[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 27 تیر1400
نجات سرجوخه شاخص !
امروز اولین روزی بود که ضربه شصت عرضه ها کمی قوی تر و جدی تر بود ولی با این حال بازهم اخر وقت با کمک شستا و تاپیکو و ستاره کمی اوضاع بهتر بود و همچنان امید مهم ترین کالای بازار است …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که بعد از مدت ها کمی دست و دل بازار از عرضه ها می لرزید و با وجود حجم های خوب فشار فروش در این مقطع خاص و حساس بیشتر بود . بازار امروز به واسطه برخی خبرها نظیر تعطیلی احتمالی تهران و عدم تمایل سهامداران به رفتن به مجمع فشار فروش را افزایش داد و کمی کار را سخت کرد .یک نکته مهم وجود دارد بازار این چند روز باقی مانده به خصوص دو روز پیش رو روزهای خلوت و خالی را داریم و البته این روزها رفت و امد نماد ها برای مجامع زیاد شده است .این بحث مجمع همیشه همین بوده و ای کاش سیستم پرداخت سود و سجامی پرداخت شدن ها درست شود تا این طور سهامدار از مجامع فرار نکند .
بازار امروز منفی بود ولی به نظر نباید زود ناامید شد اخر وقت بازار امروز تلاش های خوبی که صورت گرفت نشان میدهد به فردا میتوان بیشتر امیدوار بود حتی با وجود کوچ برخی از بزرگان و خالی بودن بازار …
این روزها بازار به مانند یک کوهنورد حرفهای گام بر میدارد و جای پای قبلی خود را سفت میکند و به پله های بعدی و قله های بیشتر فکر می کند اتفاق بسیار خوبی است که این طور بدون عجله و با دقت و البته با کیفیت بازار رشد میکند و هر روز حجم های بهتری را تجربه می کند برای پی بردن به این جمله میتوان هفته قبل را با هفته قبل تر و یا این روزها را با روزهای قبل مقایسه کرد و به خوبی این درگیر شدن جریان پول در بازار را احساس کرد.
اما این تمام موضوع نیست ست و به نظر این مرحله را نیز پشت سر میگذاریم و بهتر است کسانی که به نوعی متولیان بازار هستند به فکر حضور فعال جریان پول در بازار باشند جریانی که می تواند کمی سرعت این افزایش را تند تر کند و البته با احتیاط وارد خواهد شد. به نظر یک بار دیگر باید مسیری را که قبلتر طی شده با هم مرور کنیم. دفعه قبل که بازار رشد کرد قصه از کجا شروع شد ؟! قصه بیشتر از عرضه های اولیه آغاز شد مردم با عرضه های اولیه با بازار آشنا شدند و بعد هرچه پیش رفت به این دلبر هزارچهره وابسته تر شده و او هم حسابی طنازی و عشوه گری کرد هر چند در نهایت هرچه بود جمع کرد و رفت و بی وفایی و جور بسیاری به دلبستگان به خود داشت … اما باز هم میشود عاشقی کرد هر چند
آمد اما در نگاهش آن نوازش ها نبود ،
لب همان لب بود اما بوسه اش گرمی نداشت
دل همان دل بود اما مست و بی پروا نبود …
ان زخمی که بر تن بسیاری از مردم خورده شده به این راحتی ها خوب شدنی نیست …
اما می شود دل خوش بود به اینکه دوباره این مسیر را طی کنیم و به نظر باز همه چیز از عرضه های اولیه می تواند آغاز شود…
بخشی از این موضوع قطعا به سازمان بورس ،شرکت بورس و فرابورس برمیگردد و بخشی دیگر به نظر بدنه دولت باید شرکت ها را تشویق به حضور در بازار نماید ما در حال حاضر و در این مرحله به این نیاز داریم که ۱۵ تا ۲۰ شرکت از شرکت های بزرگ با اعلام عمومی و فراخوان های قوی که جذب مردم را در پیش داشته باشد راهی بازار شود بخشی کمکهای دولت در کسری بودجه میشود و هم فضای بازار را تغییر خواهد داد البته ممکن است فشار فروش محدودی را داشته باشیم اما به نظر عرضه های اولیه اولین گام برای برگشت به چرخه جذب پول خواهد شد… همچنان روی مثال قدیمی خود هستیم و بحث را با این تمام میکنیم که عرضه های اولیه نخل اول سیگاری است که حتی اگر آدمی که ترک کرده باشد میتواند دوباره او را وسوسه کند این نخ اول را جدی بگیرید…
و اما بازار … بازار برای اثبات خود و اینکه پول های بیشتری را جذب خود کند نیاز به گزارش های قوی و مناسب دارد و به نظر هرچه این گزارش ها با قدرت تر به بازار برسد جریان نقدینگی در بازار شکل و شمایل بهتری خواهد داشت از همین رو معتقدیم عملکرد شرکت ها می تواند بسیار در روند بازار موثر باشد و فضای فعلی ایجاد شده باعث تردید زدایی از افراد میشود.گزارش های سه ماهه این قابلیت را دارد که به بسیاری بگوید در فضای بنیادی و بدون در نظر گرفتن تحولات خاص حاشیه ای ، ویترین بازار سهام های ارزشمندی برای ارائه دارد که فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری است و این تازه در حالی است که ما نه رشد ارزی داشتیم و نه اتفاقات عجیب… تازه ماه فروردین را که نصفه و نیمه تعطیل بود در این آمار لحاظ میکنیم به نظر گزارش های سه ماهه و گزارش ماهانه تیر میتواند شوک جدید مثبتی را به بازار وارد نمایند . مرداد با تحولات خاصی اغاز می شود که انتقال دولت و دوران پسا گزارش مهم ترین انهاست … برجام که انگار تا اخر مرداد به حاشیه رفته است …
و اما سراغ بازار برویم که امروز خوب اغاز نکرد در دقایقی داشت بهتر میشد و خوب پیش می رفت ولی دوباره فاز فروش بازار را میگرفت و فقط میتوان گفت اخر وقت با خبرهای ستاره و تاپیکو جو شاخص و بازار کمی بهتر شد برای فردا میتوان امیدوار بود که اخبار مجامع و صورت های مالی کمی شرایط بهتری را رقم بزند و فضای بهتری را داشته باشد .
سر سبزی سیمانی ها
در سیمانی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم رشد قیمت سیمان در بازار که به 50 درصد رسیده است سبب شده تا سیمانی ها اقبال خوبی را شاهد باشند
در این گروه سفارس مقاومت خود را شکسته و باید در انتظار صعودی سهم به سمت قیمت های 2400 الی 2500 تومان خواهد بود امسال سود 230 تا 240 تومانی و تقسیم سود 200 تومانی از سهم انتظار می رود سهمی که توانایی صعود خوبی داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است به خصوص این که زیر مجموعه های سهم نیز روند مثبت دارند
سشرق مهمان صف خرید خوبی شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و با این صف خرید به سمت قیمت های 820 تومان می رود بارها بر پتانسیل های بنیادی سهم چه سود سازی چه سرمایه گذاری وضعیت خوبی داشته و در صورت شکسته شدن قیمت های 820 تومان تا سطوح 900 تومان رشد خواهد کرد
سیمان سپاهان هم صف خرید سنگینی بوده با کشست مقامت خود دو هدف عمده 920 و 1000 تومانی دارد این سهم می تواند صعود خوبی تا قیمت های فوق داشته باشد سهمی سود ساز که برای امسال شایعات سود 120 تا 130 تومانی و برای سال مالی جدیدش سود بالای 200 تومانی خواهد داشت
معادن پر بار
در معدنی ها شاهد معاملات خوبی در برخی سهام این گروه بودیم معادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با گزارشات 3 ماهه استارت خواهند زد
در این گروه کپرور را عالی می خرند سهمی که مقاومت 3200 تومان را شکست و بارها به خرید این سهم تاکید داشتیم سهمی با مالکیت 3 معدن و خرید معدن جدید و توانایی سود بالای 700 تومانی و 200 درصد افزایش سرمایه از سود انباشته قیمتش باید بالای 4000 تومان باشد و به سمت این سطح قیمتی در حال صعود است
کگل در کف قیمتی 1800 تومان فرصت خرید خوبی خواهد داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است این سهم با گزارش 3 ماهه و مشخص شدن توان سود سازیش که بالا خواهد بود به نظر می رسد دور جدیدی از صعود را بتواند اغاز نماید ارزش بنیادی سهم قیمت های 2200 تومان است
فراوری به حمایت 2800 تومانی رسید این سهم همچنان فروش سنگینی از محصولات یا موجودی خود نداشته و خرید سهم تنها با دید میان مدت و بلند مدت ارزنده است سهم در دل خود 800 تومان سود در صورت فروش موجودی شمش روی و تولیدات امسالش یعنی 14 هزار تن شمش روی را خواهد داشت
خبرهای خوش از جنس سرمایه گذاری ها
در سرمایه گذاری ها برخی سهام این گروه شاهد خبرهای خوش بودند سهامی که وضعیت خوبی داشته و از نظر بنیادی مستعد صعود خوبی هستند
در تاپیکو خبر هایی در خصوص شفاف سازی در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اعلام تعدیل مثبت این پالایشگاه سبب صف خرید تاپیکو شد سهمی که ارزش ذاتی 1600 الی 1800 تومانی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی در صورت غلبه بر عرضه ها تجربه نماید
شستا هم تغییر رویه داده و مثبت و مهمان صف خرید شد سهمی که کف خود را تاچ و حالا باز به سمت قیمت های 1400 الی 1500 تومانی در حرکت خواهد بود شستایی که وضعیت خوبی داشته نوسانات خوبی می دهد افزاش سرمایه از از تجدید ارزیابی و شایعات سود 220 الی 240 تومانی از پتانسیل های اصلی سهم محسوب می شود
پارسان را باید بیشتر بررسی داشت سهم به قیمت های 2500 تومانی رسیده است هم بازوی پالایشی هم پتروشیمی شرکت پارسان را متحول خواهند کرد اعلام سود شرکت می تواند تاثیر بسزایی بر سهم و روندش داشته باشد سهمی که در صورت تثبیت در قیمت های بالای 2500 تومانی مهمان سطوح قیمتی 2800 تومان خواهد بود در مورد پارسان با این تقسیم سود ها اگر امسال شپدیس 1800 تقسیم کند سهم 4100 ریال سود دارد و این یک اتفاق عجیب برای سهم است .
ومهان در 3 ماهه 764 ریال سود محقق کرده است به نظر این سهم به همراه وسپه شرایط خوبی را دارند
وپترو هم با این خبرها از وساخت و سود خوب شکربن بد نیست به نظر این سهم قابلیت های نوسانی جالبی را دارد
درست شبیه وتوکا نموداری جالب است ولی باید خبرهای خوبی منتشر شود و میتوان به سهم امیدوار بود .
فولادی ها اماده باش
در فولادی ها شاهد اماده باش سهام این گروه برای استقبال از گزارشات 3 ماهه هستیم فولادی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و خبرهای خوبی از سهام این گروه به گوش می رسد
در این گروه فولاد کاوه بعد مجمع و تقسیم سود خوب در قیمت های کمتر از 2000 تومان بازگشایی شده است سهم کف قیمتی 1900 تومانی را داشته و خریدش با دید نوسان هم می تواند مناسب باشد سهم قیمت های 2100 الی 2200 تومان را در صورت صعود به همراه خواهد داشت
فولاد مبارکه به نظر می رسد با مشخص شد سود 3 ماهه اش از مقاومت 1100 تومانی عبور نماید سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و می تواند مهمان قیمت های 1200 تومانی نیز شود این سهم توان سود سازی خوبی در شرکت اصلی و هم تلفیق خود دارد مزمه تحقق 500 ریال سود در 3 ماهه فولا اگر درست باشد یکی از ارزان ترین های بازار است .
فسازان که در کار تولید شمش فعال است به کف حمایتی 3000 تومانی برگشت سهمی که شایعات دست یابی به سود 150 تومانی در گزارش 3 ماهه و رسیدن به سود 600 تومانی برای کل سال را دارد به حمایت قوی رسیده است داشتن طرح های توسعه ای جهش فروش 3 ماهه و در پیش بودن صورت های مالی مثبت از پتانسیل های سهم محسوب می شود
پتروشیمی های کف نشین
در پتروشیمی ها فشار عرضه ها بالا و سبب شد تا پتروشیمی ها به کف های حمایتی در حال حرکت باشند گزارشات 3 ماهه به مدد این گروه امده و به نظر می رسد حال و روز پتروشیمی ها را بهتر نمایند
نوری با نوسانات منفی همراه شده و قیمت های 8000 تومانی را از دست داد شایعات خوبی در گزارش 3 ماهه و دست یابی به سود 400 تومانی مطرح است که در صورت صحت می تواند زمینه ساز برگشت خوبی در این غول پتروشیمی باشد سهمی که فروشهای عالی در 3 ماهه داشته است
علی رغم رشد فروش های صادراتی اوره به نرخ های 380 دلار شپدیس با افت قیمتی همراه شد سهمی که می تواند ارام ارام خود را به هدف قیمتی 15000 تومانی برساند تاثیر گذاری این نرخ های صادراتی در شپدیس کمی تاخیر دارد اما سرانجام سبب سود سازی بالایی در سهم می شود
پتروشیمی خراسان تا صف خرید پیش رفت سهم را مدتی پیش تحلیل کردیم و انتظار سود سازی بالایی از سهم را داریم اخیرا سهم با انتشار گزارش 3 ماهه سود بالای 300 تومانی را به نمایش گذاشت رسیدن به سود 1600 تومانی و قیمت های 9000 تومانی در بازه میان مدت در سهم وجود دارد . در بین پتروشیمی ها شرایط جم و خراسان در کل خوب است .
چهارگوشه بازار
امروز بانک دی تا جایی که توانست عرضه شد به نظر می رسد ریسک سهم بالا و سهم نوسانات زیادی داشته باشد همچنان زیان های سنگین در سهم پابرجا و سهم امیدش به مدیرعامل جدید و فروش دارایی ها و نجات بانک از این وضعیت می باشد سهم باید فردا به مواجهه با مقاومت 132 تومانی برود
تحولات مثبت در بانک شهر و سودده شدن در گزارش 3 ماهه به یاری سهم نیامدهو سهم همچنان منفی بود سهمی که با این وضعیت خوبی که در 3 ماهه پیدا کرده است کمی امیدوار شده و به نظر می رسد در قیمت های 620 تومان متعادل شود این سهم بیشتر به دنبال اخباری از افزایش سرمایه است تا سود سازی زیرا زیان انباشته سهم با این سود ها کاهش جدی نخواهد یافت
افزایش نرخ در گروه دارو میتواند خبرخوبی باشد دقاضی هم این خبر را اعلام کرد ببنید در گروه دارو هر سهمی که فروش بالایی داشته باشد و اهرم قوی به نظر افزایش نرخ کمک شایانی به ان خواهد کرد . به نظر دتماد را باید بیشتر زیر نظر گرفت . دزهراوی هم قابل بررسی است دسانکو دالبر هم گزینه های خاص و خوبی هستند .
در خودرویی ها روند نوسان گیری قوی به راه افتاده است کف قیمتی 180 تومانی در سایپا و قیمت های 190 الی 200 تومان به نظر می رسد پول های قوی فعلا ترجیح می دهند در سهام خودرویی تا انتشار اخبار مثبت و قوی در این گروه اقدام به اداامه نوسان گیری داشته باشند ولی این گروه را زیر نظر بگیرید بازهم میگوییم گزارش های خوبی ندارند ولی خوب اصلاح کردند . در گروه خودرو حجم خوبی جابجا می شود و باید این گروه را بیشتر بررسی کرد در این گروه گزارش ورنا و وساپا عالی بود در وساپا البته سود غیرعملیاتی هم بود ولی در هر صورت وساپا در۳ماهه با شناسایی سود های غیر عملیاتی فروش دارایی به عدد ۵۰۲ریالی رسیده است .
خود وساپا و خگستر گزینه های خوبی هستند . خبهمن را دیروز گفتیم امروز هم تاکید میکنیم در نهایت خودرو هم از دید ما شرایط خوبی را دارد با دید خرید و کمی نگهداری بیشتر … این گروه را باید با کمی صبر و حوصله پیش برد بازار روی این گروه نوسانی می پردازد ولی خودرویی ها به برجام .و نرخ گذاری دستوری وابسته اند .
گروه برق بازار گزینه های خوب زیاد دارد رمپنا در منفی ها ، بترانس بموتو ، بجهرم و برخی دیگر گزینه های خوبی در بازار هستند ولی کمی زمان می برد تا بازار به این گروه توجه کند ولی در کل رمپنا یکی از گزینه های خوب گروه به شمار می رود بازهم تاکید میکنیم انتخاب رمپنا به دلیل شرایط خاص و خوب گزارش های یر مجموعه است و میتوان همچنان به او امیدوار بود
در گروه سنگ آهن احساس میکنیم انتظار گزارش کگل و کچاد باردیگر توجه ها را به سمت این گروه بیشتر میکند .به نظر گزارش های خوبی را در 3 ماهه این گروه شاهد باشیم .
[/ihc-hide-content]


