جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 12مهر1400

گزارش بازارامروز دوشنبه 12مهر1400

نوید خاندوزی
اکتبر 4, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز دوشنبه 12مهر1400 

مهرورزی پول و اخبار!

قبل از هر چیز یک خسته نباشید به شیر بچه‌های کشتی ایران باید گفت که دیشب بعد از مدت ها آوار اخبار غم و غصه و مرگ ، دل مردم را شاد کردند فقط خواهشاً کسانی که دست اندر کار هستند و این متن را میخوانند انصافا و حقاً  به این بچه‌ها برسید … کدام کار  شما در این مدت دل مردم را انقدر شاد کرد؟!  اما دیشب چند دقیقه حرکت این بچه ها شادی و امید عجیبی در دل مردم به وجود آورد که میلیاردها میلیارد می ارزد امیدواریم کمی از آن خرج های که به هیچ جای کشور هم کمک نمی کند کم کرده و خرج این بچه‌ها کنید که دل مردم را شاد کردند …

نسیم تعطیلات پیش رو و  یک روز بین تعطیلی باعث شده بود تا امروز کمی فقط کمی فشار خرید کمتر باشد و صبر و تردید  سهامداران  بیشتر . البته  به نظر میرسد  از هفته  بعد که بازار اغاز می شود کار گزارش دهی شرکت ها  سرعت  گرفته و توپخانه اخبار کدالی برای بازار همچنان پر باشد و فکر میکنیم  اتفاق عجیبی اگر رخ ندهد  گزارش های خوبی را شاهد  باشیم و یک موج توجه دیگر به سهم های بنیادی را تجربه کنیم   .

بازار امروز با اینکه دوباره شرایط خاصی را با توجه به جو  تعطیلات تجربه می‌کرد ولی وضعیت نسبتا خوبی را داشت که آن را در حجم و شرایط معاملات خوب و امیدوار کننده می توانستیم ببینیم که البته محوریت معاملات بازار امروز بیشتر روی سه محور پالایش و بانک و خودرو سوار بود.  البته ترس های خاص بازار هم او را رها نمی کند به خاطر دارید مدت ها قبل از دو ترس مواجه شدن بازار با سقف قبلی شاخص و کابوس انتشار دوباره اوراق گفتیم که حرف‌های جدی بازار است که می‌تواند اثرات بسزایی در رفتار معاملاتی سهامداران داشته باشد این موضوعات همچنان بازار را همراهی کرد و او را رها نمی کند البته در مورد بحث تکنیکال و شاخص به نظر چه بخواهیم و چه نخواهیم با آن سرشاخ خواهیم شد اما یک موضوع را در مورد اوراق عرض کنیم . ببینید یکی از دلایلی که در مقطع گذشته باعث شد انتشار اوراق درد زیادی را به بازار تحمیل کند این بود که اوراق دولتی اکثراً بدون بازارگردان  و ضامن نقد شوندگی ،  یله و رها بود و صاحبان این اوراق نیز گاهی برای فروش مجبور به خرید و یا فروش در قیمت های غیر منطقی می شدند به نظر شاید این اتفاق یعنی انتشار اوراق اگر نظم مشخصی بگیرد به این شکل که بانک مرکزی به عنوان بازار ساز و بازارگردان وارد میدان شده و نرخ‌های خاص و غیرمنطقی را در مقاطع خاص به عنوان بازارگردان  متعادل کند اتفاق رو به جلویی خواهد بود  به نظر در این شرایط و با ورود بانک مرکزی هم شکل و فرماین بازار حفظ شده و هم آسیب کمتری به بازار سرمایه می رسد و کم کم این ریسک عجیب هم از سر بازار برداشته می شود و بازار نگران فروش اوراق نخواهد بود این را باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر باشند و صد البته این را هم باید اذعان کرد که دولت اگر قصد فروش سهام در بازار دارد و اگر قرار بر بازار بی رمق باشد چنین چیزی محقق نخواهد شد

اما دیروز در مورد بحث‌ها و شایعات و حرف‌های اقتصادی صحبت کردیم چیزی که جدی تر شده و گویا در نشست های فرعی و اصلی کمیته های مختلف دولت سناریوهای متفاوت ارزی و پیشنهادها برای کسری بودجه  طرح شده است این است باید تغییراتی را اعمال کرد  .همه اذعان دارند که نظام ارز چند نرخی فساد عجیبی را در کشور به وجود آورد نرخ 4200 ، نرخ نیما ، نرخ صرافی ملی ، نرخ بازار آزاد تنها یک شما از این بازار بلبشو  ست.  برخی شنیده ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد نرخ ارز را به نوعی به سمت یک نرخ شدن  سوق داده و تقریباً یک نرخ ارز داشته باشیم که حتی بودجه نیز با آن تصویب شده و درآمد صادرات به طور کلی همه چیز بر پایه آن گذاشته می شود اگر به خاطر داشته باشید بازار سرمایه در مقطعی که دلار ۴۲۰۰   شده بود و پس از آن دلار نیما وارد شد یک رشد خوب را تجربه کرد به نظر این پتانسیل در دل بازار وجود دارد که با یکسان شدن و یا نزدیک شدن نرخ نیما و بازار آزاد مسیر خوبی را در پیش میگیرد اثرات این موضوع در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ساعت و البته بیشتر سال ۱۴۰۱ خود را نمایان خواهد ساخت و باعث ثبات در سود شرکت ها و با کیفیت شدن و دقیق تر شدن ان می شود  حتی شنیده می شود حذف ارز 4200 ممکن است در روزهای پیشرو رقم بخورد و مبلغ اختلاف ارز ۴۲۰۰ تا دلار نیما به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود به نظر هرچه به سمت اقتصاد بازار محور و پرهیز از نرخ گذاری دستوری حرکت کنیم شرایط بازار نیز بهتر خواهد شد شد و البته یکی از ریسک های بازار نیز دخالت های احتمالی دولت در برخی نرخ گذاری ها برای افزایش درآمد خود است که می تواند چالش بازار باشد

و اما حرف اخر که  با توجه به  شرایط فعلی دو هفته اخر مهر هفته های پر خبری برای بازار از نظر گزارشی است … در مورد گزارش ها به نظر گزارش‌ها شرایط خوبی را در بازار رقم زده  و یک کف بنیادی مشخص را برای آنها به وجود اورده و خیال بازار را جمع کرده  اتفاق فعلی بازار این است که اگر این گزارش ها بتوانند ادامه داشته باشد و برای ماه‌ها پیش رو تکرار شود یک جریان قوی از سود سازی را برای شرکت ها به وجود می آورد که می تواند به بازار پال مثبت داده و رشد قیمت سهام ها را رقم بزنم برخلاف بسیاری از عزیزان بازار که کدال را محوریت نمی‌دانند معتقدیم این بار با توجه به جریان محدود پول اهمیت گزارش ها و اطلاعیه های کدال روز به روز بیشتر خواهد شد و این به معنی این است که جریان فروش شرکتها اگر تقویت شود قطعاً منجر به تقویت قیمت ها در بازار میشود .

قصد داشتیم امروز در مورد  الگورتیم ها و حواشی ان صحبت کنیم ولی اجازه  بدهید روزهای اتی با تکمیل شدن  برخی اطلاعات و منابع آن به ابعاد پیدا و پنهان این موضوع وارد شویم …

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم  … بازار امروز با  شرایط خوبی در ابتدا مواجه بود و جو خوبی شکل گرفت ولی رفته  رفته  عرضه ها نیز که مطابق انتظار بود از راه رسید و شرایط را کمی پرفشار کرد . بازار را باید با این شکل دید که وارد یک  فاز تعطیلی شده و کمی هم  صبوری میکند ولی در هر صورت  شکل و شمایل بازار در 3 صنعت  پالایش بانک و خودرو  این چند روز کمی بهتر بود  .

سیمانی  ها و روندی مثبت

در سیمانی ها سهام این گروه بعضا با اقبال همراه و در مسیر روند مثبت قرار گرفتند سهامی که وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته و می توانند صعود خوبی را تجربه نمایند

سیمان خوزستان با گزارش فراتر از انتظار شهریور ماه خود رشد خوبی را رقم زد سهمی که توانایی های بنیادی خوبی داشته و در صورت شکست قیمت های 2600 تومان تا قیمت های 2800 تومان رشد خواهد کرد روند نوسانی سهم بین سطوح 2400 تا 2800 تومان قرار دارد واقعا این  سهم گزارش خوبی داشته است  .

سشرق هم تا قیمت های استانه 920 تومان رشد داشته است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با توجه به ظرفیت بالای 2 میلیون تنی سیمان سود سازی خوبی خواهد داشت سهم پرتفویی هم از شرکت های زیر مجموعه در زمینه تولید سیمان سفید و زغال سنگ دارد

سیمان ساراب رشد خوبی داشته سهم به واسطه خرید هایی که سایه گستر سرمایه از شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری فرهنکیان در سهم دارد با اقبال خوبی همراه شده است بخشی از قیمت تابلوی سهم مربوط به سرمایه گذاری ها و سهم ارزش های بنیادی بالایی دارد فعلا هدف سهم سطوح 2000 تومان است

بانک و چراغ سبز بازار

در بانک ها روند امروز مثبت بود شنیده می شود احتمالا نرخ های جدیدی برای تسعیر ارز این شرکت ها اعلام و این نرخ ها در محدوده 18 تا 20 هزار تومان خواهد بود کم کم این گروه نیز حرکت می کند و دیروز جرقه های ان زده شد البته افت و خیز زیادی را دارد ولی در هر صورت این گروه با دید کمی صبر و خرید یک سهم ارزان بد نیست از وبملت وبصادر تجارت به ترتیب اولویت میتوان اسم برد و همچنین با دید نوسان هم دی و وپارس و ونوین و برخی دیگر در این گروه خاص تر هستند . وپارس انصافا با این حجم دارایی اپال و شرایط میتواند گینه قابل بررسی باشد . ولی ترجیح ما حضور در یکی از دو سهم وبصادر و وبملت است

بانک صادرات تا قیمت های 220 تومان بالا امده است کف قوی  سهم سوطح 200 و اهداف سهم قیمت های 220 و 250 تومان است نوسان گیری در این سهم بسیار عالی بوده و بازدهی خوبی دارد

در بانک سامان سهم صف خرید شد سهمی ارزشمند که قیمت های محدود 800 تومانی جذاب می باشد سهم توان صعود تا قیمت های 900 تومان را دارا می باشد همچنان بازار به دنبال تجدید ارزیابی و یا فروش پروژه های ساختمانی در این بانک می باشد

بانک دی از کف قیمتی 100 تومانی برگشت سهمی که تا قیمت های 120 تومان جای نوسان مثبت را دارا می باشد شنیده می شود دی در حال مذاکره با خریداران احتمالی برای فروش 20 درصد سهام نیروگاه دماوند می باشد در صورت تحقق چنین امری هم دماوند هم بانک دی رشد قیمتی خوبی خواهند داشت

انتظار پالایشی ها

در نمادهای پالایشی همچنان شاهد انتظار سهام این گروه برای انتشار گزارشات 3 ماهه هستیم گزارشاتی که اگر طبق شایعات مثبت باشد رالی خوبی در سهام این گروه شکل خواهد گرفت .هر چند  برخی معتقدند شفاف سازی شبندر دوباره ابهام را به این گروه اورده است هنوز نرخ ها نرسیده و به نظر اخر هفته و یا اوایل هفته بعد موعد این موضوع می شود در مورد پالایشی ها با دید میان مدت واقعا این گروه 6 ماهه های خوبی میدهند بازار بتواند قابل تکرار بودن را در این گروه درک کند رشد های خوبی را به این سهم ها میدهد از بین این گروه هم با دید صبر شبریز با دید نوسان شاوان را جالب تر می بینیم . صحبت از 1800 میلیارد تومان تحقق سود در 6 ماهه برای پتروشیمی تبریز از زیر مجموعه های شبریز است برای شاوان هم  برخی از سود  3500  تومانی صحبت میکنند .

در نماد شبندر امروز شاهد بازگشایی مثبت از سهم بودیم شایعات سود 150 تومانی در سهم جدی می باشد اگر سهم توان دسترسی به این سود را داشته باشد راحت تا قیمت های 900 الی 1000 تومانی رشد خواهد کرد گزارش 3 ماهه در شبندر بسیار مهم می باشد

در شراز سهم صف خرید بود سهم پارسال با کمک سود غیر عملیاتی به سود 2000 تومانی رسیده است امسال شایعات سود 400 الی 450 تومانی در گزارش 3 ماهه شنیده می شود که در صورت صحت سهم تا قیمت های 15000 الی 16000 تومانی صعود خواهد داشت

شپنا در حال شکست مقاومت خود می باشداین سهم وضعیت بنیادی بهتری داشته و رشد قیمتی سهم تا سطوح 1600 تومان ادامه خواهد داشت سهمی با پتانسسیل های بنیادی بالا که توان خوبی دارد سود خوبی هم به علاوه تجدید ارزیابی در انتظار سهم است

 

خودرویی در میان اخبار

در خودرویی ها علی رغم حمایت سازمان بورس و وزارات صمت ورود سازمان حمایت از عدم افزایش نرخ خودرو سبب شد دور تند رشد قیمتی سهام گرفته شود

در ایران خودرو سهم مثبت اما فشار عرضه ها بالا بود سهم باید مصاف با قیمت های 200 تومانی داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش می باشد

در نماد پارس خودرو شیب نوسانی سهم تندتر می باشد سهم تا قیمت های 125 تومان در صورت عدم منفی شدن جو خودرویی ها جای رشد دارد شنیده می شود بخشی از تولیدات جدید سایپا به پارس خودرو سپرده شده است

سایپا هم عرضه هایش بالا بوده و در قیمت های 180 تومان متوقف شد سهمی که کف 165 تومانی داشته و مقاومت 200 تومانی دارد این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند صعود خوبی داشته باشد به شرط اینکه حمایت ها از سهم افزایشی شود

معادن ارام و در انتظار

در معدنی ها شاهد روند ارام معاملاتی بودیم این گروه در انتظار صورت های مالی 6 ماهه خود و مشخص شدن سود سازی خود می باشند

در ملی مس سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و به قیمت های  بالای 1300 تومان رسیده است سهم توان صعود را داشته و تا قیمت های 1400 الی 1600 تومان تارگت دارد سهمی که توان سود سازی 250 تومانی را دارد

فزرین نشان می دهد سهم توان صعود قوی ندارد به همین دلیل روند سهم نوسانی ارام دنبال می شود این سهم فعلا کف قیمتی 1600 تومانی و مقاومت های 1800 و 2000 تومانی داشته و روند سهم در این سطوح در نوسان خواهد بود

کچاد هم منفی شد سهمی که ارزش ذاتی 3200 تومانی دارد در صورت رسیدن سهم به قیمت های حمایتی 2600 تومان سهم فرصت خرید خوبی خواهد داد این سهم معدنی وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد

چهارگوشه بازار

شایعات تجدید ارزیابی سنگین در گروه صنعتی ملی یا همان کفش ملی سابق سبب صف خرید سهم شده است سهمی که در صورت رشد هدف قیمتی 30 هزار تومانی دارد شنیده می شود رقم افزایش سرمایه به دلیل دارایی های کفش ملی بالا می باشد

در نماد شیشه قزوین هم شایعات افزایش سرمایه 200 درصدی از تجدید ارزیابی و راه اندازی خط دوم فلوت شرکت را داریم سود سازی شرکت متحول و با بسته شدن کف 800 تومانی و جمع اوری سهام شرکت رالی صعودی سهم به زودی با اهداف قیمتی 920 و 1000 تومان اغاز می شود

ثنوسا که افت بالایی از قیمت های 2000 تومانی داشته و به کف قیمتی رسیده است با روند مثبت همراه شد با عبور سهم از قیمت های 760 تومانی سهم توانایی رشد تا قیمت های 800 الی 820 تومان را خواهد داشت سهم از نظظر تکنیکالی نیز وضعیت خوبی دارد

در این گروه غکوروش بیش از بقیه مورد توجه است در شهریور با رشدی خوب 8893 میلیارد ریال فروش داشت و6 ماهه به 34102 میلیارد ریال رسیده است به نظر در 3 ماهه دوم هم خوب بوده است
در 3 ماهه 963 ریال سود محقق کرده است و احتمال ا 6 ماهه 1800 ریال سود را داشته باشد . به نظر سهم خوب و جالبی در بازار باشد . روی غبشهر هم با دید میان مدت و رفتن به افزایش سرمایه بد نیست . زکوثر را هم زیر نظر داشته باشید هر چند در این گروه بسیاری روی سیمرغ و سپید مثبت هستند .

سپید هم امروز وضعیت خوبی را داشت و به  طور کلی گروه  زراعت و غذایی کمی پر تحرک ظاهر شدند.

سیمرغ  را هم  باید زیر نظر گرفت  گزارش خوبی هم داشت سیمرغ 3ماهه اخیرخوبی داشته
در شهریور 1736 ، مرداد 1385 و تیر 1114 میلیارد ریال فروش داشته است کل 9 ماهه به 9623 میلیارد ریال رسیده و عدد خوبی است سهم در مدت مشابه 7888 میلیارد ریال فروش داشت

زبینا هم  شرایط خوبی را دارد سهم  گزارش های جالبی را دارد . زبینا در خرداد 213 میلیارد ریال و تیر 189 میلیارد ریال و مرداد با رشد 251 میلیارد ریال فروش داشته است 5 ماهه 1025 میلیارد ریال بوده مدت مشابه قبل 655 میلیارد ریال است

امروز کزغال  یک  شفاف سازی خوب زد و به نظر شرایط خوبی را دارد مجوز برداشت ، گواهي کشف و پروانه بهره برداري معادن استان خراسان جنوبي -محدوده اکتشافی شرق روستای خراوان  خبرخوبی برای سهم است .

کطبس را در کنار این  سهم  بیشتر زیر نظر بگیرید . کطبس روند صعودی در فروش گرفته در خرداد به 225 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۰,۷۳۷,۶۱۸ ریال در تیر 235 و نرخ ۱۱,۲۹۸,۳۶۹ ریال است و مرداد به 294 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۲,۱۵۴,۹۸۱ ریال
شهریور 327 و نرخ ۱۲,۰۱۰,۷۰۲ 1339 میلیارد ریال فروش6 ماهه داشته است . مدت مشابه سال قبل 624 میلیارد ریال بود

در مورد مادیرا فروش به زیر مجموعه ها منتقل شده و در این ماه این عدد 245 و در مرداد 207 میلیارد تومان بوده و رشد خوبی را داشته است به نظر با دید میان مدت میتواند یکی از سهم های خوب بازار شود و شرایط خوبی را رقم بزند

در پتروشیمی ها هم گزارش های خوبی رسید و اکثر انها جذاب بودند نوری اریا پارس شیراز از خوب های احتمالی در گزارش می شوند اگر اهل ریسک در این گروه هستید دو سهم شصفها و شپترو میتوانند جالب باشند برخی از پارس و اریا می پرسند شاید اریا شارپ تر باشد و زمزمه تحقق 600 تومان سود در اریا می شود ولی در مجموع در این شرایط فکر میکنیم پارس ارزنده تر از اریا باشد

در گروه  فلزات اوضاع خوب بود و امروز دوباره در بورس کالا  شمش طرف داران  خود را داشت .  اکثر گزارش ها رسید و حالا می شود شرایط را بهتر دید به نظر هرمز ذوب دو سهم خاص گروه هستند که گزارش های خوبی داشته و گزارش 6 ماهه خوبی هم میزنند

سبزوار هم با دید میان مدت و صحبت از 700 تومان سود شرکت میتواند جالب باشد شاید دید میان مدت داشته باشید سبزوار گزینه جالبی باشد

امروز شسپا  منفی بود و به نظر باید سهم  را زیر نظر داشت  . شسپا شرایط کمی بهتر است 6 ماهه به 65347 میلیارد ریال رسیده است در 3 ماهه اول این عدد28000 میلیارد ریال بوده و احتمالا 1800 میلیارد تومان در 6 ماهه سود خالص خواهد داشت به نظر شسپا روند خوبی را می گیرد به نظر اگر امسال 800 ریال سود محقق کرد نباید اصلا تعجب کرده و حتی برخی صحبت از اعداد بالاتر میکنند

رشد سود امسال کچاد و کگل روی وامید و معادن موثر است و در معادن رشد سود فملی و برخی زیر مجموعه های دیگر نظیر کنور نیز موثر خواهد بود ومعادن امسال سود خوبی هم دارد هر چند که امروز منفی بود و شریاط خوبی نداشت

در گروه لاستیک  امروز پتایر خوب معامله میشد . به نظر پتایر با دید نوسان بد نیست در سوی دیگر با دید میان مدت پکرمان را بیش ا بقیه زیر نظر بگیرید مجموع فروش به 24593 میلیارد ریال رسیده در 6 ماهه و در 3 ماهه این عدد مجموع فروش به 11537 میلیارد

امروز دارویی ها  را  بسیار خوب خریدند . در دارویی ها دلر و دجابر نسبت به 3 ماهه اول رشد خوبی در فصل تابستان داشته اند دارو هم خوب بوده دپارس هم دیشب با خبرهای افزایش نرخ مواجه شده است بـا توجه به افزایش نرخ نهادهاي تولیـدي و همچنین تغییر نرخ ارز از دولتی به نیمایی براي برخی از محصولات ، قیمت محصولات پیوست به طور متوسط 35درصد افزایش یافته است. در بین گروه پخش هم دتوزیع و هم وپخش هردو مورد توجه بازار خواهند بود و میتوانند جالب باشد تیپیکو نیز با دید میان مدت و کمی صبر بد نیست اگر خبر عرضه ددانا صحت داشته باشد دجابر تیپیکو شفا مورد توجه خواهند بود و اهرم روی دجابر بیشتر است

 

[/ihc-hide-content]

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم