[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 4مهر 1400
هنوز میترسد !
بازار امروز انگار هنوز از کتک هایی که هفته های قبل خورده بود میترسید و دل به دریا زدن را با احتیاط پیش می بردو البته تقاوت این روزها با روزهای قبل این است که هم قیمت ها اصلاح شده و عوامل مختلف هم فیتیله ریسک های خود را پایین کشیدند و هم از همه مهم تر گزارش های ماهانه خوبی رسیده که میتوان انگیزه بازار برای رشد را افزایش دهد . انگیزه تنها کافی نیست بازار ترسیده و این چشم ترسیده شجاعت و شوک و اخبار خوب میخواهد …
و اما بازار امروز … امروز یکشنبه بازار با توجه به ماهیت تعطیلی پیش رو کمی احتیاط را چاشنی معاملات کرده بود و کمتر شجاعت به خرج میداد اما در مجموع برای یک روز این چنینی بازار خوبی را داشتیم نکته بسیار مهم برای بازار این است که این شاید نظر ما باشد و برخی دیگر معتقدند بازار ان حس خوب بازار بودن را نداد و ندارد و این نشانه ضعف و خطر اوست . اما در حال حاضر ابزار بازار برای بهبود شرایط خود چیست .به نظر عوامل موثر و تاثیر گذار در رونق بازار می تواند شکل جدیدتری به خود بگیرد آن هم گزارش های ماهانه و احتمالاً بعد از دوهفته میان دوره ای است که راهی کدال میشود شاید این موضوع بتواند فضای خوبی را رقم بزند . البته فعلا بازار برگ برنده دیگری هم ندارد و باید دلخوش به این مقدار باشد …
گزارش ها از این نظر برای بازار اهمیت دارند که میتوانند قیمت های فعلی بازار را ارزنده کرده و جنبه ارزندگی بازار را افزایش داده تا فشار فروش از این جهت کاهش یابد به نظر اتفاق مهمی بعد از گزارش ها روی خواهد داد و آن هم این است که غربالگری تحلیلگران در بازار آغاز می شود و می توان یک موج نسبی خرید را در بازار مشاهده کرد. بعد از این گزارش های ماهانه بلافاصله گزارشهای میاندوره ای و بعد دوباره ماهانه مهر نیز رخ میدهد و در واقع می توان گفت طی شش هفته پیش رو خوراک بازار از نظر اطلاعات جور بوده و عامل مهمی برای برگشت دوباره جریان پول به بازار می شود…
بر خلاف بسیاری از عزیزان معتقدیم بازار اگر بتواند جذابیت های خود را چه در قیمت و چه در فضای خبرها و اطلاعیه ها حفظ نماید می تواند فرصت های خوبی برای برگشت دوباره پول رقم بزند این اتفاقی است که احتمالاً طی شش هفته پیش رو خواهد داشت و اگر اتفاق عجیب منفی نداشته باشیم گزارش ها می تواند اثرگذاری بالایی در بازار داشته باشد به خصوص با انتشار فعلی گزارش ها می بینیم که شرایط آنها نیز شرایط خوب و روشن و جذابی است و نکته آخر در مورد گزارشهای این است که گزارش های خوب شهریور می تواند ۶ ماه ها و میاندوره ای های جذابی را به به بازار نوید بدهد و این موضوع اتفاق بسیار مهمی برای کلیت بازار خواهد بود .
دوستان یک نکته را بی تعارف بگوییم اگر بازار بار قبل در اردیبهشت و خرداد حرکت کرد ابتدا بهانه های بنیادی خود را جور کرد و قیمت ها جذاب شد و بعد سوار این اسب شد این بارنیز به نظر باید این بهانه ها جور شود …
اما دیروز نکاتی را صحبت کردیم و امروز آن را ادامه می دهیم همانطور که روزهای قبل بیان کردیم ۳ رویداد دلار ،بازارهای جهانی و تصمیمات دولتی اگر در بازار مداخله نکنند و روند منفی ایجاد نکنند در ان سو افت قیمتها و شرایط بنیادی شرکتها نشان می دهد که یک مسیر رشد پیش روی بازار داریم اما سه حس متفاوت پیش روی بازار بود که یکی حس مثبت ارزندگی و رشد بازار است که در مورد آن دیروز صحبت کردیم و بیس و هسته اصلی آن را گزارش ها می دانیم دو موضوع دیگر یکی بحث نرخ سود و اوراق بود و امروز سراغ عاملی دیگر به نام تکنیکالیست ها و چارتیست ها میرویم
بر هیچ کس پوشیده نیست که امروز روز تکنیکال به ابزار قوی برای حرکت در بازار تبدیل شده و حتی فاندامنتالیست های دو آتشه هم شب که به خانه می روند در پستوی پنهان نیم نگاهی به نمودارها خواهند داشت این اهمیت تحلیل تکنیکال را می رساند که در بازار خواه یا ناخواه به یک رفتار تبدیل شده
تحلیل تکنیکال در حال حاضر میگوید قیمت ها و شاخص در نقاط حمایت قرار دارد اما بحث ما این نیست بحث ما این است که تکنیکال می گوید همچنان محدوده1.5 و 1.6 محدوده پر فشاری برای بازار خواهد بود و گذر از آن سخت و این خود باعث می شود بخش عمدهای از سهامداران و فعالان بازار با نزدیک شدن به این نقاط در شاخص رفتار فروشندگی داشته و یا احتیاط بازار را دنبال کنند . این اتفاق انگیزه خریداران قوی را خواهد گرفت و روند میان مدت را پر چالش و نوسان گیری و سفته بازی را بیشتر میکند .
البته حقیقت را هم باید گفت محدوده 1.6 سد و سنگر مهم و حساس و استراتژیکی برای بازار است و برای شکستن آن باید ابزارهای متعدد دست به دست هم بدهند تا بتوان از آن عبور کرد آنچه این ترس به ما می گوید این است که ممکن است این رفت و برگشت در تلاش برای گذر از1.6 زمان بازار را بگیرد و انرژی او را کاهش دهد امیدواریم پتانسیل لازم برای گذر از این اعداد به وجود آید اما خود به خود این موضوع نشان دهنده این است که برای گذر از محدوده مقاومت فعلی بازار کار آسانی نخواهد داشت و این را باید در محاسبات خود لحاظ کنیم که ممکن است چند هفته جلوتر دوباره کار برای بازار کمی سخت شود . این موارد مثبت و منفی را کنار هم میگذاریم چرا که معتقدیم بازار در مسیری است که باید بسیار هوشمند حرکت کرد .
و اما سراغ بازار پر پیچ و خم امروز برویم … امروز بازار خوب اغاز نکرد ولی بعد رفته رفته بهتر شد و خوب پیش رفت و در نهایت داشت بهتر میشد که ناگهان موج عرضه اصلی و کمر شکن رسید و اکثر بازار را با خود به دامنه منفی ها برد و فقط میتوان گفت در نیم ساعت اخر تلاشی هر چند اندک برای کمک به بازار شد . برخی میگویند پیش بینی بازار چه می شود ایا این موج منفی تمام شده معتقدیم افت بیشتر قیمت ها سخت است و اگر هم اصلاحی باشد چند روز زمانی و درجا زدن هاست و بعد مسیر بهتری را با این گزارش ها پیش می برد .
سیل عرضه و موج امید در پالایشی ها
در پالایشی ها راه افتادن سیل عرضه ها سبب متعادل شدن سهام این گروه شد اخیرا خبرهایی در خصوص افزایش تخفیف های نفت خام به پالایش ها در بازار می چرخد که در صورت صحت تحولات سود سازی خوبی را در این گروه موجب خواهد شد نمیدانیم شایعه است یا خبر ولی به هر حال شنیده می شود گزارش پالایشی ها طی روزهای اتی به بازار میرسد و اولین سری گزارشات سال 1400 منتشر می شود که طبق فرمول و محاسابات جدید بازی این گروه میتواند تغییر کند . بین شرکت ها بارها روی شاوان و شبریز تاکید داشتیم و شبندر هم که جای خود را دارد به نظر شاوان و شبریز و شبندر میتوانند گزینه های خوب این گروه باشند
در شبندر سهم با فشار عرضه ها متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 680 تومان رشد نماید البته فشار عرضه ها در سهم بالا بوده و روند نوسانی را در سهم شاهد هستیم
در شپنا سهم همچنان ظاهرا قصد نوسان در سطوح 1200 تا 1400 تومان را دارد فعلا تا زمان گزارش 3 ماهه باید از این سهم نوسان گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت مساعد رشد قیمتی به خصوص با توجه به در پیش بودن افزایش سرمایه شرکت از تجدید ارزیابی خواهیم بود
شتران وضعیتش بهتر بود و در قیمت های بالای 1100 تومان نوسان داشت این سهم نیز می تواند در صورت شکسته شدن سد قیمتی 1100 تومان تا سطوح 1200 الی 1250 تومان نوسان داشته باشد شنیده می شود در گزارش سه ماهه سهم سود بالایی محقق شده است
سیمانی ها خلاف جریان اب
در سیمانی ها گزارشات بسیار عالی و فراتر از انتظار را شاهد و با این گزارشات سهام سیمانی اوضاع و احوال بسیار خوبی پیدا خواهند کرد اما وضعیت معاملاتی ان ها منفی بود
در این گروه بنیادی تر ها جلو زدند و ساروم و سخوز و سفارس گزینه های خوبی در بازار شده اند . با دید نوسانی تر هم سبزوا و سباقر جالب هستند در سباقر درمرداد و شهریور خوش درخشید
در سپاهان وضعیت بهتر بوده و سهم با نوسانات مثبت در قیمت های بالای 900 تومان قرار گرفت سهمی که تا سطوح قیمتی 1000 تومان جای رشد داشته و ارزش ذاتی 1200 تومانی دارد توان تولید و فروش بالا منجر به سود سازی خوبی در سپاها خواهد شد
در سیمان داراب سهم حمایت های خود را از دست داده و به سمت کف قیمتی 1800 تومانی در حرکت است سهمی که شایعات سود بالای 200 تومان داشته و در کف قیمتی 1800 تومان می تواند مورد توجه قرار بگیرد این سهم به واسطه سرمایه گذاری های خود نیز ارزش خوبی پیدا کرده است
سشمال 920 تومانی را نباید از دست داد سهمی که ارزش بازار پایین و توان تعدیل مثبت خوبی دارد این سهم تا قیمت های 1000 الی 1100 تومان جای برگشت را داشته و کف سازی خوبی هم در قیمت های 920 تومان کرده است
سکرما هم شرایط خوبی را دارد سکرما در در شهریور خوب بود و 447 میلیارد ریال فروش داشت
سهمی که تیر به عدد فروش خوب 344 میلیارد ریالی رسیده و مرداد 307 میلیارد ریال شد
سهم 9 ماهه 2750 میلیارد ریال بود 9 ماهه قبل 1875 میلیارد ریال بوده است .
ساختمانی ها و وعده ریاست جمهوری
در ساختمانی ها جو بازار بهتر و مثبت بود وعده ساخت 1 میلیون واحد مسکونی و قرارداد های شرکت های ساختمانی در این زمینه می تواند سبب موج صعودی قوی در این گروه شود
آ س پ با صف خرید سنگینی همراه و به سمت هدف قیمتی 1100 الی 1150 تومانی در حرکت است در این قیمت ها انتظار عرضه ها را داشته و سهم متعادل شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با توجه به قرارادهایش به هدف تعیین شده برسد
ثاخت 220 تومانی گزینه بسیار ارزنده ای می باشد سهم 30 درصدی اصلاح کرده است شنیده می شود به زودی شاتهد اعلان قراردادهای ساخت مسکن این شرکت با دولت خواهیم بود ثاختی که در صورت برگست هدف قیمتی 260 و 300 تومانی داشته و بازدهی خوبی دارد
ثرود از قرارداد 300 میلیارد تومانی در خصوص مسکن اقدام ملی رونمایی کرد شنیده می شود شرکت چند قرار داد دیگر در شهرهای مختلف در این زمینه خواهد داشت سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و از همین سطوح جای برگشت به قیمت های 1250 الی 1400 تومان را دارا می باشدس همی که سود سازی بالایی داشته و اوضاعش خوب است
خودرویی های بی رمق
خودرویی ها روند نوسانی را در پیش گرفته اند اما کاملا مشخص است فعلا وزنه عرضه ها در این سهم بالا می باشد و سبب شده تا خودرویی ها زیر بار عرضه قرار بگیرند
در نماد ایران خودرو سهم با نوسانات منفی همراه شد سهمی که تا قیمت های 180 تومان افت و مقاومت 200 تومانی دارد روند سهم تا زمانی که خبر قوی از وضعیت نرخ های خودرو و تصمیم گیری دولت در این زمینه مشخص شود نوسانی می باشد
در سایپا قیمت های 160 الی 165 تومانی دور نمی باشد سایپایی که تولیدات جدیدی داشته و ایمد به افزایش تولید و افزایش نرخ فروش و خروج و فاصله گیری از این وضعیت وجود را دارد در قیمت های 16 تومانی انتظار واکنش مثبت سهم را داریم
خبهمن بعید است قیمت های 160 تومان را به عنوان کف قیمتی خود از دست بدهد این سهم وضعیت خوبی داشته اما رشد قیمتی اخیرش سبب شده فعلا سهم در حال استراحت باشد خبهمنی که کف قیمتی 160 تومانی و سقف قیمتی 180 تومانی دارد
چک بانک ها هم برگشت خورد
در بانک ها شاهد روند منفی و فشار فروش بودیم بانک هایی که بر سر حمایت های قوی بوده و برگشت روند خوبی خواهند داشت
تراز های این گروه نیز باید منتشر شود ولی در هر صورت با دید میان مدت به نظر وبملت وبصادر با دید نوسان وپارس ونوین گزینه های خاص تر این گروه خواهند بود معتقدیم با انتشار گزارش های 6 ماهه وضعیت این گروه بهتر می شود
در بانک پارسیان کف قیمتی 260 تومان مانع از افت جدی سهم خواهد شد این سهم در این سطوح همواره واکنش مثبت داشته و سپس با برگشت روند همراه شده است سهمی که در صورت برگشت قیمت های 300 تومانی را در پیش رو دارد این سهم بانکی اوضاع و احوال بنیادی خوبی دارد و اپال سبب شده تا همچنان بازار به سهم خوشبین باشد
در بانک دی کم کم سهم به حمایت 100 تومانی می رسد حمایت های خوبی از سهعم به عمل می امد اما عدم مشخص بودن قصد فروش سهام نیروگاه دماوند سبب فشار فروش و روند اصلاحی در سهم شده است بانک دی که ریسک بالایی داشته و تنها پتانسیلش فروش دارایی ها می باشد
بانک ملت افت شدیدی داشته است سهم به سمت حمایت 360 تومانی خواهد رفت حمایتی که انتظار داریم این غول بانکی را متعادل نماید خبر منتشر شده در خصوص احتمال واگذاری نیشکر هفت تپه به بانک های صادرات و ملت جو روانی منفی را در این دو سهم ایجاد کرده است
در این گروه ونوین هم خوب معامله می شود تراز هم بد نیست . در شهریور هم مثبت است
سهم 18015 میلیارد ریال سودتسهیلات اعطایی و 15560 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد در 6 ماهه به 15029 میلیارد ریال رسید
چهارگوشه بازار
شازند با رشد قیمتی به سمت سطوح 4800 تومان می رود شنیده می شود گزارش عالی از عملکرد ماهانه شرکت در راه می باشد همین امر انتظارات را از سهم بالا برده است سطوح 4800 تومان مقاومت قوی در سهم می باشد
گزارش های این گروه برسد کم کم وضعیت متفاوت خواهدشد در بین این شرکت ها شگویا امروز گزارش خوبی را داشته و وضعیت سهم میتواند جالب باشد سهمی که در شهریور 1602 ، مرداد 1054 و تیر با عدد 1068 میلیارد تومان مواجه بود
خرداد هم خوب بود و 1287 میلیارد تومان فروش زدمیانگین فروش ماهانه سال 99 شرکت برابر 832 میلیارد تومان بود 6 ماهه 7960 میلیارد تومان فروش داشته و مدت مشابه 3708 میلیارد تومان بود
به نظر شغدیر هم میتواند گزارش خوبی بزند و کم کم نوری زاگرس پارس اریا شیراز شپدیس هم قابل بررسی خواهند بود ولی در حال حاضر بین گزینه های بازار و گروه پتروشیمی شاید پارسان از بقیه کم ریسک تر باشد سهم امروز اخر وقت بازهم صف خرید بود و به نظر سود تقسیمی خوبی را طی 3 ماه اتی خواهد داشت .
ملی مس هم با روند مثبت همراه شده و با گزار عالی شهریور ماه نشان داد برای 6 ماهه به سود 110 تا 120 تومانی خواهد رسید برای کل سال سود 250 تا 280 تومانی در سهم بعید نیست ارزش ذاتی سهم حالا تا سطوح 1800 تومان هم بالا رفته است .مجموع فروش 6 ماهه شرکت مبلغ 34981 میلیارد تومان می باشد.همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد فملی نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه دوم مبلغ 21462 میلیارد تومان فروش داشته است. این بدان معنی است که فروش شرکت در تابستان نسبت به بهار رشد فصلی 59 درصدی را داشته است.بیایید فرض کنیم سود هم در 3 ماهه دوم 60% نسبت به 3 ماهه اول رشد میکند یعنی اگر فملی 6 ماهه 1250 ریال سود روی کدال گذاشت تعجب نکنید و رسیدن به 2500 ریال سود و افزایش سرمایه 100% نشان میدهد بنیادی سهم جالب است
فولاد سبزوار که اصلاح خوبی داشته است شایعات سود 700 تومانی را برای سال جاری دارد با این سود سهم ارزش ذاتی 4200 الی 4800 تومان دارد سهم در قیمت های بسیار خوبی از دید بنیادی قرار گرفته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است به نظر می رسد کف این سهم که منجر به حمایت ها و برگشت روند شود سطوح 3400 تومان باشد
خود فولاد هم انصافا گزارش خوبی داشت ولی معتقدیم فخوز خیلی جذاب نبود در فولاد فولاد هم در تیر و مرداد کمی اسیر جریان برق شدولی شهریور خوبی داشت و ۱۲۰۵۷۸ میلیارد ریال فروش زد سهم در خرداد 121298 میلیاردریال ،در تیر با اندکی افت 114212 میلیارد ریال و مرداد 89402 میلیارد ریال شد
سهم در۶ ماهه ۶۶۰۸۴۷ میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه این عدد ۲۷۳۵۴۴میلیارد ریال بوده به نظر فولاد هم گزارش خوبی بدهد .
در نماد پارتا سهم از کف حمایتی 2600 تومانی برگشت زد این سهم مالک یزد تایر و کربن سیمرغ بوده و قصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی مازاد این دو سهم را دارد رقم تجدید ارزیابی سنگین و سهم جای رشد تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان را خواهد داشت در این گروه پیزد هم انصافا گزارش خوبی زده و میتواند 6 ماهه خوبی بدهد مرداد 1762 میلیارد ریال و شهریور به 1751 میلیارد ریال رسیده است
جمعا 6 ماهه 9125 میلیارد ریال شده است و بیش از 2 برابر مدت مشابه است که 4825 میلیارد ریال بود
امروز رمپنا بارها صف خرید بود و بعد عرضه شد . بالاخره گزارش حسابرسی شده و تلفیقی رمپنا رسید در سود اصلی 503 و در تلفیقی 5787 ریال سود محقق کرده است خوب ببینید رمپنا با این شرایط در تلفیقی23 هزار میلیارد تومان سود دارد و ارزش بازارش این است به نظر یکی از سهم های جا مانده از بازار است و میتواند کف سهم در این نقاط بسته شود این سود نشان میدهد رمپنا دارایی ارزشمندی است ولی به قیمت نرسیده میتواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد . در گروه برق بموتو بترانس ونیرو وهور هم کنار رمپنا میتوانند جالب باشند
در بین نوسانی ها تایرا هم خوب بود به نظر تایرا 2 اتفاق مهم را داشت یکی اعلام لیست زمین و ساختمان که نشان میدهد از این نظر هم شرایط خوبی دارد و در سوی دیگر گزارش خوب ماهانه را رو کرد تایرا در تیر به 4026 میلیارد ریال رسیده است در مرداد 3848 میلیارد ریال فروش داشته است و شهریور با رشد خوب 4872 میلیارد ریال بوده است
جمع 6 ماهه 23112 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل این عدد 16902 میلیارد ریال شد به نظر گزارش 6 ماهه اصلی و تلفیقی خوبی را خواهد داشت و میتوان روی قیمت های منفی این روزها برای خرید و نوسان و حتی نگهداری حساب کرد
بی تعارف هلدینگ ها وسرمایه گذاری ها مشغول گزارش های خوبی هستند .
در این گروه وخارزم با دید تکنیکالی و گزارش های پیش رو میتواند جالب باشد سهم را باید کمی دقیق تر زیر نظر گرفت در سوی دیگ وپترو هم خبرهای خاصی دارد دراین سهم سرمايه گذاري هامون کيش از زیر مجموعه های وپترو تا شهریور 1063 میلیارد ریال سود مجمع محقق کرده است به نظر خبرخوبی است و با توجه به رشد سود زیر مجموعه ها وپترو هم باید زیر نظر باشد شدوص و پسهند و شیمی بافت گزینه های خوب این سهم و عرضه یک زیر مجموعه در بازار به زودی روند را بهتر میکمد .
دو گزارش از دو شرکت رسید که نشان میدهد باید انها را زیر نظر داشت در وکبهمن در شهریور 2160 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا شهریور ۲,۷۷۳,۹۵۸ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است در سوی دیگر وتوسم در شهریور 2371 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا شهریور ۲,۵۶۲,۷۵۸ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است به نظر وتوسم را باید جدی تر زیر نظر گرفت حرف های زیادی برای گرفتن دارد .
در بین شرکت های متوسط گروه ومهان ونیکی صبا وسکاب هم گزارش های خوبی در پیش دارند ومهان مدت هاست بدون حرکت است به نظر میتواند بازی خوبی را داشته باشد . وسکاب هم واقعا عالی بود وسکاب در شهریور ۱۰۳۰ میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا شهریور ۳,۰۳۱,۰۷۵ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است وسکاب امسال هم سود خوبی می سازد .
وغدیر تازه بازار فهمیده میتواند سهم جالبی باشد با دید میان مدت به نظر وغدیر با توجه به خبرهایی که دارد مورد توجه قرار میگیرد هم غدیر هم پارسان هر دو به قیمت هستند . شستا هم در کنار صبا با این تقسیم سود خوب احتمالی و مجمع 2 هفته اتی میتواند جالب باشد . کنار شستا تاصیکو هم جالب است به خصوص با این توجه بازار به معدنی و فولادی ها تاصیکو در شهریور 443 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و به نظر بازهم گزارش خوبی میزند . در اخر ومعادن هم میتواند مورد توجه باشد هر چه پیش میرویم با این گزارش خوب فملی اعتماد به ومعادن بیشتر می شود سهم را زیر نظر داشته باشید
[/ihc-hide-content]


