جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 23خرداد 1400

گزارش بازارامروزیکشنبه 23خرداد 1400

نوید خاندوزی
ژوئن 13, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزیکشنبه 23خرداد 1400 

تلاش برای بقا … 

یکی میگفت  انگار روزهای مثبت و منفی بازار فرمولیزه شده وسیستم  4 4 2 بازی میکنند و مثلا 4 روز منفی 2 روز مثبت و دوباره  4 روز منفی را  طی میکند و البته این  مدت این اتفاق تکرار شده است ولی در کل همین که  بازار امروز امیدوار تر بود نقطه قوت بازار است . امروز بازار روزخوبی را داشت و به نظر از انچه روزهای قبل  داشت  کمی فاصله گرفت هر چند هنوز سرحال  نیست ولی با این حال  نسبتا خوب بود . در عین ارزندگی بازار که بارها  به ان اشاره کردیم  تلاش این  روزها  برای بقاست و البته در شرایط خاصی هم هستیم به خصوص از نظر سیاسی …

مدت‌ها پیش بود ،قبل از عید  که در مطالب گزارش بازار می‌نوشتیم بازار شبیه فرد زندانی شده که برای آزادی از سال 99 و رفتن  به دنیای سال  1400 و امید  به تغییر روی دیوار را خط می کشد و لحظه شماری می کنند . آزادی او آغاز سال  و بازار بعد از عید بود . به واقع در ان لحظات  نمی دانست در روزهای آن طرف سال او چه خبر است از همین رو فقط تلاش می‌کرد شرایط به نوعی به سمت گذر از آن روزها و ورود به روزهای جدید باشد که البته گذر زمان مشخص کرد که خیلی سال ۱۴۰۰ هم برای او خاص نبود . حالا شرایط بازار و مواجهه با انتخابات دقیقاً در همین فضا است بازار صبرمی کند تا ببیند چه شرایطی بعد از انتخابات در انتظار است. البته  قبول داریم  این موضوع با موضوع تغییر سال  کمی تفاوت دارد و به نظر تغییرات دولت ریسک ها و فرصت های  متنوع در خرید و فروش را به همراه خواهد داشته باشد . ولی در هر صورت حالت همان حالت است که بازار در آن وقت داشت و مشغول خط زدن روزها روی دیوار برای پس از انتخابات است مطمئناً در چنین شرایطی حجم های بزرگ وارد مدار خرید بازار نمی شوند و بیشتر نظاره‌گر بازار هستند اما در هر صورت اتفاقات بازار می تواند مهم و موثر باشد

حالا  بحث های سیاسی درست اما برای فرار از شرایط فعلی باید اذعان داشت که وقتی بازار  در چنین فضایی گرفتار می‌شود و خیلی قدرت مانور بالایی را ندارد اخبار کمکی و شوک درمانی اولین و مهمترین راه حل است خیلی ابزاری برای بازار باقی نمانده که بخواهد به فکر شوک درمانی باشد اما به نظر می رسد خبرهای دو گروه پالایش و بانک این روزها بتواند اندک تحولاتی را در بازار ایجاد کند البته در مقطع خوبی این خبرها به  بازار نمی‌رسد شاید انتظار بازار زمان دیگری بود ولی به هر حال هر چه  باشد این خبر ها می‌تواند کمی به بازار کمک نماید البته همچنان معتقدیم آغاز مسیر جدیدی بهبود در بازار می تواند با رسیدن  گزارش های ماهانه و سه ماه و فصل مجامع همراه باشد

اما انتخابات …  کمتر از از سه روز کاری تا انتخابات باقی مانده fi نظر می‌رسد این موضوع مهمترین رویداد پیشروی فعلی بازار باشد دیروز به تماشای مناظره ها نشسته بودیم البته همچنان روی همان حرف قبلی که دو قطب اصلی انتخابات مشخص است و نتیجه نیز تا حدودی مشخص T تاکید داریم اما یک نکته برای ما عجیب بود کاندیدا به شکل تعجب آوری شرایط فعلی را نادیده می گیرند و وعده هایی می دادند که عجیب تر ان است شرایط فعلی یعنی تورم فعلی کسری بودجه و اتفاقاتی نظیر آن و این  یعنی  سیاست  های انبساطی ، چاپ پول بیشتر ،کسری بودجه بیشتر و احتمالاً تورم بیشتر هرچند بسیاری می گویند اینها برنامه است و برای جمع کردن رای ولی به نظر در برنامه هیچ یک از کاندیداها با این وعده ها سیاست  انقباضی دیده نمی شد انضباط پولی و مالی دیده نمی شود در اکثر برنامه ها قرار است پول بیشتری پرداخت شود و یا هزینه گردد و این درست همان نقطه ای است که احتمالاً منجر به اتفاقی نظیر کسری بودجه  و تکرار یک جریان مشخص خواهد شد این کسری بودجه خود را در تورم دلار و مواردی از این دست نشان خواهد شد که همه با ان  اشناییم … نمیدانیم  برخی میگویند این موارد وعده است و محقق نمی شود ولی در واقع نشان میدهد واقعیت  اقتصاد  چیز دیگری است و بازار هم با سمت فانتزی ان که این روزها می بینیم  فعلا  کار دارد کسی رویدادها و چشم انداز اتی را نمی بیند  که معتقدیم اینها همه برای روزهای پس از انتخابات است در دوران  فعلی درست مثل دورا نامزدی است !  دوران نامزدی و حرفهای قشنگ تمام می شود و کم کم دولت منتخب باید با واقعیت های زندگی روبرو شود و سر خانه و زندگی خود برود، تورم را درک کرده  و مواردی از این دست فعلا همه چیز همچنان حرف است … حرف آخر اینکه از فردا تقریباً آهسته و آرام کاندیدا یکی یکی کنار می روند احساس می کنیم اگر قرار باشد بازار سرمایه سه نفر را زیر نظر بگیرد آن سه نفر رئیسی همتی و قاضی زاده خواهد بود که البته همچنان روی نظر خود هستیم که انتخابات در یک مرحله و با همان انتخاب جناب آقای رئیسی در ۲۸ خرداد به پایان می رسد و بیشتر باید به فکر روزهای پس از ۲۸ خرداد بود

خیلی دوست داشتیم  امروز در مورد  برجام و دلار این  رویداد ها  صحبت کنیم ولی به روزهای بعد  موکول میکنیم به نظر هر چه جلوتر میرویم  شرایط اقتصاد کشور روشن تر وشفاف تر می شود

اگر بازار شبیه نیمه اول بود همین مقدمه  را می نوشتیم و میرفتیم ولی به نظر ارزشش را دارد که در مورد  چند نماد  هم  صحبت کنیم .

حمایت از بانک ها

در بانک ها شاهد روند حمایتی بودیم به طوری که سهام بزرگ این گروه حتی نوسانات مثبت را تجربه کردند انتظارات از گزارش 12 ماهه این سهم بالا می باشد

در بانک تجارت سهم حمایت خوبی شده و متعادل شد سهم اصلاح اصلیش را تجربه و به کف قیمتی رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد این سهم اهداف قیمتی 240 الی 260 تومانی را در صورت مثبت بودن گزارش 12 ماهه که احتمالش بالا می باشد را دارد

در نماد بانک پارسیان فشار فروش و صف در این سهم مشهود و به نظر می رسد سهم تا قیمت های 260 تومان افت داشته باشد اگر سهم در این سوطح متعادل نشود تا قیمت های 240 تومان هم اصلاح خواهد داشت

پست بانک همچنان در حال اصلاح می باشد سهم این روزها نوسانات بسیار خوبی می دهد اگر این اصلاح سبب شد تا سهم به قیمت های 2000 تومانی و حتی 1800 تومانی برسد فرصت خرید خوبی می باشد در دل سهم نوسانات 20 درصدی وجود داشته و انتظارات اتی بالا هم سبب شده تا سهم در سطوح حمایتی با افزایش تقاضا همراه شود

سیمانی ها و تاثیرات خبر خوب

در سیمانی ها افزایش 12 درصدی نرخ فروش سیمان فله خبر خوبی برای این گروه محسوب می شودسهامی که رشد چندانی نداشته و با این روند قوی که در فروششان ایجاد شده اینده خوبی دارند . دوباره شاهد افزایش نرخ در گروه سیمان هستیم و البته این افشا ها باردیگر فرصتی برای متعادل شدن بازار را فراهم میکند به نظر میرسد میتوان به سهم های گروه سیمان با توجه به این حجم برنامه سازندگی کاندیدا توجه بیشتری کرد در این گروه ساروم رازیرنظر بگیرید ولی انصافا سخو ساوه سفارس دیگر زیر نظر نمیخواهند و قیمت های خوبی دارند .

سیملن شرق مثبت خوبی شد سهم به سمت قیمت های 650 تومانی حرکت می کند سهمی که در دل خود 400 تومان سرمایه گذاری داشته و ارزش خود سهم بسیار پایین است شایعات سود 120 تومانی هم در سهم جریان دارد این سهم سیمانی با ظرفیت تولید 2 میلیونی ارزش جایگزینی بالایی هم دارد

در سیمان شمال سهم کف نشین شده است قیمت های 820 تومان حمایت قوی سهم بوده و سهم از نظر ارزش بازاری بسیار مفت شده است سهمی که مستعد رشد قیمتی وبازدهی خوبی بوده و روند صعودی قوی با دید میان مدت دارد سهم ارزش ذاتی حداقل 1000 تومانی داشته و می تواند در صورت مشخص شدن رشد سود سازی به این سطوح برسد

سیمان کرمان هم سرمایه گذاری های پرارزشی داشته و هم شایعات سود خوبی دارد این سهم نیز اصلاح قیمتی بالایی کرده است سهم بتواند تا قیمت های 1500 تومان رشد داشته باشد و از مقاومت 1550 تومانی عبور نمادی تا قیمت های 1800 تومان رشد خواهد کرد

فولادی ها در ساحل ارامش

در فولاد سازان شاهد روند نوسانی ارامی بودیم به نظر نمی رسد فولادی ها جای افت زیادی داشته باشند سهامی که به زودی با انتشار گزارش عملکرد خرداد ماه نمایش دیگری از توامندی فروش خود خواهند داشت

ذوب اهن می رود تا قیمت های 360 تومانی را در هم بشکند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد این سهم در صورت شکست مقاومت خود رشد خوبی تا قیمت های 420 تومانی خواهد داشت هم اصلاح بالا و هم تحولات بنیادی سبب توجه بازار به ذوب شده است

در نماد فنورد هم سهم فرصت خوبی ایجاد کرده است از دید تکنیکالی الگوی کف دوقلو در حال ساخت بوده و شرکت به زودی با انتشار خبرهای خود با اقبال همراه می شودس همی که ارزش ذاتی 24 هزار تومانی داشته و این ارزش ذاتی از بابت پتانسیل تجدید ارزیابی سنگین و شایعات سود 4000 تومانی برای سال جاری می باشد اختلاف قیمت بالای مواد اولیه شرکت یعنی اهن قراضه با قیمت ورق تولیدی شرکت انتظارات از سهم را بالا برده است

فولاد کاویان باز هم صف خرید شد انتظارات از سهم به شدت بالا رفته و شایعات سود 150 تومانی برای سال جاری که احتمال رشدش تا سطوح 200 تومان وحود دارد سبب شده تا فوکا با اقبال همراه شود سهم هدف قیمتی 1450 الی 1600 تومانی دارد این  سهم  گزارش های بسیار خوبی را دارد  .فوکا در اردیبهشت ماه 3453 میلیارد ریال فروش داشته است در مجموع به فروش 6426میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 735میلیارد ریال بوده است و رشد بسیار خوبی داشته است

در گروه  فلات  با این  شرایط بورس کالای فملی انتظارات خوبی را داریم  دیروز هم نوشتیم انصافا فملی و فاسمین در گروه فلزات در قیمت های خوبی هستند و میتوانند مورد توجه باشند با دید رفتن به مجمع و گزارش 3 ماهه خوب هر 2 نماد گزینه های خوبی در بازار به شمار می روند . اگر میخرید دید میان مدت باشد داشته باشید در مورد  فملی امروز ۴ هزار تن کاتد در بورس کالا عرضه کرد که ۳۶۲۰ تن بر روی تابلو و بقیه به صورت مچینگ معامله شد. با این فروش جمع فروش کاتد داخلی فملی در بورس کالا تحویل خرداد ماه به حدود ۲۰ هزار تن رسید که عدد جالبی است برای فروش داخلی است .

پتروشیمی ها و خبرهای خرداد

در پتروشیمی ها روند متعادل دنبال شد سهامی که با گزارشات عملکرد خرداد ماه سور خوبی برای بازار به همراه خواهند داشت

شپدیس با این رشد قیمت های جهانی اوره جان تازه ای گرفته است تثبیت سهم در قیمت های بالای 10 هزار تومان کم کم سهم را به سمت سطوح 11 و 12 هزار تومان که مصادف با ارزش ذاتی سهم می باشد رهسپار می کند سهم توانایی سود سازی بالایی داشته که با رشد قیمت های جهانی حالا این توان بیشتر هم شده است

زاگرس هم امروز مثبت بود کف سهم در قیمت های 20 هزار تومان بسته شده است و از این قیمت ها سهم در سطوح 22 و 24 هزار تومانی در نوسان خواهد بود این سهم نیز رشد سود سازی خوبی خواهد داشت که همین امر سبب اقبال به زاگرس شده است

شپترو که گزارش بسیار خوبی داده است و صورت های مالی 12 ماهه سال 99 به سود رسیده است امروز هم منفی بود سهم در قیمت های 380 تومان حمایت خوبی داشته و خریدش به صورت پله ای مناسب است به خصوص اینکه فروش های ماهانه سال جاری هم جهش داشته و نشان می دهد صورت های مالی 3 ماهه خوبی در انتظار سهم بوده و سهم روند میان مدتی رو به رشد خوبی خواهد داشت

 

سرمایه گذاری های زیر پوستی

در سرمایه گذاری ها روند خوبی را شاهد بودیم سهامی که به کف قیمتی رسیده و کم کم باید شاهد واکنش مثبت و برگشت روندشان باشیم

دراین گروه چند روزی است وسبحان مورد توجه است در مورد این سهم ان زمانی که جم پیلن مجمع رفت صحبت کردیم وسبحان در 9 ماهه به سود 229ریالی رسیده است برخی از سود های بالای 800 ریالی در سهم صحبت میکنند ولی به هر حال باید کمی هم محافظه کار بو ولی در مجموع وسبحان وبوعلی و سهم هایی با این قمیتهاو این شرایط بد نیستند در سوی دیگر وخارزم و وتوکا را نیز باید زیر نظر داشت و میتواند وخارزم دوباره مورد توجه بازار باشد

در این گروه ونیکی شستا وغدیر هم مثل همیشه از خوب های کم ریسک بازار هستند و منتظر …

در تاپیکو سهمی که امسال ستاره خلیج فارس سودش و ارزش ان ای وی سهم را متحول می کند به کف قیمتی 1000 تومانی رسیده است این سهم توانایی بنیادی بالایی داشته و تجدید ارزیابی سنگینی نیز در دل خود دارد سهم ارزش ذاتی 1200 تومانی ر دنبال می کند

در وبانک سهم افت شدیدی داشته و به حمایت 680 تومانی رسیده است سهمی که سود سازی بالایی داشته و ارزش ان ای وی خوبی هم دارد اگر این حمایت از دست برود سهم تا قیمت های 620 تومان اصلاح خواهد داشت اصلاح سهم طولانی و بالا شده و کم کم باید حمایت ها سبب تعادل در سهم شود

در نماد ومعادن روند مثبت شرکت های سنگی اهنی و چشم انداز مثبت این گروه اجازه افت به سهم را نمی دهد سهمی که با دید میان مدت جای رشد سود خوبی داشته و این رشد سود و انتشار صورت های مالی کمک زیادی به روند صعودی سهم با اهداف قیمتی 920 الی 1000 تومانی خواهد کرد

چهارگوشه بازار

پارس خودرو صف خرید خوبی بست سهم حمایت شده و به نظر می رسد این حمایت ها سهم را به سمت قیمت های 120 تومانی ببرد سهمی که اصلاح خوبی در موقع بازگشایی داشته و قیمتش نیز رقیق شده است البته فشار فروش در سهم بالا بوده و رشد سهم تا قیمت های 120 تومان کار سختی خواهد بود به نظر خپارس در این نقای درگیر است ولی در کل افت انچنانی را نکرد

وپترو رشد و برگشت بسیار خوبی داشت ارزش افزوده ای که دو شرکت خارج بورسی شیمی بافت و هامون برای سهم ایجاد کرده اند سبب شد تا سهم وارد فاز صعودی شود حالا سهم باید از سد قیمت های 1250 تومانی عبور و به سطوح قیمتی 1400 الی 1500 تومانی برسد

پالایش نفت اصفهان نیز با رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم کف قیمتی 1100 تومانی را بسته و با مقاومت 1250 تومان همراه می باشد تا انتشار بودجه اصلاحی 12 ماهه با نرخ های جدید انتظار می رود شپنا فعلا همین روند را حفظ نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در بین سهام پالایشی دارد

این گروه هم به یک شوک قوی نیاز دارد ولی در هر صورت شبریز و شپنا میتوانند جالب باشند و در سوی دیگر بازگشایی شبندر نیز نزدیک است اگر در این گروه گزارش های کاملی از صورت های مالی 12ماهه برسد مسیر بازار به طور کلی تغییر میکند

در مورد دارویی ها دیروز هم صحبت شد که مثلا دتماد دالبر دسبحا دارو دلر دفارا و برخی دیگر گزینه های خوبی هستند ولی روی کلیت این گروه اگر مثبت باشیم به نظر تیپیکو نیز شرایط بدی را ندارد چه با جریان سود سازی چه ارزش ذاتی به نةر تیپیکو با دید نوسان میتواند جالب باشد و باید سهم را بیشتر زیر نظر گرفت در مورد این گروه افزایش نرخ ها احتمالا ادامه خواهند داشت

دامین هم امروز باز شد کمی باید  صبر کرد  دید چه می شود ولی با این  افت  شاید بد نباشد

اکروز در گروه حمل و نقل حتاید با صف خرید مواجه بود  کمی طولانی تر شدن مذاکرات  حکشتی را به حاشیه میبرد ولی حسینا و حتاید  بهتر هستند  .  در مورد حسینا و حتاید هم هر دو در شرایط خوبی هستند در حسینا در قیمت های خوبی قرار گرفته است و با دید میان مدت جالب است در حتاید نیز بحث افزایش سرمایه مطرح شده است پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت تاید واتر خاورمیانه
درصد افزایش سرمایه 262 درصد و از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود به نظر با این خبرها کم کم نوبت حتاید است که در این قیمت ها مسیر بهتری از رشد را در پیش بگیرد

رنیک امروز در 5% منفی بود ولی سهم  را خوب خریدند  به نظر میتواند  شرایط خوب و جالبی را داشته  باشد

در گره  سنگ اهن  گزارش های جالبی از زیر مجموعه های کگل داریم  نظم آوران صنعت و معدن گل گھر در سال 99 به سود 4580 میلیارد ریالی رسیده که مدت مشابه سال قبل ان 193 میلیارد ریال بود

در مورد  سایر شرکت های گروه نیز اپال امروز میتواند با این گزارش ها وخبرها از زیر مجموعه ها  بیشتر مورد  توجه  باشد

بکهنوج در این قیمت ها میتواند جالب باشد سهم شاید بنیادی خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشد ولی با دید نوسان بکهنوج گزینه خوبی برای نوسان گیری در گروه برق است هر چند از نظر بنیادی معتقدیم بترانس بموتو و حتی خود رمپنا در گروه برق شرایط خوبی را دارند .

خدیزل هم شرایط خوبی را داشته است  خدیزل در 12ماهه به سود 3946 ریالی رسیده است در مورد این  سهم  باید گفت خود خبهمن میتواند  شرایط بهتری را داشته  باشد

در گروه پتروشیمی شکبیر هم این  روزها جالب رفتار میکند  به نظر میتواند گزارش های خوبی را داشته  باشد  شکبیر در فروردین با فروش ۱۹۴۸۷ میلیارد ریالی مواجه شده است این عدد در اردیبهشت به ۱۸۴۰۵میلیارد ریال رسید و دوماهه شیرینی داشته است ۳۷۸۹۳ میلیارد ریال فروش داشته است و بالاترین اعداد فروش طی ماه های قبل بوده سهمی که در مدت مشابه سال قبل عدد فروشش ۱۲۸۰۰ میلیارد ریال بود

در بین  برخی سهم ها  به نظر باید  بیشتر تامل کرد  کخاک و کسرا  را کمی بیشتر زیر نظر داشته  باشید در کخاک  در فروردین با فروش خوب 450 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۳۰,۳۷۰,۹۸۷ ریال است در اردیبهشت 581 میلیارد ریال و نرخ فروش ۲۷,۵۵۴,۲۴۶ ریال است 2ماهه 1008 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه قبل 430 میلیارد ریال بود

کسرا هم  شرایط خوبی را داشته و به نظر میتواند کم کم بعد از اصلاح جذاب تر باشد

وسکاب اکروز خوب بازشد و صف خرید بود  به نظر در این  قیمت ها فروشنده  انچنانی نداشته  باشد

در مجموع  بازار امروز خوب اغاز نکرد ولی خوب تمام شد و این نوید  دوشنبه ای بهتر را میدهد  هر چه  بازار بهتر عمل کند و بتواند مقاومت بیشتری کند و این  زمان  را پشت  سر بگذارد  به نظر روزهای بعد میتوان به  تداوم  روند  بهتر بازار امیدوار تر بود  .

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم