[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 25 مهر 1400
عشق یک روزه !
امروز بازار ان تب یک روزه را خیلی زود از دست داد تا احتمالا برخی بگویند ای بابا این که عشق نبود و یک دیدار زودگذر بود !! البته دیروز چند بار تاکید کردیم شرایط بازار با رفت و امد مدیران نمیتواند تعیین شود ولی برخی که دایم به دنبال پشت و پهلو و دست های پیدا و پنهان در بازار هستند این موضوع را به رفت و امد در سازمان ربط می دادند در حالی که مشکل بازار چیز دیگری است
منفی بازار امروز از این نظر درناک بود که بعد از رشد بازار و صفوف خرید این شدت منفی امروز دور از انتظار بود و فکر نمیکردیم این حجم منفی را شاهد باشیم فکر میکردیم بازار پر عرضه باشد ولی حقیقت این شدت منفی و کم حجمی برای همه عجیب بود
کم کم و آهسته آهسته دیدگاه ها و عقاید در بازار سرمایه و دسته بندی و طبقه بندی آن روشن تر می شود تقریباً در حال حاضر ۲ دیدگاه در بازار وجود دارد که یک دیدگاه معتقد است با این نرخ ارز با این بازارهای جهانی، گزارش های در پیش شش ماهه و ماهانه که میرسد و همچنین چشم انداز تورم ، بازار بازار سرمایه در حداقل نقاط خود قرار دارد و قیمت ها ارزنده و چشم انداز روشن است . اما درست در نقطه مقابل یک دیدگاه دیگر قرار دارد
دیدگاهی که وقتی شما دلایل بالا را کر میکنید با نشانه تایید سر تکان می دهد و تایید می کند و معتقد است که تمام صحبت ها درست است اما در کنار این موارد ابهاماتی مطرح است که وقتی او هم بیان میکند شما برای آن پاسخی ندارید و آن تردید ها درست نقطه ضعف فعلی بازار و ضلع سوم همان مثلثی است که در بازار اهمیت دارد و تاثیر گذار است به خاطر داشته باشید 3 ضلع دلار ، بازارهای جهانی و تصمیمات دولت را همیشه بیان کردیم تقریباً در حال حاضر همه اذعان دارند که دو ضلع دلار و بازارهای جهانی به شدت هم جهت بازار و هم راستا بازار حرکت میکنند و ضلع سوم دولت است که این تردید و آشفتگی را رقم زده و همین تردید باعث شده تا حجم ها در بازار کاهش یافته و جریان پول تماشاچی بودن را به درگیر بودند ترجیح بدهد…
باز هم می گویم این جریان تردید و ترس از موقعیت ها و شرایط آتی قبول دارد که بازار در این نقاط ارزنده است و بسیاری از قیمت ها افت زیادی کرده اما حاضر به ریسک کردن نبوده و خود را جلوی دولت قرار نمیدهند البته همیشه این قانون حکم فرما بوده در همین فضای نا اطمینانی کسانی که ریسک می کنند پاداش بیشتری می گیرند اما بازار در حال حاضر بین این دو دسته و تردید آنها گرفتار شده شاید برخی روزها وزنه اتفاقات خوب بیشتر میشود و مثبت مثبت ها قوی تر و برخی روزها برعکس عکس این موضوع رخ می دهد که دیروز و امروز دقیقا نشان دهنده همین جریان بود …
اما راه چاره چیست ؟! برخی معتقدند باید دست روی دست گذاشت تا دولت تصمیمش را بگیرد و بعد بازار حرکت کند این یک نظریه است و از دل آن نتیجه گذر زمان به سود بازار است بیرون می آید اما اگر می خواهید به بازار کمک کنید دوستان تازه وارد هیئت مدیره و رئیس سازمان بهترین کار برای کمک به بازار بر طرف کردن همین ابهامات است این ابهامات همچون سنگی روی فنر جمع شده بازار قرار گرفته و مانع از آزاد شدن آن میشود اقداماتی از تردید در بودجه نرخ سود رفتار دولت با شرکت ها موضوع انرژی و نرخ ها ، قیمت گذاری دستوری و … هر چه این موضوعات توسط دستاندرکاران بازار و متولیان آن شفاف تر و روشن تر گردد قطعاً پتانسیل بازار برای رشد بیشتر خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد وزن کشی بین مرددین و بدبین های بازار با خوشبین های بازار درنهایت به سود خریداران تمام می شود و ادامه داشتن این کش و قوس باعث به وجود آمدن روند چند روز مثبت و چند روز منفی می شود بازاری که با بازارهای جهانی گرم شده با یک منفی آن سرد می کند و فراموش می کند چه بر سر بازار آمده است…
و اما در ادامه همین بحث ها به زودی انتشار گزارشهای ۶ ماهه و ماهانه را داریم که میتوانند این وزنه بنیادی شرکتها و ارزندگی آنها را سنگین تر کنند گزارش شش ماهه به نظر اولین کاری که خواهد کرد باعث این خواهد شد کف قیمتی بسیاری از سهم ها بسته شود و در واقع بازار ۱ حداقل قوی را برای خود ترسیم کرده و ثبت می کند در ادامه گزارش های ماهانه نیز چشمانداز را روشن تر می کند و به این موضوع وزن میدهد که ادامه این شرایط چه وضعیتی را برای سود اوری شرکت ها به وجود خواهد آورد در واقع معتقدیم گزارش های شش ماهه خیال بازار را از کف قیمت برخی سهم ها راحت کرده و گزارش های ماهانه نیز پی به ای بازار را میتواند افزایش دهد این موضوع این هفته و هفته آینده شکل جدی تری به خود گرفته و قطعاً کار بازار در مواجهه با این اطلاعات بسیار حساس خواهد بود .
حرف آخر … چارتیست ها در بازار همیشه نقش خاص و حیاتی را داشتند حقیقت امر خیلی حرکت بر مدار صرفا چارت را به تنهایی منطقی نمی بینیم و معتقدیم هر وقت یک رفتار بنیادی از دل آن بروز کند حرکت بازار بر طبق نمودار نیز منطقی خواهد بود اما در حال حاضر تکنیکالیست ها معتقدند آن ترس از 1.6 ک هیچ !! همچنان باقی است یعنی ما در حال حاضر دژ محکم 1.6 را پیش رو داریم که برای شکستن این دژ با ابزارهای فعلی قطعاً امکان پیروزی نداشته ابزار جدیدی از ادوات جنگی برای بازار باید فراهم شود با منجنیق و تیر و کمان دژ 1.6 فتح نخواهد شد
در حال حاضر نیز بسیاری معتقدند شاخص بتواند خود را بالای 1.475 تثبیت کند دوباره به مدار خوش بینی برگشت و می تواند عملیات بهبود را سرعت بخشد اما همچنان آن قلعه خاص پیش روی بازار است البته به بازار خوش بینیم که بتواند دوباره به آن نقاط نزدیک شود اما گذر از آن نقاط به یک سو پر خبر مهم احتیاج دارد
در سوی دیگر این طرف موضوع نیز مهم است برای حفظ وضعیت فعلی هم چارتیست ها معتقدند طی 2 3 روز اتی نباید منفی شویم وگرنه الگوهای انها به هم میریزد !
نموداری هم کار سختی داریم و نشان میدهد بازار چقدر پیچیده شده است .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم … بازار امروز خوب اغاز کرد و بد نبود و قطعا همه می دانستند از شدت مثبت خبری نیست ولی کار وقتی سخت شد که دیدیم رفته رفته شدت عرضه در بازار افزایش یافت و فضا جور دیگری پیش رفت و در کل روز خوبی نبود با این حال شدت منفی در بازار انقدر هم کمر شکن نبود که بخواهد اژیر خطر را به صدا دراورد ولی همچنان نشان میدهد که گروه هایی نظیر خودرو و بانک با چالش های متعددی مواجه هستند .
پتروشیمی ها و موج عرضه
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی پرعرضه ای بودیم گزارشات 6 ماهه می تواند به تثبیت روند این گروه کمک زیادی داشته باش
جم پیلن که شایعات سود 1600 الی 1800 تومانی دارد به قیمت های 12 هزار تومانی نزدک و فشارعرضه ها در سهم بالا رفته است گزارش 6 ماهه مهمی در این شرکت را شاهد می باشیم و میزان سود تحقق یافته می تواند ارزش ذاتی سهم را مشخص نماید
زاگرس ترمز رشد خود را کشید در این سهم گزارش 6 ماهه معمولی خواهد بود اما اصل سود سازی و فروش شرکت در نیمه دوم سال رخ خواهد داد سهم رشد بالایی داشته و کمی نیاز به استراحت دارد ارزش ذاتی سهم سطوح 35 الی 36 هزار تومان ارزیابی می شود
شپدیس هم در قیمت های 20 هزار تومانی با نوسانات ارام مثبت همراه بود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی در دل سهم نهفته است سهمی که اخرین نرخ محموله صادراتیش در سطوح 770 دلار قرار داشته که این نرخ ها می تواند وضعیت فروش و سود سازی سهم را دگرگون نماید سهم همچنان ارزش ذاتی 22 الی 24 هزار تومانی دارد
بانک های بر باد رفته
در بانک ها شاهد روند نوسانی بودیم این نوسانات عمدتامنفیو سهام بانکی در سطوح حمایتی قوی دست و پا می زنند
در بانک تجارت کف قیمتی 200 تومانی در سهم فعلا مانع افت بیشتر شده است این قیمت ها از دست برود اصلاح در تجارت بیشتر خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما از جو روانی خوبی برخوردار نیست در صورت برگشت قیمت های 2200 تومان در انتظار سهم است
پست بانک به سود مناسبی در 6 ماهه رسیده است البته انتظار بازار بالاتر بوده و سود بیشتری را مد نظر داشته اسست این سهم تا قیمت های 2200 الی 2500 تومان جای برگشت روند را خواهد داشت فعلا سهم در قیمت های 2000 تومان کف سازی کرده است
اصلاح قیمتی عمیقی از بانک اقتصاد نوین شاهد هستیم خبری از فروش دارایی و شناسایی سود غیر عملیاتی نشد سهم از سطوح بالای 500 تومان اصلاح و به قیمت های 360 تومانی نزدیک می شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت توان برگشت روند از همین قیمت ها را دارد وضعیت عملیاتی و بنیادی سهم تغییرات خوبی داشته است
سرمایه گذاری ها و نگاه به شاخص
سرمایه گذاری ها با صعود شاخص گارد مثبت گرفتند البته این گروه هم اسیر فشار عرضه ها شده و اگر چه مثثبت اما متعادل بودند
در ومعادن که تحولات ملی مس و سنگ اهنی ها سبب تحولات خوبی در سهم می شود شاهد فاشر عرضه ها بودیم سهم ارزش ذاتی 1200 تا 1250 تومانی و کف قیمتی 1100 تومانی می باشد سهمی کم ریسک که خریدش در کف قیمتی می تواند ارزنده باشد
شستا به مجمع رفته و شنیده می شود سود بالایی را تقسیم خواهد کرد شستا در مجمع خبرهای خوبی را منتشر خواهد کرد این سهم از حمایت 1250 تومان فاصله گرفته و در نوسانات خوبی قرار دارد مهمترین خبر سهم مشخص شدن تایم افزایش سرمایه می باشد شرکت در مجمع شستا با دید میان مدت می تواند کم ریسک باشد
پارسان با قیمت های 3500 تومانی نوسانات ارامی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اهداف قیمتی 4000 الی 4200 تومانی دارد دو شرکت پتروشیمی زاگرس و پردیس بازوی اصلی شرکت می باشند پالایشی ها نیز وضعیت سود سازی خوبی دارند امسال سود بالایی در این سهم محقق و به سمت هدف تعیین شده حرکت خواهد کرد
در کوچکترها وسپه ومهان صبا وسکاب گزینه های قوی تر و بهتر و خاص تر گروه هستند . امروز وکبهمن هم گزارش عجیبی را داده است وکبهمن 6 ماهه به سود 2497 ریالی رسیده است قیمت سهم حوالی 1000 است .
مقاومتی از جنس معدن
در معدنی ها روند مثبت بود و همچنان رشد قیمت های جهانی فلزات اثر گذاری خودرا حفظ کرده است البته در برخی نمادهای گروه فشار عرضه بالا و فردا به نظر می رسد معدنی ها هم متعادل شوند
در ملی مس سهم عرضه شد عرضه های بسیار سنگینی که سبب شد تا سهم متعادل شود سهمی که به قیمت های 1400 تومان هم نرسیده است شکسته شدن این سطوح و رشد بیشتر سهم با این عرضه ها کمی سخت است اما صورت های مالی و گزارش مهر ماه کمک زیادی به احتمال شکسته شدن این مقاومت و رشد سهم تا سطوح 1600 تومان خواهد کرد
در کالسیمین صف خرید سهم حفظ شد انتظارات از این سم بالا می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد این سهم با موجودی سنگین شمش روی و افتتاح طرح توسعه استفاده از خاک سولفوره و رشد تولید شمش می تواند با رشد قیمتی به سطوح 2000 تومان برسد
باما با صف خرید سنگین خود به سمت سطوح 1050 تومانی می رود اولین مقاومت قوی بر سر راه شرکت سهمی که اصلاح قیمتی خوبی داشته و به کف قیمتی رسیده است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و در شرکت های زیر مجموعه خود در حال ورود به حوزه های جدیدی معدنی می باشد
فباهنر را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید سهم در تیر 4488 میلیارد ریال فروش داشته است مرداد این عدد 3271 میلیارد ریال بود و شهریور هم 6311 میلیارد ریال شد . مجموع فروش به 23697 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 12247 میلیارد ریال بوده است به نظر 6 ماهه خوبی را بدهد .
پالایشی ها ارام
در پالایشی ها گزارشات عالی هم تاثیر گذار نبود شنیده می شود سود 3 ماهه دوم سال 20 درصدی بالاتر از 3 ماهه اول سال می باشد و همچنان روند سود سازی این شرکت ها صعودی می باشد
شراز ترمز خود را در قیمت های 14000 تومان کشید این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد شرازی که تا قیمت های 18000 توئمان هم تارگت دارد سود 2500 الی 3000 تومانی در سهم در کنار شفاف سازی در خصوص افزایش سرمایه بالای 900 درصدی از سود انباشته سهم را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است از دید بنیادی ارزش ذاتی سهم سطوح 18 تا 21 هزار تومان است
شپنا برعکسس به سمت صف فروش رفت سهمی که نشان داد فعلا قدرتی برای رشد قیمتی نداشته و بیشتر روندش نوسانی منفی می باشد گزارش شرکت بسیار ضعیف بوده و شنیده می شود در گزارش 6 ماهه هم سود 80 تومانی محقق شده است یعنی امسال سود شرکت نهایتا به سطوح 170 الی 180 تومان رسیده و این سود با قیمت سهم همخوانی ندارد همین امر سبب فشار فروش در شپنا شده است
شبندر هم منفی شد این سهم با روند نوسانی همراه و فعلا نتوانسته از مقاومت خود عبور نماید شنیده می شود در 3 ماهه دوم سال سود 40 تومانی محقق شده است سهمی که سود سازی بالایی داشته و با این توان بالای خود رشد قیمتی تا سطوح 800 تومان در بازه میان مدت وجود داارد کف قیمتی سهم قیمت های 620 تومان ارزیابی می شود امروز هم بسیار خوب خریداری شد و شرایط خوبی را دارد .
توضیحات این گروه نشان میدهد احتمالا 6 ماهه خوبی در انتظار این گروه خواهد بود .
چهارگوشه بازار
سیمان سپاهان ارام ارام به حمایت 860 تومانی نزدیک می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و کف سازی خوبی کرده است این سهم ارزش ذاتی بالای 1000 تومانی داشته و با مشخص شدن توان سود سازی سهم در مسیر رو به رشد قیمتی قرار خواهد گرفت
گروه بهمن همچنان نوسانات خوبی می دهد سهمی که تا قیمت های 160 تومان اصلاح و سپس برگشت خوبی به سطوح 180 تومان دارد سهم با ریسک کم نوسانات خوبی در این قیمت ها می دهد خبهمنی که وضعیت بنیادی و حمایتی که از سهم می شود باعث کف سازی خوبی در سهم شده است
ذوب اهن به قیمت های 380 تومانی رسید کف قیمتی سهم سطوح 360 تومان اسست سهمی که وضعیت فروش عالی در شهریور ماه داشته و صورت های مالی 6 ماهه خوبی انتظار سهم را می کشد اما جهش نرخ ذغال سنگ و کک به عنوان ماده اولیه اصلی شرکت سهامداران را در ابهام قرار داده است هر چند این موضوع با توجه به نرخ گذاری داخلی به نرخ شمش وابسته شده ولی در کل شرایط خاصی را دارد
گروه فولاد هم مورد توجه بازر است خود فولاد به واسطه چشم انداز خوب گزارش و شرایط بنیادی در صدر است چند بار تاکید کردیم کم ریسک ترین سهم بازار است . فجهان و سبزوار حامیان خوبی دارند بنیادی سبزوار بهتر است ولی فجهان بازی قوی تری دارد بین باقی شرکت ها نیز فکر میکنیم ذوب و هرمز بعد از گزارش 6 ماهه یک حرکت داشته باشند . در بین خاص های این گروه نیز فولاژ فسازان و فوکا میتوانند زیر نظر باشند البته فپنتا هم ضلع چهارم این گروه است
گروه خودرو این روزها شرایط عجیبی را دارد و هر کسی حرفی می زند . در گروه خودرو شاید به ظاهر همه نگاه ها به سمت خودرو و خساپا باشد ولی در اصل بخواهیم کمی با شرایط بنیادی و نموداری و قیمتی بحث کنیم 4 سهم خپارس خزامیا و خدیزل و خبهمن جالب تر هستند . زامیاد دوباره افزایش نرخ گرفت خپارس فروش خوبی را ثبت کرده و خبهمن و خدیزل هم که روشن هستند . البته در این 4 سهم در کنار خودرو و خساپا هم جهت بوده و نمیتوانند خیلی خاص باشند ولی جز 4 سهم خودرویی مورد توجه میتوانند باشند البته امروز این گروه حسابی زیر فشار فروشنده ها قرار داشت
دارو سیمان را معتقدیم بعد از گزارش ها بهتر می شوند . در این گروه شرایط کمی بهتر است چرا که حداقل یکی دو گزارش منتشر شده و بازار بیشتر بررسی کرده است در این گروه به نظر سرود با این گزارش خوب خود خوب پیش می رود قطعا سخوز ساروم سفارس و برخی دیگر نظیر ساوه و سفانو و سبهان و سپاها نیز میتوانند در این گروه جالب باشند منتظر گزارش های بهتر این گروه هستیم ولی 3 سهم ساوه ،ساروم و سخوز را بیشتر زیر نظر بگیرید
این گروه با گزارش 6 ماهه یک حرکت خوب را خواهد داشت و شاخص گروه نیز شرایط خوبی را نشان میدهد . کم کم گزارش 6 ماهه بیمه ها از راه میرسد . به نظر دراین گروه بیمه البرز اسیا دی کوثر پیش رو بوده و هر 4 شرکت گزارش های خوبی را داشته باشند بین این گروه 2 گزینه قوی و خاص و به قیمت بخواهیم انتخاب کنیم به نظر البرز و کوثر گزینه های بهتری برای بازار هستند .
بازار فعلا چیزی جز جنگاعصاب نیست و بهتر است کمی صبور باشید . شاید مرور گزارش ها و اتفاقات و انتخاب و بررسی بیشتر سهم ها بتواند جالب باشد .
[/ihc-hide-content]


