[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
جدال ریز و درشت ها …
بازار امروز هم بین ماندن و رفتن و مثبت و عرضه ها گرفتار بود و بازهم به نظر خوب عمل کرد . بازار مسیر خود را پیدا کرده و میتواند شکل خوبی از تحولات را به نمایش بگذارد . اگر شوک منفی و خاصی از سوی دولتمردان تازه کار و سیاسون به بازار وارد نشود به نظر میرسد بازار سرمایه نه با سرعت قبل بلکه با رفتار معقول و ارام و منطقی به پیش می رود .یکی از بزرگترین مشکلات فعلی بازار این است که هنوز ان تفکرات قبل و خاطرات شمال خوش گذشته در ذهن بازار باقی مانده و چون این روزها را با ان روزهای خوش مقایسه میکند در تحلیل ان دچار تناقص می شود و باعث بروز رفتارهای عجیب می شود . یکی از مهم ترین انها سرعت رشد بازار است و دیگری این تقابلی است که به ظاهر ایجاد شده و بازار را به دو بخش تقسیم کرده است …
این روزها در بازار این بحث کوچک و بزرگ، شاخص های هم وزن و کل و … خیلی باب شده و بسیاری از عدم رشد متوازن بازار گلایه دارند . نکات تحلیلی ریز و درشتی در این موضوع وجود دارد . مدتها پیش در مورد بازار این بحث مطرح بود که در مسیر آتی بازار همه شرکت ها با یک فرم و اندازه و ارتفاع پیش نمیروند و در حال حاضر نیز مشاهده میکنیم که بسیاری از شرکتهای بازار مسیر متفاوت تری را از شرکت های دیگر در پیش گرفته و شاهدیم که تعداد بیشتری از نمادها وضعیت متعادل و یا منفی گرفته و برخی سهام ها روند مثبتی دارند .یا ساده تر بگوییم سهم های بزرگ بازار اکثراً روند خوب مثبت و پر حجمی را دارند و سهم های کوچک تر و یا برخی صنایع دیگر خیلی مورد توجه نیستند بسیاری دلیل این موضوع را هنوز درک نکرده و نسبت به آن تحلیل های متناقض ارائه می دهند
مدتها پیش یکی از فعالان صنعت بیمه بیان می کرد بهترین زمان برای فروش بیمه های زلزله بعد از حوادث و زلزله های بزرگ است مثلاً ایشان معتقد بود و بعد از زلزله اخیر در مثلا کرمانشاه حجم فروش بیمه ها افزایش داشت . انها تحلیل میکنند این یک رفتار منطقی نسبت به یک رویداد غیر منطقی بوده
اگر ریزش یک ساله اخیر بازار را آن حادثه بزرگ بدانیم به نظر رفتار فعلی بازار در خرید خاص و وسواسی سهام ناشی از همین موضوع و برگرفته و تاثیر پذیر از همان رویداد می شود
در سالگرد ریزش هم هستیم و باید گفت ریزش سنگین یک ساله اخیر و افت بسیاری از نمادها درسهای بزرگی برای سهامداران داشت که برخی آن را گرفته و درک کردند و برخی دیگر هنوز در حال و هوای آن روزها هستند و فکر میکنند باید همان اتفاقات رخ دهد !! یکی از مهمترین این آیتم ها بی توجهی بازار به ارزندگی یک دارایی بود یعنی در مقطع گذشته بازار با جریان پول همراه شد با سوار شدن بر بر این پول حسابی تاخت رفت و هر چه فکر می کرد می خرید و به ارزندگی دارایی هیچ توجهی نداشت اما نتیجه آن روشن و مشخص شد… اقای بازار سیلی بزرگی به صورت شرکت هایی زد که از این مدار خارج بودند قطعاً رفتار بازار در شرایط فعلی بخشی نشان دهنده همین امر است که به ارزندگی تحلیل بنیادی ،اهمیت جریان های آتی و فعلی سودآوری ، نقد شوندگی ، رفتار سهامدار عمده و … توجه ویژه دارد. این درست دقیقاً شبیه همان رفتار خرید بیمههای حوادث بعد از حادثه های بزرگ است.
نکته مهم اینجا بود که بازار بدون توجه به مولفه های بنیادی داشت اصلاح میکرد ولی خشک و تر را با هم میزد ! در این میان برخی شایسته این اصلاح بودند چون عامل ارزندگی را نداشته و برخی دیگر قیمت های کمتر را لمس میکردند و اشم می ریختند و فریاد می زدند که شایسته این قیمت ها نخواهند بود.
به عنوان مثال نمیخواهم اسم شرکتی را بیاوریم ولی شرکت الف با قیمت 1900 تومان و سود قابل تقسیم ۴۰۰ تومانی در مجمع وسود سال مالی بعد حداقل ۴۵۰ تومانی حداقل از دید برخی پی به ای 3 بود اما بازار کنار بقیه او را هم می فروخت چرا چون بدبین بود ، چون در جو منفی بود چون برخی در گوشش نجوا میکردند دلار ۱۵ هزار تومان می شود و عوامل دیگر … اما با روشن شدن این موارد کم کم تحلیل و قیمت گذاری ارزش پیدا کرد و این سهم ها به قیمت واقعی خود نزدیک شدند مثلا همین سهم 2500 تومان شده … دقیقا رفتار اخیر بازار درسهم های بزرگ به قوی و سود محور که جریان سودآوری قوی و مستمر دارند همین بود که بازار باور کرد تحلیل حاکم است و باید به آن تکیه کرد رشد کرد…
حالا صدا بلند است چرا این تعداد دارایی رشد کردند به نظر دلیل آن روشن است یک عقبماندگی جدی نسبت به ارزندگی و سودآوری وجود داشت که جبران کرد اما از این به بعد شاید برای رشد مولفههای جدیدتری بخواهد… اما حالا سوال این است چرا بقیه رشد نکردند؟! چرا درجا زدند و حتی برخی صنایع کاهشی شدند دلایل متعددی را می توان برای آن ذکر کرد یکی از مهمترین آنها عدم ارزندگی بود یعنی با وجود اصلاح و تمام شرایط منفی اخیر آن قدر برخی ازاین سهم ها عجیب پروژه شده و رشد کرده که اصلاحات اخیر هم به رشد آن کمک نکرده است و در واقع شاهدیم که هنوز هم درجا می زند.
این یک طرف موضوع است که جریان پول های بزرگ که تحلیل را این بار در دستور کار قرار دادند نمیتوانند آن ارزندگی واقعی را در این سهم های کوچک پیدا کنند و پس می زنند البته معتقدیم همه شرکت های کوچک این طور نیستند … بگذریم ….
به نظر یک رفتار دیگر نیز وجود دارد و یک عامل دیگر هم باعث این موضوع شده و آن رفتار یک سال و یا بیشتر سهامداران عمده در این شرکت هاست بگذارید این بار مثال بنیم تا بسیار روشن تر شو د به عنوان مثال خودرویی ها … بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت فعلی سهام خودرویی ها با جذابیت های بازار همخوانی دارد و می توانند به قیمت باشد و رشد کنند اما بسیاری از جریانات پولی سراغ گروه خودرو نمی رود. فارغ از بحث بنیادی و ارزندگی به نظر رفتار سهامداران عمده در این گروه باعث دلسردی سهامداران شده. آنها در دوره رشد بازار در آتش رشد دمیدند و خود سوار پروژهها می شدند درپیک قیمت فروشنده بودند و مردم را تشویق به خرید کردند و درست در مقطعی که باید حامی سهم باشند شانه بالا انداخته و به تابلو نگاه کردند… این رفتار در ذهن سهامدار باقی ماند او از سهم زده میشود . عزیزان کسی که سهمی را با ۵۰ درصد زیان میفروشد به سختی دوباره وارد آن می شود. شک نکنید بی خیالی طی کردن سهامداران این گروه در این رفتار نیز موثر بوده و باعث بی اقبالی به این گروه شده که البته باز هم میگویم معتقدیم بسیاری از سهام های بازار توانایی جبران عقب افتادگی از بخش عمده بازار را دارند اما اسیر این جریانات هستند…
این یکی از موارد بود می توان موارد دیگر را نیز لیست کرد که مثلاً شفافیت این شرکت ها بالا نیست مدیران در اهمیت سهامداران درک درستی ندارند و کمکی به شفاف شدن و بهتر شدن آن نمی کنند مدیران بسیاری از این شرکت ها خود را جدا از مجموعه سهامداران می بینند و تو گویی انگار پیمانکار هستند و امروز بوده و فردا نیستند اما در پایان به این نکته اشاره کنیم که این رفتار نمی تواند خیلی ادامه دار باشد و بازار کم کم گرایش به سمت سهم هایی که از این رشد و موج عقب ماندن پیدا خواهد کرد اما زمان را از دست میدهند منتهی این ارزندگی هم در هر سهمی نیست…
یک نکته را فراموش نکنید و باز هم روی آن تاکید میکنیم تحلیل و جریان سودآوری در بازار مفهوم پیدا کرده و آن بی تفاوتی قبل نسبت به جریان سودآوری شرکت ها از بین رفته و برخی هنوز بر مدار تفکرات قبلی خود حرکت می کنند ، به نظر این موضوع تا زمانی که جریان پول قوی به بازار نیامده الگوی اصلی رشد بازار خواهد بود و بهتر است سهامداران بر همین اصول و احوال برای خود برنامه ریزی کنند.
امروز میخواستیم در مورد دلار و در مورد تصمیم خوب ان لاین شدن خرید صندوق ها صحبت کنیم ولی حرف طولانی شد و این موارد به روزهای بعد موکول می شود.
و اما ببینیم در فراز و فرود امروز چه خبر است …
پتروشیمی ها و یار تازه نفس
در پتروشیمی ها نوسانات مثبت و ارام ادامه داشت امروز پتروشیمی پارس بازگشایی شد سهمی که رشدش می تواند به بازار جو مثبت را تزریق نماید این سهم با بازگشایی خود شرایط خوبی را برای ارزشمندی فارس و غدیر و پارسان رقم زده و به نظر بازی خوبی را خواهد داشت.
در نماد پارس صف خرید سنگین سهم به دلیل تایید افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و اجرایی شدن در شهریور ماه سهم را به سمت قیمت های 20 و 22 هزار تومان می برد سطوح 22 شکسته شود سهم تا قیمت های 24 الی 25 هزار تومانی بالا می رود
جم پیلن که در 3 ماهه نزدیک 500 تومان سود ساخته وشایعات سود 2000 تومانی دارد به سطوح بالای 10 هزار تومان صعود و به سمت قیمت های 12 هزار تومانی می رود سهم در قیمت های 8 هزار تومانی معرفی و تحلیلش نیز با تارگت 12 هزار تومان در سایت قرار گرفت
شپدیس با رشد قیمت فروش محصولاتش در بورس کالا و از سوی دیگر رشد بیشتر نرخ اوره صادراتی با اقبال همراه شده است سهمی که قیمت های 15 هزار تومانی را در هم بشکند سهم تا قیمت های 18 هزار تومان رشد قیمتی خوبی را در پیش خواهد گرفت
در این گروه توصیه به پر ریسک ها روی شصفها و شپترو بود ولی به نظر شبصیر را نیز میتوان اضافه کرد شبصیر تیرو خرداد خوبی را ثبت کرد
در تیر 1922 و نرخ فروش ۶۶۸,۵۹۴ ریال است خرداد 1897 میلیارد ریال و نرخ فروش ۶۶۱,۶۱۵ ریال است اردیبهشت ماه به فروش 1961میلیارد ریال رسیده است در فروردین ماه 1348میلیارد ریال فروش داشته است
4ماهه مجموع به 7130 میلیارد ریال و مدت مشابه به 3075 میلیارد ریال بوده است
فولادی ها و جو مثب
در فولادی ها شاهد جو مثبت خوبی بودیم سهامی که پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهند داشت این گروه پتانسیل بازدهی بالایی دارد
فولاد مبارکه سد قیمتی 1100 تومان را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 1200 تومان در حرکت است رنج قیمتی 1200 الی 1250 تومان مقاومت مهم سهم محسوب شده که شکسته شدنش فولاد 1400 تومانی را به ارمغان خواهد اورد به نظر سهم با این گزارش ها وضعیت خوبی را دارد به خصوص حالا که بحث افزایش سرمایه نیز مطرح است.
خود فولاد با این که فروش های خیلی قوی مثل ماه قبل نداشته ولی به نظر قیمت خوبی باز شد و میتواند بازهم رشد کند و فولاد را ازاین نظر به عنوان یکی از کم ریسک ها زیر نظر بگیرید.
فولاژ به صف خرید رسید سهمی که هم فولاد غدیر ایرانیان هم فولاد شاهرود از شرکت های زیر مجموعه اش در بازار فرابورسس درج شده اند و به طودی عرضه اولیه خواهند شد سهم مقاومت 2000 تومانی داشته و رشد قیمتی بسیار خوبی داشته است به نظر می رسد فردا روز مهمی برای این فولاد ساز باشد
در فخوز بارها بر این سهم تاکید داشتیم همچنین براورد و تحلیل بنیادی و سود سازی 350 تا 400 تومانی از سهم را هم عنوان کردیم حالا با رونمایی از پتانسیل افزایش سرمایه از سود انباشته سهم با صف خرید گارد صعودی گرفته و به سمت اهداف قیمتی 1800 و 2000 تومانی گام بر میدارد.طبق انچه به گوش میرسد افزایش سرمایه 2 مرحله ای بوده و مرحله اول ان حدود 6 هزار میلیارد تومان است و باقی به مرحله دوم می رود . فخوز هم با دید میان مدت و برای فرار از این قیمت ها شرایط خوبی را دارد .
معادن نمونه
در نمادهای معدنی شاهد روند مثبت و رو به بالا بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی را حفظ خواهند کرد
کطبس سهمی که دیروز معرفی شد و پتانسیل سود سازی بالای یدارد با صف خرید همراه شد سهم قیمت های 5600 تومانی را پشت سر بگذارد تا قیمت های 6200 تومان صعود خواهد داشت سهم درست بر سر حمایت 5200 تومان تغییر روند داد
فملی تلاش می کند به قیمت های بالای 1400 تومان بازگردد این سهم وضعیت بنیادی خوبی به همراه شایعات سود 220 تومانی برای سال جاری دارد سهمی که می تواند با رشد قیمتی و شکست سطوح 1450 تومان رشد بیشتری هم داشته باشد به نظر می رسد سهم در این قیمت ها در انتظار فعال شدن محرک بنیادی باشد
کالسیمین به قیمت های 1800 تومانی رسید سهمی که انتظارات از خود را با گزارشات مثبت ماهانه و فروش های عالی بالا برده است اگر سهم ازاین محدوده هم عبور نماید تا قیمت های 2000 تومان رشد خواهد داشت بازار انتظظار سود 300 تومان به بالا را از این سهم دارد
حساب نوسانی بانک ها
در بانک ها شاهد روند نوسانی هستیم بانک هایی که بین سطوح حمایتی و مقاومت خود در حال نوسان بوده و به این روند ادامه می دهند
بانک پارسیان در قیمت های 260 الی 280 تومان در نوسان است به نظرمی رسد این سهم بانکی به دنبال خبری از فروش سهام اپال باشد اگر خبر موثقی در این خصوص منتشر شود سهم جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت اما فعلا روند سهم نوسانی دنبال می شود
بانک اقتصاد نوین هم در سطوح بالای 500 تومان قرار گرفته است سهمی که پتانسیل های بالایی داشته و سود سال 99 بانک متحول و سود 3 ماهه نیز با رشد بالایی همراه شده است ونوین جای رشد تا قیمت های 540 تومان را داشته و جز سهام بنیادی گروه می باشد
بانک سینا به کف قیمتی 280 تومان می رسد بار سهم از این قیمت ها برگشته و به سطوح 420 تومان رفته است به عبارتی وسینا فعلا روند نوسانی را در پیش گرفته است به خصوص این که باز هم فروش بلوکی سهام مخابراتش خریداری نداشته است
خودرویی ها و امید رفع تحریم
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی مثبت هستیم امید خودرویی ها به رفع تحریم ها و گشایشی در برداشته شدن نرخ گذاری خودرو می باشد هر چند انصافا این گروه از بازار عقب است گروه خودرو را کنار بازار بگذارید سایر شرکت ها در بازار حجم خودرو رشد کرده ولی هنوز نگاه ویژه و خاص مثبت به این صنعت نشده ولی دقت کنید قیمت ها همین نقاط درجا میزنند و این ریسک کم این گروه را می رساند . به نظر با این خبرها و اتفاقات این گروه نیز کم کم ا خواب بیدار می شود با دید خرید و صبر خودرو خساپا خگستر خبهمن گزینه های خوبی هستند . ولی توصیه ما بیشتر روی خود سهم های اصلی گروه است .
در ایران خودرو سهم در سطوح بالای 200 تومان به نوسانات ارام خود ادامه می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته اما 3 ماهه امسال توانسته در راستای کاهش زیاندهی حرکت نماید مشکل اصلی این شرکت نرخ گذاری دستوری می باشد که سبب زیاندهیش شده است سهم در قیمت های 200 تا 220 تومان در نوسان است
پارس خودرو از کف قیمتی 110 تومانی می تواند رشد خوبی تا سطوح 120 الی 125 تومانی داشته و نوسانی بدهد این سهم اوضاع بنیادی بهتری داشته اگر تحریم ها رفع شود پارس خودرو منفعت بشتری کسب خواهد کرد
خبهمن ارم ارام به سمت تارگت 150 تومانی در حرکت است سهم خوب توانسته خود را تا قیمت های بالای 140 تومان بالا بکشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظار برای رشد سود سازی و ان ای وی بالا سبب حمایت از این سهم و رشد قیمتی خوبی شده است
چهارگوشه بازار
در سیمانی ها وضعیت مثبت دنبال شد سیمان شرق تا قیمت های 900 تومان رسیده و باید فردا به مصاف قیمت های 920 تومان برود وععده این قیمت ها را داده بودیم سهمی که هم توان تولید بالا و هم سود سازی خوبی دارد قیمت های 920 تومان شکسته شود سهم تا سطوح 1000 تومان هم جای صعود خواهد داشت
در آبسال افزایش شدید نرخ کولر به عنوان محصول اصلی شرکت تعدیل مثبت خوبی را در پیش روی شرکت خواهد گذاشت شنیده می شود امسال سم به سود 800 تومانی خواهد رسید همچنین شرکت قصد دارد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و طرح تولید محصولات جدیدش را اجرایی نماید سهم خوب کف 3600 تومانی را بسته و به نظر می رسد کم کم به این حمایت واکنش مثبت داشته باشد
شبریز امروز تا صف خرید پییش رفت سهم عالی عمل می کند سهمی که به قیمت های 4000 الی 4200 تومان رسیده و این سطوح تارگت سهم می باشند هم شایعات سود بالا برای امسال و هم عرضه سهام پتروشیمی تبریز به عوامل اقبال خوبی در این گروه به شبریز شده اند به طور کلی امروز پالایشی ها را خوب خریدند خبرهای جالبی از گروه پالایش به گوش میرسد البته افت قیمت نفت و شیوع دوباره کرونا کمی کار را سخت میکند ولی در هر صورت پالایشی ها با گزارش های بسیار جالب در 3 ماهه مواجه می شوند . شایعاتی از شبریز 177 تومانی بدون پتروشیمی تبریز صحبت می شود از شپنا از سود 640 ریالی صحبت می شود و به نظر اعداد میتواند جالب باشد . اگر این اعداد به بازار برسد احتمال رشد قیمت ها و ادامه انها وجود دارد که شبریز این موضوع را نشان داد می شود ان را در شراز و برخی دیگر هم دید .
شپلی به یک بازار بالاتر منتقل شده و به نظر اتفاق مهم و خوبی برای سهم است نوسان گیران پر ریسک سراغ این سهم می روند.
وامین تازه وارد هنوز نیامده صف فروش شد به نظر سهم جایگاه خوبی در بازار میتواند پیدا کند ارزش ذاتی سهم حوالی 1800 است و این موضوع در روند سهم میتواند موثر باشد . منفی های فردای سهم قابلیت های خوبی برای رشد دارد .
رمپنا امروز تا صف رفت و خوب معامله شد به نظر رمپنا قابلیت این را دارد که روزهای خوبی با رقم بزند . طی روزهای اتی اغاز انتشار دور جدیدی از صورت های مالی را پیش می بردو انتشار سود 12ماهه تلفیقی نقطه اصلی حرکت سهم است مدیرعامل این شرکت نیز به وزارت نیرو میرودو این هم خبرخوب دیگر سهم است
بترانس هم شرایط خوبی را در گروه برق گرفته به نظر بترانس با دید نوسان و البته کمی نگهداری سهم میتواند جالب باشد
حکشتی امروز با شایعه افزایش سرمایه تجدید رونق گرفت و صف شد به نظر حکشتی را با دید نوسان میتوان همچنان زیر نظر گرفت.
خصدرا هم امروز خوب معامله شد سهم شرایط خاص و خوبی را دارد و با دید نوسان میتواند جالب باشد خصدرا با دید این که به زودی پروژه ها داخلی می شود یکی دو قرارداد و اتفاقات جدید را دارد میتواند مورد توجه باشد .
شیران در بین پتروشیمی ها گزارش بدی ندارد سهم در تیر با فروش 4087 میلیارد ریالی مواجه بوده و نرخ ۳۸۱,۷۶۹,۷۱۷ ریال است . در مجموع 7 ماهه به عدد فروش 32310 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه این عدد 12169 میلیارد ریال بود به نظر میتواند با سود های غیرعملیاتی گزارش های خوبی را بدهد.
ونیکی هم شرایط خوبی را داشت و امروز صف شد سهم خوب معامله می شود و ارزش ذاتی خوبی دارد NAV هر سهم ونیکی 19,458 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 53 درصد می باشد
بجهرم هم با دید نوسان این روزها مورد توجه قرار گرفته بیشتر فاز برق و خبرهای ان روی این سهم موثر است.
قندی ها هم به نظر کم کم مورد توجه قرار میگیرند و میتوانند مورد توجه باشند در این گروه قصفها و قپیرا و قشهد هم شرایط خوبی را دارد.
چدن هم شرایط خوبی را دارد سهم در2 ماهه اول به فروش 608 میلیارد ریالی رسیده خرداد این عدد 481 میلیارد ریال بود و رشد نرخ و مقدار فروش داشته است در تیر هم 506 میلیارد ریال بود . سهم 4 ماهه 1596 و 4 ماهه قبل 876 میلیارد ریال بود ایت سهم و فساان به نظر دست در دست هم میتوانند مورد توجه باشد.
[/ihc-hide-content]


