گزارش بازارامروز دوشنبه 11مرداد 1400
جدال جذاب !
جدال جذابی در بازار شکل گرفته … بین کسانی که قبله خود را صورت های مالی و وضعیت شرکت ها و چشم انداز دلار و تورم قرار داده و در این چند وقت اخیر به این نتیجه رسیده اند که بازار می ارزد و می خرند و در سوی دیگر تفکری حضور دارد که معتقد است خیر دولت جدید به بازار نمیرسد و او برای زدن جیب شرکت ها و پر کردن کسری بودجه می اید !! دوست داریم همراه دست اول باشیم ولی نگرانی دسته دوم را هم درک میکنیم .رفتارسیاست گذاران با بازار نامشخص است و نمی شود دقیق بررسی کرد و چیزی گفت . به هر حال دولت بی پول هر تصمیمی ممکن است بگیرد و باید دید سیاست های انها در قبال بازار چیست … شاید بخشی از صبر فعلی خریداران از این بابت است .
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که به نظر در مسیر سختی برای تحمل این روزها قرار گرفته مسیری که خریداران ترجیح می دهند صبوری کنند و چند روزه دوره انتقال و کابینه را هم پشت سر بگذارند و در سوی دیگر برخی هم به واسطه تحولات خوب قیمتی و دلاری و گزارشی بازار را ارزنده می بینند و خریدار هستند اما طبیعی است که برخی به واسطه دوره انتقال و گذار دولت کمی دست به عصا راه رفته و کمتر مشارکت نمایند البته با روشن شدن ابعاد تیم اقتصادی دولت احتمالاً فضای بازار نیز شکل و شمایل بهتری خواهد گرفت نکته بسیار مهم در این میان این است که جریان پول این روزها نگاه جدی تری به بازار سرمایه دارد و دلیل آن هم ترس از تورم احتمالی و تحولات پیش روست بازار کمی خیالش از جریان های سیاسی و ریسک های مرتبط با آن راحت شود بیشتر گزارش می خواند و این سود محوری به سود بازار تمام خواهد شد
یکی از نکاتی که این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده، اظهار نظرهای سیاسی در مورد برجام است به خصوص در چند روز اخیر که رهبری هم با صراحت کلام بیشتری در مورد برجام صحبت میکند و تا حدودی نشان می دهد کار مذاکرات سخت و پیچیده است به نظر می رسد یک ارتباط ویژه بین جریان پولی که کمی در این مدت شکل بهتری گرفت و به سمت بازار آمده با این تحولات سیاسی وجود دارد و آن قطعیت برخی سهامداران نسبت به تحولات نرخ ارز بوده که آن خوشبینی قبل را دیگر در نرخ ارز نمیبینند و احتمال افت بسیار کم شده همین موضوع عامل مهمی برای افزایش رغبت خریداران در بازار شده است. شما ببینید زمانی برخی از همین فعالان بازار وقتی در مورد ریسک های بازار میپرسیدی اول از نرخ ارز صحبت میکردند که ممکن است کم شود و نرخ 18 شود و این حرف ها شاید امروز اگر دوباره این سوال را بپرسی با جو فعلی جواب ها جالب باشد و همین نوع نگرش به نرخ ارز است که باعث تقویت تقاضادر این وضعیت شده است .
و یک بحث مهم … زمزمه هایی مطرح است که احتمالا تعطیلی هایی را مجددا داشته باشیم قطعا تعطیلی به سود اقتصاد نخواهد بود ولی در نظر بگیرید قربانی های کرونا هر روز بیشتر می شود و امروز از مرز 400 گذشت . به هر حال بخشی از تردید و شک بازار در خرید همین تعطیلی و زمزمه ان بود اگر قرار است تعطیلی در کار باشد بهتر است انقدر سفت و سخت باشد که دوباره جریان سفر را تشویق نکند و به معنای واقعی کلمه قرنطینه را رقم بزند .
و اما حرف اخر … یک نکته در کدال برخی شرکت ها گزارش تفسیری مدیریتی را تغییر و یا اصلاح کرده و یا مفروضات جدیدی در ان قرار میدهند ببنید یک بار دیگر این را میگوییم هر چه اطلاعات قوی تر و بیشتری از کدال منتشر شود کار بازار اسان تر و شفافیت بیشتر می شود . حالا زمان خوبی است که بازار گارد بنیادی و تحلیل گرفته با اطلاعات قوی تر این موج را همراهی کنید . به جد توصیه میکنیم اولا این اطلاعات به شکل جداگانه و مجزا شفاف سازی شود و اهمیت ان در ان شکل بیشتر می شود و ثانیا به نظر پیشنهاد انتخاب یک یا دو مشاور سرمایه گذاری به مانند حسابرس اجرایی شود چرا که بازهم معتقدیم هر چه اطلاعات قوی تر و بیشتری روی سر بازار ریخته شود کارایی بازار بیشتر می شود .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت امیدوار شدیم که جریان اشتی پول با بازار شکل جدی تری به خود گرفته و شرایط بهتری دارد .
ایست در برابر پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی امروز عرضه های سنگین پس از رشد عالی اخیر سبب شد تا سهام این گروه با روند متعادل همراه شوند
شازند نتوانست از سد قیمتی 3600 تومانی عبور نماید سهمی که وضعیت بنیادی عالی داشته و گمانه زنی های خوبی در خصوص سود سازی سهم مطرح می باشد این سهم امسال به سود بالای 700 تومان و قیمت های بالای 4000 تومانی خواهد رسید
اریاساسول هم در قیمت های بالای 10 هزار تومان عرضه شدسهمی که البته با توجه به شایعات سود 2000 تومانیش به نظر می رسد ارزش ذاتی 12 هزار تومانی داشته و پس از کمی استراحت مجددا می تواند در فاز صعودی و رشد قیمتی قرار بگیرد
پتروشیمی خراسان جای رسیدن به سود 1500 تومانی را دارا می باشد ارزش ذاتی سهم قیمت های 9000 تومانی و وضعیت سهم با این نرخ های اصدراتی مطلوب می باشد سهم به نظر می رسد در سوطح حمایتی خود به تعادل رسیده و جای افت زیادی نداشته باشد
فولادی های کم رمق
در نمادهای فولادی شاهد افزایش عرضه ها بودیم فولادی هایی که کم رمق شده و فعلا قطعی برق سبب شده تا جو روانی خوبی نداشته باشند
فولاژ امروز کمی مثبت بود اما تثبیت سهم در قیمت های بالای 1800 تومانی و رشد تا سطوح 2000 تومانی کمی سخت به نظر می رسد خبرهای خوبی از عرضه سهام فولاد غدیر ایرانیان تا تعدیل مثبت در سهم نهفته است سهمی که رشد قیمتی خوبی اخیرا تجربه و بازدهی بالایی در گروه فولاد داشته است
در ذوب عبور از سد قیمتی 420 تومان سخت به نظر می رسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از اسیب های قطعی برق در امان است به نظر می رسد سهم نیاز به اخبار مثبت برای شکسته شدن این سطوح و رشد قیمتی تا 460 تومان دارد حمایت های خوبی این روزها از ذوب به عمل می اید
در این گروه احساس میکنیم در گروه فولاد ارفع شرایط خوبی را بتواند رقم بزند در ارفع خرداد به 7773 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۱۲۷,۳۰۵,۰۷۰ ریال است
تیر با عدد قابل توجه 14084 میلیارد ریالی و نرخ فروش ۱۲۱,۸۶۴,۰۲۰ ریالی مواجه بود و عدد خوبی ثبت کرد
جمعا 4 ماهه 30814 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل این عدد 15180 میلیارد ریال بود کافی است یکی دو روز دیگر این شرایط را داشته باشد میتواند اتفاق خوبی را رقم بزند . امروز گویا مجمع فولاد است و اخبار ان مهم برای بازار . ارفع را هم کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید از فخوز هم اخبار خوبی به گوش میرسد برخی از تحقق 4000 ریال سود در فخوز در پایان سال با مفروضات دلار نیمای 24 هزار تومانی خبرمیدهند
فخوز گه توان سود سازی بالایی برای سال جاری داشته و سودش در محدوده 400 تومان به بالا خواهد بود در قیمت های 1650 تومان در نوسان است ارزش ذاتی سهم سطوح 2000 الی 2200 تومان بوده و فخوز جز فولادی هایی است که در قیمت های جذابی قرار گرفته است
خودرویی ها و حمایت ویژه
در نمادهای خودرویی روند نوسانی خوبی شکل گرفته است روندی که سبب شده تا این روزها جریان های پولی قوی در سهام این گروه اقدام به نوسان گیری نمایند.به نظر گروه خودرو کم کم تحرکاتی را اغاز کرده و حجم خوبی گرفته است نیمچه اخباری از ورود خودرو به بورس کالا میرسد ولی قطعی نیست ولی در هر صورت شرایط این گروه میتواند بهتر شود و همچنان گزینه های ما خودرو خبهمن و سپس مثلا خدیزل هم بد نیست
سایپا به قیمت های بالای 180 تومان مجددا صعود کرد سههم این روزها نوسانات بسیار خوبی می دهد کف قیمتی 165 تومانی در سهم بسته شده است سهمی که تا قیمت های 200 تومان هم به شرط ادامه حمایت و جو مثبت سهام خودرویی جای رشد دارد
در پارس خودرو هم روند سهم مثبت و سهم توانست رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید این سهم تا قیمت های 125 تومان فعلا جای نوسان دارد کف حمایتی خوبی در قیمت های 110 تومان تشکیل شده است فروش ماه های اخیر سهم مثبت بوده و سهامداران در این سهم امیدوار شده اند
ایران خودرو هم در حال تثبیت روند خود در قیمت های بالای 200 تومان است در صورت ماندگاری سهم در این قیمتها رشد نوسانی تا سطوح 220 تومان ادامه خواهد داشت ایران خودرویی که امیدوار است تعیین تکلیف نرخ گذاری خودرو در سال جاری مشخص شود
ورنا هم شرایط خوبی را دارد در تیر 372 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا تیر ۱,۵۶۷,۶۶۵ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است
سیمانی ها و فاز اصلاحی
در سیمانی ها شاهد وضعیت منفی بودیم علی رغم تثبیت عرضه سیمان در بورس کالا و برقراری بخشی از دیماند برق مصرفی این گروه باز هم فشار فروش و منفی شدن روند سهام سیمانی ها را شاهد بودیم
در این گروه سیمان سپاهان کف قیمتی 860 تومانی را بسته است سهمی که در این سوطح حمایتی قوی داشته و می تواند برگشتی به قیمت های 920 تومانی داشته باشد سیمان سپاهان تعدیل مثبت خوبی در دل خود داشته و با شایعات سود 150 تومانی همراه می باشد
در سیمان داراب کف قیمتی 1800 تومانی مانع از افت بیشتر این سهم خواهد شد سهمی که در صورت برگشت یک نوسان 10 تا 15 درصدی داده و وضعیت خوبی دارد شنیده می شود برخی حقوقی ها به دنبال خرید سهام خرد شرکت به منظور کسب کرسی هیئت مدیره هستند
سیمان خوزستان که نرخ های فروشش به سطوح بالای 500 هزار توما در هر تن افزایش داشته است با رشد قیمتی همراه شده است فعلا سهم در قیمت های 2400 الی 2600 تومان در نوسان می باشد شکسته شدن قیمت های 2600 تومانی و رشد بیشتر در سهم منوط به شکل گیری پتانسیل قوی دارد
معادن راهگشا
عدم پذیرش پیشنهاد وزارت صمت توسط مجلس مبنی بر افزایش عوارض صادراتی محصولات این گروه نتوانست فعلا تاثیر چندانی بر روند معاملاتی معدنی ها داشته باشد
. از کگل شنیده می شود امسال 2 عرضه اولیه طی 2 ماه اتی در دستور کار دارد که شناسایی سود را برای سهم رقم می زند در سوی دیگر کگهر هم گزارش بسیار خوبی زد در تیر با عدد خوب 14056 میلیارد ریالی مواجه بود
خرداد با رشد درامد 21123 میلیارد ریال بوداردیبهشت 18807 میلیارد ریال فروردین 10784 میلیارد ریال فروش داشته است تا7 ماهه به 114805 میلیارد ریال برسد . در مدت مشابه 39983 میلیارد ریال بود .
در مجموع در این گروه می شود روی ومعادن هم شرایط خوبی را دید و به نظر ومعادن با این حمایت جدی در این قیمت ها شرایط خوبی را دارد و البته بعد از فروش حق تقدم استفاده نشده تازه بازی سهم میتواند با شکل بهتری اغاز شود .
ملی مس همچنان روند کاهشی داشت سهم حمایت 1250 تومان را در صورت کاهش بیشتتر قیمتی در پیش رو خواهد داشت سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان رشد خوبی دارد به خصوص اینکه تحلیل ها گواه بر رشد قیمت های جهانی مس هم می دهد
در کالسیمین سهم در استانه قیمت های 1600 تومانی ارام گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار است فروشهای ماهانه شرکت همچنان در سطوح بالایی قرار داشته و این سهم توانایی سود سازی و رشد قیمتی تا تارگت 2000 تومانی را در صورت محیا شدن شرایط خواهد داشت
چهارگوشه بازار
در شدوص دیروز عنوان کردیم سهم از نظر بنیادی در قیمت های نازلی قرار دارد سهمی با توانایی سود سازی بالا و طرح توسعه که توان افزایش ظرفیت 70 درصدی تولیدات را در شرکت دارد نرخ های فروش هم به شدت بالا رفته وش ایعات سود 500 تومانی به همراه افزایش سرمایه 100 درصدی در سهم جریان دارد
غدیر به قیمت های 1400 تومان رسید سهم ارام ارام خود را باید اماده مصاف با سطوح قیمتی 1450 تومانی نماید غدیر هم عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه و تعدیل مثبت خوبی را در دل خود دارد به خصوص این که اخیرا سهم گزارش بسیار خوبی هم منتشر کرده است
پتروشیمی پارس راهش را از بقیه پتروشیمی ها جدا کرده است سهم به سمت سطوح 18 هزار تومانی رفته تا با عبور از این قیمت ها مهمان سطوح 20 هزار تومانی شود پارس وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت صعود ادامه داری دارد گزارشات ماهانه سهم تاثیر بسزایی بر روند پارس دارد.پارس هم گزارش داد و انصافا اوهم با این گزارش ها یکی از بهترین گزینه هاست . تیر بازهم رکورد زده .
پتروشیمی پارس در فروردین 32112 میلیارد ریال فروش داشته در اردیبهشت هم 31330 میلیارد ریال بوده است و خرداد با رشد چشم گیر 40770 میلیارد ریال شده تیر 42631 میلیارد ریال بود و نرخ استایرن نیز در حالی ماه های قبل ۲۴۱,۳۱۸,۶۸۹ ریال است که تیر به ۲۳۰,۳۴۱,۶۷۵ ریال رسیده و کمی افت کرده . فروش از موجودی بوتان به روند فروش سهم کمک کرده است
4 ماهه به 144739 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل 42598 میلیارد ریال بود.
به نظر در بین بانکی ها ونوین شرایط خوبی را گرفته و البته سایر گزینه ها نیز رشدی نداشته و با دید نوسان جالب هستند در این گروه به نظر وپارس و ونوین گزینه های بازاری تر شده ای هستند و شرایط خوبی را دارند
رمپنا هم گزارش های خوبی زدهمجمع تعویق افتاده و منتظر گزارش های بهتری از سهم هستند در اخرین گزارش ها مهندسي و ساخت لکوموتيو مپنا از زیر مجموعه های رمپنا در 12ماهه 2295 میلیارد ریال سود خالص داشته که مدت مشابه سال قبل 528 میلیارد ریال بود
اگر در شعار دولت بحث کاشی ها و ساختمان درست باشد این گروهمیتواند جالب حرکت کند به واقع قرار بر حرکت به سمت ساختمان سازی باشد به نظر گروه کاشی شرایط بدی را ندارد با دید میان مدت و کمی صبر کحافظ کلوند گزینه های خوبی هستند کساوه کمی بیشتر اصلاح میکرد جذاب تر می شود ولی به نظر این 3 سهم قابلیت های خوبی دارند و هر 3 را دنبال کنید انتخاب یکی برای بخش کوچکی از پرتفوی قابل بررسی است
های وب هنوز در منفی ها جالب است .سهم در 3 ماهه خوب بود . 387 ریال سود در 3 ماهه محقق کرده است.3888 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3228 میلیارد ریال سود خالص دارد . گزارش ماهانه خوبی هم داشت اردیبهشت 1866 میلیارد ریال و خرداد کمی بهتر شد و 1987 میلیارد ریال فروش داشت و تیر هم 2276 میلیارد ریال بوده است 4 ماهه به 8341 میلیارد ریال رسید . تیرماه خوبی داشته است .
کل سال قبل 17185 میلیارد ریال بود .
کیسون واقعا عجیب عمل میکند و حیف است این طور افتاده باید مدیران شرکت کمی به فکر باشند
خصدرا این روزها خوش معامله است . در خصدرا امروز موج عرضه در سهم بالاست ولی به نظر دوباره سهم را میخرند و شرایط خوبی خواهد داشت با دید شرایط نوسانی به نظر خصدرا جذابیت های بیشتری را در بازار داشته باشد این سهم با توجه به جو انتخابات شرایط خاص و خوبی را دارد
واحیا امروز پر حجم بود کمی بیشتر و قوی تر این سهم خاص را زیر نظر داشته باشید به نظر حرف های خوب و مهمی برای بازار داشته باشد
اخابر با شایعه افزایش نرخ خدمات توسط دولت جدید مواجه است این موضوع اثرات خوبی در قیمت سهم دارد در عین پذیرش عدم افزایش قمیت میتواند این سهم نیز جالب باشد .
این روزها سرمایه گذاری میتوانند شرایط خوبی را داشته باشند به خصوص استانی ها . در بین سرمایه گذاری ها استانی گفته می شود ارزش ذاتی این گروه به سطح 40تا42% در برخی رسیده و مثلا استان های گیلان کرمان خوزستان رضوی و برخی دیگر بیشتر مورد توجه هستند نمیگوییم بخرید و سود عالی و این حرف ها ولی به نظر با دید میان مدت در سهمی که شبیه یک صندوق است میتواند شرایط خوبی را رقم بزند .
کفرا هم گزارش های بدی نداشت کفرا در تیر 708 و خرداد 722 میلیارد ریال فروش داشت و 4 ماهه به عدد 2586 میلیاردریالی رسیده است مدت مشابه قبل 1246 میلیارد ریال بوده و پیشرفت خوبی کرده است
شتوکا هم بعد از اصلاح مورد توجه نوسان گیران بازار است و با دید میان مدت زیر نظر باشد
غبشهر را جالب میخرند گزارش ماهانه خوبی داشته سهم را زیر نظر بگیرید
در بین هلدینگ ها شرایط بد نیست و گزارش های خوبی در پیش است . تاپیکو احتمالا 1900 ریال را به بازار اعلام میکند . پارسان 4200 ریال ، فارس بیش از 40 هزار میلیارد تومان سود محقق کرده است به نظر فارس هم گزینه خوبی است سال بعد با بید بلند 2000 ریال سود دارد . وغدیر هم 2200 تا 2300 ریالش منطقی اسعت و ا هم شرایط خوبی را بین هلدینگ ها دارد .
وصندوق هم ا گزینه های خوب بازار خواهد شد.وصندوق را هم زیر نظر بگیرید ببنید وصندوق تا تیر ۴۰,۰۶۲,۲۱۵ میلیون ریال سود مجمع شناسایی کرده است به نظر همین حالا قابلیت های سود 3500 ریالی سهم بیشتر خود را نشان میدهد .
فوکا هم در بین فولادی ها انصافا جالب عمل کرده است فوکا در تیر ۳۰۶۰ و خرداد 4020 ، اردیبهشت ماه 3453 میلیارد ریال فروش داشته است در مجموع به فروش ۱۳۵۰۷ میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه ۴۱۴۲میلیارد ریال بوده است و رشد بسیار خوبی داشته است
فولاژ در گروه فولادی ها شرایط خوبی دارد خرداد به 8839 میلیارد ریال رسید و نرخ ۲۳۲,۰۸۹,۶۹۹ ریال بود تیر کمی افت کرد و فروش 7448 و نرخ ۲۳۹,۲۳۶,۰۴۶ ریال بود. جمعا 4 ماهه به 29613 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 13746 میلیارد ریال بود.فولاژ در 3 ماهه با گزارشی خوب بدون درامد غیرعملیاتی 430 ریال محقق کرده است .سهم 6194 میلیارد ریال سود عملیاتی و 5165 میلیارد ریال سود خالص دارد .
مدت مشابه 3 ماه قبل 165 ریال محقق کرده بود
پالایشی ها خبرهای خاصی دارند که به ودی باردیگر با گزارش های خوبی مواچه می شوند دلیل خرید خوب سهم در بازار به همین دلیل بود به نظرددراین گروه شبریز و شاوان شرایط خوبی را دارند .
سنگ آهنی ها با خبرهای امروز مجمع فولاد کمی در حاشیه می روند ولی بازهم میگوییم همین نرخ های فعلی هم برای گروه سنگ آهن خوب است و افزایش نرخ به نفع بازار نیست چرا که سوداور شدن عجیب سنگ اهنی ها انها را با افزایش هزینه از سوی دولت مواجه میکند .
فاسمین در منفیها میتواند بازهم مورد توجه باشدو سهم را باید زیر نظر گرفت . هم فملی هم فاسمین به نظر سهم های خوب و به قیمتی در بازار هستند .


