گزارش بازارامروز یکشنبه 6 تیر1400
چُرت بین راهی …
بازار امروز به این استراحت نیاز داشت و تازه داریم برمیگردیم به تنظیمات کارخانه و بازاری که قبلتر داشتیم . بازاری با قیافه چند روز مثبت و استراحت ،کدال بازی و تحلیل و … نه ان مثبت های وحشتناک درست بود نه این منفی های عجیب و حالا بازار به روالی رسیده که می شود به او تکیه کرد و در منفی ها هم حرف هایی برای گفتن دارد به نظر لازم است تا بازار کمی در این نقاط دست به دست شده درجا بزند و با خبرهای قوی تر و بهتر حرکت نماید شاید این اتفاقات یکی دو روزی هم طول بکشد به نظر نباید عجله داشت .
ولی به طور کلی معتقدیم با جمیع جهات و اتفاقات و فراز و فرود ها امروز بازار در تقابل بین خوشبینی و بدبینی و البته گزاره های تکنیکالی مسیر نسبتاً خوبی را طی می کرد و باعث شد تا امیدواریها به بازار بیشتر شود. همین که خبری از رنج های عجیب منفی نبود و پول در جریان بود خبرخوبی برای بازار به شمار می رود. چارتیست ها معتقدند راه تازه آغاز شده و خط روند نزولی شکسته شده است به قولی ابتدای روند این اتفاقات و برگشت به عقب ها و دوباره حرکت کردن ها طبیعی است … اما !! یک امای بزرگ وجود دارد و آن هم این است که فکر رویای تکرار سال ۹۹ را از سر خود بیرون کنید معتقدیم اگر ارز هم جهش داشته باشیم اتفاقات سال ۹۹ تکرار نخواهد شد دلیل این هم ابزارهایی است که به وجود آمده نظیر بازارگردان ها و یا خرید های صندوق توسعه و تثبیت و البته درس هایی که از آن رویداد گرفته شده که حقیقی و حقوقی این بار هوشیار تر عمل می کنند پس این را در ذهن خود داشته باشید که قرار نیست سریال سال ۹۹ را همچون مختار صدا و سیما دوباره تکرار شده و با همان شرایط ببینیم . این بار خریداران گزیده و وسواسی عمل میکند و هر جا بازار فارغ از بحث بنیاد سود شرکتها بخواهد رفتاری هیجانی را در پیش بگیرد این رفتار بسیار سریع با واکنش مواجه خواهد شد از همین رو معتقدیم اتفاقات سال ۹۹ دیگر در بازار تکرار نمی شود و به مثبت های منطقی در بازار باید دل خوش بود و بسنده کرد که البته درستش هم همین است .
یک نکتهای که مدتها پیش به آن اشاره کرده و دوباره هم به آن می پردازیم بحث های بنیادی بازار است که به عنوان یک دماسنج واقعی و اتفاقاً پرکاربرد می تواند مورد توجه قرار گیرد برخی موارد را قبل تر گفتیم و بازهم میگوییم با اعلام گزارش های سه ماهه و همچنین افت قیمتهای پس از مجمع ،شرایط بهتری را هم خواهیم داشت و این عوامل بنیادی را کنار حرف های چارتیست ها میگذاریم که معتقدند خط روند نزولی بازار شکسته شده و شاهد بهبود نموداری بازار خواهیم بود و تثبیت و پر حجم شدن فعلی نیز بخشی از جریان همین نمودار است.
به نظرم وقتی این دو عامل بنیادی و تکنیکال را کنار هم میگذاریم و به جریان حجم معاملات ، خروج پول از صندوق ها فیکس و درامد ثابت نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد جریان پول هم علاقه مند است تا کم کم سراغ بازار برود و از ارزندگی آن نسبت به سایر دارایی ها آگاه است از از ارزندگی صحبت کردیم پای گزارشها وسط می آید انصافاً تا این لحظه که با شما صحبت میکنیم تقریباً ۶۰ و ۷۰ درصد گزارش های ماهانه رسیده و می توان گفت انصافا و حقا در در بهترین شرایط از نظر گزارش قرار داریم و این گزارش های ماهانه نوید گزارشهای خوب سه ماه را خواهد داشت که شوک بعدی مثبت به بازار است .
با اتمام گزارش های ماهانه و شرایط بازار و پولبک احتمالی آن میتوان دور دوم مسیر صعودی بازار را با توجه به این تحولات بنیادی پیش بینی نمود البته نرخ دلار نیز در کنار بازار های جهانی موثرند
و حالا کمی دنیای سیاست و اقتصاد …
به قول شاعر موج ها خوابیده اند آرام و رام …
این روزها موج های سیاست کمتر فرصت خودنمایی می بینند و همه چیز ارام به نظر میرسد و این البته اتفاق خوبی است که همه چیز بدون حاشیه و با کمترین جنجال پیش برود اما دیروز یک اظهار نظر از آقای پور ابراهیمی بیان شد چیزی که بارها و بارها ما در همین گزارش های بازار اشاره کرده بودیم حالا این موضوع از زبان یک آدم مطلع که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است و از زیر و بم این بودجه نیز مطلع بوده بیان می شود دیروز پورابراهیمی گفت پیشبینی میشود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست.
به نظر این صحبت پورابراهیمی دو پیام بسیار مهم دارد پیام اول این است که آن رویاها و اتفاقاتی که برخی از سقوط نرخ ارز به ۱۵ و ۱۷ داشتند با این اتفاقات و اظهار نظرها تقریباً نمی گویم غیر ممکن اما بسیار سخت و دشوار خواهد بود و حتی باید اذعان داشت که این اظهار نظر خود گویای افزایش احتمالی نرخ ارز در بازار است که این روزها شاهدش هستیم البته افزایش نرخ ارز این روزها بیشتر به دلیل دست به کار شدن فعالان اقتصادی و تجاری است که تردید را کنار گذاشته و در حال انجام فعالیت های خود هستند
اما پیام دوم… ما بیشتر با پیام دومش کار داریم که به نظر دولت در مسیر ویژه قرار میگیرد این کسری بودجه یعنی چه ؟! باید از چه مسیرهایی جبران شود؟ به نظر میرسد دو مسیر پیش روی دولت است که 1- دولت میتواند با دست انداختن در جیب شرکت ها و صنایع شروع به جبران این کسری نماید و یا مسیر دیگری را انتخاب کند با بهبود بازار و عرضه شرکتها در بازار و افزایش تعداد عرضه های اولیه گرفته تا ایجاد صندوقهای متفاوت ، با بخشی از این منابع به جنگ کسری بودجه برود .
نمی دانیم انتخاب دولت چه باشد اما هرکدام هزینه و فایده هایی برای کشور دارد اما احساس میکنیم اگر دنبال کار منطقی و عقلانی باشند بهترین راه مسیر بازار سرمایه است مشکل دولت قبلی با بازار سرمایه این بود که در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین پول را از بازار میخواست و البته هیچ تلاشی برای کمک به بازار نکرد اما میتوان این دیدگاه را تغییر داده و در یک مسیر برنده برنده پیشرفت .
بگذریم امروز هم زیاد صحبت کردیم سراغ بازار برویم…
خودرویی های پر نوسان
این روزها خودرویی ها با نوسانات بالایی همراه می باشد یک روز مثبت و یک روز دیگر منفی هستند پول خوبی این روزها در سهم چرخش داشته و در حال نوسان گیری است
در سایپا سهم با صف خرید همراه شد البته عرضه ها بسیار سنگین بوده و فردا سهم کار سختی در استانه قیمت های 200 تومانی دارد این سهم خودرویی امید به واگذاری برخی داراییی های ملکی و کاهش هزینه های مالی خود دارد
خبهمن وضعیتش بهتر است سهم ارام ارام به قیمت های 140 تومان نزدیک و به سمت سطوح قیمتی 150 تومانی می رود سهمی که سود سازی خوبی داشته و وضعیت شرگکت های زیر مجموعه اش ایده ال بوده و از سوی دیگر با تولیدات جدید نیز همراه می باشد هم خبهمن هم خدیزل میتوانند شرایط خوبی را داشته باشند
خودرو به مصاف قیمت های 220 تومانی می رود این سهم در صورت شسکت این قیمت ها و رشد تا سطوح 250 تومان تا قیمت های 280 تومان هم جای صعود دارد فعلا حمایت خوبی از سهم به عمل امده و ایران خودرو چشم انتظار افزایش و یا ازاد سازی قیمت خودرو می باشد البته سهم گزارش خوبی را داشته است 2 ماهه 66214 و خرداد 47749 میلیارد ریال فروش داشت کل عدد 3 ماهه 113963 میلیارد ریال است که مدت مشابه سال قبل 45101 میلیارد ریال بوده خرداد خوبی را تجربه میکند .
در زامیاد هم شرایط بد نیست با دید میان مدت بد نیست ولی پر ریسک است
خپارس هم تولید و فروش بدی نداشت خپارس در فروردین 4333 و اردیبهشت 2153 میلیارد ریال فروش داشته و خرداد 4176 میلیارد ریال است و رشد کرده
جمعا 3 ماهه 10663 میلیارد ریال فروش داشته است
مدت مشابه 5369 میلیارد ریال فروش بوده است
در گروه سنگین بازها واقعا گزارش خاور خوب بود سهم در خرداد با فروش جالب 800 دستگاه و عدد 11643 میلیارد ریال به عدد 13998 میلیارد ریالی رسیده است که کل سال قبل 2816 میلیارد ریال بود
دارویی ها و سایه افزایش نرخ
در نمادهای دارویی خبر افزایش نرخ برای سال جاری سبب شد دارویی هایی که اصلاح بالایی داشته اند مجددا در مسیر برگشت و صعود قرار بگیرند
دارویی کوثر صف خرید میلیونی خوبی شده است این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارد این سهم در دل خود سهام دارویی امین را داشته که ارزش بالایی برای سهم به وجود اورده است
البرز بالک با خبر قرار داد با برخی شرکت های دارویی به منظور تامین مواد اولیه این شرکت ها سبب شد تا سهم صف خرید خوبی شود سهم اهداف قیمتی 1800 تومانی داشته و به نظر می رسسد برگشت خوبی بزند
اسوه هم صف خرید خوبی شده است شنیده می شود این شرکت در حوزه تولید واکسن وارد شده و یکی از واکسن های تولیدی به این شرکت سپرده شده است اسوه ای که تا قیمت های 2800 الی 3000 تومانی فعلا تارگت صعودی و رو به رشد خواهد داشت
تیپیکو با این شرایط و این وضعیت رفتن به مجمع افزایش سرمایه یکی از خوب هاست تیپیکو تا اردیبهشت ۱۱,۸۴۲,۶۵۳ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است به نظر برخی تا 6000 ریال سود را می سازد
دالبر هم گزارش بدی نداشت در این گروه نیز دتماد دارو دفارا دسبحا گزینه های خوبی هستند ومیتوانند مورد توجه باشند .
سرمایه گذاری های تجدیدی
در سرمایه گذاری خبرهای خوب این گروه در خصوص تجدید ارزیابی و بازار مثبت و رشد ارزش ان ای وی سهام این گروه را صدر نشین کرده است
در نماد تاپیکو حالا بحث افزایش سرمایه اش جدی شده است سهممی که جای رشد و صعود خوبی داشته و با دید میان مدت تارگت های خوبی دارد این سهم به واسطه مالکیت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اقبال خوبی نیز همراه شده است سهم ارزش ذاتی 1400 الی 1500 تومانی دارد
صف خرید شستا با شفاف سازی رسمی در خصوص تجدید ارزیابی 1200 درصدی سنگین شده است سهم به سمت سطوح قیمتی 1500 تومانی می رود این سهم سود سازی بالایی داشته و از طرف دیگر جو افزایش سرمایه حسابی بر سهم تاثیر گذار بوده است روزهای قبل در مورد خبرهای سود سازی صحبت کردیم یک باردیگر ان را مرور میکنیم که به نظر سهم به سود 220تا 230 تومانی میتواند برسد و اصلا دور نیست . اما خبر اصلی سهم چیز دیگری بود . دیروز مدیرعامل این شرکت گفت شستا بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس را رقم می زند ما یک افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار داریم که رکورد افزایش سرمایه را خواهد شکست. برخی ا 1500 و برخی ا 1800 تومان به عنوان سود شستا صحبت میکنند .
پارسان بر سر مقاومت 2200 تومانی ایستادگی کرده است سهمی که در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 2500 تومان جای رشد دارد پارسان اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت حتی اهداف قیمتی 2800 تومان را می تواند برای پارسان انتظار داشت سهم هم از نظر ان ای وی و هم سود سازی از سطوح ارزش ذاتیش عقب است
سرمایه گذاری ها خاص بازار با خبرهای خاص این روزها میتوانند شرایط خوبی را داشته باشند یکی از خاص ترین ها قطعا وسکاب است در خرداد 2228 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا خرداد ۷۶۳,۲۵۸ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است به نظر وسکاب را به شدت زیر نظر بگیرید قابلیت های خوبی برای رشد به خصوص با این قیمت را دارد
ونیکی هم شرایط خوبی را دارد ونیکی در خرداد 476 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا خرداد ۵,۷۴۳,۳۲۰ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است
سر اخر سراغ پدیده های فعلی بازار میرویم صبا و تاپیکو … صبا که با این سود های محقق شده در سود فروش سرمایه گذاری ها عالی بوده تاپیکو هم دیروز ما مطلبی نوشتیم از سود ستاره خلیج فارس دوستانی اطلاع دادند اعداد بسیار بالاتر است
پتروشیمی های خاص
گزارشات برخی پتروشیمی ها سبب شده تا سهام این گروه با رشد و اقبال بسیار خوبی همراه شده و صدر نشین باشند
در شیران گزارش شرکت در خخرداد ماه عالی و سهم با صف خرید همراه شد شنیده می شود امسال سهم سود 400 تا 450 تومانی خواهد داشت سهمی بنیادی که تا قیمت های 2200 تومان فعلا جای نوسان خواهد داشت
نوری سرعت رشد خوبی گرفت گزارش12 ماهه بسیار عالی و گمانه زنی در خصوص سود سال جاری در این سهم سبب شده تا نوری به سمت قیمت های 9000 الی 9200 تومانی برود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و بازدهی خوبی در دل سهم به دلیل سود سازی بالایش نهفته است
شازند به قیمت های بالای 3000 تومان صعود کرد انتظار برای سود سازی سال جاری رشکت بالا می باشد شایعات سود بالای 550 تومان به نظر می رسد صحت داشته باشد گزارشات مهمی چه از نظر عملکرد خرداد و چه سود سازی 3 ماه در انتظار سهم است
در گروه پتروشیمی گزارش های خوبی داریم یکی از بهترین 3 ماهه ها را اریا خواهد داد گزارش سهم گزارش خوبی است سهم فروردین 17539 میلیارد ریال بوده و اردیبهشت 16261 و حالا خرداد 14341 میلیارد ریال فروش 3 ماهه 47296 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبلش 24156 میلیارد ریال بود
زاگرس هم گزارش خوبی داد و به نظر 3 ماهه زاگرس بازار را غافلگیر میکند زاگرس 3 ماهه اخیر عالی بوده
در فروردین آغاز خوبی داشت و با صادرات 277 هزار تن با نرخ ۷۲,۱۰۴,۶۳۳ ریالی به فروش 21063 میلیارد ریالی رسید در اردیبهشت با 284 هزار تن صادرات با نرخ ۶۶,۷۸۱,۶۰۵ ریالی به فروش 20235 میلیارد ریالی رسیده استدر خرداد با 240 هزار تن فروش به نرخ ۶۵,۸۳۱,۴۰۹ ریال مواجه است و 14807 میلیارد ریال فروش داشته است . 3 ماهه 54684 میلیارد ریال بوده و احتمالا گزارش خوبی را در صورت تداوم بدهدمدت مشابه سال قبل 20531 میلیارد ریال بود
در این گروه چند باری با تردید روی جم تاکید میکردیم ولی با گزارش ماهانه به نظر جم یکی از گزینه های اصلی گروه پتروشیمی می شود جم در خرداد عالی بودسهم فروردین 29114 میلیارد ریال فروش داشت نرخ اتیلن داخلی 194773510 ریال بوده و در اردیبهشت ماه 31110میلبارد ریال فروش داشته است و نرخ اتلین داخلی 196235214ریال شده استخرداد به 32390 میلیارد ریال رسیدو نرخ ۱۸۶,۲۳۷,۹۲۹ ریال شده است
3 ماهه به 88893 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه 24553 میلیارد ریال بود
سیمانی های خوش نوسان
امروز سیمانی ها اوضاع خوبی داشته و با معاملات سبزی همراه بودند سهامی که در انتظظار صورت های مالی خاصشان باید بود
در سیمان شرق سهمی که شایعات سود 120 تومانی داشته و در دلش 400 تومان ارزش سرمایه گذاری دارد با صف خرید به قیمت های 650 تومان رسید هدف پیش روی سهم سطوح 720 تومان بوده که از دید تکنیکالی و بنیادی این هدف مورد تایید است
سیمان کرمان که مالکیت خوبی در سیمان ممتازان و چند شرکت سیمانی دیگر دارد هم صف خرید شده و صعود خوبی در پیش گرذفت سهم مقاومت 1550 تومانی را داشته و به نظر می رسدبا شکست این قیمت ها مهمان سطوح قیمتی 1800 تومانی شود سکرما هم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی خواهد داشت
هلدینگ سیمان فارس و خوزستان که از بازدهی بازار جا مانده است با صف خرید به سمت سطوح 1800 تومانی می رود ارزش ذاتی سهم محدوده 2000 الی 2200 تومانی بوده و به نظر می رسد به این سطوح قیمتی دست یابد این سهم ارزش ان ای وی خوبی داشته و از نظر سود سازی نیز امسال متحول و به سود های بالای 200 تومان رسیده است
ساروم یکی از خوب های این گروه است ساروم در فروردین 464 میلیارد ریال و اردیبهشت 703 میلیارد ریال فروش داشته است خرداد به عدد خوب 714 میلیارد ریالی رسیده و3 ماهه 1882 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل 1101 میلیارد ریال بود
در این گروه سفارس هگمتان و برخی دیگر شرایط خوبی را دارند یکی از خوب های گروه سخوز برویم سخوز در فروردین با فروش 646 میلیارد ریالی مواجه بود در اردیبهشت به فروش اردیبهشت 967 میلیارد ریالی رسیده است و خرداد ۷۶۶ میلیارد ریال بوده است . ۳ماهه به ۲۳۸۰ میلیارد ریال رسیده مدت مشابه ۱۰۱۹میلیارد ریال بود.
چهارگوشه بازار
اتیه دماوند که با صف خرید همراه شد به قیمت های بالای 1000 تومان رسید سهم با وصول بخشی از مطالبات سود خوبی شناسایی و بازار در انتظار نتیجه مزایده سهام شرکت خارج بورسی می باشد واتی در قیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود تا سوطح 1100 تومان رشد خواهد کرد
فنورد امروز بازگشایی شد سهم خبرهای خوبی از مجمع داد تا 10 روز اینده گزارش تجدید ارزیابی بر روی کدال قرار خواهد گرفت رشد قیمتی ورق بیش از قیمت مواد اولیه بوده و امسال سهم سود سازی بالایی دارد شرکت به دنبال ایجاد خط تولید میلگرد های الیاژی نیز می باشد به نظر می رسد مقاومت 18 هزار تومانی در سهم شکسته شود اهداف 22 و 24 هزار تومانی در انتظار این فولاد ساز خواهد بود در این سهم انصافا گزارش خوبی هم روانه بازار شده است اردیبهشت 1489 و نرخ فروش ۱۶۰,۹۵۸,۲۸۴ ریال است
خرداد با پرش در فروش 2478 میلیارد ریال و نرخ فروش ۱۸۱,۰۹۲,۱۳۵ ریال است
3ماهه عدد فروش به 5184 میلیارد ریا لبوده و مدت مشابه قبل 2171 میلیارد ریال بوده است
فولاژ هم رشد خوبی داشت امروز حقوقی ها در سهم عرضه کننده بوده و به نظر می رسد مقاومت 1600 تومانی مانع از رشد بیشتر سهم شود به خصوص این که نسبت پی بر ای سهم بالا بوده و سهم برای شکست این سطوح قیمتی نیاز به اخبار بنیادی مثبت دارد در صورت شکسته شدن قیمت های 1600 تومان سهم تارگت 1800 الی 2000 تومانی خواهد داشت واقعا فولاژ هم فروش خوب و نرمال و نسبتا صعودی را داشته است در اردیبهشت این عدد 7680 میلیارد ریال بوده و نرخ ۲۲۰,۴۶۰,۲۱۰ ریال .خرداد به 8839 میلیارد ریال رسید و نرخ ۲۳۲,۰۸۹,۶۹۹ ریال بودجمعا 3 ماهه به 22164 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 8814 میلیارد ریال بود
فملی هم امروز وضعیت بدی را نداشت بنیادی سهم خوب شده است با این گزارش به نظر فملی 3 ماهه خوبی را در پیش دارد و میتواند حرکت خوبی را اغا نماید . فروش فملی در فروردین 1401 میلیارد تومان بود و در اردیبهشت ماه 55380میلیارد ریال فروش داشته است خرداد رکورد شکست و 65800 میلیارد ریال فروش داشت جمع فروش به 135189 میلیارد ریال رسید است به نظر فملی قابلیت تحقق سود 450 ریالی را در 3 ماهه دارد . با همین فرمان فملی امسال 2000 ریالی شد نباید تعجب کرد . در کنار فملی فاسمین هم امروز فضای خوبی را از قیمت های مثبت ثبت کرد . سهم فروش خاصی را ر خرداد ثبت کرد تا 3 ماهه خوبی را شاهد باشد در خرداد هم قوی ظاهر شد و با صادرات 2355 تن شمش روی با نرخ ۶۰۰,۹۸۱,۳۱۶ ریالی به فروش 2812 میلیارد ریالی رسید و 3 ماهه 5727 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل 2010 میلیارد ریال بود این سود را در 6 ماهه سال قبل داشت و حالا 3 ماهه به ان رسیده و به نظر فاسمین 3 ماهه قابلیت تحقق 700 ریال سود را دارد
گروه لاستیک بازار را هم باید زیر نظر گرفت در اصلاح و منفی ها بارز و پیزد و پکویر جالب بودند با دید نوسان پتایر . پیزد و پکرمان گزینه های قوی تری هستند در پیزد در 3 ماهه اخیر خوب بوده است فروردین 819 و اردیبهشت 1584 میلیارد ریال و خرداد 1586 میلیارد ریال فروش داشت جمعا 3 ماهه 3990 میلیارد ریال شده است و بیش از 2 برابر مدت مشابه است که 1753 میلیارد ریال بود
فعلا بازار باید بیشتر گزارش ها را دنبال کند ولی احساس میکنیم فردا مسیر بازار در برخی سهم ها جاده شده و شرایط بهتری را خواهند داشت


