[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
کمی تلخ ؛کمی شیرین …
امروز بازار جای حساسی بود . حساس و خاص … هر طور شده باید واکنشی به این نقاط و این جهات نشان میداد و از همین رو روز بسیار مهمی برای بازار بود که بد هم اغاز نکرد ولی خیلی زود فشار فروش امان بازار را باردیگر برید و جو منفی شد ولی انچه نقطه عطف بازار امروز بود از منفی به مثبت رسیدن ها بود که باعث شد تلخی منفی های امروز را کمی شیرین کند . نگرانی های بازار کمی کم شده ولی هنوز هست هنوز بازار به شدت نگران اتفاقات اتی است ولی امروز نیاز داشت تا حدودی نشان دهد و داد …
بازار امروز به نوعی حکم مرگ و زندگی برای خود داشت او باید اثبات می کرد که قصد برگشت به گذشته را ندارد و آن دوره تلخ و سخت ریزش سپری شده ، این مهم ترین رویداد و هدف بازار بود که امروز باید با آن دست و پنجه نرم میکرد. بازار هم از نظر روانی هم از نظر نموداری و هم از نظر بازه زمانی به این برگشت نیاز داشت امروز بازار باید علاوه بر برگشت حجمی خوب را هم چاشنی کار خود میکرد و علاوه بر برگشت خوب حجم خوبی را هم بخورد که در هر دو نه خیلی موفق و نه ناموفق بود . برای همین است که همه چیز به فردا و فرداها موکول می شود .
بازار امروز به این جمع و جور شدن و تا حدودی منفی به صفر و مثبت نیاز داشت و افزایش حجم در مثبت ها از همین رو بود که هر طور شده با کمک حقوقی ها و صندوق توسعه و همه ابزاری که داشت امروز ایستاد و مقاومت کرد .
به یک نکته دیگر دقت کنید این متنی است که هفته قبل سه شنبه 16شهریور نوشتیم :
اگر شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هم بریزد جای دوری نرفته و در موعد زمانی نیز ممکن است تا دوشنبه بازار در گیر و دار برگشت یا عدم برگشت باشد . یعنی بازاری که از تقریبا 8 شهریور اصلاح کرده طبیعی است که 10 روز کاری زمان ببرد که روزهای میانی هفته بعد می شود . یک نکته بسیار مهم این است که این پیش بینی با توجه به الگوی آن مقطع بازار بیان شده (مقطعسال 99 منظور است ) در حال حاضر نه آن شهوت و هوس در جریان پول در چهره فعلی بازار دیده میشود و نه سرعت جریان اتفاقات شبیه آن وقت است از همین رو معتقدیم بازار در حال جمع کردن پتانسیل حرکت بعدی خود است و شناسایی سهم خوب در این مقطع فعلی بهترین کار ممکن برای فعالان بازار میتواند باشد.
اما دقت کردید که در چهره فعالان بازار نوعی ترس از این دولت مردان دیده می شود. دلیل این امر این است که همبستگی و یک صدای واحد از این مجموعه ها شنیده نمی شود و این مهم ترین ریسک بازار فعلی است و ترس بازار را رقم زده است .
کم کم بازار و دست اندرکاران و مسئولان و تصمیمگیران بازار متوجه میشوند که ریسک بازارهای جهانی و دلار ریسک واقعی بازار حداقل در حال حاضر نیست و باید از غضنفر بازی برخی افراد جلوگیری کرد تا گل به خودی نزنند بازار طی این مدت احساس می کرد که از چند ناحیه تحت فشار خواهد بود یکی سهام عدالت بود که به سرعت اخبار مبنی بر عدم عرضه ان منتشر شد یکی دیگر از مهمترین اتفاقات بحثهای نرخگذاری دستوری بود که به نظر میرسد سایه این نوع تصمیمات اعم از نرخ گذاری های دستوری و نرخ سود و نرخ ارز دستوری و موارد دیگر همچنان روی سر بازار باشد اما نکته بسیار مهم این است که یک ریز موج عقلانیت نیز در این میان دیده شده و می شود که تا جنگ این دو به سود موج عقلانیت و تصمیمات درست اقتصادی تمام شود این گوساله گاو شده و دل صاحبش آب شد !
صحبتهای دیروز متفقالقول وزیر صمت ، رئیس سازمان بورس و بورس کالا ، همه یکی بود و یک دلگرمی و دلخوشی موقتی را به سهامداران دادتا خیال آنها از کمی ازاین بابت راحت باشد اما این نشان میدهد این روند و اتفاقات احتمالاً بار دیگر با همین الگو تکرار میشود الگوی که یکی از دولتمردان حرفی زده و همه به دلیل اثرگذاری منفی شروع به ماله کشی روی ان حرف و اصلاح و کم اثر کردن آن دارند بازار آن حرف اولیه را میخورد و واکنش نشان میدهد این حس ترس باعث بروز اتفاقاتی نظیر همین چند روز شده که بازار به راحتی دل به خرید نمی دهد …
بازار به ارامش نیاز دارد ارامشی که بتواند خیال بسیاری از سهامداران را راحت کند که با خرید انها فردا روزی کسی در برجک بازار نمی زند . این ارامش نسبی حاکم شد قطعا بازارهای جهانی و دلار ازاد و نیما و عوامل دیگر نظیر گزارش ها اثرات مثبت خود را در بازار خواهند داشت .
نکته اخر در مورد حمایت ها از بازار به نظر حقوقی های بازار فارغ از بحث های روزانه و نوسانی در قیمت های جذاب با این نرخ ارز و این وضعیت شرکت ها باید در بازار بیشتر فعال باشند از صندوق توسعه و تثبیت گرفته تا بقیه حقوقی ها … رفتار بسیاری از انها خرید در مثبت های بازار است و در منفی ها تماشاچی می شوند … این رفتار باید تغییر کند .
و اما سراغ بازار امروز برویم که تلاطم های زیادی داشت ابتدا کمی منفی بعد مثبت شد و دوباره با عرضه های زیاد نفس بازار گرفته شد و نقطه عطف بازار امروز ای منفی به مثبت هایی بود که رخ داد هر چند اخر وقت دوباره کمی فشار فروش زیاد شده بود ولی میتوان گفت امروز و دیروز زهر جدی فشار فروش گرفته شده است
خودرویی ها و جرقه مثبت
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و برگشتی بودیم خبر موافقت وزیر صمت مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده تا جو روانی این گروه با بهبهود همراه شود از سوی دیگر وزیر صمت هم قاطع گفت که قصد واردات خودرو نداریم .
در سایپا شاهد رشد قیمتی و نوسانات مثبت و واکنش به حمایت خود بودیم این سهم از سر حمایت 180 تومانی با برگشت روند همراه و اوضاع خوبی دارد سهمی که تا قیمت های 200 الی 220 تومان رشد و بازدهی خوبی در دل خود دارد
در ایران خودرو نیز سهم از حمایت 200 تومانی با تغییر روند همراه شد این سهم نیز تا قیمت های 220 و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 250 تومان جای نوسان مثبت خواهد داشت عرضه خودرو در بورس کالا بیشترین تاثیر مثبت را بر این سهم خواهد داشت
خپارس در قیمت های 120 تومان حمایت شده و وضعیت خوبی دارد این سهم به نظر می رسد به این سطوح قیمتی واکنش مثبت نشان داده و برگشت روند را تجربه نماید خپارسی که امید به تولیدات جدید و افزایش ظرفیت و خروج از زیاندهی دارد
خبهمن هم در این قیمت ها هم ا نظر سود سازی و عملیاتی و هم نموداری میتواند جالب توجه باشد .
فولادی های تک پر
این روزها شاهد عرضه فجهان در گروه فولادی بودیم حالا هم صحبت عرضه سهام فولاد سبزوار در پایان هفته می باشد به نظر می رسد فولادی ها با گزارشات عملکرد شهریور ماه وضعیت بهتری پیدا نمایند
در نماد ذوب وضعیت بهتر دنبال شد همانطور که روز گذشته هم اشاره داشتیم این سهم فولادی بدون تاثیر پذیری از قطعی برق همچنان با تولید و فروش بالا و رشد نرخ های فروش در موقعیت خوبی قرار دارد اما رشد قیمت های جهاین ذغال سنگ و کک باعث اصلاح قیمتی سهم شد فعلا سهم با کف قیمتی 420 و مقاومت 460 تومان در نوسان خواهد بود
هرمز از محدوده قیمتی 1800 تومان دل به اصلاح نمی دهد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود بالای 350 تومانی خواهد داشت این سهم ارزش ذاتی 2200 الی 2400 تومانی داشته و برای سهامداران کم ریسک به خصوص با این نرخ های فعلی اسلب گزینه مناسبی می باشد
در فولاد مبارکه هم اوضاع خوبی را شاهد هستیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت اما فعلا کف قیمتی سهم سطوح 1100 و سقف قیمتی سهم سطوح 1200 تومان است و رشد بیشتر نیاز به خبرهای بنیادی قوی دارد
با توجه به شرایط افزایش سرمایه در فولاژ با دید میان مدت فولاژ فخوز فولاد و با دید کمی نوسانی تر به قصد گزارش 6 ماهه ارفع هم گزینه خوبی برای گروه است هرمز و ذوب هم نوسانی های خوب این گروه هستند .
رنگ تعادل در سیمانی ها
در سیمانی ها شاهد متعادل شدن روند این گروه بودیم قیمت سیمان پاکتی همچنان در محدوده تنی 500 هزار تومان بورس کالا می باشد تنها قیمت فروش بازار ازاد توسط واسطه ها با کاهش همراه شده است
سفارس در قیمت های 2000 تومانی ترمز افت بیشتر را کشید سهم اصلاح قیمتی بیش از 20 درصدی داشته و زمان متعادل شدنش فرا رسیده بود سهمی که سود سازی بالایی داشته و برای سال مالی جدید شنیده می شود سودش به بیش از 300 تا 350 تومان به ازای هر سهم خواهد رسید
سیمان شرق را بارها توصیه به خرید داشتیم سهمی که فقط یک فقره 400 تومان سرمایه گذاری در دل خود دارد ارزش ذاتی سهم سطوح 1000 تومان بوده و توان سود سازی بالایی هم دارد این سهم سیمانی توان رشد قیمتی خوبی داشته و صعود قوی در پیش رو دارد
سکرما بار دیگر به قیمت های 1800 تومان رسید سهمی که افت بیشتر از این قیمت ها برای سهم بعید بوده و به نظر می رسد برگشت روند خوبی را شاهد باشیم این سهم سیمانی اوضاع خوبی از نظر بنیادی داشته و زیر مجموعه های خوبی هم دارد
در این گروه با دید کمی ریسک پذیری و نوسان گیری 3 سهم سدور سهگمت و سشرق شرایط خاصی را دارند و با این دید سراغ انها رفتن بد نیست در سوی دیگر سفارس سکرما سپاها ساروم هم گزینه های خوبی هسند و البته ساوه نیز شرایط خوبی را در قیمت گرفته است .
دارویی های خاص و جذاب
در نمادهای دارویی برخی نمادهای گروه با روند مثبت همراه شده و در مسیر صعود و رو به رشد قرار گرفته است این گروه مستعد رشد و صعود خوبی با توجه به اخبار احتمال حذف دلار 4200 تومانی قرار دارد
دارویی جابر که حضور بازیگر در سهم مشهود بود همچنان با صف خرید و رشد قیمتی همراه شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند صعود خوبی تا سطوح 2000 تومان را تجربه نماید عرضه اولیه احتمالی سهام دارویی دانا مهمترین رویداد سهم محسوب می شود
در دارویی اسوه نوسانات بسیار خوبی در سهم وجود دارد سهمی که کف قیمتی 2800 تومانی را بسته و بین سطوح قیمتی 2800 الی 3200 تومان در نوسان است این سهم خبرهای خوبی از رشد قیمت محصولات خاص خود و پتانسیل تعدیل مثبت دارد
دتماد 4600 تومانی می تواند با برگشت روند همراه شود سهمی که در تولید داروهای مخدر فعال و صادرات خوبی هم دارد این سهم شایعات سود 600 تا 800 تومانی برای سال جاری داشته و صعود مجدد تا قیمت های 5200 تومان در سهم بعید نمی باشد
بیمه ها و گارد صعودی
در نمادهای بیمه ای شاهد گارد صعودی در سهام این گروه بودیم به طوری که بیمه ای ها با روند مثبت در بازار منفی امروز همراه شدند
بیمه نوین با صف خرید همراه شد سهمی که سود سازی بالایی داشته و برای امسال هم وضعیت خوبی دارد با گزارش 6 ماهه و توان سود سازی و با توجه به نسبت پی بر ای پایین سهم به نظر می رسد این سهم بیمه ای با اقبال همراه شود سهمی که تا قیمت های 580 الی 620 تومان جای صعود دارد
بیمه پارسیان را باید زیر نظر داشت کمی اصلاح می تواند سهم را برای خرید جذاب نماید عمده تاثیر را از فروش سهام بلوکی اپال و یا رشد این سهم بیمه پارسیان می برد این سهم توان خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در صورت رسیدن به قیمت های 1250 تومانی خواهد داشت
اتکای هم وضعیت خوبی دارد هم از نظر عملیاتی و هم ورود پول های قوی این سهم در سطوح 820 تومان قرار دارد اگر این سطوح حفظ شود سهم جای رشد قیمتی بالایی دارد اتکای شایعات سود سازی بالا و پتانسیل های بنیادی خوبی دارد این سهم به نظرمی رسد با دید میان مدت اهداف قیمتی 900 و 1000 تومانی داشته باشد
چهارگوشه بازار
فلات به کف قیمتی رسیده است سرانه خرید حقوقی ها بالا رفته و سهم در وضعیت خوبی به سر می برد فلاتی که کم کم به اصلاح خود پایان داده و با توجه به رشد قیمت های جهانی ذغال سنگ و کک می تواند با رشد عایدی بسیار خوبی همراه شود سهم مالکیت 39 درصدی کک سازی طبس را در اختیار دارد
در این گروه شساخت هم میتواند جالب باشد شساخت 3 ماهه دست به کار بزرگی زده و 1613 ریال سود محقق کرده است 4478 میلیارد ریال سود عملیاتی و 4063 میلیارد ریال سود خالص دارد .
صنعتی بهشهر به سمت قیمت های 3200 تومانی می رود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش سرمایه سنگین و گزارشات بسیار مثبت فروش ماهانه اش انتظارات را از این سهم بالا برده است غبشهر با دید میان مدت تا سطوح 3600 تومان هم جای صعود خواهد داشت .
کاشی پارس را در کف قیمتی 10 هزار توماین معرفی کردیم صدور مجوز افزایش سرمایه سهم را با رشد قیمتی 30 درصدی همراه ساخته است سهم افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی دارد رنج قیمتی 14000 الی 14500 تومان می تواند زمینه ساز برگشت خوبی در سهم شود
کاشی حافظ هم امروز باردیگر صف خرید شد به نظر گزارش خوبی را در گزارش ماهانه و سپس 6 ماهه شاهد باشیم البته حق تقدم سهم نوسان خوبی را میدهد .
اپال امروز مثبت بود و شرایط خوبی را داشت . مشخض بود که اپال را خوب میخرند 600 میلیون سهم با قیمت 3100 تومان یعنی حوالی 1900 میلیارد تومان چیزی حوالی 900 ریال به ازای هر سهم برای اپال سود خواهد داشت سبزوار بد بینانه امسال 4500 ریال سود دارد و این سود به بیش از 6000 ریال هم میتواند برسد قیمت بدی برای سهم عرضه نمی شود و خوب است به نظر خبرخوبی برای اپال خواهد بود و البته وپارس و بیمه پارسیان هم خوشحال می شوند .
پالایشی ها و قطعا شبندر یکی از لیدرهای بازار است . به یک شوک خوب این گروه نیاز دارد نمیدانیم چرا در دادن صورت های مالی این طور تعلل می شود ولی با دید میان مدت و حتی نوسان این گروه منفی هایش بد نیست برای نوسان شراز و شاوان با دید میان مدت تر شبریز و شبندر شرایط خوبی را دارند این گروه با یک خبر میتواند شوک خوبی به بازار و گروه وارد کند .
همواره تاکید کردیم سهم خوب در این گروه کم نیست وسبحان وسکاب وبوعلی ومهان ونیکی را می شود بهترین ها و گزیده های بنیادی خوب گروه نامید در سوی دیگر صبا وصندوق شستا و غدیر هم در این قمیت ها شرایط خوبی دارند صبا امروز با دید دید میان مدت سهم خوبی در بازار خواهد شد برخی صحبت از سود های بالای 1800 ریالی در صبا میکنند .
احساس میکنیم گزارش خوبی را در شهریور پتروشیمی ها داریم هم نرخ بالاتر بود و هم مقدار فروش . در این گروه شپدیس شیراز در گروه اوره مورد توجه اند زاگرس و شفن در گروه متانولی ها بد نیستند
در سوی دیگر شگویا و نوری هم میتوانند مورد توجه باشند در این گروه پارس گارش حسابرسی را رو کند کار بزرگی کرده و میتواند جالب توجه باشد . هنوز روی پارسان در این قیمت ها تاکید داریم سود خوبی تقسیم میکند . بوعلی هم شرایط خوبی را دارد . پيشنهاد افزايش سرمايه اين شرکت از مبلغ 3،500 ميليارد ريال به 13،500 ميليارد ريال از محل مازاد تجديد ارزيابي سرمايه گذاريهاي بلندمدت (سرمايه گذاري در سهام شرکت پتروشيمي تندگويان) به منظور اصلاح ساختار مالي شرکت مطرح و به تصويب هيأت مديره رسيد
در مورد وسنا سهم خوب مثبت شد . سهم بالاخره هر طور بود بازگشایی شد و با این خبرها و دارایی ها به نظر با دید میان مدت خرید و نگهداری سهم میتواند جالب باشد وسنا را یر نظر بگیرید به هر دلیلی عرضه شد با دید میان مدت خرید خوب است
امروز سپید هم خوب مثبت شد . سهم به این اصلاح و دست به دست شدن ها نیاز دارد امروز هم مورد توجه بازار قرار گرفت ولی احساس میکنیم تا چند روز سهم کمی درگیر خواهد بود و درجا خواهد زد و بعد دوباره با انتشار گزارش ها و اتفاقات به سمت مثبت شدن پیش می رود ریسکش بالاست ولی سهم را زیر نظر بگیرید
کپرور هم به واسطه گارشی که دارد میتواند مورد توجه باشد کپرور یکی از سهم های جالب گروه است
کگهر هم شرایط خوبی را دارد و به نظر گزارش این سهم بسیار مهم است در مرداد 12684 میلیارد ریال فروش داشته است
تیر با عدد خوب 14056 میلیارد ریالی مواجه بود خرداد با رشد درامد 21123 میلیارد ریال بودتا8 ماهه به 127490 میلیارد ریال برسد .در مدت مشابه 51744 میلیارد ریال بود . به نظر کگهر و کگل هر دو شرایط خوبی دارند در کنار این دو ومعادن هم اگر شایعه سود 300 تومانی اش درست باشد این قیمت ها عجیب است
شسپا امروز از منفی ها تا مثبت رفت سهمی که همین چند وقت پیش قفل در صف خرید بود انصافا شسپا با این فروش ها گزارش خوبی در 6 ماهه می زند در 3 ماهه گذشته خوب بوده خرداد به 11028 میلیارد ریال رسید و تیر 9942 میلیارد ریال بود و مرداد 11916 میلیارد ریال
امروز تپمپی هم مثبت شد با دید نوسان سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید در این گروه کنار او تایرا هم میتواند جالب باشد
ختور امروز با خبر افزایش سرمایه از تجدید صف شد به نظر با این خبرها و این اتفاقات سهم یک حرکت موقت را دارد ولی فروشنده های نوسانی سهم هم کم نیستند
در نهایت در گروه پیمانکاری ها رمپنا را می شود در منفی ها بیشتر زیر نظر داشت رنیک هم خوب معامله می شود روی خصدرا و کیسون هم هر دو گزینه های خوبی هستند با دید میان مدت هردو خبرهای خوبی را دارند
[/ihc-hide-content]


