گزارش بازارامروز چهارشنبه 12 خرداد 1400
شل کن سفت کن هفتگی !
امروز چهارشنبه بازار هم مثل هوا گرم بود … بازار هفته ای را تمام کرد که اول و آخرش خوب بودم در میانه های آن وضعیت خیلی مناسب دنبال نشد نکته بسیار مهم این است که بازار در چرخه جالب نسبتا منظم فراز و فرود های خود قرار گرفته و یک روز مثبت و چند روز منفی و دوباره فضای نوسانی دارد و هنوز به مرحله تثبیت نرسیده است اما در مجموع امروز وضعیت نسبتاً خوبی در بازار حاکم بود و این تعدد خریداران با وجود ریسک تعطیلات، امیدواری بازار است که همچنان او را نسبت به روزهای پیش رو خوش بین نگه میدارد
چه بخواهیم و چه نخواهیم به هر حال بخشی از بدنه بازار به این تعطیلات و ریسک ها حساس هستند . ان زمان که بازار در شرایط عادی قرار داشت چهارشنبه ها را خیلی فعال نبود وای به روزی که علاوه بر ۵شنبه و جمعه،شنبه و یکشنبه نیز تعطیل هستیم و ۴ روز بازار تعطیل خواهد بود که بخشی از سردرگمی و بی رمقی و عدم تمایل به خرید در بازار به این دلیل بود که بسیاری از سهامداران ریسک این چهار روز تعطیلی را برنمی داشتند و البته کمی هم صادق تر باشیم تا انتخابات ۸ روز کاری بیشتر باقی نمانده اگر کسی پول سنگینی داشت و بخواهد وارد بازار کند به نظر ترجیح می دهد این ۸ روز هم سپری شده و پس از آن با بررسی شرایط به بازار بزند که البته با توجه به صحبت کاندیدا طی این مدت معتقدیم بازار سرمایه در مواجهه با انتخابات در شرایط برنده برنده قرار دارد در هیچ بخشی نبوده که از اقتصاد صحبت کنند و به بازار سرمایه اشاره نکنند و این اهمیت این بازار را می رساند که مدت ها پیش بیان کردیم که این دور با دورههای قبل از این نظر تفاوت خواهد داشت.
به هر حال شرایط انتخابات را نیز باید در این چند روز پشت سر بگذاریم تا آرام آرام فضا بهبود یابد. چرا که معتقدیم گذر زمان و برطرف شدن ریسک ها و روشن شدن ابعاد شرایط اقتصادی و سیاسی ابهامات بازار را کمتر و فعالیت جریان پول را بیشتر خواهد کرد .
فقط نمیدانیم چرا دلمان شور میزند به خصوص وقتی طرف اصول گراها صحبت میکنند …نکته بسیار مهم در مورد مواجهه بازار با تحولات سیاسی این است که هنوز هیچ یک از این کاندیدا که در این وادی فعال هستند برنامه درست و مشخصی برای انتخابات و بازار سرمایه ارائه نکردند و حس دلشوره از این بابت است . ولی به هر حال صحبت اکثر آن ها نشان می دهد بازار سرمایه و کمک به آن در اولویت قرار دارد و این نکته بسیار خوب و مهم این بار است .
البته بازار سرمایه به نوعی نمایشگاه و ویترین تصمیمات اقتصادی کلان کشور است اگر قرار بر سرکوب نرخ ارز ،قیمت گذاری دستوری، مالیات گرفتن و دست در جیب شرکت ها باشد فقط ظاهر نمایشی حمایت از بازار مطرح شود کار سخت میشود و نمیتوان خیلی به بازار هم امیدوار بود حتی اگر شعارهای قشنگ داده شود…
به قولی حرف های قشنگ میرنی ولی از ان طرف …به دل بازار چنگ میزنی …
کمی از دنیای سیاست موقت دور شوید ذهن و دل را ببرید درقلب تحولات بازار… وقتی از ابهامات و تمایلات بازار صحبت می کنیم از یک نکته نباید غافل بود، بازار در مدت زمان پیشرو یک ماموریت بسیار مهم دارد که خیلی ربطی هم به انتخابات ندارد قفلی های بازار در صف فروش یکی از مشکلاتی بود که از ابتدا همراه بازار بود و هنوز هم هست هرچند از بالای ۴۰۰ سهم به کمتر از ۲۵۰ سهم در بازار امروز رسیده ایم اما هنوز زیاد است بیش از ۲۰۰ شرکت در این شرایط قفل و عدم نقد شوندگی قرار دارند.
احساس میکردیم سازمان با ابزار و بازوی صندوق توسعه و تثبیت و البته کمک سهامداران عمده بخواهد کمی این موضوع را سبک کند و تا آنجا که مطلعیم در برخی صحنه ها نیز اقداماتی انجام شد اما آنقدر که فکر می کنیم سریع نبود نمی گویم بیتاثیر بود خیر اما این جریان به شوک نیاز داشت و شوک دادن هم یک کار شجاعانه می طلبید و این شجاعت وجود نداشت و تا به امروز هم نبوده و نهاد ناظر ترجیح می دهد با بردن شرکتها به افشای الف و یا مجامع به آن شکل بازگشایی بدون محدودیت را جلوی پای شرکتها اورده و آنها به این شکل متعادل شوند که البته کمی دردناک است …
احتمالاً همین روند برای ۶ هفته پیش رو بخصوص تیر ماه تکرار میشود و این باعث متعادل شدن تعداد بیشتری از نمادها خواهد شد. یک توصیه کمی بازاری هم داریم که بهتر است به نمادهایی که باز شده منفی سنگین میخورند و متعادل می شوند ،کمی نقدینگی تزریق شود تا الگوی منطقی مناسبی برای بقیه بازار باشد اما در هر صورت بازار این نمادهای قفل در صف فروش را به گذر زمان سپرده و احتمالاً گذر زمان است که با دست افشای الف یا مجمع آن ها را متعادل خواهد کرد.روزی که این عدد زیر ۵۰ نماد رسید یکی از نشانه های برگشت بازار است
و بخش آخر در مورد انتخابات امروز برای اولین بار واضح تر و آشکارتر در مورد شرایط انتخابات صحبت خواهیم کرد هنوز مناظره ها آغاز نشده بازار نظرسنجیها داغ شده ولی به نظر هرچی جلوتر برویم دو قطبی شدن انتخابات آغاز میشود و احساس میکنیم این دو قطبی در نهایت بین دو کاندیدا شکل می گیرد کاندیدای اول رئیسی و دومی هم همتی خواهد بود.یعنی رقابت اصلی بین این دو عزیز است و بازار هم باید سناریو های خود را بر اساس این دو شکل بدهد.روزهای بعد قطعاً مفصل تر صحبت خواهیم کرد اما احساس میکنیم هردو مزیتها و معایب خاصی را با حضور خودرقم میزنند همتی به نوعی برای بازار آشناست عضو شورای عالی بورس است حرف های اقتصادی قشنگ میزنداشراف کامل به بازار دارد اما به دلیل رفتار سرد و نسبتاً تلخ گذشته با بازار سرمایه ،فعالان بازار او را قاتل خاموش بازار سرمایه می دانند از همین رو احتمال انتخاب او در کوتاه مدت یک شوک برای بازار خواهد بود اما معتقدیم این شکست آنقدر سریع برطرف میشود و شرایط دوباره بهبود خواهد داشت چرا که یک فرد اقتصادی با محوریت بانک مرکزی که به زیر و بم بازار نیز آشناست
کمک مهمی در اقتصاد و همچنین بازار سرمایه خواهد کرد و قطعاً در میان مدت و بلند مدت این موضوع و این انتخاب به سود بازار است.
کمی ان طرف تر و در سوی دیگر آیت الله رئیسی قرار دارد. شعار اصلی او تولید است وقتی کسی چنین کلمه ای را شعار اصلی قرار می دهد یعنی افزایش نرخ سود بانکی مطرح نیست ،سیاستهای تشویقی وجود دارد نرخ گذاری ها منطقی است و مواردی از این دست این ها همان چیزهایی که بازار هم به دنبال آن است از سوی دیگر اصولگرایان همیشه سیاستهای انبساطی پولی داشتند و این هم برای بازار ها اتفاق خوبی است اما از دید ما ناشناخته بودن و ریسک تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی و بعضاً غیر اقتصادی می تواند یکی از مشکلات این موضوع باشد این مهم است که هنوز هیچ برنامه از سوی ایشان به بازار ارائه نشده و گزینه ناشناختهای برای بازار است ولی در هر صورت وقتی در سطور بالا می نویسیم انتخابات برای بازار سرمایه برنده برنده است به این معنی است که بازار امیدواریم تاثیر منفی از این موضوعات نگیرد مگر در چرخشی عجیب پس از انتخابات سیاستهای عجیب و غریبی اجرا شود …روزهای بعد سعی می کنیم در مورد این دو قطبی و سناریوهای مختلف آن بیشتر صحبت کنیم
و اما سری به بازار بزنیم خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت بهتر شد به خصوص با بهبود وضعیت خودرویی ها که شوک خوبی برای بازار بودند .
برگشت مرز نشین ها
در نمادهای بانکی که قیمت اکثر سهام این گروه به مرز های مهمی رسیده بود شاهد برگشت روند بودیم به طوری که امروز معاملات خوبی را در سهام این گروه شاهد بودیم
بانک تجارت از سر قیمت های 200 تومان در روند برگشتی قرار گرفت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد بتواند صعود خوبی تا قیمت های 240 الی 260تومانی داشته باشد شایعات سود 40 تومانی اگر صحت داشته باشد سهم صعود و بازدهی مناسبی را به همراه خواهد داشت
در بانک ملت لیدر این گروه هم حمایت های خوبی را شاهد بودیم به طوری که بانک ملت هم توانست از قیمت های حساس 360 تومانی برگردد سطوح قیمتی 400 الی 420 تومان در صورت جذب عرضه ها و حمایت حقوقی را را برای این سهم انتظار داریم بانک ملتی که نتوانسته انتظارات ارزی خود را محقق نماید و به همین دلیل عرضه ها در سهم بالا رفته است
صعود بانک پارسیان سرعت بیشتری به خود گرفت به طوری که به نظر می رسد این سهم بانکی بتواند با صعود خوبی همراه و به قیمت های 300 تومان و حتی قیمت های بالاتر برسد رشد اپاتل سبب شده تا این سهم باز جان تازه ای بگیرد
عیار سنگین معادن
در معدنی ها شاهد عیار بالای سهام این گروه بودیم به طوری که معدنی ها در وضعیت خوبی به سر برده و به نظر می رسد بازدهی خوبی داشته باشند
کالسیمین با صف خرید همراه شد سهمی که اوضاع خوبی داشته و می تواند صعود خوبی تا قیمت های 1600 تومان داشته باشد این سهم هم سود سازی و هم موجودی خوبی دارد فروش اردیبهشت مناسب و اگر فروش خرداد ماه هم مناسب باشد سود 3 ماهه شرکت بالا خواهد بود
ملی مس نوسانات ارامی داشت این غول مسی نیاز به حمایت برای شکست قیمت های 1250 تومانی دارد سهمی که شایعات سود 50 تومانی در 3 ماهه داشته و به نظر می رسد با این فروش هایی که شرکت در حال انجام است رسیدن به سود های بالا امکان پذیر باشد
در نمادکگل سهم به قیمت های 350 تومانی برسد فرصت خرید بسیار خوبی می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد این سهم شایعات سود 250 الی 280 تومانی برای سال جاری دارد ارزش ذاتی سهم سطوح 1800 الی 2000 تومانی می باشد
پالایشی ها مهمان صف خرید
در نمادهای پالایشی شاهد صفوف خرید و روند مثبت سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیم های جهانی نفت و چشم انداز مثبتش سبب اقبال گروه شده است
در شپنا شاهد روند مثبت و صف خرید بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد به دیل تعدیل مثبتی که در دل خود دارد توانایی رشد خوبی داشته باشد این سهم پالایشی با نرخ های جدید جهش خوبی در صورت های مالی اصلاحی به ثبت خواهد رساند
شتران به سمت قیمت های 900 الی 920 تومانی در حرکت است سهمی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت بازدهی خوبی در دل خود دارد این سهم حتی توان برگشت مجدد به قیمت های از دست رفته 1000 تومانی را دارد به نظر می رسد سود خوبی در دل سهم نهفته و سهم ارزش ذاتی بالایی دارد
شبندر قیمت های 2200 تومانی را در هم بشکند تا قیمت های 2500 تومان صعود خوبی خواهد داشت سهمی که امروز متوقف شد و به نظر افزایش سرمایه یک ابهام بزرگ است چرا که ثبات ان هم زمان برمی شود ولی در کل فکر میکنیم شبندر بازگشایی خوب و زیبایی را داشته باشد
فولادی های سر سخت
در فولادی ها هم شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اینده صعودی خوبی خواهند داشت
در مبارکه سهم خود را ماده عبور ازقیمت های 1000 تومانی می کند سهمی که وضعیت خوبی داشته و سود سازی خوبی در دل خود دارد این سهم با این فروش هایی که به بالای ماهانه 10 هزار میلیارد تومان رسیده به نظر می رسد بازدهی خوبی به ثبت برساند
در فنورد هم که بارها به این سهم تاکید کرده و اصلاح قیمتی 50 درصدی و پتانسیل رسیدن به سود بالای 4000 تومانی برای سال جاری به همراه اهرم سرمایه پایین 14 میلیاردی و تجدید ارزیابی سنگین که شرکت در کدال شفاف سازی کرده سهم به سمت هدفقیمتی 18 و 20 هزار تومانی گام بر میدارد
فولاژ هم خود و هم شرکت زیر مجموعه یعنی فولاد غدیر ایرانیان که مالکیت 25 درصدیش در اختیار فولاژ است گزارش بسیار خوبی دادند به نظر می رسد فولاژ اصلاح قیمتی بالایی داشته و بتواند برای سال جاری هم از نظر سود سازی و هم قیمتی به سطوح 1600 الی 1800 تومان دست یابد
دارویی های فراموش شده
در نمادهای دارویی شرایط جو روان این گروه کمی بهتر شده است دارویی هایی که اصلاح بسیار بالایی داشته و به کف های حمایتی خوبی رسیده اند
در داروی کوثر سهم پس از بازگشایی با اقبال و رشد قیمتی بازدهی 15 درصدی داده است سهمی که تا قیمت های 520 تومان به شرط شکست قیمت های 460 تومان را خواهد داشت این سهم دارویی در دل خود سرمایه گذاری بسیار خوبی در دارویی امین را دارد
برکت با شکست قیمت های 2800 تومانی همچنان پیش می رود سهمی که هدف قیمتی 3200 تومانی داشته و به نظر می رسد خبر های مثبت درخصوص واکسن بر این سهم تاثیر خوبی داشته و جو روانی مثبتی را ایجاد کرده است
دتماد هم گزارشات خوبی داده اسست انتظارات از سود امسال بالا رفته است سهمی که در تولید داروهای مخدر و صادرات سنگینی هم داشته وبه همین واسطه از حاشیه سود بالایی برخوردار است سهم هدف قیمتی و مقاومت قوی 4200 تومانی را دنبال می کند
دالبر را هم زیر نظر داشته باشید در مورد این سهم خبرمهمی بود که قیمت محصولات مذکور بیش از 30 درصد نسبت به قیمت سال قبل رشد داشته اند.
دفارا هم بد نیست و بهتر است زیر نظر باشد دفارا در ۱۲ماهه تلفیقی به ازای هر سهم ۵۴۶۱ ریال و در سود اصلی به ۵۲۳۷ ریال رسیده است .
چهارگوشه بازار
ایران خودروب ا نوسانات مثبت همراه شد سهمی که می تواند در صورت عبور از قیمت های 180 تومانی تا سوطح قیمتی 200 تومان رشد داشته باشد حقوقی ها سر این سهم و کل گروه خودرو نوسانات خوبی گرفته و به نظر می رسد سهامداران هم باید فعلا اقدام به نوسانگیری نمایند
دراین گروه خبهمن هم به نظر با این قمیت ها و این شرایط میتواند جالب باشد
کاغذ سازی پارس هم با نوسانات مثبت همراه شد سهم به دلیل راه اندازی طرح توسعه تولید ظروف های یک بار مصرف کاغذی متوقف شد به نظر می رسد با راه اندازی این طرح اقبال خوبی در چکاپا شکل و سهم بازدهی 10 تا 20 درصدی را برای سهامدارانش به همراه داشته باشد
ایران تایر که پس از افزایش سرمایه اصلاح بالایی داشته و گزارشات خوبش نشان می داد سود خوبی هم دارد با اقبال و صف خرید همراه شد این سهم تایر ساز به سمت قیمت های 320 توماین رفته تا در صورت شکست این سطوح هفد قیمتی 350 تومانی داشته باشد سهم طرح های توسعه ای بسیار خوبی را در دستور کار دارد این سهم گزارش های خوبی دارد . احتمالا رشد بیش از 50% را در سود شرکت داشته باشیم پتایر در فروردین با فروش 966 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۵۵۲,۱۱۲,۱۹۵ ریال بود در اردیبهشت این عدد 1234 میلیارد ریال شد و نرخ ۵۵۶,۲۰۲,۵۵۹ ریال جمع فروش 2ماهه 2200 میلیارد ریال بوده استمدت مشابه سال قبل عدد فروش 1009 میلیارد ریال بود.
امرو خموتور و غویتا خوب باز شدند به نظر این دو بعد ازاین بازگشایی های با اصلاح کم کم مورد توجه سهامداران قرار گیرند
سیستم هم اصنفا با این سود اعلام شده میتوا ند قیمت های بالای 3هزار را لمس کند این سهم را بیشتر زیر نظر بگیرید
حخزر در بین سهم های خوب و جالب بازار مورد توجه قرار گرفته است در این گروه حخزر حکشتی حتاید حسینا و بعد ازاین 4 سهم حفارس گزینه های خوبی هستند البته حپارسا نیز میتواند بعد از کمی اصلاح بهتر باشد حپارسا در 7 ماهه گذشته 1735 میلیارد ریال بوده و اردیبهشت به 249 میلیارد ریال رسیده 8ماهه 1984 میلیارد ریال بود و عدد فروش کل سال قبل 1897 میلیارد ریال بود
سیمانی ها امروز خوب بودند سبهان هم اصلاح خوبی کرد هر چند معتقدیم میشد کمی بیشتر اصلاح کند دراین وادی قیمت های سفارس جالب است در مورد این گروه بارها سراغ گزینه های خوب رفتیم امروز فقط سفارس را بررسی میکنیم سفارس در گزارشی در 12ماهه به سود 2198 ریالی رسیده است و البته هنوز گویا برخی مجامع برگزار نشده ولی در کل سود خوبی را در 12ماهه داشته و نزدیک به 2 برابر سال قبل است از دید ما انصافا جای خوبی است و قابلیت های بالای 2000 شدن را دارد .
بترانس را خوب میخرند سهم مرد ورزهای خوب بازار است و تا کمی بازار مثبت می شود این سهم نیز جان میگیرد در کل بگی از سهم های خوب گروه برق است بموتو را هم کنار این سهم باید کمی بیشتر بررسی کرد
تعطیلات خوبی داشته باشید به امید روزهای بهتر و اخر هفته ای پر از خبرهای خوب …


