جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 28 تیر1400

گزارش بازارامروز سه شنبه 28 تیر1400

نوید خاندوزی
جولای 19, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز سه شنبه 28 تیر1400

فیتیله بازار تعطیله … 

امروز یاد دوران مدرسه افتادیم ،دورانی که معلم نمی آمد و دل دل میکردیم برویم یا بمانیم و بالاخره یکی می آمد و میگفت  بی سرو صدا ارام  وسیله هاتونو جمع کنید و برید خونه ! امروز میانه های بازار بود که تعطیلی 3 روز کاری پیش رو و تا حدودی تا یکشنبه  به بازار ابلاغ شد و در اوج بزنگاه کدال و مجامع همه چیز را  به خاموشی فرو  برد  …

این که تعطیلی برای کروناست و یا چیز دیگر بماند ولی هر چه هست فضای بازار را  به مانند  یک تعطیلات عید  به ابهام فرو  برد . یک چیز برای ما امروز جالب بود فکر میکردیم  خبر تعطیلی بیاید  بازار را می فروشند ولی انصافا خوب ایستاد و خوب مقاومت کرد و بهتر شد .

به نظر این مهم ترین عاملی است که فعلا میتواند موثر باشد و در روند  بازار شکل بگیرد و البته  بازار را با این  اتفاقات بنیادی و به خصوص با این گزارش هایی که امده است  میتواند  مرداد خوبی را اغاز کند ولی این  فقط همه ان چیزی نیست که  ما میکوییم  برخی نظرات دیگری دارند  .

بازار این روزها در حالی درگیر گزارش ها می‌شود که فصل مجامع نیز در پرترافیک ترین وضعیت خود قرار دارد و توقف رفت و آمد نمادها باعث شده اثرات گزارش‌ها در بازار کمتر به چشم آید و به خصوص حالا  با این  تعطیلات همه چیز به روزهای هفته بعد موکول می شود  . ما شاهدیم که احتمالاً اثرات گزارش های میان دوره ای با گزارش‌های ماهانه ترکیب شده و خود را در روزهای ابتدای مرداد به بازار نشان دهد اما دو دیدگاه وجود دارد به نظر دل دل کردن های فعلی بازار نیز ناشی از از همین نوع نگاه افراد مختلف به بازار است .یک پیش‌بینی و نگاه این را مطرح می‌کند که گزارش‌ها آنقدر خوب و قوی هستند که یک مسیر رشد به سمت اهداف قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر را  شامل می شود و و بازار این مسیر را طی می کند اما درست در نقطه مقابل برخی بر این عقیده اند این اتفاق رخ نمی دهد . دوباره از اول مرداد فنر بازار در خبرها و تحولات جمع می شود و بازار مرداد پر تردیدی  را آغاز خواهد کرد مرداد پر تردیداز نظر  زمان استقرار دولت و واکنش ها در  مقابل اظهار نظرها و جهت‌گیری‌های او در مقابل بازار و تحولات اقتصادی و نرخ ها و …

به واقع این طرز فکر و پیش بینی اینطور شرایط را برای خود می چیند که در بازار تقریباً با آغاز مرداد ۱ یخ زدگی و صبر استراتژیک بین سهامداران شکل می گیرد که البته پایین بازار را به واسطه  گزارش های خوب خریدار و بالای آن را فروشنده است و صبر میکند تا تحولات جدید سیاسی و دولت مستقر گردد تا بتواند در رقص انواع نرخ گذاری ها همچنان شادمان بماند و ناگهان غافلگیر نشود و یا در واقع بخواهیم جمع بندی کنیم باید اینطور نوشت که بازار در در این مدت چند روزه مرداد برای جلوگیری از غافلگیر شدن در اتفاقات و تحولاتی که پیش روی اوست محافظه کار خواهد شد.

اما تمام این موارد را باز هم میگوییم به یک نقطه دقت کنید و آن تحولات خاص اقتصاد کلان در کشور است…  دیروز پیامی بین کانال ها و گروه‌ها دست به دست میشد  که نقدینگی این شده است و  و تورم آن می‌شود و موج سهمگین تورمی در پیش است و …  نظر شخصی خود را می گویم احساس می کنیم پیش بینی این چنینی تورم برای اقتصاد ایران که پر از چالش و اتفاقات عجیب است کمی  غیر معقول به نظر میرسد و باید تاکید کرد به به راحتی نمی‌توان این چنین پیش‌بینی‌هایی را با قطعیت انجام داد اما جهت‌گیری‌های کلی را تا حدودی نشان می دهد که بله افزایش نقدینگی و عملکرد دولت ،کسری بودجه ، عدم فروش نفت و مواردی از این دست منجر به این اتفاق میشود و حالا  شدت و ضعف ان  باید بحث شود … حالا کاری نداریم با اینکه برخی دوستان به اصطلاح اقتصاد داننده و خواننده !! ، بورس را عامل تورم می دانستند !

اما بیایید فرض کنید جهت‌گیری‌های کلی این موضوع می تواند تا حدودی موثر است به نظر تصمیم فعالان اقتصادی چه باید باشد ؟! اگر قرار بر پایداری تورم در نرخ های مشخص و معین باشد یکی از جذاب ترین بازارها دوباره بازار سرمایه خواهد بود و اتفاقاً بازاری است که پویا است و بدترین کار دوباره نگهداری ریال به شکل سپرده های بانکی است که ارزش آن از بین خواهد رفت بهتر است بسیاری از کسانی که این روزها بازار سرمایه را با هزار عیب و ایراد به گوشه ی رینگ  بردند کمی به این اتفاقات فکر کنند و منطقی باشند ..  هدف دلار ۱۵ و ۱۷ هزار تومانی آنها که نمد  برای  کلاه انها نشد  اما حداقل یاد میگیرند  و یاد گرفتند تحولات اقتصادی را واقع‌بینانه  و بر اساس میل سیاسی و پرتفوی شخصی نگاه نکنند …

حرف آخر در مورد حاشیه های بازار این است که این روزها برای سیمان و یا سایر صنایع رخ می دهد سیمان وارد بورس کالا شد داشت خوب پیش میرفت به واسطه افزایش قیمت ها دوباره برخی سر و صدا می‌کنند که بورس کالا به درد نمی خورد و یک ماجرای تکراری …  قبل از هر چیز باید گفت چرا اصلا  قیمت ها در بورس کالا افزایش پیدا کرد ؟! روشن است کاهش ارزه و این کاهش عرضه که این کاهش نیز به واسطه قطعی برق اتفاق افتاد و به عنوان یک عامل بیرونی این افزایش قیمت را رقم زد … بعد برخی افراد نظام قیمت گذاری  بورس کالا را زیر سوال می برند. به جد معتقدیم کسانیکه به هر دلیلی با بورس کالا مخالفت می کنند تجربه نشان داده از شفافیت می ترسند و برای از بین رفتن برخی گلوگاه‌های فساد ناراحتند این را در موارد مختلف تجربه کردیم
و جالب است درس هم نمیگیرند ! همین طرز فکر چهل سال کشور را اداره کرده و با بهانه‌های مبارزه با فساد ،عدالت و مفاهیمی شعاری  از این دست از شفافیت و نظام درست  عرضه و تقاضا و قیمت گذاری بر اساس آن فرار کرده و نتیجه اش شده است این که می بینید…  برق ما این طور و هر چیزی یه شکل گرفته …   سیمان هم  به این شکل
چند روز قبل نیز گفتیم اقتصاد رفیق بامرامی است اگر با او رفاقت کنید برایتان سنگ تمام میگذارد  و اگر بخواهید به او لگد بزنید در عین  قدرتمند بودن ولی کینه ای است و صبرش زیاد است  شاید چند مدتی تماشایتان کند ولی جایی سیلی بزرگی به شما می زند که دردش تا مدت ها بماند…  امیدوارم تیم جدید که می آید عملکرد ۴۰ سال گذشته  و اتفاقاتی که رخ داده را  پیش روی خود قرار دهد و بعد تصمیم بگیرد
که یا یا اقتصاد رفیق باشد و یا  او هم شروع کند لگد زدن به علم اقتصاد…

به هر حال این چند روز درگیر این خبرها و اطلاعیه ها می شویم و تعطیلی های مداوم  فرصت نفس کشیدن  به بازار نمیدهد و میرویم تا دوشنبه ولی در این چند روز هر لحظه و هر ثانیه اش با خبرهای کدالی میگذرد …

و اما  سراغ  بازار امروز برویم …

سیل عرضه ها در سیمانی ها

در سیمانی ها شاهد فشار عرضه ها بودیم به طوری که برخی سیمانی ها منفی و برهی دیگر با عرضه های سنگین صف خرید همراه شدند

سیمان سپاهان با رشد قیمتی و صف خرید به مقاومت 920 تومانی نزدیک شده است سهمی که سود سازی بالا و شایعات سود بالای 150 تومانی دارد این سهم وضعیت خوبی داشته و فردا روز مهمی برای این غول سیمانی می باشد

سیمان کرمان مالک سیمان ممتازان و سهامدار چند سیمانی دیگر هم با رشد قیمتی بسیار خوبی به سطوح قیمتی 1800 تومان رساند سهمی که هم از طریق سرمایه گذاری های خود هم سود عملیاتی جای سود سازی بالایی دارد برای سال جاری سود های بالای 200 تومان در این سهم تخمین زده می شود

ساروم هم با رشد قیمتی به سطوح 3800 تومانی رساند این سهم وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد با این گزارشات اخیر این سهم سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد سهم اگر از این قیمت ها عبور نماید مهمان سطوح 4200 تومان شود

ساراب هم  گزارش خوبی زده است  ساراب در 3ماهه 434ریال محقق کرده است در مدت مشابه 177ریال سود داشته است
سهم در 3ماهه 322میلیارد ریال درآمد عملیاتی و 546 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است

سیگنال های مثبت پتروشیمی ها به بازار

در پتروشیمی ها شاهد روند مثبت هستیم گزارشات عالی در راه بوده و به نظر می رسد این گزارشات سیگنال های مثبت قوی برای بازار باشد

در شازند خبرهایی در خصوص تحقق سود 100 تومان به بالا شنیده می شود در صورت صحت این شایعات سهم می تواند تا قیمت های 3200 الی 3500 تومان صعود داشته باشد برای امسال این سهم شایعات سود 550 الی 600 تومانی داشته و هر چه سود سازی بهتری در 3 ماهه داشته باشد این شایعات قوت می گیرد

در اریاساسول شاهد عبور سهم از قیمت های 9000 تومان بودیم سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شایعات سود 1600 تومانی را دنبال می کند این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند با شکست قیمت های 9200 تومان تا سطوح قیمتی 10000 تومان هم شاهد رشد باشد گزارش 3 ماهه سهم بسیار مهم ارزیابی می شود

کرمانشاه هم گارد صعود خوبی گرفته است سهم توانست از قیمت های 4000 تومان عبور و باید به مصاف قیمت های 4200 تومانی برود سطوح 4200 تومان در این سهم شکسته شود شاهد رشد ادامه دار تا قیمت های 4600 تومان خواهیم بود اخرین امارها حاکی از افزایش نرخ اوره صادراتی به 380 دلار بوده که این امر انتظارات را برای تعدیل مثبت سهم بالا برده است

امروز زاگرس سک گزارش بسیار خوب را  شاهد  بود زاگرس در 3ماهه به سود 9817ریالی رسیده است سهم در مدت مشابه 4354ریال سود محقق کرده بود
سهم 3ماهه 22821میلیارد ریال سود عملیاتی و 23560میلیارد ریال سود خالص دارد

جم  هم واقعا عالی بود و با این  گزارش میتواند  جالب باشد  پتروشیمی جم در فصل بهار، 2120 میلیارد تومان سود( 154 تومان به ازای هر سهم) ساخته و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته 60 تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. فروش این شرکت 177 درصد افزایش داشته و حاشیه سود ناخالص از 28 درصد در بهار 99 به 31 درصد در بهار 1400 رسیده است.  به نظر 800  تومان  سود را می توان در جم دید  .

روی خوش معادن به بازار

همانطور که عنوان کرده بودیم در معادن شاهد روی خوش سهام این گروه بودیم گزارشات 3 ماهه می تواند پتانسیل های نهفته این شرکت ها را اشکار نماید

در نماد کالسیمین شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم این سهم به سمت قیمت های 1600 تومانی رفته تا در صورت عبور از این سطوح تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان رشد نماید سود خوبی در گزارش 3 ماهه با فروشهای دو ماهه اخیر محقق شده است

در این گروه کشرق سهم کوچک معدنی را باید زیر نظر گرفت سرمایه پایین باعث اهرم سود سازی بالایی در سهم شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات تجدید ارزیابی سنگینی را نیز دنبال می کند این شرکت دارای چند معدن بودن و شایعات سود 1000 تومانی را برای سال جاری به دلیل جهش نرخ های فروش دارد

باما با شفاف سازی که داشت صف خرید شد فردا روز مهمی برای سهم است سهمی که در صورت شکسته شدن قیمت های 1250 تومانی خود تا سطوح 1400 تومان رشد خواهد کرد فشار عرضه ها در سهم بالا و مقاومت قوی پیش روی باما می باشد سهمی که دارای ارزش بالایی بوده و عمدتا اقبال به سهم به دلیل پول داغی است که پشت سر سهم قرار گرفته است

 

بانک ها در تعطیلات

در بانک ها شاهد روند منفی و عرضه های سنگینی بودیم بانک هایی که یکی یکی به مجامع رفته و فشار عرضه به دلیل عدم تمایل برخی به شرکت در این مجامع می باشد

در پست بانک روند سهم منفی و باید دید واکنش سهم به حمایت 2200 تومانی چگونه خواهد بود در مجمع سهم خبرهای خوبی منتشر اما سودی تقسیم نشد سهم در انتظار تعدیل مثبت بالا و سود سازی سنگین در 3 ماهه بوده و این گزارش تاثیر بسزایی بر روند اتی سهم دارد

بانک پارسیان با قیمت  های منفی بر سر حمایت 280 تومانی متوقف شد سهمی که باید در انتظار تعیین و تکلیف وضعیت فروش سهام اپالش ماند و فعلا از نوسانات سهم استفاده کرد سهم کف حمایتی 260 تومانی را بسته است اما فعلا هم نمیتوان انتظار رشد قیمتی بالاتر از 300 تومان را از سهم داشت

بانک دی منفی شد این سهم فعلا پتانسیلی برای رشد نداشته و مدتی باید شاهد دست به دست شدن سهامش باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت باید در انتظار تعیین و تکلیف وضعیت فروش دارایی های خود باشد بانک دی کف حمایتی 120 و مقاومت 132 تومانی در حال نوسان خواهد بود

دارویی ها در انتظار تحول

دارویی ها روز خوبی را پشت سر گذاشتند به طوری که اکثر سهام این گروه روند مثبت داشته و خبرهای خوبی از سهام دارویی به گوش می رسد

در این گروه دارویی جابر با رشد قیمتی خوبی همراه شد شنیده می شود داروسازی دانا عرضه شود با توجه به مالکیت این شرکت در دانا سود سازی خوبی نصیبش می شود جابر بتواند از سد قیمتی 1450 تومانی عبور نماید تا قیمت های 1600 تومان صعود خواهد داشت

در دارویی برکت هم سهم کف حمایتی 3800 تومانی را بسته است و با سقف قیمتی 4200 الی 4600 تومانی همراه است این سهم وضعیتش بستگی به واکسن کرونایش دارد اگر بتواند حجم بالایی واکسن تولید و به فروش برساند رشد خوبی خواهد کرد

اسوه هم این روزها نوسانات خوبی می دهد سهم با کف حمایتی 2800 تومانی و مقاومت 3200 تومانی همراه است سهم وضعیت خوبی در بین داروییها به خصوص با خبر اختصاص دو خط تولید خود به تولید واکسن ضد کرونا پیدا کرده و انتظارات را به شدت بالا برده است

چهارگوشه بازار

تاپیکو امروز عرضه شد سهمی که شنیده می شود  شاهد انتشار صورت های مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود و سودش از این طریق رشد بالایی را تجربه می کند تاپیکو مقاومت 1450 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1600 تومان رشد خواهد داشت امروز یک شفاف سازی خاص داشتیم  با سود عملیاتی 21 هزار میلیاردی و سود خالص بیش از 15 هزار میلیارد تومانی ستاره خلیج فارس  سود تلفیقی تاپیکو 5.266 میلیارد تومان افزایش یافت  افزایش 646 ریالی سود هر سهم تاپیکو را داریم

کپرور صف خرید شد سهمی که در کف قیمتی معرفی داشته و سهم توانست امروز با رشد خوبی همراه شود شایعات سود سازی بالا در سهم علل اصلی توجه بازار به کپرور است اگر شایعات سود 150 تومانی در 3 ماهه صحت داشته باشد سهم تا قیمت های 4000 تومان رشد یکسره خواهد داشت در غیر اینصورت مقصد سهم فعلا سطوح 3600 تومان است

پالایش نفت تبریز با وضعیت مثبتی همراه شد سهمی که به نظر می رسد همچنان در فکر شکسته شدن مقاومت 3800 تومانی خود باشد با این سود سازی که سهم در سال 99 داشت سود امسال هم رشد خوبی خواهد کرد تنها ریسک شرکت روند قیمت های جهانی نفت است که شاهد اصلاح قیمتی کوتاه مدت بوده  و می تواند بر سهم تاثیرات منفی بگذارد

در این گروه  فارس هم  شرایط خوبی را دارد و میتواند شرایط خوبی را دید . در کنار فارس غدیر و پارسان هم  شرایط خوبی دارند اگر شراز و شبریز به همین شکل 70تا80% سود تقسیم کنند و شپدیس هم 1800 تقسیم داشته باشد پارسان 4100 تا 4200 ریال سود دارد وقتی پارسان به این سود میرسد غدیر 2300 ریال سود دارد و به نظر هر دوی این سهم ها قابلیت های رشد خوبی در بازار دارند به خصوص وغدیر

در فملی نیز گزارش خوبی را  شاهدیم  فملی در 3ماهه به سود 474ریال رسیده است مدت مشابه 174ریال بوده است سهم در 3ماهه به 96656میلیارد ریال درآمد عملیاتی و 94755میلیارد ریال سود خالص رسیده است

ایران ترانسفو در فصل بهار، 73.8 میلیارد تومان سود( 2 تومان به ازای هر سهم) ساخته و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته 32 میلیارد تومان سود شناسایی کرده بود(رشد 130 درصدی). را داشته و به نظر باید دل به  12ماهه  سهم داشت

رمپنا هم  شرایط خوبی را دارد  و این سهم  با قراردادها و گزارش ها میتواند جالب باشد

کگل هم واقعا  با یک گزارش خوب زیر مجموعه عالی بود  . مجتمع جهان فولاد سيرجان در 3 ماهه به سود 7666 میلیارد ریالی رسیده است 3 ماهه مشابه سال قبل این عدد 735 میلیارد ریال بود . واقعا  کگل با این گزارش ها میتواند  جالب باشد  .

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم