گزارش بازار امروزشنبه 26 تیر1400
دست های نفتی !
بازار امروز با هزار شور و ذوق و شوق اغاز کرد و با جو خوب نیم ساعت اول و با کمک پالایشی ها نفت زیر این اتش را شلعه ور میکرد اما سوخت و ساز این اتش زیاد بود و خیلی زود فروکش کرد و در نهایت بازی بازار ارام گرفت و در نیمه دوم موج عرضه افزایش یافت . این خاصیت این روزهای بازار است که انرژی خود را تقسیم شده مصرف میکند و البته همچنان جای امیدواری است که نیمه دوم با وجود منفی شدن ها حجم خریدار قوی و محکم ایستاده بود
یکی از خاص ترین نکاتی که امروز بازهم در چشم بازار پر رنگ جلوه میکرد بحث حجم و ارزش قوی معاملات بود این چندمین باراست که رکورد می شکنیم . ولی با کمک پالایشی ها امروز رکورد ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۰ شکسته شد. به نظر این اشتی ارام و نرم اهسته جریان پول با بازار مهم ترین رویداد است . البته هفته که در پیش داریم هفته خاص و پر خبری است …
در هفته ای که در پیش داریم به نظر با توجه به روزهای کاری محدودی که هست و اتفاقات بسیار زیاد هر روز ممکن است تحولات خاصی را در بازار شاهد باشیم اما احتمالاً در روز سهشنبه و چهارشنبه به واسطه تعطیلات شاید کمی خاص تر دنبال شود و بازهم میگوییم به واسطه روزهای کم پیش رو ، تحولات بازار تحولات بیشتری است در این چند روز موج برگزاری مجامع را خواهیم داشت و البته توقف و بازگشایی نماد های مختلف و همچنین در این چند روز گزارش های میان دورهای سه ماههبه بازار می آید که فقط اگر بخواهیم از اثرات آن بگوییم می توان گروه پالایش را مثال زد که با گزارش های ۱۲ ماهه که ان هم برای خود گزارشی بود نظر بازار را به کلی تغییر داد پس اهمیت گزارش زیاد است و باید به این موضوع هم توجه شود
و اما یک موضوع مهم …
به نظر در طول این چند روز بازار چشمش به کدال خواهد بود و یک پالایش گسترده بین نمادها میتواند با اطلاعات ۱۰ روز کاری پیش رو صورت بگیرد و باز همچنان معتقدیم که بازار اگر قرار است جریان پول را هم به خود جذب کند صرف نمادهای خواهد شد که بتوانند از این آزمون بنیادی تقریباً ۸ تا ۱۰ روزه پیش رو به خوبی عبور کند
موج جدیدی که در بازار ایجاد شده است یا در واقع بهتر است بگوییم از نیمه خرداد در بازار ایجاد شده بود موجی است نه بر مبنای نقدینگی و موج پول بلکه بیشتر بر مبنای تحولات بازار و ارزندگی شرکت ها حرکت می کرد و از دید ما هنوز آن موجی که بر مبنای جریان پول باشد وارد بازار نشده و هنوز تردید های بسیاری در بسیاری از افراد وجود دارد که روند بازار را مداوم نمی بینند آنها همچنان معتقدند جوی که ایجاد شده یک موضوع موقت است و به زودی دوباره رکود سراغ بازار می آید البته ما هم به یک نکته اعتقاد داریم که تنها ریسکی که در حال حاضر می تواند بازار را درگیر خود کند نه خیلی ریسکهای سیاسی و نه دیگر ریسک کاهش نرخ ارز است که هردو تقریباً با شرایط فعلی برجام خبرهایی که می رسد منتفی شده ریسک فعلی بازار ریسک تصمیمات خواص مدیریتی است که تیم جدید ممکن است به وجود بیاورد
وقتی از جریان بازار صحبت میکنیم و می گویم این جریان ایجاد شده طی تقریباً یک ماه گذشته بیشتر بر مبنای تحولات بنیادی بوده به نظر ادامه آن هم روی همین موتور سوار می شود از همین رو در تحولات پیشروی بازار بخصوص در روزهای آتی و باز به خصوص در 8 روز کاری پیش رو گزارش میان دوره ای ،گزارش مجامع شرکتها و همچنین در ۵ روز کاری اول مرداد گزارش ماهانه تیر می تواند اثرات به سزایی را در بازار رقم بزند و همچنان این موج ایجاد شده را بر مبنای تحولات بنیادی به پیش ببرد .
خاصیت موج تحولات بنیادی کند بودن ولی محکم و دقیق بودن است . تحولات بنیادی موج ایجاد میکند ولی ارام و اهسته ! دقیقاً مقابل همین رفتار را که موج جریان پول دارد موجی قوی و بدون استراحت است. دیدیم که چطور در در سال ۹۹ بازار را فیتیله پیچ کرد چه در اوج و چه در نزول !! به طور کلی تحولات بنیادی همچون یک ادم پخته میانسال است آرام و محکم کار میکند . منطق دارد به قول شاعر یه مردی با موهای جوگندمی است !! یادش بخیر که شاعتر میگفت ! با کهنه شراب مست تر میشه شد نگاه کن چقدر تجربست پشت من . تجربه صورت های مالی و اثرات مستی شراب صورت های مالی میتواند ماندگاری قوی تری در بازار داشته باشد . اما درست در نقطع مقابل جریان پول مانند جوان ۲۰ ساله میخواهد سریع به نتیجه برسد . صبر و قدرت او و عجله و انگیزه 20ساله با هم یکی شوند معجون خوبی حاصل می شود …
و اما سراغ بازار برویم …
بازار امروز همانطور که گفتیم خوب اغاز کرد ولی خوب تمام نکرد و فشار فروش بالا بود . امروز از مثبت به منفی ها رفتیم به نظر فردا از منفی به مثبت ها و بهتر شدن اوضاع میتوانیم برویم …
رشد شارپی سود پالایشی ها
در پالایشی ها سرانجام مشت سهام این گروه باز شده و تعدیلات مثبت سنگینی را رونمایی کردند پالایشی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و نشان دادند توان رشد خوبی در سود سازی خود دارند
شپنا با رشد قیمتی اما عرضه های فوق سنگینی همراه شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و سود مناسبی را اعلام کرد انتظار می رسد برای سال جاری سود شرکت بیشتر هم شود فعلا شپنا اگر بخواهد رشد بیشتری داشته باشد هدف قیمتی 1500 تومانی را دنبال می کند
در نماد شبریز سهم تا صف خری هم رفت اما عرضه ها سنگین بود سهم از قیمت های 2400 تومان رشد خوبی تا سطوح 3600 تومان داشته و قاعدتا صورت های مالی شرکت و سود سازی خوبی که داشته تاثیرش را گذاشته است سهم مقاومت قوی 3800 تومانی را در پیش دارد سهم به نظر با این سود و البته شناسایی 1100 میلیارد تومان سود پتروشیمی تبریز فقط در 3 ماهه میتواند امسال سود 1000 تومانی برای شبریز داشته باشد .
در شتران سهم صعود خوبی به بالای 1000 تومان داشت اما این سهم نیز عرضه های سنگینی را شاهد بود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با این سود سازی سال 99 نشان داد برای سال جاری توان سود بیشتری خواهد داشت شتران هم در وضعیت بنیادی خوبی به سر می برد و در میان مدت می تواند رشد خوبی داشته باشد
به نظر بازی خوبی را در گروه پالایش داریم و البته سود هلدینگ های بالادست هم میتواند جالب باشد .بانک های صادرات و تجارت از محل شپنا سود خوبی میکنند ویا سایر شرکت ها نظیر پارسان با سود اوری خوب در شبندر شراز شبریز سرامد است و اگر شایعه این سود ها درست باشد ستاره هم بیش از 14 هزار میلیادر تومان سود دارد و او نیز در این قیمت ها میتواند تاپیکو را پیش ببرد وصندوق جالب می شود و در کل می توان به طور مشخص تاپیکو و پارسان را مطرح کرد و هر دو جالب باشند .
معادن و فرصتی برای شکار
در معدنی ها قیمت های منفی با دید صورت های مالی 3 ماهه فرصت خرید خوبی محسوب می شود گزارشات خوبی در انتظار سهام معدنی و رشد قیمتی مناسبی در انتظارشان خواهد بود
در ملی مس سهم در قیمت های مقاومتی 1250 تومان در نوسان است سهمی که سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش دارد گزارش 3 ماهه و عملکرد تیرماه جذابی را از این سهم انتظار داریم ملی مس با گزارش 3 ماهه خود می تواند استارت رشدش را تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان بزند
در کپرور سهمی که رشد بالای 200 درصدی در فروش 3 ماهه داشته و شایعات سود سازی بالایی دارد به سمت قیمت های 3600 تومان گارد صعود گرفته است صورت های مالی این سهم نیز جذاب است راه اندازی معادن جدی برای تامین مواد اولیه و قرار داد با شرکت های زیر مجموعه میدکو برای فروش ذغال سنگ سبب شده تا سهم موقعیت خاصی برای سود سازی بالا و رشد قیمتی داشته باشد
کالسیمین نتوانسته از قیمت های 1600 تومان عبور داشته باشد سهمی که در صورت شکست قیمت های فوق تا سطوح قیمتی 1800 الی 2000 تومان رشد خواهد داشت فعلا مقاومت سهم قیمت های فوق و حمایت سهم نیز سطوح 1450 تومان بوده و سهم در انتظار گزارش 3 ماهه خود می باشد
بانک ها پرعرضه
در بانک ها فشار عرضه بالا و برخی بانک ها شروعی مثبت اما پایانی منفی داشتند بانک هایی که وضعیت بنیادی مناسبی دارند و با دید میان مدت گزینه های ارشمندی هستند
وبصادر هم میتواند شرایط جالبی را داشته باشد به خصوص با این بانکی که با توجه به گزارش های که داشته خرید های خوبی در گروه پالایش داشته است .
بانک پارسیان در قیمت های 300 تومان زمینگیر شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود قصد واگذاری سهام اپال را داشته و در این خصوص نیزمذاکراتی داشته است سهم فعلا برای شکست قیمت های مقاومتی 320 تومانی نیاز به حمایت های قوی تری داشته و باید در انتظار اخبار بیشتر از سهم ماند
در بانک دی صف خرید سنگینی برای سهم تشکیل داده اند شنیده می شود بانک با فروش دارایی هایش قصد کاهش زیان را داشته و مدیریت بانک در حال عملکرد مثبت است ریسک بانک بالا بوده و این صف خرید حمایتی و می تواند فعلا زمینه ساز رشد قیمتی سهم تا سطوح 130 الی 140 تومان شود
در بانک تجارت هم با روند صعودی همراه شده است و به سمت مقاومت 280 تومانی می رود سهم رشد خوبی داشته است و حمایت خوبی می شود قیمت های 300 تا 320 تومان هم در انتظار سهم خواهد بود پرتفوی قوی بورسی و تراز عالی عملیاتی 3 ماهه سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
سیمانی ها و سود کمبود
در سیمانی ها رشد بالای قیمت سیمان از یک سو و برقراری مجدد 50 درصد دیماند برق مصرفی سبب شده تا این گروه هم امیدهای زیادی به ثبت سود سازی های بالایی داشته باشد
سیمان شمال تا قیمت های بالای 1000 تومان رشد داشته است صف خریدس هم چند باری عرضه شد سهمی که اگر همین موقعیت فعلی را حفظ نماید تا قیمت های 1100 تومان هم جای صعود دارد این سهم سیمانی سود سازی و ارزش بازار بسیار خوبی دارد
در سیمان فارس و خوزستان این هلدینگ پرسود سیمانی در انتظار شکست قیمت های 2200 تومان و رشد تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان است سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت ارزنده است سود سازی بالای 300 تومانی برای سال جاری و حتی شایعاتی در خصوص سود 350 تومانی از پتانسیل های سهم محسوب میشود
سشرق به قیمت های 760 تومان نزدیک شده است سهمی که امسال توانایی سود سازی بالایی داشته و در دل خود سرمایه گذاری های جذابی دارد این سهم تا قیمت های 820 الی 850 تومان هم جای صعود داشته و ارزش ذاتی فعلیش سطوح 900 الی 1000 تومان است این سهم با گزارشات خود و مشخص شدن توان سودسازیش مورد اقبال بیشتری از سوی بازار قرار می گیرد
افزایش نرخ های عالی در دارویی
در دارویی ها شاهد ادامه دریافت افزایش نرخ های دو رقمی هستیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با این افزایش نرخ ها تحولات جدی در سود سال جاری خود تجربه خواهند کرد
در نماد دسانکو سهم با حمایت خوبی به قیمت های بالای 1200 تومان رسیده است سهم کم کم زمان فروشش فرا رسیده است مقاومت قوی فردا در سطوح 1250 تومان را شاهد خواهیم بود سهمی که به واسطه اصلاح بالای خود و ورود جریان نقدینگی با اقبال همراه شده بود
در اسوه سهم نتوانست به رشد قیمتی خود ادامه داده و مقاومت 3200 تومانی را در هم بشکند سهم تا قیمت های 2800 تومان اصلاح خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته تحولات خوبی را در صورت اختصاص دو خط تولیدش به واکسن ضد کرونا خواهد داشت
در برکت به مشکل خوردن شرکت در زمینه واردات بخشی از مواد اولیه واکسن تولیدی سبب شده تا سهم با فشار فروش و عرضه همراه شود این سهم کف حمایتی 3600 تومانی داشته و اینده اش بستگی به خبرهای واکسن دارد به عبارتی تولید و ظرفیت واکسن سازی گروه می تواند روند اتی سهم را رقم بزند
چهارگوشه بازار
فشار فروش در غول بازار سرمایه یعنی شستا بالا بوده و فشار عرضه ها ناشی از ثبت افزایش سرمایه و ازاد سازی سهام جدید بالا می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد اما بازار در انتظار صدور مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی بوده تا اقبال لازم به سهم ایجاد شود
باما عرضه های سنگینی شد سهم به مقاومت 1200 تومانی رسیده است باید توجه داشت ارزش بازار سهم به بیش از 12 هزار میلیارد تومان بالغ شده است بامایی که به نظر می رسد کار سختی برای عبور از این قیمت ها داشته باشد سهم با این عرضه های سنگین و حجم معاملات کم کم باید به تعادل برسد
تکادو با صف فروش همراه شد سهم رشد و بازدهی خوبی داشته است و به نظر می سرد به کف حمایتی 1800 تومانی بازگردد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده می شود به زودی به بازار بالاتر منتقل خواهد شد تکادو دارای زیر مجموعه های ارزشمند با ارزش ان ای وی بالایی بوده که رشد سهم و نزدیک شدن به ان ای وی می تواند با انتقال ببه بازار بالاتر تحقق یابد
گروه خودرو فضای خوبی را نداشت ولی خوب و پر حجم بود . اگر اهل ریسک کردن هستید برای 3 الی 4 ماه اتی جالب است . اگر روی برجام خوش بین هستید حتما خودرو در این قیمت ها خوب است در بین سایراعضای گروه خبهمن شنیده می شود تحولات خوبی را دارد .خدیزل هم سهم جالبی خواهد بودخکاوه هم با غیرعملیاتی گزارش خوبی داشت خکاوه در 3 ماهه به سود 581 ریالی رسیده ولی بخش عمده سود غیرعملیاتی است
سهم 3 ماهه 202 میلیارد ریال زیان عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه قبل نصف شده و از سوی دیگر با درامد متفرقه 2150 میلیارد ریالی و کمی کنترل هزینه های مالی به سود خالص 1531 میلیارد ریالی رسیده است .
سرمایه گذاری ها حجم های خوبی را دارد . در بین شرکت ها ومهان را باراین خبرها باید زیر نظر گرفت . وصندوق هم بد نیست . در کوچک تر ها ومدیر با با دید نوسان نه نگهداری ولی صبا با دید کمی میان مدت و وسکاب هم با دید کمی صبر گزینه های خوبی هستند . ونیکی هم در بین اسن شکت ها انصافا قیمت و سود خوب و ارزش ذاتی قوی دارد . با این گزارش خوب از پالایشی ها به نظر وغدیر میتواند یکی از اولین گزینه ها باشد و بعد شستا با وجود تاپیکو دیگر گزینه خاص است و هر دو جالب هستند
در بین برخی شرکت ها گزارش شکربن بد نبود شکربن با این گزارش وپترو را هم خوب قوی میکند . شکربن در حالی که 3 ماهه سال مالی قبل 342 ریال بود در 3 ماهه سال 1400 به سود 2001 ریالی رسیده است سهم 633 میلیارد ریال سود عملیاتی و 500 میلیارد ریال سود خالص دارد. به نظر وپترو با وساخت هم جالب است و میتواند کمک خوبی ازاو بگیرد
در بین پتروشیمی ها به نظر هر گزارشی می رسد میتواند حالب باشد مثلا امروز شکبیر اولین چراغ را روشن کرد شکبیر در 3 ماهه به سود 2986 ریالی به ازای هرسهم رسیده است 13581 میلیارد ریال سود عملیاتی و 10749 میلیارد ریال سود خالص دارد سهم میتواند 1500 و 1600 سود را داشته باشد و انصافا قیمت باید بالای 10 باشد
بازار امروز بیشتر در گروه پالایش خلاصه میشد ولی به نظر میرسد هر چه جلوتر میرویم ماجراهای جالبی از گروه های مختلف داریم و میتواند مورد توجه باشد .


