جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 20 مرداد 1400

گزارش بازارامروزچهارشنبه 20 مرداد 1400

نوید خاندوزی
آگوست 11, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 20 مرداد 1400

شجاعت ارزی !

بازار این هفته یکی از خاص ترین و بهترین هفته های خود را داشت تا تابستانی داغ برای بازار سپری شود و صد البته در سالگرد سخت ریزش بازار شرایط خوبی را داشته باشیم تا کمی حس تلخ و ترس ناشی ازاین موضوع هم فروکش کند . البته روشن و مشخص است که بازار سرمایه با دیدن اتفاقات نرخ ارز در خرید ها شجاع شده و دوباره موج بخر بخر به راه افتاده است ! نمیدانیم چرا  برخی از گذشته  فرار میکنندولی از دید ما این روزها اتفاقا  باید گذشته  را  بیشتر مرور کرد نه به خاطر این که این روزها  شبیه  قبل است خیر به هیچ وجه ! بلکه بدانیم چه اتفاقاتی رخ داد و از ان جلوگیری کنیم .

امروز یا به روایتی دیگر دیروز سرآغاز سقوط تلخ و سنگین بازار سرمایه بود که 10 ماه طول کشید و در چنین روزهایی بود که بازار شرایط تلخ ریزش خود را آغاز کرد .قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که یکی از عزیزان و مدیران دیروز که از کلمه سالگرد نوشتیم پیام داد که چرا اینقدر این واژه سالگرد را تکرار می کنید چیزی بوده که تمام شده و رفته !! اما معتقدیم حالا که شاید بتوانیم بگوییم تقریباً از نیمه های خرداد این دوره ریزش به اتمام رسیده و تمام شده ، این دوره را باید اتفاقاً به عنوان یک شکست بزرگ برای بازار به خوبی بررسی ، تجزیه و تحلیل و واکاوی کرد و از آن درس های بیشتری برای روزهای پیش رو گرفت.

شاید اولین پرسش و اولین چیزی که به ذهن هر کسی می رسد این است که چی شد که این شد و به قولی !این چه بلایی بود بر سرمان آمد !!  فارغ از بی تدبیری دولت و بی تعارف کثافتکاری برخی افراد در پروژه کردن و بالابردن سهم ها  و این اتفاقات و حاشیه های دیگر . به نظر عوامل دیگری هم وجود داشت که در این موضوع تاثیرگذار بود که  در اینده هم تا حدودی با این جریان ممکن است دست و پنجه نرم کنیم و شاهدش باشیم.  نتیجه به وجود آمدن این بحران چه در صعود و چه در نزول محصول خوش بینی مفرط و یا بدبینی مفرط بود  که آن هم نتیجه بی تحلیلی اکثریت بازار بود . همچنین در کنار این مورد جریان پول دیوانه‌وار و بی حساب و کتاب و نبود و بستر لازم برای جذب آن و در نهایت حاشیه هایی که عرض کردیم ،نظیر بی تدبیری دولت اتفاقات خاص و کارهایی که برخی در بازار انجام دادند باعث بروز چنین شکست بزرگی در بازار شد که ان صعود عجیب و آن ریزش سنگین را رقم زد
ولی جان کلام این است  که به نظر در هر دو اتفاق چه در صعود چه در نزول خوشبینی و بدبینی مفرط  نقش بسزایی داشت…

حقیقی و حقوقی هم نداشت این خوشبینی و بدبینی و بی تحلیلی اکثریت جامعه بورسی را در برگرفته بود.  به هر حال در مقطعی خوشبینی که خود را در تارگت عجیب نرخ دلار و نرخ های عجیب قیمتها و جریان های عجیب و سودآوری و … نشان می‌داد بازار را به آن شکل انداخت و درست در نزول هم بدبینی مفرط نسبت به نرخ ارز اظهار نظر در مورد دلار و پیش بینی برخی بی علم و بی دانش به افت آن تا ۱۵ هزار تومان و البته شیطنت هایی که این میان وجود داشت صعود و نزول عجیب بازار را رقم زد و  میبینیم جای خالی تحلیل در این خوش بینی و بدبینی خالی بود…

این موارد را بیان کردیم تا به یک نتیجه برسیم…  در مقطع فعلی نیز دوباره ممکن است این خوش بینی مفرط سراغ بازار بیاید یکبار نتیجه این موضوع روشن شده و نتایج آن هم خیلی دور از دسترس نیست به نظر چه برای حقیقی و چه حقوقی های ما ، تجزیه و تحلیل و پایبند بودن به استراتژی ها و خط مشی هاست و صد البته پرهیز از جو زدگی مهمترین رویداد است که باید در این روزها دنبال کرد البته بازار تازه آغاز یک مسیر و راه صعود است اما باید در این مسیر دقت کافی را داشت
در مورد جریان نقد و هدایت آن نیز  این مورد باید توسط مسئولین اجرایی صورت گیرد یکی از ایرادات بزرگ و رویدادهایی که باعث می‌شود باران رحمت خداوند آنها تبدیل به سیل های عجیب و مخرب شود این است که مسیر آب به درستی هدایت نشده و برای آن برنامه ریزی صورت نگرفته است
این مسئولیت به عهده مسئولین است  که اگر بارات بارید تبدیل به سیل خانمانسوز نشود …

 

و مورد آخر دوباره بازار مثبت شد و سر کله شاخ های مجازی پیدا شد  ! ظهور و بروز پهلوان پنبه های مجازی  که همه هم گرگ وال استریت بازار سرمایه هستند ؟!! و چه جالب که با ریزش شاخص نبوده و حالا دوباره وارد می شوند !  خیلی پیچیده نیست احتمالا  بازی از نو آغاز می شود دوباره  سیگنال دوباره  پروژه و دوباره ها دوباره ها !!
عزیزان و دوستان و همراهان برای پول خود برای وقت خود برای زمان خود ارزش قائل باشید وقتی در یک بازاری وارد میشوید معمولاً گفته می‌شود سراغ کسانی بروید که حداقل شناخته شده باشند و کسب و کار آنها با بشکن و بالا بنداز ی جمع نشود
در مورد این دوستان و عزیزان سازمان بورس هر کاری بکند باز هم نمی‌تواند جلوی انها را بگیرد حضور انها به مانند  ذرات معلق در  هواست که نمی شود جلوی آن را گرفت البته باید هدایت شود اما به هر حال به نظر ساماندهی این فضا یکی از الزامات است اما این فراز و فرود اخیر به همه نشان داد که شنونده باید عاقل باشد
هر حرفی را قبول نکنید ! تجریه این موضوع را دیده اید !  قطعاً برخی  برای جیب شما کیسه دوخته اند و شما  باید مراقب و عاقل باشید
نکته آخر پروژه بازی … بسیاری از کسانی که این روزها در بازار آه و فغان زیانهای سنگین سر می‌دهند به این دلیل است که در سهم هایی گرفتار شدند که پشت آن جریان پولی زده و برده و آنها گرفتار این زد و بند شدند .  عزیزان شما تجربه این مدت را دارید که به اندازه چندین سال تحصیل و دانش و کلاس بازار است . به راحتی دوباره اسیر این اتفاقات و جریانات نشوید برای هر لحظه و هر تصمیم خود دلایل دقیق و روشن داشته باشید …

اما کابینه. امروز نمیخواهیم خیلی در مورد این موارد  صحبت کنیم ولی معتقدیم تیم  اقتصادی باید ابتدا  برنامه ها و نظرات  را  بگویند تا در مورد انها  قضاوت کرد . سعی میکنیم در این چند روز و شنبه و یکشنبه و باقی روزها مفصل تر در مورد این موضوعات صحبت کنیم  ولی بازار فعلا چشمش به دلار است که بی وقفه در حال تغییر و شرایط خاص است  …

و اما سراغ  بازار برویم  … امروز بازار خوب اغاز کرد ولی طبق عادت چهارشنبه ها کمی صبر کرد و ایستاد ببیند چه می شود و خرید ها  را  کم حجم کرد و بعد  بابازشدن  دلار و بازار دوباره اتش خود را اخر وقت  روشن کرد و اوج گرفت تا اخر هفته خوبی برای بازار باشد  . اخر هفته  پر خبری را داریم  داغ و پرخبر

و اما در بازار چه خبر بود  …

فولادی های شاخص شکن

در فولادی ها رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم سهامی که توانستند به خوبی با رشد قیمتی و صفوف خرید در هم تنیده بازدهی مناسبی داشته باشند

در فولاد هرمزگان این سهم با صف خرید سنگینب ه سمت سطوح ارزش ذاتی خود در حرکت است رشد شدید قیمت اسلب چه در  بازارهای داخلی چه جهانی سبب رشد خوبی در سهم شده است سهمی که ارزش ذاتی 2000 تومانی دارد

فولاد ارفع به قیمت های 1800 تومان نزدیک شده است کم کم سهم باید به تعادل برسد با قیمت های 1800 تومان را در صورت مثبت ماندن جو بازار شکسته و به سمت قیمت های 2000 تومان صعود نماید شنیده می شود سهم امسال سود 300 تومانی خواهد داشت

فولاد مبارکه هم با وضعیت خوبی همراه شد سهمی که تا قیمت های استانه 1250 تومان که مصادف با مقاومت قوی سهم است رشد داشته و شنبه روز بسیار مهمی برای سهم می باشد رشد بیشتر سهم منوط به حجم سنگین معاملات در قیمت های بالای 1250 تومان بوده تا سهم راهی سطوح قیمتی 1400 تومان شود

شاخص سواری پتروشیمی ها

در نمادهای پتروشیمی صعود دلار به سطوح بالای 26 هزار تومان سبب شده تا همچنان پتروشیمی ها در مدار صعودی و رو به رشد قرار داشته باشند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود های سنگینی در دلشان نهفته است

در نوری سهم با صف خرید به سمت قیمت های 11 هزار تومانی می رود نوری که شایعات سود بالای 1600 تومان داشته و از سوی دیگر احتمال تجدید ارزیابی و حمایت ها سبب شکل گیری روند قوی رو به رشد در سهم شده است این سهم بازدهی بسیار خوبی طی 2 ماهه اخیر داده است

اوره ساز مشهور بازار پتروشیمی کرمانشاه در قیمت های 4800 تومان متعادل شد شکسته شدن قیمت های مقاومتی فعلی نیاز به محرک قوی دارد این سهم می تواند در صورت عبور از این سطوح تا قیمت های 5600 تومان صعود نماید سهمی که اینده خوبی داشته و رشد قیمتی مناسیب خواهد داشت

آریا ساسول هم صعود خوبی کرد این سهم می تواند تا قیمت های 12000 الی 12500 تومان رشد داشته باشد این سهم به واسطه شایعات سود 2000 تومانی با اعمال پی بر ای متوسط 6 با ارزش خوبی همراه شده است و طی ارزش گذاری ها سطوح 12 هزار تومان و حتی در صورت مثبت ماندن بازار قیمت های 14 هزار تومانی را خواهد داشت

سرمایه گذاری ها و پرواز در ارتفاعات بالا

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رشد و رونق خوبی در سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوالشان هم از نظر سود سازی و هم ان ای وی بسیار عالی است

در بازار  اکثر سهم ها رشد کرده ولی هلدینگ ها به ان اندازه در بازار رشد نکرده اند معتقدیم تاپیکو شستا غدیر میتوانند گزینه های خوبی برای رشد باشند کمی شارپ تر ونیکی را زیر نظر بگیرید دیروز گویا بلوک تاپیکو را ونیکی برداشت و سهم صف شد . صبا هم  امرو صف بود یکی دیگر از زیر مجموعه های خوب شستاست و این سهم نیز میتواند جالب باشد .

ومهان وسپه وسکاب هم گزینه های خوب این گروه هستند

تاپیکو به سمت هدف قیمتی 1800 تومانی می رود امسال سهم در سال مالی جدید خود با سود سازی سنگینش بازار را شگفت زده خواهد کرد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و پتروشیمی های زیر مجموعه اش کولاک کرده اند

ومعادن در قیمت های 1250 تومانی گیر افتاده است مقاومت قوی که شکسته شدنش کار سختی و نیاز به حجم معاملات سنگینی دارد رشد بیشتر سهم را تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان بالا می برد ومعادن امسال سود و ان ای ویش خوب رشدی داشته است

غدیر با صف خرید و اقتداری بالا قیمت های 1600 تومان را رد کرد بارها و بارها به دلیل پتانسیل های بنیادی من جمله سود سازی بالا و عرضه شرکت های زیر مجموعه غدیر را در کف قیمتی یعنی قیمت های 1000 تومان توصیه به خرید داشتیم سهم امروز 60 درصد سود را به ثبت رساند سهمی که تثبیتش در قیمت های بالای 1600 تومان به شرط شکسته شدن شاخ شاخص تا سطوح 1800 الی 2000 تومانی صعود می کند

در شستا  با این  انتخاب در وزارت کار باید دید چه می شود کار شستا کمی سخت  شده است !

صفوف در هم تنیده پالایشی ها

در نمادهای پالایشی صفوف خرید در هم تنیده از یک سو و خبرهای مثبت از سوی دیگر به خصوص احتمال مثبت بودن ماهیت گزاشات این شرکت ها در 3 ماهه سبب شده تا پالایشی ها با اقبال همراه شوند

در شپنا سهم به سمت تارگت 1400 الی 1450 تومانی در حرکت است سهم سود سازی خوبی دارد اما عرضه های سنگین هم در پیش روی سهم است به خصوص در بازار شنبه که این سهم به مقاومت خود نزدیک می شود پس روز شنبه روز مهمی برای شپنا در مصاف با مقاومتش خواهد بود

در شبریز سهم قیمت های 4000 تومان را ثبت کرد سهم در سوطح 3200 تومان به واسصطه شایعات سود 700 تومانی برای امسال و سود 550 تومانی سال قبل و عرضه پتروشیمی تبریز معرفی شده بود سهم نشان می دهد به تارگت خود رسیده و در رنج 4000 الی 4200 تومانی زمان سیو سود فرا رسیده است

شتران هم رشد خوبی داشت عرضه ها امان سهم را بریده اند سهمی که مقاومت 1050 تومانی داشته و عبور از این سطوح برای سهم کار سختی است سهم سود چندان بالایی برای سال قبل نداشته است و به همین دلیل پی بر ای سهم کشش رشد قیمتی بالایی را ندارد

بانک های خوش نوسان

در بانک ها شاهد روند نوسانی مثبت بوده و سهام این گروه رشد خوبی داشتند سهامی که به نظر می رسد از بازار عقب و یک موج صعودی به بازار بدهکار باشند

گروه بانک از رشد بقیه بازار عقب است و درجا زده و شاید رشد دوباره نرخ ارز و زمزمه تغییرات نرخ ارز پایه این گروه را دوباره در کانون توجه و تعدیلات نرخ ارز قرار دهد دقت کنید نرخ ارز نیمای 23 و 24 هم دیگر کمرنگ می شود در بانکی ها وبملت وبصادر وتجارت هنوز این اتفاق خوب را میتوانند داشته باشند

در بانک اقتصاد نوین سهم رشد خوبی داشت و خود را به قیمت های 520 تومانی رساند سهم تا قیمت های 560 تومان جای صعود دارد این سهم هم تعدیل خوبی دارد و هم با گزارش 3 ماهه و سود سازی بالا انتظارات را از خود بالا برده است

بانک پارسیان هم توانست از قیمت های 280 تومان عبور نماید سهمی که تا قیمت های 300 تومان الی 320 تومان جای رشد را خواهد داشت این سهم وضعیت بنیادی خوبی  ندارد و با زیان همراه شده و تنها امید سهامدارانش به فروش بلوکی سهام اپال و تحولات از این ناحیه می باشد

روند صادرات کمی کند شده است اما تثبیتش در قیمت های بالای 220 تومان سبب شده تا بازار انتظار رشد سهم را تا قیمتهای 240 الی 250 تومان را داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت توانایی رشد بیشتر و شکسته شدن سطوح فوق را دارا می باشد

چهارگوشه بازار

سفارس در سیمانی ها عالی بود سهمی که شایعات مثبت خوبی دارد در این بازار مثبت بعید نیست عرضه سهام سیمان ابیک هم قطعی شود سهم به سمت قیمت های 2800 تومان می رود این سهم در قیمت های 1800 تومان به واسطه سود سازی خوب و محدوده 230 الی 240 تومانیش معرفی شد

در نمادهای تایر ساز پارتا با شایعه افتتاح خط تولید جدید و افزایش 20 هزار تنی به محصولاتش همراه شده است سهم سهم امسال 500تومان سود و ارزش ذاتی بالایی دارد مضافا این که شنیده می شود ب توجه به مالکیت مدیریتی در شرکت یزد تایر رایزنی هایی برای فروش بلوکی این شرکت دارد به نظر می رسد پارتا به سمت قیمت های 3200 الی 3500 توماین برگشته و کف سازی خوبی کرده باشد سهم جز جا مانده های بازار می باشد

ملی مس هم خوب بالا اماده است سهمی که تا قیمت های 1600 تومان تارگت دارد رشد سهم ارام و پیوسته است سود 220 تومانی براحتی در سهم محقق می شود اما به نظر می رسد کم کم با نزدیک شدن سهم به قیمت های 1600 توماین فروش و تعویضش مناسبتر باشد هر چه سهم به قیمت ها و تارگت های عنوان شده نزدیک تر شود عرضه ها بالاتر می رود

کگل منتظر گزارش ماهانه است ولی به نظر عرضه 2 الی 3 زیر مجموعه این سهم امسال در بازار خبرخوبی را رقم میزند در معادن و کگل هر دو قابلیت های خوبی را در بازار دارد . کگل را با دید میان مدت و معادن را کمی با دید کوتاه مدت تر زیر نظر بگیرد نکته ای که در ومعادن وجود دارد و کمتر کسی به ان توجه میکند شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به زودی راهی بازار می شود خبرخوبی برای سهم است . در مورد ومعادن بازهم میگوییم سهم امسال 3000 ریال سود محقق کرد

زمزمه حذف ارز 4200  یکی از نکات مهم  بازار است  . در بین سهم های خوب و روتین دارویی هم دتماد دارو دالبر دلر گزینه های قوی این بازار و این گروه هستند .والبر را هم زیر چشمی نگاه کنید و زیر نظر بگیرید تا دوباره ان را بررسیو زیر نظر داشته باشیم .

گروه غذایی شرایط خوبی را دارد  . در این گروه به نظر دو سهم غبشهر و غدیس میتوانند قابلیت های خوبی را داشته باشند . بهپاک را هم زیر نظر بگیرید در خرداد به 625 میلیارد ریال رسیده و نرخ ۷۱,۹۱۶,۶۹۴ ریال بود !!تیر به 876 میلیارد ریال رسید و رشد کرد و نرخ با رشد ۷۹,۹۶۲,۳۸۶ ریال شد
7 ماهه 3556 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه 2533 میلیارد ریال بوده است این سهم را هم میتوان بیشتر زیر نظر گرفت . البته در این گروه به نظر روی غدیس و غبشهر میتوان شرایط خوبی را داشت

امروز کیسون  بازی خاصی داشت و مثبت شد  به نظر سهم میتواند  فضای خوبی را داشته و برای یک نوسان مورد  توجه  باشد ارش بازار 4 هزار میلیارد تومانی برای این  سهم کمی پایین است

در بین شرکت های خاص بازار رمپنا علی ابادی را در سمت وزارت نیرو نمی بیند و به نظر کمی خاص شده است و ممکن است  از هفته  بعد چالش براگیز باشد  .

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم