جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 5 مرداد 1400

گزارش بازارامروزسه شنبه 5 مرداد 1400

نوید خاندوزی
جولای 27, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 5 مرداد 1400 

بندبازی در مقاومت !

بازار امروز روی محدوده 1320 بند بازی میکرد و دوباره با فشار فروش به زیر این عدد رسید . گویی بازار در این نقاط میخواهد کمی صبر کند و نفس بگیرد و مطمئن باشد و کمی محکم تر گام بردارد و احتمالا به تحولات مهم تر و واجب تری برای رشد نیاز داد . ولی منفی این روزها نیز عجیب است . برخی دوران خاص انتقال دولت را دلیل این منفی می بینند که ترجیح میدهند این یک هفته نیز نظاره گر باشند برخی دیگر تحولات خود بازار را دلیل این منفی میدانند که شناسایی سود و توقف برخی نماد ها و فشار روی بازار ناشی ازان است وبرخی دیگر معتقدند با توجه به اتفاقات اخیر برق و کاهش احتمالی در تولید و ترس از دخالت های دستوری در نرخ ها ، عامل این ترس و منفی شدن است .

در سوی دیگر در میان این همه حدس و گمان یکی از مهم ترین  اتفاقات  بازار بازگشایی های اخیر است درست است که این  بازگشایی ها کمی کار را  برای سهامداران  سخت و بازار را منفی کرده ولی یک مزیت هم دارد  قیمت ها از هر گونه هیجان  فروش خالی شده و تمایل سهامداران  به خرید در قیمت های جذاب فعلی بیشتر می شود و این موضوع باعث می شود امیدواری به  برگشت  بازار در روزهای پیش رو  بیشتر شود  . نکته بعد این اتفاقات و رویدادها  به نوعی منطقی حرکت کردن  بازار را هم می رساند که هیچ کسی در رشد بازار عجله ندارد و فضا منطقی است  . اتفاقا  بسیاری معتقدند این وضعیت  بازار به بهشت  تحلیل گران  تبدیل شده که می شود با  گزارش ها  شرایط خوبی را  لمس کرد …

اما  برخی این  حس بازار و حس منفی ایجادشده را ناشی از یک حس ترس از اتفاقات  پیش رو میدانند ترسی که نکنددولت جدید دست به کارهای عجیب بزند . نمونه اش همین اظهار نظرها در مورد سیمان و فولاد و به طور کلی ریسک این چند روز دوران گذار را نپذیرد و تماشاچی باشد .

روزهای گذشته در مورد دوران گذار و فرآیند انتقال در بازار در دولت صحبت کردیم و به نظر این روزها این فرایند بیشتر به چشم خواهد آمد و اهمیت آن روشن تر و شفاف تر خواهد شد دلیل این موضوع هم بحثی است که در مورد جریان نرخ ها و سیاست گذاری ها در بورس کالا برای سیمان و فولاد به راه افتاده و البته برخی حرفها را نیز از قول دولتمردان آتی که قرار است در این جایگاه بنشیند می شنویم …
دولتمردان فعلی و اتی همیشه غرق در تفکرات  عجیب خود هستند !  این عزیزان هیچ وقت نتوانستند علم اقتصاد را درک کنند و همیشه بر اشتباهات خود تاکید کردند و نتیجه آن را نیز می بینیم به واقع مانده ایم کسانی که از  قیمت‌گذاری دستوری و خروج از بورس کالا صحبت می کنند با چه رویی این حرف‌ها را می‌زنند !! تجربه پیش روی انهاست و هنوز در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده.  آیا دلار 4200 توانست تورم را کاهش دهد؟ قیمت  اجناس با نرخ 4200 در سفره مردم نشست؟؟! به واقع همه دیدیم  ارز ۴۲۰۰ فقط فرصتی برای دلالان و برخی اخلالگران اقتصادی ایجاد کرد تا جیب خود را پر پول تر و جیب مردم را خالی تر کنند از ارز ۴۲۰۰ برای مردم صف  گوشت و مرغ و گرانی باقی ماند و همین اتفاق برای فولاد و سیمان هم رخ می دهد
همیشه از خود میپرسیم  با وجود این همه تجربه تلخ و تکرار چرا  این عزیزان نمی خواهند علم اقتصاد را درک کنند و با خود واقع بین باشند! از خود  بپرسند چرا سیمان و فولاد گران می شود ؟ عرضه و تقاضا وجود دارد وقتی برق این کارخانجات را قطع می کنید عرضه مختل شده و کاهش پیدا می‌کند و قیمت افزایش … همین اصل منطقی را برخی عزیزان و دولتمردان نمی فهمند البته شاید هم ما نمیفهمیم  !! شاید آنها می خواهند کاری درست کنند برای خلق یک حماسه 4200  دیگر … به هر حال دولت جدید و تفکرات جدید می آید و می توان تکلیف خود را روشن تر دید. بخشی از بدنه بازار که خرید نمی کند و منتظر است به همین دلیل است که از این ابهامات و تصمیمات می ترسد وگرنه صورت‌های مالی و دلار و شرایط گزارش ها و نرخ ها   همه به سود بازار است

امیدواریم کسانی که سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست میگیرند نیم نگاهی به گذشته داشته باشند و عاقل باشند .عقل و منطق اقتصادی مهمترین راهکار برای خروج از بحران های فعلی است تکرار مکررات اتفاقات قبل چیزی جز دلال پروری و گسترش فساد اقتصادی نخواهد داشت باید به شفافیت رو آورد و این را بارها و بارها برای خود  تکرار کنن  که آخرین نمونه‌های نرخ گذاری  دستوری ارز ۴۲۰۰ و خودرو برخی دیگر بودند که مثل آینه جلوی چشممان است..

نکته بعد که فردا در مورد  ان مفصل تر صحبت میکنیم  بحث پی به ای بازار است  . بعد از انتشار گزارش های میان‌دوره‌ای شاهد این هستیم که این عدد  به پایین‌ترین رقم از بهمن 98  تا به امروز رسیده البته هنوز بسیاری معتقدند این موضوع و این اتفاق باید کمتر شود ولی معتقدیم  با همین اطلاعات و  با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه دوباره این عدد کاهش خواهد داشت اما احساس میکنیم این نمودار یک سیگنال بزرگ برای بازار است که نشان می دهد آن حباب و گرانی که برخی از آن صحبت می کردند خالی شده و قیمت ها به نقاط منطقی برگشتند. نقاطی که صفر صفر شدیم و باید از اول شروع کنیم … جایی که  بازار از ان اغاز کرد …   امروز مطالب زیادی طولانی شده و فردا در مورد این موضوع دقیق تر صحبت میکنیم .

حرف اخر را  بزنیم و برویم  امروز زیاد حرف زدیم  … روزهای قبل در مورد یک موضوع صحبت کردیم که به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفت و پیامهای بسیار زیادی در این حوزه داشتیم که نشان می‌دهد این موضوع مطالبه جدی سهامداران است اما بسیاری به آن بی توجه هستند و آن زمانبندی پرداخت سود سهامداران حقیقی است که شاید بتوان گفت در بیش از ۱۰۰ شرکت تا حدودی این موضوع درست و منطقی پیش می‌رود اما این ۳۰ درصد جامعه هدف شرکت هاست و ۷۰% مسیر دیگری را پیش می رود . بعد از نوشتن آن مطلب برخی از عزیزان از محدودیت قانونی و اتفاقاتی نظیر آن صحبت می‌کردند  درست است ولی  خود شرکت ها که می توانند دست به کار شوند دوستی می گفت اگر موعد پرداخت پاداش هیئت مدیره و مدیران شرکت ها یک ماه پس از پرداخت سود سهامداران حقیقی باشد همه چیز در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل می‌شود به واقع سهامداران خرد چه گناهی کردند که باید پول شان نزدیک به یک سال داخل شرکت باقی بماند همانطور که مالیات و پاداش مدیران سر وقت و نقد پرداخت می‌شود به نظر این حق سهامداران است که در سریعترین زمان ممکن سود خود را دریافت نمایند تا مجامع انقدر ترسناک نشود و شکل درست و دقیقی بگیرد باز هم می گویم این باید مطالبه عمومی شود و این مطالبه باید از سوی فعالان بازار و سازمان بورس پیگیری شود…

بگذریم و سراغ  بازار برویم که امروز فکر میکردیم نیمه دوم میتواند بهتر شود ولی نشد و فشار فروش در نیمه دوم  بیشتر شد به نظر بازار میتواند فردا  به عنوان نقاطی که از نظر بنیادی جای خوبی است کمی بهتر باشد ولی در کل فاز بازار فاز صبر و فروش است .

پتروشیمی های صدر نشین

در پتروشیمی  ها شاهد صدر نشینی ادامه دار سهام این گروه بودیم همچنان جو گزارش 3 ماهه تاثیرات خوبی بر این سهم داشته است

شازند صف خرید سنگینی بوده و به رشد خود ادامه می دهد سهمی که انتظار برای سود سازی بالایی داشته و حداقل تا قیمت های 3600 تومان و سپس در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 4000 تومان صعودی بوده و این صعود مبنای بنیادی دارد

اریا ساسول گزارش عالی ارائه داد فروش خوب تیرماه نشان می دهد سهم سود سازی بالایی داشته و امسال سود 2000 تومانی را دشت خواهد کرد سهمی که تا قیمت های 10000 تومان در صورت عبور و تثبیت در قیمت های بالای 9200 تومان صعود خواهد کرد سهم سهم فروردین 17539 میلیارد ریال بوده و اردیبهشت 16261 و خرداد 14341 میلیارد ریال
4 ماهه 72776 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه سال قبلش 35560 میلیارد ریال بود به نظر با این  گزارش هم اریا و هم پارس شرایط خوبی را دارند  .

جم پیلن هم رشد خوبی داشته و فردا به مقاومت 9200 تومانی خواهد رسید سهم با این سود 3 ماهه امسال حداقل 1800 تومان سود خواهد داشت انتظارات از این سهم بالا رفته و با این توان سود سازی ارزش ذاتی سهم بالا بوده و پتانسیل رشد خوبی دارد واقعا جم پیلن و جم میتوانند  شرایط خوبی را  رقم  بزنند  .

جو منفی معادن

در معدنی ها بر خلاف روز گرشته جو این گروه از بابت جو بازار منفی بود گروهی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما فشار فروش بالایی را تجربه کرد

در کالسیمین فروش تیرماه نیز مثبت بود با این رویه فروش امسال شرکت موفق به فروش موجودی و تولیدات شمش روی خود خواهد شد و سود بالایی انتظار سهامداران را می کشد این سهم کف قیمتی 1450 تومانی و فعلا با مقاومت 1600 تومانی دست و پنجه نرم می کند

کچاد همچنان روندش نوسانی می باشد روند سهم نوسانات ارام داشته و باید دید توان شکست قیمت های 2800 تومانی را پیدا خواهد کرد شنیده می شود علی رغم مالکیت نیروگاه 500 مگاواتی برق این شرکت نیز قطع و بخش فولاد سازی کچاد فعلا غیر فعال است

کزغال که وضعیت سود سازی و فروش بسیار عالی دارد و شایعات سود 600 توماین را دنبال می کند به قیمت های 3200 تومانی حمایتی رسید رنج قیمتی 3000 الی 3200 تومان فرصت خرید خوب و کم ریسکی برای این سهم محسوب می شود سهمی که در بین شرکت های گروه از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار می باشد گزارش این ماه  سهن کمی بهتر بود در خردا کمی بهتر شد و 866 میلیارد ریال فروش داشت
در تیر این عدد 1159 میلیارد ریال شد
نرخ تیر ۳۷,۳۶۴,۴۸۲ ، نرخ خرداد ۳۶,۲۴۶,۷۰۵ ریال و اردیبهشت ۳۳۶,۵۶۵,۱۴۰ ریال رسیده است
4ماهه فروش 5000 میلیارد ریال است. مدت مشابه قبل 3344 میلیارد ریال بوده است

سیمانی ها کم اوردند

شایعات منفی از احتمال قیمت گذاری دستوری سیمان توسط دولت سبب شده تا این گروه با روند منفی همراه شوند سیمانی هایی که این روزها محصولاتشان در بازار سر به فلک کشیده است

سیمان شرق با ادامه افت خود و از دست دادن مقاومت های خود به سطوح 720 تومان نزدیک می شود رنج قیمتی 680 الی 720 تومان حمایت های قوی در این سهم شکل داده و انتظار داریم سهم در این سطوح قیمتی متعادل شود

سخوز به حمایت 2400 تومانی رسید گزارشات سهم عالی و نشان از سود سازی بالا در سهم دارد سخوز باید از این سطوح قیمتی برگردد اما اگر اصلاح سهم بیشتر شود سهم تا سطوح قیمتی 2200 تومان اصلاح بیشتری خواهد داشت سخوزی که در صورت اصلاح بیشتر گزینه ارزنده ای در گروه خود خواهد بود.سخوز هم میتواند جالب باشد سخوز در ۳ماهه ۷۲۰ریال سود محقق کرده و ۹۶۱میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۰۰۷ میلیارد ریال سود خالص دارد . هنوز سهم سود غیرعملیاتی هم دارد

سیمان هگمتان خوب مقاومتی در مقابل ریزش داشته است حمایت 2600 تومانی مانع از افت سهم شده است انتظارات از این سهم سیمانی به شدت بالا رفته و گزارشات خوبی از سهم شاهد هستیم به نظر می رسد فعلا روند سهم مدتی نوسانی دنبال شده تا گروه سیمان به تعادل برسد

 

داروهای فراموش شده

در دارویی ها روند منفی و اصلاحی را شاهد و فعلا اقبال از دارویی ها پرکشیده است سهامی که اوضاع خوبی داشته اما فعلا اماج عرضه ها را شاهد هستند

در دارویی جابر سهم پس از کمی رشد قیمیت با روند برگشتی همراه شده تا احتمالا مجددا در سوطح 1200 تومان شاهد افزایش حمایت ها و متعادل شدن سهم باشیم پتانسیل اصلی این سهم عرضه سهام دارویی دانا است که تاثیرات خوبی بر سهم خواهد گذاشت

برکت به قیمت های 3800 تومانی برگشت فعلا نوسانات سهم در این سوطح تا قیمت های 4200 تومان را شاهد هستیم سهمی که وضعیت و روندش بستگی به عملی شدن تولید گسترده واکسن دارد اگر وعده ها در خصوص تحویل 1 میلیون دوز واکسن طی هر هفته صحت داشته باشد سهم اوضاع بهتری پیدا خواهد کرد

دسانکو بر سر مقاومت 1250 تومانی گیر افتاده است تولیدات جدید داروهای ضد سرطان و گزارشات با رشد قیمتی نتوانسته این مقاومت را بشکند سهم رشد خوبی اخیرا داشته و توانسته به قیمت های مناسبی برسد برای شکسته شدن این مقاومت سهم نیاز به اخبار قوی دارد

در بین دارویی ها کم کم توجه بازار به نماد های مختلف این گروه بیشتر می شود . دتماد را از مدت ها قبل گفته بودیم و حالا بازار مورد توجه است ولی امروز 4 سهم دیگر را بررسی میکنیم که انها نیز جالب هستند اولی درازک است درازک در 3 ماهه به سود 1569 ریالی رسیده است سهم 1020 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1395 میلیارد ریال سود خالص دارد .تیر با رشد چشم گیر 920 میلیارد ریال بود 4 ماهه 3043 میلیارد ریال فروش زد
که مدت مشابه قبل این عدد 2128 میلیاردریال بود

دشیمی گزینه بعدی است دشیمی در 3 ماهه 724 ریال سود محقق کرده است 453 میلیارد ریال سود عملیاتی و 329 میلیارد ریال سود خالص دارد .گزارش خوبی در ماهانه داشته است

دارو هم میتواند جالب باشد دارو بهتر از مدت مشابه قبل بود و 502 ریال سود محقق کرده است سهم 1477 میلیارد ریال سود عملیاتی و 753 میلیارد ریال سود خالص دارد .

خودرویی های ناامید

در خودرویی ها شاهد اصلاح قیمتی و ناامیدی خودرویی ها هستیم زیان های سنگین در سهام این گروه که در گزارشات 3 ماهه نیز تداوم داشته است امید ها را از این گروه دور کرده است

در سایپا سهم به سمت قیمت های 160 تومان عقب گرد می کند این سهم نیز با زیان همراه شده و اوضاع خوبی نداشته و امیدش به رفع تحریم ها یا عرضه خودرو در بورس کالا می باشد فعلا کف قیمتی سهم را می توان در قیمت های 160 تومان سوطح حمایتی قوی دانست

گزارش خوب فروش تیرماه پارس خودرو هم تاثیری بر روند سهم نداشته و اصلاح این سهم کماکان ادامه دارد قیمت های 110 و سپس 100 تومانی دو حمایت مهم سهم محسوب می شوند سهمی که اوضاع خوبی نداشته و این سهم نیز غرق در زیان می باشد

در زامیاد به نظر می رسد اصلاح قیمتی تا سطوح 6220 تومان ادامه داشته باشد در این سهم انتظار واکنش مثبت به این  سطوح و متعادل شدن را داریم اوضاع زامیاد بهتر بوده و امید به احیا بالاتری دارد

چهارگوشه بازار

بار ها بر ارزندگی وصنا تاکید داشتیم سهم از قیمت های 500 تومانی به سطوح 580 تومان رسیده و به سمت اهداف قیمتی 620 تومانی وعده داده شده رفته تا بازدهی بیش از 20 درصدی داشته باشد عمده سبد شرکت را بانک اقتصاد نوین تشکیل داده است از طرف دیگر سود سازی بالا در گزارش 6 ماهه مزید بر علت شده تا سهم رشد خوبی داشته باشد

در پسهند سهم به کف قیمتی خود رسیده است سهمی که شایعات سود سازی بالایی داشته و گزارشات عالی را به همراه داشته است شنیده می شود افزایش سرمایه و طرح توسعه خوبی هم در این شرکت در جریان است پسهند می تواند با برگشت قیمتی سطوح 3200 و 3500 تومان را ببیند ارزش ذاتی سهم قیمت های 4000 تومان است

ذوب به قیمت های 400 تومان نرسیده اماج عرضه های بسیار سنگینی شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمت محصولاتش می تواند تاثیرات بسزایی بر فروش و سود سازی سهم داشته باشد این سهم تا رود میان مدتش صعودی به خصوص در قطعی برق فعلی به دلیل استفاده از کک خللی نیز در تولیداتش را شاهد نمی باشد

در بین  سهم های خاص امروز ومعادن  را عالی خریدند یکی از بهترین گزارش ها در کچاد و کگل و کنور و کگهر بود که به نظر ترکیب انها یعنی ومعادن و وامید میتوانند گزینه های خوبی بازار باشند در ومعادن سهم کمی دل دل میکند ولی بعد دوباره میتواند بهتر شود به نظر ومعادن را کمی قوی تر بهتر زیر نظر بگیرید البته وامید هم سود خوبی را دارد ولی ومعادن با این تحولات شارپ تر است این سود شناسایی شده صرف افزایش سرمایه می شود و این خبرخوبی برای سهم است  . با این گزارش ها از کنور و برخی زیر مجموعه ها و مزمه های خبر افزایش نرخ ها میتوان روی وامید و وسپه نیز حساب کرد

در گروه پتروشیمی به نظر جم  پیلن  را زیر نظر بگیریسد خوب عمل کرده است

با دید نوسانی پر ریسک تر 3 گزینه شجم شپترو و شصفها جالب هستند و به نظر شپترو با این گزارش ها میتواند جالب باشد در گزارش خرداد با رشدی چشم گیر 957 میلیارد ریال فروش داشت در تیر بهتر شد و 1268 میلیارد ریال فروخت تا سیگنال روشنی در رشد تولید و فروش داشته است
اردیبهشت ماه 594میلیارد ریال فروش داشته است در مجموع به 3385 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه255میلیارد ریال بوده است و روند خوبی دارد به خصوص در این ماه های اخیر نرخ فروش پی وی سی نیز اردیبهشت ۳۵۶,۸۶۶,۲۲۸ ریال و خرداد ۳۰۰,۸۰۷,۶۴۰ ریال و تیر ۳۰۱,۵۷۰,۸۱۳ ریال است.

قیمت جهانی مس و روی رو به افزایش گذاشته و حالا فاسمین و فملی هم مورد توجه هستند در فاسمین گزارش های خوبی را اخیرا راهی بازار میکند . در تیر هم بد نبود و۱۵۰۸ میلیارد ریال فروش داشت و ۱۳۳۳ تن با نرخ ۶۴۵,۱۵۳,۰۳۸ ریال فروش داشته است.۷۲۵۷ میلیارد ریال فروش ۴ماهه داشت .به نظر بتواند این روند را ادامه دهد امسال 3000 ریال سود را دارد قطعا دارد .فملی هم با این نرخ مس میتواند جالب باشد فباهنر و فملی هر دو گزینه های خوب و کم ریسک بازار است فملی هم  انصافا  یک گزارش فوق العاده  را رو کرده است در تیر به 77438 میلیارد ریال رسید و 17500 تن با نرخ ۲,۱۱۴,۰۷۵,۸۲۲ ریال صادر کرده است !! جمع فروش به 212628 میلیارد ریال رسید است مدت مشابه 91620 میلیارد ریال بود . فباهنر هم کنار این  سهم  گزارش خوبی داشته و میتواند جالب باشد  .

امروز وامید در بین هلدینگ ها خوب بود ولی وغدیر منفی شد . روی غدیر هم بارها و بارها صحبت کردیم و به نظر این سهم نیز در کنار سهم های بالا میتواند فضای خوبی را رقم بزند در تاپیکو همه منتظر مجمع مارون هستند ولی طبق براورد ها تاپیکو 1950 ریال محقق میکند و 1800 ریال در مجمع توزیع میکند و این نرخ های فعلی برای تاپیکو نیز با دید رفتن به مجمع بد نیست . در مورد پارسان هم  شایعه  تحقق سود  4200 ریالی شنیده می شود و میتواند  نرخ های جالبی باشد

این روزها سخت درگیر گزارش ها هستیم و انرژی زیادی را گزارش ها از ما میگیرد با این حال  سعی میکنیم با پوشش کامل انها در کانال و نکات مهم در گزارش ها در خدمت شما باشیم  …

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم