جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز شنبه 17 مهر 1400

گزارش بازار امروز شنبه 17 مهر 1400

نوید خاندوزی
اکتبر 9, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

 

گزارش بازار امروز شنبه 17 مهر 1400

منفی غیرمنتظره ؟!

صائب تبریزی یک بیت دارد که قبل تر هم از ان استفاده کرده ایم … کفاره شراب خوری های بیشمار   هوشیار در میانه مستان نشستن است !

خیلی ها میگفتند منفی بازار ابتدای سال 1400 و انتهای 99  کفاره شراب خوری های بیشماری است که در سال 99  بازار داشته و حالا در حال پس دادن است ! اما این منفی های بی دلیل این روزهای بازار کفاره کدام بزم است ؟! بازار که هر چه از خرداد زده  بود پس داد !  این منفی ها دیگر بابت چیست ! به واقع انچه امروز باعث تعجب همگان بود منفی امروز معاملات نبود  دلایل منفی بود که همه از خود میپرسیدند به واقع دلایل منفی بازار امروز چیست ؟! آن هم در شرایطی که این حجم اخبار خوب پیرامون  بازار وجود دارد انتصاب صالح ابادی ، خبرهای خوب بازارهای جهانی ، ارام  شدن  فضای نرخ ها و در نهایت گزارش های خوب شرکت ها ولی بازار مسیر دیگری رامیرفت …

البته برخی امروز گزارش احتمالی ضعیف پالایشی ها  را دلیل منفی شدن می دانستند !برخی به جد  معتقدند که احتمال اعلام گزارش ضعیف از سوی پالایشی ها باعث این وضعیت بازار شده این موضوع را خیلی قبول نداریم ولی فرضا درست باشد این درایت و تدبیر را سازمان باید داشته باشد تا هرچه سریعتر این گزارش ها منتشر شود ابهام در انتشار این گزارش چه منفی باشد چه مثبت در حال حاضر ضررش بیش از نفعش است و عدم انتشار ان باعث هزار فکر منفی در بازار شده … البته امیدواریم روزهای بعد متوجه نشویم که گزارش ها قبل از کدال کف بازار ولو  بوده !!

اما این بار کمی شرایط فرق دارد و اگر کسی ناراحت نمی شود باید گفت به روزهای آتی بازار خوش بین هستیم و برای خود دلایلی داریم. البته ترس های بازار سرجای خود است و مفصل در موردش صحبت میکنیم .

اما چرا  خوش بین هستیم…

بازار این هفته را در حالی آغاز می کنیم که سه هفته بسیار خاص و متفاوت و پر خبر و چالشی را برای بازار خواهیم داشت که می تواند در سرنوشت و روند بازار بسیار موثر باشد اتفاقات این سه هفته بازار به سه دسته تقسیم می‌شود دسته اول تحولات سیاسی است احساس می‌کنیم تا سه هفته یا نهایتا یک ماه پیش رو اتفاقاتی در برجام رخ داده و دوباره مذاکرات شکل جدیدی به خود می گیرد البته اینکه توافق می شود یا نمی شود بحث دیگری است بحث فعلا آغاز مذاکرات است . شاید یک اثرگذاری اندک و موقت منفی را نرخ ارز ازاین جریان  بگیرد  .
در حوزه اقتصادی ما تحول داخلی و خارجی داریم در تحولات خارجی بازارهای جهانی مهم است که تا به این لحظه تنور آنها داغ و آتش آنها تن بازار را تا حدودی گرم کرده است.  رشد نفت و فولاد و مس و روی و سنگ آهن و خلاصه همه کالاها خبر خوبی برای بازار بوده و اگر بتواند آن را حفظ کند اتفاق مهمی در این چند هفته خواهد بود اما در داخل و تحولات اقتصادی به نظر  مهمترین رویداد به تصمیمات و تحولات کابینه  به خصوص بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و وزارت صمت برمی‌گردد و انتظار داریم در این ۳ الی ۴ هفته خبرها و تصمیمات مهمی را شاهد باشیم تاکید ما بیشتر روی بانک مرکزی است که  می‌تواند با اعلام مواضع خود نسبت به شرایط فعلی دوگانه نرخ سود و اوراق و همچنین نرخ دلار نیما اثرات بسزایی در بازار داشته باشد.

اما عمده بحث ما البته تکیه اما برای استدلال احتمال رشد بازار در این مدت سه هفته این است که ما یک تحول بسیار مهم در دل بازار داریم تحول مهم ما  گزارش‌های شش ماهه و سپس ماهانه مهر است که تقریباً استارت آن از امروز و فردا آغاز شده و تا سه هفته آتی پیش می رود معتقدیم که وقتی سهامداران گزارش ها را دیده و آنها را در کنار قیمت سهم ها بگذارند می تواند شوک خوبی برای بازار باشد  و شرایط کمی تغییر کند و بسیار به این موضوع اعتقاد داریم که گزارش‌ها می تواند فصل جدیدی از ارزندگی در بازار را رقم بزند که جریان پول را دوباره به سمت خود بیاورد بازار وقتی ببیند شرکت ها در شرایط نه خیلی حداکثری دلار  و قیمت های متوسط بازارهای جهانی که خیلی هم بالا نبوده به چنین سودهایی رسیده در نیمه دوم که احتمال رشد دلار نیما بیشتر است فاز قویتری در قیمت ها گرفته و به نوعی کف  قیمت‌ها ساخته می شود در بین این سه تحول ، تحول آفرینی گزارش‌ها را برای بازار تحولی مهم تر و خاص تر می دانیم

البته شک نداریم سه هفته پر خبری هم برای حوزه انتصاب ها و انتخاب‌ها  و همچنین تصمیم گیری ها در مورد برخی صنایع در وزارت صمت خواهد بود و نکته مهم این است که تا بدین جای کار همه گام ها تا حدودی به سود بازار سرمایه بوده و نمی‌توان  نقطه منفی در بازار باشد البته این را هم بگوییم همچنان دو ترس مهمی که از مدت ها قبل در مورد آن صحبت کردیم یعنی مواجه شدن با سقف قبلی1.6  و همچنین فروش و نرخ  اوراق  همواره  بالای سر بازار خواهد بود در کوتاه مدت هم آن چیزی که می‌تواند شوک  خوبی به  بازار وارد کند گزارش های پالایشی هاست که بخش عمده‌ای از بازار را همراه خود خواهد کرد…

یک نکته را در مورد ترس بازار هم  عرض کنیم بازار از ان دو ترسی که دارد و گفتیم  همچنان واهمه داشته و می ترسد .. برخی امروز شایعه  کردند که دوباره اخر مهر دولت تامین مالی دارد حکایت این  تامین مالی ها  برای بازار حکایت اعلام عمومی ختنه سورانی برای پسربچه بدبخت شده که میترسد وفرار میکند ! روزهای قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم بازار از این نوع تامین مالی و فشار دردش میگیرد و هر بار که بحثش مطرح شود نتیجه خوبی برای سهامداران ندارد بهتر است هر چه سریعتر فکری به حال این موضوع شود  … شترسواری دولا دولا نمی شود ! نمی شود شعار حمایت از بازار را در آشکار داد و در پنهان فکر تیشه زدن به ریشه های بازار بود  …

بگریم و سراغ  بازار امروز برویم که  بازار خوبی نبود و از همان ابتدا  شدت منفی بازار امروز بیش از پیش در ذوق همه می زد ان هم منفی که با پالایش و فشار فروش ان  آغاز شد . البته  برخی ترس تغییرات مدیریتی را عامل این منفی میداننند ولی همچنان  معتقدیم چنین چیزی نیست و منفی و مثبت های بازار را بایددر قالب اخبار و تحولات خود بازار جستجو  کرد

فشار عجیب بر پالایشی ها

علی رغم رشد قیمت های جهانی نفت از یک سو و پیشبینی از گزارشات عالی 3 ماهه  , 6 lhii پالایشی ها شاهد افت و ریزش سهام این گروه بودیم افتی که عجیب به نظر می رسید البته  برخی نیز معقتدند گزارش ها جذاب نیست و همین عاملی برای این افت شده است
ولی در کل  هنوز مشخص نیست ولی شایعات عجیبی از سود های عجیب این گروه به گوش میرسد که اگر درست باشد این گروه و سهم های همراه انها متحول می شوند . شنیده می شود همین امروز گزارش برخی ازاین شرکت ها روی کدال قرار میگیرد   در بین اعضای این گروه همچنان روی 3 سهم شبریز شپنا و شاوان به عنوان گزینه های خوب و منطقی بیشتر مثبت هستیم

شبندر با صف فروش همراه شد سهمی که شایعات سود سازی بالایی داشته و لیدر این گروه شده است شبندری که جای افت زیادی نداشته و حمایت قوی در سطوح 680 تومانی دارد این سهم به نظر می رسد فردا وضعیت بهتری داشته و کماکان در انتظار گزارش 3 و6 ماهه خود می باشد

شبریز هم با افت همراه بود این سهم حمایت قوی در محدوده قیمتی3800 الی 4000 تومانی دارد شایعات سود 700 الی 800 تومانی دارد این سهم با این توان سود سازی جای افت زیادی نداشته و از همان محدوده عنوان شده جای برگشت خوبی دارد

شپنا بر سر حمایت 1400 تومانی قرار گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد افزایش سرمایه شرکت از تجدید ارزیابی هم به زودی مجوز گرفته و زمینه ساز رشد قیمت سهام شرکت خواهد شد شپنا هم جای اصلاح زیادی ندارد . امروز صحبت از سود  1550 ریالی شپنا در 6 ماهه  بود

از شاوان هم سود های جالب 6800 ریالی در 3 ماهه  شنیده می شودکه امیدواریم درست  باشد

موج عرضه معادن را برد

در معدنی ها موج عرضه های قوی علی رغم مثبت بودن بازارهای جهانی و رشد قیمت فلزات با خود برد

فملی با مس 9300دلاری هم نتوانست مثبت بماند و با عرضه های سنگینی همراه شد سهمی که تعدیل مثبت خوبی داشته و شایعات سود 250به بالا را دارد سهمی مطمئن و کم ریسک که مناسب سهامداران ریسک گریز است. این سهم 6 ماهه خوبی را خواهد داد و صحبت از سود 1200 ریالی در 6 ماهه است با دید میان مدت فملی در این قیمت ها و این شرایط میتواند یکی از سهم های خوب بازار باشد

چادرملو با گزارش شش ماهه به خود حرکتی خواهد داد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی دارد این روزها صحبت از سود500تومانی کچاد است سهم ارزش ذاتی 3200الی3500تومانی دارد

از کچاد خبرهای خوبی در گزارش دهی سهم میرسد و میتواند جالب باشد بازار در کگل هم میتواند دوباره اوج بگیرد . بین این سهم ها هلدینگ های انها نظیر معادن وسپه و امید هم جالب هستند ولی اگر بخواهید زوم باشید به نظر کچاد کگل ومعادن شرایط بهتری را دارند و قابلیت های رشد قوی تری را خواهند داشت

در نماد کالسیمین هم خبرهای خوبی به گوش می رسد سهم وضعیت فروش خوبی را در سه ماهه دوم داشته است و بازار انتطار صورت های مالی با سود خوبی را از فاسمین دارد گزارش شش ماهه اگر بار مثبت خوبی داشته باشد سهم را به سمت قیمت های2000تومانی خواهد برد

تحولات خوبی در گروه روی رخ داده رشد قیمت جهانی به بالای 3100 دلار را داریم . یکی از بهترین های بازار و گروه روی فاسمین است طبق برخی خبرها و اطلاعات فاسمین 33 هزار تن شمش روی به بهای تمام شده 765 میلیارد تومان دارد که با دلار 28 تومان 2.850 میلیارد تومن می ارزد که یک سود 350 تومانی اثر موجودی در دلش دارد که به نظر باید از قیمت 1600 تومنی سهم کم کرد چون قابلیت تکرار ندارد .
سالی 35 هزار تن تولید شمش روی دارد که 3.3 هزار میلیارد تومن فروش با حاشیه سود مناسب درصد و به شکل ساده تهاتر سایر درآمد با هزینه هایش با این قیمت روی حداقل 300 تا 350 تومان سود دارد که هر 100 دلار افزایش قیمت روی 17 تومن به سود اضافه می کند.به نظر یکی از به قیمت ترین سهم های فعلی بازار است

در کنار این سهم کیمیا هم قیمت های خوبی داشته و فکر میکنیم با این شرایط و این قیمت ها این سهم نیز قابلیت های رشد خوبی را در میان مدت دارد

 

بانک ها با جیب خالی

در بانک ها امروز عرضه ها شدت گرفت بانک هایی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارند انتظار می رود انتشار صورت های مالی 6ماهه کمک خوبی به سهام این گروه باشد

اولین موضوع درگیر این گروه با بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز است و اگر این اولین اتفاق خوبی برای بانک ها باشد شرایط این گروه بهتر می شود باید دید صالح ابادی چه میکند ولی با دید بهبود انها نیز در این قیمت ها شرایط حداقلی را دارند با دید میان مدت این گروه نیز شرایط خوبی داشته و بهترین گزینه های گروه همچنان روی 3 سهم وبملت وبصادر و وپارس است . البته  سهم های دیگر هم  شرایط خاصی دارند

بانک تجارت اوضاع خوبی نداشت سهم در صورت رسیدن به قیمت های200تومان فردا برای خرید عالی خواهد بود تجارتی که اوضاع خوبی داشته و امسال سود سرمایه گذاری هایش وضعیت بانک را متحول می کند سهم200تومانی در بانک ها ارزش خوبی دارد

در پست بانک شاهد واکنش سهم به حمایت قوی 2200تومانی بودیم این سهم هم افزایش سرمایه خوبی دارد و هم تعدیل مثبت مناسبی به نطر میرسد فعلا سهم در سطوح قیمتی2200تا2500تومان به نوساناتش ادامه داده تا انتشار خبری سبب شکسته شدن مقاومتش شود

بانک سامان قیمت های800تومان را از دست بدهد اوضاع خوبی پیدا نخواهد کرد این سهم بانکی به دلیل شفافیت کمی که دارد نتوانسته به ارزش های ذاتی خود برسد سهمی با دارایی های ملکی بالا و تجدید ارزیابی قوی که موقعیت سهم را مستحکم می کند اما خبرهای اندک پیرامون سهم سبب شده تا سامان شرایط معاملاتی خوبی نداشته باشد

دارویی های مستعد

در دارویی ها انتظار رشد قیمتی خوبی را از سهام این گروه داریم افزایش نرخ های متعدد از یک سو و ثبات تخصیص دلار 4200 تومانی سبب تحولات خوبی در این گروه شده است

دلر که با جهش سنگین فروش همراه شده شایعات سود 400 تا 500 تومانیدر 6 ماهه دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دلیل تولید داروی رمدسویر با رشد خوبی همراه خواهد شد سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 5200 الی 5600 تومان در انتظار سهم است

دسانکو کف قیمتی 1400 تومانی را بسته است این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود تولیدات جدید و افزایش ظرفیت با یک خط تولید جدید می تواند وضعیت خوبی را برای سهم به همراه داشته باشد این سهم سطوح 1600 تومان را در پیش رو دارد

دجابر هم با روند منفی همراه شده است سهم کف حمایتی 1250 تومانی و مقاومت 1450 تومانی دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و بازار در انتظار عرضه سهام دارویی دانا را داشته و این عرضه می تواند شرایط سهم را بهبهود ببخشد

در این گروه چند گزینه خاص ترین گزارش ها را داشتند دلر دارو دتماد درازک 4 سهم خاص هستند و البته هلدینگ تیپیکو و دجابر به واسه عرضه ددانا نیز گزینه خوب این گروه است و میتواند مورد توجه باشد

سرمایه گذاری ها و شاخص منفی

در سرمایه گذاری ها شاخص منفی سبب شد تا سهام این گروه   با روند منفی همراه و رو به اصلاح باشد سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و پس از اصلاح می توانند بار دیگر مورد توجه واقع شوند

در این گروه شستا مجمع را مشخص کرد و گفته 4 ابان سود را میدهد و این خبرخوبی برای سهم است به نظر رفتن با سهم به مجمع شرایط بدی را ندارد و میتواند جالب باشد . در سوی دیگر وغدیر هم به زودی اخبار خوبی را از خرید یک سهم خوب به بازر میدهد سهم را زیر نظر بگیرید با دید میان مدت هم غدیر هم پارسان عالی هستند

با دید کمی صبر وصندوق و ونیکی هم شرایط خوبی دارند به خصوص ونیکی که اخبار خوبی را دارد .سهم  در شهریور 3366 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا شهریور ۱۴,۸۸۲,۶۵۳ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است

در بین کوچکترها هم وسکاب ومهان وسپه وتوسم گزینه های قابل بررسی و سهم های خوب گروه هستند البته از صبا هم غافل نشوید

غدیر که رشد خوبی داشته است پس از کمی اصلاح  می تواند مجددا مورد توجه واقع شود این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و با توجه به احتمال عرضه سهام هلدینگ معدنی غدیر در قیمت های 1400 تومان سهم بار دیگر با افزایش تقاضا همراه خواهد شد

وصندوق 1800 تومانی با این وضعیت پتروشیمی ها ارزنده می باشداین سهم وضعیت خوبی داشته و از همین سطوح جایبرگشت روند قوی دارد وصندوقی که هم سود سازی بالا و هم ارزش ان ای وی خوبی دارد و تا قیمت های 2000 و 2200 تومان جای برگشت دارد

ومعادن به سمت قیمت های 1000 تومانی عقب گرد می کند این سهم کف حمایتی قوی داشته و از همین سطوح جای برگشت دارد این سهم سود سازی بالایی داشته و سنگ اهنی ها می تواند اثرات بالایی بر این سهم داشته باشد سهمی که ارزش ذاتی 1250 تومانی دارد

چهارگوشه بازار

کاشی سعدی با صف خرید همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در کاشی سازان داشته و شایعات تعدیل مثبت خوبی دارد از سوی دیگر قرار گیری زمین های شرکت در بافت شهر ری سبب شده تا این سهم مورد توجه باشد سهم قیمت های 1250 تومان را بشکند تا سطوح 1400 الی 1500 تومان رشد خواهد داشت

نفت پاسارگاد با روند مثبت و صف خرید همراه بود فروش شرکت با وضعیت بنیادی مناسبی که دارد هم راستای رشد قیمت های جهانی نفت و شایعات سود 400 تومانی با اقبال همراه شده است سهم اهداف قیمتی 2200 و 2500 تومانی دارد. در مورد شپاس گفته می شود در 6 ماهه 1600 ریال سود محقق کرده و میتواند تا پایان سال به عدد 4000 ریالی برسد سهم قابلیت های خوبی را در این قیمت ها دارد و میتواند زیر نظر باشد . در شسپا نیز گزارش خوبی در انتظار سهم است و فکر میکنیم هنوز یکی از ارزان ترین سهم ها و به قیمت ترین ها باشد . هر دو گزینه را زیر نطر داشته باشید

ثنوسا به مقاومت 820 تومانی رسید سهم در صورت شکسته شدن این مقاومت تا سطوح قیمتی 900 تومان رشد خواهد کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت وضعیت سهم بستگی به پروژه کیش دارد و خبرهای در این زمینه سبب واکنش سهم خواهد شد

بازار در گروه خودرو  امروز روز بد و تلخی را داشت و همه چیز منفی بود  . خودرویی ها چیزی برای از دست دادن  ندارد و قیمت های خوبی را در این سهم ها داریم وبه نظر کف قیمتی انها بسته شده است با دید یک سهم خوب بنیادی خبهمن گزینه اول است و بعد خدیزل .  با دید سهم هی نوسانی معتقدیم خساپا خپارس خودرو هر 3 گزینه های خوبی با دید نوسان هستند بازار میتواند روی انها مانور دهد.

امروز اول وقت گروه پتروشیمی شرایط خوبی داشت ولی بعد  رفته  رفته انها هم  در بازار پر عرضه  شدند . این گروه گزارش های خوبی را احتمالا به کدال میدهد و با این نرخ متانول و اوره و سایر نرخ ها شرایط خوبی خواهند داشت . نوری شپدیس پارس شخارک را به عنوان 4 سهم از 4 حوزه مختلف کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید به نظر با توجه به گزارش های فصلی شرایط خوبی را داشته باشند به خصوص منفی فردا  قیمت های خوبی می شوند

با دید نوسان  شصفها و شپترو و کمی هم شغدیر گزینه های خاص باشند و البته شبصیر هم منتظر گزارش او هستیم میتواند جالب باشد در بین هلدینگ ها نیز پارسان شرایط خوبی را همچنان داشته باشد به خصوص بعد از گزارش پالایشی ها البته  تاپیکو  نیز با این خبرهای خاص از ستاره میتواند جالب باشد  .

در گروه  فولاد واقعا  سهم های این گروه  شرایط خوبی از نظر بنیادی گرفته اند  ولی بازار با انها  یاری نمیکند . با دید میان مدت هم ذوب و ارفع گزینه های خوبی هستند . سبزوار هم شرایط خوبی را دارد . انصافا بعد از گزارش ها احتمالا هرمز هم یکی از سهم های خوب بازار می شود

امرو گروه  ساختمان  یکی از گروه های خوب بازار بود  . در این گروه در بین ساختمانی ها گزینه هایی که هم به قیمت باشند و هم اصلاح کرده و هم شرایط بنیادی خوبی داشته باشند کم است ولی مثلا 3 سهم ثبهساز ثاخت و ثمسکن شرایط بدی را ندارند ثامید هم قابل بررسی است . به نظر با دید نوسان میتوانند گزینه های خوبی برای بازار باشند

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم