گزارش بازارامروز چهارشنبه 19 خرداد 1400
سرد و سرخ …
و دوباره روال قبل تکرار شد و باردیگر بعد از چند روز مثبت شدن دوباره بازار فاز منفی گرفت و هر چه امید در دل سهامداران به وجود اورده بود از بین برد . بازار هنوز نتوانسته خود را در مسیری قراردهد که اعتماد به ان برگردد ولی انصافا این را هم باید گفت که مثل ماه های قبل نیست که هیچ تلاشی هم نکند . حتی امروز فرابورس هم کمی شجاع تر شده بود و با بردن بیش از 40 نماد به گره قصد و نیت خود را برای به تعادل رسیدن بیشتر نمادها نشان میداد . فارغ از جو فعلی بازار این تلاش ها برای به تعادل رسیدن روی سهم های صف فروش بازار بسیار ستودنی است و میتواند یک اتفاق مثبت برای کل بازار باشد .
و اما سراغ بازار برویم و کمی هم دید روزمرگی را کنار بگذاریم هر چند هر چه بگوییم بازهم چشم بازار به نوسانات روزانه است . بازار در حالی که با تمام ذوق و شوق و کوله باری از امیدواری ، مثبت های روزهای قبل را تجربه می کرد امروز دوباره در ادامه مسیر تکراری دومین روز وارفتگی خود را نشان داد تا به همگان این موضوع را برساند که همچنان فضای تردید در بازار وجود دارد و بسیاری از سهامداران هنوز آمادگی لازم برای روزهای خوب و خوش و نوسان های بیشتر و طول موج های مثبت و قوی تر و طولانی تر را ندارند هنوز برخی گنجشک روزی و کوتاه مدت کار میکنند و بعد از دو روز فروشنده میشوند البته نبود بینش درست در حقوقی ها و رنج بازی منفی آنها نیز بی تاثیر نبوده است …
امروز دوستی میگفت ادم عاقل که این شرایط را می بیند پیش خود میگوید این همه صبر کردی این 5 روز کاری هم روووش!
ما هم تا حدودی معتقدیم که بازار چشمش به همین ۵ روز کاری پیش روست که بتوانند تصمیمات دقیقتر و بهتر را با توجه به نتایج احتمالی انتخابات بگیرد هرچند روزهای قبل نیز بیان میکردیم که نتیجه تا حدودی روشن است و بازار باید منتظر برنامه و اتفاقات مهم دیگر باشد.
این پنج روز و پایان آن عملاً بازار را برای ماه خاصی به نام تیرماه آماده می کند ماه تیر ماه گمانه زنی از دنیای سیاست و اتفاقات خاص برجام و انتخابات و پس لرزه های آن خواهد بود اظهارنظرها، مشخص شدن تیم اقتصادی ،وزرا و جریاناتی از این دست… اما این طرف در دل بازار هم رویداد های جالبی در پیش خواهد بود ابتدای تیر و در ۵ روز اول آن گزارش های ماهانه را خواهیم داشت سپس فصل داغ مجامع آغاز می شود و بعد هم گزارش های ۳ ماهه… معتقدیم که گزارشهای سه ماهه و گزارش های ماهانه نقطه عطف بازار در ارزش گذاری ها خواهد بود و در سوی دیگر رفتن به مجامع و تقسیم سود باعث می شود قیمت ها یک پله دیگر اصلاح شده باشند و اگر برای برخی نمودار p/e ttm مدنظرش باشد احتمالاً آخر تیر و بعد از بازگشایی ها این نمودار و روند پی به ای به نقاطی خواهد رسید که کف کاری خود را نشان داده و سیگنال قوی برای برگشت و بهبود بازار خواهد بود.
همین جا یک پیشنهاد و یک یک بحث را مطرح کنیم چند هفته قبل نیز این موضوع را بیان کرد انصافاً سازمان بورس در تغییر برخی رویکرد ها خوب عمل کرده دیروز هم دو تابوی مهم مجوز کارگزاری و صورتهای مالی سازمان بورس شکسته شد تا یک گام دیگر به سمت شفافیت و رفع انحصار زدایی پیش برویم اما به نظر کاری که سازمان بورس هنوز نتوانسته درست انجام دهد در بحث پیش بینی سود و معضل اطلاعات ناشران است کارهای خوبی در حوزه مشاوران سرمایه گذاری ، ساماندهی فضای مجازی و مواردی از این دست انجام شده اما به نظر میرسد هنوز کافی نیست و قدرت کافی هم برای این موضوع وجود ندارد به نظر میرسد یکی از مهمترین کارهایی که باید صورت گیرد این است که با احیای دوباره پیش بینی سود و کمک گرفتن از شرکت های مشاور سرمایه گذاری در صنایع و دسته بندی آن اطلاعات و ارائه اطلاعات بیشتر به بازار و سهامداران لازم است و در این بین باید کمی بیشتر ورود کرد . چند وقت قبل طرحی بیان شد که ناشران یا حداقل ۱۰۰ ناشر برتر موظف شوند درست به مانند انتخاب یک حسابرس یک شرکت مشاور سرمایه گذاری را انتخاب کرده و آنها در مورد پیش بینی سود نظر خود را بیان کنند سناریو بندی ،تحلیل سود ، بازبینی با شرایط و بررسی گزارش های میاندوره ای و ماهانه در دستور کار ان باشد و مواردی از این دست به این مشاوران سپرده شود تا به نوعی بازار بمباران اطلاعاتی شود . به یک موضوع به جد اعتقاد داریم که هرچه بتوانیم اطلاعات بیشتری را از ناشران در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم جریان سرمایه گذاری و همچنین عملیات سهامداری در بازار قوی تر و جریان سفتهبازی کمتر خواهد شد این شناخت و آگاهی بازار از ناشران و پیش بینی سود و جریان درآمدی آنها میتواند از حباب های غیر منطقی هم جلوگیری کند .به نظر بهتر است که این موضوع هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیردو این کار قطعا برای بازار هم خبرخوبی است .
و اما انتخابات در مورد انتخابات دیروز مطلبی را بیان کردیم که برخی از عزیزان و کاربران با انتقاد از آن یاد میکردند که چرا وقتی هنوز انتخاباتی برگزار نشده شما یک فرد مشخص یعنی آیت الله رئیسی را برنده انتخابات می دانید (البته نظر شخصی بود و تحلیل شخصی ) به نظر این انتقاد حرف درست و منطقی بود و اتفاقاً بحث امروز ما هم از همین نقطه آغاز میشود بیایید فرض کنیم انتخابات برخلاف پیش بینی ها شگفتی ساز خواهد شد و نتیجه آن قابل پیش بینی نیست … برهمین فرض احساس می کنیم اگر قرار بر شگفتی سازی باشد دو کاندیدا شاید بتوانند این حس را بیشتر تقویت کند یکی قطعاً همتی و دیگری قاضی زاده هاشمی . در مناظره ها و اتفاقات و خبرهای اخیر نیز این دو خبرساز شده اند
در مورد همتی روزهای قبل هم صحبت کردیم و برخلاف بازار شاید در کوتاه مدت جو روانی و کمی اثر منفی داشته باشد ولی معتقدیم قرار بر کمک به اقتصاد و بازار و برنامههای آن باشد شرایط بازار میتواند با همتی در میان مدت و پس از انتخابات بهتر شود… اما قاضی زاده که تا به امروز در مورد صحبت او نشده
به نظر می رسد او با برنامه وارد انتخابات شده و حداقل در حوزه های مختلف برنامه داشته و بخش هایی تعریف شده حالا این برنامه منطقی یا غیر منطقی بماند مثلاً در بخش بازار سرمایه اینکه حقوقی ها مجبور شوند دوباره پول بیرون رفته را وارد کنند از دیده بنده حداقل شعار است و شدنی نیست اما این دید که ایشان به بازار سرمایه دارند در بین هیچکدام از کاندیدا دیده نشد و این نقطه قوت او وبازار است نمیدانم این را بگویم یا نگویم از دید ما قاضی زاده و رئیسی و جلیلی همه یک نفر هستند شاید کمی برنامهها متفاوت باشد اما قاضی زاده و رئیسی را تقریباً یک فرد میبینیم و حتی احتمالاً بعد از انتخابات متوجه خواهید شد که ممکن است قاضی زاده معاون اول رئیسی باشد از همین رو انتخاب این فرد خیلی اتفاق عجیبی در پیش بینی ها رخ نمی دهد اما دید باز او نسبت به بازار سرمایه و کمک به این بازار می تواند از نظر روانی موثر باشد کما این که در برنامه های اونیز این توجه به بازار دیده میشد
بگذریم و سراغ بازار برویم دوست داشتیم بازار امروز بعد از منفی اول وقت کمی بهتر شود این طور هم شد و داشت پیش میرفت ولی دوباره فشار فروش را در بازار شاهد بودیم به نظر بهتر است به روزهای تعطیل و اخبار توجه کنیم فکر میکنیم هفته بعد موج تردید کمی جدی تر باشد .
زیاد حرف زدیم سراغ بازار برویم
پتروشیمی ها در نوسان
در نمادهای پتروشیمی روند نوسانی ارامی را همراه بودیم برخی سهم ها که چشم انداز مثبت دارند با اقبال و رشد خوبی همراه خواهندشد و این روزها حمایت خوبی می شوند
این تقسیم سود شغدیر بر شستا و تاپیکو نیز موثر است در سوی دیگر اریا و شفن با خبرهای مالیاتی شرایط خوبی را رقم زدند و خیالشان کمی راحت تر شد . شگویا نیز این شرایط را دارد شگویا و شپدیس در فیلترهای اخیر بنیادی و نموداری خوب چشمک زده و با دید میان مدتی هم میتوانند جالب باشند
بین اریا و پارس شرایط پارس را بهتر می بینیم اگر اهل کمی صبر و ریسک هستید جم و اگر اهل نگهداری میان مدت هسیدمارون را زیر نظر بگیرید واقعا گزارش های جالبی از زیر مجموعه ها داشت مثلا پترو شيمي لاله از زیر مجموعه های مارون اعلام کرده است در 12ماهه به سود32381 میلیارد ریالی رسیده است .مدت مشابه قبل 5455 میلیارد ریال بود
خود فارس هم بااین سود زبر مجموعه ها امسال سودخوبی را خواهد داشت خود فارس را زیر نظر بگیرید . با دید میان مدت بارها گفتیم فارس و پارسان عالی هستند .
در اریا ساسول شایعات سود 1500 تومانی سبب شده تا سهم با اقبال خوبی همراه شود با اعمال پی بر ای متوسط 6 سهم ارزش ذاتی 9000 تومانی دارد برخی توان سود سازی بالاتری را از سهم انتظار و رشد قیمتی میان مدتی بالاتری را به عنوان هدف در نظر دارند
شفن روند نوسانی را در پش گرفته است سهم به سود خوبی رسیده ولی بخشی از سود غیر عملیاتی و تقسیم نمی شود بدین ترتیب سهم افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته دارد اما سود امسال هم ازبابت رشد قیمت ها جای رشد خوبی دارد فعلا سهم با کف قیمتی 28 هزار تومانی و سقف 32 هزار تومانی جای نوسان خوبی خواهد داشت
شاروم به دلیل ارزش بازار پایینش مورد اقبال قرار دارد سهم طرح توسعه خوبی را افتتاح کرده که باعث رشد خوبی در فروشش می شود سود شرکت امسال بالای 200 تومان خواهد بود اما همچنان قیمت و نسبت پی بر ای بالایی دارد اما از نظر ارزش بازاری می تواند تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان در صورت حمایت نوسان مثبت داشته باشد
فشار عرضه در بانک ها
در بانکی ها فشار فروش بالا و اکثر بانک ها منفی شدند سهامی که همچنان در انتظار صورت های مالی 12 ماهه 12 ماهه خود هستند در مورد اینگروه سهم خوب با گزارش های خاص اگر منتشر شود میتواند جالب باشد وبصادر به زودی گزارش میدهد وبملت و تجارت هم همینطور به نظر هر 3 سهم در این قمیته ا جذاب هستند و فروشنده خاصی ندارند در کنار انها با دید کمی نوسانی تر وپارس و ونوین قرار دارند
در بانک پارسیان رنج منفی را در اواخر تایم معاملات شاهد بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و فعلا فشار فروش در سهم بالا می باشد این سهم نتوانست از سد قیمتی 300 تومان بگذرد اما بعید است اصلاح زیادی هم داشته باشد
پست بانک هم که این روزها توان سود سازی بالا و تحلیل های مختلف از سود امسال شرکت را شاهد هستیم نتوانست از سد قیمتی 2500 تومان عبور نماید سهم بازدهی خوبی و رشد مناسبی از سطوح 1800 تومان داشته و به کمی استراحت نیاز دارد انتشار یک خبر خوب می تواند انرژی لازم برای رشد بیشتر در سهم را فراهم نماید
بانک تجارت باز خود دوام اورده و نوسانات ارام مثبتی داشت اما رشد این سهم نیز منوط به تثبیت سهم در قیمت های بالای 220 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اینده سهم صعودی می باشد بانک تجارت شایعات سود 40 تومانی داشته و در صورت تحقق این شایه تا قیمت های حداقل 260 تومان صعود می کند
معادنی با مسیر جدا
در معدنی ها برخی سهام این گروه در مسیر جداگانه سبز گام برداشته و وارد فاز صعودی خوبی شدند سهامی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت بازدهی خوبی دارند
زرین معدن اسیا که عرضه سهام شرکت زیر مجموعه اش موفقیت امیز بوده است و خود شرکت هم در معرض جهش عایدی با این نرخ های جهانی قرار دارد با صف خرید به رشد خود ادامه داد سهم در سطوح بالای 1800 تومان تثبیت شود به سمت تارگت 2000 تومانی حرکت خواهد کرد
فروی پس از افزایش سرمایه حمایت خوبی شد سهمی که با پی بر ای 5 در حال معامله بوده و به نظر می رسد بازدهی خوبی بدهد این سهم امسال فروش خوبی خواهد داشت و به سود بالایی خواهد رسید سهمی که ارزش ذاتی 3600 الی 3800 تومانی داشته و با این صف خرید بازدهی خوبی نصیب سهامدارانش می کند
کچاد روند منفی داشت سهم سر حمایت 2200 تومانی قرار دارد افت بیشتر برای سهم بعید است اگر دید میان مدت دارید این قیمت ها برای خرید مناسب است اما اگر دیدگاه کوتاه مدتی باشد سهم در قیمت های 2000 تومان بسیار ارزنده و نوسان خوبی می دهد امسال انتظظارات با این گزارشات فروش ماهانه از این سهم سنگ اهنی حسابی بالا رفته است
فولادی ها و فرصتی ایده ال
در نمادهای فولادی شاهد ادامه اصلاح سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و منفی های فعلی و رسیدن سهام این گروه به سطوح حمایتی فرصت خوبی تلقی می شود
فولاد مبارکه حمایت خوبی در قیمت های 960 تومان دارد حمایت اصلی سهم سطوح 920 تومان است فولادی که تارگت 1000 و 1100 تومانی دو تارگت محتمل پیش روی سهم بوده که با انتشار گزارش 12 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی سهم به سمت این دو هدف حرکت خواهد داشت
در نماد فنورد سهمی که بارها توصیه به خریدش داشتیم به واسطه تجدید ارزیابی سنگین اهرم سرمایه پایین و رشد 80 درصدی نخ ورقش از سال 99 تاکنون با روند مثبت همراه شد سهم فعلا هدف قیمتی 20 الی 22 هزار تومانی داشته و با انتشار اخبار مثبت از افزایش سرمایه یا سود سازی توان صعود خوبی در میان مدت دارد
کاوه اصلاح مناسبی داشته و به سطوح خوبی در حال نزدیک شدن است کانال قیمتی 1600 تومانی فرصت خرید و شکار خوبی در این سهم خواهد بود کاوه ای که تعدیل مثبت خوبی برای سال جاری داشته و تنها گزارش ضعیف 12 ماهه سال قبل باعث شده تا سهم با افزایش فشار فروش همراه شود امسال این سهم هم افزایش تولید داشته و هم با افزایش نرخ فروش صادراتی همراه شده است
خودرویی ها ارام اما مثبت
خودرویی ها امروز رشد ارامی در پیش داشتند سهامی که همچنان دیدگاه نوسانگیری در این گروه حاکم و نوسانات خوبی می دهند
در ایران خودرو سهم ارام ارام خود را به قیمت های حساس 200 تومانی نزدیک می کند اگر این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 220 الی 250 تومان رشد خواهد کرد خودرویی که انتظار دارد در دولت جدید بحث ازاد سازی نرخ خودرو جدیتر دنبال شود
در خبهمن سهم به قیمت های بالای 120 تومان صعود کرد یک صعود عالی که سبب می شود تا سهم با سرعت بیشتری به مقاومت 125 تومانی برسد این قیمت ها در سهم حساس بوده و شکستش می تواند موج صعودی قوی در خبهمن ایجاد نماید خبهمنی که در انتظار صورت های مالی 12 ماه و نشان دادن توان سود سازی خود می باشد امروز در خبرها بود .معاون فروش گروه بهمن از عرضه فیدلیتی (شاسی بلند جدید) از هفته نخست تیرماه به بازار خبر داد.گروه بهمن پارسال با راهاندازی خطوط تولید و انجام تستهای لازم، آماده تولید و عرضه دو خودروی شاسیبلند جدید با نام فیدلیتی و دیگنیتی شد.
خساپا روندش ارام تر دنبال می شود حمایت از این سهم کمتر و فشار فروشش بیشتر است سهمی که در صورت شکسته شدن قیمت های 180 تومان صعود بیشتری تا سطوح 200 تومان خواهد داشت فعلا باید در انتظار مصاف این سهم با مقاومت 180 تومانیش ماند
چهارگوشه بازار
پالایش نفت تبریز نوسانات خوبی داشت سهم خود را اماده شکست قیمت های 2600 تومانی می کند اگر زودتر گزارش اصلاحی 99 منتشر شود سهم توانایی صعود خوبی دارد و حتی می تواند به سقف قیمتی از داده شده 3000 تومانی بازگردد
فولاد امیرکبیر کاشان همچنان با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد سهم توان سود سازی بالایی برای سال جاری دارد سود سنگینی هم در سال 99 محقق شد داشتن طرح توسعه و افزایش ظرفیت سنگین 2 برابری و حمایت از فجر سبب شده تا سهم همچنان با صف خرید به سمت سطوح 2800 الی 3000 تومانی حرکت نماید
بیمه دی پی بر ای بسیار پایینی دارد بازار در انتظار صورت های مالی 12 ماهه می باشد اگر این گزارش به مانند گزارش 9 ماهه مثبت باشد سهم مقاومت 2200 تومانی را شکسته و بهس مت سوطح 2500 الی 2800 تومان گام برداشته و سود خوبی را نصیب سهامدارانش می کند از سوی دیگر افزایش سرمایه در پیش رو از دیگر پتانسیل های سهم بیمه ای محسوب می شود
در مورد شستا شاهدیم که همه یر مجموعه ها در پی تقسیم سود حداکثری در مجمع هستند یکی از تحلیل گران خود مجموعه معتقد بود با ادامه این روند سود احتمالی شستا بین 219 تا 227 تومان با سرمایه جدید متغیر است و این اگر درست باشد قمیت های فعلی قمیت های حداقلی برای سهم است . بین 1600 تا 1700 ریال این سود قطعا قابل تکرار بوده و می شود روی این قیمت ها به واقع حساب کرد
به نظر بهتراست در مورد بازار امروز کمتر حرف بزنیم و بیشتر این مدت وقت خود را روی اخبار بگذاریم


