جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه آخرین روز شهریور …

گزارش بازارامروز چهارشنبه آخرین روز شهریور ...

نوید خاندوزی
سپتامبر 22, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز چهارشنبه آخرین روز شهریور …

تابستان هم رفت !

انگار همین دیروز بود که میخواندیم ، تو بهترین  3 ماهه  سالیم و فصل تابستان  را اغاز کردیم … حیف که تابستان هم انگار کوتاه  بود . البته از حق نگذریم  به غیر از این دو  سه هفته  اخیر روزهای داغ و خوبی را در تابستان داشتیم  . تابستان در انتهای خرداد با شاخص و بازار 1.2 آغاز کرد و در همین فصل تا  یک  قدمی 1.6 هم  رفت و دوباره عقب نشینی کرد  . یکی میگفت  حکایت  بازار حکایت ان  گاو نه من  شیردهی شده که  ذره ذره  شیر میدهد و جمع میکند با  یک حرکت وا میرود و شیرها  پخش زمین می شود !

اما به  بازار امروز برویم  که خیلی حرف در دل ان بود … پیشاپیش ببخشید امروز زیاد صحبت میکنیم …

چند باری در گزارش ها به این نکته اشاره کردیم که رشد بازار شبیه سال ۹۹ نخواهد بود بسیاری از دوستان معتقد بودند چرا چنین جمله‌ای را به کار می بریم ممکن است اتفاق بیافتد … اولاً کاملاً درست است هیچ چیز را نباید قطعی گفت اما چرا چنین چیزی را تحلیل می کردیم دلیل واضح ما  این بود که در آن مقطع جریان پول عجیبی روی بازار سوار شد و سواری گرفت و البته دولت محترم هم سواری گرفت و هم شلاق زد تا سرعت این جریان بیشتر شود و در نهایت شد آنچه نباید میشد و بزرگترین فرصت تاریخی دولت و نظام برای آشنایی مردم با بازار سرمایه به بدترین شکل ممکن از بین رفت اما همچنان معتقدیم ریزش‌های فعلی هم به مانند ریزش اخیر ۹۹ تا خرداد  ۱۴۰۰ نخواهد بود . به چه دلیلی این  را میگوییم  به این دلیل که اگر قیمتها از آن سقف قله با شدت ریزش کردند ناشی از دلایل  عدم ارزندگی این قیمت‌ها بود که باعث این ریزش شده بود اما در شرایط حال حاضر فضای فعلی به هیچ وجه شبیه فضای آن مقطع نیست.

اما در این مقطع نیاز داریم تا به جریان شناسی ریزش اخیر بپردازیم تا درس مهمی برای بازار باشد. اول این که احساس می کنیم اصلاح بازار تا حدودی به انتها رسیده ( مولفه های مختلف اگر اتفاق عجیبی را رقم نزنند) بازار در مسیر بهتری قرار می گیرد البته باز هم تاکید می کنیم دنبال رشد های عجیب نباشید اما چرا بازار با ریزش مواجه شد یکی از مهمترین دلایل آن سرعت بالای رشد و در سود قرار گرفتن بسیاری از سهامداران از از خرداد تا مرداد ۱۴۰۰ بود بعد از آن حرف هایی سراغ بازار آمد که بخشی از آن مرتبط با بازارهای جهانی و بخشی دیگر مربوط به تحولات داخلی بود

بازارهای جهانی به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اثرگذار در بازار طی چند هفته گذشته با تنش های متعددی مواجه شد و ترس عجیبی را در دل بازار انداخت که نکند سقوط در راه باشد و ما بی خبریم  !! برخی هم این وسط حسابی داغش کردند و کاتولیک تر از پاپ شدند … همین حس ترس از سقوط باعث فروش و یا عدم خرید و تردید در بازار شده و نتایج آن را دیدیم در داخل هم ریسک های بازار کم نبود دلار را کنار بگذاریم ، در سایر ریسک ها ریسک دولت و تصمیمات  تیم جدید اعم از نرخ گذاری دستوری ، نرخ خوراک ، قیمت گذاری های دستوری و از همه مهم تر نرخ سود و حجم اوراق باعث شد تا بازار تردید بیشتر  و ترس بیشتری از شرایط داشته باشد که نکند بازار قرار است به قول برخی سرد شود تا اوراق داغ شود !!

حجم این تنش ها و اتفاقات رو به افزایش گذاشت و این ترس و تردید در حالی که نرخ دلار تغییری نکرده بود و شرکت‌ها نیز شرایط بدی نداشتند بازار شروع به اصلاح کرد و این اصلاح اتفاقاً چون رشدش با سرعت بود ریزش هم با سرعت زیادی همراه شد حالا این میان کاری نداریم چه حاشیه هایی ایجاد شد عده‌ای چطور فروختند و شخصی فروختند و بعد صندوق ها را خالی کردن بماند ( روزی در مورد این موضوع و مسائل بازار با ادبیات شفاف تری صحبت می‌کنیم و امیدواریم این عزیزان و دوستان از ما گلایه نداشته باشند )

رشد ها که دائمی نیست ، ریزش ها هم دائمی نخواهد بود…  ریزش اخیر به سطوحی رسیده و حاشیه ها و اخبار نیز در جایی قرار گرفته که به نظر می رسد می توان تا حدودی بیان کرد که نقطه پایان اصلاح است.  اول از همه باید در مورد تکنیکال و قیمت سهام ها گفت که به نقاطی رسیدند که ریسک به ریوارد بسیار جذاب شده و قیمتها جاییست که فضای خوبی برای ریسک کردن دارد . شاخص از نظر تکنیکالی به نقاط حمایت قوی رسیده قیمت سهام هم به همین شکل به جایی برگشته که آغاز کرده  بود . یعنی ما از نظر تکنیکالی و نموداری در این فضا قرار داریم . در سوی دیگر اتفاقات و تحولاتی رخ داده که دو ترس بزرگ بازار را کمی کمرنگ تر کرده است اول بازارهای جهانی بود که با فراز و نشیب های اخیر کمی آرام تر شده و فضا بهتر شده است و ترس دوم تصمیمات دولتی بود … بگذارید این موضوع را کمی بازتر کنیم تا فعالان بازار هم از آن استفاده کنند دیروز در خدمت رئیس سازمان بورس جناب آقای دکتر دهنوی بودم و مصاحبه مفصلی در مورد تحولات بازار داشتیم دو نکته بسیار خاص را تاکید کرد که به نظر این روزها پاشنه آشیل بازار و نقطه ترس سهامداران است

اولی نرخ سود بود که ایشان به صراحت اعلام کرد  جلساتی که برای منابع و جذب پول صحبت می‌شود پیشنهاداتی از سوی یکی از نهادها احتمالاً بانک مرکزی مطرح بود که برای فروش بهتر  اوراق و جذاب تر شدن آن ، نرخ سود افزایش یابد و چقدر مهم است که وزیر اقتصاد برای برهم نخوردن فضای بازارها و اقتصاد و بازار سرمایه با این موضوع مخالفت کرده و حتی افزایش اندک آن را هم نفی کرده  این نظر  یک اتفاق مهم است و یک سیگنال قوی به بازار میدهد  که مخالفت با افزایش نرخ سود حامیان قوی دارد البته دیدیم که این اوراق هم به خوبی فروش رفت (کمی فقط زیر دل بازار درد گرفت !!) البته این را هم بگویم افزایش نرخ سود اوراق اخزا به دلیل فروش این اوراق توسط برخی بانک‌ها و صندوق ها برای خرید اوراق دولتی بود که موجب شد نرخ سود به ۲۳ و ۲۴ برسد و احتمالاً این عدد کاهش خواهد یافت البته گویا سازمان بورس از این موضوع تجربه خوبی کسب کرده و از بانک مرکزی خواسته است تا به مانند بازار بین بانکی در بازار سرمایه نیز کار هدایت نرخ سود در دامنه مشخص را انجام دهد

موضوع دومی که به نظر بسیار جالب و جدی دفاع شده می تواند در راستای منافع بازار باشد این بود که رئیس سازمان بورس بیان کرد در جلسات متعدد وزیر اقتصاد و وزیر صمت به شدت به قیمت‌گذاری دستوری منتقد بوده و مخالف آن بودند و موافق حرکت در مسیر عرضه و تقاضا و بورس کالا هستند  این هم یکی از نگرانی های بازار بود که به نظر با گذر زمان نیز برطرف خواهد شد .

در مجموع جمع بندی موارد باید اینطور گفت که:  به نظر به روزهای بهتر بازار می‌رسیم، امیدواریم گزارش ها کمک کننده به بازار باشند ،قیمت ها در نقاط ارزنده و خوبی از نظر بنیادی و نموداری قرار گرفته ، ریسک هایی نظیر نرخ سود و بازارهای جهانی و قیمت‌گذاری دستوری کاهش یافته و در نهایت در عین همه این اتفاقات باز هم می‌گویم سرعت رشد بازار مثل قبل نیست اما در مسیر عقل و منطق حرکت می کند.

امیدواریم اخر هفته ای کم خبر  داشته  باشیم  به خصوص در بازارهای جهانی امیدواریم چالشی نداشته  باشیم ولی در بازار امروز شاید یک  موج ناامیدی ابتدای کار شکل گرفته بود ولی نیمه دوم  بسیار قوی را داشتیم که همه را به  هفته و روزهای بعد امیدوار کرد  .

پالایشی ها و شایعات شیرین

در نمادهای پالایشی شاهد صفوف خرید و برگشت روند سهام پالایشی بودیم خبرهایی در خصوص در پیش بودن صورت های مالی 3 ماهه مثبت سبب اقبال بازار به این گروه شده است امروز انتشار صحبت های رئیس سازمان و تایید گزارش خوب این  شرکت ها  باعث توجه  بازار به انها  شده است  . روش جدیدی که برای شرکت های پالایشی به کار گرفته می شود محاسبه نرخ نفت بر اساس صادرات است که کمی زمان برخواهد بود ولی در نهایت به سود این صنعت است و دولت هم در پی تقویت سودآوری این صنعت خواهد بود به نظر گزارش شرکت های پالایشی گزارش خوبی خواهد بود و با دید میان مدت خرید برخی از انها نظیر شبریز و یا با دید نوسان شاوان گزینه های خوبی است

در شپنا سهم با صف خرید همراه شد سهم درست از سر حمایت 1200 تومانی با برگشت روند مواجه شد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و تا قیمت های 1400 تومان جای نوسان دارد اینده سهم بستگی به ماهیت سهم دارد

در شتران هم سهم از کف قیمتی 1000 تومانی برگشته و صف خرید شد سهمی که اهداف قیمتی 1100 و 1200 تومانی دارد این سهم نیز به واسطه حاشیه سود بالای خود گزارش 3 ماهه خوبی را در پیش دارد که سود سازی بالا می تواند تاثیرات خوبی بر سهم داشته باشد

شبندر هم با صف خرید همراه شد البته این غول پالایشی پرحجم نیز معامله می شود شبندری که تا قیمت های 680 تومان تارگت داشته و شنیده می شود طرح توسعه کمک زیادی به رشد سود شرکت می کند

خودرویی ها نه خط

در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی بوده اما در اواخر وقت حمایت های خوبی از این گروه به عمل امده که شاید بتوان انتظار برگشت روند گروه را داشت

در این گروه ایران خودرو در قیمت های 180 تومان حمایت خوبی شد به نظر می رسد هفته دیگر وضعیت سهم بهتر دنبال شود با پایان شهریور ماه افزایش نرخ جدید که احتمالا در محدوده 10 درصد باشد برای خودرویی ها اعلام می شود

در سایپا هم ظاهرا قیمت های 165 تومانی باید زمینه ساز برگشت روند سهم شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شرکت های قطعه ساز زیر مجموعه اش بعضا با روند صعودی خوبی همراه شده اند خساپا جای برگشت به سطوح 200 تومان را دارا می باشد

خپارس امروز مثبت بود کف قیمتی 110 تومانی واکانش مثبت را در سهم ایجاد کرد این سهم خودرویی توان رشد و نوسان مثبت خوبی دارد اگر هفته دیگر جو بازار مثبت شود خپارس با رشد قیمتی خود را به هدف 125 تومانی خواهد رساند

معادن و انتظار گزارشات مثبت

در معدنی ها با این قیمت های جهانی و قیمت دلار بازار انتظار گزتارشات مثبت را از سهام این گروه داشته و به نظر می رسد بازدهی خوبی داشته باشند

در کالسیمین که سهم در سطوح 1600 تومان معرفی شده و براورد سود 300 تومانی و ارزش ذاتی 2000 تومانی از سهم را داریم این سهم با صف خرید همراه و می تواند به بازدهی خوبی برسد موجودی بالای شمش روی و افزایش تولید و فروش به واسطه افتتاح طرح توسعه استفاده از خاک های سولفوره وضعیت خوبی را در سهم ایجاد کرده است

در ملی مس هم نوسانات خوبی را شاهد بودیم گزارش شهریور ماه برای سهم بسیار مهم بوده و اماری از میزان سود سازی 3 ماهه دوم سال در اختیار بازار قرار می دهد سهمی که شاید در 6 ماهه به سود 120 تومانی رسیده باشد اینس هم ارزش ذاتی 1400 الی 1500 تومانی دارد

کچاد بعید است از قیمت ای 2600 تومان افت بیشتری داشته باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در صورت مثبت شدن شرایط بازار تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان درپیش خواهد گرفت به عبارتی سهم یک نوسان خوب در دل خود به میزان 10 الی 15 درصد خواهد داشت

بیمه های خاص

در بیمه ها برخی نمادهای گروه حسابی مثبت شده و در روند صعودی خوبی قرار گرفتند بیمه ای هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت می توانند در صورت مثبت شدن بازار صدر نشین شوند

اتکای که سهم پروژه شده این روزهای بازار لقب گرفته است با صف خرید همراه و به رشد خود ادامه می دهد دو سطح قیمتی 1250 و در صورت رشد بیشتر 1500 تومانی در انتظار این سهم می باشد سهمی که جریان نقدینگی قوی وارد سهم شده و حالا عرضه هایش نیز کاهش یافته است

بیمه پارسیان 1100 تومانی هم شاهد حمایت های خوبی خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش اپال در دل سهم سبب شده تا سهم همچنان مورد توجه و افت زیادی نداشته باشد فعلا برای اینس هم بیمه ای نوسان بین دو سطح قیمتی 1100 الی 1250 تومان را انتظار داریم

بیمه کوثر کف سازی خود را در قیمت های 1200 تومان انجام داده و جای افت بیشتری ندارد این سهم بیمه ای جای برگشت روند خوبی دارد اگر شرایط بازار بهبهود یابد سهم رشد خواهد داشت سهم دارای پرتفوی قوی بوده که سود سرمایه گذاری های بالایی را شناسایی خواهد کرد

پتروشیمی ها به سمت صعود

در پتروشیمی ها روند برگشت خوبی داشت و به خصوص در اواخر بازار شاهد مثبت شدن برخی پتروشیمی های پرپتانسیل بودیم

. سهم های خوب گروه بر اساس گزارش ها را بارها اسم بردیم . نوری بوعلی پارس اریا شیراز شپدیس و البته پارسان با این تحولات و این شرایط واقعا گزینه های خوبی است . دقت کرده اید با دید مثلا 16 ماهه پارسان نزدیک به 800 تومان سود دارد که سریع هم پرداخت میکند قیمت سهم 2800 تومان است !! انصافا کنار اوراق هم بذارید می ارزد و قیمت 2800 قیمت خوبی است

اریا ساسول بار دیگر به قیمت های بالای 10 هزار تومان برگشت سهم در صورت ارائه گزارش ماهانه مثبت تا سطوح قیمتی 11 و 12 هزار تومان جای رشد خواهد داشت نکته مهم این که توقع بازار از سود شرکت بالا و به همین دلیل سهم جای افت زیادی ندارد

شاراک تا صف خرید رفت کف سهم در سطوح 4000 الی 4200 تومان بسته شده و سهم مقاومت 4600 تومان دارد شنیده می شود رشد شدید نرخ فروش محصولات شرکت در یک ماهه اخیر گزارش خوبی از عملکرد شهریور ماه به همراه خواهد داشت این سهم می تواند در صورت شکست قیمت های 4600 تومان تا سطوح 5200 تومان هم رشد داشته باشد

پتروشیمی زاگرس که این مدت شاهد رشد قیمت های جهانی متانول بوده از قیمت های 24 هزار تومانی برگشت سهم اهداف قیمتی 28 و 32 هزار تومانی دارد انتظار سود سازی بالایی از سهم رفته و با این قیمت های دلار و قیمت های جهانی متانول سهم وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده است

چهارگوشه بازار

سیمان شرق برگشت روند خوبی داشت سهمی که همچنان حمایت شده و جز سیمانی های ارزنده بازار می باشد این سهم سیمانی به واسطه سود سازی بالا و تولید بیش از 2 میلیون تنی سیمان انتظارات بالایی را ایجاد و به سمت قیمت های 900 الی 920 تومانی حرکت خواهد داشت

در نمادهای سرمایه گذاری معادن و فلزات برگشت خوبی داشت شنیده می شود به زودی این سهم شاهد عرضه یک الی دو سهم زیر مجموعه خود می باشد سهمی که ارزش ذاتی بالایی داشته و حداقل قیمتش باید در رنج 12540 الی 1400 تومانی قرار بگیرد

در این گروه بارها از صبا گفتیم و حالا گزارش داده است و بسیار خوب بوده صبا تامین را باید 12ماهه دید ولی در هر صورت در 3 ماهه به عدد 452 ریالی به ازای هر سهم رسیده است حتی هیچ کار دیگری هم نکند 1550 ریال سود را دارد

وصنعت هم در این گروه گزارش خوبی داده است وصنعت در ۱۲ماهه ۱۱۹۴ ریال محقق کرده است

در بزرگان این گروه نیز بازهم روی 3 گانه وغدیر شستا ونیکی تاکید داریم و البته با امدن مدریت جدید شک نکنید وصندوق هم بهتر می شود

در نمادهای کاشی ساز کلوند هم برگشت خوبی زد این سهم که شایعات سودسازی بالا و افزایش سرمایه را دارد با صعود همراه شد هدف سهم قیمت های 2600 الی 2800 تومانی بوده و سهم با نوسانات خوبی همراه خواهد شد

رمپنا امروز باز شد و خوب معامله شد  به نظر میتواند کمکم  شرایط خوب و جالبی را در سهم  پیدا  کرد  رمپنا  خبرهای خوبی در دل خود دارد فقط کمی زمان میخواهد  تا پتانسیل خود را نشان دهد

حتاید را کمی بیشتر زیر نظر داشته  باشیدمیتواند جالب باشد  مجوز افزایش سرمایه 261 درصدی  حتاید از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و سود انباشته صادرشده و میتواند خبرخوبی باشد

گروه  بانک هم امروز در نیمه دوم عالی بود . به نظر بانکی ها هم به مانند خودرویی ها شرایط خوبی برای برگشت دارند با دید کمی صبر و نوسان گیری های خاص همچنان 3 سهم وبصادر وبملت و وپارس گزینه های خاص و خوب بازار هستند . به نظر وبملت را بیشتر زیر نظر بگیرید اخبار خوبی از گزارش های خوب او به گوش میرسد حتی از وتجارت هم زمزمه یک گزارش خوب می اید

قندی ها هم با این خبرهای شکر و ازادسازی نسبی و کوچک بودن مورد توجه هستند قپیرا قهکمت و برخی دیگر را نظیر قند اصفهان و شهد بیشتر زیر نظر بگیرید ولی در گروه قپیرا به نظر شرایط بهتری را داشته باشد

در بین دارویی ها  کارخانجات داروپخش هم  شرایط خوبی داشت  سهم این مدت خبرهای خوبی را  ده است و نشان میدهد  پتامسیل خوبی دارد پروژه تولید کارتریج های انسولین و افزایش ظرفیت کارتریج های دندانی با ظرفیت تولیدی سالیانه 50 میلیون عدد جهت عرضه به بازارهای داخلی و صادراتی به پایان رسیده است. با توجه به راه اندازی دستگاهها و FAT انجام شده توسط مهندسین شرکت بوش – اشتروبل آلمان ، تولید محصولات انسولین قلمی و کارتریجهای دندانی از نیمه دوم سال جاری در سایت جدید شرکت کارخانجات داروپخش آغاز خواهد شد

غکوروش و غبشهر امروز هر دو صف خرید  شدند  به نظر هر دوسهم  قابلیت های خوبی را دارند  البته  غکوروش اموز قاطع تر حرکت کرد سهم در مرداد 5248 و تیر 5331 و خرداد 5605 میلیارد ریال فروش داشته و5 ماهه به 25208 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 14337 ملیارد ریال بوده است

به خوبی روشن ست که  مبین و بفجر را در بازار خوب میخرند  به نظر این دو سهم  با تغییرات جالبی در گزارش ها مواجه  باشند و میتوانند  مورد توجه  کم  ریسک ها  قرار گیرد

امروز در گروه  برق بموتو و بترانس هر دو مثبت  شدند و به نظر هر دو  سهم  قابلیت های خوبی برای نگاه به  شرایط پیش رو  دارند

شپاس هم امروز جالب ظاهر شد در تیر 5204 میلیارد ریال و نرخ صادراتی ۶۴,۲۸۴,۶۲۷ ریال است
در مرداد 5536 میلیارد ریال و نرخ ۶۸,۰۰۹,۳۷۳ ریال
5 ماهه با فروش 27182 میلیارد ریالی مواجه بوده . مدت مشابه 12539 میلیارد ریال بوده است .

تابستان  با تمام  خوشی و تلخی ها  رفت . عمر چقدر سریع می گذرد امیدواریم  برای 6 ماهه دوم  سال اول از همه سلامتی بعد سلامتی و بعد هم دوباره  سلامتی و سپس شادی و ثروت پیش روی همه ما  باشد  .

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم