[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 1400/04/14
به عقب برنمیگردیم ؟!
بازار امروز نیاز داشت تا میخ خود را محکم بکوبد و با قاطعیت حرف بزند و مطمئن باشد که فضا تغییر کرده است . بازار امروز نیاز داشت تا این مثبت نرم و لطیف و تغییر جهت را داشته باشد تا به همگان اثبات کند به عقب برنمیگردیم و ان دوران تمام شده است!! (البته این شعار بنده خدایی بود که تهش شد این روزها نه برق درست و حسابی داریم و نه سلامتی و واکسن وخلاصه امیدواریم در مورد بازار این شعار جور دیگری صدق کند ! ) در هر صورت این حرکت این چند روز این پیام مهم را مخابره کرد که تمایل به تقاضا و خرید در بازار وجود دارد و مولفه های مختلف میتواند شدت وضعف ان را مشخص کند و از همه مهم تر سناریو چارتیست ها را که بازار وارد سیکل جدیدی شده است را تقویت کرده است . البته طبیعی است که همه بازار با هم یکجا و یک طور حرکت نمیکنند و برخی عقب ترو برخی دیگر جلوتر هستند .
این روزها وقتی در مورد بازار صحبت می کنیم به این جمعبندی میرسیم که مولفه های اثر گذار بر بازار که می توانند شرایط بازار را تغییر دهند پیچیده نیستند و تا حدودی روشن و مشخص بوده مثلاً نرخ ارز سیاست های دولت ،گزارش ها و مواردی از این دست اما آنچه این موضوع را پیچیده کرده است پیشبینی رفتار این مولفه هاست یعنی پیش بینی نرخ ارز با توجه به تمامی اتفاقات و رویدادهای یک مولفه پیچیده شده و حالا بازار با انباشتی از این اتفاقات مواجه است که گذر زمان قطعاً تکلیف آنها را روشن خواهد کرد و تا به امروز نیز این گذر زمان به ضرر بازار نبود حداقل می توان گفت از نیمه خرداد به این طرف هر چه زمان گذشته بازار شرایط بهتری را داشته چرا که شرایط شفاف تر و روشن تر شده و دقیقاً روزهایی که در آن قرار داریم یکی دیگر از مولفه های مهم بازخوانی می شود و این گزارش های میان دوره ای است . هر چند احساس میکنیم در دل بازار کمی نسبت به دوران جدید ریاست جمهوری تردید و ترس وجود دارد . نوعی ترس در دل فعالان بازار وجود دارد که این ترس را می پذیریم ترس از تصمیمات انقلابی و ناپخته توسط دولتی که تازه روی کار می آید و می خواهد خودی نشان دهد این ترس کاملاً به حق و درست است و امیدواریم فقط باید گفت امیدواریم این اتفاقات به طور دیگری رقم بخورد و این رویدادها را نداشته باشیم …
احتمالاً از از فردا با کمی سرعت بالاتر و البته از از هفته بعد با سرعت بیشتر گزارش های میاندورهای شرکتها راهی بازار می شوند که بر هیچ کس پوشیده نیست اثرات آنها در این شرایط بازار بسیار مهم است بازار از نظر نموداری با اصلاحاتی که داشته برای رشد به یک جرقه نیاز دارد حرکات و شکل و شمایل او هم نشان داده که خیلی اهل ریزشهای بیشتر نیست مگر اتفاق عجیب بیفتد از همین رو انگیزه برای رشد دارد اما ابزار او را پیدا نمی کند ابزاری که به او متوسل شده و از این شرایط و از این قیمت ها فاصله بگیرد . شاید دلار و شاید گزارش ها در کوتاه مدت مهم ترین ابزار باشند و صد البته بازارهای جهانی باحفظ همین فرمان یکی دیگر از انها ..
از ترس و تردید از دولت گفتیم یک نکته دیگر به ذهن میرسد … چند روز پیش در مورد این موضوع صحبت کردیم که عنوان می شد بین تورم و اشتغال دولت جدید موضوع اشتغال را انتخاب کرده و بارها و بارها آن را در برنامه ها به عنوان اولویت اول ذکر کرده. این موضوع آنقدر تکرار شده که به نظر فعالان بازار باید به عنوان یک اتفاق و رویداد مهم به آن توجه کنند و دوباره دیروز رئیس جمهور منتخب اعلام کرد یکی از اولین و ضربتی ترین برنامه ها ساخت یک میلیون مسکن است این که می توان یک میلیون مسکن ساخت بحث دیگری است امیدواریم که بتوانند، اما بحث ما این است که اثرات این ساخت مسکن در بازار چطور خواهد بود روشن است که چنین برنامه یعنی سیاست های انبساطی و سیاست انبساطی یعنی افزایش گردش جریان پول و داستان های ضریب تکاثر و … به تبع آن رشد فروش شرکت ها و مواردی از این دست . به نظر چنین برنامههایی برای بازار سرمایه میتواند رویدادهای مثبتی را رقم بزند اما نکته مهم این است که ابزارو تهید ترس از نرخگذاری های دستوری هم میان برداشته شود و چنین چیزی در دستور کار نباشد در این حالت است که میتوان انتظار داشت اتفاقات خوبی رخ دهد و این سیاست های انبساطی اثرات مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد قطعاً ساخت یک میلیون واحد مسکن بخشی از تولید و درآمد شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و اثرات بسزایی در اقتصاد ما دارد که نتیجه آن را می توان با کمی گذر زمان دریافت کرد . حتی معتقدیم بیان ان برای بازار اتفاق خوبی است .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خیلی خوب اغاز نکرد ولی در کمتر از 10 دقیقه موج های تقاضا شکل گرفت و یکی یکی منفی های بازار را با خود به مثبت ها تبدیل کرد و بعد حتی صف خرید را داشتیم برای دقایقی در بازار عرضه زیاد شد که روند طبیعی همیشگی او بوده ولی دوباره اخر وقت تقاضا شکل گرفت و انچه بازار را امیدوار نگه داشت همین موج دومی بود که شکل گرفته بود و فضا را به سمت بهبود بسیاری از نماد ها پیش برد و البته معتقدیم روند خوب بازارهای جهانی و شرایط خوب دلار و صد البته گزارش هایی که در راه است در این شجاعت و تقویت روحیه موثر بوده است . امرو یک نکته که خیلی ها از ان غافل بودند کاهش تعداد صف های فروش به زیر 100 سهم بود . وقتی ازاین پدیده صحبت میکنیم به یاد بیاورید همین چند ماه پیش این عدد 400 سهم بود فردا سعی میکنیم مفصل تر در مورد این موضوع صحبت کنیم و اثرات ان را بررسی نماییم .
پالایشی ها و برگشتی قوی
در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت بوده و سهام پالایشی با قدرت تمام برگشت خوبی ر به همراه داشتند
در شبریز سهم به قیمت های 3400 تومان رسید سود 500 تومانی سال قبل وشایعات سود 700 تومانی برای سال جاری سبب شده تا سهم به قیمت های خوبی برسد سهمی که تا قیمت های 3800 تومان هم در صورت مثبت ماندن جو بازار جای صعود دارد
در شپنا سهم درست بر سر حمایت 1250 تومانی قرار گرفته است سهمی که وضعیت خوبی داشته و و رشد قیمتی خوبی در پیش رویشان می باشد این سهم سود سازی بالایی دارد و برای امسال پتانسیل های نهفته شرکت اشکار خواهد شد
شتران هم راهی تا قیمت های 1000 تومانی ندارد حاشیه سود بالا و طرح های کاهش بهای تمام شده انتظارات را از این سهم بالا برده است شترانی که شایعات تعدیل مثبت خوبی داشته و اگر قیمت های 1000 تومانی را بشکند رشد بالایی خواهد داشت
سیمانی های سر سبز
در سیمانی ها وضعیت صعودی را شاهد بودیم صعودی که به نظر می رسد بنا به وضعیت بنیادی بسیار خوب و افزایش نرخ های دریافتی و بالا رفتن انتظارات بازار از سهام این گروه باشد
در بین اعضای این گروه باید به دنبال سهم های خوب و بررسی بیشتر ان رفت ساوه و سفارس را روزهای قبل گفته بودیم و به نظر انها کماکان گزینه های خوبی هستند و البته ساروم و سخوز هم به دنبال انها ولی در کنار این دو دو شرکت سصوفی و سکرما را هم باید کمی بیشتر بررسی کرد میتوانند گزنیه های خوبی باشند به خصوص سکرما سهم در دی در اولین ماه سال مالی 231 میلیارد ریال فروش داشته است در بهمن این عدد 240 میلیارد ریال بوده است و اسفند به 262 میلیارد ریال رسیده است . در فروردین در اغاز سال جدید 189 میلیارد ریال بود و اردیبهشت 359 میلیارد ریال
5 ماهه 1284 میلیارد ریال بوده است . به نظر 6 ماهه خوبی در انتظار سهم است
سیمان شرق وضعیت خوبی دارد این سهم با صف خرید به سمت شکست قیمت های مقاومتی 720 تومان حرکت می کند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد رشد خوبی در انتظار سهم باشد سهمی که شایعات سود سازی بالا به همراه پرتفوی قوی در دل خود دارد
در نماد سپاهان هم سهم رشد خوبی را در پیش گرفته است شایعات سود بالای 120 تومانی در سهم جریان دارد در سال مالی جدید سهم توان سود سازی بالاتری پیدا خواهد کرد این سهم تا قیمت های 800 الی 900 تومان تارگت داشته و وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد
سفارس با روند مثبت و صف خرید همرراه شد تحولات جدی در سود سازی و رشد ارزش ان ای وی این سهم شاهد خواهیم بود رشد تا قیمت های 2000 تومان محتمل و سهم بازدهی خوبی خواهد داشت سهمی که امسال به سود20 تا 240 تومانی و برای سال مالی اتی سود بالای 300 تومانی خواهد داشت
بانک های حمایتی
این روزها بانک ها نوسانات شدیدی دارند یک روز مثبت و یک روز دیگر منفی هستند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت اما روندشان مثبت می باشد
در بانک پارسیان سهم مهمان صف خرید شد قیمت های 280 تومان برای این سهم بسیار مهم است و شکسته شدن این قیمت ها سهم را تا سطوح 300 الی 320 تومان بالا می برد سهمی که اوضاع بنیادی چندان مساعدی ندارد اما واضع است پول قوی در سهم جریان دارد. در فضای غیرعملیاتی پالایشگاه سپهر پارس و اپال کانی دو بازوی خوب سود اوری خواهند بود ارزش بازار بانک غیرمنطقی کم شده و این محدوده میتواند با دید نوسان های مقطعی مورد توجه بازار باشد
بانک اینده نوسانات ارامی دارد سهمی که فعلا در کف قیمتی 1100 تومان قرار داشته و در انتظار مشخص شدن تکلیف فروش دارایی هایش می باشد سهم بیش از 70 هزار میلیاردتومان دارایی ملکی داشته که عمده ان ایران مال می باشد اصلاح بالایی در بانک اینده شاهد و سهم انتظار فعال شدن یک محرک برای رشد قیمتی را دارد
بانک سینا صف خرید شد بازار در انتظار مشخص شدن فروش بلئکی سهام مخابرات می باشد اگر این بلوک به فروش برسد وسینا با اقبال و جهش سود سازی همراه و به کل متحول می شود وسینا فعلا تارگت قیمتی 300 تومانی را دنبال می کند
در این گروه فکر میکنیم وبملت و تجارت شرایط خوبی را خواهند داشت و میتوانند جالب باشند . روی وسینا هم مفصل تر صحبت میکنیم ولی با اخابر او هم موتورش داغ می شود
وپست هم یکی از خاص های این گروه است وپست در خرداد 2351 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 1074 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و تراز خوبی است . 3ماهه 3598 میلیارد ریال مثبت است
خودرویی در صف
در خودرویی ها روند صعودی شکل گرفته و سهام این گروه با اقبال بالایی همراه شده اند و در وضعیت صعودی خوبی قرار گرفته اند
در نماد پارس خودرو سهم تا هدف قیمتی 125 تومانی خود راهی ندارد سهم بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامدارانش کرده و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است خپارسی که برای رشد بیشتر تا هدف بعدی یعنی قیمت های 140 تومان رشد وضعیت خوبی خواهد داشت
ایران خودرو به سمت قیمت های 220 تومان در حرکت است سهمی نوسانات مثثبت خوبی را تجربه و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این مقاومت تبدیل به سد محکمی بر سر راه سهم شده است و اگر بشکند از دید تکنیکالی موج صعودی خوبی در این سهم ایجاد می شود
خساپا هم ارام ارام به سمت سطوح قیمتی 200 تومانی در حرکت است سهعمی که وضعیت بنیادی خوبی با فروش دارایی هایش پیدا خواهد کرد اوضاع سهم بهتر و شنیده می شود تولیدات جدید خوبی در سال جاری دارد این سهم صعود خوبی در بازه میان مدت خواهد داشت
سرمایه گذاری های بنیادی
در سرمایه گذاری ها امروز در برخی سهام این گروه شاهد روند مثبت بودیم سهامی که اوضاع خوبی داشته و سود خوبی در پیش رو دارند
در تاپیکو سهم با صف خرید همراه شده است این سهم را نباید دست کم گرفت سههمی که هم تجدید ارزیابی و هم سود سازی خوبی داشته و در دلش گوهر ارزشمندی به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داشته که ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه ای دارد و از هر نظر تاپیکو را متحول می کند تاپیکو هدف قیمتی 1400 تومانی را دنبال می کند.تاپیکو با این شرایطو خبرهای سود ستاره خلیج فارس جذاب تر می شود ستاره ای که 11هزار میلیارد تومان سود خالص و 4200 میلیارد تومان سود قابل تقسیم دارد . زیان انباشته پوشش داده شده و حالا یک شبندر در دل تاپیکوست که میتواند ارزش بالایی داشته باشد .
ومدیر کمی پر حجم و مشکوک است و در روزهای اتی با دید میان مدتی ومدیر را زیر نظر داشته باشید در مورد وغدیر هم گویا کم کم کمک هایی برای رشد قیمت سهم می شود و میتوان به سهمازاین نظر امیدوار بود . انصافا شرایط بنیادی خوبی را هم دارد .
در نماد شستا ثبت افزایش سرمایه سبب شد تا این سهم با فشار عرضه ها همراه شود به نظر می رسد سهم تا قیمت های 1250 تومان اصلاح داشته و تن به اصلاح بدهد فشار عرضه ها به دلیل سهام جدید در سهم افزایش و باید در انتظار فعال شدن یکی از دو پتانسیل عمده سهم یعنی افزایش سرمایه یا تعدیل مثبت عایدی باشیم
واتی رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته است سهم به سمت تارگت 1100 تومانی پیشروی می کند فروش احتمالی سهام سه شرکت خارج بورسی در کنار تعدیل مثبت و ارزش ان ای وی بالا عمدتا به دلیل رشد قیمت سهام شیران سبب شده تا سهم مورد توجه قرار بگیرد
چهارگوشه بازار
پتروشیمی پردیس موفق به شکست قیمت های 12هزار تومانی شد هدف بعدی سهم سطوح 14 هزار تومان است سود سال بعد شرکت براحتی می تواند در سطوح 3000 تومان قرار بگیرد سهمی که تا قیمت های 15 الی 16 هزار توما هم تارگت رو به رشد دارد قیمت اوره صادراتی به رقم بالای 360 دلار رسیده است که سود شرکت های اوره ساز را متحول می کند
روی پتروشیمی ها میتوان همچنان گفت بهترین گزارش ها و بنیادی ترین های بازار هستند . برخی نگران نرخ گاز هستند ولی گویا این نرخ در فروردین و اردیبهشت در حوالی 21 تا 23 هزار ریال برای هر متر مکعباست از همین رو می شود به گروه اوره و متانول همچنانامیدوار بود این نرخ یعنی حوالی 10 سنت برای گاز . کرماشا را در این گروه به همراه شپدیس کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . ر کرماشا در یک خرداد خاص فروشش 5061 میلیارد ریال بوده است
کل3 ماهه 9287 میلیارد ریال شده است مدت مشابه سال قبل 4054 میلیارد ریال است
در اردیبهشت با نرخ۴۹,۴۲۲,۹۰۹ ریال است و خرداد ۵۷,۰۱۳,۵۲۵ ریال است
فارس هم میتواند جالب باشد همه زیر مجموعه ها خوب و عالی بودند ولی خود سهم حرکتی نکرده است به نظر فارس را با دید میان مدت زیر نظر بگیرید .
در بین کمی پر ریسک ها دو سهم شصفها و شپترو را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید هر دو قابلیت های خوبی با دید نوسان و البته ریسک پذیری خاص خود دارند شگویا نیز بد نیست گویا خیلی گزارش محور نمیخرند ولی بد هم معامله نشده است در این سهمدر فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد 201 درصد رشد مبلغ فروش بوده است. همچنین شگویا در فصل بهار نسبت به فصل قبل شاهد 18 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.
در معدنی املاح شاهد افتتاح طرح های توسعه ای شرکت هستیم افزایش 2 برابری تولید نمک خوراکی و تولیدات جدید کود های شیمیایی در این شرکت سبب شده تا سهم به زودی شفاف سازی در این خصوص منتشر نماید به خصوص این که شنیده می شود شرکت برنامه تجدید ارزیابی سنگینی را در راستای افزایش سرمایه زیر مجموعه های تاصیکو در برنامه دارد سهم ارزش ذاتی 4200 الی 4500 تومانی دارد
کروی هم مثبت شد سهم ارزش ان ای وی بالایی داشته و هم راستای کالسیمین رشد زیادی نداشته اسست سهمی که می تواند تا قیمت های 2500 تومان صعود داشته باشد این سهم توان جهش سود به دلیل جهش سود کالسیمین و سایر شرکت های خارج بورسی خود را دارد
طی روزهای گذشته اقای رئیسی بر ساخت مسکن و 1 میلیون مسکن تاکید داشت و این میتواند یک نشانه برای بازار و این گروه باشد و به خصوص گروه هایی نظیر فولاد و سیمان را به کانون توجه بیاورد . فخوز و فولاد 3 ماهه های خوبی میدهند از فسپا نیز خبرمیرسد سود عجیبی را در 3 ماهه به کدال اعلام میکند در کل فولادی ها با این خبرها و این اتفاقات و این گزارش های ماهانه بعد از 3 ماهه ها فکر میکنیم بازدهی خوبی را خواهد داشت .
نمیدانیم بازار چرا به رمپنا بی اعتماد است ولی با رسیدن گزارش های بیشتر شرایط سهم میتواند تغییر کند . در مورد رمپنا سهم شرایط خاصی را داشته و البته کم کم گزارش زیر مجموعه ها از راه میرسد به حرف خود که امسال سود تلفیقی رمپنا عامل اصلی رشد سهم میشود هستیم سهمی که مثلا در یکی از زیر مجموعه ها یعنی مهندسي و ساخت توربين مپنا توگا از زیر مجموعه های رمپنا در سال مالی 99 به سود خوب 5991 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه سال قبل 987 میلیارد ریال بود ببنید این سود ها در تلفیق می نشیند و اگر رمپنا بالای 700 تومان سود تلفیق رو کرد نباید تعجب کرد .
کویر هم این روزها پر حجم است گزارش های بدی را نداشته و سهامدار عمده نیز حمایت خوبی دارد کویر در فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد 153 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.همچنین کویر در فصل بهار نسبت به فصل قبل شاهد 31 درصد رشد مبلغ فروش بوده است. این یعنی 3 ماهه خوبی در انتظار این سهم است .
سرود هم در سیمانی ها جالب شده است سهم فروش خوبی را در این مدت داشته سرود در خرداد با فروش 464 میلیارد ریالی به عدد 1558 میلیارد ریال رسیده و دوبرابر مدت مشابه سال قبل است که 702 میلیارد ریال فروش داشت
وسیتا هم امروز با صف شدن اخابر مورد توجه بود با توجه به درصد وسینادر اخابر به نظر بازی خوبی را میتوان از این دو سهم شاهد بود برای وسینا با توجه به افت قیمت اخیر شاید شرایط نوسانی تر باشد .
مادیرا امروز خوب معامله شد و مثبت بود . در بین سهم ها با خبرهای دیروز مبنی بر عدم واردات لوازم خانگی میتواند مورد توجه باشد و پیش برود به نظر مادیرا با دید نوسان و حتی نگهداری در این قیمت ها میتواند جالب باشد
ونفت هم این روزها شرایط خوبی را دارد سهم خبرهای خاص و ویژه ای از بهره برداری و سود اوری زیر مجموعه ها دارد و با دید نوسان میتواند دراین چند روز جالب توجه باشد و از همین رو ونفت را با دید کمی صبر کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید .
بارها نوشتیم و بازهم میگوییم گروه لاستیک را باید زیر نظر گرفت این گروه جز معدود گروه هایی است که اکثر اعضای ان قابلیت های رشد خوبی را دارند در بازار هم پکویر با خبر افزایش سرمایه 200% و تحولات سود اوری و همچنین پکرمان و پتایر هم با دید کمی صبر میتوانند گزینه های خوبی باشند در کل گروه تایر طی روزها و هفته های اتی شرایط بهتری را خواهد داشت . ولی بازهم میگوییم در بین اعضای گروه شرایط پکرمان بهتر از بقیه است از هر نظر …
کزغال هم شرایط خوبی را دارد سهم گویا مرداد اورهالش تمام می شود و بعد روند خوبی در تولید و فروش میگیرد سهمی است که شرایط خوبی را میتواند در بازار داشته باشد
اپال هم این روزها مورد توجه بازار است و امروز با رنج در صف خرید بود سهم به زودی یک شرگکت زیر مجموعه دیگر را نیز راهی بازار میکند .
فباهنر هم یکی از سهم های خاص بازار شده است . فباهنر خرداد خوبی داشت و 4285 میلیارد ریال فروش داشت
در اردیبهشت ماه 3173میلیارد ریال فروش داشته است و شرایط خوبی دارد مجموع فروش به 9631 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 3532 میلیارد ریال بوده است . به نظر امسال فباهنر نزدیک به 4500 ریال سود را داشته باشد و از همین رو میتواند مورد توجه قرار گیرد .
سراخر سراغ وغدیر برویم … دکتر سیدابوتراب فاضل مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در گفتوگو با چیلان خبر داد که این هلدینگ که زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری غدیر ( وغدیر) است به زودی و در تیرماه در بورس درج نماد میشود. دکتر فاضل همچنین گفت: شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از زیرمجموعههای هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر نیز در تیرماه در بورس درج نماد میشود. فولاد شاهرود که زیرمجموعه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است نیز به زودی بورسی خواهد شد و پس از آن، شرکت فولاد غدیر نیریز که یکی دیگر از زیرمجموعههای هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر است نیز بورسی میشود. هلدینگ صنایع و معادن غدیر شرکت پر پتانسیلی است . اگر شرکتهای فولاد غدیر نی ریز، فولاد شاهرود، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، توسعه اهن فولاد گل گهر بورسی شوند، ارزش این شرکت شفاف تر خواهد شد . غدیر و نفت وگاز را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید .
[/ihc-hide-content]


