[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروزیکشنبه 21شهریور 1400
بهای هر سخن …
امروز بازار درست شبیه بازی هایی بود که طرف 3 گل میزد و در حالی که همه ناامید هستند و همه دیگر روی زمین وا رفته اند یکی دو گل زده می شود و همه امیدوار می شوند . بازار امروز نیمه اول سختی داشت و 3 گل خورد ولی بعد از مدت ها که نیمه دوم چالش جهنمی عرضه بازار شده بود برگشت قوی و پر حجمی را تجربه کرد و کمی بازار را به فردا و روزهای بعد امیدوار کرد . بازار از نظر چارتی هم شرایط خاصی گرفته است از ان سطوح مقاومت پایین امده و درست لبه مرز حمایت قرار دارد و باید هر طور شده یک واکنش جدی وقطعی به این محدوده و این شرایط داشته باشد .
دیروز هم عرض کردیم و بازهم میگوییم بازار ضعف تقاضا دارد و این تردید و ترس در تقاضا بازار را به کام عرضه های رنجی میبرد . امروز هم همین بود و دیدیم که فشار خرید کم بود و تقاضا خیلی دل و جرات خرید نداشت و ناگهان عرضه ها ترمز بریده و فضا به هم ریخت … اما چه چیزی باعث تردید بازار شده است … بازار در این مدت دچار ابهاماتی شده است به خاطر دارید از 3 ضلعی دلار،بازارهای جهانی و کابینه دولت صحبت میکردیم درست از انچه میترسیدیم سرمان امد . عامل سوم یعنی کابینه و دولت جدید و اظهار نظرها و تردید ها جو بازار را به هم ریخته است .یکی از نرخ سود بالا صحبت میکند ان یکی تحولات ارزی و دیگری دخالت در شرکت ها … در سوی دیگر این روزها قیمت گذاری دستوری و اظهار نظرهای مختلف در مورد آن ، چالش بزرگ و ترس خاص بازار شده است به واقع نمی دانیم چطور میشود که سازمان بورس با آن دستگاه های عریض و طویل نظارتی که جنبیدن یک پشه عیان در نظر انهاست و یا وقتی یکی از فعالان بازار اظهار نظر کوچکی در مورد سهم و یا تحلیل می کند بگیر و ببند و تذکر آغاز میشود اما نسبت به این اظهار نظرها بی تفاوت است . درست جایی که باید واکنش نشان دهد سوت زده و خود را به نشنیدن میزند . نمایندگان و برخی سیاسیون اظهارنظرهایی میکنند که بر بازار نیز موثرند و حرف انها ممکن است بعد ها تکذیب شود ولی اثر ان در بازار می ماند با این حال خیلی راحت آنها به حال خود رها می شوند و ما می مانیم و بازاری که وا رفته …
در سوی دیگر فارغ از این بحث در مورد نظام قیمتگذاری به نظر هنوز عزیزان درک درستی از شرایط و اقتصاد ندارند. یک چیز را شفاف بگوییم معتقدیم کسانی که طرفدار اقتصاد دستوری هستند دو حالت بیشتر نداشته یا خدای نکرده قصد رانت پاشی و فساد ازاین طریق را دارند و یا نسبت به شرایط اطلاعات و تحلیل و درک درستی ندارد که در هر دو حالت نتیجه تاسف بار است کما اینکه تاکنون در این 40 سال گذشته نتیجه همین بوده سپردن قیمتها به دست عرضه و تقاضا البته با نظارت کافی مهمترین راه حل بود که همیشه در نهایت منجر به حتی افت قیمت ها شده که نمونه آخر آن را در سیمان شاهد بودیم جالب است که این موضوع در صحبت های وزیر اقتصاد و وزیر صمت دیده می شود که نظام قیمتگذاری دستوری را رد می کنند اما دوباره شاهد مطرح شدن ان از سوی افراد دیگر هستیم … شدن آن از کانال های دیگری است
چندین بار است که مطرح کردیم اقتصاد دوست منطقی و آرام نظام و کشورداری است تا وقتی با او همراه باشید برایت سنگ تمام می گذارد و با تو همراه است اما به محض این که بخواهی با دستور و چکش و سرکوب او را خطاب قرار دهید جای از کوره در رفته و سیلی محکمی به شما می زند که البته درد آن را اقشار مختلف جامعه میکشند و سهامداران هم از این سیلی بی نصیب نمانده. همین طرز فکر های دستوری مانع از بهبود وضعیت شده است بازار باید خیالش از جانب این موارد راحت باشد تا بتواند تصمیم بگیرد نه این که هر روز یک بازی جدید راه بیافتد …
این روزها برخی عرضه های اولیه را بهانه منفی شدن بازار میدانند خیلی به این موضوع معتقد نیستیم ولی شاید یک اثر کوتاه مدتی در بازار داشته باشد . مخالف منتفی شدن ان هستیم چون عمق بازار را افزایش میدهد و صد البته باید کمی شرایط را هم در نظر گرفت . همین چند روز عرضه های اولیه مدل جدید کمی خبرساز شده است . یک نکته در مورد عرضه اولیه شرکت های کوچک بگوییم اخیراً در تصمیمی اعلام شده است که برخی شرکتهای کوچک بازار که عرضه اولیه می شوند مدل تغییر کرده و دیگر سهامدار خرد شبیه آش نذری وارد این خرید نمی شود . سهم عرضه می شود و این صندوق های سرمایه گذاری هستند که خریدار این بلوک در روز اول عرضه خواهد بود
این موضوع مزیت و معایب خاصی دارد اما سعی میکنیم که روزهای آینده در مورد این موضوع صحبت کنیم اما در نظر داشته باشید وقتی عرضه اولیه کوچکی در بازار وارد میشود بسیاری از افراد شروع به فروش دارایی و یک فشار به بازار می کند به نظر این مدل عرضه از طریق خرید صندوق ها می تواند اتفاق مهمی برای جلوگیری از فشار فروش عرضه های اولیه باشد این موضوع کم کم سرعت حضور شرکت ها در بازار را افزایش می دهد و در نکات دیگر بالاخره ما باید بپذیریم سرمایه گذاری غیرمستقیم در نهایت به سود بازار خواهد بود البته روی مدیریت صندوق ها حرف و حدیث بسیاری داریم اما نمی شود مدیریت غیرمستقیم را رد کرد در سوی دیگر طبق آمار فرابورس حدود ۸ میلیون نفر درگیر صنوقهای سرمایهگذاری بوده و این طور نیست که عرضه های اولیه به عده ای خاص برسد . کسی با این 30 40 هزار تومان ها پولدار نشده و بازهم میگوییم صد البته این بهترین راه نیست و روی مدیریت صندوق ها بحث داریم .
اگر این موضوع به هر دلیلی تشویق و تایید کننده افزایش حضور مردم عادی در صندوق های سرمایه گذاری باشد به نظر اتفاق خوبی است اما اگر اتفاقی رخ ندهد باید در مورد آن تجدید نظر کرد این عرضه حداقل میتوان به عنوان شروع موضوع باشد که حداقل مسیر خوبی برای تغییر برخی مدل عرضه های اولیه قرار گیرد
وسر آخر تحولات سیاسی که این روزها سرا شکل دیگری به خود گرفته و سرعت خاص تری دارد تحولات ایران و آژانس مذاکرات وین و مواردی از این دست به نظر کار کمی سخت شده و حتی حفظ شرایط موجود هم دشوار شده است به نظر می رسد که بازار باید با در نظر گرفتن این مسائل شرایط را مرور کند اما در نظر داشته باشید که برخلاف آنچه برخی تصور میکنند افزایش تنش سیاسی و افزایش نرخ ارز به سود بازار در بلندمدت نخواهد بود بهترین کار توافق کاهش تنش و قرار گرفتن نرخ ارز در یک محدوده منطقی است.
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد ولی به سرعت توفان عرضه او را در نوردید و اوضاع کشمیشی شد ! البته در یک ساعت اخر حجم تقاضای خوبی از سوی حقوقی ها به بازار وارد شدکه همه را به بازار فردا امیدوار کرده است .
دارویی های خوش اقبال
شایعاتی در خصوص احتمال حذف دلار 4200 تومانی در صنعت دارو سبب شده تا سهام دارویی این روزها با اقبال خوبی همراه و صدر نشین شوند
کارخانجات داروپخش با رشد قیمتی بیش از 7 درصدی بازگشایی شد سهم در استانه مقاومت 3600 تومانی قرار داشته که در صورت شکسته شدن این سطوح سهم تا قیمت های 4000 الی 4200 تومان جای صعود را دارا می باشد. بازی روی دارو جالب شده به خصوص با بحث واکسن و اتفاقات ان که این شرکت وارد تولید و همکاری ساخت واکسن شده است به نظر دارو میتواند چه با واکسن و چه حتی بدون ان
دسانکو همچنان مثبت اما عرضه های سنگین بر سر مقاومت 1800 تومانی بالا می باشد طی روزهای اتی وضعیت سهم مهم است اگر سطوح 1800 تومانی شکسته شود سهم مهمان قیمت های 2000 الی 2200 تومانی خواهد شد نکته مهم این که سهم با ورود جریان نقدینگی قوی همراه شده است
خبر راه اندازی خط دوم تولید واکسن برکت هم نتوانست این سهم را با رشد قیمتی همراه سازد سهم به حمایت 4000 تومانی رسیده و باید به این حمایت واکنش مثبت داشته باشد کم کم به نظر می رسد ظرفیت تولید واکسن برکت افزایش و سهم وضعیت بهتری در معاملات خود داشته باشد
در کنار این سهم ها دلر و تیپیکو هم جالب اند با توجه به این اخبار بیشتر مورد توجه باشد دتماد دلر تیپیکو و به خصوص دارو گزینه های قابل بررسی تر هستند
ساختمانی های کف نشین
در ساختمانی ها شاهد کف نشینی سهام این گروه بودیم به طوری که سهام ساختمانی با اصلاح قیمتی به سطوح حمایتی قوی رسیده اند
در نمادهای ساختمانی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی با توجه به برنامه دولت برای ساخت سالانه 1 میلیون واحد مسکونی داشته و می توانند باز با اقبال همراه شوند
ثنوسا به حمایت 920 تومانی رسیده و می تواند متعادل شود سهم اگر این حمایت را از دست بدهد تا قیمت های 860 تومان جای اصلاح خواهد داشت سهمی که وضعیتش گره به وضضعیت پروژه کیش خورده است و باید دید واکنش سهم به این حمایت چگونه خواهد بود
ثغرب به دلیل شفاف سازی مثبت خود در خصوص مزایده زمین های خود با اقبال و صف خرید در این بازار منفی همراه شد فروش این زمین ها تاثیر زیادی در شناسایی سود بالا در ثغرب دارد سهمی که هدف قیمتی 720 و 800 تومانی داشته و در صورتی که مزایده اش به ثمر برسد رشد خوبی خواهد داشت
ثاخت بر سر حمایت 280 تومانی قرار دارد یک فقره دارایی شرکت در یکی از مگا پروژه هایش 1000 میلیارد ارزش دارد شرکت پروژه ها و زیر مجموعه های خوبی داشته که می تواند رشد خوبی را با توجه به اصلاح اخیرش داشته باشد
پتروشیمی ها و نوسانات ارام
در نمادهای پتروشیمی نوسانات ارام سهام این گروه ادامه داشت سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت در صورت عدم افت دلار همچنان فروش و سودهای بالایی در انتظارشان است این روزها شایعات در مورد نرخ خوراک بالاگرفته است طبق برخی پیگیری ها از منابع مطلع در مورد نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها ،این نرخ در 3 ماهه اول حوالی 11تا12 سنت بوده و برای 3 ماهه دوم پیش بینی می شود حوالی 14 سنت باشد و شایعاتی از نرخ های عجیب در این موضوع صحت ندارد. با این خبرها به نظر شپدیس و یا مثلا شیراز گزینه بدی نیست در سوی دیگر خود پارسان و در این طرف پارس و بوعلی و نوری گزینه های قوی هستند
در شپدیس که شایعات سود های بالایی برای سال جاری و سال اینده سهم شنیده می شود این سهم میلی به اصلاح نداشت و روندش نوسانی ارام دنبال شد این سهم هدف قیمتی 18 هزار تومانی داشته وب عید است قیمت های 15 هزار تومانی را از دست بدهد
پتروشیمی بوعلی فعلا روند نوسانی بین دو سطح قیمتی 6800 و 7200 تومان را در پیش گرفته است این سهم به نظر می رسد تحت شایعات افزایش سرمایه 300 درصدی از تجدید ارزیابی قرار دارد وضعیت سود سازی شرکت و شایعات مثبت در این خصوص نیز مزید بر علت شده است اما از نظظر بنیادی سهم چندان استعداد بالایی برای صعود نداشته و روندش بیشتر نوسانی می باشد
جم پیلن که شایعات سود 1800 تومانی را دارد جای اصلاح زیادی ندارد سهم ارزش ذاتی 14000 تومانی را داشته و حمایت های قوی در سطوح 11 الی 10 هزار تومان دارد به همین دلیل و توان سود سازی بالا و گزارشات عالی تیر و مرداد سهم با حمایت های قوی همراه شده است
خود جم نیز خوب بود البته 2 ماهیی است که کمی افت کرده ولی در کل جم و مارون گزینه های خوبی در بازر هستند .
فولادی ها و یار جدید
در فولادی ها شاهد حضور یار جدید در این گروه بودیم اما جو این گروه هم به مانند بازار منفی و رو به اصلاح بود
فجهان با صف خرید همراه شده است این سهم شایعات سود 100 تومانی دارد از سوی دیگر داشتن چند طرح توسعه عظیم پتانسیل اصلی شرکت محسوب می شود فجهانی که تا قیمت های 650 الی 700 تومان جای رشد را از نظر بنیادی خواهد داشت
در نماد فولاد خوزستان هم خبرهای خوبی از این سهم به گوش می رسد به نظر می رسد فخوز با توجه به توان دست یابی به سود 400 تومانی با این نرخ های فروش و افزایش سرمایه خوبی که پیش رو دارد در بازه میان مدت رشد قیمتی خوبی داشته و احداقل 20 تا 30 درصدی بازدهی داشته باشد
کاوه هم به قیمتهای حمایتی 2000 تومانی رسید این سهم روند نوسانی را در پیش گرفته و باید فردا شاهد واکنش به این حمایت باشیم در غیر این صورت قیمت های محدوده 1800 تومان بار دیگر در انتظار سهم خواهد بود کاوه هم سود سازی بالایی داشته و کم شاهد افزایش ظرفیت واحد جدید طرح توسعه خود می باشد
ارفع را هم زیر نظر بگیرید به نظر بازی خوبی را دارد ارفع تیر و مرداد خوبی داشت
مرداد 8398 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ ۱۴۹,۲۱۲,۱۸۹ ریالخرداد به 7773 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۱۲۷,۳۰۵,۰۷۰ ریال است
تیر با عدد قابل توجه 14084 میلیارد ریالی و نرخ فروش ۱۲۱,۸۶۴,۰۲۰ ریالی مواجه بود و عدد خوبی ثبت کردجمعا5 ماهه 39213 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل این عدد 20158 میلیارد ریال بود
پالایشی ها هم کم اوردند
در نمادهای پالایشی فشار فروش بالا رفته و شاهد کم اوردن سهام پالایشی بودیم سهام این گروه نیز اسیر جو منفی بازار شدند
شپنا با افت قیمتی به حمایت 1250 تومانی نزدیک می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد رسیدن سهم به قیمت های 1250 تومانی خریدش را با دید گزارش 3 ماهه جذاب خواهد کرد
شبندر هم با روند نوسانی و منفی همراه شده است این سهم حمایت قوی در سطوح 580 تومانی داشته و فردا به نظر می رسد با این حجم معاملات سنگینی که داشته است با روند متعادل همراه شود شبندر خبرهای قوی و پول سنگینی در معاملاتش را شاهد می باشد
شتران حمایت 1100 تومانی را از دست داده و به سمت حمایت 1000 تومانی عقب گرد می کند به نظر می رسد فردا سهم به تعادل برسد و حمایت شود شتران هم شاهد ورود پول قوی و استارت رشد قیمتی خوبی بود و فردا توان متعادل شدن و افزایش حمایت ها را دارد
چهارگوشه بازار
فایرا با اقبال و نوسانات مثبت همراه شد طبق امارها برق این شرکت افت زیادی نداشته و تولیدات شرکت همچنان در سطح خوبی قرار دارد از طرف دیگر خبرهایی در خصوص کوتاه در گینه و کاهش تولید مواد اولیه الومینیوم سبب شده تا انتظاراتی در خصوص رشد این فلز ایجاد و برای سهم رشد قیمتی تا سطوح 2200الی 2250 تومان انتظار برود
شدوص به حمایت خود واکنش نشان داده و عرضه ها را جذب کرد سهمی که امروز حجم معاملات سنگینی داشت با فرض رسیدن سهم به سود 450 تا 500 تومانی سهم رشد قیمتی خوبی خواهد داشت ارزش ذاتی سهم سطوح 3000 الی 3200 تومان می باشد مضافا این که شرکت طرح توسعه خوبی هم داشته و به زودی افزایش سرمایه ای هم در این خصوص اجرایی خواهد کرد
ذوب به حمایت 420 تومانی برگشته است رشد شدید قیمت ذغال سنگ و کک سوختی سبب شده تا سهامداران نگران افزایش بهای تمام شده شرکت باشند سهمی که انتظار می رود پس از این اصلاح فردا در رنج قیمتی 400 الی 420 تومان ترمز افت خود را کشیده و متعادل شود
مپنا را دیروز تا 5% مثبت میخریدند و امروز تا 5% منفی می فروختند ! برخی معتقدند ومپنا راهی بازار می شود چون ارزش واقعی زیر مجموعه های رمپنا روشن می شود و بحث تجدید سهم نیز نهایی تر خواهد شد و از همین روست که توجه بازار ب مپنا بیشتر شده است صورت های مالی افزایش سرمایه و این عرضه 3 عامل مهم در روند سهم است و میتواند جالب باشد . به نظر امروز اگر به هر دلیلی متعادل شد برای خرید جز گزینه های میان مدتی جالب بازار است .
در گروه برق از دید ما بترانس هم اصنافا شرایط خوبی را دارد . با انتشار گزارش سود زیر مجموعه ها در 6 ماهه خاص تر هم شده استبترانس بالای 500 میلیارد تومان سود همین زیر مجموعه ها را دارد . منفی های امروز سهم هم بنیادی هم نوسانی جذاب بود و فردا هم می شود خرید .
تپمپی هم این روزها پر حجم است . سهم بعد از فراز و فرود ها دوباره در مسیر اصلاح قرار گرفته است به نظر مسیر اصلاح نمیتواند خیلی جدی باشد و باردیگر سهم با توجه به شرایط خوب زیر مجموعه ها تغییر میکند فکر میکنیم تپمپی با انتشار گزارش زیر مجموعه ها کم کم باردیگر مورد توجه قرار میگیرد
بانکی ها امروز حسابی پر حجم بودند . وبصادر و ملت را خوب خریدند ولی در منفی … برای نوسان به نظر 3 بانک دی اینده وپارس را باید بیشتر زیر نظر گرفت .به نظر وپارس خبرهای خوبی را خواهد داشت در مورد اینده خبرهای جالبی شنیده می شود افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و اورده به نسبت ۸۰٪ تجدید و ۲۰٪ آوردهبا اعداد بالا منوط بر تایید بانک مرکزی نسبت به میزان ذخیره کاهش ارزش که در صورت تاکید گرفتن این بند میزان افزایش سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت و این موضوع خبرمهمی برای سهم است البته شایعات حول محور سهم زیاد بوده
امروز صبا واقعا بد شانس بود در بازگشایی البته دقیقه 90 از بازگشایی به قمیت های حوالی 758 منصرف شدند تا به فردا موکول شود که روز بهتری است . به نظر حوالی قیمت تئوریک بازمی شود و جالب است سهمی که در مجمع 1930 ریال سود تقسیم کرد و حالا نوبت شستا می شود که احتمالا 2200 ریال در مجمع تقسیم نماید . این تقسیم سود در صبا و با توجه به سود های محقق شده و زمزمه سود بالای 200 تومانی برای سهم شستا میتواند مورد توجه باشد یک نکته دیگر از صبا این که سهم اگر در قیمت های زیر 8000 ریال باز شود گزینه خاص و جالبی برای بازار خواهد بود .
در این گروه دیروز از وسبحان و ومهان وبوعلی گفتیم به نظر مورد توجه باشند وسکاب را هم به این لیست اضافه کنید اگر کمی اهل صبر هستید 3 گزینه تاپیکو وغدیر و وصندوق هم گزینه های خوبی هستند و میتوانند جالب باشند امروز غدیر را در بازار عالی خریدند . ونیکی هم به زودی به مجمع می رود و این سهم نیز میتواند مورد توجه بازار و سهامداران باشد .
[/ihc-hide-content]


