[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 14 شهریور 1400
بازی خروس وزن ها !
امروز روی رینگ بازار این شاخص هم وزن و خروس وزن ها و برخی کوچک ترها بودند که بیشتر می درخشیدند و البته زور بازار برای مثبت شدن زیاد نبود به نظر میرسد که تقاضای بازار کمی سخت گیر شده و به اسانی تن به خرید نمیدهد البته این طبیعت بازار بعد از دوره های رشد است و میتواند رفتار منطقی باشد و صد البته رفتار برخی هم وزن ها که در این مدت حتی رشدی نکرده و بیشتر نظاره گر هم بودند طبیعی است نه این که انها رشدی سریع به مانند بزرگان را داشته باشند ولی شاید کمی توجه بازار چند روز آتی به انها بیشتر جلب باشد .
البته از حق نگذریم وضعیت بازار در مواجه با بحث های تکنیکالی هم خاص و دشوار پیش می رود و مواجه با 1570 تا 1630 شبیه میدان مینی است که گذر از ان ممکن است تلفات زیادی بدهد و زمان زیادی بگیرد ولی فکر میکنیم اتفاقی اگر رخ ندهد عبور از این معبر هم شدنی است . البته برخی چارتیست ها معتقدند شاخص اصلاح قیمتی عجیبی را نخواهد داشت و بیشتر این اصلاح زمانی است و ممکن است 2 هفته ای بازار در این نقاط درجا بزند و از این دست به ان دست بشود هر چیزی ممکن است ولی این را هم بگوییم بازار با این رفت و برگشت ها و سبز و قرمز ها نشان میدهد دستهاش خالی نیست و علاقه مندان خود را دارد .
اما مشکل فعلی عدم خرید جدی در بازار این است که برخی دوباره نظاره گر بازار شدند … بسیاری از کسانی که دوباره بعد از رشد اخیر نظارهگر و تماشاچی بازار شدند این استدلال را دارند که پس از رشد اخیر درایور حرکت بعدی بازار وجود ندارد و بازار درجا خواهد زد و در واقع صعود آنچنانی نخواهد داشت و البته ریزش نیز در کار نخواهد بود استدلال آنها این است که با توجه به ثبات احتمالی نرخ ارز حتی افت احتمالی اندک آن و همچنین ثبات بازارهای جهانی و یا احتمال افت آن ، بازار نمیتواند مسیری را که مثل این چند روز و چند هفته قبل پشت سر گذاشت پیش بگیرد از همین رو دوباره سیاست صبر و تماشای برخی در بازار قوت گرفته است
اما آیا این استدلال درست است و بازار به نوعی از دید این دوستان تمام شده ؟؟!! معتقدیم به نظر اینطور نمی رسد و دوباره برخی نگاه بدبینانه خاصی را به بازار پیدا کردند. بازار همیشه حرف هایی برای گفتن دارد و این رفتار صبر بعد از هر سقوط طبیعی است و این اتفاق رخ میدهد! هنوز بسیاری از افرادی که بعد از اولین موج رشد در انتهای سال 98 فروختند وارد بازار نشدند !!! از دید ما سه رویداد و سه اتفاق می تواند پیشران های جدید بازار باشند و حرکت بازار را نه با سرعت قبل بلکه سرعتی مرغوب و منطقی رقم بزنند اما قبل از بیان این سه موضوع باید اذعان داشت که ریزش بازار تا وقتی آن سه عاملی که بارها بیان شد یعنی نرخ دلار، بازارهای جهانی و سیاستگذاری های بازار جدید و کابینه جدید تغییر نکند افت آنچنانی در بازار نخواهیم داشت .
اما برای رشد بازاردر ادامه این سه عامل میتواند بسیار مهم باشد… 1- کاهش فاصله دلار نیما و دلار آزاد این اتفاق مهمی است که دفعات قبل نیز رخ داده و حالا هم می تواند تکرار شود و اثرات ماندگار و با کیفیت و تاثیرگذار در سود شرکتها دارد 2- اعلام سیاستهای دولت جدید در قبال بازار سرمایه طی روزها و هفتهها و ماههای آتی که به هر نحوی سیاستگذاری ها به نوعی در جهت بازار سرمایه و تقویت آن باشد می تواند یک محرک جدید بوده و مسیر بازار را تغییر دهد این سیاست را میتوان از نرخ گذاری ها و مالیات نرخ سود و غیره دانست و پوشش گسترده ای دارد که اعلام هر یک دلگرمی بزرگ برای بازار ایجاد و چشماندازی روشن برای آینده است
عامل سوم آن چیزی است که در کدال نهفته است که به نظر می رسد با بهبود وضعیت شرایط شرکت ها در فروش و ثبات اعداد بازار به جریان سودآوری آتی امیدوار شده و خرید های بیشتری را در بازار خواهد داشت در واقع عامل سوم حفظ آیتم ارزندگی سهم هاست که کمک شایانی به کاهش فشار فروش و همچنین افزایش مشارکت حقوقی ها در بازار خواهد کرد جذابیت ماندگار بازار در گرو همین گزارشات است که می تواند جریان سود سازی قوی تری را رقم زد و فضای منطقی را برای حضور ایجاد کند
در مجموع این طور نیست که دستهای بازار خالی باشد بدون در نظر گرفتن نرخ ارز و بازار های جهانی هم بازار عوامل مثبتی برای حرکت دارد اما شاید شتاب ان برای روزهای پیش رو و یا هفته های پیش رو کمتر از سه ماه اخیر باشد….
برویم سراغ بازار که خوب بود و بد حرکت نکرد ولی میتوان اذعان داشت که امروز فشار فروش کمی روی سهم های بزرگ بیشتر بود و این نگرانی بازار را اندکی بیشتر کرد ولی اتفاق خوب این بود که سهم های خروس وزن کوچک بازار کمی بهتر بودند .
تقویت دارویی ها
در نمادهای دارویی شاهد روند عمدتا مثبت هستیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امید به حذف دلار 4200 تومانی موضع این گروه را تقویت کرده است
دسانکو با صف خرید همراه شد این سهم جای رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که هم داروهای ضد سرطان و هم داروهای ضد کرونا تولید می کند سهم از این مقاومت عبور نماید تا سطوح 1600 الی 1800 جای رشد دارد
دارویی اسوه هم با صف خرید همراه شد در خصوص این دارویی در قیمت های منفی عنوان کرده بودیم که حمایت خوبی در قیمت های 2800 تومانی داشته و فعلا در رنج 2800 الی 3200 در نوسان است سهم حمایت های خوبی شده و با توجه به افزایش نرخ داروهای تقویتی و سایر تولیداتش با پتانسیل تعدیل مثبت خوبی مواجه است
دارو هم با خبرهای خوبی از شرایط خوب تولید و شرکت مواجه بوده و میتواند فضای خوبی در بازار داشته باشد گزارش شرکت واقعا خوب بود اردیبهشت این عدد 1300 و خردا د 1500 میلیارد ریال بود تیر 2303 میلیارد ریال و مرداد 3005 میلیارد ریال شده است
5 ماهه به 9264 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه سال قبل 4455 میلیارد ریال بود
دلرهم بتواند گزارش های اخیر را تکرار کند واقعا خوب درخشیده است دلر مسیر صعودی در فروش را دارد و تیر و مرداد خوبی زده است
فروردین فروش 963 میلیارد ریالی داشت و در اردیبهشت ماه 1030میلیارد ریال و خرداد 1200 میلیارد ریال فروش داشته است در تیر این عدد 2240 میلیارد ریال و مرداد 3403 میلیارد ریال رسید و رشد چشم گیری داشت مجموع به 8839 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 4204 میلبارد ریال بوده است
دتماد هم کف قیمتی 4600 تومانی را بسته و با مقاومت 5200 تومانی همراه می باشد این سهم که در تولید داروهای مخدر فعال می باشد سودسازی بالایی در 3 ماهه داشته و امسال شایعات سود سنگینی دارد دارویی که صادرات بالایی هم داشته و از رشد نرخ ارز سود خوبی می برد
خودرویی های روان
در خودرویی ها شاهد معاملات مثبت بودیم خبرهای خوبی از خودروییها به گوش رسیده و احتمالا در دولت جدید وضعیت بهتری خواهند داشت. طبق برخی شنیده ه بحث ازادسازی مطرح نیست ولی شنیده می شود طی این دو هفته افزایش نرخ 30% را در محصولات خودرویی خواهیم داشت و این خبرخوبی برای این دو سهم است گزارش ها که هیچ تقریبا اثری ندارد ولی میتواند این خبرمهم باشد در مورد خودرویی ها با دید نوسان بد نیست
خبهمن تغییر جهت داده و صف خرید خوبی در قیمت های 180 تومان بست حمایت ها و عدم اصلاح بالا در سهم نشان داد سهم میلی به افت ندارد تثبیت سهم در قیمت های بالای 180 تومانی سهم را تا سطوح قیمتی 200 تومان الی 220 بالا خواهد برد سهمی که ان ای وی و سود سازی خوبی داشته و با ورود پول قوی روندش داغ شده است
پارس خودرو به نزدیک مقاومت قوی 145 تومانی خود رسیده است این سهم وضعیت خوبی داشته و به واسطه وضعیت انتظارات اتی با اقبال خوبی همراه شده است خپارسی که امید به تولیدات جدید و ازاد سازی قیمت محصولاتش بسته است
از افزایش سرمایه 2000 درصدی خاور گفته بودیم افزایش سرمایه در حدود 1900 درصد تصویب شده است خاوری گه جای رشد قیمتی خوبی داشته و اهداف قیمتی 1000 و 1100 تومانی دارد سهم با این افزایش سرمایه قصد احیا روند خود را دارد
سیگنال قوی ساختمانی
در ساختمانی ها شاهد صدور سیگنال قوی از سوی ریاست جمهوری مبنی بر ورود انبوه سازان به منظور ساخت سالانه 1 میلیون واحد مسکونی بودیم امری که سبب جو مثبت در این گروه شد
ثاخت علی رغم عرضه های سنگین خود با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد از نظر بنیادی و ارزش بازاری و تکنیکالی سهم در کف قیمتی قرار داشته و استارت خوبی زد این سهم جای رشد تا قیمت های 320 و در صورت شکست قیمت های 320 تا سطوح 350 تومان را دارا می باشد
ثالوند حمایت خوبی شد سهمی که با صف خرید سنگینی همراه و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2600 الی 2800 تومانی خواهد داشت ورود پول قوی درسهم مشهود و صف خرید سهم پرحجم جمع اوری شد ثالوندی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی خوبی در گروهش برخوردار است
ثنوسا به قیمت های بالای 1000 برگشت سهمی که تا سطوح قیمتی 1100 الی 1200 هم جای رشد داشته و اصلاح عمیقی را تجربه کرده است اینده سهم بستگی به اجرای پروزه کیش داشته و خبرهای این پروژه بر سهم تاثیر بالایی دارد
پتروشیمی ها در مسیر نوسان
در پتروشیمی ها شاهد روند نوسانی خوبی بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و فعلا به روند نوسانی خود ادامه می دهند
در نوری سهم با روند نوسانی در سطوح 10000 الی 12500 تومان همراه می باشد سهمی که سود سازی بالایی داشته و بازار انتظار سود بالای 2000 تومانی برای سال جاری از سهم دارد گزارشات فروش شرکت نیز رشد سود سازی درسهم را تایید می کند
شایعات تعدیل مثبت سود و رشد سود تسعیر ارز در پتروشیمی بوعلی از یک سو و افزایش سرمایه 300 درصدی از تجدید ارزیابی ازسوی دیگر سهم را با اقبال همراه ساخته است بوعلی که هدف قیمتی 7600 تومانی داشته و اگر این سد قیمتی را بشکند تا قیمت های 8200 تومان جای صعود دارد افزایش سرمایه سهم اندک بوده و زیاد نمی توان به اثر گذاری این افزایش سرمایه خوشبین بود
رشد قیمت اوره صادراتی شپدیس به بالای 400 دلار و با این نرخ دلار نیمایی سبب جهش سود سال مالی 1401 این شرکت می شود سود امسال هم تعدیل مثبت خوبی خواهد زد و به بالای 2000 تومان به ازای هر سهم خواهد رسید شپدیسی که تا قیمت های 18000 تومان تارگت داشته و سطوح قیمتی اول سهم می باشد
بانکی ها در مصاف عرضه
در بانک ها همچنان عرضه ها بالا بوده و این عرضه ها سبب شده تا رشد بانک ها نوسانی شود بانک هایی که برخی از ان ها تحولات خوبی داشته و چشم انداز مناسبی برای صعود دارند. این گروه از بازدهی بازار عقب است و باید مسیر رفته را جبران کند خیلی ها منتظر تحولات گزارش انها هستند و در سوی دیگر از همین حالا زمزمه تسعیر ارز دوباره مطرح شده است در این گروه با دید میان مدت وبملت ولی با دید کمی کوتاه مدت تر وبصادر گزینه خوبی است . بازار روی دی هم خوب نوسان میگیرد ولی پر ریسک است وپارس نمودار خوب است زمزمه فروش بلوک اپال دوباره مطرح شده و میتواند جالب باشد وپارس را ازاین نظر در نظر داشته باشید
بانک پارسیان به حمایت 300 تومانی واکنش نشان داده و مثبت و صف خرید شد احتمالا بلوک سهام اپال توسط بانک به فولاد مبارکه واگذار شود و مذاکرات جدی در این خصوص شکل گرفته است وپارسی که تارگت 360 تومانی را فعلا دنبال می کند فردا سعی میکنیم اطلعات کامل تری از وپارس بدهیم .
پست بانک از کف قیمتی 2000 تومان همواره حمایت می شود سهم دو مقاومت 2200 و 2500 تومانی دارد سهمی که افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و تعدیل مثبت خوبی دارد این بانک حدود نیمی از منابعش ارزان قیمت و حساب های قرض الحسنه می باشد
بانک سینا که دارایی محور بوده و سهامدار مخابرات و کبهمن می باشد و از صعود بانک ها عقب است سعی در عبور از قیمت های 345 تومانی دارد این سهم در صورت ادامه صعودش تا قیمت های 400 تومان جای رشد را خواهد داشت
چهار گوشه بازار
بیمه کوثر با این وضعیت بازار و رشد ارزش دارایی هایش با اقبال و صف خرید همراه شده است سهم از بازار جا مانده و رشد قیمتی خوبی در انتظارش می باشد این سهن سود های خوبی ناشی از سرمایه گذاری های این بیمه ای شناسایی خواهد شد در مورد این گروه اسیا و البرز هم شریط خوبی را دارند و با دید نوسام میتوانند جالب باشند .
کاشی تکسرام را در قیمت های 3200 تومان معرفی کردیم سهم صف خرید و با صعود خوبی همراه شده است سهمی که شایعات سود سازی بالایی داشته و احتمال افزایش سرمایه سنگینی دارد کترام در صورت شکست مقاومت 3600 تومانی تا سطوح 4000 تومان رشد خواهد کرد
امروز کحافظ هم همچنان صف خرید بود سهم با شرایط جالبی مواجه شده است و میتواند مورد توجه باشد به زودی گزارش و تحلیل های کامل تری از سهم را خواهیم داشت ولی گفته می شود یک مقاومت در سطوح 4400 ریالی درسهم داریم
کپرور پس از مجمع توصیه به خرید در قیمت های 3200 تومان شده بود سهم امروز در سطوح نزدیک 4200 تومان با صف خرید سنگین و بدون عرضه همراه می باشد سهمی که تا سطوح 4600 تومان رشد و بازدهی عالی خواهد داد .در کپرور گزارش ها بد نیست در خرداد 628 میلیارد ریال بوده و نرخ ۳۶,۹۱۲,۱۳۷ ریال است .در تیر نیز فروش 707 میلیارد ریال بود و نرخ فروش ۳۸,۲۶۸,۵۶۴ ریال است .در مرداد با رشدی خوب فروش 1305 میلیارد ریال شد و نرخ ۴۱,۴۸۱,۳۵۷ ریال 5 ماهه 3776 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه 1485 میلیارد ریال واقعا شرایط خوبی دارد و زمزمه 2500 ریالی برای 6 ماهه شنیده می شود و کل سال قادر به سود 6000 ریالی به راحتی خواهد بود احساس میکنیم سهم یک رالی خوب را دارد .
امروز پالایشی ها زیر فشار فروش بودند . خبرهای گروه پالایش بیش از پیش به بازار میرسد و طبق برخی براورد ها و شنیده ها شبندر 350 ریال و شبریز 1770 ریال سود در 3 ماهه به بازار اعلام میکنند دیروز هم عرض شد هر دو گزینه های خوبی هستند ولی با دید کمی نوسانی ر شراز و شاون هم جالب خواهند بود . به خصوص روی شراز میتوان بیشتر حساب کرد این گروه بعد از یک استراحت دو الی 3 روزه دوباره مورد توجه بازار خواهد بود
گویا عرضه فجهان این هفته رقم میخورد و بحث جدی است و فملی و کگل هر دو از این عرضه سود می برند اگر قرار بر عرضه 10% سهم در بازار باشد زمزمه شناسایی 800 میلیارد تومان تا 1000 میلیارد تومان سود توسط کگل شنیده می شود و این خبرمهمی برای کگل است و البته کگل ومعادن فملی هر 3 سهمی هستند که این عرضه برای انها مهم است . به نظر این سهم با قیمت های حوالی 4000 ریالی گویا قصد ورود دارد ولی دقت کنید که بیش از 700 ریال سود خواهد داشت . این عرضه خبرخوبی برای گروه سنگ آهن است .امروز اکثر اعضای گروه را خوب میخریدند و به نظر شرایط خوبی را دارد
در بین سرمایه گذاری ها گزینه های خوب کم نیست وسپه ونیکی ومهان هر 3 عالی هستند وغدیر هم همچنین به قیمت و منطقی است . وسکاب هم طبق برخی شنیده ها در 9 ماهه 800 ریال و در 12ماهه بیش از 1000 ریال سود را محقق میکند و این قیمت ها برای او واقعا حداقلی است . سهم یکی از خوب های گروه است و باید زیر نظر باشد .روی صبا واقعا نمیدانیم چه شده این حجم سنگین صف فروش را داریم
شرایط گروه فولاد امروز کمی منفی بود ولی فشار انقدری نبود که شرایط را تلخ کند دراین گروه بارها از 3 گانه ذوب و ارفع و هرمز گفتیم ولی دو سهم فولاد و فخوز هم خاص هستند زمزمه های خرید اپال توسط فولاد مطرخ می شود که اگر رخ دهد خود فولاد بزرگترین هلدینگ معدنی فولادی کشور می شود در مورد فخوز هم با دید میان مدت و بلند مدت با شرایط فعلی گزارش های خوبی را راهی بازار میکند فخوز 3500 ریال را امسال دارد و بیش از 1700 ریال در 6 ماهه محقق میکند از دید ما اهداف خوبی را دارد و کمی صبر می طلبد .
این روزها دوباره غذایی ها مورد توجه اند از غبشهر و غکوروش بگیر تا بقیه … در گروه قند گزارش های خوبی ازاین گروه میرسد و برخی روی قشیر زوم کرده اند ولی با دید بنیادی قپیرا قشهد قصفها قزوین قهکمت گزینه های خاص تر و بهتری هستند در مورد این گروه باید دید در گزارش ها چه اتفاقی رخ خواهد داد در گروه غذایی شرایط کمی شفاف تر است با دید نوسان و میان مدت تبرک و غزر گزینه های خوبی هستند گویا غزر یک افزایش نرخ دارد
در این گرونه غشهداب هم بد نبود و رشد نرخ رب خبرخوبی برای سهم است در گروه غذایی گزینه های خاص را باید بیشتر زیر نظر گرفت غبشهر هم بد نیست البته به شرط کمی اصلاح . عکوروش و سپید هم که شرایط خاصی دارند غکوروش را هم بیشتر زیر نظر داشته باشید .
رمپنا هم میتواند مورد توجه بازار باشد با این شنیده ها و گارش ها سهم شرایط خوبی برای ادامه مسیر دارد
امرو خصدرا هم باز شد به نظر سهم با خبرها و تحولات جالبی مواجه است و به زودی یک شفاف سازی از وضعیت خود در کدال قرار میدهد که میتواند عطش خرید برای سهم را بیشتر کند .
در برخی سهم های پتروشیمی برخی روی شیراز تاکید دارند سهم را زیر نظر بگیرید شیراز در مرداد 13564 میلیارد ریال فروش داشت و 126 هار تن با نرخ ۸۴,۰۶۳,۲۷۹ ریال صادر کرده است جمع فروش 40951 میلیارد ریال است و مدت مشابه 20028 میلیارد ریال است .
[/ihc-hide-content]


