[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 31 خرداد 1400
بهار؛دلنشین رفت !
نه این که بهار دلنشینی را داشته باشیم نه ولی دلنشین تمام شد و خردادی که پر از حادثه بود برای بازار به خصوص از نیمه دومش بهتر بود . امروز بازار دست به کار برگی زد و از دید چارتیست ها دو سیگنال بسیار قوی برای سهامداران صادر کرد . سیگنال اول همین برگشت از شرایطی بود که همیشه طی میکرد یعنی بازار 2 روز مثبت میشد و روز سوم مهندس بنزین تمام میکرد و دوباره این چرخه منفیو مثبته ا تکرار می شد ولی انگار گویی جریان سیاست کمی به او کمک کرد و امروز منفی به مثبت خوبی را داشتیم . و این منفی به مثبت و برگشت شاخص و رشد الگوی خوبی را برای چارتیست ها ساخته که اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد میتواند جالب باشد . اما مورد دوم سیگنال حجم است که میتواند جالب باشد در مورد سیگنال حجم ایتم مهمی است و بتواند به طور قطعی به بازار خط بدهد روزهای خوبی را برای هفته های پیش رو خواهیم داشت .
قبل از این که گزارش بازار را اغاز کنیم یک نکته که امروز به چشم می امد را بیان کنیم . ببنید کاری نداریم بازار گردانی در چه فضایی و به چه شکلی ترسیم شد و اصلا درست اجرا شد یا نشد ولی هر چه هست در حال حاضر به نظر درست وقتی بازار قصد پا گرفتن و رشد را دارد باید به عملکرد بازارگردان ها نظارت بیشتری کرد این موضوعی بود که امروز از چند کانال به ما اعلام شد و گفته شد که عملکرد برخی بازارگردان ها موجب ضربه به سهم و روند ان شده و بهتر است برخی الزامات نظیر الزام به فروش در هر شرایطی را حداقل اختیاری کرده و یا کمی تغییر دهند .
امروز سر شما را بیشتر درد می آوریم …
دوست داشتیم این موضوع را با نمودار نشان دهیم و البته در فرصتی مناسب در مطلبی جداگانه به طور مفصل به آن اشاره خواهیم کرد اما نمودارP/Ettm بازار به عدد ۱۰ رسیده است متوسط سالهای قبل بازار تقریباً ۷ بوده و این یعنی وقتی ۷ بوده بازار در مسیر رشد و توسعه نیز قرار می گرفت عدد فعلی که میبینیم عدد بهمن و اسفند ۹۸ است که به آن نقطه رسیده و خیلی ها فکر میکردند نقطه پایان است غافل ازاین که نقطه انفجار و آغا بود ! البته در همان نقطه برخی با فریاد هل من ارزندگی !!! سهم فروختند و تا به همین امروز هم بر عدم ارزندگی بازار تاکید دارند کاری با این دوستان نداریم اما به نظر طی یک ماه آتی دو اتفاق باعث اصلاح دوباره این عدد خواهد شد و میتواند بازار را در موقعیت مناسبی برای خرید قرار دهند اولین آن است که قیمت ها به واسطه مجمع و تقسیم سود و افت و پس از آن به واسطه اصلاح پس از بازگشایی متعادل شده و به قیمت منطقی می رسند و در سوی دیگر با انتشار گزارش ۳ ماهه دوره اول سال ، عدد میانگین درامد و سود آن از سه ماهه اول سال ۹۹ به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ منتقل می شود
این موضوع هم میتواند بخش درآمد بازار را یعنی قسمت e بازار را افزایش دهد احتمالا ما در این مدت شاهد منطقی تر و حتی کاهشی شدن این عدد در بازار خواهیم بود و این نمودار را به نقاط منطقی می رساند… اما هدف از بیان این مطالب چیست ؟! هدف این است گنگ و مبهم با جو راه نروید ! حقوقی های ما که امروز منفعل هستند و کاری نمی کنند به نظر به این اعداد و این نقاط بسیار دقت کنند در این نقاط به سمت بازار امدن و خرید کردن خیلی ریسک آنچنانی ندارد از همین روست که معتقدیم باید در این فضا دوباره کمی دست به کار شوید و به تحلیل رجوع کنید تا حداقل در انتخاب ها درست عمل کرده باشید …
اما بازار این روزها امیدوار تر است . رئیس جمهور منتخبش در دوران تبلیغات به تالار امده و برنامه فوری برای کمک به بازار داشت .
در این لحظات که کنفرانس هم سپری شده و جو مثبت تر است به بهانه این موضوع می شود بهتر صحبت کرد و باید گفت حالا تا حدودی تحولات و تفکرات باز هم تاکید میکنیم تا حدودی مشخص شده به نظر باید از خود پرسید چطور میشود به بازار سرمایه کمک کرد اگر واقعاً قصد کمک است راه های کمک به بازار نیز خیلی سخت و پیچیده نیست شاید کمک در قالب پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی به صندوق و تثبیت کوتاه مدت ترین کاری باشد که میشود انجام داد و صد البته این پول آن موقع برای بازار اهمیت داشت این روزها شاید موارد دیگر اهمیتش بیشتر و قوی تر باشد بازار برای گذر از این شرایط به ثبات فکری نیاز دارد و به نظر من مهمترین کمک به او ثبات در اتفاقات و رویدادها و شرایط است است . یا در یک کلام قابل پیش بینی بودن یکی از کمک هایی است که می شود به بازار کرد و به شدت به آن نیاز دارد.
بسیاری از بچه های بازار به واسطه سابقه فکری گروهی که قدرت را در دست گرفته بسیار از قیمت گذاری دستوری و دخالت در بازار ها واهمه دارند اما یک نکته این میان مهم است در بازارهای ما اکثر قیمت ها به سه شکل مشخص می گردد یا دستوری است و نرخ مقطوع دارد که عمدتا مواد غذایی دارویی و خودرو و مواردی از این دست را شامل می شود یا مرتبط با دلار است و با دلار تغییر می کند و یا علاوه بر دلار متغیر سومی به نام بازارهای جهانی نیز بر او تاثیر گذار است نوسانات بازارهای جهانی خیلی قوی و عمیق نیست اما طی این سالها این نوسان دلار بوده که کالاها را تغییر می داده به نظر اگر در بازار ارز قرار است ثبات ارزی داشته باشیم یعنی دلار در محدوده مشخص و معین نوسان کرده و ثبات داشته باشد به واسطه برجام یا هر سیاست دیگری ( منظور ما سرکوب نرخ ارز نیست ثبات و منطقی شدن ان است ) این ثبات نرخ ارز باعث می شود قیمت ها نیز تغییرات عجیبی را نداشته باشد و این فکر که دخالت های دستوری وارد گود شود را تا حدودی کمرنگ تر می کند .
و اما چرا این مطلب را نوشتیم و میخواستیم به کجا برسیم …
به نظر می رسد که دولت قصد کمک به بازار را دارد و جزو معدود دولت هایی است که از همان ابتدا با بازار سرمایه قهر نیست و غریبه نبوده ! وقتی برنامه آقای رئیسی را مرور می کردیم در آن به وضوح کمک به بازار سرمایه یکی از ۳ اولویت ها قید شده بود به جای حرف های بیخودی و سیاسی به نظر بچه های بازار باید یک دل و یک صدا اتفاقاتی که می تواند در بازار سرمایه مورد توجه بوده و به بازار کمک کند و البته قابلیت اجرایی داشته باشد جمع بندی کرده و در اختیار این تیم قرار دهند این موضوع می تواند با توجه به کند بودن تصمیم گیری ها و اوایل کار دولت کمک شایانی برای بازار سرمایه باشد . بازهم تاکید میکنیم چندصدایی باعث گیج شدن آنها و معطل ماندن ما میشود این یک صدایی در حال حاضر برای بازار نیاز است حتی دوستانی که نقد هستند و همچنان در شیپور مخالفت می دمند هم به خاطر بازار و به خاطر کسب و کار خود همراه شوند
روبرو شدن با واقعیت و کمک به توسعه کسب و کار خودمان مهم ترین و منطقیترین راه است
بگذریم وسراغ بازار امروز برویم که با کمک برجام بود و دلار و سیاست و خلاصه هر چه بود بازار خوب رشد کرد و از منفی اول وقت فاصله گرفت . به نظر میرسد اگر بازار بتواند این چند روز را هم با کمک گزارش ها به روند خود ادامه بدهد میتوان از نظر نموداری و بنیادی اتفاقات خوبی را برای او ترسیم کرد . البته ریسک بازارهای جهانی همچنان روی سر بازار است ولی با همین رشد نرخ ارز جبران شده …
در بازار چه خبر بود
بانک ها در مدار مثبت
در بانک ها شاهد روند صعودی خوبی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان تحت تاثیر گزارشات عالی 12 ماهه سال 99 پیشتازی هستند
در بانک تجارت همانطور که وعده داده بودیم سهم در حال رسیدن به قیمت های 260 تومانی می باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت تا قیمت های 280 و 300 تومان هم صعود خواهد کرد سود سازی بالا علت اصلی توجه بازار به این سهم می باشد
بانک صادرات هم در مسیر رو به رشد خوبی قرار دارد خبرهای خوبی از این سهم بانکی به گوش می رسد سهمی که هدف قیمتی 250 تومانی داشته و به نظر می رسد گزارشات خوبی از این بانک شاهد باشیم به خصوص این که سرمایه گذاری های این بانک نیز سود بالایی را به همراه داشته اند سهم اخر وقت سود سال 99 را روی کدال گذاشت سهم سود تلفیقی 411 ریال و در سود اصلی 344 ریال محقق کرده است
بانک اقتصاد نوین اگر به همین روند فعلیش ادامه داده و در قیمت های بالای 460 تومان تثبیت شود تا قیمت های 500 تومان به صعودش ادامه خواهد داد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و صورت های مالی با سود بالایی را منتشر کرده که نشان می دهد اوضاع بانک متحول شده است
وسینا هم خوب اصلاح کرده و خوب شده و به نظر میرسد میتوان با کمک اخابر و خبرهای مثبت او شاهد بهبود وضعیت بهتر این سهم بود .
پالایشی ها در ارامش
در پالایشی ها روند نوسانی ارامی را شاهد بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با دید میان مدت به واسطه رشد قیمت های جهاین نفت صعود خوبی داشته باشند. دراین گروه همه منتظرند و همه به کدال نگاه میکنند ولی در بین شلوغی شبریز و شپنا نیم نگاهی به شراز هم داشته باشید بتواند
شبریز همچنان سعی دارد تا مقاومت 2800 تومانی را در هم بشکند سهمی که اوضاع بسیار خوبی داشته و هم رشد سود پتروشیمی تبریز و هم رشد سود عملیاتی تاثیرات خوبی بر سود سال 99 و سال جاری خواهد داشت سهم در صورت شکست مقاومت خود اهداف قیمتی 3200 تومانی خواهد داشت در این سهم زمزمه سود بالای 500 تومان شنیده می شود و جدی است و به زودی به بازار اارئه می شود
شپنا خرید های خوبی می شود سهم میلی به کاهش قیمتی از خود نشان نمی دهد سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1250 تومان ارام ارام به سمت سطوح قیمتی 1500 تومان حرکت خواهد کرد شایعات سود 200 تومانی برای سال جاری در این سهم مطرح است
شراز هم این روزها خرید های خوبی می شود اما قیمت بالای سهم باعث شده حجم معاملات پایین و سهم صرفا به نوسانات ارام خود بسنده نماید رشد قیمت های جهانی نفت بیشترین تاثیر را بر این شرکت خواهد گذاشت سهمی که در صورت عبور از سد قیمتی 9800 تومانی تا سطوح 11000 تومان رشد خواهد کرد
امیدی از جنس خودرو
در خودرویی ها سهام این گروه به واسطه ارجاع مصوبه جدید دولت در خصوص نرخ گذاری خودرو به مجلس حو این گروه را مثبت کرد در سوی دیگر برجام هم می تواند کمک شایانی به سهم های گروه داشته باشد .
ایران خودرو مهمان صف خرید سنگینی شده و مجددا به قیمت های بالای 200 تومان بازگشت سهمی که تا سطوح قیمتی 220 تومان جای صعود دارد این سهم به واسطه خبرهای مثبت بنیادی از احتمال ازاد سازی نرخ خودرو با اقبال همراه شده است
در خپارس هم سهم مجددا گارد صعود به خود گرفته است سهم در وضعیت خوبی به سر برده و به نظر می رسد بتواند با برگشت روند به قیمت های 120 تومان همراه شود سهم زیان سنگینی در 12 ماهه ساخته اما امید به امسال و تولیدات جدید دارد
سایپا هم صف خرید خوبی بسته است سهمی که تا قیمت های 180 و در صورت شکست این قیمت ها سرانجام به سطوح قیمتی 200 تومان خواهد رسید بخث فروش دارایی ها و واگذاری برخی دارایی ها به بانک ها به جای بدهی ها خبر بسیار خوبی در سایپاو شرکت های زیر مجموعه محسوب می شود
خکاوه هم با برگشت برخی ذخایر شرایط خوبی را دارد و از سوی دیگر خاور هم با قرارداد ها و اتفاقات اخیر مورد توجه واقع شده
پتروشیمی های اینده دار
این روزها قیمت برخی محصولات پتروشیمی رشد بالایی داشته است برای مثال قیمت های جهانی اوره متوسط 20 درصد رشد داشته اند این رشد قیمت محصولات شرکت های پتروشیمی سبب ایجاد اینده خوبی در این شرکت ها شده است
شپدیس با نرخ اوره صادراتی که اکنون به محدوده 350 دلار رسیده است به سمت هدف قیمتی 12000 تومانی در حرکت است با این نرخ های جهانی حتی رسیدن به سود های بالای 2000 تومانی در سهم وجود داشته و سهم رشد خوبی را در حال تجربه است
نوری با روند نوسانی ارام اما مثبتی همراه است سود سازی بالا از پتانسیل های اصلی شرکت بوده و چشم انداز خوبی خم برای سال جاری دارد سهم ارام ارام به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 8200 تومان در حرکت می باشد شنیده می شود سود امسال هم 30 درصد بالاتر از سال قبل خواهد بود
شازند معاملات خوبی داشت خبرهای خوبی برای سال جاری از سهم شنیده می شود ظاهرا شرکت بخشی از نفتای مورد نیاز خود را از پالایش نفت خلیج فارس با تخفیف خوبی دریافت که این امر هم موجب رشد تولید و فروش و هم جهش سود سازی شده است سهم تا قیمت های3200 تومان جای صعود دارد
در این گروه بیش از هر چیز از شفن خبرهای جالبی رسیده است سهم 4111 درصد افزایش سرمایه دارد و 63100 ریال سود محقق کرده و این یعنی اکثر سود را تقسیم میکند این سهم را باید زیر نظر گرفت و البته کمی دید میان مدت داشت و بازهم سراغ گزینه های اصلی می رویم جم پردیس مارون نوری پارس بوعلی گزینه های خوبی بوده و خود فارس هم جالب است
سرمایه گذاری های زیر خاکی
در برخی سرمایه گذاری ها گزارشات خوبی را شاهد هستیم با مثبت شدن شرایط بازار سرمایه گذاری ها توان بالاتری در خصوص رشد قیمتی پیدا خواهند کرد
در وصندوق با 200 تقسیم سود و این پرتفوی خوب و افزایش سرمایه کمی فکر کنید با دید میان مدت گزینه خوبی است .
اما شستا که حالا دو موضوع دارد با این تقسیم سود خاص زیر مجموعه ها یعنی شستا امسال بیشترین سود را محقق میکند و عدد 2600 2700 ریال که یک بار مطرح شده بود درست است بحث افزایش سرمایه نیز بماند از دید ما امروز یک عرضه دارد ولی باردیگر به سمت بهبود حرکت میکند . شستا همچنان در مسیر صعود قرار دارد سهم تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد را خواهد داشت بحث افزایش سرمایه جذاب از سود انباشته و خبرهایی در خصوص توان سود سازی شرکت در سطوح 200 تومان سبب شده تا شستا این روزها به نماد جذاب سرمایه گذری ها تبدیل شود
در وصنا هم نوسانات مثبت را شاهد بودیم سهم سود سازی بالایی در 3 ماهه داشته به زودی با انتشار گزارش خرداد ماه میزان سود سازی 6 ماهه مشخص و شنیده می شود شرکت به سود 150 تومانی تا کنون دست یافته است چنین سودی سبب رشد قیمتی خوبی در سهم می شود و سهم جای صعود به سمت قیمت های 560 الی600 تومان را پیدا خواهد کرد
پترول که این روزها به دلیل سود سازی بالایش مورد توجه قرار گرفته همچنان با مقاومت 920 تومان درگیر است شکسته شدن این مقاومت سهم را تا سطوح قیمتی 980 الی 1000 تومان بالا خواهد برد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است
وتوشه هم میتواند جالب باشد . روزهای قبل در مورد سهم صحبت کردیم هم با دید میان مدت و هم نوسانی گزینه خوبی است کمی زیر مجموع هها اصلاح شده تر رفتار کنند خود سهم فاز رشد خوبی را میتواند داشته باشد .
چهارگوشه بازار
کگل خود را به قیمت های 1600 تومان رساند سهم شنیده می شود برای امسال سودش متحول می شود برای سال 99 هم سود تلفیقی شرکت در سطح بالایی قرار گرفته است سهمی که ارزش ذاتی 1800 تا 2000 تومانی دارد
در این گروه انصافا کچاد هم خوب بود . کچاد در 12ماهه تلفیقی 3045 و در سود اصلی با رشد نسبت به پیش بینی قبلی 3080 ریال سود محقق کرده است به نظر شرایط خوبی را در این سهم و کگل داریم و همین است که معتقدیم وامید و ومعادن میتوانند جالب باشند .
شسپا هم به دلیل گزارشات عالی و شایعات جهش سود امسال و هم خرید سهامش توسط پالایش نفت اصفهان با اقبال همراه شده است شسپا توان سود سازی بالایی با توجه به صادرات دو سوم محصولات خود دارد سهمی که تارگت قیمتی 2000 تومانی را در پیش رو دارد
فولاد مبارکه در قیمت های بالای 1000 تومان نوسانات ارامی دارد سهم در انتظار خبر مثبت برای صعود بیشتر است شاید گزارش خرداد ماه بتواند زمینه را برای رشد قیمتی تا سطوح 1100 تومان و بازدهی 10 درصدی دیگر سهم فراهم اورد
دیروز کمی از کاشی ها گفتیم چرا که معتقدیم تیم جدید میتواند در حوره ساختمان فعال تر باشد و از همین رو اهمیت گروه کاشی بیشتر می شود با دید گزارش های پیش رو به نظر دو سهم کلوند و کحافظ قیمت های خوبی را داشته و اصلاح خوبی کرده اند شاید کحافظ حتی بهتر هم باشد ولی کساوه را باید کمی صبر کرد در مجموع ای دو سهم با دید میان مدت و کمی صبر گزینه های خوبی می شوند .
رمپنا را هم باید زیر نظر گرفت یکی از سهم های خوب و خاص بازار است و مهم تر از همه ارزنده است ولی مشکل او کندی در حرکت و سهامدار عمده بیخیال است البته خود شرکت هم مدت هاست که اطلاعاتی را منتشر نکرده و انتشار ان میتواند به بازار کمک نماید
حکشتی این روزها با دید نوسان مورد توجه قرار گرفته است . برجام به انتهای مسیر رسیده و هر خبر مثبتی میتواند این گروه را به حرکت وا دارد از همین رو معتقدیم حکشتی و یا حسینا و حتاید گزینه های خوبی در این شرایط هستند ولی ریسک دارند . به نظر حخر و حریل هم بد نیستند . ر حریل هم با خبرها و شفاف سازی قرارداد های اخیر بازی را با دید نوسان گیری مقطعی میتواند پیش ببرد .
امروز شرایط خوبی را در این گروه داشتیم . با بهبود حجم بازار شرایط این سهم ها فرابورس بورس و کالا بهتر شدند ا بین این شرکت ها به نظ ر بورس شاید با خبر افزایش سرمایه بهتر باشد پیشنهاد هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران به مجمع عمومی در خصوص افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به نظر خبرخوبی برای سهم بوده
تپکو امروز باز شد سهم را زیر نظر بگیرید با این که یک فاز اصلاح کده ولی به نظر 10 تانهایت 15% دیگر جا برای اصلاح دارد و بعد میتواند دوباره مسیر بهتری را در پیش بگرد .
امروز البرز و اسیا در گروه بیمه خوب بود و البته کوثر هم پر حجم بود و به نظر هر 3 نماد از سهم های خوب گروه بیمه ب شمار می رود
اخابر با این تحولات و تغییر دولت مورد توجه بوده گویا مدیرعامل همراه اول به وزارت می رود و این میتواند نقطه خوب و مثبتی برای این گروه و سهم باشد
ولساپا هم شرایط خوبی را دارد و به نظر میتواند با این خبرها مثبت باشد یکی از سهم های خوب گروه لیزینگ است و میتواند جالب باشد .
امروز کزغال هم خوب مثبت شد به نظر بازی خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد به خصوص این که زمزمه سود 600 تومانی و گزارش خوب در خرداد در این سهم شنیده می شود
با صحبت های امروز رئیسی کمی گروه زراعت را بیشتر دنبال کنید به نظر میتواند گروه جالبی برای بازار باشد .
مادیرا هم امروز مثبت بود قرار بر تقویت بر مبنای تولید داخل باشد میتوان روی مادیرا و برخی دیگر مثبت بود و البته باید خودی هم در گزارش ها نشان دهند .
خبهمن را از نظر نموداری زیر نظر داشته باشید جای خوبی برای نوسان است و میتواند جالب باشد . گزارش های سهم را باید دنبال کرد
[/ihc-hide-content]


