشته باشند و روند کاهشی در فروش را نشان دهند جو منفی و بد بینی که که بازار در ذهن خود می پروراند و به آن وزن می‌دهد تقویت می‌شود… سخت امیدواریم عکس این موضوع رخ دهد این حق سهامداران نیست …

بسیاری از خود می پرسند آیا گزارش های شش ماه گزارش های خوبی نبود ؟! در پاسخ باید گفت گزارش های نسبتا خوب و روبه بالایی بود و حتی قیمت ها نیز تا حدودی شرایط سودآوری شرکت‌ها را توجیه می‌کند اما چرا بازار به ان وزن نمیدهد؟  برای این موضوع دلایل متعددی وجود دارد که ناشی از همان اطمینانی ها و ترس هایی است که در دل فعالان بازار وجود دارد و طبق معمول همیشه فعالان بازار بدبینانه ترین حالت ممکن و یا به اصطلاح تا بیخ اخبار منفی  را لحاظ می‌کنند و به قیمت سهم میدهند …

بخشی از این ابهامات و ترس ها  ناشی از حرف و حدیث های بودجه ، سیاست‌های سردرگم و مبهم دولت ،  عدم تعیین تکلیف برجام و نرخ ارز و مواردی از این دست بوده و بخشی دیگر به شرایط خود شرکت ها باز می گردد و این باعث شده تا سهامداران عملکرد ۶ ماهه اول را برای شش ماه دوم قابل تکرار ندیده و حتی برای سال ۱۴۰۱ هم قابل تکرار نمی بینند و به این سودها وزن نمی دهد . حتی بازار حاضر نیست  بپذیرد دلار در شرایط متعادل قرار میگیرد و افت عحیبی نخواهد داشت و نباید از این افت بترسد ولی گوشش به این حرف ها بدهکار نیست  …
وقتی این  شرایط پیش می اید هر چیزی که روشن شود و به سود بازار شود به مانند برگی است که در این بازی به نفع بازار رو می‌شود و می‌تواند شانس برنده شدن او را افزایش دهد از  بودجه گرفته تا سیاست‌های ارزی و مالیات‌ها رفتار دولت و حتی گزارش‌ها … بارها در مورد آن عواملی که دولت در آن نقش دارد صحبت کردیم و امیدواریم ریاست جدید سازمان بورس هر چه سریع تر در مسیر شفاف شدن این عدم قطعیت ها گام بردارد اما در  مورد گزارش شرکت ها کمی اوضاع فرق می‌کند و باید نشست و دید که چه می شود و چه میکنند …

نکته بسیار مهم دیگر این است که ناامیدی عجیبی در بین برخی فعالان  بازار شکل گرفته … ناامیدی که بیشتر از سوی دولت شکل گرفته است و نشان میدهد ان همه دوست داررم ها و درست میکنم ها باد هوا بوده !!  بازار این انتظار را داشت که وقتی دولت که در ابتدای کار خود از بازار سرمایه دفاع می‌کرد و ان  را در برنامه های خود داشت  و یا مثلاً در بانک مرکزی شخصی از جنس بازار می‌نشیند انتظارات بازار هم  افزایش یافته و وقتی این انتظارات برآورده نمی‌شود فضای بدبینی و یاس در بازار بیشتر می‌شود…

به نظر یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد این است که این فضایی است و بدبینی در راستای شفاف سازی و کمک به بازار تحریک شده و به نوعی تبدیل به فضای امیدواری گردد از آن روز می‌ترسیم که چند صباحی دیگر بازار سرمایه از جریان وجه از توهین شده و ناامیدی و بی خیالی همه جای آن را فرا بگیرد و آن وقت است که دیگر کسی نمی تواند به این سادگی بازار را نجات دهد

و اما حرف اخر …  اگر میخواهیم  بازار شکل درست و منطقی به خود  بگیرد  باید در نقاط حساس خبرهای خوب و پول خوب به  بازار تزریق شود … به نظر مبادا تر از این  روز مبادا کجاست ؟! رئیس سازمان  بورس باید  برای بحث صندوق توسعه  وارد عمل شود و جریان پول به  بازار برسد  . بازار بیش ازان که با مشکلات خاصی مواجه  باشد  ترسیده و ابهام دارد و به نظر هر چه زمان  بگذرد هم ترس او می ریزد و هم  ابهاماتش برطرف می شود

اما ایا  چشم اندازی پیش روی بازار هست که بتوان به او  دل بست . در این جور مواقع بهتر است  کمی سراغ  چارتیست ها برویم و احتمالا  انها  را  بررسی کنیم  . شاخص کل که خرداد ماه از کف 1095800 واحد رشد قابل قبولی را تا 1585700 واحد به نمایش گذاشته بود با یک اصلاح تند و تیز به سطح 1379750 واحد رسید و مجددا از این سطح با یک صعود مختصر تا 1488760 واحد بالا امد در اصلاح بعدی شاخص مجددا به کف 1379750 واحد نزدیک شده که این سطح اخرین سنگر حمایت کوتاه مدت است و چنانچه از دست برود سطح 1311100 واحد سنگر بعدی است به نظر محدوده های 1310 و 1320  محدوده خاص و پر حمایتی برای بازار است که میتواند شکل و شمایل بازار را در ان نقاط بیشتر دید ولی به واقع با این شیب و دست  فرمان همه ناامید هستند …

میدانیم خیلی کسی اعصاب درست و حسابی ندارد و مقدمه  را کوتاه کردیم و سراغ اصل موضوع و گزارش سهم ها برویم هر چند  انگار در مورد  بازار هم  نمیتوان خیلی چیزی گفت  …

سیگنال سیمانی  
در سیمانی ها شاهد روند بهتری بودیم سود سازی های بالای سیمانی ها و امید به ادامه دار بودند این روند سبب شده تا سیمانی ها به خصوص ان هایی که سود بالایی دارند در وضعیت بهتری قرار داشته باشند البته  چالشبزرگ  این گروه ضعف در گزارش های ماهانه است که کمی فضا را خاص تر کرده است و برخی را مردد ..
سیمان سپاهان با روند نوسانی مثبت به قیمت های بالای 900 تومان ثعود کرد سهم حمایت قوی از سمت حقوقی ها شده و این حمایت به دلیل توان سود سازی بالای شرکت در گزارش 12 ماهه و سال مالی جدید می باشد این سهم مقاومت 920 تومانی را بشکند تا سطوح 1000 تومان رشد می کند
در سیمان فارس نو کمی عرضه ها بیشتر شد اما صف خرید سهم کماکان پابرجا بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشه و از سود سازی بالایی برخوردار می باشد این سهم سیمانی اگر بتواند از سد قیمت های 2600 تومان بگذرد مهمان سوطح قیمتی 3000 الی 3200 تومان خواهد بود شایعات سود 600 تومانی در سهم جدی می باشد
سیمان شرق فردا جذاب خواهد شد قیمت های 720 تومان برای خرید این سهم ارزنده است این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و اصلاح خوبی هم تجربه کرده است قیمت های فوق می تواند کف سازی خوبی در سهم را انجام داده و واکنش مثبت به همراه داشته باشد

در این گروه سفانو ساروم سخوز ساوه و … گزینه های بدی نیستند

تلایش از جنس پالایشی
روند پالایشی ها منفی دنبال شد پالایشی هایی که فشار فروش سنگینی داشته و زیر بار عرضه قرار دارند
در شپنا سهم با اصلاح قیمتی عمیقی به سمت قیمت های 1000 تومان عقب گرد می کند این سهم وضعیت بنیادی خوبی نداشته و گزارش ضعیف 6 ماهه هم مزید بر علت شده تا سهم در مسیر اصلاحی قرار بگیرد البته  فردا و روز های اتی کمی شاید فشار فروش کمتر شود  .
شبندر هم به قیمت های 600 تومان رسید وضعیت سهم بهتر است اما انتظار برای رشد سود سازی در گزارش 6 ماهه بالاتر بود شبندری که همچنان توان سود سازی خوبی داشته و روندش می تواند برگشتی باشد سهمی که در بین پالایشی ها اوضاع بهتری دارد
شاوان را با پی ب ای 4 خریداری نمی کنند سهمی که به سود بسیار خوبی رسیده و اهرم سود سازی بالایی به دلیل سرمایه پایین دارد این سهم حمایت قوی در سطوح 12500 تومان دارد شاوانی که اهداف قیمتی 15000 الی 16000 تومانی داشته و اگر بنا بر رشد پالایشی ها باشد شاوان در موقعیت خوبی قرار دارد

در این گروه اما در کنار پالایشی ها روی دو سهم شسپا و شرانل تاکید داریم و شسپا شرایط بهتری را دارد . با دید کمی صبر به نظر هر دو قابلیت نوسان و بازدهی خوبی را خواهند داشت .

خودرویی ها در انتظار معجزه
در خودرویی ها سهام این گروه در انتظار معجزه ازاد سازی نرخ گذاری دستوری یا عرضه خودرو در بورس کالا هستند به خصوص که این روزها تلاش های ریاست سازمان بورس در این خصوص نیز جدی شده است
خپارس با نزدیک شدن به کف قیمتی 1000 تومانی به سمت تعادل گام بر میدارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند سهم می تواند نوسانی و رو به بالا باشد سهم در صورت برگشت هدف قیمتی 110 تومانی و حداقل یک نوسان 10 درصدی را خواهد داد
در سایپا سهم به سمت حمایت 145 تومانی در حرکت است سهمی که زیانش در 6 ماهه بر خلاف سایر شرکت های گروه افزایشی شده و بازار انتظار داشت تا زیان این شرکت خودروساز کاسته شود مهمترین پتانسیل سهم شایعاتی در خصوص فروش احتمالی سهام برخی شرکت های زیر مجموعه می باشد
گزارش سایپا دیزل مثبت و سهم با سود همراه شده و همین امر سبب صف خرید در سهم شده است سهمی که تا قیمت های 380 الی 420 تومان جای رشد و صعود دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان سهم می تواند رشد خوبی در این گروه داشته و تحولات بنیادی در سهم مشهود است

زمزمه هایی شنیده می شود که طی این هفته هایما وارد بورس کالا می شود و خبهمن هم شرکت بعدی برای عرضه محصولات است . این گروه از اول کسی روی گزارش هایش حساب نمیکردو و ضعیت عملیاتی انها نیز بدتر شده است ولی در کل با دید نوسان وساپا خکاوه خاور خگستر خپارس بیشتر زیر نظر باشند بادید سهامداری و کم ریسک بودن ها خبهمن و با دید سهم نوسانی بازار خساپا و خودرو جالب هستند.امروز برای دقایقی این گروه نیز جالب بود ولی خیلی قوی حرکت نمیکرد  .

معادن و فرصت طلایی
در معدنی ها فرصت بسیار خوبی به وجود امده است و سهام معدنی در موقعیت خوبی برای خرید قرار دارند برخی معدنی ها به کف های قیمتی بسیار قوی رسیده اند
کالسیمین خوب حمایتی می شود کف سهم رنج قیمتی 1600 تای 1650 تومان است سهمی که سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی در روند برگشتی داشته باشد این سهم شایعات سود 300 تومانی برای سال جاری دارد بازار هچنان در انتظار صورت های مالی این شرکت است
کزغال که که برای نیمه دوم سال حدود 200 هزار تن ذغال سنگ را برای صادرات کنار گذاشته و شایعات جهش سود سازی را دارد به کف قیمتی خود واکنش خوبی نشان داد سهم از دید تکنیکالی هم در موقعیت برگشت روند خوبی قرار دارد و رشد قیمتی خوبی در انتظظار سهم خواهد بود سهمی که ارزش ذاتی 4000 تومان به بالا دارد
فملی در قیمت های 1300 تومان قرار دارد سهم کف سازی خوبی در سطوح 1250 تومان داشته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا و شایعات سود 280 تومانی و گزارشات عالی و وضعیت مثبت مس در بازارهای جهانی همچنان سهم را با دید سهامداری جز گزینه های کم ریسک و ارزنده قرار می دهد

دارویی های خنثی
در دارویی ها شاهد روند نوسانی منفی بودیم علی رغم گزارشات مثبت و خبرهای خوب احتمال حذف دلار 4200 تومانی بازهم فشار فروش در دارویی ها بالا بود
در دارویی اکسیر سهم نتوانست از مقاومت 5200 تومانی عبور و منفی شد اگر بار دیگر سهم به قیمت های 4200 تومان برسد برای خرید جذاب خواهد بود دلری که سود سازی بالای 400 تومانی در 6 ماهه توجه بازار به این سهم را جلب کرده است
دارویی فارابی این انتی بیوتیک ساز معروف بازار که دو شرکت زیر مجموعه اش نیز در بورس حضور دارند گزارش ضعیفی ارائه داده و نتوانست انتظارات بازار را براورده سازد سهم به سمت سوطح قیمتی 1450 تومانی حرکت خواهد کرد
دلقما هم به قیمت های 3000 تومان می رسد تجدید ارزیابی و دریافت مجوز این افزایش سرمایه جذاب مهمترین دلیل توجه به این سهم می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت سهم می تواند برگشت روند خوبی را تجربه نماید

چهارگوشه بازار
بانک شهر در قیمت های 540 تومان عرضه های سنگینی داشت گزارش 6 ماهه سهم مثبت و سود خوبی شناسایی شده است البته باید توجه داشت این سود غیر عملیاتی بوده و عمدتا ناشی از فروش املاک بانک می باشد بانکی که برای رشد قیمتی بیشتر نیاز به شکسته شدن قیمت های 560 تومانی دارد
پتروشیمی زاگرس با افت قیمتی به سمت سطوح قیمتی 28 هزار تومان حرکت می کند این سهم وضعیت بنیادی و سود سازی بسیار خوبی دارد که در نیمه دوم سال بر شرکت اثر گذار خواهد بود زاگرس می تواند فردا متعادل شده و از ضرب افت قیمتیش کاسته شود
بانک اقتصاد نوین که شایعات سود 60 تومانی برای امسال دارد همچنان با افت قیمتی به سمت سطوح 320 تومان حرکت می کند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد رشد خوبی را در روند برگشتی تجربه نماید این سهم سود سازی خوبی داشته و تحولات بنیادی خوبی در بین بانک ها را شاهد بوده و تنها به واسطه جو منفی بازار روندش منفی شده است

معتقدیم  بیمه ها میتوانند  شرایط بهتری را داشته  باشند  . در این گروه با توجه به گزارش ها و افتی که رخ داده به نظر 3 سهم البرز اسیا و کوثر هر 3 شرایط خوب و جالبی را دارند و میتوانند مورد توجه بازار باشند

امروز ولساپا  برای دقایقی در بازار بهتر بود  . سهم گزارش داد و مطابق انتظار پیش می رود ولساپا در 3 ماهه به سود 95 ریالی رسیده بود و 6 ماهه به 209 ریال پوشش رسید .سهم 3ماهه 1059 میلیارد ریال سود عملیاتی و 859 میلیارد ریال سود خالص دارد .
6ماهه سود عملیاتی 2299 و سود خالص 1891 میلیارد ریال اس خطی هم حساب کنیم 400 ریال سود میتواند محقق کند . 60% هم افزایش سرمایه از انباشته دارد

بازار در هلدینگ ها جالب توجه است  حجم خوبی دارند ولی مثبت نمی شوند .   مثلا وغدیر و تاپیکو و انتظار برای بازگشایی شستا از اتفاقات خاص این گروه است . شستا زیر 1100 باز شود گزینه جالبی می شود . وغدیر همچنان گزینه خوب و معتبرو جالبی است .در بین سایر گزینه ها صبا یکی از گزینه های خوب بازار است و قیمت هم افت عجیبی کرده است .وسکاب گزارش ماهانه داد و بازهم سود خوبی شناسایی کرده است وسکاب در مهر ۱۳۴۷میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا مهر ۳,۰۵۷,۵۸۲میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است سهم به راحتی 100 تومان می سازد و پی به ای زیر 3 دارد . ونیکی خبرهای مختلف فروش دارایی و افزایش سرمایه و شناسایی سود خوب را دارد ولی بازهم سهم را می فروشند ! ونیکی را در منفی ها زیر نظر بگیرید .ونفت و وخارزم دو سهم دیگری هستند که هر دو سهم قابلیت های خوبی در رشد سود زیر مجموعه ها و بهبود شرایط انها دارند

در فاسمین زمزمه تحقق سود 1100 تا 1200 ریال برای 6 ماهه شنیده می شودو با همین فرمان بدون غیرعملیاتی ها 300 تومان سود را دارد و با غیرعملیاتی ها در خوش بینانه ترین حالت 4000 ریال میرسد . منفی های فاسمین و گروه روی بد نیستند در این شرایط فملی و فباهنر هم در این گروه میتوانند جالب باشند به خصوص فملی که انصافا گزارش خوبی داشته و فضای خوبی هم دنبال میکند

فولادی ها وضعیت خوبی را در بازار از نظر گزارشی دارند  تقریبا میتوان گفت گزینه های خوب و قوی در این گروه به واسطه گزارش ها وجود دارد و 3 سهم فولاد هرمز و فولاژ شرایط خاص و خوبی در این گروه داشتند و البته فولاد سبزوار هم شرایط بدی را نداشت فسبزوار در ۹ ماهه به سود خوب 4575 ریالی رسیده است و رشد 2 برابری نسبت به مدت مشابه داردولی در کل کم ریسک ترین گزینه گروه فولاد است و بعد هرمز و فولاژ باید بیشتر زیر نظر باشند

حقیقت امر خیلی حال و جانی برای نوشتن نیست ولی انصافا  امیدواریم یکی اینجا به داد  بازار برسد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم