جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 22تیر1400

گزارش بازارامروز سه شنبه 22تیر1400

نوید خاندوزی
جولای 13, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز سه شنبه 22تیر1400

بازارگرمی قرمزها

بازار امروز روز حجم ها و اعتماد به  قیمت ها بود …  انگار یکی میخواست طاقت سهم ها و جریان پول را تست کند یکی از مهم ترین مولفه های بازار امروز این بود که در منفی ها خریداران پا به قرصی داشت و خوب میزدند و این یک نکته بسیار مهم است که اطمینان به بازار را بیشتر میکند که نشان میدهد جذابیت های بازار انقدری هست که در منفی خریداران را به سمت خود بکشاند . امروز به زبان امار در 3 موضوع شرایط خوبی داشتیم و رکورد  شکستیم . شکست رکورد تراز سرانه معاملات 5 ماه اخیر ، شکست رکورد ارزش معاملات خرد در سال 1400 و شکست خروج ادامه دار پول اشخاص حقیقی از درآمدثابت‌ها که میتواند هر 3 یک سیگنال مهم و دلگرمی از منفی های بازار باشد  .

اما بازار گرمی قرمزها  یعنی چه ؟! یعنی  همین که در قرمزها  شرکت های قوی و پدرمادر دار بازار حسابی خریدار داشته و شرایط خوبی را  لمس میکردند و به نظر این جریان مفیدی برای بازار است و البته  چارتیست ها هم  این روزها حسابی فعال  شدند  و سناریو سازی میکنند . انمها منفی این  روزها را هم  جذاب می ینند و معتقدند  اگر چه امروز شاخص کل با مثبت اغاز کرد و با منفی تمام کرد ولی این خاصیت پشت سد 1310 هزار واحدی است . نکته مهم معاملات این روزهای بازار این است که منفی های اکثر سهم های بازار خریدار جدی دارد و بر عکس چند ماه گذشته که تا سهمی پایینتر از روز قبل معامله میشد فورا تا صف فروش میرفت اینروزها بر سر ریال به ریال منفی های سهام پر گردش بازار خریدار نشسته است و این دلگرمی بزرگی است . به خصوص روی سهم های تحلیلی بازار …

و اما  بازار …

این جریان خرید ریال  به یال  بیشتر ناشی از حسی است که از ارزندگی بازار می اید و این حس ارزندگی از جرین دوباره  تحلیل … یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حال رخ دادن است این بوده که دوباره فضای تحلیل‌گری و تحلیل  مهیا شده و تحلیلگران  ارج و قربی گرفته اند ! و مطالب انها مورد توجه بازار واقع می شود  . دوباره فایل ها زنده شده و اکسل ها به کار افتاده جدول ها پررنگ شده و اطلاعات ارزشمند، و به واقع فصل فصل تحلیل است . بعد از فرو نشستن آن گرد و غبار و طوفان عجیب اسفند 98  تا مرداد  ۹۹ حالا بازار در این شرایط به این نتیجه رسیده است که در فضای فعلی تحلیل می تواند حرف اول را در انتخاب سهم ها بزند

یکی از دلایل و نشانه های این موضوع این است که بسیاری از شرکت های بازار که سود محور هستند در این مدت حرکات خوب و حجم های قوی را داشتند در شکل دیگر قضیه درست شرکت‌هایی که از نظر جریان سودآوری با چالش یا عدم همخوانی قیمت و ارزش  مواجه بودند از کانون توجه سهامداران تا حدودی حذف شدند .

باید به این موضوع توجه کرد که این اتفاق می‌تواند در نهایت به نفع بازار تمام شود چرا که معتقدیم در فضای فعلی بازار اگر تحلیل ها موفق و اطلاعات تحلیلی درست داده شود بازار کم کم از مسیر تردید و شک به قطعیت برای رشد خواهد رسید و پول های مرددی که برای ورود به بازار هنوز استخاره می کنند تردید را کنار گذاشته و قطعی تر  عمل می کنند.

حیفم آمد یک نکته را ببینیم و صحبت نکنیم… و ان هم نامه اخیر رئیس سازمان به وزیر نفت است  .  البته شاید این جزو وظایف ذاتی رئیس سازمان بورس باشد اما به هر دلیلی اگر هم تا به امروز به این شکل انجام نشده بازار ازدیدن این نامه ها تا حدودی ذوق زده می شود می خواهیم این نکته را عرض کنیم که نامه آغاز یک مسیر است و بهترین کار رایزنی‌های گسترده پس از این نامه است.  هر وزیر و هر شخص دولتی به خصوص با آمدن دولت جدید باید بداند اگر شرکتی راوارد بازار سرمایه کرده قواعد بازی این بازار را بپذیرد نمی‌شود از شفافیت در بازار صحبت نکرد و ان را پشت گوش انداخت ولی سر کیسه  را  باز کنیم و  سهم  بفروشیم و دارا دوم و سوم و چهارم را روی این شرکتها گذاشت و تامین مالی نماییم  . اینجا بازی برد برد است باید بدهید تا بتوانید بگیرید و اتفاقاً این بسیار مهم است که در دیده مدیران جدید و وزرای جدید این موضوع وجود داشته باشد.  شرکت هایی که سهامی عام هستند بازی آنها با سایر شرکت‌ها که شاید دولتی باشد متفاوت است از همین رو معتقدیم این موضوع نامه نگاری ها باید به عنوان یک کار خوب ادامه داشته باشد و علاوه بر جنبه توصیه و یا خواهش به نوعی جنبه اجرایی شدن نیز پیدا کند

و ما کمی انطرف تر سراغ حاشیه  بازار برویم …

دیروز یک متن و یا بهتر بگویم یک گزارش از سوی وزارت خارجه که تقریباً سه هفته دیگر آن را تحویل می‌دهد منتشر شد نامه گویا خطاب به مجلس بود و گزارشی از وضعیت مذاکرات را اعلام می کرد اگر در این آخر هفته وقت داشتید حتماً این گزارش را مطالعه کنید چرا که چند موضوع را روشن میکند به نظر اولین و مهمترین آن این است که چقدر برجام برای اقتصاد کشور اهمیت دارد و نکته مهم دوم این است که اگر قرار باشد به برجام و نتایج آن بی تفاوت باشیم نتیجه آن خیلی شفاف روشن نخواهد بود  و نتیجه ارزش پول ملی و … مشخص است.

اما نکته دوم که برای ما جالب تر است این بود که در این گزارش خلاصه ای از وضعیت مذاکرات و آنچه تا به امروز پیشرفته ارائه شده است و شاید شفاف ترین تصویری باشد که تا به امروز از نتیجه مذاکرات تا امروز به دست می آید باید به طور مشخص  گفت  گویا تیم عوض میشود که چنین گزارشی ارائه  شده ، در سوی دیگر متن این نامه نشان میدهد  آمریکا حاضر شده بسیاری از تحریم ها را بردارد تحریم افراد تحریم اشخاص ،نفت گاز پتروشیمی ، فلزات  معادن  ، بانک بیمه حمل و نقل هواپیما خریدن … کلیه تحریم دوران ترامپ و مواردی از این دست اما به به طور مشخص تحریم‌هایی که در مورد به اصطلاح تروریسم و حقوق بشر و موشکی  وضع شده حاضر به برداشتن آن نیست  ولی خیلی سخت هم نمیگیرد . نکته بعد به عنوان یک قرارداد و معاهده بلندمدت تضمین می دهند ممکن است نه تنها چهار سال بعد که یک ترامپ دیگر بیاید حتی خود  بایدن هم میتواند ان  را پیش نبرد  … ظریف هم در جایی شاه  بیت را گفته که دنبال کسب منافع  حداکثری خود و حداقلی طرف مقابل مذاکرات را به فرسایش می برد  …

اما این دلیل نمی‌شود نکات مثبت مذاکراتی که صورت می گیرد را نبینیم به نظر اگر مذاکرات پیروز شود اتفاق مهم و بزرگی در اقتصاد رخ می دهد که آزاد شدن برخی پول ها ورود سرمایه گذار و اتفاقاتی در حوزه نفت گاز و پتروشیمی مهم ترین آنها هستند پس بی تعارف به نظر می رسد به برجام نیاز جدی داریم شرایط فعلی خیلی نمی‌تواند ادامه دار باشد از همین در 2 الی 3  ماه آتی احتمالاً یکی از نقاط خاص تردید و ابهام در بازار دوباره مذاکرات خواهد بود و بی تعارف اگر تیمی جدید اجرایی تمایل به این موضوع نداشته باشد و بخواهد آن را از مسیرهای دیگری حل کند خیلی زود فشار ارزی دوباره به اقتصاد وارد خواهد شد این موضوعی است که استراتژی درست سهامداران را می‌طلبد حقیقت امر ما هنوز بسیار خوشبین و یا تقریباً مطمئن هستیم که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و این  برای بازار مفید تر است .

حرف اخر دیروز یک نکته در مورد سود مجامع  شرکت ها نوشته  شد و مورد استقبال  بسیار زیاد سهامداران حقیقی بود به واقع وقتی چنی مطلبی مورد قبول همه است چرا نباید مطالبه  عمومی ما  سهامداران  باشد . احساس میکنیم انی موضوع  یک عزم  همه جانبه  را  برای اجرایی شدن نیاز دارد . طرح موضوع از ما بود و حمایت  هم خواهیم کرد ولی این مطالبه باید تکرار شود  .

و حالا  سراغ  بازار برویم … بازاری که خوب اغاز کرد ولی هر چه جلوتر رفت  فشار فروش بیشتر بود و این کار بازار فردا  را سخت تر میکند ولی به  طور عمومی فضا نشان میدهد شرایط خاصی را داریم و جریان خوبی در بازار از جنس خرید  حکم  فرماست  برای فردا  اینم حجم خوبی که بازار امروز خورده است میتواند عاملی برای بهبود تقاضا ها شود .

معادن با پتانسیل بالا

در معدنی ها همچنان شاهد روند مثبت هستیم سهامی که موقعیت بسیار خوبی برای صعود داشته و با توجه به وضعیت نرخ های فروش و گزارشات ماهانه صورت های مالی 3 ماهه خاصی دارند

در نماد کپرور سهم با روند مثبت بازگشایی شد سهم خبرهای متنوعی در مجمع داد از خرید 3 معدن جدید برای تامین 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود تا برنامه افزایش سرمایه به 300 هزار تن این سهم فروش خوبی داشته و شایعات سود 600 تا 700 تومانی و ارزش ذاتی 4000 الی 4200 تومانی دارد

در باما عرضه های سنگین بالای 200 میلیونی را شاهد هستیم سهمی که در موقعیت خوبی قرار داشته و ظاهرا بازی های دو طرفه را در سهم شاهد هستیم سهم با خبر گرفتن معدن جدید و تجدید ارزیابی باز با اقبال همراه شده است بامایی که ارزش بازار بالایی داشته و باید مراقب پایان بازی فعلی در سهم بود

کگل با صف خرید از قیمت های 1900 تومان هم  عبور کرد این سهم توانایی صعود تا قیمت های 2000 تومان را دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند رشد بیشتر را تجربه نماید شایعات سود 250 تومانی و عرضه سهام دو شرکت زیر مجموعه حمل و نقلی و اهن و فولاد گلگهر جدی شده است

 

دارویی ها و معجزه افزایش نرخ

در دارویی ها شاهد افزایش نرخ در این گروه و کم کم حذف شدن دلار 4200 تومانی هستیم امری که سبب تحولات جدی در فروش و صورت های مالی دارویی ها خواهد شد

دسانکو در حال رشد و پیشروی می باشد سهمی که تا قیمت های 1200 تومان جای رشد داشته و به مقاومت قوی خواهد رسید این سهم در حوزه داروهای ضد سرطان فعال و از سوی دیگر در حال تولید داروهای ضد کرونا بوده و اینده خوبی دارد

دارویی کوثر رشد قیمتی خوبی دارد سهم به دلیل داشتن سهام دارویی امین در دل خود ارزش ذاتی بالایی پیدا کرده و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 620 تومان در صورت شکسته شدن قیمت های 580 تومانی دارد این سهم دارویی اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی می باشد

هلدینگ شفا دارو که شایعات عرضه نزدیک دارویی دانا را دارد با رشد قیمتی به سمت سطوح 4200 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت وضعیت خوبی برای رشد دارد قیمت های 4200 تومانی شکسته شود سهم جای رشد تا قیمت های 4600 الی 5000 تومان را خواهد داشت هلدینگ دارویی مستعد که هم توان سود سازی هم ان ای وی خوبی دارد

بانک ها در نوسان

در بانک ها شاهد روند خوبی  بودیم روند نوسانی اما برخی بانک ها منفی ارام و برخی مثبت خوب به رشد خود ادامه دادند انتظارات ظاهرا از بانک ها در حال افزایش است

در بانک پارسیان درست بر سر قیمت های 300 تومان اماج عرضه ها را شاهد بودیم سهمی که عبورش از این سطوح و قیمت های 320 تومان سرنوشت ساز می باشد وپارس شایعات خوبی داشته و در صورت عرضه اپال وضعیتش دگرگون می شود فعلا پول خوبی هم از سهم در حال حمایت است

بانک دی با رشد قییمتی 26 درصدی اما صف فروش سنگین بالای 500 میلیونی بازگشایی شده و احتمالا معاملاتش ابطال شود سهمی که به نظر می رسد باید در همان محدوده قیمت های اسمی بازگشایی و تغییرات بنیادی باعث رشد قیمتیش شود

پست بانک هم به قیمت های 2400 تومان رسید سیکل نوسانی سهم در سطوح 2200 الی 2500 تومان است داشتن منابع غیر هزینه زا که به عنوان بخش بزرگی از منابع بانک می باشد سبب شده تا بانک با سود سازی های بسیار خوبی همراه و انتظارات از گزارش 3 ماهه سهم بالا برود

در بازار ر وبصادر که زمزمه هایی از حمایت دوباره سهم در این روزها شنیده می شود ولی گزینه خاص وپارس است که با دید نوسان پیش می رودو البته ونوین گزینه دیگر که گزارش خوبی داشت ونوین در 12ماهه حسابرسی شده تلفیقی به سود706 ریالی و در سود اصلی نیز این عدد 696 ریال است ونوین را هم زیر نظر داشته باشید این سهم نیز میتواند جالب باشد .

 

سرمایه گذاری های خاص و شاخص

در سرمایه گذاری ها برخی سهام این گروه به دلیل پتانسیل های بنیادی که دارند با روند صعودی و مثبت همراه و در موقعیت خوبی قرار گرفته اند

در ومعادن سهم همچنان با رشد قیمتی  به صعودش ادامه تا فردا شاهد مصاف سهم با قیمت های 1000 تومانی باشیم ارزش ذاتی سهم با این قیمت های سنگ اهنی ها در رنج 1100 الی 1200 تومان قرار داشته و ومعادن موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است

در ونیکی بازار در انتظار فعال شدن پتانسیل های بنیادی می باشد پس از قبضه شرکت توسط بانک تجارت شایعاتی در خصوص تجدید ارزیابی سنگین سهم جریان دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است کف حمایتی سهم قیمت های 960 تومانی و هدف سهم قیمت های 1050 و 1200 تومان است

تاپیکو با روند منفی همراه شده است کف قیمتی سهم سطوح 1200 تومان و مقاومت سهم قیمت های 1400 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی و ارزش ان ای وی بالایی داشته و از توان سود سازی خوبی برخوردار می باشد این سهم فعلا تا مشخص شدن پتانسیل هایش از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یا تجدید ارزیابی در همین قیمت ها در نوسان خواهد بود

پالایشی ها در ارامش

در نمادهای پالایشی شاهد ارامش در معاملات سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و تنها ریسکشان روند کاهی قیمت های جهانی نفت است

در شپنا سهم با حمایت 1250 تومانی و مقاومت 1400 تومانی دست و پنجه نرم می کند سهمی که فعلا حمایت های خوبی شده و مهمان نوسانات اندک می باشد تا مشخص شدن وضعیت گزارشات 3 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی روند سهم رنج و نوسانی خواهد بود

شبریز وضعیت بسیار بهتری در گروه دارد سود بالای 500 تومانی برای سال 99 و شایعات سود 700 تومانی برای امسال و عرضه سهام پتروشیمی تبریز سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است البته سهم رشد بالایی داشته و نیاز به کمی اصلاح تا قیمت های 3000 الی 3200 و سپس استارت مجدد برای رشد قیمتی را دارد

در نماد شتران همچنان سهم در استانه قیمت های 1000 تومانی گارد گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعاتی در خصوص تعدیل مثبت سنگینش شنیده می شود شتران طرح های توسعه ای خوبی داشته که افتتاح این طرح های توسعه ای سبب کاهش بهای تمام شده و جهش سود شرکت می شود

چهارگوشه بازار

نوری امروز با تقسیم سود فراتر از انتظار در مجمع بازگشایی شد سهم بالای 1400 تومان سود تقسیم کرده و شایعات سود 1600 تومانی برای سال جاری دارد این سهم در قیمت های 8000 تومان قرار گرفته و اگر گزارش 3 ماهه خوبی ارائه دهد رشد قیمتی تا سطوح بالای 9000 تومان را خواهد داشت

ایران یاسا این تایر ساز بازار که ارزش پایینی گرفته و اصلاح سنگینی داشته است با نوسانات مثبت خود را به قیمت های 2200 تومان رسانده است در این سهم باید توجه داشت افزایش نرخ و افتتاح طرح توسعه می تواند سود 400 تومانی را برای سال جاری و ارزش ذاتی 2400 الی 2500 تومانی را به ارمغان داشته باشد

شاملا را در قیمت های 3600 تومان تاکید فراوانی داشتیم سهم با صف خرید به قیمت های 4200 تومان نزدیک شده است شنیده می شود یک کارگزاری منابعی را برای خرید سهم تجهیز کرده است فردا روز مهمی برای سهم است شکسته شدن مقاومت سهم را به قیمت های 4600 تومان می رساند در غیر این صورت روند نوسانی بین دو سطح 3600 الی 4200 تومان حفظ می شود

هر چه پیش می رویم می بنیم فولاد مبارکه شرایط خوبی را دارد و کم ریسک است و با این نرخ شمش فخوز هم کم کم جالب می شود اهرم این نرخ روی فسازان هم قوی است و هرمز هم سود خوبی را شناسایی میکند

دراین گروه خبرهای خوب از سود زیر مجموعه ها فارس غدیر پارسان و اخر از همه وصندوق و شستا و تاپیکو را حرکت میدهد . معتقدیم تک تک شرکت هایی که نام بردیم در شرایط فعلی ارزندگی های خاص خود را دارند از وصندوق گرفته تا تاپیکو از سود احتمالی 2300 ریالی در شستا تا سود 3500 ریالی در وصندوق . وغدیر به قیمت است و تاپیکو هم 1600 1700 ریال سود را خواهد داشت

 

 

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم