[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
مهر بی مهری !
امروز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی مهر در یکی از بی مهر ترین هفته های بازار و در حالی که به قول یکی از دوستان در یکی بود یکی نبود ترین روز معاملاتی به سر می بردیم بازار کار خود را آغاز کرد و روز کم رمقی را پشت سر گذاشت روزی که در آن اکثر سهام منفی بودند و حجم معاملات ضعیف البته آن چیزی که بیشتر به چشم می آمد این بود که بازار نه فروشنده جدی دارد و نه خریدار قوی … همه ایستاده اند در غبار و نظاره گرهستند فقط امیدوارم یک اتفاق مثبت رخ بدهد امید بسیاری به گزارشهای میاندورهای است تا شاید محرکی برای بازار شود اما ابهامات بیشمار محیطی نیز در این مورد بیتاثیر نیست. ولی چه کنیم باید دلخوش به انچه داریم باشیم … فعلا این دلخوشی گزارش هاست
روز گذشته در مورد موضوع عوامل بنیادی و تاثیر آن در قیمت سهام صحبت کردیم قبل از هر چیز برخی از سهامداران به کلی معتقدند که بازار سرمایه اثراتی از کدال نگرفته و نمیگیرد و فضای کدال فضای قابل اعتنایی برای سهامداران نیست و از آنجا خط نمی گیرد به این موضوع اعتقاد نداریم اما بخشی از آن را می پذیریم که عوامل دیگر محیطی باعث شده تا نقش کدال و ارزندگی و تحلیل بنیادی شرکت ها کمرنگ شود . این روزها و به خصوص چند روز پیش رو در اوج وضعیت انتشار گزارشها در کدال هستیم اما یک بخش سه مرحله ای را باید در این موضوع لحاظ کنیم تا به اثرات کدال در تابلو قیمت سهم برسیم …
اطلاعیه های 6 ماهه و میاندوره ای که امروز تا جمعه منتشر میشود یک نقطه حساس در بازار است . البته در هفته بعد هم که گزارش ماهانه خواهد رسید وضعیت شرکت ها بعد از این توفان کدالی روشن تر خواهد شد و تکلیف ما نیز روشن تر شده و یک مسیر 3 بخشی را آغاز میکنیم
این سه بخش را دیروز کوتاه توضیح دادیم امروز مفصل تر صحبت می کنیم یک بخش یا بخش اول ۶ تا ۷ ماه گذشته است . ببینید عمر چقدر کوتاه است چشم بر هم زدیم هفت ماه سال گذشت شرکتها نیز وضعیت هفت ماهه از فروش و شش ماهه در صورت سود و زیان را منتشر می کنند دقت کنید عملکرد شش ماه و وضعیت سودآوری در دل سهم وجود دارد ولی این که در قیمت لحاظ می شود یا نمی شود بحث بازار است …دقت کنید ما یک عملکرد شش ماهه با شرایط حداقلی یعنی چه در نرخ ها با شرایط سرکوب قیمت دلارو ثبات در ۲۲ تا ۲۳ و عدم رشد بازارهای جهانی را داشتیم که نتیجهاش شد آنچه امروز کارنامه شرکت ها در صورت سود و زیان است… جمع بندی این بخش می شود 6 ماهه ای که با شرایط متوسط و حداقلی گزارش می شود ….
بخشی از تحلیل ها باید بر اساس آنچه در شش ماه گذشته رخ داده باشد که به نوعی این موضوع را نشان میدهد در شرایط متوسط و یا حداقلی به این سودها دست پیدا کردهاند و اگر اوضاع بهتر شود باید تصور کرد چه خواهد شد اوضاع ۶ ماه ها تا حدودی یک برنامه غربالگری است برای بازار
برخی سهم ها نیز با این گزارش ها بهنوعی کف قیمت سهم را به ما میدهد و تا حدودی از دید ما این گزارش ها کف قیمت بسیاری از سهم ها را خواهد بست اما عاملی برای رشد قیمت شاید نباشد رشد قیمت مولفه دومی را میطلبد به نام چشم انداز…
پس در مرحله اول با گزارش شش ماهه و ماهانه مهر ما می توانیم کف قیمت بسیاری از سهم ها را بسته و یک شناسایی اولیه در برخی سهم ها از نظر ارزندگی داشته باشیم اما در مولفه دوم چشم انداز شرکت است که می تواند در انتخاب سهم موثر باشد این چشم انداز عامل دوم است … که بازخود دو قسمت می شود بخش اول چشم انداز ۵ ماه باقیمانده سال که این وضعیت چطور خواهد بود و چطور پیش خواهد رفت همچنین چشمانداز سال ۱۴۰۱ که با این مفروضات و مولفه ها سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود در کنار لحاظ شدن حداقل قیمت ها موضوع چشمانداز نیز میتواند به سهم ها پی به ای داده و رشد قیمت آنها را تسریع نماید
البته عامل سوم دو عامل بالا را کامل میکند . این است که قیمت ها باید کنار این دو مولفه قرار گرفته و ارزندگی لازم را کسب کنند و صد البته اخبار محیطی و اتفاقات آن و هر چیزی که چشم انداز آتی را تحت تاثیر قرار دهد میتواند شرایط این تحلیل را تغییر دهد و اوضاع را جور دیگری رقم بزنند
شما می توانید در این شرایط و با شنیدن این موارد و همچنین دیدن گزارش های ماهانه و شش ماهه رفتار متفاوتی را در پیش بگیرید … رفتار اول رفتاری است که بسیاری از عزیزان تا به امروز در پیش گرفتند آنها معتقدند کدال برای سهامداران نان و آب نمیشود باید زد و نوسان گرفت و پشت جریان پول بود و مواردی از این دست نظرشان کاملاً محترم و حتی در برخی موارد درست است اما رویه این چند ماه نشان داده بازار از این الگو خیلی تبعیت نمی کند و بعد چه میشود ؟! نتیجه این می شود که هر روز برای بازار یک دلیل برای عدم رشد میآورند و عدم رشد این دسته سهم ها را گردن این و آن میاندازند یک روز الگوریتم ، یک روز دهنوی و امدن عشقی یک روز دیگر هم بهانه دیگر … آنها به دنبال همه چیز می گردند به جز آن چیزی که باید با آن توجه میکردند اما رفتار دوم…
رفتار دوم این است که به گزارشات توجه کرده و با دید تحلیل انها را مد نظر قرار داده و انتخاب سهم را با مفروضات مختلف داشته باشید ولی ممکن است از شما زمان بگیرد و اصلاً ممکن است تا مدتها آنچه شما تحلیل کردید با آنچه روی می دهد متفاوت باشد اما در نهایت اگر بر مدار ارزندگی حرکت کرده باشید قیمت دیر یا زود این موضوع را لحاظ خواهد کرد …
فرق بورس این روزها با سالهای قبل به خصوص سال ۹۹ همین است که عدم جریان پول و کچلی بازار از نظر نقدینگی باعث شده اهداف قیمتی دیر با تابلو همراه شوند و فضا متفاوت باشد
اما این را عرض کنیم که در این ۷ ماه کسانی که سعی کردند تحلیل و چشم انداز آتی شرکت را لحاظ کرده و تا حدودی به عوامل بنیادی وزن بیشتری بدهند بازنده های اساسی بازار نبوده و توانستند شرایط بهتری را تجربه کند باز این قید را تاکید میکنیم که جریان پول بازار مثل اب پشت سد دریاچه کشور آب رفته و آن جریان پول قوی وجود ندارد . وقتی چنین شرایطی حاکم است طبیعی است که پول موجود هم وسواسی بوده و وسواس به خرج می دهد و همین موضوع سرعت رشد بازار را کم کرده و او را وسواسی در انتخاب سهم نموده . چیزی که این روزها بسیاری از آن گلایه دارند البته باز هم تاکید می کنیم صد البته تحولات دولت و ابهامات آن نیز موثر بوده اما در مجموع آن چیزی که وضعیت بازار را اینطور گره زده و باعث این موضوع شده بیشتر همین بی پولی است که در کویر فعلی بازار مشاهده می کنیم . یا بهتر بگوییم بی پولی ناشی از بی انگیزگی حضور جریان پول در بازار …
تمام این موارد را برای این ذکر کردیم که در طی این چند روز و به خصوص تعطیلاتی که در پیش داریم تمرکز روی گزارش شرکتها و بررسی آن را بیشتر کرده تا یک بار دیگر بازار را غربال کرده و در انتخاب خود بررسی های دقیق تری را لحاظ کنیم تا حداقل اتفاقات عجیب به بازار را گردن این و آن نیاندازیم و برای آن دلایل قانع کننده داشته باشیم
یک نکته را نیز آخر کار بگوییم بازار از این بلاتکلیفی و تصمیمات عجیب خسته شده اینکه یک روز بیان میشود قرار است دامن فلان چیز را از دلار پاک کنیم کنیم روز دیگر برنامه دیگری بیان می شود و خلاصه تکلیف دولت روشن نیست یکی از بدترین اتفاقات و رویدادهای این بلاتکلیفی به بازار نیز سرایت کرده امیدواریم هرچه پیش میرویم درجهت رفع این موضوع گام برداریم ولی عزیزان دقت کنید با این اظهار نظرها و گفتار ها تیشه به ریشه بازار می زنید شاید واقعا طرح شما نیز اثر خاصی نداشته باشد اما ابهامات متعدد همچون زخم های ریز خونریزی های ادامه داری را در بازار به وجود میآورد که تعدد انها باعث بی حالی و بی رمقی بازار می شود که نمونهاش را در این روزها می بینیم انگار بازار خون ندارد !
در پایان یک نکته را هم عرض کنیم و آن هم اینکه به زودی و در آبان نشستهای تخصصی در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز می شود بهتر است عزیزان در سازمان بورس به خصوص تیم جدید مدیریتی هر چه سریعتر سلاح خود را تجهیز کرده و دنبال ایجاد بهترین شرایط و ابهام زدایی از ابهامات بازار در بودجه باشد اگر دیر بجنبیم باید جای دیگر و زمانی که بازار شرایط خاص تری را گرفته شمشیر بزنیم امیدواریم این موضوع و این تذکر دوستانه را متوجه باشند و هر چه سریعتر با کمک وزارت اقتصاد ابهامات و مواردی که به بازار سرمایه آسیب میزند را در بودجه به حداقل ممکن برساند .
دارویی خوشبین به ازاد سازی
در دارویی ها امروز نوسانات بهتری را شاهد بودیم سهام این گروه خوشبین به حذف دلار 4200 تومانی و ازاد سازی تدریجی نرخ دارو هستند
در دسانکو سهم با صف خرید همراه بود سهمی که هدف قیمتی 1600 تومانی داشته و فعلا در رنج قیمتی 1400 الی 1600 تومان در نوسان است وضعیت بنیادی سهم مناسب بوده و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که رشد فروش خوبی در گزارشات شرکت را شاهد هستیم
در دلر سهم به قیمت های بالای 4700 تومان صعود کرد با گزارش 6 ماهه انتظار رشد سهم تا سطوح 5000 الی 5200 تومان را داریم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 400 تومانی را در گزارش 6 ماهه دارد جهش فروش 3 ماهه دوم سال انتظارات را از دلر بالا برده است
دارویی اسوه ارام ارام بالا امده و به سمت قیمت های 2800 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت واوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است این سهم دارویی با رسیدن به قیمت های 2800 تومانی متعادل خواهد شد اوسه هم به سود خوبی رسیده و طیق گزارش 3 ماهه و عملکرد 6 ماهه روند سود سازی مناسب سهم ادامه دار خواهد بود
ساختمانی ها رو به بالا
در ساختمانی ها شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه و روند صعودی خوبی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلاح قیمتی بالایی را نیز تجربه کرده اند
در این گروه ثالوند با رشد قیمتی خوبی به سمت هدف قیمتی 1450 تومانی در حرکت است این سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت هدفش می رود سهمی که سود سازی خوبی داشته و شنیده می شود با تعدیل مثبت به سود بالاتری نیز دست خواهد یافت
ثرود که اصلاح قییمتی 50 درصدی داشته است با روند صعودی همراه شد سهمی سود ساز در گروه ساختمان که ریزش بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش می باشد فعلا هدف قیمتی ثرود سطوح 920 تومان بوده و در صورت شکسته شدن این قیمت ها سهم به سمت قیمت های 1000 تومانی حرکت خواهد داشت
ثاخت سریعا با عرضه های سنگین متعادل شد سهم نشان می دهد فعلا تا فعال شدن پتانسیل بنیادی قوی روند نوسانی ارامی خواهد داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهد داشت اما در کوتاه مدت به نظر می رسد با کف قیمتی 200 تومانی و سقف 220 تومانی سهم نوسانی روند خود را دنبال نماید
معادن در انتظارات گزارشات خاص
در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی بودیم همه چیز برای یک رشد عالی محیا می باشد و تنها سهام این گروه در انتظار گزارشات خاص 6 ماهه می باشند
فاسمین به قیمت های 2000 تومانی نرسیده متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد سهم گزارش 6 ماهه مهمی دارد مهمتر از ان عملکرد مهر ماه می باشد که در صورت مثبت بودن تاثیرات بسزایی بر روند سهم خواهد داشت
در کپرور بازار در انتظار صورت های مالی 6 ماهه می باشد شنیده می شود 250 تومان سود محقق شده است سودی که می تواند گمانه زنی سود سازی 600 تومانی برای سال جاری را تقویت نماید خبر مهم دیگر سهم تملک سه معدن وتامین 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز سهم بوده که روند سود سازی را تغییرات مثبت بالایی خواهد داد
کطبس در این گروه انصافا گزارش خوبی زده است کطبس 6 ماهه 3310 و 3 ماهه 1040 ریال سود محقق کرد.سهم 3 ماهه 239 میلیارد ریال سود عملیاتی و 192 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6 ماهه سود عملیاتی 748 و سود خالص 612 میلیارد ریال بود
در نماد فملی با این قیمت های جهانی روند منفی بود فملی که اوضاع و احوال خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد گزارش 6 ماهه خوب عملکرد های مثبت همگی می تواند زمینه ساز بازار خوبی باشد بازاری که در ان به نظر می رسد بازدهی خوبی نهفته و فملی بتواند با سود سازی های خوبی که می کند به سمت ارزش ذاتی 1800 تومانی خود حرکت داشته باشد همین حالا که صحبت میکنیم گزارش 6 ماهه عالی سهم نیز رسیده است یکی از گزارش های خوب بود که 1242 ریال سود محقق کرده و 156% بیشتر از مشابه قبل بود
سهم 3ماهه 474 ریال سود محقق کردفملی 96656 میلیارد ریال سود عملیاتی و 4799 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 94755 میلیارد ریال سود خالص دارد . در 6 ماهه سود عملیاتی با رشدی چشم گیر 235740 میلیارد ریال شد و 25825 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 248377 میلیارد ریال سود خالص محقق کرد
پالایشی ها و 6 ماهه های سرنوشت ساز
در پالایشی ها گزارشات 6 ماهه سرنوشت ساز می باشد 6 ماه هایی که می تواند روند اتی هسام این گروه را مشخص نماید انتظار داریم گزارشات اکثر پالایشی ها مثبت باشد
شبریز در کف قیمتی 3800 تومانی در نوسان است سهم در رنج قیمتی 3600 الی 3800 تومان حمایت های قوی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و بات دید میان مدت توان صعود خوبی دارد به خصوص این که به نظر می رسد سود خوبی هم در 6 ماهه محقق و با احتساب سود پتروشیمی تبریز سود 800 تومانی در این سهم محتمل باشد
در شبندر هم شنیده می شود سود 60الی 65 تومانی در 6 ماهه محقق شده در صورت تحقق چنین سودی سهم جای رشد قیمتی تا سطوح 720 الی 800 تومانی را دارد وضعیت بنیادی این سهم نیز مناسب بوده و یکی از بهترین گزارشات در بازار مختص این سهم پالایشی می باشد که فروشنده زیادی هم ندارد
شتران امروز با افت 9 درصدی پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد سهم با سرمایه جدید به سود 33 تومانی رسیده است یعنی امسال نهایت رنج سود شرکت 80 تومان خواهد بود سهم با پی بر ای 6 در حال معامله بوده و حمایت قوی 460 تومانی دارد و به نظر می رسد شاهد واکنش مثبت سهم به این حمایت قوی خواهیم بود
دراین گروه شاوان هم گزارش بدی نداشت این سهم را باید جدی تر زیر نظر گرفت ولی به نظر گزارش شاوان نشان میدهد عین 3 ماهه اول را با کمی بهبود تکرار میکنند . شاوان در 6 ماهه به سود 13840 ریالی رسیده است سهم در 3 ماهه 6834 ریال سود محقق کرده بود
شاوان 3 ماهه 10346 میلیارد ریال سود عملیاتی و 7814 میلیارد ریال سود خالص داشت
6 ماهه به سود عملیاتی 21805 و سود خالص 15825 میلیارد ریالی رسیده است
بانک ها لب مرز
در بانک ها شاهد قرار گیری سهام این گروه در مرزهای حساسی هستیم به نظر می رسد کمی دیگر بانک ها نیاز به اصلاح داشته باشند سهامی که وضعیت خوبی داشته و شاید گزارشات 6 ماه به داد روند معاملاتی این گروه برسد
در بانک اقتصاد نوین سهم در حال رسید به قیمت های 360 تومانی می باشد شنیده می شود امسسال سهم بالای 60 تومان سود دارد و عملکرد سه ماهه خوبی داشته و عملکرد 6 ماهه سهم نیز مثبت است ونوینی که از همی قیمت ها کم کم باید با برگشت روند همراه شود اصلاح سهم از سطوح بالای 500 تومان بوده است
بانک ملت اصلاح زیادی داشته و کم کم باید ترمز افت خود را در قیمت های 340 تومانی بکشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی از مبادلات ارزی و رشد سود عملیاتی خواهد برد این سهم جای برگشت روند تا سطوح 380 و 420 تومان را در صورت ارائه صورت های مالی 6 ماه مثبت خواهد داشت
وملل در این گروه خبر بانک شدن را دارد و خبرخوبی بود در سوی دیگر سامان هم گزارش بسیار خوبی را زده است سامان در 3 ماهه 255 و 6 ماهه 532 ریال سود محقق کرده است جمع درامد های عملیاتی 9229 و سود خالص 6119 میلیارد ریال بوده است به نظر وملل یک نوسان خوب را دارد
چهاارگوشه بازار
پست بانک برعکس گروه با روند صعودی همراه شده است وپستی که افزایش سرمایه خوبی داشته و شنیده می شود سود شرکت با افزایش سرمایه متحول می شود باید توجه داشت نیمی از منابع بانک قرض الحسنه بوده و بانک با حاشیه سود خوبی در تسهیلات دهی همراه است
در نمادهای معدنی کزغال را باید زیر نظر داشت سهم در نیمه اول سال اورهال داشته و دو سوم تولیدات و فروشش به نیمه دوم سال موکول شده است سهم کف قیمتی 3200 تومانی داشته و از همین قیمت ها توان برگشت خوبی به سمت سطوح 3500 الی 3800 تومانی خواهد داشت
پسهند شایعات افزایش سرمایه سنگینی را از تجدید ارزیابی دارد همچنین طرح توسعه شرکت نیز به مراحل پایانی رسیده است سهمی که شایعه سود 400 تومانی داشته و اصلاح خوبی را تجربه کرده است به نظر می رسد از قیمت های 2500 تومان شاهد برگشت مجدد این سهم به سمت ارزش ذاتی 3200 تومانیش باشیم و یک بازدهی 30 درصدی در دل سهم نهفته است
سیمان سپاهان تحت تاثیر اخبار مثبت و توانایی سود سازی بالای خود سبب شده تا این سهم با نوسانات مثبت به سمت قیمت های 1000 تومانی برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت هم برای سال مالی جاری و هم سال مالی جدید شرکت می تواند سهم را تا قیمت های بالاتری هدایت نماید
در گروه سیمان سفانو نیز انصافا خوب بود سفانو 6 ماهه 2686 و ۳ماهه ۷۴۶ ریال سود محقق کرده است
سهم 3ماهه .۳۰۷میلیارد ریال سود عملیاتی و ۳۷۲میلیارد ریال سود خالص دارد
6ماهه به سود عملیاتی 946 و سود خالص 1335 میلیارد ریالی رسیده و سود غیرعملیاتی خوبی را داشته است
های وب این روزها خوش درخشیده و شایعه تحقق 1000 ریال در 6 ماهه باعث رشد قیمت سهم شده است
فولاژ در بین سهم های خوب بازار با گزارش خوب بود فولاژ در 3 ماهه بدون درامد غیرعملیاتی 430 ریال محقق کرده بود در 6 ماهه 982 ریال محقق کرده و بازهم بدون سود غیرعملیاتی است .
در 3 ماهه سهم 6194 میلیارد ریال سود عملیاتی و 5165 میلیارد ریال سود خالص دارد .
در 6 ماهه 14178 میلیارد ریال سود عملیاتی و 11781 میلیارد ریال سود خالص دارد گزارش خوبی زده است به نظر در کنار این سهم خود فولاد و ذوب هم گزارش خوبی را داشته باشند .
[/ihc-hide-content]


