گزارش بازارامروز یکشنبه 31مرداد 1400
تعادل ترازو …
مرداد هم سپری شد و انصافا با وجود تعطیلی ها مرداد داغی را داشتیم . شاخص وقتی مرداد اغاز شد حوالی 1.3 بود و امروز از 1.5 عبور کرد ! به طور کلی تا به امروز تابستان داغی را داشتیم … گفتیم تابستان یاد تابستان های خیلی دور و بچگی افتادیم که تمام دغدغه و دلخوشی ما بازی بعد از ظهر ها بود …
یکی از سرگرمی های دوران بچگی این بود که در دکان پدربزرگ خدابیامرز ، وقتی میخوابید و سراغ چرت بعد از نهار میرفت آن ترازو قدیمی که در انبار بود را پیش رویمان گذاشته و بازی تعادل شاهین ترازو آغاز میشد و وزنه های مختلف را در کفه های مختلف می انداختیم تا تراز شود … به خاطر دارم یک وزنه 4 کیلویی بزرگ بود که با ان زور کم وقتی او را یک طرف کفه میگذاشتم ان طرف باید انقدر وزنه ریز و درشت میگذاشتم تا تراز شود . حکایت بازار این روزهای ما شبیه این ترازو شده و ان وزنه 4 کیلیونی نرخ دلار است…
قبل از هر چیز و با علم به اینکه در این چند روز تعطیلی اتفاقات و تحولات زیادی را پشت سر گذاشتیم ابتدا ببینیم در چه مرحله و چه شرایطی از بازار قرار داریم و چه وزنه هایی روی این کفه هاست ! بازار از خرداد به بعد به واسطه روشن شدن برخی تحولات سیاسی از یک سو و در سویی دیگر که ما آن را عامل مهم تری می دانیم با توجه به عدم افت نرخ ارز و ثبات نرخ آن ، شرایط بهتری گرفت و شاهد رشد قیمت ها در برخی سهم های بزرگ بازار بخصوص سهم های مرتبط با دلار بودیم یا به نوعی دلاری ها در بازار رشد خوبی کردند و باقی درجا زدند این رشد دلاری ها و انهایی که مرتبط با بازارهای جهانی بودند در چند وقت افول بازار به واسطه حرف ها و اظهارات برخی به اصطلاح تحلیل گران دچار ریزش بودند که به نوعی برخی انها را با دلار 17 و 15 می فروختند !!! وقتی جهت دلار مشخص شد باار فهمید دلیل ریزش غیر منطقی بوده و مسیر تغییر کرد در واقع انها به دلار ۲۱ و ۲۲ و ثبات ان واکنش نشان دادند…
و اما امروز … بازار به شرایط فعلی رسیده شرایطی که این دسته سهم ها رشد کرده و شاخص را نیز با خود بالا آورده اند و حالا به جایی رسیدیم که بسیاری معتقدند بازار باید تعیین تکلیف کند حتی برخی دیگر به واسطه نموداری و چارتی و اتفاقات پیش رو معتقدند که بازار باید کمی استراحت کند ؟!!
برخی دیگر نیز معتقدند بقیه بازار که ما آن را دسته هم وزن ها نام گذاری میکنیم باید با رشد منطقی خود را با این گروه همراه و همگام سازد این چهره فعلی بازار است که برای همه روشن و مشخص است یعنی در یک سو سهم هایی که رشد کرده باقی که در جا زدند و دیدگاه و نظرات دیگر …
چارتیست ها معتقدند بازار به یک استراحت نیاز دارد و هر چه به مرز 1600 نزدیک تر می شویم ترس بازار بیشترو لزوم یک استراحت قوی تر می شود . این استراحت در دلاری ها که رشد زیادی را در این مدت داشتند بیشتر به چشم می آید . اتفاقاً بسیاری معتقدند این گروه به واسطه اندک ابهام در وضعیت بازارهای جهانی و همچنین ابهامات پیش رو در سیاست گذاری کابینه و وزرا و گزارشهای پیش رو مرداد این اصلاح و درجا زدن را می بینند و در یک الگوی منطقی بعد از اصلاح بار دیگر در مسیر صعود قرار می گیرند چون هنوز در مدار ارزندگی هستند … اما دسته دیگر شرایط دیگری قراردارد و همان وزنه 4 کیلویی موازنه را برهم زده است . بسیاری معتقدند در حال حاضر یک عامل وارد این کارزار شده و کمی کار را سخت کرده است و آن هم بحث افزایش نرخ ارز است که به 27500 هزار رسیده و به نوعی نشان می دهد شرایط اصلاح به این آسانی ها نیز نخواهد بود افزایش نرخ ارز باعث شده تا شجاعت خریداران بیشتر و دل و جرات فروشندهها برای فروش کمتر باشد …
نکته دیگر نیز بارز و روشن است بازار هنوز این گپ دلار ۲۲ تا ۲۷ نیما و بازار را پر نکرده و در هیچ کجای قیمتها تقریباً لحاظ نشده و این قیمت در صورت تثبیت پتانسیل مرحله بعدی رشد دلاری های بازار است البته به شرط اینکه قیمتهای جهانی افت بیش از این نداشته باشند .
همین استدلالات اتفاقات باعث می شود بازار امروز این چنین باشد و لنگرگاه قیمت به شرایط فعلی گیر کرده و به راحتی قیمت ها اصلاح نمی شوند . البته اتفاقات بسیار مهمی نیز وجود دارد که تغییر دهنده این روند هستند .
در این میان اتفاقات و رویدادهای مهم نیز می تواند رخ دهد . به خصوص که این هفته ای که در پیش داریم سه گانه تعیین تکلیف وزرا و اظهارنظرهای آنها، مشخص شدن جهت و مسیر بازارهای جهانی و از این دو مهم تر گزارش های ماهانه مرداد در شرایط بازار موثرند فقط بازهم تاکید میکنیم نمیدانیم ممکن است این اتفاقات اصلا در مسیر رشد مجدد بازار باشند ولی چیزی که هست نباید از اصلاح و درجا زدن قیمت ها ترسی داشت بازار اگر با حجم و با استحکام و قدم های محکم پیش برود حتی اگر با گامهای آرامتری هم قدم بردارد بازار بهتری است و میتوان اطمینان بیشتری به آن داشت
یک نکته این میان باقی میماند و آن سمهای به نوعی دسته هم وزن بازار هستند که رشدی در این مدت نداشتند نمیتوان برای آنها یک نسخه واحد پیچید و اذعان داشت همه رشد میکند خیر به نظر گزارشهای ماهانه و انتشار آن می تواند در این گروه موثر بوده و شرایط خوبی را رقم بزند و کمک کند تا بازار سهم های خاص و به قیمت این دسته را پیدا کند بازار برای رشد در این گروه باید دنبال دلایل بنیادی باشد و جریان پول به تنهایی عاملی برای رشد آنها نخواهد شد این دلایل و ایجاد این جریان می تواند در گزارشهای ماهانه و کلام احتمالی وزرا بروز کند
و اما سراغ بازار برویم که امروز خوب اغاز کرد خوب که میگوییم انصافا فراتر از انتظار بود و خوب پیش رفت و هر چه گذشت عرضه ها کمی بیشتر می شد تقریبا از ساعت 11 به بعد بود که عرضه ها در بازار شدت گرفت و کار بازار سخت شد . به نظر بازار حتی اگر در این نقاط کمی درجا بزند و چند روزی بایستد اتفاق عجیبی نخواهد بود البته همه چیز به همان وزنه 4 کیلیونی باز میگردد و باید دید دلار چه میکند …
و اما در بازار چه خبر است …
پتروشیمی های بی رقیب
در پتروشیمی ها شاهد صعود جانانه سهام این گروه بودیم رشد قیمتی بسیار خوب و انتظار برای گزارشات مثبت ماهانه سبب شده تا این گروه همچنان صدر نشین باشد
غول متانولی بازار یعنی زاگرس با رشد خوبی همراه شد سهم با شکست مقاومت 24 هزار تومانی به سمت سطوح26 الی 28 هزار تومان حرکت خواهد کرد رشد قیمت دلار انتظارات را از این سهم حسابی بالا برده و سهم در مسیر رو به رشد خوبی قرار دارد سهم بتواند مرداد خوبی بدهد 6 ماهه خوبی در انتظار اوست تیر با فروش 16423 میلیارد ریالی مواجه بود و 213 هزار تن با نرخ ۷۲,۲۴۹,۷۵۰ ریالی فروش داشته است
4 ماهه 71386 میلیارد ریال بوده مدت مشابه سال قبل 29308 میلیارد ریال بود
در نماد اریا ساسول سهم از سد قیمت های 12 هزار تومانی هم عبور کرد انتظارات بالای سود سازی از سهم سبب شده تا اریاساسول با موقعیت خوبی همراه و بتواند نوسانات مثبت داشته باشد البته سهم رشد بالایی نیز داشته و هر چه قیمت سهم به سطوح 14 هزار تومان نزدیک شود عرضه ها هم بیشتر خواهد شد
شپدیس حالا از قیمت های 16 هزار تومان هم عبور کرد همانطور که اشاره داشتیم سهم هدف قیمتی 18 هزار تومانی داشته وب ا فرض سود 3000 تومانی سال مالی جدید خود و پی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم همین سطوح اعلامی خواهد بود سهمی که به زودی بودجه سال مالی 1401 خود را اعلام خواهد کرد
فارس در یک گزارش خوب 1351 ریال سود محقق کرده است حدود 385 هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده است به نظر فارس کف قیمت 1200 را بااین گزارش می بندد و میتواند گزینه خوبی برای میان مدتی ها باشد این سود یعنی سال بعد 1800 ریال سود برای فارس عجیب نیست
در مورد پتروشیمی ها بین پر ریسک ها فکر میکنیم شصفها شپترو گزینه های جالبی باشند شغدیر را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید برخی معتقدند پارس گران است ولی خبر تجدید تایید شود اتفاق مهمی برای سهم است و شهریور به افزایش سرمایه می رود
صفوف در هم تنیده خودرویی ها
در خودرویی ها نظر وزیر جدید احتمالی صنعت مبنی بر عدم قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد امید هایی برای ازاد سازی خودرو یا حداقل تغییر فرمول نرخ گذاری شده است البته عقب ماندگی این گروه از باقی بازار هم میتواند جالب باشد .
در ایران خودرو سهم به سمت قیمت های 240 و با شکست این سطوح قیمت های 260 و 280 تومانی می رود سهمی که اوضاع بنیادی خوبی نداشته و تنها امیدش به ازاد سازی نرخ خودرو و تحولات از این طریق می باشد فعلا لیدری در اختیار این سهم است البته گزارش های تیرو خرداد خودرو سایپا هر دو خوب بود .
خبهمن همچنان با حمایت های عالی در روندی صعودی به پیشتازی خود ادامه می دهد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و اوضاعش با بقیه خودرویی ها متفاوت است سهمی که تا قیمت های 180 تومان فعلا بالا رفته و پس از ان باید در انتظار تیک اف بعدی سهم ماند
سایپا باید به استقبال قیمت های 220 تومانی برود مقاومت قوی که انتظار افزایش عرضه ها را داریم اما اگر سهم تاب اورده و از این سطوح عبور نماید مهمان قیمت های 260 تومانی خواهد بود سایپایی که وضعیت عملیاتی بهتری داشته و با زیان کمتری همراه می باشد
خپارس هم با دید نوسان شرایط بدی را ندارد و میتواند جالب باشد .اصلاح قابل توجهی از قیمت 500 تومان تا 100 تومان طی یک سال اخیر داشته و با تحرکات مثبت گروه خودرویی این روزا پر حجم داد و ستد میشود . در خمحرکه نیز شرایط خوب است اصلاح خوبی کرده چارتیست ها به سهم واکنش دارند . برگشت روند و حفظ حمایت داینامیک در ماه اخیر. میانگین 200 روزه سهم حوالی مقاومت 570 است که میتواند اولین واکنش سهم به این محدوده باشد و کف سهم 385 می باشد.
تک پر های سیمانی
این روزها در سیمانی ها برخی سهام این گروه با رشد بسیار خوبی با صفوف خرید قوی به رشد خود ادامه داده و به تک پرهای سیمانی معروف شده اند
در سیمان شرق رشد سهم ادامه داشته و سهم به سمت قیمت های 1000 تومانی می رود ارزش ذاتی بالای سهم و سرمایه گذاری های ارزشمند در شرکت های زیر مجموعه حتی می تواند قیمت های 1100 و 1200 تومان را به همراه داشته باشد
سیمان شمال هم توانست به قیمت های 1100 تومانی برسد این سهم در سطوح 920 تومان به دلیل ارزش بازار بسیار پایین و سود سازی بالا معرفی شده بود سهمی که اگر در قیمت های بالای 1100 تومان تثبیت شود تا سطوح قیمتی 1250 تومان رشد می کند
سیمان خوزستان این صادراتی سیمانی ها توانست با صف خرید از قیمت های 2800 تومان عبور نماید در این سهم باید در انتظار قیمت های 3200 تومان بود سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد سود خوبی در انتظارش می باشد این سهم به دلیل افزایش شدید نرخ فروش صادراتی به نظر می رسد در صورت تثبیت در قیمت های بالای 2800 تومان یک موج صعودی دیگر داشته باشد
سهگمت نیز شرایط بدی را ندارد انصافا شرایط خوبی در گزارش داشت سهگمت در 3 ماهه در سود عملیاتی 411 ، سود خالص 323 میلیارد ریال محقق کرده و سود هر سهم 443 ریال بود.در۶ماهه سود خالص ۹۵۱ و سود عملیاتی ۱۰۶۵ میلیارد ریال بوده است . در ۶ماهه به سود ۱۳۰۵ ریالی رسیده است .سهگمت در 3 ماهه سود هر سهم 443 ریالی را داشت. امسال 3000 ریال سود دارد و به نظر قیمت هم بد نیست البته ارزان هم نیست سشرق و سپاها را هم باید زیر نظر داشت
احتمالا امروز اعلام می شود که سیمان ابیک راهی بازار می شود و این خبر برای سفارس خبرخوبی است و میتواند به روند بهبود سهم کمک کند و خود گروه نیز احساس میکنیم اگر گزارش های عجیبی در ماهانه ندهد شرایط خوبی را خواهند داشت ولی در کل خبرعرضه اولیه با دید میان مدت روی این گروه اثرات مثبت خواهد داشت
بانک های پر پول
در نمادهای بانکی شاهد رشد قیمتی ادامه دار و روند مثبت به خصوص در غول های بانکی بودیم
در بانک صادرات سهم عالی عمل کرده و به سمت سطوح قیمتی 260 تومان می رود فردا این سد قیمتی شکسته شود سهم مهمان قیمت های 280 الی 300 تومانی خواهد بود وضعیت بانک صادرات مثبت بوده و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد و هم اصلاح و هم کف قیمتی خود را تاچ نموده بود
در بانک پارسیان سهم به سمت عبور از قیمت های 300 تومان می رود این سهم با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه و در موقعیت خوبی قرار گرفته است سهم یکه تارگت های 320 تومانی داشته و اگر فروش سهام اپالش نهایی شود رشد قیمتی بیشتری خواهد داشت فعلا وضعیت بنیادی سهم تعریف دارد نبوده و در 3 ماهه زیان شناسایی شده است
بانک سامان به دلیل شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی که البته توسط خود بانک شفاف سازی شده بود و رسیدن به کف قیمتی با اقبال و رشد همراه شده است بانک سامان به سمت سطوح 1000 تومانی در پیش بوده و همچنان جز بانک های نوسانی خوب بازار می باشد
پالایشی ها در روندی قوی
در پالایشی ها فشار عرضه ها بالا بود اما روند همچنان مثبت دنبال شده و پالایشی ها در وضعیت خوبی قرار گرفته اند. گزارش های 3 ماهه این گروه میتواند مورد توجه باشد و همین عاملی برای توجه بازار به این گروه شده است در مورد پالایشی ها شپنا را جالب میخرند ولی تا وقتی یک گزارش قانع کننده و نهایی ازاین گروه نرسد نمیتوان چیزی گفت با این حال افت نفت کمی کار را سخت میکند ولی رشد نرخ دلار جبران کننده است این گروه بعد از یکی دو روز استراحت دوباره پر توجه خواهد شد .
شتران این روزها خریداران خوبی پیدا کرده است روند کاملا حمایتی بوده و پول های داغی وارد سهم شده است به نظر می رسد شتران تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان رشد داده شود و سپس متعادل شود سهم در سال مالی قبل سود سازی بالایی نداشته و امیدش به امسال می باشد
در شپنا سرعت رشد سهم گرفته شده و عرضه ها سبب شده تا سهم متعادل شود بعید نیست اگر بازار منفی شود شپنا مجددا وارد فاز اصلاحی شود فعلا سهم برای رشد تا قیمت های 1600 تومان نیاز به حمایت های قوی داشته و نیاز به ورود جریان های نقدینگی قوی دارد
شبریز منفی بود سهم رشد خود را کرده و به قیمت های هدف 4000 الی 4200 تومانی رسیده است رشد بیشتر سهم منوط به اخبار مثبت و قوی دارد اخباری از جنس عرضه سهام پتروشیمی تبریز فعلا روند سهم با نوسانات ارامی دنبال می شود
چهارگوشه بازار
فولاد مبارکه همچنان در شکست قیمت های 1250 تومان مشکل دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد بیشتر را در پی خواهد داشت تنها ترس بازار از گزارش ماهانه شرکت بوده و تاثیرات برق در کاهش تولید و فروش به همین دلیل فعلا سهم با مقاومتش در جدال است
فملی هم با این بازارهای جهانی افت با این که نرخ 9هزار را پس گرفت ولی خبر افزایش سرمایه زهرمارش شد !! نگذاشت یک روز شرایط خوبی را داشته باشد در مورد فملی با دید میان مدت و کمی اصلاح و رفتن به افزایش سرمایه میتواند جالب باشد
خبرهایی در خصوص برنامه مزایده بخش بزرگی از اموال مخابرات سبب شد تا این سهم با رشد قیمتی به سطوح 1000 تومان برسد عرضه ها در سهم کمی بالا بوده و فردا روز مهمی می باشد شکسته شدن قیمت های 1000 تومان سهم را تا سطوح 1100 الی 1200 تومان با رشد همراه خواهد ساخت
شدوص را در قیمت های 2200 تومان معرفی کردیم سهم با رشد 10 درصدی مقاومت 2400 تومانی را شکسته و به سمت هدف قیمتی 2600 تومانی می رود رشد شدید قیمت فروش محصولات شرکت سبب شده تا انتظار برای سود بالای 500 تومان در سهم شکل و سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شود
شرایط خوبی را در گروه سنگ آهن داریم. در گروه سنگ آهن کگل گزارش های محافظه کارانه از سود داشت و به نظر امسال با غیرعملیاتی ها 3000 ریال سود را دارد در گروه سنگ آهن افت قیمت جهانی روی گروه تاثیر منفی خواهد داشت ولی حیات و ممات این گروه به نرخ شمش وابسته است . کنور قیمت و سود خوبی را دارد ولی این صف با این نرخ جهانی کمی عجیب است . معتقدیم شرایط خوبی را در گروه سنگ اهن داریم ولی کمی اصلاح به سراغ این گروه می اید. هلدینگ های این گروه را بیشتر می پسندیم به نظر وامید با این سود و این جریان سود اوری میتواند مورد توجه بیشتری باشد . وامید در 6 ماهه با سرمایه جدید به سود 913 ریالی رسیده است به نظر 1300 ریال سود را بتواند محقق کند برخی نیز از بودجه 1260 ریالی در خود شرکت صحبت میکنند دراین گروه روی ومعادن هنوز بیشتر بهتر امیدواریم و فکر میکنیم میتواند قیمت های بهتری را داشته باشد از ومعان زمزمه یک عرضه اولیه از زیر مجموعه ها به گوش میرسد در مجموع بین اعضای گروه ریسک ومعادن را کمتر می بینیم .
البته اپال هم امروز در 5% بود و خوب مثبت بود طبق برخی خبرها در دو هفته پیش رو فولاد سبزوار راهی بازار می شود و میتواند شرایط خوبی را در پیش داشته باشد . این خبرخوبی برای اپال هم خواهد بود و شناسایی سود خواهد داشت به طور کلی اپال نه این که ارزان باشد ولی خبرهای خوبی را طی روزها و ماه های اتی دارد .
رمپنا هنوز نتوانسته صورت های مالی 12 ماهه تلفیقی را ارائه دهد و به نظر با ارائه ان بازارمیتواند حس بهتری به مپنا بگیرد فکر میکنیم مپنا شرایط خوبی بعد از صورت های مالی تلفیقی داشته باشد . دراین گروه بترانس هم کم کم مورد توجه بازار قرار گرفته است فروش ویلای سرخرود اتفاق بسیار مهمی برای بترانس است و میتواند جالب باشد .
تیپیکو را در گروه دارو زیر نظر داشته باشید به نظر میتواند شرایط خوبی را داشته باشد . گزارش مرداد برخی سهم ها را باید بیشتر زیر نظر داشت که گروه دارو یکی از انهاست احساس میکنیم میتوانند شرایط خوبی را در گروه دارو داشته باشیم و ببینیم . در این گروه درازک گزارش جالبی را برای مرداد زده است تیرو مرداد خوبی داشت خرداد 769 میلیارد ریال شد و تیر با رشد چشم گیر 920 میلیارد ریال بود و مرداد ۹۵۲ میلیارد ریال بود
۵ماهه ۳۹۹۶میلیارد ریال فروش زد که مدت مشابه قبل این عدد۲۷۴۴ میلیاردریال بود به نظر این سهم را زیر نظر بگیرید شرایط جالبی را دارد
سرمایه گذاری ها نیز شرایط خوبی را دارد . رضوانی فر در روز اخر تقریبا وزارت برکنار شد حالا شستا اسیر جریان های سیاسی شده است ولی در مجموع سهم با شرایط خوب و خاصی در گزارش زیر مجموعه ها مواجه است از تاپیکو که زمزمه تقسیم 1900 ریالی را دارد از صبا که سهم در یک گزارش خوب در ۱۲ماهه ۱۹۰۳ ریال سود محقق کرده است . ۸۵۶۶ میلیارد تومان سود خالص واقعا صبا خود در این قیمت ها شرایط خوبی را دارد . با دید کمی میان مدت تر ومهان و وسپه و البته وسکاب میتوانند زیر نظر باشند وبشهر با دید نوسان و برخی دیگر از سهم های خاص نظیر وخارزم و ونفت هم شرایط خوبی دارند با دید کمی صبر وغدیر و ونیکی گزینه های خوبی هستند انصافا ونیکی سود اوری خوبی را رقم می زند و میتواند جالب باشد .
به نظر گروه ساختمان هم شرایط خوبی را دارد. شاخص گروه ساختمان یک رشد خاص را در پیش دارد و باید دنبال گزینه های خاص بود در این گروه گزینه های خوب را بارها گفته ایم ثبهساز ثاخت ثامید 3 گزینه خوب و خاص ایم گروه هستند و البته بین انها ریسک ثاخت را کمتر می بینیم . به نظر در این گروه کیسون هم با توجه به شرایط خاصی که دارد و خبرها میتواند مورد توجه باشد کیسون را هم با دید میان مدت تر و رفتن به افزایش سرمایه زیر نظر داشته باشید .
در بین شرکت های خاص تپمپی را جالب میخرند . سهم شرایط خوبی را گرفته است تلفیقی تپمپی را هم باید در نظر گرفت ولی در ۱۲ماهه ۲۱۳۰ریال سود محقق کرده است به نظر نوسانی هم شرایط خوبی دارد
در بازار شساخت و حفاری هر دو جالب هستند . به نظر با رشد فعلی بازار میتوانند مورد توجه بیشتر باشند به خصوص شساخت که خبرها و تحولات سود اوری در زیر مجموعه ها بیشتر به چشم می اید در مورد شساخت شرایط خوبی را برای یک بازی نوسانی داریم.
چدن هم این روزها مورد توجه است چدن یکی از شرکت های خاص این روزهای بازار است که اصلاح خوبی را هم داشت رشد سود فسازان به این سهم کمک میکند و خود او هم جریان خوبی گرفته است


