گزارش بازارامروزدوشنبه 17 خرداد 1400
دوشنبه ای سبز با لباس شنبه !
امروز بازار دوشنبه ای در لباس شنبه بود و سبز هم بود و توانست کمی نظرها را به بازار جلب کند .تداوم این مسیر هم البته مهم است تا بازار بتواند با خیالی اسوده و شرایطی بهتر مسیر را دنبال کند . در این مسیر غلبه بر ریسک های باقی مانده یکی از مهم ترین اصول است . ریسک های باقی مانده را میتوان انتخابات ، نرخ ارز ،شرایط بنیادی و … دانست و در مورد هر یک صحبت کرد . به هر حال امروز موج خرید پس از سپری کردن جو بعد از تعطیلات شرایط نسبتاً خوبی را آغاز کرد . تقریبا در کوتاه مدت میتوان گفت وقتی فقط ۷ روز کاری تا انتخابات داریم ، این موضوع بزرگترین ریسک پیش پای بازار است که بسیاری را منتظر نگه میدارد اما به نظر بازار همچنان روی پیش گویی های انتخابات و احتمال برنده شدن جریان خاص پیش می رود و برخی با مطمئن بودن از ان مسیر را تعیین میکنند اما به طور کلی میتوان اذعان داشت که دو موضوع دیگر یعنی صفهای فروش باقی مانده و شرایط خاص شرکت های صف فروش شده و همچنین گزارش های پیش رو و وضعیت بنیادی شرکت ها از نکات خاص بازار به شمار میروند نکته بسیار مهم بازار این است که کم کم به جریان های پایدار نرخ ارز نی واکنش نشان داده و شرایط بهتری را خواهد دید توجه کنید اگر بازار بتواند گزارشهای خوب ماهانه خرداد را به مانند اردیبهشت تکرار کند گزارش های سه ماهه قوی بسیار خوبی را خواهیم داشت که جذابیت بسیاری از سهم ها را دوباره افزایش خواهد داد . یعنی بعد از اتمام خرداد و رسیدن گزارش های ماهانه شرایط اگر خوب باشد یک ماه تیر این 250 تا300 نماد هم کم کم متعادل شده و پی به ای بازار هم اصلاح می شود و میتوان جریان قوی تری را برای بهبود و ترغیب بنیادی کارها به بازار در نظر گرفت . البته شک نکنید این به این معنی نیست که جریان ریزش بازار تمام شده ولی تقریبا نشان میدهد ریزش های بعد هم اگر باشد انقدر قوی و خاص نخواهند بود و ریسک به ریوارد بازار در این نقاط جذاب شده و میتواند برای جذب بسیاری مورد توجه باشد. فقط لازم است تا با گذر زمان نشانه های این موضوع بیشتر به رویت سهامداران فعلی و به خصوص انها که گوشه رینگ تماشاچی هستند برسد …
و اما این روزها دنیای سیاست جذاب تر و به نوعی اثر گذار تر است . همه جا پر شده از نظریه ها و پیش بینی ها ! هرچه جلوتر می رویم فضای انتخابات شفاف تر و روشن تر می شود البته با اولین مناظره تقریباً آن نظر روزهای قبل ،دو قطبی بین رئیسی و همتی ، تقویت شد . همتی نیز در مناظره این موضوع را بیان کرد به نظر درست بوده و برای بازار هم همتی و رئیسی رقابت کنندگان نهایی بازی خواهند بود .فقط یک نکته این میان وجود دارد که بهتر است بیان کنیم همیشه سیاست انقدر قابل پیش بینی و رک و راست نبوده در تاریخ کشور پر بوده از مقاطعی که همه یک جور فکر می کردند و شرایط مدل دیگری رقم خورد. اما به نظر این بار فضا کمی خاص تر و انگار قابل پیش بینی تر و منطقی تر شده است از همین روست که بسیاری معتقدند بعد از تایید صلاحیت ها تکلیف انتخابات تا حدودی نمیگویم قطعی ولی روشن شده حالا باید برنامه کاندیدا و یا کاندید مورد نظر را مرور کرد ا
اما امروز در مورد موضوع صحبت میکنیم به نام شناخت …
بین این دو کاندیدا یعنی همتی و رئیسی شناخت بازار و اقتصاد و سرمایه گذاران از همتی تقریباً کامل و از جناب آقای رئیسی ناشناخته است. شما ببینید همتی تقریباً در این سه سال با عملکرد خود در بانک مرکزی نظراتش روشن شده و البتهممکن است مقداری به ضرر بازار سرمایه هم باشد اما به هر حال روش و منش اقتصادیاش روشن است و با فرض اینکه اگر انتخاب شود ابهامات عجیب و غریبی روی سر بازار ظاهر نمی شود سیاست های کلان و خرد و مشخص بوده و به نظر بازار با وجود پالس اولیه منفی که ممکن است از او بگیرد اما در شناخت و اطمینان از سیاستهای اقتصادی کمی مطمئن تر پیش می رود و در میان مدت به سودش خواهد شد . اما جناب اقای رئیسی نکته ای دارد و آن هم اینکه در مورد شناخت و نظر و عمل او نسبت به سیاست های اقتصادی ابهام وجود دارد و ترس بازار ازاین است که حرف وعمل و ممکن است با هم متفاوت باشد اما به هر حال تا به این لحظه بازار از رو پالس مثبتتری گرفته است و البته اظهارات او در مورد مداخله در بازار در مورد شرایط کلی اقتصاد هم پالس منفی به بازار نداده است اما این عدم شناخت و ناشناخته بودن میتواند یکی از ریسک های بازار باشد و به نوعی بازار ناگهان غافلگیر شود به خصوص اینکه در مقطع خاص و حساسی هستیم و باید تحولات شکل ویژه تری به خود بگیرد. شاید با معرفی دقیق تر برنامه های بازار سرمایه و تیم اقتصادی موضوع شفاف تر شود …
اتفاقاً به همین دلیل بود که بارها و بارها در همین گزارش بازار ذکر کردیم که کاندیدای مختلف باید برنامه های خود را شفاف و روشن تر ارائه دهند تا بازار سورپرایز نشود به خصوص در موضوع دخالت دولت در نرخگذاری ها احساس میکنیم این پاشنه آشیل بازار در مقابله با دولت بعدی است چرا که دولت آمده تا با شعار مقابله با تورم و کاهش آن و اتفاقاتی از این دست کار سریع و چکشی انجام دهد و قطعاً این موضوع با سیاستهای نرخگذاری آزاد و سپردن آن به بازار منافات دارد و دقیقاً این نگرانی است که در این حوزه بسیاری از فعالان دارند . درست است که در حال حاضر شعار سپردن نرخ ها به بازار و… را مطرح می کنند اما در عمل به واسطه نشان دادن عملکرد مثبت برای مردم دست به هر کاری بزنند که بازار از آن استقبال نمی کند این مهمترین پاشنه آشیل فعلی جریان ناشناخته فعلی است که ما را به گذر زمان حواله میدهد …
ولی باز هم این را میگویم که بازار سرمایه از دل انتخابات جریان نتیجه برنده برنده را دارد و همین مناظرات دیروز نشان داد که بازار اگر چه برای صدا و سیما خیلی مهم نبود ولی برای کاندیدا مهم بود و بارها در مورد بازار سرمایه صحبت کردند. طی روزهای اتی این موضوع را بیشتر می بینید .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد و البته کمی ابتدای کار مردد بود ولی هر چه پیش رفت بهتر شد و مزیت بازار امروز این بود که تا اخر وقت کم نیاورد . یک نگرانی در دل بازار است و این بوده که معمولا جو های مثبت یکی دو روزه بوده و بعد فروکش میکند از همین رو دو روز پیش روی بازار میتواند بسیار مهم باشد .
بانک ها شتابان
در نمادهای بانکی رشد شتابانی را شاهد هستیم گروهی که افت زیادی داشته و به کف های خود رسیده و از سوی دیگر شایعات صورت های مالی و اخبار بنیادی خوبی دارند البته یک چیز در مورد بانکی ها مارا نگران کرده همیشه کاندیدای مختلف به محض به قدرت رسیدن دست در جیب بانک ها میکنند و فشارهایی وارد میکنند که این موضوع ریسک این گروه را بالا می برد .
این گروه منتظر ارائه صورت های مالی است و به نظر در صورت های مالی این گروه میتواند توجه ها را به خود جلب کند ا ملت و تجارت گرفته تا بقیه شرکت ها . گزینه های اول و دوم فعلا ملت و تجارت هستند هر چند وبملت بسیار بد بازی میکند . در مورد این گروه ونوین هم با دید میان مدت و این بازی جالب خرید زیر مجموعه های نفت میتواند جالب باشد
از وایند خبرمیرسد که به زودی صف فروش یک بار جمع شده و متعادل می شود
در بانک صادرات سهم به سمت قیمت های 200 تومان روانه شده است سهمی که اگر در این سطوح تثبیت شود می توان رشدش تا قیمت های 220 و 250 تومان را انتظار داشت این سهم بانکی شایعات سود سازی بالایی به واسطه شناسایی سود سرمایه گذاری ها در گزارش 12 ماهه را دارد
پست بانک عالی معامله می شود سهم فردا بتواند قیمت های 2500 تومان را در هم بشکند تا سطوح 2800 و 3000 تومان جای رشد دارد سهمی که شایعات سود بالایی داشته و از کف سود 270 تومانی گفته می شود این سهم به دلیل همین تحولات سود سازی مورد توجه قرار گرفته است
بانک سینا امروز برگشت خوبی زد سهمی که مهمان صف خرید شده و رشد خوبی را خواهد داشت فعلا تارگت اول سهم سطحوح 260 و تارگت بعدی قیمت های 300 تومان خواهد بود رسیک کم این سهم در کنار سود سازی بالای زیر مجموعه ها سبب توجه بازار به سهم شده است
خودرویی ها تخته گاز
در خودرویی ها جو مثبت خوبی حاکم شده است پول خوبی وارد این گروه شده که این پول داغ سبب روند صعودی خوبی در این گروه شده است البته تاکید میکنیم بازی خودرویی ها بازی های نوسانی برای بازار است .
ایران خودرو با صف خوبی توانست از سد قیمت های 180 تومانی عبور نماید در گام بعدی سهم مهمان قیمت های 200 تومان خواهد بود شکسته شدن این قیمت ها موج صعودی جدیدی در سهم خواهد ساخت ایران خودرو همچنان امیدوار به حذف دستوری نرخ خودرو در دولت جدید است
در خبهمن سهم با رشد قیمتی به سمت هدف 125 تومانی می رود این سهم که وضعیت بنیادی خوبی داشته و مستعد رشد قیمتی بیشتر است سهم تنها نیازمند انتشار صورت های مالی خود و مشخص شدن اخرین وضعیت بنیادی است خبهمنی که از نظر بنیادی ارزش ذاتی 140 تومانی دارد
سایپا صف خرید سنگینی بسته است حقوقی هم این وسط با فروش های سنگینی سعی در تعادل در روند سهم دارد سایپایی که می تواند تا قیمت های بالای 180 تومان در گام اول رشد داشته باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و اصلاح زیادش باعث توجهات بازار به این سهم شده است
دراین گروه خگستر را نیز زیر نظر بگیرید به نظر با دید نوسان خگستر میتواند یکی از سهم های جالب گروه باشد .
گرای نفت به پتروشیمی ها
رشد قیمت های جهانی نفت به سطوح بالای 70 دلار و گزارشات عالی این شرکت ها که همچنان ادامه دارد به نظر می رسد جو روانی خوبی در این گروه را رغم زده است
در بین گروه های مختلف با این نرخ نفت و این گزارش ها همچنان بهترین گروه و گزینه شرکت های پتروشیمی هستند به خصوص با این نرخ اوره شرکت های فعال در این حوزه را باید زیر نظر گرفت شپدیس و برخی دیگر نظیر شیراز هم میتواند جالب باشد ولی عمده تمرکز روی شپدیس باشد گزینه بهتر و خاص تری است .
در ادامه در بین سایر شرکت ها از پارس باید گفت از جم مارون که گزینه های خوبی بوده و گارش های خوبی داشتند در بین زیر مجموعه های فارس از بوعلی می شود گفت و او هم گزارش خوبی داشت
شگویا دیگر گزینه است با دید میان مدت هم فارس و پارسان کم ریسک هایی هستند که در پرتفوی باشند هیچ ریسکی را در بلند مدت ندارند و گزینه های مطمئن گروه هستند .
پتروشیمی شازند در حال رسیدن به هدف قیمتی 2800 تومانی خود می باشد شازندی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود بالای 500 تومان را امسال دنبال می کند سهم در صورت عبور از این قیمت ها تا قیمت های 3200 الی 3500 تومان صعود خواهد کرد
شیران مجددا به قیمت های بالای 2000 تومانی رسید این سهم پرپتانسیل گروه با این فروش های ماهانه نشان می دهد امسال سود سازی خوبی دارد سهم تارگت 2200 تومانی اما ارزش ذاتی 2600 الی 2800 تومانی داشته و با دید میان مدت انتظار بازدهی خوبی از سهم داریم
شپترو با گزارش عالی 12 ماهه و طرح های توسعه ای خوبی که داشته و در گزارش هیئت مدیره منعکس شده است این سهم شروع خوبی داشت اما همچنان مشکل عرضه های سنگین گریبان گیر سهم است سهمی که برای امسال می تواند با توجه به افتتاح طرح های توسعه ایش وضعیت بسیار بهتری داشته باشد
پالایشی ها در مسیر نفت
در پالایشی ها رشد قیمت های جهانی نفت می تواند حاشیه سود یا همان اسپرد این شرکت ها را افزایش و امسال سبب تحولات در سود سازی این گروه شود . فردا روز مهمی برای این گروه است بحث مجمع شبندرمیتواند بسیاری از ابهامات این گروه را روشن کند و شوک خوبی برای بازار باشد .
در شپنا سهم با روند صعودی ادامه دار به سمت قیمت های 1250 تومانی می رود سهم مقاومت قوی در این قیمت ها دارد اگر این سطوح در هم شکسته شود شپنای 1400 الی 1500 تومانی نیز در دسترس خواهد بود سهمی که بازار انتظار تعدیل مثبت خوبی در گزارش 12 ماهه اصلاحی خواهد داشت
در شتران سهم حادثه دیده این گروه بر خلاف انتظارات سهم روند مثبت در پیش گرفت سهمی که مقاومت 860 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 920 تومان جای صعود دارد این سهم پالایشی به نظر می رسد حمایت بیشتری برای شکست سطوح مقاومتی خود و ادامه صعودش نیاز دارد
شبریز هم برای برگشت به قیمت های از دست داده باید از سد قیمت های 2600 تومان عبور نماید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود شرکت اصلی و سود پتروشیمی تبریز رشد خوبی خواهد داشت به نظر می رسد بودجه شرکت با نرخ های جدید نفت تغییرات زیادی داشته باشد
معادن در واچ لیست
در نمادهای معدنی شاهد معاملات مثبت خوبی بودیم همچنان انتظارات از این گروه بالا بوده و همین انتظارات اتی بالا سبب شده تا سهام معدنی در کانون توجهات باشند
در کالسیمین سهم رشد قیمتی خوبی داشته و به قیمت های نزدیک مقاومت 1600 تومانی رسیده است سهمی که موجودی سنگینی از شمش روی داشته و با افتتاح طرح توسعه سولفوره خود در سال قبل امسال با رشد فروش نیز همراه می شود سهم با روی 3000 دلاری وضعیت بسیار خوبی در صورت فروش موجودی شمش خود خواهد داشت سهم فعلا تارگت 1800 الی 2000 تومانی در صورت شکست مقاومتش را دارد
فملی کمی در این سطوح در نوسان خواهد بود انتشار یک خبر خوب می تواند سهم را تا قیمت های 1400 تومان رشد دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود ادامه داری دارد رشد بیشتر می تواند سهم را در قیمت های بالای 1250 تومان تثبیت و به سمت هدف قیمتی عنوان شده سوق دهد در بورس کالا فروش های خوبی را ثبت کرده و کافی است کمی صادرات هم داشته باشد به نظر فضای خوبی را خواهد داشت فملی در گزارش ماهانه اردیبهشت بیش از 11 هزار تن با نرخ ۲,۱۳۵,۶۷۰,۷۱۲ تن صادر کرده است . اگر در خرداد یک گزارش شبیه اردیبهشت بزند بی شک با دید گزارش 3 ماهه عالی و خوب میتواند یکی از گزینه های قوی بازار باشد . به نظر فملی با دید رفتن به مجمع و کمی صبر گزینه خوبی است
کگل روند خنثی را در پیش گرفته است سهمی که تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان صعود خوبی خواهد داشت این سهم در حال انتشار گزارشات شرکت های زیر مجموعه خود می باشد بااین سودها سهم اینده خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارد سهم یک فروشنده دارد که فروش را تمام کند میتواند برای بازار جالب باشد .
ومعادن و کنور هم جالب اند با این تقسیم سود خوب و اساسی در کنور اولا خود بازگشایی کنور میتواند جذاب باشد در ثانی در این سهم با دید نوسان ومعادن هم یکی از گزینه های خوب بازار می شود
چهارگوشه بازار
فولاد مبارکه به قیمت های 1000 تومان رسید تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان سهم را تا سطوح 1100 تومان و سپس تا قیمت های 1200 تومان بالا خواهد برد سهم بازدهی خوبی برای سهامدارانی که در افزایش سرمایه شرکت کرده اند داشته و به نظر می رسد با سود سازی بالا و فروش های خوب ماهانه اش به روند مثبتش ادامه دهد
صنایع غذایی کوروش امروز متعادل شد این سهم که تازه عرضه اولیه شده بود با این عرضه های سنگین نشان داد بازار کشش بیشتری با توجه به پی بر ای و ارزش بازار سهم نداشته و همین قیمت ها را می توان قیمت های تعادلی در سهم دانست غکورشی که محدوده 3800 الی 3600 تومان می تواند سطوح مناسبی برایش باشد البته این سهم را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت
صف خریدسنگین بترانس عرضه شد سهم اصلاح بالایی داشته و گزارشات عالی از شرکت های زیر مجموعه این سهم را شاهد هستیم سهمی که هدف قیمتی 250 تومانی در صورت صعود بیشتر خواهد داشت کف قیمتی سهم نیز در سطوح 220 تومان بسته شده است
در کنار این سهم بموتو هم میتواند جالب باشد بموتو در 6 ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود 4667 ریالی رسیده است سهم در فروردین 542 میلیارد ریال ، و در اردیبهشت ماه 939میلیارد ریال فروش داشته است به نظر این سهم شرایط خوبی را در این گزارش پیش رو در 9 ماهه خواهد داشت . و بیش از 600 تومان را محقق میکند و این یعنی یک حرکت بزرگ و قیمت های خوبی را دارد .
کوثر در بین بیمه ها حجم خوبی زد و حقوقی مشارکت داشت به نظر یکی از خوب ها در بین سهم های خاص بازار و گروه بیمه است به خصوص اگر بازار خوب باشد و خوب پیش برود . البرز در این گروه از دید بسیاری یکی از بهترین گزینه های بازار است
کحافظ هم امروز خوب باز شد و صف شد به نظر مارکت این شرکت خوب اصلاح شده و با دید نوسان گیری ها جز خوب های بازار است
امروز اپال منفی بود ولی میتواند بهتر باشد . در بین خبرها شنیدیم که با توجه به موافقت هیئت پذیرش اوراق بهادار در جلسه مورخ 12 / 06 / 1399 با پذیرش سهام شرکت پارس فولاد سبزوار(سهامی عام) در بورس اوراق بهادار تهران موافقت شد . سهمی با 400 میلیارد تومان سرمایه و 1200 میلیارد تومان سود در سال قبل و به نظر حداقل این سهم 12هزار میلیارد تومان می ارزد که 85% ان برای اپال است و قرار بر عرضه 10% این سهم در بازار باشد بیش از 1000 میلیارد تومان سود شناسایی می شود و خبرخوب و مهمی برای اپال است .
امروز سرمایه گذاری ها هم خوب درخشیدند این روزها به نظر اکثر هلدینگ ها بازار یک استارت بخورد گزینه های خوب و قوی هستد از وبوعلی با این پشوش سود خوب بگیر تا ومهان به دلیل شرایط خوب و رفتن به مجمع … به نظر ومهان میتواند میان مدتی جالب باشد . در این گروه وسکاب وسپه نیز گزینه های بنیادی خوبی هستند . وتوکا و وخارزم افت خوبی کردند با دید کمی صبر گزینه های میان مدت خوبی می شوند
شستا و صبا را هم زیر نظر بگیرید هر چند مدیریت دولتی انها کمی کار را برای ادامه روند ان سخت میکند
در گروه سیمان بارها از شرکت های مختلف گروه صحبت شد از سخوز سهگمت و برخی دیگر ولی گزارش سفارس توجه ها به خود جلب کرده است سفارس در گزارشی در 12ماهه به سود 2198 ریالی رسیده است و البته هنوز گویا برخی مجامع برگزار نشده ولی در کل سود خوبی را در 12ماهه داشته و نزدیک به 2 برابر سال قبل است این سهم را بیشتر زیر نظر بگیرید
سبهان هم قیمت های خوبی را لمس کرد و حالا در فکر جبران و برگشت است ولی روی این سهم کمی صبر کنید با عجله سراغ او نروید گزینه های قوی تر در گروه است و میتواند بررسی شود .ساوه هم شرایط خوبی را دارد و میتواند با دید میان مدت جالب باشد .
تایرا یکی از گزینه های خاص بازار بوده و او را باید زیر نظر گرفت در بین سهم های تجهیزاتی معتقدیم تایرا با اختلاف میتواند قیمت خود را توجیه کند و از نظر بنیادی شرایط خوبی را دارد در منفی های این گروه و این روزها تایرا اگر منفی بود یکی از گزینه های خوب و قابل بررسی برای خرید میتواند باشد و سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید .
واقعا از رمپنا عجیب بود که روند مثبت را طی نمیکند و البته کمی این جریان تغییر کرد . رمپنا با در اختیار داشتن این حجم نیروگاه هنوز مورد بی مهری بازار است . کم کم باید شاهد گزارش های زیر مجموعه سهم باشیم و تا مرداد این گزارش ها میرسد و میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و اخر این ماه یک گزارش 12ماهه بدهد . رمپنا را با توجه به گزارش تلفیقی 6 ماهه و 12ماهه پیش رو میتواند جالب باشد
های وب را هم کم کم باید زیر نظر بگیرید میتواند جز خوب های بازار باشد به خصوص با این صورتهای مالی ولی صف فروش باید یک حجم جمع شود


