جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 28 شهریور 1400

گزارش بازارامروز یکشنبه 28 شهریور 1400

نوید خاندوزی
سپتامبر 19, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز یکشنبه 28 شهریور 1400

بشنو همسفر من …

امروز بازار در نقاطی قرار داشت که تقریبا هر چه رفته  بود را پس داده و رالی اخیر را برگشته است . این در حالی است که شرکت ها یکی دو ماه دیگر فروش و سود در دل خود دارند و دلار هم  رشد کرده و در مجموع خیلی فضای غیر منطقی در بازار حکم فرمانیست البته که فضای شاخص جور دیگری نشان میدهد ولی در کل بازار در نقاطی قرار دارد  که باردیگر بوی ارزندگی ان شبیه بوی تازه شیرینی بیشتر به مشام میرسد و قیمت ها هم ارزنده تر هستند .البته برخی درست عقیده  معکوس ان  را دارند و دلایل متعددی برای ان دارند که  شاید  بین این همه دلایل ریز و درشت تنها نگرانی از بابت  نرخ اوراق پذیرفتنی باشد که ان هم تا حدودی احتمالا در روزهای اتی تعیین تکلیف می شود  …

در بازار فعلی اگر دیدگاه های سرمایه گذاری را به دو بخش سرمایه گذاری با استراتژی و و نهادی و نگهداری و  سرمایه‌گذاری نوسانی تعریف کنیم به نظر شاید کار سرمایه‌گذاران نوسانی و کوتاه مدتی و با سرمایه کم بازار درست باشد که در خرید و فروش های خود صبر کنند به قول خودشان این چاقو به زمین بیفتد و بعد  بردارند و یا آیتم هایی مانند افزایش حجم و نسبت‌های مختلف دیگر را تغییر یافته ببینند  و در مقطع مطمئنی دل به دریای نوسانگیری بزنند اما بخش بزرگ و دیگر بازار که با دید سرمایه‌گذاری‌های نهادی و میان مدتی در بازار فعالیت می کنند به نظر در مقطع فعلی بهترین شرایط وجود دارد که با هر تحلیلی که دارند در قیمت های حداقلی خریدهای پلکانی خود را انجام داده و در بازار حضور داشته باشند قطعاً تجربه ثابت کرده که آنها در همین قیمت ها نیز سودهای خوبی را برده و هم در کوتاه مدت و میان مدت برنده بازی خواهند بود .

اما یک نکته وجود دارد که روی ان بارها تاکید کردیم و ان اهمیت رسیدن یک شوک است شاید جنس این شوک اینبار کدالی باشد … ببینید معتقدیم که بازار فضای سال ۹۹ را ندارد و برای شرایط رشد خود نیاز به دلایل قوی  دارد دلایل ریزش تقریباً همیشه فراهم است و بساط آن جور ، اما برای رشد و  دلایل رشد به خصوص در این قحطی پول باید اعتراف کرد جریان پول آن شجاعت کله خرابی روند سابق را ندارد  و اینجاست که می شود گفت این گزارش ها می توانند موثر باشند گزارش ها از این نظر موثرند که به بازار اثبات می‌کنند جریان فروش و سود سازی شرکت ها بی وقفه ادامه داشته و در دنیای آنها چیزی تغییر نکرده البته دنیای نوسانگیری دنیای خودش را دارد اما ماهیت گزارش ها می تواند کمک کند تا برخی پول های پاک شده با توجه به ریسک و بازده و عیان تر شدن جذابیت قیمت ها  اقدام به خرید نمایند(البته امیدواریم  گزارش ها نقش معکوسی از خود  بروز ندهند !!)

مدت هاست که بازار نگرانی از تحولات نرخ ارز را به دوش میکشد …  از مدت های خیلی  قبل حتی بعد از انتخاب بایدن همراه بازار بوده و شما می‌بینید که از زمان انتخاب بایدن تا به امروز برخی نگران دلار و افت آن بودند و هر روز مرثیه ای تازه برای این افت می سرودند حتی دولت روحانی هم  این مسیر را ادامه می داد  و صحبت از دلار ۱۵ و ۱۸ می‌کرد که البته صددرصد در آن مقطع سیاسی بود و برخی هم از کم خرد های بازار ادامه آن را می گرفتند و تحلیل می کردند  !! اما در حال حاضر هر چه پیش می رویم به نظر صحنه اقتصاد کشور روشن تر و شفاف تر شده و فضا برای تجزیه و تحلیل در مورد نرخ ارز روشن تر می شود یکباره مفصل در مورد عوامل مختلف اثر گذار بر نرخ ارز صحبت می کنیم اما احساس می‌کنیم که در بدترین شرایط بازی نرخ ارز جایی بین ۲۶ و ۲۸ است یعنی قیمت های کمتر از ۲۶ احتمالاً تقاضای زیادی دارد و بالای ۲۸ عرضه زیاد.  دلار نیما هم احتمالاً خود را در نیمه دوم سال در ۲۴,۵۰۰ قرار می دهد به نظر بازار با این نرخ ها ترسناک است ؟؟ معتقدیم اگر کسانی صحبت از دلار 18  میکنند هنوز اقتصاد ایران را درک نکرده و در فضای فضایی خوش خیالی به سر می‌برند و صد البته این را هم بگویم هیچکس از کاهش تورم و ثبات پول ملی انتقاد نمی کند همه اتفاقاً دنبال ثبات ارز هستند اما کاهش مصنوعی نرخ ارز چیزی جز خروج سرمایه از کشور نخواهد داشت . با همین دلار خروج سرمایه خود را در همین چند وقت در ملک های ترکیه و خروج دیگر پول ها نشان داده است پس بهتر است عقل و منطق را در تحلیل ها بیشتر لحاظ کنیم و با پرهیز از جو زدگی در بازار حرکت کنیم اگر کمی به اطلاعات پنج ماه گذشته سیاست های دولت ، بودجه  ، واردات مواد غذایی کشور و نیاز به واردات و  افزایش قیمت مواد غذایی و مواردی از این دست توجه کنیم متوجه خواهیم شد که پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ارز ضربه بزرگتری به اقتصاد وارد خواهد کرد و تا به امروز دولت تا حدودی منطقی رفتار کرده و این فعالان  بازار سرمایه هستند که غیرمنطقی تحلیل میکنند …

و حرف اخر … شاعر میگفت … بشنوو همسفر من
با هم رهسپار راه دردیم
با هم لحظه ها را گریه کردیم…
شاید وقتی این حرفهارا میزنم برخی ناراحت شوند و جالب است اکثر این عزیزان دوستان نزدیک خود مان هستند که کنار هم تلخ و شیرین بازار را دیدیم و لحظه را گریه کردیم
خیلی از انها فعالین قدیمی بازارهستند که سال هاست بد و خوب بازار را کشیده و دیده اند و روزهای تلخ و شیرین زیادی را داشته اند  .
امروز طبق برخی خبرها عمده فروشنده های رو به پایین و رنجی اکثر سهم های بزرگ بازار در بسیاری از نماد ها حقوقی ها ، صندوق ها ، سبد های برخی سبد گردان ها به طور متحد و یک شکل و یا کد های بزرگ حقیقی بودند که از ترس و یا هر تحلیلی فروشنده ناگهانی بازار شدند . پشت بسیاری از فروش های چند کد حقوقی و سبد حتی یک مجموعه است که به هر دلیلی به این جمع بندی رسیده فروش منطقی تر است  !!

این بازار درس های زیادی به بسیاری از ما داده است. عزیزان  نمیدانیم  واقعا چه بگوییم ولی از شما متولیان  بازار انتظار بیشتر است. شما متولیان  صندوق هایی هستید که به واسطه حرفه ای تر بودنتان  به  شما اعتماد می شود و سرمایه های مردم در اختیار شما قرار میگیرد . سهمیه های عرضه اولیه به شما داده می شود از شما انتظار نمی رود که مثلا  سهم  الف را که  1700  خریدی امروز در 1400  بفروشی ! یا  سهم  ب را که  3500  و 3600 در به در دنبال  بلوک  بودید  در 2900 رنج  فروش بگذارید ! هیچ کسی نمیگوید شما حق ندارید این دارایی در اختیار شماست و صاحب هم پول و سرمایه خود و هم دارایی تحت مدیریت خود هستید ولی دقت کنید یک سر این معامله کمی لنگ میزند !! ظرف 2 3 هفته کدام متغیر کشور زیرو رو  شده !! قبول کنید  یا  قیمت خرید 1700  غلط بوده یا فروش 1400 ! نمیدانیم به هر حال  انتظار بازار از متولیان و فعالان  به اصطلاح حرفه ایش این است که کمی تحلیل را مبنای کار خود قرار داده و با گمانه زنی و حرکت جوی و شایعه  اقدام به خرید و فروش نکند .

بگذریم همین چند جمله را هم بارها و بارها  نوشتیم و پاک کردیم …امروز بازار خوب اغاز کرد و امیدوار بود ولی خیلی زود سد مقاومت در برابر ریزش شکسته شد و بازار فرو ریخت و فشار فروش بیشتر شد .فشار فروش عجیبی در بازار حکم فرما  بود تا  1 ساعت  اخر که در این  1 ساعت  کمی جو بازار بهتر شده و قیمت های اخرین معاملات از پایانی ها بالاتر رفت که نوید روز بهتر بازار فرداست  .

 

 

پالایشی ها نقطه سر خط

در پالایشی ها شاهد روند متعادل بودیم شدت افت قیمتی سهام این گروه کاسته شده و احتمالا به زودی شاهد برگشت روندشان خواهیم بود

در شبریز سهم حمایت خوبی شده و در اواخر وقت مثبت شد سهم جای افتی نداشته و در صورت برگشت روند قیمت های 4200 تومانی انتظارش را می کشد این سهم عرضه پتروشیمی تبریز و شایعات سود 900 تومانی دارد

در شبندر سهم میلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و به سمت قیمت های 680 تومان رشد خواهد کرد سهمی که سود سازی بالایی داشته و گزارش 3 ماهه خوبی در راه است به خصوص این که طرح توسعه شرکت هم افتتاح و بازار انتظارات زیادی از این سهم دارد

شتران به حمایت قوی و حساس 1000 تومانی رسیده است سهم توان برگشت روند از همین قیمت ها را دارد فردا روز مهمی برای سهم بوده و یا باید برگردد یا اصلاحش را تا قیمت های 920 تومان ادامه دهد سهمی که حمایت خوبی به واسطه ورود جریان پولی قوی می شود

سیمانی ها و فشار عرضه

در سیمانی ها همچنان فشار عرضه وجود داشته و اکثر نمادهای گروه منفی هستند و تنها چند نمادی با وضعیت مثبت همراه بوند

در این گروه سیمان سبزوار که به واسطه شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی جانی گرفته بود با فشار عرضه ها همراه شد این سهم حمایت 380 تا 400 تومانی و مقاومت 420 تومانی دارد سهمی که شنیده می شود یکی از شرکت های زیر مجموعه خود را هم قصد عرضه دارد

سفارس بهتر بود سهم در سطوح قیمتی بالای 2200 تومان مثبت بود و با این کف سازی در صورت مثبت شدن روند بازار به سمت قیمت های 2500 تومانی می رود در بازار شایعه شده احتمالا تا پایان ماه شاهد عرضه سیمان ابیک خواهیم بود امری که در صورت وقوع سبب واکنش مثبت خوبی در سهم می شود

سشرق دل به اصلاح نمی دهد سهم پتانسیل های بالایی دارد هم جهش سود عملیاتی و هم رشد ارزش سرمایه گذاری های در  دل سهم سبب شده تا سشرق در موقعیت خوبی قرار داشته باشد این سهم تا قیمت های 860 و 920 تومان جای رشد و نوسان مثبت را دارد

سباقر هم این  روزها خوب مثبت  شده است سباقر درمرداد خوش درخشید با کمک صادرات 412 میلیارد ریال فروش داشت
تیر 273 میلیارد ریال فروش داشت و 1181 میلیارد ریال فروش 5 ماهه بوده . کل سال قبل 691 میلیارد ریال بود

سرمایه گذاری ها در موقعیت

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد موقعیت خوبی در این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که با اصلاح شاخص در حال اصلاح بوده و برخی از ان ها حسابی جذاب شده اند

وبانک به قیمت های 800 تومانی رسیده است سهمی که هم ان ای وی بالا و هم سود سازی خوبی دارد اصلاح بسیار خوبی زده است شیب نوسانات در این سهم بالا بوده و سهم به کف قیمتی خود نزدیک شده است

تاپیکو به قیمت های 1200 تومان برسد برای خرید عالی می باشد در مجمع وعده افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی داده شده است و همچنین برنامه عرضه 3 شرکت زیر مجموعه در سال جاری سهم اگر به قیمت های 1200 تومانی برسد خریدش با هدف قیمتی 1450 و 1600 تومان کم ریسک است

پارسان سطوح 3000 تومان را از دست داده است سهمی که حمایت قوی 2800 تومانی داشته و حمایت خوبی می شود در دل سهم امسال تحولات خوبی از پتروشیمی ها شکل خواهد گرفت به خصوص سود شرکت رشد بالایی خواهد کرد در صورت برگشت هدف پارسان قیمت های 3200 الی 3500 تومانی است

وغدیر و شستا را هم واقعا امروز خوب خریدند .در مورد این گروه وغدیر و شستا از دید ما در شرایط خوبی هستند و بین این دو البته فکر میکنیم وغدیر محکم تر و شستا کمی بازاری تر است ولی هر دو خوب هستند . در بین سایر گزینه ها از ونیکی بگیر تا ومهان ، وسپه ،وسکاب و مدیریت هم شرایط خوبی را دارند و با دید کمی ریسک پذیری وپترو وخارزم ووتوکا هم گزینه های خوبی می شوند ولی توجه بازار امروز بیشتر معطوف شستا و غدیر بود و پر حجم  بودند حتی صبا و شستا کمی مثبت هم  شدند

خودرو ها بر سر دوراهی

در نمادهای خودرویی شاهد نزدیک شدن سهام خودرویی به حمایت های قوی بودیم به نظر می رسد کم کم شاهد واکنش مثبت خودرویی ها باشیم

در این گروه خبهمن همچنان گزینه اول بسیاری از نوسان گیری ها و خریدهاست و بعد خودرو و خساپا قرار دارند با دید میان مدت هر دو گزینه خوبی است این گروه کمی صبر میخواهد

ایران خودرو کف 190 تومانی داشته و فردا شاید بهتر معامله شود سهمی که وضعیت خوبی داشته و عرضه در بورس کالا می تواند باعث رشد خوبی در فروشش شود و از زیانش بکاهد سهمی که برنامه فروش برخی دارایی ها را هم دنبال می کند

سایپا 180 تومانی کف حمایتی محکمی بوده که اگر از دست برود سهم تا قیمت های 165 تومان اصلاح خواهد داشت ما پیشبینی می کنیم احتمالا فردا حمایت های بهتری از خساپا به خصوص با حمایت های امروز شود

خپارس 110 تومانی اصلا خوبی داشته و فردا به این عدد خواهد رسید حمایت قوی که می تواند زمینه ساز برگشت روند سهم شود این سهم شایعات خوبی دارد و امید به تولیدات جدید بسته است

پتروشیمی ها و فرصتی طلایی

در نمادهای پتروشیم فرصت طلایی خوبی به وجود امده و سهام این گروه با اصلاح قیمتی و قرار گیری در کف حمایتی فرصت خوبی به وجود اورده اند

. در بازار انصافا گزینه های خوب در این گروه کم نیست از شیراز و کرماشا بگیرید که گویا گزارش های خاصی می دهند تا جم که این روزها خبرهای خوبی از سود سازی دارد . پارس نوری بوعلی هم گزینه های خوبی بوده

در نوری کف قیمتی 10 هزار تومانی واکنش نشان داده و احتمالا شاهد برگشت روند سهم خواهیم بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا و زگارشات ماهانه مثبت می تواند سبب واکنش مثبت سهم شود

شپدیس عالی عمل می کند سهم میلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد سهمی که سود سازی بسیار بالایی با این نرخ های جهانی اوره در انتظارش می باشد قیمت های جهانی گاز در حال رشد بوده و قیمت های اوره هم در حال رکورد شکنی می باشد

شغدیر شایعات سود 1600 تا 1800 تومانی دارد رشد شدید قیمت های جهانی پی وی سی سبب شده تا شغدیر در موقعیت سود سازی خوبی قرار بگیرد سهمب ا گزارش 6 ماهه خود قادر به رشد تا سطوح 12 هزار تومانی بوده و فعلا حمایت 9200 تومانی دارد

چهارگوشه بازار

شدوص عالی عمل کرد این سهم که شایعات سود 450 الی 500 تومانی دارد و گزارش فروشش در 5 ماهه با رشد بیش از 200 درصدی همراه شده است تا صف خرید هم پیشروی کرد سهم به حمایت 2200 تومانی واکنش و در مسیر رشد قیمتی به سمت سطوح 2500 و سپس 2800 تومان قرار گرفته است

مبین و بفج  را انصافا خوب میخرند . در بازار مبین در بین یوتیلیتی ها گزارش فروش خوبی را داشت و اگر اتفاق عجیبی در حاشیه سود ها رخ ندهد گزارش خوبی را راهی بازار میکند از همین روست که کمی بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفته است  بفجر هم  جای مطالبات اخزا و اوراق گرفته و منطقی است

در نماد پشم و شیشه ایران خبرهای انتقال کارخانه به شهرک صنعتی و ازاد شدن زمین های شرکت در منطقه مسکونی شیراز سسبب شد تا سهم با صف خرید همراه شود ظاهرا طرح انتقال تا بهمن ما نهایی و شروع محصولات جدید در سایت جدید خواهد بود شنیده می شود ارزش زمین های شرکت به ازای هر سهم رقم بالایی بوده و پس از انتقال برای پوشش هزینه ها زمین ها به فروش خواهد رسید سهم اهداف قیمتی 2500 و 3000 تومانی دارد

توکا ریل که شایعات تجدید ارزیابی دارد سعی در تثبیت قیمتی در سطوح بالای 2000 تومانی را دارد اما فشار عرضه ها امان سهم را بریده است سهمی که تا قیمت های 2200 الی 2500 تومان در صورت شکست این مقاومت قوی جای رشد دارد

در گروه  سنگ اهن واقعا ومعادن  با شایعه  3100 3200  ریال  سود در این  قیمت ها  فروش منطقی نیست. افت نرخ سنگ اهن بازار را به این گروه مردد کرده و باعث افت کگل و کچاد شده البته نرخ داخلی سنگ اهن تابع شمش است و قیمت شمش خیلی تغییر نکرده است ولی دست سنگ آهنی ها برای افزایش نرخ و فرمول بسته شد . در باار کچاد و کگل در منفی ها به خصوص کچاد با این حجم طرفداران خاص بد نیست

در نقاط حساس بترانس هستیم ولی با توجه به ماهیت این شرکت و گزارش زیر مجموعه ها به قیمت است و میتواند در بهبود بازار مورد توجه قرار گیرد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم