جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه 13 مرداد 1400

گزارش بازارامروز چهارشنبه 13 مرداد 1400

نوید خاندوزی
آگوست 4, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز چهارشنبه 13 مرداد 1400

نگاه کن من چه بی پروا ! 

شاعر میگفت نگاه کن من چه بی پروا ، چه بی پروا به مرز قصه های کهنه میتازم …
به واقع بازار امروز بی پروا با وجود تمامی اتفاقات و ابهامات یاد گذشته بود و دوست داشت یک باردیگر قصه های قدیمی و کهنه قبل را تکرار کند . ریزش بازار به سالگرد خود نزدیک می شود و حالا در این سالگرد امیدوار است رشد جدیدی اغاز شود او را  به یاد ایام قدیم به رویای پرواز نزدیک تر کند …
بازار با امید زنده است امید به این تغییرات و تغییر روند ها …

امروز بازار در راستای تغییر جهاتی که داشته  یک  روز خاص و خوب را  ثبت کرد و در این بین نقش سهم ها و خبرهای مختلف و البته  انگیزه  برای تغییر روند  زیاد بود . بسیاری بر این عقیده اند که این  رشد سیاسی و بازار نباید اسیر و گرفتار ان  شد و برخی دیگر هم معتقدند از این خاص تر و بهتر نمی شود و بازار انگیزه های قوی بنیادی دارد  از دلار و نقدینگی و از همه مهم تر همین گفتار حمایتی  از بورس است که  بازار را این  طور اتشین مزاج کرده و صد البته  منطق هم باید در ان  حکم فرما شود .

به هر حال  بازار امروز بسیار خوش درخشید و از 1400 هم  گذشتیم تا روزهای تلخ گذشته کم کم  فراموش شود . در میان این همه اخبار مختلف و ریسکهای متفاوت ،  بازار امروز با رفتار خود فریاد میزد که نگاه کن چه شجاعانه و بی پروا به  استقبال  عرضه ها می رود … به نظر بازار در این دو روز به وضوح این شجاعت خود را به رخ همگان کشید که بسیاری آن را ناشی از اتفاقات و تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی می دانند و برخی دیگر این اقبال به بازار را ناشی از ارزان بودن قیمت های سهام به نسبت سایر دارایی ها و همچنین رشد احتمالی سود به واسطه ثبات نرخ ارز  میدانند . بسیاری از کسانی که مرثیه گوی بازار در این مدت بودند و همه جوره منتظر زمین خوردن آن نشستند  استدلال کاهش بازار  را بر اساس کاهش نرخ ارز بیان می کردند حالا نزدیک به 5 ماه سال تقریباً گذشته و نرخ ارز نه تنها کاهش نداشته است بلکه اگر امروز از ده نفر نظرشان را در مورد نرخ ارز بپرسی ۸ نفر چشم‌انداز آن را صعودی می بینند و این درست همان حس شجاعت است که آن مرثیه گوی  سابق را به طرفدار فعلی بازار تبدیل کرده است …

اما یک نکته دیگر در بازار وجود دارد .طی روزهای گذشته شاهد بودیم برخی بسیار انتقاد کردند که چرا فقط شاخص سازها مثبت هستند چرا بزرگان بازار فقط رشد میکنند و دوباره کشتی  سهم های کوچک به گل نشسته برخی این دیدگاه را با بدبینی مطرح می کنند که بله فقط برای رشد شاخص قرار است از این سهم ها حمایت شود اما با پرس و جو تحقیق بیشتر متوجه ایجاد یک رفتار و الگو در بین خریداران می‌شویم . اتفاقات و توفانهای سخت و تلخ گذشته آن رشد و سپس آن نزول عجیب باعث شده تا بسیاری از سهامداران چه قدیمی و چه جدید چه حقیقی و حقوقی ، مبنا را بر اصول سودآوری و ارزش گذاری ذاتی بنا کنند و بر این مبنا حرکت کنند که خانه بسازند که توفان های موقت و رعد و برق  به راحتی آن را خراب نکند
خرید برخی سهم های کوچک و یا به اصطلاح پروژه بازی در بازار به نظر همان حکایت و روایت خانه ای روی آب است که در گردباد اخیر دیدیم که چه اتفاقی و چه بلایی سر این خانه آمد.  بازار و جریان پول دلیل حضورش در این دسته خاص از سهام این است که با توجه به شرایط بنیادی این دسته از شرکت ها جریان قیمت خود را با سود آوری تنظیم کرده و در واقع قیمت فعلی روند سودآوری  را توجیه می‌کند اما این به معنی این نیستکه بقیه شرکت ها به درد نمی خورد و باید آنها را فراموش کرد  … به هیچ وجه  . به نظر اثر  پروانه‌ای بازار بعد از مدتی باعث حرکت جریان پول به سمت آن نماد ها می شود درثانی شاید لازم باشد برخی از آنها اصلاح قیمت بیشتری را نیز داشته باشند اما آنچه که مهم است معتقدیم اکثر این شرکت ها ارزندگی لازم را دارند اما شفافیت لازم را ندارد و این وظیفه مدیران و سهامداران شرکت ها است که اطلاعات دقیق تری از وضعیت صنعت و یا شرکت در اختیار بازار قرار دهد تا به سمت جریان واقعی ارزش یک دارایی نزدیک شود

هر چه بود …

این هفته نیز تمام شده به نظر آخر هفته جالب و جذابی را خواهیم داشت 5شنبه را با مراسم تحلیف و معرفی کابینه و گمانه زنی ها و اظهار نظرها خواهیم داشت تحولات سیاسی خارجی هم موثر است و البته به نظر می رسد جریان بازار برای هفته بعد خود را تا حدودی آماده کرده و این  آمادگی را می‌توان از شجاعت فعلی بسیاری از شرکت ها و سهامداران جدید لمس کرد
حرف آخر برای کمک به بازار سرمایه که در دستور کار و برنامه رئیس جمهور قرار دارد راه‌ها و ابزارهای مختلفی وجود داشته که می‌تواند به بازار کمک کند به نظر دلسوزان بازار سرمایه باید راه‌های مختلف این کمک به بازار را پیش پای  دولت قرار دهند برخی می‌گفتند همین مسیر تجدید ارزیابی که در پارس آغازشده میتواند راه حل موقت خوبی باشد اما به نظر کافی نیست راه های متفاوت دیگری هم وجود دارد که صرفاً جنبه تصمیم گیری داشته و بار مالی خاصی ندارد و صد البته معتقدیم مسیر یک بازی برنده برنده بین دولت سهامداران و بازار سرمایه از جایی آغاز می شود که روند دوباره ورود شرکت‌ها به بازار تشدید شود این ورود شرکت‌ها به بازار می‌تواند جریان پول را دوباره قلقلک داده  و در سوی دیگر درآمد زایی خوبی برای دولت داشته باشد و صد البته در یک الگوی برنده و موفق (نه تکرار ان چه رخ داد )  با افزایش حجم  معاملات مالیات دولت نیز افزایش خواهد یافت و مسیرهای درامدی باز می شود  …

بگذریم و سراغ  بازار برویم که امروز کمی مردد اغاز کرد ولی رفته  رفته هر چه  پیش رفتیم  بهتر شد  امروز بی شک  خبر افزایش سرمیه از تجدید در زیر مجموعه های فارس و شایعه  تعمیم ان به کل شرکت های فارس موتور فارس و بعد هم  موتور بازار را  روشن کرد و بعد هم  خبرهاو شایعات پالایشی ها  بازار را  بالا کشید  . فعلا این هفته خودرویی ها  مردان مظلوم  بازار هستند تا وزیر صمت اولین اظهار نظرها را داشته  باشد…

و اما سراغ  بازار برویم …

پتروشیمی ها در صدر

در نمادهای پتروشیمی همچنان وضعیت معاملاتی سهام این گروه مناسب بوده و پتروشیمی ها صدر نشین بازار هستند

آریا ساسول با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 12 هزار تومانی در حرکت است همانطور که اشاره داشتیم پتانسیل دستی یابی به سود 2000 تومانی در این سهم سبب شده تا بازار اقبال خوبی به سهم نشان دهد سهمی که حتی در صورت عبور از قیمت های 12 هزار تومانی قیمت های 14 هزار تومانی را در طالع خود داارد

در نماد نوری هم صف خرید خوب این سهم ادامه داشت عرضه ها در سهم بالا بوده اما سهم به سمت قیمت های 10000 تومانی در حرکت است به نظر می رسد این سهم نیز بنا به شایعات سود بالای 1600 تومانی مورد توجه قرار گرفته باشد به خصوص این که هم صورت های مالی 3 ماهه و هم عملکرد ماهانه شرکت مثبت بود شایعاتی از افزایش سرمایه بوعلی و نوری ان هم از تجدید  به گوش میرسد

شازند هم به رشد ارام خود ادامه داده و به قیمت های 4000 تومانی نزدیک می شودس ود 700 تومان به بالا در این سهم باعث شده تا بازار روی خوبی به این سهم نشان دهد سهمی که هدف قیمتی 4200 تومانی داشته و به نظر می رسد در این قیمتها پس از رشد عالی که داشت کمی به استراحت بپردازد

در سوی دیگر جم و مارون با دید میان مدت و به خصوص برای حقوقی و صندوق ها گزینه های خوبی هستند . از شپدیس اخبار خوبی از تحقق سود خوبی به گوش میرسد و جالب است در کل اوره ای ها نرخ اوره این بماند و دلار 23 باشد سود های خوبی دارند . شیرا هم در این بین با توجه به تحولات و اتفاقات گزینه خوبی است .

در شفن هم شرایط خاص شده و با این تحلیل حساسیت سود و برخی سود های غیرعملیاتی حالا این سهم نیز قابلیت های بدی را ندار ولی هر چه هست بازهم زاگرس را در این گروه قوی تر میبینیم

در نهایت شصفها دیروز باز شد پتروشیمی با مارکت 4 هزار میلیارد تومان و این گزارش خوب جالب است شصفها یک گزارش خوب داد تا اثرات حضور شپنا را نشان دهد سهمی که 3 ماهه 5348 میلیارد ریال فروش داشت در تیر این عدد به 4018 میلیارد ریال رسیده است جمع درامد 4 ماهه 9366 میلیارد ریال شده است و مدت مشابه قبل 3666 میلیارد ریال بود

سرمایه گذاری های پیشرو

در سرمایه گذاری ها روند مثبت خوبی  شکل گرفته و برخی سهام این گروه این روزها لیدر های بازار شده و صعود خوبی را در پیش گرفته اند

در فارس هم شاهد صف خرید سنگینی بودیم هم سود فارس هم رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه سبب شده تا سهم در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته و به سمت قیمت های 1400 و 1600 تومانی حرکت نماید این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی پیدا کرده است

تاپیکو هم صف خرید خوبی شد سهمی که با گزارش عملکرد 12 ماهه خود نشان داد برای سال جاری توان سود سازی بالایی داشته و به همین دلیل با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم تارگت 1600 و 1800 تومانی را دنبال می کند با این وضعیت بنیادی به اهداف تعیین شده خواهد رسید

غدیر در قیمت های 1500 تومان صف خرید سنگینی بست سهمی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت تا قیمت های 1800 تومان جای صعود دارد روز شنبه شکسته شدن مقاومت 1600 تومانی در سهم مهم می باشد صورت های مالی شرکت نشان داد امسال هم به مانند سال قبل غدیر با سود سازی بالایی همراه می شود از غدیرهم  خبرهای خوبی میرسد که میتواند نشان دهنده  روند خوب سود  سازی و رسیدن  به عدد 2300  ریالی در سال مالی جاری باشد  .

سیمانی های خوش اقبال

در سیمانی ها به نظر می رسد افزایش دیماند برق و افزایش تولیدات سیمان و نرخ های فروش بالا بالاخره تاثیر خود را گذاشته و سهام این گروه صعود خوبی را تجربه می کنند

سیمان شرق همانطور که عنوان شد قیمت های منفی فرصت خریدش بود سهمی که سرمایه گذاری های خوبی داشته و از سوی دیگر توان سود سازی بالایی با توجه به ظرفیت تولید 2 میلیون تنی خود دارد سشرق هدف قیمتی 920 الی 1000 تومانی دارد

در سیمان کرمان هم سهم وارد فاز صعودی شد کف قیمتی 1600 تومانی سهم بسته شده است سهم مالک عمده سهام سیمان ممتازان بوده و از سوی دیگر سهامدارا چند شرکت سیمانی دیگر می باشد سهمی که ارزش ذاتی 2000 تومانی داشته اما فعلا با قیمت های 1800 تومان به عنوان مقاومتش در جدال می باشد

سیمان شمال برای ادامه روند صعودی باید در قیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود سهم اصلاح خوبی کرده و توان صعود تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان را دارد هم سود سازی مناسب هم ارزش بازار پایین علل این رشد قیمتی تلقی می شود

عرضه  سیمان  ابیک خبرخوبی برای سفارس و سیا خواهد بودو  به نظر میتواند  شرایط خوبی را  برای بازار و این  سهم  رقم  بزند  . گویا دو هفته دیگر عرضه اولیه این سهم است

 

معدنی های سرسبز

در معادن روند مثبت دنبال شد معدنی هایی که همچنان وضعیت خوبی را دنبال کرده و توان صعود خوبی در بازه میان مدت را دارند این گروه فرصت خرید خوبی به دست داده است

کچاد از قیمت های 3000 تومان عبور کرد این سهم می تواند تا قیمت های 3200 تومان هم رشد داشته باشد انتظارات از سهم به شدت بالا رفته و سود سازی بالایی بازار از این سهم سبب شده تا روند صعودی قوی با حمایت های خوبی از سهم شکل بگیرد

کزغال رشد قیمتی خوبی را تجربه می کند سهم از قیمت های 3200 تومان استارت زده و به سمت قیمت های 4000 الی 4200 تومان در حرکت است این سهم وضعیت خوبی داشته و تعدیل مثبت خوبی دارد همین امر سبب شده تا بازار اقبال خوبی به سهم داشته باشد

ملی مس این غول معدنی بازار توانست سرانجام از قیمت های 1400 تومانی عبور نماید گام بعدی رسیدن سهم به قیمت های 1600 تومان است سود 220 تومانی احتمالی برای سال جاری قابل دسترس بوده و سهم رشد قیمتی خوبی در میان مدت خواهد داشت

فولادی ها در انتظار صعود

در نمادهای فولادی روند نوسانی ارام و مثبت دنبال شد به نظر می رسد سهام این گروه اگر قطعی های برق نبود وضعیت بهتری داشتند با توجه به اینده سود سازی این گروه انتظار صعود های خوبی را در اینده داریم

فخوز که شایعاتی در خصوص سود رنج 350 الی 400 تومانی در سهم زده می شود نوسانات ارامی داشت کف قیمتی 1600 تومانی در سهم بسته شده و سهم ارزش ذاتی 2200 تومانی دارد سهمی که اگر به سود 400 تومانی برسد اوضاع خوبی داشته و حتی توان رشد قیمتی بالاتری را دارد

ارفع و گمانه زنی های سود 300 تومانیش سهم را به سمت قیمت های بالای 1600 تومان هدایت کرد سهمی که ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و وضعیتش مناسب می باشد این سهم اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است رشد قیمت هاش فروش و ثبت فروش های ماهانه مثبت توانسته اضواع سهم را از نظر معاملاتی بهبهود ببخشد

فولاژ به نظر به انتهای رشد خود رسیده است مگر این که سهم با پتانسیل هایی همراه شود که این پتانسیل ها بتواند سهم را تا هدف نهایی 2000 تومان بالا ببرد اوضاع سهم خوب دنبال شده و به نظر می رسد سهم فعلا رنج نوسانی ارامی در پیش بگیرد گزارش 3 ماهه او خوب بود ولی روند  فروش تیر کمی خاص بود که جور قطعی برق را می کشد .

چهارگوشه بازار

شپنا صف خرید خوبی شده و توانست مقاومت 1250 تومانی را بشکند این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان جای رشد را خواهد داشت اصلاح قیمتی مناسب و گمانه زنی در خصوص سود 3 ماهه رشد خوبی را در سهم رقم زد . دلیل تمایل بازار به گروه پالایش زمزمه اعلام نرخ ها از سوی وزارت نفت و احتمال رسیدن یک سری گزارش بسیار خوب از سوی پالایشی ها برای بازار است . در این مورد شنیده می شود نرخ ها اعلام شده و اعداد به زودی به بازار میرسد و به نظر رنج های روزهای قبل از همین بابت است با دید نوسان شبریز شاوان شپنا شرایط خوبی را دارند همه بازار منتظر رسیدن شبندر هستند . در شبریز امروز اعدادی از سود پتروشیمی تبریز به گوش رسید  که سهم را مثبت کرد  .

شدوص در قیمت های 2250 تومانی قرار گرفته است سهمی با توان سود سازی بالای 500 تومانی که افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی به همراه طرح توسعه 40 هزارتنی خط دوده های هارد را دارد این سهم در موقعیت خوبی بوده با شکست مقاومت خود به سمت سطوح 2800 تومانی و در نهایت 3200 تومانی به راه خواهد افتاد

پارسان عالی بود هم پتروشیمی ها هم پالایشی ها یعنی هر دو بازوی شرکت مثبت هستند سهم توانست از سد قیمتی 2800 تومانی عبور نموده و به سمت هدف دوم خود یعنی قیمت های 3200 تومان حرکت داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است هم تعدیل مثبت و هم رشد ارزی ان ای وی سبب این رشد قیمتی می باشد

مبین هم  زمزمه افزایش سرمایه از تجدید  را دارد  سهم گزارش خوبی هم داشت  مبین با اصلاحات و رشد درامد در تیر 12553 میلیارد ریال و 4 ماهه 46998 میلیارد ریال درامد داشت و به عدد خوبی رسیده است .مدت مشابه قبل 27948 میلیارد ریال بود

امروز شستا  را هم  بسیار خوب خریدند . در شستا این مسیر قبلا طی شده ولی به نظر شستا و تاپیکو هم بین این شرکت ها شرایط خوبی دارند ولی اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم اولویت وغدیر و بعد فارس بیشتر است هر چند زمزمه سود های جالب در شستا شنیده می شود که عدد بالای 2000 ریال است و تقسیم سود هم به همین میزان بالاست .

امروز هم معادن  صف بود و هم واحیا و هر دو جالب هستند  .واحیا کمی گزارش های زیر مجموعه  برسد جالب میشود   به نظر با دید یک سهم خاص و کمی صبر واحیا گزینه بدی نیست سهم را زیر نظر بگیرید تاکید میکنیم با دید میان مدت و صبر و رسیدن گزارش بیشتری از زیر مجموعه ها و البته ریسک پذیری خوب و از سوی دیگر ومعادن هم با این خبرها و سود ها هنوز یکی از به قیمت ترین سهم های گروه است و با دید میان مدت این سهم نیز منطقی است

امروز ذوب هم  شرایط خوبی داشت  . ذوب یک تحلیل حساسیت منتشر کرده و نشان میدهد در منطقی ترین سناریو ها بین 50 تا 60 تومان ذوب سود دارد و گزارش 3 ماهه هم این را تایید میکند به نظر اهداف ذوب اهداف بالاتری بوده و میتواند زیر نظر باشد

امروز دارویی ها را خوب خریدند  . به نظر این گروه  با  زمزمه های حذف ارز 4200 مورد توجه  قرار میگرند هم این گرونه هم  غذایی هر دو .

بین این همه سهم دارویی به نظر دابور شرایط خوبی را دارد و سهم بد باز نشده و میتواند جالب باشد دارو دالبر دلر دتماد و برخی دیکر نیز جالب هستند اما طبق برخی خبرها به نظر تیپیکو را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید سهم احتمالا در مجمع 5000 ریال تقسیم سود دارد و قیمت حوالی 1600 تومان باز می شود با توجه به شرایط گروه دارو امسال هم سهم با سرمایه جدید حداقل 3500 ریال سود را خواهد داشت و از همین رو به نظر تیپیکو قیمت های خوبی را دارد سهم میتواند در میان مدت قابلیت های خوبی را از خود بروز دهد .

اپ امروز صف خرید بود  شایعه  شده  یک  بلوک  بین اپ و همراه اول جابجا می شود و اثرات خوبی در سهم  دارد

در بین  بانکی ها امروز وبملت  را  رنج های خوبی کشیدند  به نظر با دید  یک نوسان کوتاه شاید خودرو و بانک  فضای بهتری را در هفته  بعد داشته باشند هر چه  ابعاد این  دو صنعت شفاف تر باشد بازار استقبال  بیشتری میکند  .

حفاری امروز وضعیت خوبی را تجربه کرد و سهم  البته  گزارش خوبی هم زد  حفاری در فروردین 1007 میلیارد ریال ،اردیبهشت 1133 میلیارد ریال و خرداد 1171 میلیارد ریال و تیر 1592 میلیارد ریال درامد داشته است .مجموع4 ماهه 5125 میلیارد ریال بوده است .کل سال قبل این عدد 12673 میلیارد ریال بود این  یکی از بهترین ماه های این  شرکت  بود

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم