جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰

گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰

نوید خاندوزی
جولای 12, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰

فتح سنگر به سنگر … 

بازار با گام های ارام اما استوار در حال فتح سنگر به سنگر دژی است که در نیمه دوم سال ۹۹ با درد و خونریزی و کشته و زخمی های بسیار از دست داده و حالا در حال بازپس گرفتن است و مهم تر از همه این است که اعتماد به بازار باید جذب شود و دوباره به این چرخه برگردد آنچه باعث فتح قله های بیشتر میشود همین انگیزه و اعتماد است و البته شجاعتی که ناشی از عوامل مختلف خواهد بود …

امروز هم  بازار در فراز و فرود خود خوب حرکت میکرد و این چرخه امروز همان  بود که دوباره روزهای قبل نیز تکرار شده  بود در عین این که خریدار خوبی دارد در مثبت ها نیز فروشنده ها دست  به کار می شوند  .

بازار باید طی این مدت دو گروه را بیشتر به بازی بیاورد  دسته اول فروشنده های پشیمان و دسته دوم  تماشاچی های مردد هستند دسته اول کسانی هستند که به واسطه اینکه در بازار نوسان گیری می‌کنند . آنها امروز می فروشند و فردا به امید قیمت‌های کمتر دوباره خرید می‌کنند . این افراد چند باری که ببینند در فروش و خرید در قیمت های پایین تر موفق نیستند فشار فروش خود به خود کمتر شده و در قیمت‌های فعلی به نوعی ثبات و تثبیت رخ می دهد نکته مهم این است که یک نکته دیگر را نیز در نظر داشته باشید . نوسان گیران محترم نباید این روزها را با روزهای سال قبل مقایسه کنند جریان پولی که در آن وقت وجود داشت باعث شده بود بسیاری از نوسان گیران حتی بدون تحلیل دست به هر چیزی بزنند طلا شود و احساس کنند آنها گرگ های وال استریت هستند و  فقط آنها هستند که می‌توانند این شرایط را تجربه کنند در واقع جریان پول بود که آنها را هدایت می‌کرد و به جلو میبرد و یک توهم در بین برخی وجود داشت که انها هستند که این ماشین را می رانند  !  این جریان پول در حال حاضر وجود ندارد یا به شکل کم عمق تری  در بازار حضور دارد و این عمق کم عمق باعث شده تا فضا  جور دیگری شکل بگیرد و ما شاهد نوسانات کوتاه در نمادها و یا ثبات قیمت ها باشیم دیگران ان مدل جریان پول وقتی وجود نداشته باشد محرکه اصلی می شود تحلیل و گزارش ها  که از همین روست که این روزها روی این موضوع تاکید داریم
اما دسته دوم تماشاچی های مردد و  پشیمان هستند . این واقعیتی است که هنوز حجم بزرگی از پول ها به این قطعیت برای ورود به بازار نرسیدند

بنا به هر دلیلی آنها ابهامات بازار را هنوز زیاد می دانند و معتقدند فضای فکری بازار فضای موقت در رشد است و نمی‌توان با آن تکیه کرد و هنوز پول های بزرگ نمی توانند به راحتی در این بازار نفس بکشند از همین رو تماشاچی های مردد و پشیمان هستند !! حالا چرا پشیمان ؟! چون معتقدیم می توانستند در کف قیمت بازار خرید کنند اما نکردند و ممکن است حالا ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر سراغ بازار بیایند از همین رو تا حدودی این بدبینی و لجبازی آنها به روند بازار باعث بروز پشیمانی در آنها شده است این تماشاچی های مردد هرچه کمتر شوند و به تعداد افراد قوی و حاضر در بازار اضافه شوند شرایط بازار بهتر خواهد شد احساس می‌کنیم بخشی از آنها با مشخص شدن جریان پول ، نرخ ارز ،گزارش‌ شرکت‌ها و بخصوص سمت و سوی دولت و تیم جدید  شرایط بهتری  را خواهند گرفت و با بازار اشتی میکنند …

و اما با اجاه  شما امروز مطلبی را بیان میکنیم که احساس میکنیم باید مطالبه عمومی شود  .

موضوع مهم زمان بندی و نحوه پرداخت سود سهامداران خرد …

مدتهاست که این موضوع ذهن ما را  درگیر کرده و امروز که بحث آن و فصل آن است بهتر است یک بار دیگر همه یک صدا و یک پارچه در مورد این موضوع صحبت کنند . بزرگ و کوچک همه مسئولین شعار می دهند که مردم سرمایه گذاری بلند مدت در بازار داشته باشند سهم نگهداری کنند و مواردی از این دست اما آیا به این فکر کرده اید که جذابیت های سرمایه گذاری بلند مدت و نگهداری آن را  ایجاد کرده اید ؟؟ یکی از این جذابیت ها را امروز بحث خواهیم کرد و آن بحث مجامع و حضور در مجامع شرکت ها برای سهامداران حقیقی و حقوقی های کوچک است . همه می پذیرند سجام یک کار بسیار خوب و مثبت بود که امروز طبق آمار بیش از ۸۰ درصد سود سهامداران حقیقی از طریق سجام پرداخت می‌شود اما همین امر اولیه و ساده را هنوز بسیاری از شرکت ها مقاومت می کنند و انجام نمی دهند البته سپرده گذاری نیز محدودیت‌هایی را دارد که به نظر باید ظرفیت پرداخت سود سهام توسط شرکت ها از چهار شرکت در روز به ۱۰ شرکت افزایش پیدا کند تا بتواند پوشش گسترده ای را در عرض یک ماه برای پرداخت سود سهام داشته باشد

اما سجام یک بخش این موضوع است بخش دیگر خواست و تمایل خود شرکت هاست که با حقی که  قانون تجارت با آنها داده سود سهام سهامداران را میتوانند چندین ماه بعد از مجمع  نگه داری کنند . از خود  بپرسید  مالیات دولت چطور پرداخت می شود ؟!  دولتی که مالیات می گیرد حاضر است این مقدار صبر کند تا مالیات پرداخت شود دولت مالیات را داغ داغ و سر وقت و فوری مطالبه می کنند اما به سود سهامداران که می رسد شرکت ها هشت ماه فرصت دارند بحث ما در مورد سهامداران حقیقی است .  اگر به این موضوع قائل هستیم که باید برای این سهامداران جذابیت ایجاد شود این موضوع سود سهام مهلت 8 ماهه را باید به کمتر از دو ماه برسانیم و شرکت ها مجاب شوند و یا تشویق هایی برای آنها در نظر گرفته شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن سود سهام سهامداران پرداخت گردد ریاست فعلی سازمان بورس نشان داده که در بسیاری از موارد خط شکن و انقلابی عمل کرده به نظر اصلاح این موضوع کمک شایانی به سیستم حضور سهامداران در مجمع خواهد کرد و این جذابیت را برای بازار و سهامداران به شدت افزایش خواهد داد

بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز خوب اغاز کرد و بعد کمی وارد فاز عرضه شد و اخر وقت قابل پیش بینی بود که کمی فشار فروش را داشته  باشیم  و به نظر فردا نیز قطعا  روز پر چالشی است ولی نوع خرید و فروش بازار امروز این امید را به بازار داده است که این فراز و نشیب ها طبیعی است و همه تقریبا  پذیرفته اند این  فراز و فرود  و شل کن سفت کن را روزانه  در مسیر صعود خواهیم داشت  .

و اما سراغ  بازار برویم …

افزایش نرخ سرنوشت ساز

در دارویی ها شاهد دریافت افزایش نرخ بودیم افزایش نرخی که جو سهام این گروه را مثبت و سبب شده تا سهام دارویی صدر نشین شوند دراین  گروه  قطار افزابیش نرخ ها  اغاز شده و میتواند  شرایط خوبی را  رقم  بزند  .

در دارویی اکسیر سهم توانست مقاومت 3200 تومانی را بشکند سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشه و با دید میان مدت رشد قیمتی تا سطوح 3500 تومان را دارد سهمی که در تولید انسولین دست بالایی داشته و داروهای خاصی را تولید می کند

دارویی اسوه هم توانسته با رشد قیمتی همراه شود سهم بتواند در سوطح بالای 2800 تومان تثبیت شود تا قیمت های 3200 تومان جای رشد دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود قوی دارد

دسانکو تولید کننده داروهای سرطانی هم با رشد قیمتی خوبی همراه شد سهم به سمت قیمت های 1100 تومانی حرکت می کند مشکل سهم فشار عرضه های بالا بوده که مانع از رشد رشد درست و حسابی در سهم می شود شنیده می شود شرکت چند قلم داروی جدید را به تولید خواهد رساند

فولادی های سر سبز

در فولادی ها برخی نمادهای گروه با رشد قیمتی خوبی همراه شده و در مسیر صعود قرار گرفتند فولادی هایی که اوضاع خوبی داشته و با این رخ های فروش و افزایش ان در بورس کالا نشان می دهند همچنان صدر نشین خواهند بود

در فولاژ سهم با صف خرید همانطور که وعده داده بودیم تا قیمت های 2000 تومان بالا خواهد رفت این سهم جای صعود خوبی داشته و سود سازی بالا و طرح توسعه دو عامل توجه به سهم می باشند این سهم در وضعیت بنیادی خوبی به سر می برد

فولاد مبارکه اگر حمایت هایش ادامه دار باشد از قیمت های 1100 تومانی عبور می کند این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و هدف قیمتی 1200 تومانی دارد سود تلفیقی پارسال سم 200 تومان و برای امسال سهم سود سازی بالاتری خواهد داشت فروش های ماهانه سبب شده تا انتظارات از سهم بالا برود

فولاد کاوه خوب بالا امده است سهم توان صعود تا قیمت های 2200 و در صورت عبور از این قیمت ها صعود تا سطوح 2500 تومان را دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار می باشد کاوه به دلیل افزایش نرخ فروش شمش تولیدیش با اقبال بالایی همراه شده است

بانک ها با دستان پر

در بانک ها روند مثبت کماکان امروز هم ادامه داشت گروه یکه استعداد بالایی برای صعود داشته و برخی بانکی ها تحولات بنیادی جدی را تجربه می کنند

بانک پارسیان فردا به استقبال قیمت های 300 تومانی می رود سهمی که به واسطه اپالش با اقبال همراه شده و به نظر می رسد بتواند از رنج مقاومتی 300 الی 320 تومان عبور نماید بازدهی خوبی تا قیمت های 360 تومان خواهد داشت فردا روز مهمی برای وپارس محسوب می شود

بانک ملت اوضاع بهتری داشت و مجددا به قیمت های بالای 400 تومان بازگشته است همچنان تراز ارزی سنگین انتظارات را از سهم بالا نگه داشته است سهمی که کف قیمتی 3800 تومانی و مقاومت 420 و 460 تومانی داشته و به نظر می رسد فعلا در این سطوح در نوسان باشد

بانک سینا در حال شکست قیمت های 300 تومان است سهمی که می تواند تا قیمت های 320 و 350 تومان هم رشد داشته باشد وضعیت بنیادی سهم مناسب بوده و از طرف دیگر اگر بتواند موفق به فروش دارایی هایش شود اوضاع سهم بهتر نیز خواهد شد

به نظر تجارت و صادرات نیز شرایط خوبی را دارد ومیتواند  فضا  را جور دیگری برای میان مد  رقم  بزند  .

پتروشیمی خاص با انتظارات بالا

در برخی پتروشیمی ها شاهد روند مثبت بودیم و نشان دادند که انتظارات از این نمادهای خاص گروه پتروشیمی بالا می باشد

در شازند سهم قصد شکست قیمت های 2800 تومانی را دارد بخشی از خوراک شرکت در سال 99 و امسال از پالایشگاه ستاره تامین و همین امر سبب تحولات بنیادی جدی در سهم شده است سهمی که می تواند تا قیمت های 3200 تومان نوسان داشته باشد

اریا ساسول در قیمت های 9000 تومان نوسانات ارامی دارد اگر شایعات سود 400 تومانی در 3 ماهه صحت داشته باشد سهم به سمت قیمت های بالای 10000 تومان صعود خواهد کرد با این فروش های ماهانه ای که شرکت دارد رسیدن به این سود دور از ذهن نمی باشد

شپدیس ارام اما مثبت پیش می رود امروز قیمت های 13 هزار تومان هم پشت سر گذاشته شد تا در گام بعدی شاهد رشد سهم تا قیمت های 15 هزار تومانی باشیم این سهم پتروشیمی اوضاع و احوال خوبی داشته و با توجه به توان سود سازی به واسطه جهش فروش صادراتی گارد صعودی خوبی گرفته است

تقسیم سود نوری حدود 30 تومان به ازای هر سهم به فارس اضافه میکند در همین چند وقت اخیر فارس بیش از 500 ریال فقط از مجمع چند شرکت اخیر سود شناسایی کرده است شرایط خوبی را پیش روی او می بینیم

یکی دیگر از سهم هایی که قیمت خوبی را در حال حاضر دار جم است با دید بعد از مجمع سهم قیمت های خوبی است مارون را دیروز گفتیم و زاگرس و شپدیس را هم می شود در بین کم ریسک ها منتظر 3 ماهه و بعد حرکت انها بود

سرمایه گذاری های تک پر

در سرمایه گذاری ها برخی سهام این گروه که اینده خوبی داشته و رشد قیمتی و سود سازی خوبی دارند مورد توجه و با اقبال همراه شدند

در ومعادن وضعیت عالی سنگ اهنی ها سهم را با روند صعودی همراه ساخته است قیمت های 1000 تومانی درانتظار ومعادن است سهمی که گزارش عالی از فعالیت هیئت مدیره داشته و تحولات درونی خوبی دارد

شستا در قیمت های استانه 1300 تومان سعی می کند متعادل شود سهمی که چشم بازار به روندش بوده و باید دید ایا قادر به جذب عرضه ها می باشد یا خبر اگر عرضه ها ناشی از افزایش سرمایه در سهم جذب شود رشد قیمتی خوبی را از شستا در بازه میان مدت داریم

پارسان به تارگت 2500 تومانی مد نظرمان رسید سهم در قیمت های کمتر از 2000 تومان معرفی شده و بازدهی خوبی داد پارسانی که با توجه به وضعیت پتروپالایشی ها همچنان روند میان مدت صعودی با تارگت های 2800 و 3000 تومانی داشته و جز سهام بنیادی با سود سازی بالا می باشد

وصندوق از محل تقسیم سود نوری 26 تومان سود شناسایی میکند و عدد خوبی است در سوی دیگر چشم انداز سود 300 تومانی را برای وصندوق می بینند . در این سهم  بحث افزایش سرمایه نیز مطرح است و میتواند جالب باشد  .

خود تاپیکو از نوری 24 تومان سود شناسایی میکند و عدد همین چند وقت به 100 رسیده است تاپیکو هم قیمت های خوبی را دارد امسال به سود 160 تومانی میرسد . در مورد  تاپیکو هم  اگر بحث تخفیف ردست  باشد او هم سود خوبی ازاین محل شناسایی میکند  .

چهارگوشه بازار

کگل قصد دارد در قیمت های بالای 1800 تومان تثبیت شود وضعیت عالی شرکت های زیر مجموعه و خود سهم انتظارات را برای سود 250 تومانی برای امسال افزایش داده است اگر زیر مجموعه های سهم در بازار عرضه شوند قابلیت سود سازی کگل افزایش نیز خواهد داشت

در فالوم شاهد پول بک سهم به قیمت های مقاومتی شکسته شده بودیم به زودی با گزارش عملکرد 3 ماهه و خبر قراردادهای جدید صادراتی شرکت با عراق در کنار تجدید ارزیابی سهم می تواند با رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2800 تومان به عنوان تارگت اول خود همراه شود سهمی که در حوزه برق فعال بوده و این روزها تقاضا برای محصولاتش بالا رفته است

فراوری با روند مثبت در حال شکست قیمت های 3200 تومان است سهمی که موجودی شمش خوبی از سال قبل در اختیار داشته و با تولیدات امسال در صورت فروش این شمش ها سود سازی بالایی خواهد داشت سهم می تواند فعلا به سمت قیمت های 3500 تومانی حرکت داشته باشد

در گروه پالایش ابتدا خوب اغاز کرد ولی رفته  رفته  شرایط پر عرضه شد . در مورد گروه پالایش به نظر نرخ نفت خام برسد گزارش های خوبی ازاین گروه راهی بازار می شود زمزمه سود 1550 ریالی در شتران ، 1900 ریالی در شپنا و سود های بالای 500 تومانی در شبریز را داریم و به این گروه میتوان اطمینان نسبی داشت با بهبود شرایط فضا برای خریددراین گروه بهتر می شود شبریز و شپنا را گزینه های قوی تر گروه میدانیم . ریس سازمان بورس هم نامه ای زد و خواستار شرایط بهتر و سریعتر در نرخ خوراک شد . این  را  شنیده میگوییم نه قطعی ولی نرخ صادرات نفت را اگر ابلاغ  کنند که احتمالا همین می شود باعث خواهد شد رشد جدی سود  را در سهم ها  به وجود اورد حتی سود های عجیب از شاوان و شراز هم به گوش میرسد  .

تقریبا میتوان گفت افزایش نرخ در گروه سنگ آهن رسمی و جدی شد و ازاین ماه به بازار اعلام می شود . این موضوع  باعث بروز گزارش های خوب در این گروه می شود   طبق معاملات اخیر در بورس کالا کنسانتره ضریب از 16 شده 21 درصدشده و در گندله از 23.5 شده 31 درصد آهن اسفنجی قبلا 50 درصد قیمت شمش بود الان 62-63 درصد قیمت شمش و این نشان میدهد به زودی سنگ آهنی ها تغییرات خوبی در صورت های مالی دارند کگل را به شدت زیر نظر بگیرید اهرم خوبی دارد . واحیا هم به زودی گزارش ها را اغا میکند او نیز جالب است . به طور کلی حتما یک سهم از گروه سنگ اهن داشته باشید

امروز هم خودرویی ها راه خاصی را داشتند  . در این گروه بارها و بارها نوشتیم با دید نوسان دنبال کنید . در این گروه منفی های امروز بد نیست ولی با این زمزمه ها و شرایط خوب از برخی زیر مجموعه ها شاید این بارخودرو جلوتر برود در این گروه ختوقا در قطعه سازی ها بد نیست ختور جالب است ولی در کل نمیتوان خیلی خاص گفت . این گروه خبهمت 286 ریال سود تلفیقی داشت فکر میکنیم این قیمت ها با کمی مجادله قیمت های بدی برای خبهمن نباشد در این گروه خساپا هم میتواند  جالب باشد ولی این  را در ذهن داشته باشید امروز و فردا  خساپا و خودرو با تلفیقی و اصلی ها خود ممکن است  بازار را غافلگیر کنند  .

امروز رمپنا هم  ابتدا  خوبی نداشت ولی بعد بهتر شد هر چه اطلاعات  قوی تری از رمپنا و زیر مجموعه ها به  بازار میرسد میتوان شرایط خوب و بهتری را داشت

امروز ومعادن هم  باز شد و بهنظر سهم  با کمی دل دل کردن میتواند در قیمت های زیر 900  باردیگر مورد  توجه  باشد  .

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم