جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز چهارشنبه 21 مهر 1400

گزارش بازار امروز چهارشنبه 21 مهر 1400

نوید خاندوزی
اکتبر 13, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروز چهارشنبه 21 مهر 1400

آتش بازی در وقت اضافه ! 

امروز بازار روز عجیبی را داشت چند دقیقه اول را خوب اغاز کرد و انگار خیلی قصدی برای این شدت منفی را نداشت ولی ناگهان درخت گزارش 3 ماهه شپنا سبز شد و همه چیز را به هم ریخت . شاید یک پیش بینی و حدس باشد ولی اگر امروز گزارش شبندر میرسید و شپنا گزارش نمیداد امروز داشتیم از برگشت بازار صحبت میکردیم …
البته بازار امروز هم در مجموع بد نبود و بعد از ان شوک قوی منفی توانست کمی خود را جمع و جور کند ولی فشار فروش و جو منفی همچنان وجود دارد
انصافا متوجه نمیشویم چرا برخی فروشنده ها این مقدار در بازار گارد منفی دارند چه اتفاقی رخ داده و چه می بینند که ما  نمی بینیم … برخی البته ریسک ارز را مهم ترین دلیل این فشار فروش می دانند که امروز در مورد این موضوع بیشتر صحبت میکنیم همین حالا  که می نویسیم دلار به  27200  رسیده است .

اما این روزها در بازار به عقیده بسیاری از فعالان  دلار یکی از ترس ها و چالش‌های اصلی سهامداران شده که البته تصمیمات دولت نیز در آن موثر بوده است و  در بین ریسک هایی که مدام لیست می کردیم نرخ ارز جزو اولین ها بود .

روز انتصاب صالح آبادی به ریاست بانک مرکزی عرض کردیم که دو اتفاق مهم یعنی یک نرخ سود و نرخ و اوراق و برنامه فروش اوراق دولت و همچنین سیاست های ارزی می تواند در زمان مدیریت ایشان مهمترین برنامه های اثر گذار و بازار سرمایه باشد (هر چند در اولین موضوع یعنی نرخ تسعیر ارز بانک ها بدجوری در ذوق سهامداران خورد )!! اما در موارد دیگر حالا کم کم فضا روشن تر می شود.  البته در مورد اوراق و نرخ سود هنوز حرکتی ندیدیم اما به نظر می رسد در تحولات ارزی طبق برخی شایعات و شنیده ها حرکت به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ و انتقال آن به شکل یارانه نقدی و سپس منطقی کردن فاصله نرخ ارز نیما و آزاد و بعد از آن هم تک نرخی شدن نرخ ارز از مهم ترین اولویت های بانک مرکزیباید و  نظر می‌رسد هر چه به سمت شفافیت و واقعی تر شدن قیمت حرکت کنیم بازار سرمایه قابلیتهای قوی تری برای رشد دارد
شما به بیرون بازار سرمایه نگاه کنیم تقریباً تمامی کالاها بازارها و انواع اتفاقات با دلار ۳۰ و ۳۲ قیمت‌گذاری می‌شود و کسی هم دم نمی زند که فلان چیز گران است یا نمی ارزد اما بازار سرمایه با دلار ۲۲و ۲۳ در این ۶ ماه حرکت کرده طرفداران زیادی نداشته و برخی هم همین را گران می دانند البته معتقدیم این جذابیت و قابلیت بازار است که هنوز نرخ واقعی ارز برای او لحاظ نشده و این یکی از جذابیت های شش ماه دوم سال است  که هرچه به سمت واقعی تر شدن نرخ ارز نیما حرکت کنیم بازار شرایط بهتری را خواهد گرفت و قیمت ها هم استحکام و قدرت قوی تری خواهند داشت
هر روز نرخ نیما را دنبال کنید و فکر می‌کنیم سیگنال‌های خوبی به زودی از این نرخ برای بازار صادر شود و صد البته عکس آن نیز صادق است که اگر این شایعات و شنیده ها درست نباشد و همچنان در بر روی همان پاشنه بچرخد و سیاست سرکوب و قیمت‌گذاری دستوری در کار باشد واکنش بازار هم طبیعی است شکل دیگری خواهد بود…

اما برای تجزیه و تحلیل بیشتر این موضوع اول بهتر است کمی فضای نرخ ارز را بشناسیم ما تقریباً در حال حاضر ۴ نرخ ارز داریم یا ساده تر صحبت کنیم چهار نرخ دلار داریم دلار  ۴۲۰۰ ،دلار نیما ،دلار صرافی ملی و دلار بازار آزاد بازیگر رسمی ۳ ارز دولت و بازیگر غیررسمی بازار ارز آزاد نیز تقریباً دولت و بانک مرکزی است .  دولت مبنای کار خود را دو ارز ۴۲۰۰ و نیما قرارداده سعی می‌کند با صرافی ملی و ابزاری  که دارد دلار بازار آزاد را کنترل کند اما چه اتفاقاتی افتاده فساد گسترده ارز چند نرخی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و بدتر از آن این است که دولت با هدف کنترل تورم   ترجیحی در اختیار برخی قرار می‌دهد و ما کالایی که وارد می‌شود با نرخ دلار آزاد به دست مصرف کننده می رسد دلار نیما نیز همین شرایط را دارد و در واقع وارد کننده با دلار نیما وارد می‌کنند و با دلار آزاد حساب می‌کند و می فروشند

یعنی در واقع دولت از افزایش نرخ ارز فقط فحشش را می‌خورد و تورمش را …  این میان واسطه ها و دلالان و کاسبان تحریم بیشترین سود را بردند خوش بین اگر باشیم باید گفت فرض کنید دولت عاقل شود و بخواهد این فرمان را تغییر دهد و منافع حداکثری را لحاظ نماید برای جبران کسری بودجه به این پر کردن اختلاف نیاز دارد اعداد قابل توجهی برای او خواهد شد

از همین رو احساس میکنیم طی روزها و هفته ها و ماه های آتی تغییرات نگرش دولت به بازار ارز از دریچه بانک مرکزی روشن تر و شفاف تر خواهد شد این شفافیت احتمالا خود را در چند موضوع به نمایش می‌گذارد اول حذف احتمالی ارز4200  که تقریباً بسیاری بر این عقیده اند اگر هم باشد برای همین چند ماه سال ۱۴۰۰ است دوم منطقی کردن نرخ دلار و نیما و نزدیک کردن آن به نرخ واقعی سوم منطقی کردن نرخ دلار آزاد و نزدیک کردن آن به نرخ صرافی ملی دلار نیما در واقع احتمالاً دولت ۴ نرخ دلار را حذف کرده  و سپس سعی می کند نرخ بازار آزاد و صرافی ملی را به هم نزدیک کرده و با یک اختلاف اندک نرخ دلار نیما را قرار دهد و نرخ رسمی بودجه سال بعد  نیز دلار نیما خواهد بود

اما بحث موجود برای بازار سرمایه چه اثری دارد به نظر هرچه به سمت واقعی تر شدن اعداد حرکت کنیم به نظر بازارسرمایه پویا تر و جذاب تر خواهد شد اختلاف دلار نیما و بازار آزاد اختلافی است که به جیب هیچ کس نمی رود و دلالان نفعش  را میبرد و برگشت آن به حساب شرکت ها یعنی سود بیشتر و البته مالیات بیشتر که به نفع دولت خواهد بود حالا کاری با این نداریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از  این شرکت ها نیز خود دولت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار است

این اتفاقاتی که عرض میکنیم ناگهانی و رد پای آن را باید در بازار جستجو کرد به نظر افزایش آرام نرخ نیما و نزدیک شدن دلار آزاد به دلار صرافی ملی و زمزمه حذف 4200  مهمترین مولفه های نزدیک شدن به این الگو ست که برای بازار نیز اثرات مثبتی دارد این  موارد را عرض کردیم تا تحلیلگران و کسانی که به هر قیمتی در حال حاضر فروشنده سهم می‌شوند به عنوان یک موضوع خاص و اثر گذار  این موضوع را در افق و چشم انداز تحلیل خود لحاظ نمایند.

خیلی دوست داشتم در مورد برجام و اثرات آن در بازار و ترس بی‌مورد بازار از برجام و تحولات سیاسی صحبت کنیم که بی رفت با وضعیت دلار نیست اما مطلب بسیار طولانی شده و آن را به روزهای بد موکول می‌کنیم

فقط یک نکته  را  بگوییم تغییرات گویا در راه است  . قبل تر هم  گفتیم  دلیل منفی بازار این تغییرات نبود ولی در برخی شبه دولتی ها و حقوقی ها قطعی شدن تغییرات میتواند اغاز برخی تصمیم گیری ها باشد و این  یخ زدگی و بی تفاوتی کم کم از بین برود . امیدواریم با انجام نهایی این تغییرات بازار هم  نگرانی هایش کمتر شود  …

و حرف آخر… نمیدانیم واقعا خیلی سختمان است در مورد این موارد صحبت کنیم حس میکنیم این حرف ها بیشتر ظلم  به خود  بازار است ولی چه کنیم نگوییم هم نمی شود … فعالان بازار طبقات و درجات مختلف دارند ! در یک طبقه بندی عمومی برخی از آنها هستند که دائم در بازار اند با اعتبار بی اعتبار همیشه سعی می کنند سهامدار باشند و نقد بودن را بلد نیستند  برخی دیگر که پول های درشتی دارند ساکت و آرام گوشه ای نشسته و نظاره گرند و معمولاً رفتار میان مدتی دارند ،برخی دیگر از فعالان و خواص بازار هستند که سبد های رسمی و غیررسمی دارند در فضای مجازی فعال هستند برای بازار جلز ولز میزند و بالا و پایین می پرند و دسته آخر که نه حرفی می زنند و بیشتر عمل می کند … این مواردی که خدمت شما می‌خواهیم عرض کنیم تحلیل نیست  اطلاع است که میگوییم …  روزها و هفته های گذشته بسیاری از بچه های فعال در فضای مجازی گلایه های متعدد داشته و هر روز علمی دست گرفته و منفی بازار را  گردن یک چیز می انداختند ! یک روز طیب ، یک روز اوراق ، یک روز ناظر و الگوریتم و  تغییر مدیرعامل و و موارد دیگر … اما آن طرف قضیه چه خبر بود بسیاری از همان سهامداران دسته آخر که ساکت و ارام اند و هیچ حرفی هم نمی زنند … بنا به هر دلیلی و مطابق هزاران بار تکرار دفعات  قبل   تا سر بازار کمی کج  و منفی شده شروع به فروش رنجی  سهام کردند… این افراد حجم کوچکی نیستند که در بازار موثر نباشد به عنوان مثال دیروز و امروز بخشی از همین رنج های منفی پالایشی و هلدینگ و …  توسط  چند  کد صندوق و حقیقی و … بود …  حداقل ۳۰ تا ۴۰ نماد تحت تاثیر این رفتار این دسته از سهامداران بودند و بعد جالب است بچه های فضای مجازی دنبال ۲۰۰ هزار سهم الگوریتم و فروش  آن می گردند
قطعاً هرکس در فروش دارایی خود مختار است و اختیار دارایی خود را دارد . البته  بی تعارف فروش پرتفوی شخصی و رنج منفی با صندوق های اختیار دیگر اسمش کثافت کاری است !!  عزیزان این محیط کسب و کار خودمان است با این خرید و فروش های بیرحمانه چالش های بزرگی برای این محیط ایجاد کرده ما  بچه های بازار ملک باز و دلار کار و اهل پول در سپرده نگهدار نیستیم اگر بودیم تا الان از این بازار رفته بود این نحوه خرید و فروش بیشتر به خودمان آسیب می‌زند به کسب و  کار خودمان
نمیخواهیم  بیشتر حرف بزنیم زیاده اش هم  خوب نیست و این  حرف ها در بسته بماند بهتر است …

روزهای قبل هم گفتیم الگوریتم رئیس سازمان و بهانه هایی از این دست بیشتر آدرس غلط دادن به بازاریست که فروشنده های آن با بی رحمی تمام رفتار می کنند انگار این خانه خانه آنها نیست …. انگار نه انگار که این ثروت را نیز از دل همین خانه به دست آورده اند …

گزارشات یک بام و دو هوا در پالایشی ها

در نمادهای پالایشی گزارشات یک بام و دو هوا را شاهد بودیم برخی شرکت ها گزارشاتمثبت اما گزارش نه چندان مناسب شپنا کار این گروه را خراب کرد

در شپنا سود 33 تومانی سودی بود که بازار انتظار داشت بازار حداقل سود 40تا 45 تومانی را برای 3 ماهه انتظار داشت سهمی که در نبود سایر درامد ها و موجودی ارزان قیمت و عدم تکرار این درامد ها با فشار فروش همراه شده و صف فروش شد سهم در قیمت های 1200 تومان حمایت قوی دارد

شبندر که گزارش بهتری داشته و با این سود سازی 3 ماهه به شایعات سود 140 الی 150 تومانی نزدیک شده است هم با فشار عرضه و روند منفی همراه شد کف قیمتی 620 تومانی در سهم بسته شده است و سهم می تواند با گزارش 6 ماهه روند صعودی و برگشتی خوبی تا قیمت های 720 الی 780 تومان داشته باشد

شراز هم افت خوبی داشت فردا حمایت 12500 تومانی در سسهم عمل خواهد کرد سهمی که سود بالای 2000 تومانی داشته و یک افزایش سرمایه جذاب 900 درصدی هم در دل سهم است سهمی که از قیمت های 12500 تومان جای برگشت روند را دارا می باشد

گزارش شبریز هم  بد نبود ولی خاص هم نبود شبریز 3 ماهه به سود 1291 ریالی رسیده است
در مورد شبریز درامد غیرعملیاتی سود پتروشیمی تبریز در ان لحاظ نشده است .شبریز در 3 ماهه 15414 میلیارد ریال سود عملیاتی و 12905 میلیارد ریال سود خالص دارد . در مقایسه با 3 ماهه قبل 16051 میلیارد ریال سود ناخالص داشته که 3 ماهه سال قبل زیان بود .

فولادی های کف نشین

در فولادی ها سهام این گروه در کف های حمایتی قوی قرار گرفته اند که اگر این سطوح از دست برود فولادی ها اصلاح ادامه داری خواهند داشت

فولاد مبارکه در قیمت های 1000 تومان قرار دارد اگر این قیمت ها از دست برود سهم تا سطوح قیمتی 920 تومان اصلاح خواهد داشت فولادی که هم سود سازی بالایی داشته و هم وضعیت بنیادی خوبی دارد اما نبود پول سبب فشار فروش در سهم شده است

در ذوب اهن حمایت ها مثل اب خوردن از دست رفته است ذوب با این عرضه ها تا قیمت های 360 تومان بار دیگر افت خواهد داشت سهمی که ترس از افزایش بهای تمام شده به دلیل رشد قیمتی کک داشته و اوضاع و احوالش مناسب نبوده و بازار ترس از حتی زیانده شده ذوب اهن دارد

فولاد هرمزگان هم حمایت بسیار خوبی در قیمت های 1450 تومانی دارد سهمی که شایعات سود 350 تومانی داشته و د قیمت های بسیار خوبی قرار دارد شکار سهم در سطوح قیمتی 1450 تومان فرصت خرید خوبی در اردوی فولادی ها محسوب می شود

پتروشیمی ها بر خلاف جریان اب

در نمادهای پتروشیمی هم فشار عرضه ها بالا و سهام این گروه بر خلاف جریان اب حرکت کردند و روندشان منفی بود

در شپدیس با این قیمت های جهانی اوره سود امسال سهم متحول می شود اما فشار عرضه ها سبب نوسانات منفی شده است شپدیسی که تا قیمت های 18000 تومان جای اصلاح داشته و در این سطوح خریدش با تارگت 22 الی 24 هزار تومان کم ریسک می باشد گزارش مهمی در پیش روی سهم می باشد

در نوری سهم بار دیگر به قیمت های 10 هزار تومانی نزدیک می شود گزارش 6 ماهه نوری مثبت و سود سازی بالایی محقق شده است مضافا این که به دلیل رشد قیمت محصولات شرکت گزارش مهر ماه نیز مثبت ارزیابی می شود این سهم هدف قیمتی 11 الی 12 هزار تومانی دارد

شازند نشان داد میلی به کاهش قیمتی از سطوح 4800 تومان را ندارد رشد اخیر محصولات شرکت سبب شده تا انتظارات برای فروش و سود سازی در سهم بالا برود سهمی که شایعات سود خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است اگر سود بالای 400تومان در 6 ماهه محقق شده باشد سهم توان رسیدن به سود 1000 تومانی را داشته و تا قیمت های 6000 تومان جای صعود دارد

 

نوسان ارام معدنی ها بر سر حمایت

در معدنی ها بر سر حمایت های قوی شاهد نوسانات منفی ارامی بودیم که نشان می دهد این گروه میلی به اصلاح قیمتی نداشته و نوسانات ارام را ترجیح می دهند

در فملی قیمت های 1200 تا 1250 تومان حمایت قوی سهم محسوب شده و انتظار اصلاح را نداریم اما بلعکس با صورت های مالی 6 ماهه در صورت محقق شدن سود بالا می توان برگشت روند را انتظار داشت سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و از سطوح ارزش ذاتیش جا مانده است

کالسیمین به حمایت 1600 تومان واکنش نشان داد  کمی مثبت شد سهمی که افت زیادی نداشته و با این گزارشات ماهانه در 3 ماهه دوم سال سود سازی بالایی دارد این سهم برای امسال هم با رشد تولید و فروش و هم موجودی سنگینی از شمش روی داشته و با این قیمت های جهانی روی 3400 دلاری جای صعود بالایی دارد

صدور مجوز افزایش سرمایه سنگین بالای 3000 درصدی از تجدید ارزیابی در فسرب سبب شد تا این سهم با صف خرید همراه شود سهمی که تا قیمت های 8200 تومان به شرط شکسته شدن قیمت های 7600 تومان جای رشد دارد وضعیت سود سازی سهم نیز رو به بهبهود بوده و سهم وضعیت خوبی پیدا کرده است

دارویی ها میلی به اصلاح ندارند

در دارویی ها وضعیت بهتر دنبال شد بازار به این گروه خوشبین بوده و خبر برداشته شدن تدریجی ارز 4200 تومانی از پایان سال جاری سبب شده تا این گروه استعداد خوبی برای صعود نشان دهند

در نماد دلر سهم بر سر حمایت 4200 تومانی قرار گرفته و حمایت قوی می شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی سود خوبی در گزارش 6 ماهه اش قرار دارد این سهم در صورت سود سازی بالا در گزارش پیش رویش رشد قیمتی خوبی را تا قیمت های 4600 الی 5000 تومان خواهد داشت

در دجابر اصلاح قیمتی خوبی را شاهد هستیم این سهم در قیمت های 1200 الی 1250 تومان حمایت قوی داشته و از همین قیمت ها جای برگشت روند را دارا می باشد دجابری که هم سود سازی شرکت اصلی و هم سرمایه گذاری هایش امسال تحولات بنیادی خوبی در سهم ایجاد می کند

هلدینگ شفا دارو در راستای افت قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه اش در حال کاهش قیمتی می باشد سطوح 3200 تومان به عنوان کف قیمتی سهم مد نظر بوده و سهم جای رشد قیمتی خوبی در صورت برگشت روند را خواهد داشت شفا صعود خوبی در میان مدت در صورت عرضه سهام دارویی دانا دارد

چهارگوشه بازار

شدوص با روند صعودی از کف قیمتی 2000 تومانی خود برگشت انتظظار گزارش خوبی از 6 ماهه سهم می رود سود محدوده 170 تا 200 تومانی احتمالا محقق شود هر چه سود سازی سهم بالاتر باشد سهم توان صعود خوبی از کف قیمتی فعلیش پیدا خواهد کرد

در نماد پتروشیمی اصفهان گزارش 6 ماهه سهم منتشر شد و فروش شرکت بیش از 180 درصد رشد داشته است با این فروش شایعات سود 2500 تا 2800 تومانی بیشتر رنگ واقعیت گرفته است پالاش نفت اصفهان با خرید و قبضه مدیریتی این شرکت در حال افزایش فروش خوراک به این شرکت و احیا این پتروشیمی است به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی به همراه افزایش سرمایه سنگینی در انتظار سهامداران پتروشیمی اصفهان باشد

الومینیوم ایران خود رشدی داشته است سهم هدف قیمتی 2000 تومانی دارد و در صورت شکسته شدن این مقاومت تا سطوح 2200 الی 2500 تومان رشد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی با این نرخ های فروش داشته و سود سازی خوبی در 6 ماهه محقق می شود امسال سهم سود بالای 300 تومانی خواهد داشت

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم