[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 16 تیر1400
رد پای بابا برقی …
بازار امروز شبیه بچه ای بود که ترس بابابرقی و شعار برق تولید اضافی خاموش ! او را حسابی مردد کرده بود و کمی با توجه به مثبت بودن روزهای قبل و این دست اخبار پر عرضه ظاهر شد ولی انصافا هم حجم خوبی را در بازار امروز شاهد بودیم و هم ان منفی که فکر میکردیم وجود نداشت البته همیشه چهارشنبه ها بازار کمی مردد است و امروز هم از این موضوع خارج نبود .ولی خارج از همه این مورد به نظر ترس ریسک جدیدی به نام برق و این موارد خیلی زود از بین می رود ولی این موضوع داستان های دیگری را با خود به همراه خواهد داشت.
حقیقت امر درست است که بازار از این موضوع لطمه خورده ولی حاشیه هایی هم داشته است . بازار تازه داشت آهسته آهسته و گاماس گاماس از مسیر بحران و رکود خارج می شد که اتفاقات برقی همچون صاعقه ای ان سرعت و هیجان بازار را گرفت و دوباره کمی او را درگیر و دار قیمت ها و عرضه ها قرارداد البته احساس میکنیم این موضوع موقت است و نمی تواند اثرات منفی بلندمدت داشته باشد اما یک ریسک دیگر به لیست بلند بالای ریسک های بازار اضافه شد و آن هم قطعی برق است. امیدوارم کسانی که این تصمیم را گرفتند که تصمیمی پر از تناقص با شعار سال و خنده که نه گریه دار است ،امیدواریم هزینه فایده این موضوع را انجام داده باشند بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند کسری برق مثل هر سال وجود داشته اما به این میزان نبوده که این طور مشکل آفرین باشد و آن ها مزارع بیت کوین را عامل این موضوع میدانند که اگر این طور باشد خیانت پشت خیانت است حقیقتا ما نمیتوانیم قبول کنیم که نهادهای نظارتی که جنبیدن یک پشه عیان در نظر آنهاست و همچون عقاب بالای سر بسیاری ! حاضر می شوند این موضوع بیت کوین را نمیتوانند مدیریت کنند اتفاقاً کسی نمی گوید این موضوع نباشد خیر اصلا چنین بحثی نیست اما در مواقع بحران باید همراه اقتصاد کشور باشد نه اینکه صنایع ما قربانی شوند
اما یک نکته بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد در بحران اخیر برق یک چیز بسیار روشن و آشکار بود تقریباً همه تاکید میکنیم که تقریباً همه اذعان دارند که قیمت گذاری دستوری در صنعت برق و دخالت های دولت در این صنعت این بلا را سر صنعت برق آورده و اینطور سرمایهگذاران را فراری داده و جالب است این آیینه پیشروی همه است اما هنوز برخی از نرخگذاری دستوری دفاع می کند این هم واقعا نوبر است به واقع دولت جدید آزمون سختی در مقابل این اتفاقات دارد که باید تکلیف خود را با این موارد روشن نماید. اتفاقات صنعت برق کم و بیش و دیر و زود برای هر بخشی که سرکوب قیمتی می شود به وجود می اید گاهی خود را در شکل فساد و رانت خوری نشان میدهد و گاهی به این شکل مشکل عموم جامعه می شود …
به هر حال اتفاقی که برای برق رخداد و این اتفاقات در دل خود حرف ها و پیامهای بسیاری دارد در این میان برخی صنایع قربانی میشوند و ما امیدواریم پیام این رخداد به گوش همگان رسیده باشد تا کمی در مورد نرخ گذاری ها بیشتر فکر کنند … البته بر هیچ کس پوشیده نیست که چه بخواهیم و نخواهیم ریسک جدیدی به لیست ریسک های بازار نیز اضافه شد
هفته بعد بازار برای ادامه مسیر رشد خود دنبال اتفاقات جدید تری خواهد رفت و فکر میکنیم تحولات کدالی طی 9 روز کاری باقی مانده اتفاقات خوب و مهمی را رقم می زند . به نظر برگزاری مجامع و بازگشایی نماد ها و همچنین گزارش 3 ماهه باعث می شود یک باردیگر درست شبیه نیمه خرداد که ارزندگی بازار ا هر طرف در چشم بازار بود بازار باردیگر مورد توجه قرار گیرد و فضای بهتری را تجربه نماید . البته فضای خبرها و اتفاقات هم نشان میدهد کار اسانی را نداریم ولی احساس میکنیم چربش اتفاقات مثبت در بازار و این جریان خوب پول میتواند هفته های بهتری را رقم بزند
اما در اخرین روز از این هفته خوب چه خبر بود . بازار داشت تلاش میکرد بهبود را تجربه کند و انصافا با توجه به شرایط خوبی که در جمع و جور شدن نماد ها داشت فضای مثبتی را رقم زد و بسیاری را به بازار روزهای اتی امیدوار کرد . امیدواریم همینطور باشد … امروز بازار منفی اغاز کرد ولی شدت ان خیلی نبودو بعد رفته رفته بهتر شد و در نهایت به اوج خود رسید ولی یک موج عرضه کمی او را در برگرفت و دوباره سرگردان بود در مجموع بازار برای اخر هفته و با وجود این همه تردید و برخی اخبار بد ، خوب پیش رفت …
و اما در بازار چه خبر بود …
واکنشی از جنس فولاد
امروز فولادی ها به نسبت خبر کاهش برق مصرفی این شرکت ها به مدت2 هفته واکنش نشان داده و با فشار عرضه ها همراه شدند اما مقاومت خوبی را از سهام این گروه شاهد بودیم. گروه فولاد تا قبل از رسیدن این اخبار قطعی برق انصافا در بهترین موقعیت از نظر سود اوری و قیمت محصولات و … قرار داشت ولی حالا شرایط به کل تغییر کرده و احتمالا یکی 2 روزی فشار فروش روی سر این گروه باشد و فکر میکنیم از فولاد تا فخوز بزرگ و کوچک درگیر این موضوع می شود و سپس احتمالا این شوک منفی با خبر گزارش های 3 ماهه از بین می رود
در نماد فولاد مبارکه سهم افت انچنانی نداشت سهم کف قیمتی خود را بسته و فشار فروش ها را جذب می کند وضعیت بنیادی عالی وداشتن نیروگاه در فولاد سبب شده تا سهم ریسک پایینی داشته باشد
فخوز نیروگاهی در اختیار نداشته و فشار عرضه هایش بیشتر بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما این جو روانی سبب فشار عرضه ها و فروشش شد فخوزی که افت زیادی نداشته و قیمت های 1450 تومان به عنوان حمایت مستحکم بر سر راه سهم می باشد شنیده می شود در گزارش 3 ماهه حدود 70 تا 80 تومان سود محقق شده است
فنورد را بارها تاکید به خرید داشتیم تا اینجا سهم بیش از 20 درصدی بازدهی داده است سهمی که امروز با صف خرید از سد مقاومتش عبور کرده و به سمت قیمت های 22 هزار تومانی در حرکت است سهمی کوچک فولادی که هم تعدیل سنگینی دارد و هم افزایش سرمایه جذابی از تجدید ارزیابی را دنبال می کند
معادن زره پوش
در معدنی ها شاهد نوسانات مثبت بودیم معادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در مقابل عرضه ها زره قوی داشته و خود را برای صعود و استقبال از صورت های مالی 3 ماهه اماده ساخته اند
فملی نوسانات ارام اما مثبتی داشت انتظارات بازار به شدت از سهم بالا رفته است دلار نیمایی در سطوح بالای 22 هزار تومان و قیمت های جهانی مس هم رشد بالایی داشته است فملی ارزش ذاتی 1400 الی 1500 تومانی دارد
زرین معدن اسیا رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفت سهم به سطوح بالای 1900 تومان رسیده تا در گام بعدی مهمان سوطح قیمتی 2000 تومان باشد سهمی که از عرضه سهام شرکت زیر مجموعه اش و هم افزایش سود عملیاتیش سود خالص خوبی را شناسایی خواهد کرد
کچاد که خود نیروگاه 500 مگاواتی داشته و برق خود را تامین می کند با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همچنان به سمت قیمت های 2800 تومانی می رود شرایط برای کچاد ایده ال شده و سهم جای بازدهی و رشد قیمتی بسیار خوبی دارد به خصوص اینکه گزارشات سهم نیز عالی بوده است
در خصوص گروه سنگ آهن یک خبرخاص شنیده می شود که به زودی تغییرات نرخ غال و سنگ آهن نهایی شده و به بازار اعلام می شود وخبرخوبی برای این گروه هاست .
سرمایه گذاری های خاص
در برخی سرمایه گذاری ها رشد قیمتی خوبی را شاهد بودیم شکل گیری روند صعودی در این سهم ها پس از مدت ها اصلاح نشان از روند صعودی میان مدتی خوبی دارد
در نماد سرمایه گذاری خوارزمی که مالکیت نیروگاه قائم را دارد شاهد صف خرید بودیم سهم تا قیمت های 620 الی 650 تومان جای صعود داشته و بازدهی خوبی خواهد داد مضافا این که سود شرکت نیز در شرف تغییرات مثبت خوبی می باشد سهم از محل سود شفن و رشد غدیر هم یک شوک مثبت خواهد داشت
واتی براحتی قیمت های 1100 تومان را شکسته و به رشد ادامه دار خود ادامه داد ظاهرا اخبار مثبتی از سهم در جریان است سهمی که صعودش به قیمت های 1200 تای 1250 تومان ختم و انتظار افزایش عرضه ها را در ان سطوح قیمتی از سهم داریم
غدیر عالی عمل کرد سهم خود را به ستانه قیمت های 1300 تومان رسانده است اگر حمایت ها از این سهم ادامه دار باشد چه بسا قیمت های 1450 تومان هم در این سهم به دست بیاید این سهم پتانسیل بزرگی داشته و عرضه سهام هلدینگ های زیر مجموعه سهم را متحول خواهد کرد
شستا در عین خوب معامله شدن همچنان ان ترس ازادسازی را در دل خود دارد ولی با این شرایط کف 1250 برای سهم بسته شده و این بدترین حالت اوست و بالای سهم نیز حتی تا 1800 می شود صحبت کرد نکته مهم جریان خوب سود اوری در شستاست که گفته می شود 2200 تا 2300 ریال سود را محقق کرده است . در کنار دست او تاپیکو قرار دارد سهمی که فقط از مجمع شفن 375 ریال سود برای تاپیکو شناسایی شده است منفی های هفته بعد تایپکو یکی از گزینه های خاص بازار است .
وصندوق هم ر این شرایطو با این شناسایی سود ها میتواند جالب باشد و با دید کمی صبر سود 3500 ریالی سال بعد را به راحتی میتواند محقق کند .
در فارس زمزمه تحقق سود 1200 ریالی مطرح شده و به نظر قیمت های فعلی قیمت های خیلی بدی برای سهم نیست
در پارسان دیروز مجمع زاگرس بود و پارسان از محل تقسیم سود زاگرس حدود 460 ریال سود شناسایی میکند در پارسان هم زمزمه 3500 ریال سود به ازای هر سهم مطرح است و میتواند عدد خاصی باشد
پتروشیمی ها بر سر مقاومت سخت
در نمادهای پتروشیمی رشد قیمتی اخیر سهام این گروه را اکثرا به مقاومت های قوی رسانده که شکست ان نیازمند حمایت های قوی می باشد
در پتروشیمی کرمانشاه سهم رشد قیمتی خوبی داشته و بیش از 30 درصد بازدهی داده است این رشد به دلیل وضعیت بنیادی سهم و رشد شدید قیمت های صادراتی اوره می باشد سهم بر سر راه خود مقاومت 4200 تومانی داشته که شکست ان کار سختی به نظر می رسد
در پارس وضعیت بهتر است سهم به قیمت های 188 هزار تومان تاوان رسیدن را دارد سهمی که سود بالای ان و شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه سبب شده تا در موقعیت خوبی قرار گرفته و حتی توان عبور از این مقاومت و سوطح به سطوح 20 هزار تومانی را هم دارا می باشد
شپترو هم رشد خوبی داشته و بازدهی 20 تا 25 درصدی به همراه داشته است سهمی که تحولاتش در گزارشات ماهانه مشخص و صورت های مالی 3 ماهه با سود خوبی را شناسایی خواهد کرد مضافا این که طرح های توسعه ای خوبی در طی سال جاری در این شرکت به بهره برداری خواهد رسید
دارویی های حمایتی
در دارویی ها پس از زدن کف های قیمتی و حمایت از سهام این گروه سوت پایان اصلاح زده شده و سهام دارویی وضعیت معاملاتی بهتری پیدا کرده اند
دلقما این روزها چیزی جلودارش نیست سهم را در قیمت های 2000تومان خریداری نمیکردند یک شفاف سازی در خصوص مالکیت در شفا فارمد سبب شد تا سهم رشد قیمتی شدیدی داشته و امروز به قیمت های 3600 تومان برسد در این سهم با این بازدهی وقت سیو سود فرا رسیده است. دلقما فروشش در فروردین 63 میلیارد ریال بود در اردیبهشت این عدد 171 میلیارد ریال بوده و خرداد 150 میلیارد ریال
3 ماهه 385 میلیارد ریال فروش داشته است
مدت مشابه سال قبل عدد فروش 203 میلیارد ریال بود
دسانکو صف خرید شد سهمی که تولید کننده انحصاری داروهای سرطانی بوده و امسال هم بر تولیدات خود افزود همچنین شرکت تولید کننده رمدسویر داروی ضد کرونا بوده و وضعیت خوبی دارد اصلاح عمیق سهم از قیمت های 2600 تومانی سبب شده تا سهم در این قیمت ها جذاب و به زودی شاهد رشد سهم به سطوح بالای 1000 تومان باشیم هدف نهایی سهم قیمت های 1200 تومان خواهد بود
اسوه هم نوسانات خوبی می دهد کف 2400 تومانی و مقاومت های 2600 و 2800 تومانی سهمی که خبر ساز بوده و شنیده می شود دو خط تولید شرکت به تولید واکسن احتصاص یافته است این سهم نیز فعلا نوسانات خوبی می دهد که توصیه به نوسانگیری می شود
در مورد این گروه باید اذعان داشت که دیروز در مجمع تیپیکو یک نکته عنوان شد که جالب بود و تاکید میشد اگر به سمت ازادسازی نرخ ها حرکت کنیم رشد چشم گیر در سود اوری شرکت ها را خواهیم داشت و اتفاق مهمی برای این گروه رخ میدهد و این رویداد بسیار با اهمیتی است اما در مورد گروه دارو با دید نوسان 2 سهم دلقما و دجابر دیروز پر حجم بودند دابور را هم کنار انها مورد بررسی قرار دهید در مجموع 3 سهم خاص می شوند . در بین سهم های بنیادی دتماد دالبر دارو دلر دسبحا گزینه های خوبی هستند .
چهارگوشه بازار
سلطان این روزهای برق ایران یعنی مپنا عالی عمل کرد سهم با صف خرید سنگینی همراه شده و به سمت قیمت های 1600 و 1800 تومانی در حرکت است این سهم مالکیت چند نیروگاه را داشته و ارزش بازار جایگزینی بسیار خوبی دارد مپنا حتی می تواند قیمت های 2000 تومانی را به خود در این جو بی برقی ببیند هر چه باشد فعلا سلطان برق ایران مپناست
فسازان را دیروز معرفی و سهم امروز مثبت شد سهمی با حمایت 3200 و 3000 تومانی و تارگت های 3600 و 4200 تومانی این سهم با فروش بالای خود شایعات سود 160 الی 200 تومانی را در 3 ماهه دارد یعنی امسال سهم 600 تا 800 تومان سود سازی داشته و به علاوه یک افزایش سرمایه جذاب از سود انباشته که در انتظار گرفتن مجوز است این سهم صعود بسیار خوبی به همراه بازدهی جانانه با گزارش 3 ماهه خواهد داشت
باما هم صف خرید سنگینی شده است با این عرضه های سنگین ریسک سهم کمی بالا می باشد سهم امروز بیش از 120 میلیون سهم عرضه را به خود دید سهمی که وعده افزایش سرمایه دارد اما چندان سنگین نیست این سهم به نظر می رسد برای عبور از قیمت های 1000 تومان کار سختی داشته باشد بامایی که باید گزارش 3 ماهه خاصی بدهد
در گروه بیمه حجم ها بد نیست . در این گروه بین اعضای گروه بیمه شاید البرز بتواند همچنان مورد توجه باشد و در سوی دیگر کوثر و اسیا هم میتوانند پشت سراو باشند ولی البرز بازاری تر و خاص تر است .
امروز سیمان حال و روز خوبی را با این خبر نداشت . در این گروه تحولات خاصی را داریم در بهترین مقطع که این گروه تازه داشت از جا بلند میشد و حرکت میکرد ناگهان خبربرق همچون پتکی روی سر شرکت های سیمانی خراب شد و فضا را تغییر داد . حالا صحبت از تعطیلات تابستانی می شود و البته گروه سیمان به نظر بعد ازاین اتفاقات میتواند باردیگر جالب باشد ولی در این شرایط در منفی احتمالی برخی سهم ها میتوان گزینه های قوی نظیر سفارس سخوز سکرما سفانو سپاها و برخی دیگر را بیشتر دنبال کرد و در منفی خرید .
در بین ساختمانی ها ثاخت این روها حجم خوبی داشته و ارزش بازار عجیبی را دارد به نظر قیمت سهم میتواند با توجه به شرایط کمی بهتر شود مشکل ثاخت سهام شناور بالای سهم است که باعث برو ز این جریان شده است ولی در هر صورت با دید نوسان ثاخت یکی از گزینه های خاص بازار در گروه ساختمان است و میتواند مورد توجه باشد .ثامید و ثبهساز هم گزارش های خوبی داشته و میتوانند مورد توجه باشند .
های وب را هم امروز در منفی ها خوب خریدند بخ نظر میتواند یکی از شرکت های خوب بازار به خصوص با دید نوسان گیری باشد .
کهمدا این چند وقت پر حجم شده است و بهتر است زیر نظر باشید سهمی که به نظر گزارش های منصفانه ای میدهد در این سهم جمع فروش 12 ماهه 4372 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه این عدد 2644 میلیارد ریال بوده است
تایرا هم شرایط خوبی را داشت و به نظر میتواند جالب باشد تایرا در 12ماهه تلفیقی حسابرسی شده به ازای هر سهم 3284 و در سود اصلی 1995 ریال محقق کرده است
اخر هفته خوبی را داشته باشید … به امید اخبار خوب و مثبت …
[/ihc-hide-content]


