گزارش بازارامروزچهارشنبه 9تیر1400
هفته شیرین …
شاید این اولین 10 روزه این مدت بود که سهامداران توانستند به ارامش نسبی برسند و فضای فکری مطمئن تری را داشته باشند . امیدوار باشند و پویا !
یک اخر هفته رویایی را بازار در یک هفته نسبتا خوب به پایان بردو معاملات امروز دلگرمی بزرگی برای کسانی بود که کمی در روند بازار تشکیک کرده بودند و اب سردی بر پیکر کسانی که فکر میکردند دوباره اش همان اش است و کاسه هم همان کاسه عرضه ها …
بازار امروز نرم و آهسته گام برمیداشت و با وجود عرضه های زیاد حرکت بسیار خوبی را تجربه کرد . نرم اغاز کرد نرم هم صعودی بود و نرم هم تمام کرد . نرم را میگوییم یاد یک موضوع می افتم که بد نیست دوباره تکرار کنم . خیلی اهل کوه نیستم ،این ریه خراب قدرت کوه پیمایی را نمیدهد ولی ترک فعل هم نکرده و گاهی اوقات میروم . پای صحبت کوه نوردهای حرفه ای که مینشینی درس های بزرگی دارند . یکی از انها همین نرم راه رفتن است به خصوص وقتی میخواهی اول کار سربالایی تندی را پشت سر بگذاری راز موفقیت صبر داشتن و ارام راه رفتن و گام های کوچک برداشتن است . به نظ بازار در این مسیر قرار گرفته و این گام های کوچک و اهسته برایش بهتر است . او حرفه ای تر شده است
همین روزها بود که در سال 99 عده ای میخواستند این سربالایی را بدوند و پیرمرد های کوه نورد بازار را مسخره میکردند که پیرری !جانموووونی ! این بندگان خدا هم کمی گام ها را تند تر کردند و سر اخر هم انها که می دویدند کم اوردند و هم این حرفه ای ها به نفس نفس افتادند …
مسیر فعلی بهتر است با صبر و ارامش طی شود و برای رشد نباید عجله کرد . ثبات و اثبات سوت پایان بحران ، مهم ترین کار این مرحله است ..
یک نکته اما سوال بسیاری از عزیزان است و میگویند چرا مدام میگویید سال 1400 متفاوت از سال قبل است !
وقتی از این صحبت میکنیم که بازار سال ۱۴۰۰ شاید تا سالها بعد مشابه ۳ ۴ ماه اول سال ۹۹ را نخواهد دید منجر به نتایجی می شود که یکی از آنها این است که سرمایه گذاران باید در انتخاب سهم و خرید و فروش بسیار وسواسی و با دقت عمل کنند باید هوشیارتر باشند و با چشمانی باز و گوشهایی بازتر در فضای اقتصاد و سیاست و بازار گام بردارند در آن ماه های طلایی ۹۹ پشم کاشمر هم اگر می خریدی سود می کردی و یا با چشمان بسته روی هر نماد در تی اس ای کلیک میکردی احتمالاً سود میشد … اما در سال ۱۴۰۰ این شرایط مصداق ندارد و باید با دید قوی نسبت به خرید سهام اقدام کرد در این دید گزارش ها ، شرایط شرکت، تحولات بازار و سیاست و حاشیه ها اهمیت ویژه ای دارد و هیچ کس نمی تواند از آن چشم بپوشد باید به رویدادها توجه کرد امروز سراغ یکی از این رویدادها میرویم که میتواند اثرات بالقوه ای در بازار داشته باشد و بیش از همه یک سیگنال مهم است …
طی دو هفته گذشته و بخصوص روزهای اخیر به شکل ملموسی تقاضا برای محصولات فولادی و پتروشیمی و سایر محصولات در بورس کالا افزایش یافته است . برخی ممکن است آنرا به واسطه افزایش نرخ ارز و یا اختلاف نرخ نیما که نرخ پایه قرار میگیرد و اختلاف با نرخ بازار آزاد بدانند اما همه این موارد درست ، باید به این تحولات وزن مشخصی داد به خصوص آنکه معتقدیم آنهایی که در آن قسمت تقاضا وارد میکنند صاحبان قوی سرمایه بوده که به نوعی اسمارت مانی های بورس کالا به شمار می روند …
اما نتیجه این جریان چیست دو نتیجه مهم دارد… نتیجه اول اینکه گزارش ماهانه شرکت ها در تیر بازهم پر بار و اثرات آن را در قیمت سهام و گزارش های میان دوره خواهیم دید . اولین و بارزترین نتیجه همین است. اما ما دنبال این موضوع نیستیم نتیجه اصلی که معتقدیم بازار باید به دنبال آن باشد این است که چرا آنها به این نتیجه رسیدند که حالا باید خرید های خود را کامل کنند ؟؟! به نظر پرداختن به این موضوع و رفتار گذشته این افراد می تواند پاسخ سوالات بسیاری را داشته باشد که شاید مهمترین آنها فضایی است که پیش روی اقتصاد کشور است. این که معطل نباشند و تصمیم بگیرند و البته این که بدانند فضا انقدر ها هم خوشبینی که فکر میکردیم نبود …
صبح مطابق عادت همیشگی اخبار رادیو را دنبال می کردم. نکاتی گفت که شاید تا پیش از این به شکل واضح و روشن بیان نمی شد . گویا طرف های مقابل در مذاکرات به طور موقت پذیرفتند که تحریم ها برداشته شود اما ادامه آن را منوط به مذاکرات بر سر مسائل موشکی و منطقه می دانند چیزی که بارها و بارها عنوان شده خط قرمز ایران است و بسیاری هم دلیل رشد دلار در بازار را در این می دانند که دقیقاً از وقتی نتیجه مذاکرات مشخص شد دلار شروع به صعود کرد این یک چیز را نشان میدهد هر چقدر ما اهل تعامل باشیم طرف مقابل خواسته هایی دارد که به هر شکل ممکن ایران زیر بار آن نمی رود(فارغ از هر درستی و نادرستی ) این موارد را نمی شود دقیق توضیح داد و باید با گذاره ها حرف زد ولی برخی معتقدند فضای اقتصادی کشور کم کم خود را برای تصمیمات این چنینی آماده می کند البته به نظر مهمترین اتفاق گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات است که کار دشواری است… بگذریم . ولی ساده انگارانه به مذاکرات نباید نگاه کرد به دشمنی که امروز سفت در روی ما می ایستد میگوید حملات آمریکا در مرز عراق و سوریه با هدف مهار ایران انجام شد …
اما این هفته هم به پایان رسید تفاوت این هفته با هفته های قبل این بود که بازار میتوانست نتایج قویتری از تحولات رخ داده در دنیای سیاست و اقتصاد بگیرد از دید ما یکی از مهمترین اتفاقات این هفته به طور کلی روزهای گذشته افزایش حجم معاملات در بازار است این موضوع یک دلخوشی بزرگ برای بسیاری از سهامداران بوده که دوباره جریان پول به سمت بازار هدایت میشود البته هنوز این جریان شکل پویا و و قوی به خود نگرفته اما همین که از این نماد با آن نماد و از این صنعت با آن صنعت می رود نشان دهنده حضور قوی این پول در بازار است که مثلاً یک روز در هلدینگ ها شستا و روز دیگر در صنعت سیمان و روز دیگر دارو و … مادامی که این جریان پول در بازار حضور داشته باشد به بازار امید هست اما وقتی امیدواری کم می شود که دوباره این جریان پول احساس خطر کرده و به پستو های صندوقهای درآمد ثابت برگردد… فعلا این روند معکوس بوده …
و اما سراغ بازار برویم … بازار امروز خوب پیش رفت و اغاز ان با رنج های خوب شستا و بعد سایر صنایع اغاز شد و شجاعت از نرخ دلار به بازار منتقل شد . این هفته خوب تمام شدو به سراغ هفته بعد میرویم که فکر میکنیم روزهای خوبی در انتظار بازار باشد .
پتروشیمی های خوش اتیه
در نمادهای پتروشیمی روند نوسانی سهام این گروه ادامه داشت نوسانات عمدتا مثبت که از بابت افزایش انتظارات اتی سهام این گروه به وجود امده است
در مورد گزارش های پتروشیمی گروه در بین نماد های حاضر به نظر پارس یکی از اولویت هاست اریا شپدیس زاگرس بوعلی هم جالب بودند شگویا هم امروز باز شد و خبو بود گزارش سهم جالب است در خرداد هم خوب بود و 1287 میلیارد تومان فروش زد .اردیبهشت حدود 1370 میلیارد تومان درآمد فروش به دست آورد. میانگین فروش ماهانه سال 99 شرکت برابر 832 میلیارد تومان بود . 3 ماهه 43357 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه 14057 میلیارد ریال بود.
نوری با رشد قیمتی به سمت سطوح 9200 تومان در حرکت است سهمی که سود سازی بالایی داشته و در مجمع تقسیم سود حداکثری خواهد داشت نوری بازدهی مناسبی خواهد داشت و به نظر می رسد سود خوبی برای سهامدارانی که در مجمع شرکت خواهند کرد به همراه دارد
اریا ساسول به قیمت های وعده داده شده از سوی ما رسید این سهم به نظر می رسد تا قیمت های 10000 تومان در صورت شکست قیمت های 9200 تومان رشد داشته باشد سهمی که توان سود سازی شایعات سود خوبی برای امسال داشته و سودش در محدوده بالای 1500 تومان به ازای هر سهم خواهد بود
پتروشیمی کرمانشاه هم مقاومت خود را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 4200 تومانی در حرکت است رشد شدید قیمت های صادراتی اوره سبب شده تا شرکت بتواند در موقعیت سود سازی خوبی قرار بگیرد این سهم اینده خوبی داشته و شایعات جهش سود از 3 ماهه اول به بعد شنیده می شود
انصافا شپدیس و شیراز هم جالب هستند هر دو مشتریان پرو پاقرص خوبی در بلوک دارند و میتوانند جالب باشند .
دوپینگ دارویی
در دارویی ها خبر احتمال حذف دلار 4200 تومانی برای سال جاری سبب شده تا سهام این گروه با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شوند دارویی هایی که اصلاح بالایی داشته و حالا سعی در جبرانش دارند. از دیروز اندکی تحرک تقاضا در گروه دارو بیشتر شده است گروهی که رشدی نکرده ولی خیلی هم از نظر گزارشی جذاب پیش نرفت در مورد این گروه شرایط بنیادی بدی را شاهد نیستیم و فقط باید کمی صبور بود در مورد این گروه سهم های خو ب را باید شناسایی کرد مثلا دتماد تیپیکو والبر دسبحا کاسپین دلر و برخی دیگر ازاین جمله هستند با کمی ریسک پذیر تر دکیمی دابور دجابر هم میتوانند جالب باشند .
دارویی لقمان به واسطه مالکیت در سهام شفا دارو همچنان با اقبال همراه می باشد هر چه سهم عرضه میلیونی می شود باز هم صف خرید را در پشت سر خود می بیند سهمی که تا قیمت های 3200 تومان در گام اول جای رشد و سپس تا قیمت های 3500 تومان در صورت شکست این مقاومت صعود خواهد کرد
در دارویی کوثر هم سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهمی که به واسطه دارا بودن مالکیت سهام دارویی امین با ارزش بازار بالا با اقبال و توانسته مقاومت خود را در هم بشکند سهم تا سطوح قیمتی 520 تومان در این مرحله جای رشد دارد کوثری که بیشتر اقبال به سهم بابت همین دارایی می باشد
برکت هم صف خرید شد سهم هفته دیگر باید به مصاف قیمت های 4200 تومانی برود سد سرختی که اگر شکسته شود سهم را تا سطوح قیمتی 4600 تومان بالا خواهد برد این سهم نیز اوضاع خوبی داشته و بر سر واکسن کرونا با جو روانی خوبی همراه شده است
معادن و رگه های طلا
در نمادهای معدنی شاهد نوسانات مثبت این گروه بودیم معادنی که گزارشات بسیار عالی در پیش رو داشته و سود بالایی در انتظارشان می باشد
در کپرور سهم فروشش در 3 ماهه جهش بالایی داشته است شنیده می شود شرکت در 3 ماهه بی شاز 150 تومان به ازای هر سهم سود ساخته و امسال به سود 600 تا 700 تومانی می رسد افزایش تقاضا برای محصولات شرکت با افتتاحشرکت های مصرف کننده جدید در میدکو سبب شده تا نرخ های فروش شرکت نیز حسابی بالا برود سهم تارگت قیمتی 4000 تومانی را در میان مدت دارد
فزرین از عرضه های سنگین رنج می برد سهمی که کف قیمتی 1600 تومانی را بسته و در حال رشد به سمت قیمت های 1800 تومانی می باشد این سهم وضعیت بنیادی ایده الی داشته و سود سنگینی را در سال جاری خواهد داشت اما عرضه هایش مانع از رشد درست و حسابی در سهم می شود
روی کیمیا هم شاخک ها فعال شده و به نظر میتوند سهم خوبی باشد کیمیا در خرداد با فروش 410 میلیارد ریالی به عدد 1095 میلیارد ریالی رسید و مدت مشابه قبل 371 میلیارد ریال بود
کالسیمین گارد صعودی خوبی به خود گرفته است سهمی به سمت قیمت های 1800 تومانی در حرکت است سهمی که فروش عالی خرداد ماهش نشان داد فروش سه ماهه می تواند صورت های مالی خوبی برای سهم به همراه داشته باشد اینس هم تارگت بعدیش قیمت های 2000 تومان خواهد بود
گزارشکچاد کگل و کنور در بهترین حالت خود بود فملی و فاسمین هم واقعا عالی بودند و به نظر تیم گروه معدن یکی از بهترین فصل های خود را پیش رو خواهد داشت در اکثر انها این قیمت ها و این شرایط حداقلی است . در مورد معدنی های بازار ومعادن ترکیبی از اکثر انهاست و از همین رو معتقدیم ومعادن هم برای نوسان هم بنیادی خوب است وامید یکی دیگر ازاین شرکت هاست
سرمایه گذاری در مسیر رو به رشد
در سرمایه گذاری ها بازار مثبت است و رشد ارزش ان ای وی و رشد توان سود سازی سرمایه گذاری ها به خصوص احیا سود فروش توانسته جو خوبی را در این گروه رقم بزند
شستا مجددا در مسیر صعودی قرار گرفت سهمی که افزایش سرمایه اش رقمش انقدر بالا می باشد که توجه بازار را به خود جلب کرده است شستا هم تعدیل خوبی دارد هم افزایش سرمایه سهم را در موقعیت صعودی قرار داده است سهمی که همچنان به سمت تارگت قیمتی 1500 الی 1600 تومان روانه است. امروز بی شک شستا اثرات بسیار قوی در رشد بازار داشت . در مورد این سهم قبل تر هم گفتیم از نظر سود اوری هم قیمت های فعلی سود 2200 2300 ریالی را توجیه میکند . دراین گوه تاپیکو را همچنان مناسب و منطقی می بینیم گویا 25 تیر مجمع ستاره است و صورت های مالی تا 6 روز دیگر روی کدال می رود که بعد تاپیکو جریان خوبی را دارد . معتقدیم صبا تاپیکو و شستا هنوز قابلیت های زیادی برای رشد دارند
غدیر تلاش دارد تا ارام ارام به سمت قیمت های 1250 تومانی و با شکست این سطوح به سمت قیمت های 1400 تومانی برود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت تارگت 1400 الی 1500 تومانی دارد هم خبرهای خوب هم تعدیل مثبت و هم این ای وی بالا سبب شده تا غدیر در بازه میان مدت روند صعودی خوبی داشته باشد
وصنا هم این روزها وضعیت خوبی دارد سود سازی بالای سهم به دلیل شناسایی سود های سنگین فروش سرمایه گذاری ها و شایعات دست یابی به سود 150 تومانی در گزارش 6 ماهه باعث شده تا سهم با روند نوسانی مثبتی همراه شود این سهم تا قیمت های 560 تومان جای رشد را داشته باشد
بانک های پر فشار
در بانک ها روند نوسانی شکل گرفته یک روز سهام این گروه مثبت و روز دیگر منفی هستند سهامی که فعلا تا گزارشات سه ماهه به همین روند نوسانی ادامه می دهند
بانک ملت لنگر خود را در قیمت های 420 تومان انداخته است سهمی که رشد بیشتر قیمتی و رسیدن به تارگت 460 تومانیش نیاز به نقدینگی و حمایت قوی دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته اما روند سهم بسیار سنگین و نوساناتش محدود شده است
بانک سامان وضعیت خوبی داشت سهم توانست مقاومت 920 تومانی خود را بشکند و به سمت قیمت های 1000 تومان روانه شده است افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی با توجه به حجم بالای پروژه های ساختمانی در این بانک بالا براورد می شود
بانک جنجالی این روزها یعنی اینده امروز حمایت خوبی شده و متعادل شد بانک باید تا پایان امسال بخش عمده پروژه های 90 درصد تکمیل شده را به فروش برساند و سال اینده نیز مابقی پروزه های ساختمانی خود را بفروشد شنیده می شود بانک 70 هزار میلیارد تومان دارایی دارد اما فروش این پروژه ها در این بازار ملک سخت به نظر می رسد فعلا سهم در سطوح 1100 تومان کف حمایتی بسته است ولی واقعا شرایط سخت و عجیبی را دارد
در بین بانکی ها به نظر وخاور یکی از سهم های جالب بازار بود . وخاور را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید با دید میان مدت بنیادی واقعا خوبی دارد و سود های خوبی در زیر مجموعه ها داشت وخاور را با دید بنیادی میان مدت در گروه بانک زیر نظر داشته باشید
چهارگوشه بازار
خاور با شایعه افزایش سرمایه که عمده ان ازتجدید ارزیابی می باشد و صورت های مالی 12 ماهه که نشان از سودده شدن شرکت داشت با صف خرید سنگینی همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می دهد به نظر می رسد سهم با این صف خرید تا قیمت های 820 الی 900 تومان رشد داشته باشد
دسانکو امروز بازگشایی شد سهم مدت ها اصلاخ سنگینی داشته و از قیمت های بالای 2000 تومان به سطوح زیر 1000 تومان رسیده است خبرهای خوبی از افزایش تولیدات داروهای ضد سرطان به گوش رسیده که می تواند زمینه ساز رشد قیمتی و جبران بخشی از ضرر ها تا سطوح 1100 الی 1200 تومان باشد به نظر سهم جالب یمی شود و در بین دارویی ها خاص است .
بیمه کوثر صف خرید خوبی بست سهم راه خود را برای رسیدن به قیمت های 1800 تومان هموار کرده است عملکرد و تراز عملیاتی خوب شرکت و سوق دادن مازاد منابع به سرمایه گذاری های سود اور باعث شده تا این سهم بیمه ای با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شود
وملی از ان زخم های کاری بود که برداشت و به این زودی ها جایش برای سهامدارانش خوب نمی شود . سهم یک باراین بازی را طی کرده و با رشد و سپس اصلاح 80% بسیاری را نقره داغ کرد حالا بعد از اصلاح باردیگر شایعه افزایش سرمایه حتی 8 هزار درصدی هم شنیده می شود و همه از بار قبل چشم ترسیده دارند ولی ممکن است همین شایعات عاملی برای رشد قیمت سهم شود
در گروه کاشی همره سیمان این گروه نیز رشد میکند هم کحافظ هم کلوند و بعد از اصلاح کساوه را زیر نظر داشته باشید
در گروه حمل و نقلی ها حتاید و حکشتی را زیر نظر داشته باشید حجم های خوبی را داشتند ولی از نظر بنیادی شاید حتاید سر راست تر باشد
با دید کمی نوسان در سهم های خاص گروه لیزینگ را هم زیر نظر داشته باشید ولساپا شرایط خوبی دارد ولساپا در فروردین با درامد 529 میلیارد ریالی در تسهیلات و 172 میلیارد ریالی در سود سپرده آغاز کرد
اردیبهشت 570 میلیارد ریال درامد و 175 میلیارد ریال هزینه مالی بود
خرداد 650 میلیارد ریال درامد و 202 میلیارد ریال هزینه مالی بود
3 ماهه 1750 میلیارد ریال درامد و 549 میلیارد ریال هزینه مالی دارد و تراز 1201 میلیارد ریال مثبت است. عدد خوبی برای ولساپاست زیر چشمی ولبهمن را هم زیر نظر داشته باشید .
امروز رمپنا و بمپنا مورد توجه بودند با این که بازار به واسطه مجوز افزایش سرمایه بمپنا را صف کرد ولی معتقدیم رمپنا ارزنده تر است . در هر دو مورد یعنی رمپنا و بمپنا اخبار خاصی منتشر می شود در رمپنا اغاز انتشار گزارش های زیر مجموعه را داریم و معتقدیم بعد از انتشار این موارد بازار سراغ این سهم می اید و منفی این روزها فرصت اصلاح خوبی است در سوی دیگر با بمپنا مواجه ایم که شایعه افزایش سرمایه در این سهم به واقعیت و سپس مجوز سازمان تبدیل شد هر چند قیمت کمی تند پیش رفته است ولی با این حال بمپنا هم مجوز گرفت معتقدیم بعد از مجمع سراغ بمپنا بروی بهتر است بین این دو هنوز رمپنا با اختلاف جلو تر است .
مادیرا بازی های قیمتی خوبی را دارد بیشتر با دید نوسان میگوییم . . در مورد این سهم به نظر قیمت های 7700 7600 ریال میتواند جالب باشد و با دید نوسان مادیرا در این قیمت ها جالب است در مورد این سهم در فروردین کار را با فروش 1889 میلیارد ریالی اغاز کرده است اردیبهشت این عدد 2178 میلیارد ریال بود و خرداد 3056 میلیارد ریال . 3 ماهه 7125 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه این عدد 2527 میلیارد ریال بود خرداد خوبی داشته و با دید میان مدت گزینه خوبی است است و کمی باید بیشتر زیر نظر باشد .
در مورد گروه فولاد با جمع بندی گزارش ها متوجه می شویم یکی از بهترین گزارش ها را گروه فولاد داد همچنان اولویت ما فولاد است به خصوص با معاملات دیروز بورس کالا . فخوز امروز مجمع داشت و احتمالا دوباره افزایش سرمایه میدهد
کاوه هم شرایط بدی را ندارد ولی در بین فولادی ها یک سهم گزارشش جذاب بود و معاملاتش هم همینطور و ان هرمز بود . شاید فولاژ و فسپا و یا فوکا و ذ.ب هم همین بودند ولی هرمز با قابلیت سود های بیش از 3000 ریالی برای امسال در این قیمت ها میتواند جذاب باشد
امروز پالایشی ها هم بد معامله نمی شدند نفت کمی بهتر شد ولی این گروه برای رشد جرقه میخواهد به نظر انتشار گزارش شپنا و صورت های مالی نهایی این گروه کار را بهتر میکند و میتواند جالب باشد . گفته می شود اخر هفته شتران گزارش بسیار خوبی را روی کدال می زند و دلیل توجه بازار به او همین بود .
در بین سهم های خاص تپمپی را هم باید زیر نظر گرفت و به نظر میتوان شرایط خوبی را بعد از اصلاح و حجم خوردن ها در این سهم دید
ونیکی این روزها جالب معامله می شود ونیکی در خرداد 476 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا خرداد ۵,۷۴۳,۳۲۰ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است به نظر هم ونیکی هم ومهان قابلیت های خوبی برای رشد دارند .
امروز کگهر بعد از اصلاح خوب مثبت بود . کگهر در خرداد با رشد درامد 21123 میلیارد ریال بود
اردیبهشت 18807 میلیارد ریالفروردین 10784 میلیارد ریال فروش داشته است تا6 ماهه به 100749 میلیارد ریال برسد .در مدت مشابه 31776 میلیارد ریال بود . افزایش نرخ را نیز در این ماه داشته ایم.
و سر اخر سراغ بچه بازیگوش بازار سرمایه یعنی های وب برویم که امروز خوب صف شد به نظر با دید نوسان بیشتر سراغ این سهم می روند و شرایط خاصی در نوسان گیری ها دارد
اخر هفته خوبی داشته باشید …


