جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 22 خرداد 1400

گزارش بازارامروز دوشنبه 22 خرداد 1400

نوید خاندوزی
ژوئن 12, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز دوشنبه 22 خرداد 1400

هنوز هم میترسی؟! 

نمیدانیم امروز بازار از کجا و از چی ترسیده بود که این طور بی محابا فروش داشت . دقت کنیم که فروش در چه نقطه ای انجام می شود ! در حالی که خیلی از سهم ها  50تا60% اصلاح  داشتند ، یک سود در دل خود دارند ، ریسک  سیاسی را تا حدودی روشن تر شده می بینند ،گزارش های خوبی داشته و  …  ولی بازهم می فروشند و بی پرده هم  می فروشند . بخشی از این  فروشنده ها حقیقی هستند و معتقدیم همان جریان  سیل پر فشاری که انها  را  به این  رودخانه انداخت  حالا  با همان  فشار و همان  قدر بی منطقی در حال خروج از بازار است و معتقدیم  خستگی این مدت  بازار انها  را  بی صبر کرده است  این عزیزان نه وقتی وارد  شدند  تحلیل را مدنظر داشتند و نه حالا که خارج می شوند … البته این  طیف هر روز در حال  کم رنگ  تر شدن است ولی از حقوقی های فروشنده این چند روز تعجب میکنیم … مثلا مدیران تصمیم گیر فلان صندوق سرمایه  گذاری بانک یا  بیمه که این چند روز رنجی فروخته است  به واقع کمی شفاف باشد و روشن بیان کند چرا می فروشد . اتفاقا  باید  بیان کنند  شاید دلایل منطقی داشته  باشند ولی این  فضا چیزی جز بی اعتمادی نیست … بگذریم امروز حرف زیاد است و البته  فکر میکردیم نیمه دوم  بازار انصاف و رحم  بیشتری داشته و شرایط کمی بهتر می شود ولی نشد و بدتر شد  …

و اما امروز اغاز یک هفته است  … یک هفته خاص و بسیار سیاسی را آغاز می‌کنیم که منتهی به انتخابات و مشخص شدن نتایج آن است و صد البته ۴ روز کاری باقی مانده نیز احتمالاً فشار خرید آنچنانی را شاهد نباشیم چراکه بسیاری ممکن است با این طرز فکر که حالا که صبر کردیم این چند روز را نیز صبر کنیم خریدها را موکول به هفته آینده نماید البته باز هم بیان می‌کنیم که نتیجه انتخابات تا حدودی برای بازار روشن است مگر اتفاق غیر منتظره ای در دنیای سیاست رخ دهد و

نمیدانیم  شاید زیادی امیدواریم ولی  می‌توان به فردا بیشتر امیدوار بود باز هم تاکید می‌کنیم با گذر زمان اوضاع بازار می تواند بهتر باشد به خصوص وقتی شرایط بورس کالا و فروش‌ها و اتفاقات را می‌بینیم و  به گزارش های ۳ ماهه بیشتر امیدوار می شویم …  یک بار دیگر هم عرض کردیم که تیر ماه می تواند فصل مهمی برای بازار باشد به واسطه اینکه در ماه تیر اصلاح نمادها با رفتن به  مجمع کامل شده و گزارش های 3 ماهه و ماهانه میتواند  بیشتر به چشم  بیاید  .

و اما  انتخابات … نفس های آخر ریسکهای سیاسی بازار را می شنویم و به نظر انتخابات به لحظات پایانی خود رسیده است به جایی که باید کم کم دل به نظرسنجی ها داده و وزن بیشتری برای اعتبار سنجی ها قائل بود د برخی معتقدند نظرسنجی ها خیلی کارایی ندارد اما ۴ سال قبل تقریباً آرای روحانی و مشارکت مردم در سطح پیش بینی شده بود. این  بار نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نتیجه انتخابات چه خواهد بود در همان دوره اول رئیسی انتخاب خواهد شد اما به هر حال هر احتمالی ممکن است…  نکته بسیار مهم امروز این است که بعد از انتخابات  به دو موضوع توجه شود

اول این است که فارغ از هر نتیجه‌ای که در انتخابات به دست آید بخشی از فعالان بازار سرمایه باید از همین امروز جمع بندی خود از بازار و درخواست ها و مواردی از این دست را آماده داشته باشند و بعد از مشخص شدن نتایج در دیداری با رئیس جمهور منتخب موضوع را برای کنترل و کاهش  چالش ها ، باید ها و نباید های بازار مطرح نمایند به کسانی که امروز بیشتر در این حوزه فعال هستند این توصیه را داریم که این اتفاق حتماً باید برای بازار رخ بدهد ما  به این  شنیدن حرف ها نیاز داریم  و موضوع دوم که بازار امیدوارتر کرده این است که اگر به نمودار p/e ttm بازار نگاه کنید احتمالاً بعد از تیر ماه با اصلاح اکثر نمادها با افت قیمت ناشی از تقسیم سود و همچنین گزارش های خوب سه ماهه ما شاهد ادامه افت و اصلاح  این عدد خواهیم بود که به کانال منطقی خود بر خواهد گشت
نکته بسیار مهم این است که در دیدگاه اکثر کاندیدا  انها مخالف افزایش  نرخ سود بوده و حتی بسیاری از آنها به کاهش نرخ سود معتقد بودند هر چند که ما به کاهش دستوری نرخ سود اعتقادی نداریم اما معتقدیم افسار گسیختگی در این حوزه به  زیان بازار خواهد بود و این کاهش می‌تواند بیشتر به سود بازار باشد .از همین رو به نظر می‌رسد اکثر کاندیدا با این سیاست کاهش نرخ سود می توانند درست در همان مقطع و با بیان آن به این نمودار p/e ttm کمک کرده  تا برگشت بهتری را تجربه کند و بازار را در شرایط فعلی در مرز ارزندگی قوی تری  قرار دهند به هر حال بایدها و نبایدهای انتخابات به مراحل پایانی خود رسیده و احتمالاً از شنبه هفته بعد شکل و فرم بازار با برطرف شدن این ریسک شکل دیگری خواهد بود… امیدواریم البته …

و اما  سراغ بازار امروز که اول وقتش شاید تا 1 ساعت اول خیلی هم بد نبود ولی هر چه پیش رفت انگار موج ناامیدی بازار را فرا گرفت و به جای این که بهتر شود بدتر شد  . تا ساعاتی دیگر مناظره ها  اغاز می شود و تا  روزهایی دیگر انتخابات  تمام میشود ای کاش سریعتر این 4 روز هم  بگذرد  تا  ببنیم بهانه  های دیگری که میرسد چیست !!

به واقع ولی حرفی برای گفتن در بازار نیست فقط و فقط باید  امیدوار بود و مثل یک  زندانی روزهای پیش رو  را خط زد تا  ببینم ریسک  سیاسی انتخابات و برطرف شدن ان چه تاثیری خواهد داشت ؟!

فولادی ها در پی نوسان

در فولادی ها امروز روند نوسانی را شاهد بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با این فروشهای عالی که دارند گزارشات 3 ماهه خوبی در انتظارشان می باشد

در ذوب سهم خوب کف سازی کرده است سهمی که تارگت قیمتی 360 تومانی داشته و در حال تغییر و تحولات بنیادی خوبی می باشد این سهم فولادی اصلاح قیمتی خوبی از قیمت های بالای 1000 تومان داشته و قیمتش یک سوم شده است

در فولاد هرمزگان قیمت های محدوده 1450 تومان فرصت خرید خوبی محسوب می شود سهمی که سال گذشته به سود بالای 200 تومانی رسیده و برای امسال توانایی سود سازی بالای 300 تومانی را دارد این سهم فولادی با دید میان مدت تارگت قیمتی 1800 الی 2000 تومانی را دنبال می کند

فولاد مبارکه نشان می دهد جای اصلاح زیادی ندارد روند نوسانی سهم ارام و کمی منفی دنبال می شود فولادی که حمایت قوی 960 تومانی و اهداف قیمتی 1000 و 1100 تومانی دارد این سهم فولادی با این فروش های سال جاری به نظر می رسد گزارش 3 ماهه بسیار خوبی داشته و مشخص شدن توان سود سازی سهم سبب رشد قیمتی خوبی در فولاد مبارکه شود

بانک ها و حساب خالی

در بانک ها فشار فروش افزایش و روند منفی را در سهام بانکی ها شاهد بودیم بانک هایی که وضعیت خوبی داشته و گزارشات 12 ماهه خوبی که در راه دارند به کمکشان خواهد امد

بانک تجارت نتوانسته از سد قیمتی 220 تومانی عبور نماید سهمی که فعلا کف قیمتی 200 تومانی و سقف قیمتی 220 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد وتجارت اگر شایعات سود 40 تومانیش صحت داشته باشد براحتی تا قیمت های 250 الی 260 تومان رشد خواهد کرد ببنید این  بانک  شرایط خوبی از نظر بنیادی دارد  .در وتجارت شرکت سرمايه گذاري ايرانيان در ۱۲ماهه ۱۵۱۰۹ میلیارد ریال سود محقق کرده است کل سال قبل ۲۴۸۸ میلیارد ریال بوده است . همین یک قلمش نزدیک به 70 ریال اثرات تلفیقی در سود دارد به نظر وتجارت کار ها و روزهای خوبی در پیش دارد و برخی از سود 400 ریالی سهم صحبت میکنند هر 3 سهم بانکی در این قیمت ها خیلی ریسک عجیبی ندارند .

فشار فروش در بانک پارسیان بالا و سنگین و سهم مهمان صف فروش شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در پیش دارد اما فعلا با روند اصلاحی به نظظر می رسد تا قیمت های 260 تومان اصلاح داشته باشد سهم در روند صعودی اخیرش حمایت خوبی شد

وپست به سمت قیمت های 2200 تومان عقب گرد می کند این سهم این روزها به سهام نوسانی گروه خود تبدیل شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی خواهد داشت تحول در سود سازی سهم سبب شده تا این روزها وپست خریداران خوبی پیدا نماید

معدنی ها در انتظار خبرهای بهتر

در نمادهای معدنی شاهد روند انتظاری سهام این گروه بودیم معادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روندشان صعودی می باشد

در فملی سهم نوسانات ارامی دارد تا مادامی که قیمت های 1200 تومان از دست نرفته سهم حمایت خوبی شده و همچنان تارگت1400 الی 1500 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی خوبی دارد

کالسیمین که موجودی خوبی از شمش روی دارد با روند منفی همراه شده است کف قیمتی سهم سطوح 1200 تومان و مقاومت 1450 و 1600 تومانی در پیش روی سهم است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با فروش عالی اردیبهشت ماه اگر فروش خرداد ماه نیز همینطور بالا باشد سهم جای صعود قوی دارد

کگل وضعیت خوبی را در معاملات امروزش شاهد بود سهمی که اوضاع خوبی داشته و با این گزارشاتی که شرکت های زیر مجموعه منتشر می کنند تحولات جدی در سود سازی شرکت در پیش رو می باشد این سهم سنگ اهنی تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان تارگت داشته و کف حمایتی 1420 تومان را بسته است

هم در بازارهای جهانی مسیر سهم صعودی شده و هم در بازار داخل که به نظر با دید نوسان در این گروه ومعادن را باید زیر نظر گرفت و در سوی دیگر با دید میان مدت کگل یکی از بهترین گزینه هاست . به کنور هم اعتقاد داریم و معتقدیم در قیمت های خوبی است ولی امسال سود غیرعملیاتی ندارد کنور با دید میان مدت بد نیست ولی بازهم هر چه پیش می ریوم ومعادن میتواند جذاب تر باشد .

افزایش نرخ های پیاپی برای سیمانی ها

افزا نرخ مجدد 12 درصدی نرخ سیمان پس از افزایش نرخ 40 درصدی سهام این گروه را در موقعیت ویژه قرار داده است بازار زمانی در صفوف خرید سیمانی ها قرار خواهد گرفت که سودهای ناشی از این افزایش نرخ ها در صورت های مالی این گروه بنشیدند

در سیمان فارس و خوزستان این قیمت ها فرصت خرید خوبی محسوب می شود شرکت امسال بالای 200 تومان سود و حداقل تقسیم سود 200 تومانی دارد برای سال مالی جدید هم سود سازی بالایی در انتظار سهم است که با دید میان مدت و بلند مدت سهم به عنوان کم ریسک گروه و با تارگت 2000 تومانی می باشد

سیمان سپاهان در کف قیمتی قرار دارد سهمی که قیمتش از بالای 2000 تومان به 700 تومان رسیده و جا برای صعود خوبی دارد این سهم سیمانی می تواند بازدهی خوبی داشته باشد سود شرکت حداقل تا سطوح 120 الی 130 تومان برای امسال و برای سال مالی اتی 200 تومان خواهد بود

سیمان ساوه با بستن کف قیمتی 4200 تومانی جای افتی ندارد این سهم سمیانی که هم در زمینه تولید سیمان سفید هم خاکستری فعالیت دارد با توجه به حجم تولیدات سنگین خود امسال فروش و سود سازی خوبی خواهد داشت باید ارام ارام در صورت جو مثبت گروه انتظار رشد این سهم سیمانی تا قیمت های 4800 تومان را داشت

دنده عقب در خودرویی ها

در خودرویی ها فشار فروش و جو منفی بازار سبب شد تا سهام این گروه با روند منفی همراه شوند سهایم که اوضاع و احوال نوسانی به خود گرفته و فعلا در نوسانات به سر می برد

ایران خودرو با روند نوسانی منفی همراه شده است سهمی که کف قیمتی 180 تومانی داشته و برای صعود بیشتر نیاز دارد تا از قیمت های 200 تومان عبور نماید سهمی که فعلا به نظر می رسد در رنج قیمتی 180 الی 200 تومان در نوسان باشد

سایپا هم با صف فروش افت زیادی کرده است سهم به قیمت های 160 تومانی رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته و فعلا امیدی هم به احیا روند ندارد بازارگردان سهم نیز در مقابل این عرضضه های سنگین کم اورده است سهم باید مقاومت نموده و حمایت 160 تومانی را از دست ندهد

پارس خودرو امروز با افت 8 درصدی در قیمت های اسمی 100 تومان پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد با این فشار فروش بعید نیست سهم قیمت های اسمی را هم از دست بدهد سهمی که اگر تحریم ها رفع شود وضعیت بسیار خوبی پیدا می کند در غیر اینصورت روند فعلی زیاندهی در سم ادامه دار خواهد بود

چهارگوشه بازار

ایران تایر این روزها تقاضای خوبی را در معاملات خود شاهد است سهمی که در حال اجرای طرح توسعه بسیار خوبی بوده که ظرفیتش را با رشد بالایی همراه می سازد گزارشات اردیبهشت ماه نیز نشان می دهد فروش شرکت متحول و امسال باید در انتظار سود سازی بالایی از سهم باشیم پتایر ارام ارام به سمت قیمت های 320 تومانی حرکت می کند

در نماد سرمایه گذاری اتیه دماوند شنیده می شود با انتشار گزارش عملکرد خرداد ماه سود ناشی از واگذاری سه شرکت خارج بورسی شناسایی خواهد شد سهمی که بیش از 230 الی 240 تومان سود از این طریق شناسایی و در کف قیمتی 900 تومانی قرار دارد سهمی که ارزش ذاتی 1200 تومانی دارد

شتران هم کف قیمتی 800 تومانی را بسته و واکنش خوبی به این سطوح نشان می دهد این سهم که جو اتش سوزی نتوانست فشاری بر سهم وارد سازد در انتظار بودجه تعدیل شده سال 99 خود برای استارت رشد قیمتی می باشد شترانی که اهدف صعودی خوبی تا قیمت های 900 الی 1000 تومان در صورت ارائه بودجه مثبت دارد

بترانس در۱۲ماهه تلفیقی به سود ۲۹۱ ریالی رسیده است و رشد ۹۲درصدی نسبت به مدت مشابه دارد . سهم در سود اصلی به ۱۹۱ریال به ازای هرسهم رسیده است به نظر دراین قیمت ها انصافا یکی از گزینه های خوب بازارمیتواند باشد و البته کمی این افزایش سرمایه سهم را ازار میدهد .

امروز را  باید  بیخیال شد … ببنیم  فردا چه می شود  بازار واقعا در تصمیم گیری های فروش کمی غیرمنطقی عمل میکند و به وضعیت  بنیادی شرکت ها توجهی ندارد  ..

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم