گزارش بازار امروز شنبه 12تیر1400
چرت بازار پاره شد !
امروز بازار یک روز عجیب را داشت . صبح شبیه ادم هایی که شب خاصی را داشته و خلاصه بدمستی کرده و گیج و ویج از خواب بیدار شد و نمی دانست انگار شنبه است و روز چهارشنبه چه روزشاد و خوشحالی را داشته است . هنوز ابی به سر و صورت خود نزده بود که یک چک افسری حواله او شد و خواب خوش بعد از مستی از سرش پرید و اظطراب و ترس و تشویش جای ان را گرفت .
برخی بر این عقیده اند که این یک خوشی موقت برای بازار بود و سپری شد و دوباره برگشتیم سرخانه اول و برخی دیگر معتقدند امروز بازار اولین واکنش به نقاط مقاومت و تکنیکالی را داشت و بعد از چند روز دل دل کردن دوباره بازار در مسیر خوبی قرار خواهد گرفت چرا که مولفه های بنیادی این موضوع را نشان میدهد . نه دلاری کم شده نه ریزش جهانی و نه خبرهای حاشیه ای پس باید دلخوش به این باشیم که احتمالا این نوسان هم یک استراحت موقت بین راهی برای کسب انرژی و روزهای بهتر است .
بسیاری که تا روزهای قبل معتقد بودند بازار در در یک چرت بین راهی است امروز با این فشار عرضه و رنج بازی کمی چرتشان پاره شده و منتظر روزهای بعد هستند . البته حرکت بازار امروز نشان داد که چقدر ساختار خوش بینی در بازار شکننده است و چقدر باید مراقب بازار باشیم .
در کنار تمام حرف و حدیث هایی که فعلا هست عبور آرام و بی سر و صدا از محدوده های مقاومت و تثبیت بازار در این نقاط یکی از مهم ترین اتفاقاتی که این روزها در سایه تحولات مختلف باید مورد توجه باشد و هر چیز و هر ابزاری در همین جهت باید به کار اید و البته در روزهای باقیمانده از تیر بازار با پدیده های متفاوتی روبرو خواهد شد که هر یک در تعیین سرنوشت بازار و شرایط بسیار متفاوت عمل میکنند به طور خلاصه اگر بخواهیم آنها را لیست کنیم به ترتیب ابتدا پیش بینی ای پی اس ها را خواهیم داشت ،بعد تحولات دلار و مذاکرات ،سپس برگزاری مجامع بعد از آن گزارش سه ماهه و در نهایت کابینه دولت …
این پدیده ها در شرایط فعلی اتفاقات خاصی را رقم میزنند که می تواند در سرنوشت بازار موثر باشد اما نزدیک ترین آنها بحث پیشبینی سود است که تا ۲۰ تیر اکثر شرکت ها وقت دارند آن را اعلام نمایند و به نظر موج اولیه آن از این هفته آغاز می شود.
روی این موضوع تاکید بسیار زیادی داریم چرا که معتقدیم در شرایط فعلی اگر در مورد پیش بینی سود ها درست و منطقی عمل نشود یک شوک منفی به بازار خواهد بود و این شوک در این شرایط در این موقعیت حساس می تواند نقشه بسیاری از اتفاقات بازار را بر هم بریزد امیدواریم دوستان در سازمان این موضوع توجه کنند که شرکت ها همواره در پیشبینی سود ملاحظات و محافظه کاری هایی را داشتند که جواب درست و منطقی بازار نبود . بازار در این لحظات طاقت و تحمل شوک های این چنینی را ندارد و باید این پیشبینی سود منطقیتر، سناریو بندی شده تر و چند وجهی روی کدال قرار گیرد و همچنان روی نظر خود هستیم که پیش بینی سود توسط شرکت ها باید توسط مشاوران سرمایه گذاری تایید شده و اعلام رسمی شود
بیتعارف خلاصه بگوییم بازاری که از چنگال آن همه اتفاقات منفی رها شده و حالا بهتر شده است را نباید خودمان با دستهای خودمان اسیر و گرفتار اتفاقات خودساخته کنیم که نتوانیم از آن بیرون بیاییم از همین روست که برای بار چندم تاکید می کنیم که این موضوع مهم است و نباید با آن بی توجه بود بازار امروز نشان داد که ساختار در عین تغییر و امیدواری هنوز شکننده است و باید همچون نهالی که تازه پا گرفته از ان مراقب کرد …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب بود و خوب پیش رفت ولی فضای عجیبی را در نیمه های بازار گرفت و شدت عرضه کمی او را غافلگیر کرد . باید صبر کرد ددید رخداد های هفته چه خواهد بود و واکنش بازار چه خواهد شد.
پتروشیمی ها پیش به سمت صعود
پتروشیمی ها امروز هم روند صعودی اما پرعرضه خود را طی کردند سهامی که انتظارات را حسابی بالا برده و صورت های مالی 3 ماهه خوبی در انتظارشان است بازار روی گروه پتروشیمی امروز خوب عمل کرد ولی شدت عرضه ها او را نیز از بالا به زیر کشید ولی بودند تک و توک نماد های مثبتی که به این گروه در سبز ماندن کمم میکردند .
در پتروشیمی نوری سهم تا صف خرید پیشروی کرده و سپس با فشار عرضه ها متعادل شد به زودی سهم به مجمع رفته و شنیده می شود 90 تا 100 درصد سود شرکت تقسیم می شود همچنین شایعاتی در خصوص سود بالای 1600 تومانی و تحقق سود 400 تومانی در گزارش 3 ماهه وجود دارد
پتروشیمی شازند بازگشایی خوبی نداشت خبرهای مجمع چندان دندان گیر نبود سهم در قیمت های 2600 توماین بازگشایی شده و درست بر سر حمایتش است اگر سهم تا قیمت های 2400 تومان اصلاح نماید فرصت خرید خوبی برای این سهم با دید گزارش 3 ماهه محسوب می شود
شیران برگشت خوبی را در حال تجربه است سهمی که تا قیمت های 2000 تومان اصلاحی بوده و سپس برگشت خواهد زد سهمی که اوضاع بنیادی خوبی با شایعات سود 450 تومانی دارد این سهم در قیمت های 2000 تومان خریدنی خواهد بود
بوعلی را هم امروز خوب میخریدند بوعلی 2 ماهه گذشته خوبی را ثبت کرد سهم در فروردین کمی افت کرد و 6495 میلیارد ریال فروش داشت
در اردیبهشت ماه با فروش خوبی دارد 19835میلیارد ریال فروخته است خرداد به 17902 میلیارد ریال رسید مجموع 43723 میلیارد ریال مدت مشابه 13548 میلیارد ریال بوده است
در مارون وضعیت در 3 ماهه خوب است خرداد به 19033 میلیارد ریال رسید و کمی افت کرد و 3 ماهه به 77178 میلیار ریال رسیده است
مدت مشابه سال گذشته 27306 میلیارد ریال را نشان می دهد. و رشد خوبی را دارد
پارس هم همچنان یکی از بهترین هاست و به نظر مجمع خوبی را هم دارد و سود خوبی را محقق میکند .پارس در فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد 145 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.همچنین پارس در فصل بهار نسبت به فصل قبل شاهد 9 درصد رشد مبلغ فروش بوده است. یعنی حتما 3 ماهه خوبی را خواهد داشت و مجمع نیز سود حداکثری تقسیم می شود .
قرمزی یکدست بانک ها
در بانک ها فشار فروش بالا می باشد این گروه در صفوف فروش قرار گرفته و روندشان منفی شد بانک هایی که با رسیدن به حمایت های خود مجددا می توانند تغییر جهت دهند
بانک تجارت حمایت قوی در قیمت های 240 تومانی دارد این سهم از همین سطوح جای برگشت روند را دارد سسهمی که اوضاع خوبی داشته و اگر فردا متعادل نشو تا سطوح 220 تومان افت خواهد کرد قیمت هایی که برای سهم سطوح مناسبی بوده و با توجه به سود سازی بالای سال 99 اوضاع خوبی خواهد داشت
بانک اینده خوب حمایت می شود این سهم ظاهرا کف حمایتی 1100 تومان را بسته و با توجه به الزام بانک مبنی بر فروش بخش عمده ای از دارایی ها در سال جاری بازار انتظار فروش دارایی ها و شناسایی سود و کاشه زیان را دارد
پست بانک به قیمت های 2000 تومانی برسد برای خرید خوب خواهد بود انتظارات از این سهم بالا و این سهم نوسانات خوبی هم می دهد سهمی که اینده خوبی داشته و باز می تواند به قیمت های 2200 الی 2500 تومان برگشت داشته باشد گزارش 3 ماهه خوبی نیز در انتظار این سهم بانکی است
در این گروه وخاور را هم خوب میخرند سهم جالبی است و شرایط خوبی گرفته چه در شناسایی سود و چه افزایش سرمایه مجوز افزایش سرمایه 67% وخاور از محل سود انباشته صادر شده و میتواند جالب باشد .
وپارس خیلی تحولات بنیادی روشن و شفافی ندارد ولی میتواند جالب باشد و مهم است در مورد وپارس با دید نوسان یکی از سهم های جالب بازار می شود ولی ریسک بالایی دارد
فولادی ها زیر بار اصلاح
در نمادهای فولادی شاهد نوسانات منفی بودیم سهام فولادی نیز به مانند سایر بازار زیر بار اصلاح رفت فولادی هایی که وضعیت خوبی داشته و با گزارشات 3 ماهه اقبال به ان ها باز خواهد گشت
فولاد مبارکه به سمت قیمت های 1000 تومانی بازگشت گزارش شرکت عالی بود در پس این گزارشات عالی سود سازی بسیار خوبی هفته است سهمی که از قیمت های 960 الی 980 تومان جای برگشت را خواهد داشت
ذوب که تازه موتورش گرم و توانسته بود با شکست مقاومتش رشد خوبی داشته باشد مجددا به قیمت های 360 تومان برگشت مقاومتی که شکسته و حالا تبدیل به حمایت شده است اگر این حمایت از دسست برود باز ذوب 320 تومانی را شاهد خواهیم بود سهمی که جهش فروش خوبی در 3 ماهه داشته است
هرمز کم کم به کانال قیمتی 1450 تومانی وارد می شود سهمی که می تواند به این حمایت واکنش و مثبت شود سهم گزارش 3 ماهه خوبی ارائه داده است این گزارش باید در صورت های مالی 3 ماهه منعکس و شاهد سود سازی خوبی خواهیم بود فعلا سهم نشان داده در قیمت های 1450 الی 1600 تومان در نوسان است
در این گروه به نةر فسپا هم گزارش 3 ماهه خوبی بدهد روی فجر و فولاژ هم میتوان به عنوان سهم های خوب حساب باز کرد
لرزه های معدنی
در نمادهای معدنی شاهد نوسانات ارامی بودیم معدنی ها با گزارشات 3 ماهه خود به بازار توان بالای خود را نشان خواهند داد
در کالسیمین سهم سهم به قیمت های 1600 تومان برگشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان تارگت های بالایی دارد موجودی سنگین شمش روی در کنار افتتاح طرح توسعه و رشد تولید انتظارات از سهم را با تارگت 2000 تومانی به شدت بالا برده است
کیمیا را هم زیر ظر یگیرید هر چند شرایط خاصی دارد ولی گزارش خوبی داشت شاید تا اخر سال نزدیک به 3300 ریال سود را داشته باشد ولی با دید محافظه کاری به سهم باید نگاه کرد
کپرور را معرفی کردیم و سهم امروز مهمان صف خرید شد سهمی که امسال بالای 600 تومان سود سازی داشته و قیمتش از سقف تاریخیش نصف شده است این سهم به زودی به مجمع هم رفته و سود خوبی را تقسیم می کند سهمی که تارگت 3500 تومانی دارد
فزرین کف قیمتی 1600 تومان را بسته است و با شروع منفی اما اواخر وقت مثبت بود سهمی که تا قیمت های 1800 تومان جای نوسان داشته و به نظر می رسد فعلا روندش نوسانی دنبال می شود سهم برای رشد قیمتی بیشتر نیاز به محرک و خبرهای قوی دارد
خودرویی ها در کام صف فروش
در خودرویی ها فشار فروش سنگین سبب شده تا سهام خودرویی با صفوففروش سنگین و افت قیمتی همراه شوند این جو منفی و فروش به کل بازار هم سرایت کرد و جو را منفی نمود و برای بقیه بازار هم خبرخوبی نبود از نظر چارتی منفی فردا میتواند اتفاق خوبی باشد ولی باید دید چه خواهد شد .
ایران خودرو با صف فروش به سمت قیمت های200 تومان برگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته اما بازار به ازاد سازی و یا تغییر فرمول نرخ گذاری خودرو در دولت جدید خوشبین است فردا روز حمایت از این سهم است
خپارس نتوانست سقف خود را بزند و با برگشت روند همراه شده اسست سهم حمایت قوی داشته و در بین سطوح105 الی 120 تومان در نوسان است این سهم اوضاع خوبی دارد و همچنان در مسیر رو به رشد و نوسانی قرار میگیرد این سهم را کمی بیشتر بررسی کنید و زیر نظر بگیرید
سایپا به سمت قیمت های 180 تومان عقب گرد می کند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شده بود اما فشار عرضه ها باعث برگشت سهم به حمایتش شد این سهم اگر خبر های بیشتری در خصوص واگذاری دارایی هایش منتشر نماید اینده خوبی خواهد داشت
چهارگوشه بازار
فنورد در فرصت خوبی قرار دارد سهمی که به زودی گزارش 3 ماهه خود را با تحقق سود 700 تومانی منتشر خواهد کرد امسال سهم توان دست یابی به سود 4000 تومای را داشته و شنیده می شود تا اخر این ماه درصد افزاییش سرمایه از تجدید ارزیابی شرکت نیز مشخص می شود سهم در قیمت های منفی فرصت خوبی با تارگت های 22 الی 24 هزار تومانی می باشد
در شنفت شنیده می شود افتتاح پالایش گاز پارسیان سبب جهش سود شرکت می شود شایعات سود 800 تومانی و تحقق 150 تا 200 تومان سود در گزارش 3 ماهه شنیده می شود این سهم جای رشد قیمت تا هدف 5200 تومان وبازدهی 15 درصدی را دارد
پتروشیمی ابادان با گزارشات عالی خود نشان می دهد از روزهای زیاندهی فاصله گرفته است افتتاح طرح های توسعه ای و تعمیرات واحد های شرکت سبب شده تا فروش شرکت با جهش سنگینی همراه و انتظارات از سهم بالا برود سهم با صف خرید سنگینی قیمت های 460 تومانی را شکسته و به سمت سطوح 520 تومانی می رود
در بازار های وب را با دید نوسان در منفی روزهای اتی زیر نظر بگیرید میتواند گزینه خوب و جالبی باشد دراین گروه سیستم مجوز افزایش سرمایه گرفته و اتفاق خوبی برای سهم است
در بین سهم های کاشی کحافظ را در بازار فعلی و البته کساوه را در شرایط بعد از مجمع و اصلاح زیر نظر داشته باشید میتواند گزینه خوبی برای پر ریسک های بازار باشد
در گروه لاستیک پکرمان را زیر نظر داشته باشید پکرمان در 12ماهه تلفیقی حسابرسی شده 2844 ریال و درسود اصلی 2635 ریال محقق کرده است و به نظر با این گزارش 3 ماهه خوب شرایط خوبی را هم خواهد داشت
بعد از خودرو امروز پالایشی ها هم منفی شدند نمیدانیم واقعا چرا این اتفاق رخ داد نفت مسیر خوبی را گرفته ، دلار نیما به 22 نزدیک می شود و همه چیز دوباره برای ارائه یک گزارش خوب اماده است به نظر پالایشی ها تاریخ را تکرار میکنند و با رشد نفت رشد میکنند در این گروه به نظر شبریز و شپنا شرایط بهتری را دارند و بازار منتظر بازگشایی شبندر است بازار امروز با شایعه شپنا هم کمی
انصافا در کنار فاسمین فملی هم شریط خوبی را دارد قیمت جهانی بهتر شده و سهم میتواند این هفته به پشتوانه ان کمی بهتر حرکت کند . فملی را با دید نوسان کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید میتواند قابلیت های خوبی را در این سهم دید میان مدت داشته باشید فملی در این قیمت ها برای سهامدارنش ریسکی ندارد با این قیمت و سود فملیو تقسیم سود 1300 ریالی کگل به نظر بازی برای ومعادن هم میتواند بهتر شود
در بین بزرگان ونیکی خوب بود و ارزش بازار و ارزش ان ای وی خوبی دارد در سوی دیگر NAV هر سهم ونیکی 18,175 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 50 درصد می باشد.
تایرا را هم باید زیر نظر گرفت سهم جالبی است . این سهم هنوز رشدی نکرده و با دید گارش خوب شرکت و احتمال یک گزارش خوب 3 ماهه میتواند مورد توجه بازار باشد تایرا را با دید بنیادی میتوان زیر نظر داشت کمی زمان می برد ولی شرایط خوبی را خواهد داشت . تایرا در فروردین نسبت به ماه های قبل کمی کمتر بود در فروردین امسال فروش 1699 میلیارد ریال بوده و اردیبهشت 3579 میلیارد ریال بوده است و خرداد 5087 میلیارد ریال بوده و جمع 3 ماهه 10366 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل این عدد 7545 میلیارد ریال شد .با دید میان مدت بد نیست و سهم به قیمتی است .
دارویی ها این روز ها جالب هستند . توجه بازار به دسانگو نکته جالبی است که بعد از اصلاح اخیر رخ داده و برای نوسان دسانکو را جذاب کرده است . در سوی دیگر دابور را هم زیر نظر بگیرید تیپیکو یکی دیگر از خاص ترین و بی دردسرترین های گروه است .کاسپین را هم در نظر داشته باشید اصلاحخوبی کرده و با دید نوسان بد نیست با دید بنیادی کمی دالبر دارو دتماد دلر گزینه های قوی تر و بهتری هستند .کارخانجات داروپخش با نماد دارو نیز بد نبود .دارو فروردین را با فروش 1154 میلیارد ریالی اغاز کرده است اردیبهشت این عدد 1300 و خردا د 1500 میلیارد ریال بود
3 ماهه به 3955 میلیارد ریال رسیده است
مدت مشابه سال قبل 2390 میلیارد ریال بود
در بین غذای یها غدیس را هم زیر نظر داشته باشید علاوه بر دارایی میتواند سود محور هم باشد در غدیس در گزارش های ماهانه در گرمی هوا پر فروش می شود
سهم با فروش 815 میلیارد ریالی فروردین را خوب اغاز کرد اردیبهشت 927 میلیارد ریال و خرداد 1260 میلیارد ریال بود 3 ماهه به 3002 میلیارد ریال بود
مدت مشابه سال قبل فروش 1317 میلیارد ریال بود به نظر سهم جالبی دراین گروه باشد
وملی همچنان در بازار مثبت است و خوب صف شده به نظر با دید خبرهای افزایش سرمایه از تجدید بازی سهم جالب شده ولی بسیار پر ریسک است
امروز خیلی حال و حوصله نوشتن نبود بازار بدجوری همه را غافلگیر کرد و شرایط کمی پیچیده شده است …


