[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 9شهریور 1400
زهری که سرد شد …
علی پروین بنده خدا میگفت بازی 60% دست ما بود 50% دست اونا ! امروز حس خریدار و فروش تقریبا همینطور 60-60 بود !
امروز روز گرفته شدن زهر فروش بود .بازار دیروز با دیدن صفوف فروش خاطرات تلخ گذشته را یک بار جلوی چشم خود دید و از ترس تکرار اتفاقات کمی عقب نشینی کرد ولی امروز با آغاز بازار نه صفوف فروش خیلی پر حجپ بود و نه میل به فروش زیاد . زهر صف های فروش همین امروز گرفته شد تا برای روزهای آتی شرایط بهتری را داشته باشیم . امروز ترس بازار هم ریخت در ادامه میگوییم چرا فضا قابل مقایسه با قبل نیست .
رفتار چند روز بازار نشان می دهد بازار از تحولات و اتفاقات گذشته درس های بسیاری را گرفته اما انگار بخشی از درس هارا خوب خواند و بخشی دیگر را فراموش کرده است. همین چند وقت پیش بود که مصاحبه با مدیر صندوق توسعه و تثبیت بازار داشتیم .او در منطقهای که همه چیز به خاک و خون کشیده شده بود دستوری و اختیاری خریدار بازار بود و در مثبت ها فروشنده بود. درست رفتار معکوسی که برخی حقوقیها و صندوقها فعلی بازار در گذشته و حال داشتند
به نظر یک درس مهم گذشته این بود که نهادها و کسانی که به نوعی متولیان بازار اند و سرمایه خوبی در اختیار دارند باید فارغ از نگاه کوتاه مدتی با در نظر گرفتن افق اتفاقات پیش رو اقدام به خرید و فروش نمایند در شرایط حال حاضر نیز صف های فروش و منفی ها می تواند فرصت خوبی برای این مجموعه ها باشد که دوباره درس از گذشته گرفته و در منفی ها خرید و در مثبت ها فروشنده باشند .
این که این بحث را مطرح میکنیم ببینید دلیل متعددی وجود دارد که شرایط بازار در حال حاضر با روزهای تلخ مرداد و شهریور و بهطورکلی سال ۹۹ متفاوت است.
چراییش را میگوییم … تا وقتی این سه اتفاق در دل بازار وجود دارد نگرانی بابت اتفاقات منفی و تکرار آن تحولات نمیتواند خیلی منطقی باشد و بازار هم اگر منفی می خورد اصلاح ایست در مسیر ارام پیش رو
آن اتفاقات عبارتند از دلار، بازارهای جهانی، کابینه دولت
تا وقتی دلار به زیر ۲۵ هزار تومن نیامده به نظر تهدید خاصی بازار را از نظر سود و زیانی دنبال نمیکند کافیست دلار در محدوده مثلاً حوالی ۲۵ و ۲۶ تثبیت شود دلار نیما نیز خود را به این سطوح برساند و بعد از اکسل ها دوباره به روز شوند و با دلار ۲۵ و ۲۶ لحاظ شوند آن وقت می بینیم که قیمتها قیمتهای گرانی نیست و حتی ۲۰ تا ۳۰ شرکت شرایط ارزانی را نسبت به قیمت و تحولات دارند این اتفاقی بود که در آن دوره سقوط نداشتیم و هرچه دوتا چهارتا می کردیم سه تا چهار ماه اول اصلاح قیمت ها هنوز جذاب نبود
اما حالا شرایط فرق کرده البته این موضوع یک مثال نقض احتمالی دارد که اگر دلار به هر دلیلی دلار گارد نزول گرفته باشد قطعاً در بازار خود را نشان خواهد داد. اما به دلایل متعدد فعلاً چنین چیزی را در چهره اقتصاد و ارزی کشور نمیبینیم کما این که همین حالا هم دلار باردیگر بالای ۲۷ دوباره گارد صعودی گرفته .
عامل دوم بازارهای جهانی است در مورد بازارهای جهانی مولفه هایی مانند نفت مس روی آلومینیوم شمش بیلت قیمت اوره و متانول قیمت سنگ آهن عوامل مهمی هستند که چشم و گوش بازار ما به آنهاست به نظر نمیرسد که بازارهای جهانی با این شرایط تزریق پول ها و تورم حداقل در کوتاه مدت فضای ریزشی را داشته باشند البته در میان مدت و بلند مدت هر چیزی ممکن است. اما زمانی که قیمت های جهانی حتی از این محدوده بریزد و ۱۰ درصد پایینتر قرار بگیرد بازهم ریسک خاصی بازار را دنبال نمی کند به خصوص از این ناحیه…
عامل سوم را دقیق تر باید مطالعه و دنبال کرد و ان ریسک تصمیمات کابینه و دولت است. کابینه وزرای دولت تازه نشستند تازه نفس هستند تصمیمات آنها بیشتر در بازار موثر است به زودی فصل بودجه میرسد تصمیمات دولت در بودجه نیز موثر است تا وقتی مسیر کابینه و تیم اقتصادی دولت در مسیر بازار باشد و قاعده بازار سرمایه را درست بازی کرده و آن را بر هم نزنند آنها ریسک به حساب نمی آید . ولی معتقدیم و برخلاف نظر بسیاری از بچههای بازار عامل اول و دوم را فعلاً ریسک های بازار نمیبینیم به عامل سوم که همین تیم اقتصادی دولت باشد بیشتر مشکوکیم … به خصوص در حوزه برنامه و بودجه و صمت که تحولات ناگهانی ممکن است نظم بازار ما را بر هم بزند
هنوز تیم اقتصادی تکلیفش را در حوزههای مختلف به خصوص قیمت گذاری دستوری، نرخ ارز، نرخ سودو… مشخص نکرد این ریسک یکی از بزرگترین ریسک های بالای سر بازار است به خصوص بحث بی پولی دولت که در ادامه به آن می پردازیم…
به واقع تا وقتی این عوامل چالش های متعددی برای بازار ایجاد نکردند و شرایط باثباتی دارند این صف های فروش بیشتر نوسان روزانه خواهند بود و اصلاح موقتی که به نظر اتفاق بدی نیست و می تواند جالب باشد و به این کمک می کند که بازار نگرانی برخی از رشد سریع بازار را برطرف کند . اتفاقی که گامهای بعدی بازار را محکمتر میکند.
و اما به بودجه برسیم چند روز پیش میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه شفاف و روشن بیان کرد که طی این ۵ ماه ، پنجاه هزار میلیارد تومن پول چاپ شده است و این ناشی از کسری بودجه است که در بخش درآمدها داریم و تازه باقی هم درآمدی نبوده اوراق چاپ شده یعنی نزدیک ۱۰۰ هزار !! دولت هزینههای جاری را با نرخ ۲۰ درصد استقراض و تامین میکند و این هزینه را به سالهای آتی میاندازد کار دولت بدون فروش نفت بسیار سخت شده بودجه دولت نشان میدهد در خوشبینانه ترین حالت ممکن ۶۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات در روز می فروشیم و حتی برخی آن را کمتر می دانند کار بسیار دشوار است ادامه شرایط فعلی یعنی بیش از ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و این عدد کمی نیست شوخی بردار هم نیست. این کسری بودجه برخی آن را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان میدانند یک تیغ دولبه است تیغ دولبه برای بازارسرمایه … یک روی شیرین و یک روی تلخ و بُرنده …
این همان ریسک کابینه است که بالاتر در موردش صحبت کردیم بی پولی دولت شبیه آدم معتادی است که به او مواد نمیرسد و ممکن است دست به هر کاری بزند البته اهمیت و نقش مهم بازار سرمایه و گستردگی آن در بدنه جامعه هزینه این کار را بالا برده اما به هر حال احتمال وجود دارد که دست کردن در جیب شرکتها و گرفتن برخی هزینهها از آنها باعث شوک به بازار شود این قسمت تیغ تلخ و بُرنده ماجراست و دقیقاً آن سوی دیگر تیغ عدم افت نرخ ارز است که با این کسری بودجه چشم اندازی در کاهش ان نیست و بازار با آن حیات و ممات بسته و جریان درآمدی شرکت ها را شامل می شود
به نظر می رسد که اگر نرخ ارز در ثبات نسبی قرار بگیرد و یا حتی افزایش یابد قطعاً بازار نیز اثرات مثبت آن را مثل این چند ماه خواهد دید
این راهم بگوییم بهترین حالت برای بازار رشد شتابان ارز نیست و به نظر بهترین سناریو ثبات همراه با حرکت آرام و منطقی نرخ ارز بوده و در سوی دیگر شرایط دولتی معقول و منطقی که به شرکتها و بازار سرمایه با دید قلک پول نگاه نمیکند…
حرف اخر … بسیاری معتقدند بازار تکنیکال ریخت تکنیکالی هم جمع میشود و تکنیکالی هم رشد میکند… به این موضوع خیلی اعتقاد نداریم اما معتقدیم نمودارها و تکنیکال بسیار اهمیت دارد در حال حاضر برخی چارتیست ها معتقدند با توجه به تمام عوامل شاید 7 الی 8 روز کاری اصلاح و درجا زدن و حرکت های مثبت و منفی را در بازار داشته باشیم و جایی که بازار و شاخص اولین واکنش های جدی را به افت قیمت ها نشان داده و طرف تقاضا تقویت می شود حوالی 1450 است که احتمالا نشان میدهد روز چهارشنبه و یا نهایت شنبه صفوف فروش بازار محو خواهد شد . در بازار سهم های شاخص ساز هم پی ب ای ۷-۸ دارن که با اصلاح اخیر اکثرا به ۶-۷ رسیدن و سرمایه کذاری ها هم که p/navرسیده بود به ۶۵-۷۰ دوباره به ۵۵-۶۰ رسیدند در سوی دیگر سهم های گروه هم وزن بازار که بندگان خدا خیلی رشدی نکرده بودند که حالا بخواهند اصلاح سنگینی را تحربه کنند انها با افت های فعلی بخش عمده از راه امده را برمیگردند و از همین روست که جنس اصلاح فعلی را متفاوت می دانیم هر چند شاید زمان بگیرد و کمی هم کسل کننده هم باشد .
خیلی حرف زدیم ببخشید …
سراغ بازار امروز برویم که امروز بازار منفی اغاز کرد صفوف فروش ابتدای بازار شکل گرفت ولی عزمی جدی و پنهان برای جمع و جور شدن بازار وجود داشت . حجم بالای معاملات در منفی ها قیمت های پایانی را کم کرده بود و منفی به مثبت ها خیلی منطقی نمیشد ولی در مجموع روز بسیار خوبی را در این فراز و نشیب ها داشتیم چه از نظر حجم و چه خرید های بازار و نشان میدهد جریان پول هنوز اینجا درگیر است .
لیدری بی اثر
در نمادهای پالایشی شاهد مثبت و حتی صف خرید شدن شبندر بودیم سهمی که لیدر این روزهای گروهش شده و تاثیرات بسزایی بر بازار دارد
در شبندر سهم صف خرید سنگینی به خود دید اما عرضه های سنگینتری هم شاهد بود سهمی که فعلا با این رشد قیمتی فشار فروش سنگینی را تجربه و عبورش از سد قیمتی 620 تومان کمی سخت به نظر می رسد این سهم فردا روز مهمی در پیش خواهد داشت
در نماد پالایش نفت اصفهان همچنان شاهد صف فروش بودیم سهمی که تا قیمت های 1250 تومان جای اصلاح داشته و افت خواهد کرد این سهم پالایشی وضعیت بنیادی خوبی دارد و شنیده می شود سود سازی بالایی در 3 ماهه داشته است
در شتران که شاهد حجم های بالای نقدینگی در سهم هستیم سهم حسابی حمایت شد سهمی که نباید قیمت های 1100 تومان را از دست بدهد این سهم تا قیمت های 1000 تومان افت خواهد کرد فردا هم برای شتران و تقابل بین عرضه و تقاضا روز مهمی می باشد
تلاشی برای بانک ها
امروز در مقابل سیل عرضه ها در بانک ها تلاش های بسیاری شد و شاهد تلاش برای جلوگیری در صف فروش اکثر بانک ها بودیم
در بانک صادرات سهم به حمایت 240 تومانی رسیده است افت بیشتر سهم بعید بوده و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد سهمی که از همین قیمت ها باید با برگشت روند همراه و در غیر اینصورت وش کسته شدن این حمایت قوی تا قیمت های 220 تومان اصلاحی خواهد شد
بانک پارسیان هم با افت قیمتی در حال رسیدن به حمایت قوی 300 تومانی خود می باشد سهمی که به نظر می رسد این حمایت را حفظ نماید اما اگر بازار فردا منفی باشد سهم تا قیمت های 280 تومانی اصلاح خواهد کرد سهمی که کف سازی های خوبی در پیش روی خود دارد
بانک اقتصاد نوین 460 تومانی گزینه خوبی می باشد خرید پله ای تا سطوح قیمتی 420 تومان در سهم ارزنده ارزیابی می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در بین بانک ها اخبار خوبی دارد گزارش 3 ماه نیز تحولات بنیادی در سهم را تایید می کند
حمایت قوی پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها شاهد حمایت های قوی بودیم این حمایت ها نشان داد سهام این گروه در موقعیت خوبی قرار داشته و با این گزارشت فروش انتظارا از ان ها بالا می باشد
در قیمت های 4200 تومان ترمز افت شازند کشیده شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر با توجه به توان دست یابی به سود بالای 800 تومان صعود خوبی داشته باشد شازندی که همچنان شاهد انتشار عملکرد های خوبی از سهم هستیم
اریا ساسول حمایت های خوبی شد شایعات سود 2000 تومانی اجازه اصلاح زیادی به سهم نمی دهد سهمی که ارزش ذاتی 12500 تومانی داشته و شایبد بتواند از همین قیمت ها به سطوح یاد شده برگشتی داشته باشد این سهم نیز وضعیت فروش وسود بالایش سبب شده تا مورد توجه باشد
پارس تلاش دارد تا قیمت های 20 هزار تومانی را از دست ندهد سهمی که تا قیمت های 22 الی 24 تومان در صورت برگشت روند جای صعود دارد گزارش های شرکت عالی بوده و نوید بخش سود حتی 3000 تومانی را در سهم می دهد سهمی که وضعیت خوبی داشته و بعید است این حمایت قوی به خصوص با در پیش بودن تجدید ارزیابی سنگین از دست بدهد
عقب نشینی سیمانی ها
در نمادهای سیمانی شاهد عقب نشینی و منفی شدن معاملات سهم بودیم سیمانی ها در میانه بازار مثبت شده اما در اواخر بازار با فشار فروش مجدد باز هم منفی شدند
در سیمان شمال سهم به قیمت های کف 1000 تومان نزدیک می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از همین قیمت ها جای برگشت روند را دارد امسال سود 120 تومانی در انتظار سهم می باشد ازر سوی دیگر ارزش بازار پایین مزید بر ارزشمند بودن سهم شده است
سفارس در قیمت های 2200 تومان حمایت قوی داشته و از همین قیمت ها برگشت روند خوبی دارد این سهم حمایت خوبی در این سطوح ساخته و می تواند رشد خوبی تا قیمت های 2500 تومانی داشته باشد عرضه اولیه سیمان ابیک مهمترین خبر پیش روی سفارس است
سیمان سپاهان انقدر پتانسیل بنیادی دارد که میل زیادی به اصلاح نداشته باشد سهم خوب حمایت 1000 تومانی را حفظ کرده است سهمی که تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان تارگت داشته و با این عملکرد و سود سازی ها اینده خوبی برای رشد قیمتی دارد
دستور برگشت معادن صادر شد
در معدنی ها علی رغم ارزندگی و پتانسیل های بنیادی دستور برای برگشت روند سهام این گروه صادر شده و سهام این گروه در فاز اصلاح قرار گرفتند
کالسیمین تا صف فروش هم رفت سهم حمایت قوی در سطوح 1600 تومان داشته که انتظار برگشت سهم از همین سطوح را داریم این سهم معدنی شایعات سود 300 تومانی داشته و در قیمت های 1600 تومان ارزنده خواهد بود
فملی هم اصلاحش ارام است فشار عرضه ها در سهم کنترل شده و اجازه افت زیادی به این سهم داده نمی شوداین غول مسی بازار با توجهب ه شایعات سود 220 تومانی برای سال جاری افت زیادی ندارد به خصوص این که اگر دلار نیمایی هم صعودی شود سهم توانایی های بیشتری پیدا خواهد کرد سطح مطلوب خرید سهم محدوده 1200 تومان است
دیروز اشاره داشتیم حمایت های قوی از کگل شده و سهم جای اصلاح ندارد کف 2200 تومانی بسته شده است از سوی دیگر هم تعدیل مثبت سنگین خود سهم هم رشد شدید سود سرمایه گذاری ها و هم عرضه سهام دو شرکت زیر مجموعه باعث شده تا انتظارات از این سهم حسابی بالا باشد
چهارگوشه بازار
در گروه فولاد انصافا فخوز و فولاد خوب معامله شدند ولی ۳ سهم خاص تر و با معاملاتی بهتر ذوب و ارفع و هرمز بودند
3 سهم خاص این گروه که قابلیت های بهتر و بیشتری با توجه به افت قیمتی که داشتند دارند ارفع هرمز و ذوب هستند که ذوب نوسانی تر و ارفع و هرمز بنیادی تر هستند در مجموع از بین این گروه این 3 سهم شرایط خوبی دارند به خصوص احساس میکنیم ارفع قابلیت های قوی تری را در سود سازی بتواند رو کند .
فولاد هرمزگان امروز عالی بود شایعات سود 350 تا 400 تومانی در سهم جریان دارد سهمی که ارزش ذاتی 2400 الی 2500 تومانی داشته و تثبیتش در قیمت های بالای 2000 تومان سهم را به سمت اهداف تعیین شده با رشد قیمتی همراه خواهد ساخت این شرکت بیش از دو سوم محصولاتش صادراتی و از رشد قیمت دلار نفع بالایی می برد
سایپا با صف فروش به کار خود پایان داد فردا سهم برنگردد حمایت 200 تومانی از دست رفته و سهم تا قیمت های 180 تومان اصلاح خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته و تنها امیدش به خبر تغییر نرخ خودرو از شهریور و احتمال رشد 10 درصدی دیگر قیمت ها می باشد
امروز برخی سهم ها حتی مثبت بودند تنوین یکی از انها بود تنوین در مرداد 1006 ، تیر 1170و خرداد 1234 میلیارد ریال درامد داشت
جمع درامد 5 ماهه 5013 است کل سال قبل 13217 میلیارد ریال بود .
در گروه دارو دلر و دارو را خوب خریدند 2 سهم خاص این گروه به همراه چند سهم دیگر در این فضا جالب تر هستند . اول دارو که تغییرات نرخ را دارد دوم دلر که گزارش بسیار خوبی را در ماهانه داشت سهم های دیگر دجابر گزینه جالبی بعد از عرضه دانا خواهد بود و تیپیکو با پیش بینی احتمالی 3100 3200 ریال سود برای سال جاری یکی دیگر از شرکت های خوب گروه است
امروز فسازان فروش های خوبی در بورس کالا داشت هم فسازان و هم چدن میتوانند در بازار قابل توجه باشند
بین سیمانی ها این گروه نیاز به یک اصلاح داشت این فرصت در حال پدید امدن است و شرایط خوبی را دارد در این گروه
ساوه هم گزارش های خوبی داشته است ساوه در خرداد 784 میلیارد ریال بوده است
در تیر به 703 میلیارد ریال رسید و مرداد 688 میلیارد ریال
5 ماهه 4063 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 3375 میلیارد ریال بود
ساروم هم میتواند جالب باشد و شرایط خوبی را دارد فروش سهم تیرهم 762 میلیارد ریال بود و مرداد با رشدی خوب 867 میلیارد ریال شد و5 ماهه 3513 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه سال قبل 2050 میلیارد ریال بود
یکی از صف های جالب بازار امروز کحافظ بود .سهم صف خرید خوبی را داشت گزارش فروش خوبی را دارد وخرداد 340 میلیارد ریال
تیر 345 میلیارد ریال فروش داشته است و مرداد 381 میلیارد ریال شدهو5 ماهه 1534 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه سال قبل 673 میلیارد ریال بوده است
ومعادن را امروز خوب میخریدند خبرهای خوبی از عرضه اولیه تجلی شنیده میشود به نظر ومعادن میتواند شریط خوبی را داشته باشد
در سوی دیگر کگل های خبرهای خوب و مهمی را دارد.طبق برخی خبرهای رسیده از کگل امسال برنامه عرضه 3 شرکت حمل نقل ، فولاد سیرجان و توسعه فولاد اهن گل گهر وجود دارد که میتواند شرایط خوبی را برای سهم رقم بزند در مورد کگل با دید میان مدت پس از افت و اصلاح فعلی سهم میتواند مورد توجه بازار باشد .
کپشیر و کفپارس هر دو جز سهم های نوسانی بازار هستند به نظر قابلیت های خوبی برای بازی های قیمتی را دارند در کپشیر در خرداد 159 میلیارد ریال بود در تیر با رشد مجدد 173 میلیارد ریال شد و مردا هم با رشد 221 میلیارد ریال 5 ماهه 783 میلیاردریال شد مدت مشابه سال قبل 512 میلیارد ریال بود
فاراک و فاذر را هم زیر نظر بگیرید سهم قابلیت های خوبی برای نوسان در بازار دارند
در بین غذایی ها غویتادخبر خوبی رو کرد در سوی دیگر سپید و زکوثر در گروه زراعتی ها مورد توجه هستند در غویتا فروش زمین و مستحدثات کارخانه واقع در تهران و شناسایی 271 میلیارد تومان سود فروش دارایی دارد .
دیروز پتروشیمی ها را خوب خریدند . در بین اعضای این گروه دیروز انهایی که گزارش های خوبی زدند و میتوانند تکیه گاه خوبی باشند گفتیم نوری زاگرس شپدیس شیراز پارس گزینه های جالبی بودند در بین نوسانی ها 2 سهم شپترو و شصفها را در منفی های این روزها بیشتر زیر نظر داشته باشید قابلیت های خوبی را دارند در سوی دیگر جم هم با این که 2 3 ماهیی است کاهشی بوده ولی بد نیست شرایط ارزش بازار با این جریان فروش و سود اوری نمیخواند و باید بالاتر باشددر بین زیر مجموعه های هلدینگ فارس نوری را زیر نظر بگیرید میتواند نموداری جای خوبی برای برکشت موقت باشد از دید ما این گروه اولین برگشت های بازار خواهند بود چون بنیادی تر هستند .
هلدینگ های بازار هم شرایط خوبی را گرفته اند این گروه جز گروه هایی است که اگر اصلاح خوبی شود با دید خرید میان مدتی خوب است . وغدیر با این گزارش خوب الومینیوم جنوب میتواند یک دارایی خوب را به زودی راهی بازار کند در بین شرکت های خوب و خاص بازار ونیکی ومهان وسپه وسکاب 4 سهم کم ریسک و مثبت و منطقی در قیمت های کمتر خواهند بود
[/ihc-hide-content]


