جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 24 خرداد 1400

گزارش بازارامروزدوشنبه 24 خرداد 1400

نوید خاندوزی
ژوئن 14, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزدوشنبه 24 خرداد 1400 

انگیزه های کف سازی ؟!! 

امروز بازارسرمایه یک روز بسیار خوب و با نشاط و سرحال  را پشت  سرگذاشت و البته  از حق نگذریم  روز مهمی بود چرا که چشم چارتیست ها به اینجاست که اگر بازار بتواند  با حجم خوب ازاین نقاط عبور کند خون تازه ای به رگ های بازار تزریق شده و ابهام بسیاری از افراد  برای خرید  برطرف می شود و مشارکت ها بیشتر خواهد شد  . البته درست در نقطه مقابل برخی مردد هستند که این بارهم  یک بازی و درست در راستای فراز و فرود های قبل است یعنی اگر به حرف انها  باشد بازار فردا  باید دوباه  با شدت  بالا  عرضه  شود و باز روز از نو  روزی از نو ! البته  اگر هم  بازار عرضه  شود خیلی جای تعجب نیست  قبل از انتخابات  چه بسیار افرادی که  قصد ندارند  ریسک  انتخابات  را بپذیرند .

چند نکته از بازار این روزها به دست می‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد…  نکته اول این است که دو روز کاری مانده به انتخابات هنوز خرید و فروش ها رنگ و بوی خوبی دارد . با وجود اینکه بسیاری از بازار دور ماند و فعلاً نظاره گر هستند، تقاضای خرید و فروش در موقعیت خوبی است و این نشان دهنده این امر است که بسیاری ریسک انتخابات را برای بازار ریسک بزرگی نمی بینند و حتی بسیاری معتقدند پس از انتخابات شرایط روشن تر و بهتر خواهد شد این یکی از نکاتی که می‌تواند مورد توجه ما باشد و نگرانی برخی افراد که انتخابات را عامل شرایط فعلی و خاص بازار می‌دانند برطرف گردد
عامل دوم عاملی است که ما اسم آن را هسته سخت می‌گذاریم نگاهی به قیمت برخی سهام ها داشته باشید مثلاً فملی در همین روزها در دی 1145 و امروز 12260 ،  شستا در اوایل سال  1100و امروز هم 1030 تومان است و … هسته سخت  به این معناست که به جایی رسیدیم که واقعا هر تیشه ای نمیتواند این  سنگ را  بشکند و اتفاقات  عجیب میخواهد … می بینید  که هسته سخت برای برخی از این شرکت‌ها فعال شده است  و این هسته  قیمتی است که در بازار وقتی سهم به این نقاط نزدیک می شوند دوباره فعال شده و روند  برگشتی میگیرد .  این هسته سخت بارها و بارها تکرار شده و حتی این بار نیز شرایط مشابهی را داشت به نظر می رسد که کف قیمتی بسیاری از سهم ها طی چند وقت اخیر مشخص شده و خیلی سخت نیست که بدانیم اکثر سمها با رسیدن به نقاطی که روز یکشنبه شاهد آن بودیم برگشت معناداری را داشته و شرایط را تغییر دادند …

این موضوع کجا خود را نشان خواهد داد با تکرار و چند بار دیگر  این اتفاق موضوع روشن می‌شود که قیمت‌های فعلی می‌تواند قیمت های حداقلی بوده و یا حتی اگر کاهش خاصی داشته باشد ریسک کاهش آن به ریوارد و پاداش  ارزش پیش روی  آن می ارزد از همین رو لحظه  این برخورد به سطح سخت و برگشت قیمت‌ها با تکرار چندباره خود یک سیگنال قوی برای سهامداران خواهد شد… چیزی که امروز چارتیست ها هم میگفتند اگر حجم خوبی را  ببنیم  یعنی اتفاق مهمی در راه است  .

می خواستیم این مطالب را بعد از انتخابات بیان کنیم ولی به نظر چون این مسائل سیاسی نیست بیان آن می تواند نکات مهمی را برای برخی تحلیلگران و فعالان بازار به همراه داشته باشد و آن هم چیزی نیست جز بیان واقعیت به جای خوشبینی و تفکرات خاص …  تا همین چند وقت پیش و حتی همین حالا برخی معتقدند که دلار با تحولات مختلف قیمت‌های کمتر از ۱۷ هزار تومان را هم خواهد دید حالا کاری نداریم که عمده این افراد نقد بودند و منتظر افت بازار اما بخش مهمی از استدلال  آنها این بود که با رفع تحریم ها و فروش نفت و شرایطی از این دست بازار ارز تغییر خواهد کرد . با  شرایط فعلی که تقریبا  بسیاری از رویداد ها  روشن شده نگاهی به شرایط پیرامون خود داشته باشیم ولی  قبل از هر چیز باید گفت که نرخ دلار نیما را بانک مرکزی با فشار به محدوده ۲۰۰۰۰ تومان رسانده و در واقع در حال حاضر بازار سرمایه با دلار بیست هزار تومان سر کله میزند

در سوی دیگر بودجه را نه حرف ما بلکه خود رئیس کل بانک مرکزی اذعان  داشت که حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد در سوی دیگر مواجهه با شرایطی که باید از اول سال نفت را می فروخت ایم اما  تحریم‌ها مانع شده است .  همان موقع عرض کردیم هر یک روزی که با تحریم برای ما می‌گذرد قرضی است که ما به بودجه ،تورم و در نهایت به دلار بدهکاریم و جایی آن را باید پرداخت کنیم . دولتی که چند ماه دیگر سر کار است بیخیال بوده و از بانک مرکزی تنخواه می گیرد و تقریباً به فکر آینده نیست چراکه آینده از آن دولت دیگری است در سوی دیگر مذاکرات را می‌بینیم که آن هم به سطح سخت خود رسیده و جایی است که طرفین قصد امتیازگیری حداکثری را دارند هنوز هم معتقدیم این توافق انجام خواهد شد اما توافق فعلی آن چیزی نیست که همه انتظارش را دارند از همین رو معتقدیم هرچه جلوتر می رویم نرخ ارز و شرایط اقتصادی شفاف تر و واقعی تر شده و میتواند حقایق بیشتری را به سهامداران و فعالان بازار یادآوری کنند…

و یکی دو نکته هم در مورد  انتخابات  بگوییم  گویا طی امروز یا فردا 4 نفر از حاضرین  به سود  بقیه کنار میروند . قاضی زاده ،جلیلی، زاکانی به سود رئیسی کنار رفته و در ان سو نیز مهرعلیزاده به سود همتی … یعنی رقابت در نهایت بین رئیسی همتی و رضایی است  که بدبین ها معتقدند به دور دوم میرویم و پیش بینی ما این است که در همان دور اول کار تمام است  .

در همین راستا باید بگوییم می بینیم که  بورسی ها کم کم  وارد فاز حمایت و این داستان ها می شوند  به نظر توصیه ما به عنوان یک دوست و یک همراه  بازار سرمایه این است که تا جایی که می شود بحث حمایت مطرح نشود ولی بعد از انتخابات باید منسجم و قوی و یکپارچه با عزیز منتخب و نماینده او صحبت شود تا همراه با دولت جدید  ،دیدگاه نو و جدید ، مثبت و مفیدی به  بازار تزریق شود . بازار کافی است کمی امیدوار باشد قیمت ها انقدر اصلاح کرده اند که بخواهند با یک چشمک و اشاره  مطمئن تر حرکت کنند  .

بگذریم و سراغ  بازار برویم …

سیگنال مثبت پالایشی ها

در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت خوبی بودیم رشد قیمت های جهانی نفت و انتظار برای نفت 80 دلاری سبب شده تا سهام این گروه با اقبال همراه شوند. امیدواریم هر چه سریعتر گزارش های 12ماهه گروه برسد ولی با دید کمی صبر و سهامدار شپنا شبریز شرایط خوبی را دارند .

در شپنا سهم مهمان صف خرید شد سهمی که فردا مقاومت 1250 تومانی را بشکند تا سطوح قیمتی 1400 الی 1500 تومان صعود خواهد داشت این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد و شنیده می شود در گزارش اصلاحی 12 ماهه 99 سود خوبی را اعلام می کند

شتران هم مهمان صف خرید شد این سهم پالایشی هم می تواند تا قیمت های 900 الی 920 تومان صعود نماید شترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود سود خوبی را برای سال 99 و سال جاری اعلام خواهد کرد این سهم پالایشی می تواند بازدهی خوبی نیز داشته باشد

شبریز به سطوح بالای 2600 تومان صعود کرد زمینه برای رشد قیمتی سهم تا سطوح 3000 تومان فراهم شده است تحولات جدی از نظر سود عملیاتی و سود سرمایه گذاری ها در انتظار این سهم پالایشی می باشد به خصوص این که شنیده می شود طرح توسعه شرکت نیز امسال به بهره برداری می رسد در مورد پتروشیمی تبریز هم گزارش بسیار خاصی داد  . پتروشيمي تبريز در 12ماهه به سود 16160 میلیارد ریالی رسیده است کل سال قبل این عدد 896 میلیارد ریال بود !!

دراین گروه دو سهم شسپا و شرانل هم جالب هستند در مجموع پالایشی ها میتوانند جالب باشند و با دید میان مدت تر یکی دو سهم گروه مثلا شپنا و شسپا را داشتن شرایط خوبی را دارد

بانک ها و معجزه 12 ماهه

در بانک ها سهام این گروه در انتظار گزارشات مثبت 12 ماهه بوده تا به این واسطه با رشد قیمتی و صعود همراه شوند بانک هایی که موقعیت بنیادی خوبی دارند

بانک صادرات در قیمت های 200 تومان با صف خرید همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند صعود خوبی نماید این سهم تا قیمت های 220 و 250 تومان تارگت داشته و شنیده می شود سود خوبی در 12 ماهه سهم محقق شده است.

بانک ملت هم 12 ماهه مثبتی در پیش دارد شناسایی سود تسعیر ارز از یک سو و رشد سود عملیاتی از سوی دیگر سبب شده تا سهم  با اقبال همراه شود بانک ملتی که کم کم به سمت قیمت های 400 و 420 تومان در حرکت بوده و بازدهی خوبی در دل خود دارد.

بانک سامان اصلاح خوبی داشته است سهم در قیممت های 860 تومانی فردا حمایت بسیار خوبی خواهد شد سهمی که هم تجدید ارزیابی خوبی دارد هم پروژه های ساختمانی قابل توجهی برای فروش که می تواند زمینه ساز برگشت روند سهم تا قیمت های 920 و 1000 تومانی شود

وپارس امروز جمع شده و با یک  خبرخوب کار را  فردا  اغاز میکند شرکت گروه مالی پارسیان درنظر دارد تعداد 2.000.000.000 سهم معادل 100 درصد از کل سهام شرکت گروه صنایع فولاد صبح پارسیان را از طریق مزایده به صورت یکجا و نقد به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار نماید.

تیک اف خودرویی

در خودرویی ها خبرهای خوب وین و حمایت از این گروه سبب شد تا سهام خودرویی روند مثبت و صعودی خوبی گرفته و بتوان به اینده این گروه خوشبین بود

در ایران خودرو سهم توانست با حجم بالایی قیمت های 200  تومان را در هم بشکند سهمی که تا قیمت های 220 تومان جای صعود دارد این سهم به نظر می رسد از توافقات و خبرهای پیرامون تاثیر مثبتی پذیرفته و با جو روانی خوبی همراه شود

در خپارس حمایت از سهم ادامه دارد به نظر می رسد با این جو مثبتی که در خپارس تشکیل شده است سهم تا قیمت های 120 الی 125 تومان صعود نماید قیمت پایین و انتظارات برای احیا روند شرکت با تولیدات جدید و احیانا رفع تحریم این گروه سبب شده تا سهم اوضاع خوبی پیدا نماید

در خبهمن هم قیمت های 125 تومان شکست بارها در نزدیکی سطوح قیمت اسمی به این سهم تاکید داشتیم سهمی که سود سازی بالایی در گزارش 12 ماهه نشان خواهد داد و برای سال جاری هم اوضاع خوبی دارد سود تمام شرکت های زیر مجموعه خبهمن رشد قابل توجهی داشته است سهم تارگت قیمتی 140 تومانی را دنبال می کند

در سایپا  واگذاری ملک الهیه به  بانک پارسیان  اتفاق مهم و خوبی بود که میتواند  شرایط این گروه  را تغییر دهد  به نظر خبرخوبی برای وساپا  خکاوه و خود  سایپا خواهد بود و ش.ک خوبی برای هر 3 سهم  است

در کنار او  به نظر ورنا  وساپا و حتی ولساپا نیز میتواند  بهتر شود در ولساپا  در 12ماهه به سود 384 ریالی رسیده است .سهمی که در 9ماهه 259 و 6 ماهه 167 ریال و در 3 ماهه 70 ریال سود محقق کرده بود

درخشش معادن

در نمادهای معدنی نیز صعود خوبی را شاهد بودیم معادن یکه گزارشات خوبی در خرداد ماه داشته و برخی تحولات جدی را به همراه دارند

در ملی مس فروش عالی در بورس کالا نشان می دهد سهم برای خرداد ماه با یک گزارش بسیار مثبت سهامداران خود را همراه خواهد ساخت سهمی که ارزش ذاتی 1500 تومانی داشته و توانسته حمایت خود را خوب حفظ نماید این سهم با گزارش خرداد ماه جان تازه ای گرفته و به سمت هدف تعیین شده حرکت خواهد کرد

کالسیمین با صف خرید همراه شد سهم خوب بالا امده است موجودی سنگین شمش روی شرکت و احتمال رفع تحریم ها و فروش با این قیمت های جهانی سبب تحولات جدی در سود سازی فاسمین شده و این سهم با رونق همراه می باشد تارگت 1800 تومانی در این غول رویی در دسترس است در مورد  این  سهم  گزارش خوب زیر مجموعه ها نیز موثر است  .

کگل را خوب حمایت می کنند شنیده می شود سهم تا شب مجمع می تواند به قیمت های 2000 تومانی برسد فعلا سهم مقاومت 1800 تومانی را بر سر راه خود دارد سهمی که شایعات سود 250 تومانی را برای سال جاری داشته و شنیده می شود با این رشد سود شرکت های زیر مجموعه صعود خوبی در انتظار سهم است گویا  کگل ز محل تقسیم  فودد  سیرجان  500  میلیارد تومان  سود شناسایی خواهد کرد و عدد  بسیار خاص و خوبی است

گرای مثبت فولادی ها

در فولادی ها هم روند مثبت شد فولادی ها میل زیادی به رشد قیمتی دارند هم وضعیت صادراتی و هم فروش داخلی این شرکت ها نوید بخش گزارشات مثبتی می باشد

فولاد مبارکه به سمت قیمت های 1000 تومان بازگشته تا با شکست این قیمت ها تا سطوح 1100 تومان صعود نماید این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سودش در 12 ماهه سال 99 و گزارش خرداد ماه راهگشای رشد سهم خواهد بود

ذوب هم همچنان به صعود خود ادامه می دهد سهم فردا به سطوح حساس 360 تومانی می رسد شکسته شدن و عبور سهم از این قیمت ها ذوب را به قیمت های 400 الی 420 تومانی خواهد رساند شنیده می شود امسال با افزوده شدن تولیدات کوره شماره 1 ذوب فروش و سود سازی سهم متحول می شود

فخوز هم با روند مثبت همراه شد شکسته شدن سطوح قیمتی 1600 تومان سهم را تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان بالا خواهد برد سهمی که سود خوبی داشته و با گزارش خرداد ماه که انتظار گزارش خوبی به خصوص افزایش صادرات را داریم به نظر روند سهم بهتر شود چند گزارش و خبرخوب از این  سهم امده ه به نظر او را  حرکت میدهد  مثلا فولاد شادگان از زیر مجموعه های فخوز در 12ماهه به سود خالص 3131 میلیارد ریالی رسیده است سال قبل 842 میلیارد ریال بود

چهار گوشه بازار

سهم خوب در این گروه زیاد است از وصنا و وبوعلی بگیر تا وسپه از وغدیر و ونیکی بگیر تا وسبحان ولی امروز در مورد 2 سهم خاص یعنی شستا و وسکاب میگوییم وسکاب که انصافا عمکلکرد خوبی داشته و حالا با این افت قیمت پس از افزایش سرمایه هم با دید نوسان هم میان مدت و رشد احتمالی جذاب اس در سوی دیگر شستا قراردارد شستا جایی بازار را غافلگیر میکند که کسی حواسش نیست ولی به نظر قیمت های زیر 1000 تومان شستا قیمت های خوبی است اگر اهل صبر کردن هستید به نظر قیمت های خوبی را دارد در همین راستا امروز شستا مهمان صف خرید خوبی شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود امسال به سود سازی خوبی خواهد رسید هم از نظر پی بر ای و هم ان ای وی سهم مستعد رشد خوبی بوده و با عبور از قیمت های 1050 تومان راهش تا رسیدن به قیمت های 1200 تومان هموار می شود

چدن امروز با افت قیمتی 11 درصدی بازگشایی شد سهم بنیادی بازار که سود خوبی داشته و بعد افزایش سرمایه قیمتش رقیق شده است سهم حمایت 400 الی 420 تومانی داشته و به نظر نمی رسد افتی داشته و اگر با افزایش تقاضا همراه شود صعود خوبی تا قیمت های 480 تومان دارد

سیمان داراب امروز کولاک کرد سهم با جهش قیمتی 10 درصدی بازگشایی شد سهمی که به قیمت های سقف خود رسیده و سطوح قیمتی 2400 تومان به نظر می رسد انتهای موج صعودی سهم باشد سهم طی چند ماهه اخیر بیش از 100 درصد بازدهی داده و عمدتا به واسطه مالکیت 16 درصدی در سیمان دشتستان و شایعات سود 250 تومانی در سهم است.

در مورد گروه  پتروشیمی گزارش ها میتواند  جالب باشد . در این گروه روزهای قبل تقریبا هر روز از یک سهم و شرایط ان صحبت میکردیم در بین برخی شرکت های خوب گروه از نوری و بوعلی گرفته تا پارس و جم و مارون از شپدیس تا زاگرس به نظر کرماشا را هم زیر نظر بگیرید شرایط خوبی را دارد در سوی دیگر با دید نوسان و کوتاه مدت پترول هم بد نیست  . نوری و مارون و جم میتواند  جالب باشد  . مارون فروردین خوبی داشته و 29446 میلیارد ریال فروش زده است اردیبهشت هم مثل فروردین بود و 29078 میلیارد ریال بود 2 ماهه به 58832 میلیار ریال رسیده است مدت مشابه سال گذشته 17061 میلیارد ریال را نشان می دهد.

امروز بیمه کوثر هم  مثبت بود این سهم  به زودی بحث افزایش سرمایه  را پیش خواهد برد در سوی دیگر البرز هم  افایش سرمایه  143% را از انباشته  رقم  زد  .

مخابرات هم امروز مثبت  شده  بود  به نظر این سهم  کم کم با این افت  قیمت  سنگین مورد  توجه  بازار قرار میگیرد . سهم های مرتبط با  برخی نهاد های نظامی بعد از انتخابات  میتوانند  بهتر و قوی تر باشند

سخاش هم  شرایط خوبی ر دارد  و میتواند  جالب باشد . البته شرایط خوبی را در اصلاح داشتیم  سخاش در فروردین با فروش 176 میلیارد ریالی مواجه شد اردیبهشت ۳۰۵میلیارد ریال فروش داشته ۲ماهه ۴۸۲ میلیارد ریال فروش داشته.مدت سال قبل این عدد ۲۹۹ میلیارد ریال بود

هیچ وقت معتقد نبودیم  وملی میتواند  سهم  خاص و جذابی باشد ولی به نظر با  توجه  به اصلاحی که داشته است وملی میتواند جالب توجه  باشد سهم  را با دید نوسانی پر ریسک  زیر نظر بگیرید

امروز در گروه  لاستیک  بازهم  شرایط بد نبود و حجم ها قوی بود در این گروه  به نظر می شود روی بارز و پیزد از نظر بنیادی حرف زد هر چند با دید نوسانی پتایر شرایط بهتری را دارد و میتواند مورد توجه  باشد

در مورد تجهیزاتی ها هم  فاراک  یکی از سهم های مورد  توجه نوسان گیران است ولی به نظر از دید بنیادی تایرا  میتواند  بهتر باشد  .

مادیرا این  روزها  خوب می تازد به نظر بیش ازانکه این  سهم از بنیادش بخواهد سود کند  به بحث های اصلاحی که داشته  بازمیگردد و نشان میدهد  میتواند  شرایط خوبی را تجربه نماید  .

پارسان  را هم  زیر نظر داشته  باشید  این خبر پتروشیمی تبریز برای پارسان و غدیر هم در نهایت خبرخوبی خواهد بود  .

در بازار کزغال  را هم  باید  زیر نظر گرفت هر چند  گزارش اردیبهشتش چنگی به دل نمیزد ولی خردادش میتواند  جالب باشد

در گروه  فولاد و فلزات  به غیر از فملی و فاسمین و چند سهم  فولادی باقی هم میتوانند  جالب باشند در این گروه خبرخوبی برای فسپا رسید و سهم افزایش سرمایه میدهد با دید میان مدتی بد نیست

فوکا با دید نوسان یکی از خوب های گروه است و البته در گروه فولاد از دید ما اول فولاد و بعد فخوز ارزندگی لازم را دارند

این روزها سیمانی ها خوب حرکت میکنند به نظر بعد از گروه  سیمان نوبت  دارویی هاست  بارها در مورد گروه دارو از دتماد دالبر دسبحا والبر تیپیکو و دفارا و برخی دیگر صحبت شد درازک را هم باید به این لیست اضافه کرد میتواند مورد توجه باشد  به نظر روزهای اتی میتوان این  گروه  را کمی بیشتر زیر نظر گرفت

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم