[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
سوخت کم جان سیاست !
بازار دیروز با سوخت سیاست کمی مسیر مثبت را در پیش گرفته بود ولی امروز این سوخت هم کم کم خاموش شد و نشان داد که بازار را به بهانه سیاسی نمیخرند باید بهای درست و حسابی داشته باشد . بازار باید علاوه بر انگیزه های سیاسی تحولات مثبتی را در پیش بگیرد . بتواند شرایط خوبی را داشته باشد . ببنید در دفعات گذشته دقیقا همین اتفاق روی داده بود و بازار بعد از یکی دو روز مثبت دوباره به بازی منفی ها پیچیده بود ولی جریان تحولات مختلف و امیدواری به موج گزارش ها باعث تحولات مثبت در بازار شده بود امروز نیمه دوم طبیعی بود که کمیت بازار لنگ بزند و کمی عرضه ها بیشتر شود این اولیم مواجه جریان سیاست و بازار بود که به نظر ان انرژی لازم را برای گذر از ان نداشت . اول وقتی خوب و نیمه دوم مردد را پشت سرگذاشت تا در نهایت فضا در عین خاص بودن و نه خیلی ترسناک بودن کمی هم منفی باشد
مدتها قبل گفته بودیم که گذر زمان به سود بازار سرمایه خواهد بود و این گذر زمان موجب کمرنگ شدن بخشی از ریسک های بازار خواهد شد به نظر می رسد ماه تیر و مرداد ریسک های بسیار بزرگ دیگر نیز از سر بازار رفع شده و تعیین تکلیف میشود اولین آن دیدگاه اقتصادی دولت و تعیین خط مشی کابینه است . البته نظرات به شکل کلی بیان شده اما همیشه قبل و بعد از انتخابات متفاوت بوده است. یکی از ترس های فعلی بسیاری از فعالان بازار این است که اتفاقاً دولت تازه وارد برای نشان دادن خود دست در جیب شرکتها و بازار کرده و اقدامات پوپولیستی را انجام دهد که به نظر این موضوع یکی از چالشهای بزرگ فعلی بازار است که باید به ان به طور ویژه پرداخته شود دولت باید برنامه اقتصادی مدون و دقیق برای جریان بازار سرمایه و اقتصاد داشته باشد. شاید فردا که کنفرانس خبری ایشان است شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در این حوزه باشیم و بتواند بخشی از ابهامات را برطرف نماید .
یکی دیگر از ریسک هایی که طی این مدت دو ماه به نظر از سر بازار برداشته می شود ریسک برجام است . این دقایق که می نویسیم خبرهای جالبی هم منتشر می شود که مثلا عراقچی گفت : این دور پیشرفتهای خوبی را داشتیم و الان از همیشه به یک توافق نزدیکتر هستیم، ولی فاصلهای که بین ما و توافق مانده پر کردنش کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتا طرفهای مقابل ما بگیرند و امیدواریم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده که اگرچه کار سخت و پرسنگلاخی است را طی کنیم. ظریف هم دیروز پیشبینی کرده بود برجام در مقطع بین این دولت و آن دولت اجرا و تصویب می شود تا کسی نتواند بگوید کار من بود و یکی بگوید کار ما بود . از همین رو طبق صحبت های ظریف و عراقچی احتمالاً طی یک ماه آتی برجام نیز اجرایی خواهد شد. صحبتهای دیروز و امروز او نیز نشان میداد بسیاری از موارد حل و فصل شده و گویا تضمین ایران از امریکا برای دائمی بودن این موضوع مانده است. معتقدیم برجام به طور کلی به اقتصاد و کشور و بازار کمک خواهد کرد …
اما یک نکته دیگر نیز در کنار این دو مورد به عنوان ریسک های بازار مطرح میشود که اتفاقاً ترکیب و تلفیق این دو مورد است و آن سیاستهای ارزی است هنوز بخشی از بازار از از جریانات نرخ ارز می ترسد از اینکه دولت جدید در راستای نشان دادن خود و شوک وارد کردن به تورم دلار را کاهشی کند این شاید یکی از ترس های بزرگ و ریسک های خاص بازار است که در چهره سهامداران روشن و واضح است
معتقدیم این ریسک با مشخص شدن کابینه اظهارنظرها و اعلام ریاست بانک مرکزی و وزیر اقتصاد روشن خواهد شد اما ریسک بعدی که به نظر در حال حاضر یکی از مهمترین ریسک های بازار می دانیم ریزش بازارهای جهانی البته بعید است آن افتی که بسیاری از آن صحبت میکنند رخ داده اما به هر حال ریزش در بازارهای جهانی اگر ، تاکید می کنیم اگر ، با ریزش دلار همراه شود اثرات منفی را در بازار خواهد داشت که شاید افت 20% را تجربه کند در غیر این صورت افت ۵ تا ۱۰ درصد دیگر قیمت ها در بازار های جهانی هم خیلی اتفاق خاصی نخواهد بود بود در ثانی بازار در این مدت با رشد بازارهای جهانی رشد نکرد و در واقع این اتفاق در قیمتها دیده نشده که حالا بخواهد آن را پس بگیرد و معتقدیم اگر دلار تغییر نکند ریسک زیادی به بازار وارد نیست
و اما انتخابات البته که انتخابات را پشت سر گذاشتیم و حالا یک منتخب داریم… طبق آنچه شنیده می شود طی روزهای آتی منتخب مردم یعنی جناب آقای رئیسی یک مصاحبه ویژه با رسانه ها خواهد داشت تا به بازگو کردن شرایط دولت و برنامه های دولت برای اقتصاد و سایر موارد بپردازند این شبیه تکمیل کردن تکه های یک پازل است که هر چه جلوتر می رویم این تکه های پازل نقشه راه دولت را می سازد و با مشخص شدن کابینه در ۱۲ مرداد این موضوع تکمیل می شود
بر خلاف آنچه بسیاری نگرانند احساس میکنیم پس از تجربیات و اتفاقات مختلف ، سیاسیون به یک یک منطق اقتصادی رسیده که نباید با اقتصاد بجنگند و اقتصاد را باید به اهلش بسپارند به نظر این موضوع احتمالاً در چینش کابینه و اولین اظهارنظرها دیده خواهد شد …
و اما سراغ بازار نه خیلی دلچسب امروز برویم که خوب آغاز کرد ولی خوب تمام نکرد …
بانک های پر تلاطم
در نمادهای بانکی شاهد فشار عرضه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی دارند خوب توانستند در مقابل این عرضه ها تاب بیاورند
در بانک تجارت سهمی که سود سازی عالی و بالایی داشته است شاهد عرضه صف خریدش بودیم سهم اما همچنان مثبت بوده و به سمت قیمت های 260 تومانی به راه افتاده است سهمیکه با این وضعیت بنیادی و تراز عملیاتی 2 ماهه می تواند رشد بیشتری تا قیمت های 280 الی 300 تومان به شرط شکست قیمت های مقاومتی خود داشته باشد
وبملت و صادرات هم خوب هستند باید وبصادر هم به زودی اطلاعات تکمیلی را در اختیار سهامداران قرار دهد
بانک اقتصاد نوین در قیمت های 460 تومان متوقف شد سهم فردا روز مهمی برایش خواهد بود سهمی که اهداف قیمتی 520 تومان در صورت رشد بیشتر خواهد داشت ونوین با تحولات بنیادی خوبی همراه شده که این تحولات در صورت های مالی 12 ماهه بانک مشهودمی باشد . در 12ماهه تلفیقی به سود 858 ریالی رسیده و در سود اصلی این عدد 773 ریال است به نظر با این گزارش خوب و البته خرید های نفتی ها در ونوین کم کم باید اماده یک مسیر رشد خوب در سهم شد . بازار خوب باشد ونوین یکی از پدیده ها می شود
بانک سامان ارام ارام به سمت اهداف قیمتی 920 تومانی در حرکت می باشد شنیده می شود تحدید ارزیابی قابل توجهی در انتظار سهم با توجه به دارایی های ملکی در انتظار می باشد همچنین سود سازی متحول شده بانک در 12 ماهه نیز اینده خوبی را پیش روی سهم گشوده است
سرمایه گذاری های برتر
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت و خوبی بودیم برخی سرمایه گذاری ها اوضاع بهتری داشته و به عبارتی سرمایه گذاری های برتری بودند
شستا با صف خرید به رشد خود ادامه و سطوح 1100 تومان را در هم شکسته تا به سمت اهداف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی رشد داشته باشد شستا وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش سرمایه از سود انباشته و تعدیل مثبت سبب شده تا سهم بتواند در مسیر صعودی قرار بگیرد
شستا دیروز و امروز چراغ اول را با شایعه افزایش سرمایه 1600 درصدی اغاز کرد حقیقت امر شایعه دیروز از انجا اغاز شد که در مجمع کلر روی این موضوع رئیس مجمع تاکید کرد و بعد خبران تایید شد . بعد ازاین سهم معتقدیم فارس و بعد غدیر و پارسان گزینه های ارزنده گروه هستند ونیکی هم به شدت با این شرایط میتواند سود اور باشد
در این گروه وصندوق با خبرهای افزایش سرمایه مواجه شده و به مجمع می رود اگر کمی اهل ریسک کردن و صبر باشید وصندوق گزینه خوبی است سهم در 12ماهه 205 تومان سود محقق کره و افزایش سرمایه میدهد با دید میان مدت گزینه خوبی است .
دراین گروه ومهان را هم کمی بیشتر ببینید . ولی در کل 3 سهم شستا غدیر فارس سوگلی های این گروه هستند و هر 3 باید دمیان مدت عالی بوده
واتی با نوسانات مثبت اماارامی همراه شده است سهم سطوح 920 تومانی را بشکند تا قیمت های 1000 تومان رشد خواهد داشت این سهم اخر این ماه مزایده فروش سه شرکت خارج بورسی خود را خواهد داشت که در صورت موفقیت امیز بودن این مزایده سود سنگین بیش از 230 تومانی به ازای هر سهم شناسایی خواهد کرد
پترول هم بنا به سود سازی بالا ناشی از واگذاری سهام از یک سو و ان ای وی خوبی که دارد با نوسانات خوبی همراه شد سهم در قیمت های 920 تومان با مقاومت همراه بوده و عبور سهم ازاین سطوح مقاومتی می تواند پترول را تا قیمت های 1000 تومان هم بالا ببرد سهم شنیده می شود افزایش سرمایه خوبی هم دارد
ترمز موقت پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها شاهد ترمز سهام این گروه بودیم به طوری که اکثر سهام این گروه که با صفوف خرید همراه شده با فشار عرضه ها متعادل شدند
جم پیلن در حال نزدیکی به قیمت های 7200 تومان می باشد خبرهای خوبی از ماهیت گزارش خرداد ماه شرکت شنیده می شود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد شایعات سود 1500 تومانی ارزش ذاتی بالایی پیش روی سهم گشوده است
نوری امروزعرضه شد سهمی که شنیده می شود در مجمع 1200 تومان سهمی سود تقسیم و برای امسال هم سود 1500 الی 1600 تومانی خواهد داشت این سم ارزش ذاتی 8200 الی 9000 تومانی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است نوری سهم سود ساز گروه که پی بر ای پایینی نیز دارد
شازند بار دیگر در قیمت های 2800 تومان ماند سهمی که برای سال 99 به سود بالای 400 تومانی و برای سال جاری به سود 500 تا 550 تومانی دست خواهد یافت این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته اما مقاومت 2800 تومان هم بسیار قوی بوده و سهم نیاز به خبرهای مثبت برای شکست این سطوح دارد
شپدیس هم به واسطه نرخ اوره جذاب است و کمی پر ریسک تر بخواهیم ببنیم میتوان روی شصفها و شپترو شگویا حساب کرد . شصفها هم اصلاح خوبی کردهو اگر بتواند 3 ماهه چهارم را تکرار کند امسال 2 هزار تومان سود دارد و البته افزایش سرمایه …
سیمانی ها میل به صعود
سیمانی ها با توجه به وضعیت بنیادی خوبیکه از بابت افزایش نرخ سیمان حاصل کرده اند با نوسانات ارام و بعضا مثبتی همراه و میل به صعود دارند
در سخوز سهم با رشد قیمتی به سطوح بالای 2100 تومان رشد داشته است سهمیکه در صورت شکسته شدن قیمت های 2200 تومان تا سطوح قیمتی 2500 تومان رشد خواهد کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی در انتظار سهم است
ورود جریان نقدینگی سبب صف خرید سیمان تهران شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و تجدید ارزیابی خوب در کنار اصلاحی که داشته است سبب توجه بازار به این سهم سیمانی شده است شنیده می شود سیمان تهران با افزایش نرخی که داشته امسال با جهش سود خوبی همراه می شود سهم اهداف قیمتی 2200 تومانی دارد
سیمان صوفیان به کف قیمتی 1200 تومانی نزدیک می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوی داشته و صورت های مالی 99 نشان داد تحولات جدی در سود سازی شرکت رو.ی داده است این تحولات در سال جاری نیز ادامه و امسال سهم به واسطه سود سازی بالای خود برگشت روند خوبی را تجربه خواهد کرد
در این گروه سخوز سفانو سفارس ساوه جالب هستند و البته سبهان هم چند روزی است چشمک می زند سهم اصلاح عمیقی داشته و از نظر بنیادی در فروردین 144 میلیارد ریال و اردیبهشت 470 میلیارد ریال فروش داشته که 2ماهه 615 و در مدت مشابه سال قبل 325 میلیارد ریال بوده است . به نظر سبهان با خبرهای یاز افزایش سرمایه نیز مواجه است در این گروه کمی بیشتر روی این سهم زوم باشید میتواند اگر پر حجم شد جالب باشد .
بیمه ای ها شتاب گرفتند
در سهام بیمه ای شاهد شتاب خوبی در سهام این گروه بودیم به طوری که اکثر بیمه ای ها با روند صعودی و رشد قیمتی خوی همراه شدند گزارشات 12 ماهه بیمه ای ها هم مثبت و رو به رشد بوده است
بیمه دانا با رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم اصلاح بسیار سنگینی داشته و به قیمت های کف خود رسیده است سهمی که تنها پتانسیلش افزایش سرمایه بوده و در گزارش 12 ماهه سود سازی بالایی از سهم شاهد نبوده ایم این سهم پس از افزایش سرمایه می تواند وضعیت بنیادی بهتری داشته باشد
بیمه کوثر هم با روند نوسانی مثبت به صعود خود ادامه داد سود سازی بالایی که شرکت در سال قبل داشته است و سرمایه گذاریی هایی که شنیده می شود حجمش به 1000 میلیارد تومان رسیده از دلایل اقبال بازار به این سهم می باشد کوثری که تا قیمت های 1450 تومان جای صعود دارد گویا خبر افزایش سرمایه نیز به ودی اعلام می شود
بیمه البرز را هم زیر نظر بگیرید در کنار البرز و اسیا کوثر 3 سهمی هستند که پرتفوی خوب و قوی بورسی دارند
بیمه سامان با صف خرید همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دلیل پی بر ای پایین خود در کنار تراز ارزی مثبت و پتانسیل شناسایی سود تسعیر ارز با اقبال همراه شده است سهمی که به سمت سطوح قیمتی 2200 الی 2500 تومان در حرکت بوده و به نظر می رسد بازدهی خوبی داشته باشد
چهارگوشه بازار
گروه دارویی برکت که واکسن تولیدیش مجوز گرفته است با رشد 10 درصدی بازگشایی شد سهمی که به نظر می رسد تحت تاثیر اخبار مثبت از واکسن با رشد قیمتی و صعود خوی همراه شود مقاومت سهم سطوح 3600 تومان بوده که در صورت شکست سهم تا سطوح 4200 تومان رشد خواهد کرد به نظر اتفاقات خوبی را در این شرایط داریم
مس سرچشمه رشد قیمتی خوبی داشته و به اولین هدف قیمتی خود یعنی سطوح 720 تومان نزدیک می شود گزارش 12 ماهه شرکت سود خوبی را به همراه داشته و شنیده می شود شرکت برای سال جاری به ازای هر سهم 100 تومان سود محقق خواهد کرد سهم ارزش ذاتی 850 الی 900 تومانی را در بازه میان مدت دارد
چادرملو در بین سنگ اهنی ها کماکان با کف قیمتی 2200 تومانی و مقاومت 2500 تومانی در نوسان است این سهم با این وضعیت گزارشات ماهانه و در پیش بودن گزارش مثبت خرداد ماه رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2800 الی 3000 تومانی خواهد داشت کچادی که تعدیل مثبت بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم می باشد
شپنا روند پرعرضه ای داشت رشد سهم منوط به شکسته شدن قیمت های 1250 تومانی به عنوان مقاومت قوی می باشد این سهم سود سازی خوبی داشته و برای سال جاری شایعات سود 200 تومانی دارد این سهم از نظر تکنیکالی نیز مستعد صعود تا قیمت های تعیین شده می باشد
در گروه پالایش مجوز افزایش سرمایه احتمالی در شپنا به زودی صادرمی شود و سهم افزایش سرمایه را به 84 درصد تغییر داد و کمی کم کرد و ولی ان را اجرایی میکند از محل تجدید است و خبرهای خوب دیگر از افزایش سود را نیز در دل خود دارد به نظر همچنان شپنا و شبریز هر دو شرایط خوبی را دارند و باید کمی صبور بود تا اطلاعات تکمیلی و قوی تر ازاین گروه برسد
در بین سهم های گروه حمل حکشتی و حسینا و حتاید از فردا با این خبرهای برجامی بیشتر مورد توجه بودند دراین گروه حریل را هم زیر نظر داشته باشید . اقدام به انعقاد قرارداد به شماره RPS-T-400135 در تاریخ30/03/1400 بابت اجاره 200 دستگاه واگن باری لبه بلند با شرکت حمل و نقل بین المللی شنل جهت بهره برداری شرکت فوق نموده است. هم چنین مدت این قرارداد از 23/03/1400 تا 23/03/1402 مدت دو سال شمسی می باشد و پیش بینی می شود سالانه حدوداٌ مبلغ 200 میلیارد ريال از این محل درآمد حاصل گردد
سیستم را باید زیر نظر بگیرید به نظر شرایط جالبی را دارد سیستم سهم در 12ماهه تلفیقی 2139 و در سود اصلی 3194 ریال سود محقق کرده است در سال جدید باید دید چه میکند
امروز فرابورس و بورس کالا و بورس صف خرید شدند ببینید از نظر ارزندگی و قیمتو سود هنوز جا برای اصلاح دارند ولی مثبت شدن انها خود یک سیگنال و نشانه است
به نظر فولاد میتواند جالب باشد و البته فباهنر را نیز خوب میخرند در این گروه . فردا رخ بازارهای جهانی کمی بهتر باشد اوضاع فملی و فاسمین نیز بد نیست
هرمز را هم زیر نظر بگیرید البته گزارش ماهانه او مهم است در 12ماهه تلفیقی حسابرسی شده 2079 و در سود اصلی 2081 ریال محقق کرده است در گزارش خرداد هم اگر مثل دو ماه قبل باشد به نظر یکی از سهم های خوب و ارزان بازار است
در این گروه احساس میکنیم فخوز در میان مدت تا مجمع یک رشد 20% را دارد و فولاد هم خبرهای بهتری را در دل خود دارد و میتواند همچنان مورد توجه باشد .
روند خوبی روی پترول شکل گرفته است و بحث شناسایی سود و افزایش سرمایه شرایط سهم را تغییر داده است برخی میپرسند با دید نوسان چطور است به نظر این قیمت ها خیلی ریسک عجیبی ندارد ولی کمی باید صبور باشی و شاید بهتر باشد با سهم به افزایش سرمایه بروی با دید نوسان شاید کمی دلشوره داشته باشی ولی با دید میان مدت و رفتن به افزایش سرمایه بد نیست
امروز خصدرا بهتر بود . دلیل انتخاب این سهم و توصیه ان این است که سهم هایی مثل خصدرا که پشت ان به سیستم های نظامی اقتصادی است میتوانند در دوران فعلی ریاست جمهوری شرایط بهتری را نسبت به قبل داشته باشند و کار بیشتر و بهتری بگیرند از همین رو میگوییم خصدرا و اخابرو برخی ازاین دست سهم ها بهتر است زیر نظر باشند .
در بین پالایشی ها شراز را هم زیر نظر بگیرید اگر قرار بر اصلاح صورت های مالی باشد احتمالا شراز گزارش خوبی را بدهد
در یین گروه زراعت امروز زشگزا مثبت بود . در مورد این سهم در اردیبهشت 215 و فروردین با فروش 170 میلیارد ریالی مواجه بوده که 2 ماهه 385 میلیارد ریال بود حدود 2برابر مدت مشابه سال قبل است به نظر اصلاح خوبی کرده و با دید میان مدت یکی از سهم های جالب بازار است
روزهای قبل در مورد گروه ساختمان و سیمان و کاشی صحبت کرده بودیم به نظر در کنار سیمانی ها کاشی ها نیز بهتر می شوند که کحافظ و کلوند کمی به قیمت ترند .
[/ihc-hide-content]


