جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 19 مهر 1400

گزارش بازارامروزدوشنبه 19 مهر 1400

نوید خاندوزی
اکتبر 11, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 19 مهر 1400

بی اعصاب ها !

صدای ناخون کشیدن به تخته ! قریچ و قروچ درآهنی و هزار صدای اعصاب خرد کن دیگر … این  روزها دیدن  بازار شبیه شنیدن این صداها شده که تحملش سخت و دشوار است  . تازه تحملش وقتی دشوار تر می شود که بازار برق بازارهای جهانی را می بیند و به حال خود حسرت می خورد !

امروز بازار شروع خوبی داشت و روشن بود که بازار با توجه به قیمت های جهانی  و قیمت های آخرین معامله و شرایط جمع‌آوری برخی سهم ها  در روز قبل معاملاتی شرایط بهتری را داشته و فضای بهتری را تجربه میکند اما هنوز ته ذهن  برخی افراد و چهره  تردید و ترس موج می‌زند این تردید و ترس باعث شده تا بازار یک نیمه هم  نتواند دوام  بیاورد و زود وا رفت . بازار هنوز آن حجم لازم و کافی برای آغاز یک روند صعودی را نداشته باشد و بسیاری فقط تماشاچی بازار هستند . بیایید کمی به عقب برگردیم و مفروضات ذهنی و  خیالی را که دستها و پاهای پشت پرده باعث این شرایط شدند را کنار بگذاریم کمی اگر به عقب برگردیم باید اذعان داشت که پیش از این گفته بودیم سه ترس عمده برای بازار و یا بهتر بگویم سه  ریسک عمده برای بازار وجود دارد اول نرخ ارز ریسک دوم بازارهای جهانی و ریسک سوم تصمیمات دولت و کابینه… از ابتدای سال مدام این جمله و این 3 ریسک را تکرار کردیم دقت کنیم در دوتای اول چه اتفاقی افتاده تقریباً امروز کسی نمی تواند روی کاهش نرخ ارز مانور دهد و حتی فکر می‌کنیم هرچه پیش برویم افزایش نرخ نیما می تواند کمک بیشتری به بازار نماید در مورد بازارهای جهانی به نظر خیال بازار کمی از این بازارها راحت شده و به واقع اگر این قیمت‌ها دوام داشته باشند شک نکنید سودهای عجیبی در انتظار شرکت های صادرات محور و کالایی بازار خواهد بود اما تمام ریسک های بازار شاید به  عامل سوم گره بخورد یعنی تصمیمات دولت و کابینه به قول شاعر هر لحظه به شکلی  بت عیار بر آمد … دل برد و نهان شد !!  والله که همو  بود که میگفت به  بازار کمک می‌کنیم و امروز در کنار ریسک های مختلف نظیر نرخ سود و تصمیمات دولت و مواردی از این دست سکوت کرده و تماشا میکند . حالا همه اینها به کنار  از امروز باید ریسک جدیدی را پیشروی بازار ببینیم و آن بودجه است این مطلب را چرا در حال حاضر مینویسیم به این دلیل است که بتوان جلوی اتفاقات احتمالی منفی و اثر گذار منفی در بازار گرفته شود دولت بی پول همچون پلنگ زخم خورده پنجه در صورت هرکسی می اندازد تا بی پولی خود را جبران کند حتی کسی که زمانی منافع او را تامین کرده و او را نجات داده است نگاه دولت به بازار سرمایه آن شعار هایی که ابتدای کار می‌داد نیست و به کلی متفاوت شده و حالا باید به شدت مراقب بود تا تصمیمات عجیب دامنگیر بازار نشود شاید امروز وظیفه رئیس سازمان و ارکان مختلف بازار بیش از هر چیز دیگری در این حوزه روشن  است که باید شمشیر و کلاه بر سر گذاشته و از منافع بازار دفاع کنند که اگر این سنگر فرو بریزد فتح قلعه بازار توسط فروشندگان آسان خواهد شد

این موارد را عرض کردیم که بازار از فضای بودجه بهتر رد شود و امیدواریم که عقلانیت که تا به امروز انصافاً فضای خوبی در بازار ایجاد کرده همچنان وجود داشته باشد اما در هر صورت بازار باید مراقب  تصمیمات عجیب و خاص دولت که بی پول است و منتظر تامین پول باشد

و شک نکنید هر چه این ابهامات توسط بازار بیشتر برطرف گردد سرعت ورود جریان پول بیشتر خواهد شد  و غضنفر های بازار که همیشه موارد را  بزرگنمایی می کنند نیز کم کم عقب نشینی می کند فرض کنید این افراد در بازار ملک حضور داشتند با خبر احتمالی مالیات بر خانه های خالی رنج منفی را روی املاک می کشیدند و خارج می شدند !!به هر حال این خاصیت بازار سرمایه است و نمی‌شود آن را نادیده گرفت .
اما برخی در پی دادن  ادرس های عجیب و غلط هستند !

این روزها بازهم اخبار مربوط به معاملات الگوریتمی که یک بار در مورد آن صحبت کردیم دوباره بالا گرفته برخی عزیزان شرایط منفی فعلی بازار را گردن معاملات الگوریتمی می‌اندازند قبل تر هم نظر شخصی خود را گفتیم که معاملات الگوریتمی در نوع خود ابزار مفیدی برای بازار می‌تواند باشد اما نوع استفاده و کاربرد آن باید مورد بررسی بیش‌تر قرار گیردو از همه مهمتر نباید تبعیض بین برخی برای استفاده از این ابزار وجود داشته باشد و برخی دیگر آن را نداشته باشند یا به اصطلاح برخی تا بن دندان مسلح و برخی بی سلاح و بی دفاع …

اما برخی از عزیزان و دوستان که همه چیز را گردن این معاملات می‌اندازد به یک نکته فکر کردند اصلا فرض کنیم ایران خودرو را الگوریتم می فروشد و یا فلان سهم  بازار را رنج الگوریتمی کشیدند !  به نظر بهتراست  اول فکر کنیم که چرا باید کدی که این سهم را بالاتر خریده سهمی که   اصلاح داشته و شرایط بازار نیز مطلوب است  این طور بی رحمانه  بفروشد.  به نظر دشمن بازار الگوریتم نیست .عزم فروش و انگیزه فروش این افراد است که چرا در این شرایط قرار گرفتند که حاضر به آتش زدن به مال خود شدند
امروز همگان بر این موضوع اذعان دارند که شرایط بنیادی بازار شرایط خوبی است ولی شرایط فروش ها وخیم است  …  حالا الگوریتم نفروشد یکی پیدا می شود دکمه ها را میزند و یا از پشت سیستم رنجی می فروشد اینکه همه چیز را گردن الگوریتم بیاندازیم به نظر مثل همان بهانه تراشی برای منفی های بازار است یک روز آن را گردن عرضه  اولیه مینداخت   و روز دیگر بهانه طیب و و هر روز یک بهانه ای جدید

به نظر بحث انگیزه فروش و انگیزه خرید با شرایط بازار گره خورده و باید این موضوع برطرف گردد باید ابهامات  بازار رفع  شود تا انگیزه و شجاعت خریدار افزایش یابد  . چیزی که امروز شاهد  ان هستیم نبود شجاعت در خرید  است  .

دیروز گفتیم که در مورد تغییرات احتمالی در سازمان صحبت خواهیم کرد این هم یکی از آن اتفاقاتی است که برخی آن را بهانه منفی و مثبت بازار می دانند به واقع معتقدیم این طور نیست و نبوده و رفت و آمد یک نفر نمی‌تواند دلیل مثبت و منفی بازار باشد اگر این را قبول ندارید امروز این سوال را از ده نفر از دوستان خود بپرسید  از کسانی که به نوعی در بازار فعالیت می کنند …تصور کنید فردا ساعت ۵ قرار است دو جلسه همزمان برگزار شود جلسه اول در مورد تغییرات احتمالی در سازمان است و جلسه دوم در مورد احتمال افزایش نرخ نیما و نزدیک شدن آن به دلار بازار آزاد و صرافی ملی به نظر شما از دید فعالان بازار کدام یک از این جلسات  اثرات مهم تری در بازار دارد و برای فعالان بازار مهمتر است  ؟ حداقل برای ما نرخ نیما !

معتقد این موضوع نیز بیش از حد بزرگ شده و صد البته قبول داریم تغییر برخی رفتارها و نگرش ها وجود دارد اما نمی تواند مسیر بازار را تغییر دهد در واقع شما فکر می کنید فردی جدید می‌آید و جلوی توسعه را می‌گیرد ؟! یا مخالف اعطای مجوز ها و انحصار زدایی است و یا شفافیت و موارد دیگر…

به نظر هرچه پیش می رویم این وضعیت بازار است که به عنوان ظرف بوده و مظروف را با خود همراه می کند بازار به سازمان شکل میدهد نه سازمان به بازار این را به عنوان یک نظر برای خودمان مطرح می کنیم برخی ممکن است خلاف آن را معتقد باشند
معتقدیم دست  آقای بازار آنقدر قوی و قدرتمند است که این موارد را کنار میزند و یا  بلند کرده و یا سیلی محکمی به تو  میزند !

امروز حقیقتا دل و دماغی برای نوشتن گزارش بازار نیست ولی هر چه هست می نویسیم  تا  فردا …

تک برگ های خاص پتروشیمی

در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت این گروه بودیم پتروشیمی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در بازه میان مدت دارند

در زاگرس سهم به صف خرید پیوست سهمی که به بالای قیمت های 30 هزار تومانی صعود و در گام بعدی مهمان قیمت های 32 و 35 هزار تومانی خواهد بود سود نیمه دوم سال شرکت با این قیمت ها متحول و سهم رشد قیمتی خوبی از این بابت خواهد داشت

در شپدیس هم وضعیت مناسب دنبال شد این سهم به سمت قیمت های 20 و 22 هزار تومانی می رود انتظارات بازار از این سهم بالا بوده و شپدیس توان صعود خوبی دارد سهمی که شایعات خوبی از ماهیت گزارش 12 ماهه اخیرش داشته اما مهمتر از ان شروع سال مالی جدید با بودجه بالا می باشد

پتروشیمی خراسان که شایعات سود 1700 الی 2000 تومانی دارد با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همراه شد سد قیمتی 12000 تومانی در پیش روی سهم بوده که احتمالا فردا سهم را متعادل خواهد ساخت سهمی که با پی بر ای 6 ارزش ذاتیش همین محدوده فعلی می باشد البته در صورت سود سازی بالاتر سهم جای رشد بیشتر قیمتی تا سطوح 14000 تومان را هم دارد

پالایشی های بی دوام

در نمادهای پالایشی فشار عرضه ها را شاهد بودیم به طوری که گروه پالایشی علی رقم در پیش بودن گزارشات 3 ماهه مثبت روند منفی را در پیش گرفتنددر این گروه همچنان روی شبریز و شاوان تاکید داریم . سود شش ماهه اول سال ۹۹ پتروشیمی تبریز ۳۱۷ میلیارد تومان بوده که طبق این خبر سود شش ماهه اول رشد 500% داشته و در 6 ماهه اول ۱۴۰۰ باید حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود محقق کرده باشد .
اگر کل سال رو ۳۸۰۰ میلیارد تومان فرض کنیم با پی به ای ۶ به ارزش گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی تبریز میرسیم که تقریبا ۵۰٪ این شرکت در مالکیت شبریز هست.اثر سود و زیانی پتروشیمی تبریز در سود شبریز در صورت تقسیم کامل معادل ۱۹۰ تومان به ازای هر سهم است و خود شرکت نیز شنیده می شود 7000 ریال سود میتواند محقق کند و 6 ماهه به تحقق 4000 ریالی میرسد و این یعنی شبریز 900 تومان سود را دارد به نظر گزینه بدی نیست

در شبندر سهم نتوانست به رشد خود ادامه داده و منفی شد روند سهم گره به ماهیت گزارش 3 ماهه دارد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی به همراه افتتاح طرح توسعه و اثر گذاری این طرح بر سهم شنیده می شود سهم تارگت های میان مدتی خوبی دارد البته امروز در بازار شایعه  شده  بود سود  شرکت یک  بار رفته و برگشته و دوباره تغییر میکند  .

در شراز علی رغم گزارش خوب 3 ماهه شایعات سود بالای 2000 تومانی و افزایش سرمایه 900 درصدی سهم نتوانست مثبت بماند و منفی شود سهم رشد بالایی داشته و به قیمت های سختی رسیده که شکسته شدن این قیمت ها نیاز به خبرهای قوی تری در بعد افزایش سرمایه دارد

شپنا قیمت های 1400 تومان را از دست بدهد تا قیمت های 1250 تومان اصلاحی خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود افزایش سرمایه شرکت نیز به زودی مجوز خواهد گرفت افزایش سرمایه ای که یک گزارش خوب با سود بالا نیاز داشته تا سبب رشد این سهم پالایشی شود

گزارشات خوب صنعت خاکستری

در سیمانی ها گزارشات خوبی را در پیش رو داریم گزارشاتی که می تواند با توجه به تحقق سود بالا روند سهام این گروه را تغییر اساسی دهد

دیروز یک گزارش سیمانی رسید و اگر بقیه هم مثل سخزر باشند شرایط این گروه با یک شوک قوی میتواند شرایط خوبی باشد . سخزر در 6 ماهه به سود 1514 ریالی رسیده که مدت مشابه قبل 597 ریال بود
سخزر در 3 ماهه 592 ریال سود محقق کرده بود .346 میلیارد ریال سود عملیاتی و 295 میلیارد ریال سود خالص داشت در 6 ماهه سود عملیاتی 908 و سود خالص 757 میلیارد ریال بود . سهم به نظر 3500 ریال سود را دارد و قیمت هم بد نیست و این فقط میتواند یک سیگنال خاص باشد به نظر گزارش های بیشتر میتواند گروه را تحت تاثیر قوی تری قرار دهد

سیمان شرق 820 تومانی ریسک پایینی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که هم زیر مجموعه های سود ساز و ارزشمند و هم از نظر عملیاتی جای صعود خوبی دارد این سهم تارگت 900 تومانی در صورت برگشت روند را خواهد داشت

سیمان خوزستان حمایت 2400 تومانی را بسته و به نظر می رسد به این حمایت واکنش مثبت نشان داده و با تغییر روند همراه شود این سهم سیمانی گزارش عالی در شهریور منتشر و انتظارات برای سود 6 ماهه را بالا برده است گزارش مثبت 6 ماهه سهم را به سمت قیمت های 2600 الی 2800 تومان خواهد برد

در ساراب کف حمایتی 1800 تومان می تواند عمل کرده و روند سهم را تغییر دهد سهمی که نیاز به گزارش خوبی در 6 ماهه دارد شنیده می شود سود 100 تا 120 تومانی در 6 ماهه محقق شده است که در صورت صحت باعث رشد قیمتی خوبی در سهم خواهد شد سهم هدف قیمتی 2000 تا 2200 تومان در صورت برگشت دارد

ساختمانی ها مستعد صعود

در ساختمانی ها روند خوبی را شاهد بودیم برخی سهام این گروه استعداد خوبی برای رشد قیمتی داشته و روندشان صعودی می باشد

در ثتران سهم با روند صعودی خوبی همراه شده است سهمی که تا قیمت های 500 الی 520 تومانی می تواند صعود داشته باشد فعلا سهم باید در جدال با قیمت های 460 تومان در بالای این قیمت ها تثبیت شود

ثاخت 220 تومانی ریسکی ندارد سهم اصلاح قیمتی 30 درصدی داشته و به کف قیمتی خوبی رسیده است این سهم جای برگشت روند خوبی داشته و تا قیمت های 260 تومان حداقل جای رشد دارد بازار در انتظار شفاف سازی سهم در خصوص میزان مشارکت در قراردادهای ساختمان اقدام ملی می باشد

سامان گستر اصفهان که به زودی با گزارش 12 ماهه خوئ روند صعودی خود را اغاز خواهد کرد در کف قیمتی 1200 تومان قرار گرفته است سهم از نظر تکنیکالی و بنیادی در کف قیمتی و کانال خود قرار و به دنبال محرکی برای رشد می باشد که محرکش می تواند همان گزارش 12 ماهه باشد

دارویی ها رو آمدند

در دارویی ها شاهد روند مثبت و نوسانات خوبی در این گروه بودیم روند کاهشی قیمت دلار سبب شده تا جو این گروه مثبت شده و با توجه به در پیش بودن صورت های مالی 6 ماهه دارویی ها با صعود همراه شوند

دارویی برکت همانطور که عنوان شد به حمایت 3000 تومانی واکنش مثبت داشت سهم اگر این روند را ادامه دهد تا قیمت های 3200 و 3600 تومان رشد خواهد کرد برکتی که فعلا انتظارات بازار از واکسن تولیدی خود را نتوانسته براورده سازد

دروز با صف خرید سنگین به صعودش ادامه می دهد شنیده می شود به زودی افزایش سرمایه ترکیبی سنگینی از تجدید ارزیابی و سود انباشته در سهم اجرایی خواهد شد سهام شناور اندک هم مزید بر علت شده تا پول قوی سبب صعود سهم شود دروز هدف قیمتی 4200 تومانی را دنبال می کند

دسانکو به سمت قیمت های 1600 تومان روانه شده است این سهم دارویی هم تحولات خوب بنیادی داشته و ههم جریان قوی نقدینگی وارد سهم شده است دسانکو فعلا روند نوسانی بین کف قیمتی 1400 و مقاومت 1600 تومانی دارد

چهارگوشه بازار

فلات امروز با معاملات بسیار خوبی مقاومت 1500 تومان را هم شکست سهمی که تا قیمت های 1800 تومان جای صعود دارد این سهم به دلیل خبر قرارداد جدید با ذوب اهن اصفهان با اقبال و ورود سهامداران جدید همراه شده است

فایرا را باید بیشتر بررسی داشت سهمی که شنیده می شود سود سازی بالایی در گزارش 6 ماهه خود خواهد داشت نکته جالب عدم افت تولید و فروش در این سهم بوده و فایرا به نظر می رسد سهم امسال به سود 250 تومانی دست یافته و به سمت هدف 2000 تومانی برود

پتروشیمی غدیر با رشد قیمتی خوبی همراه شد رشد اخیر بالای قیمت های جهانی پی وی سی سبب شده تا انتظارات از سود سازی این سهم بالا رفته و شغدیر با رشد قیمتی به سمت سطوح 12000 الی 12500 تومان در حرکت است انتشار صورت های مالی 6 ماهه روند سهم را مشخص خواهد کرد

رمپنا هم در بازار مورد توجه است  زمزمه عرضه  یکی از زیر مجموعه های خاص در باار میتواند کم کم توجه  بازار با به رمپنا  را بیشتر کند  .

فردا  فجهان جای حساسی می رسد . به نظر با دید نوسان میشود کمی روی فجهان کار کرد ذوب هم شرایط خوبی را دارد ولی با دید بنیادی تر فولاژ و رفتن به افزایش سرمایه فسپا و صبر تا گزارش های ببشترو از همه کم ریسک تر فولاد مبارکه با 1200 ریال سود در 6 ماههو 2500 ریال در 12ماهه جز کم ریسک ترین های بازار هستند .

امروز در مورد  سهم ها نمی شود چیی گفت ولی سعی میکنیم فردا بیشتر صحبت کنیم واقعا امروز وضعیت  بازار دل و دماغ نوشتن  را از همه گرفته  بود

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم