[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 11 خرداد 1400
دلخوشی و دلواپسی …
و باز یک روز تلخ دیگر …یک روز سخت سخت و یک روز دلگیر و ناامید کننده روزی که به قول شاعر رفت بر باد و روزی که آن امیدواری که چند روز گذشته جمع شده بود را دوباره کمرنگ کرد…
بازار دوباره به دورانی برگشته که همه دنبال راه حلی برای نجات و تغییر شرایط هستند اما به نظر می رسد فضای فعلی بازار بیش از آنکه به کمک های بیرونی نیاز داشته باشد به شوک درمانی و به نوعی شوک طرف تقاضا احتیاج دارد تا با خیال راحت تر بتواند در بازار فعالیت کند و صد البته جریان پول نیز هنوز آن اطمینان نسبی برای ورود به بازار را پیدا نکرده.
رفتار این جریان سنگدل و باهوش هم طی چند روز گذشته نشان داد که اطمینان او نسبت به قیمت ها کمی بیشتر شده اما باز هم ادامه دار نبود و نوار ورود پول به بازار پاره شد و آن روند دو روزه تکرار نشد… تمام درد و مشکل بازار طی این مدت هم همین بوده که روند های تغییر و برگشت موقت بوده و همین موضوع باعث شده است تا جو باثباتی که در یکی دو روز شکل میگیرد برخی با تردید با او نگاه کرد و حتی برخی آن را فرصت فروش و فرار میدانند البته همچنان معتقدیم این دفعات آخر مقداری متفاوت است چرا که هم کمی ریسک سیاسی کاهش پیدا کرده و هم گزارش های خوبی راهی بازار شده است حالا بحث دلار و بازارهای جهانی بماند
بازار در حال حاضر مشکل زمان را دارد که نمی داند در آینده و در طول این گذر زمان چه بلایی سر مولفه های با اهمیت بازار می آید به نظر شاید اگر دو عامل بازارهای جهانی و نرخ ارز در شرایط فعلی باقی بماند و حتی افزایش هم نداشته باشد ،آنقدر قیمت سهم ها کاهش داشته که اصلاح قیمتهای فعلی را جذاب کرد و فرصتی برای حرکت در بازار میشود از همین رو هرچه زمان بگذرد دلار به ثبات نسبی و بازارهای جهانی به قیمتهای فعلی عادت کنند فنر این قیمت ها جمع تر شده و ریسک او کمتر و البته امکان برگشت بازار نیز بیشتر میشود همین حالا اگر فضای گزارش های فروردین و بخصوص اردیبهشت برای خرداد هم تکرار شود یک دور گزارش سه ماهه بسیار عالی را برای بازار خواهیم داشت که p.e ttm بازار را به محدوده کف کانال خواهد رساند.
جایی که بسیاری آن را مهمترین سیگنال برای خرید حساب میکند احساس میکنیم با اصلاح فعلی زمانی و قیمتی و باز و بسته شدن نماد ها در مجمع و رسیدن این گزارش ها این عدد در همان محدوده کف قیمتی قرار گرفته و دوباره بازار را جذاب خواهد کرد…
و اما ترکیب سیاست و اقتصاد و انتخابات همیشه تلفات هایی داشته است
در دوره های سیاسی دورانی وجود دارد به نام دوران گذار …دورانی که سیاست از یک جناح یا یک گروه به گروه دیگر با طرزفکر دیگر منتقل میشود در نظام های مستقل و مبتنی بر بازار ازاد این تغییرات با کمی صبر توسط فعالان اقتصادی دنبال میشود اما عمده فعالیت ها خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد اما در نظام دولتی و شبه دولتی ما به خصوص در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه این دوران گذار به دورانی استراتژیک برای سهامداران تبدیل میشود دوران گذار معمولاً در سه موضوع قرار میگیرد. موضوع اول ابهام شخص اصلی است که چه شخصی با چه سیاستی و با چه شرایطی به انتخاب تند میرسند. ابهام دوم بعد از انتخاب شخص اصلی لایه دوم اشخاص است که حالا شخص اول انتخاب شده چه اشخاصی را به عنوان وزیر و سایر مدیران بر می گزیند و ابهام سوم در این دوران گذار ابهام سیاستگذاری هاست و به این نقطه ختم میشود که در این شرایط چه سیاستهایی تغییر کرده و ایا مسیر جدیدی برای بازار باز میشود؟؟
به بازار باید حق داد که در این مسیر و این دوران گذار کمی هم محافظهکارانه رفتار کند و البته این ایراد فعلی انتخابات ماست که کاندیدا در مورد بازار سرمایه صحبت میکنند اما صحبتهای آنها عامه پسند و به نوعی پوپولیستی و خالی از برنامه بوده و تا به امروز هیچ یک از کاندیداها نتوانستند در مورد اعلام سیاستهای اقتصادی و بازار سرمایه موفق عمل کند و فقط و فقط وعده وعید های عجیب داده شده مثلاً ۳ روزه فلام کار را میکنیم یا در مدت کوتاهی بهمان کار را انجام میدهیم …دیروز مجمع پتروشیمی خراسان بود این شرکت به واسطه نرخ گذاری دولتی اوره در سال ۱۴۰۰ با کاهش بیش از هزار میلیارد تومانی درآمد ناشی از این نرخ مواجه شده لازم نیست که ۳ روزه خیلی کارها را بکنیم. اصلاح همین امور و قیمت گذاری ها می تواند کمک بزرگی به بازار باشد و البته حرف ما این نیست که به کشاورزان کمک نشود خیر بحث این است این کمک از جیب سهامداران نباید پرداخت گردد و دولت اگر قصد خودشیرینی و کمک به این قشر را دارد از جیب خود پرداخت کنند نه جیب سهامدار
همه کاندیداها آمدند و از بورس دفاع کردند اما باید دید کدام یک از آنها این دل و جرات را داشتند که از این موضوع حرف بزنند و شفاف و روشن در مورد نظامهای قیمتگذاری و اصلاح آن صحبت کنند مشکل بورس این موارد است و حل شدن آن میتواند در میانمدت اعتماد عمومی به بازار و افزایش دهد.باور کنید بازار صندوق جبران و این ایده های منچولبافی را نمیخواهد مسیر کمک منطقی به بازار مشخص است …
بگذریم در مجموع باپایان بازار امروز شرایط خوبی نداشتیم و در طول بازار امروز یک نیم استارت برای فرار از این بحران زده شد اما به نتیجه و جمعبندی نرسید البته ابهامات دست از سر بازار برنمیدارد تعطیلات هم به آن اضافه شده و باعث شده تا بازار بسیاری از امور را به بعد از تعطیلات موکول نماید
فولادی های اینده دار
در فولادی ها رشد ادامه دار قیمت محصولات این شرکت ها در بورس کالا از یک سو و گزارشات عالی ماهانه از سوی دیگر اینده خوبی پیش روی این گروه گشوده است
در نماد فولاد کویر این سهم فولاد ساز که افت زیادی داشته است با رشد قیمتی و روند صعودی در بازار امروز همراه شد سهمی که می تواند با توجه به طرح توسعه اش رشد خوبی تا قیمت های 1600 تومان داشته باشد کف قیمتی سهم در سطوح 1200 تومان بسته شده است
فولاد کاویان پیشتاز این روزهای بازار شده است سهمی که برای سال قبل سود سازی خوبی داشته و در حال تغییر تولید و فروش از کارمزدی به مستقیم می باشد امسال شایعات سود 150 تا 2200 تومانی در سهم مطرح می باشد سهم مقاومت 1250 تومانی را بشکند رشد خوبی تا سطوح 1500 تومان خواهد داشت
فولاد مبارکه نوسانات ارامی در سطوح 960 تومان در پیش گرفته است سهمی که افت زیادی نداشته و در همین سطوح حمایت می شود فولاد ارزش ذاتی 1100 تومانی داشته و به واسطه سود سازی بالای خود و رشد قیمت ورقش به سطوح بالای 20 میلیون تومان در هر تن مورد توجه قرار دارد
سیمانی های پر نوسان
در سیمانی ها شاهد جو غالب منفی بودیم اما وضعیت سیمانی ها مطلوب و عرضه سیمان در بورس کالا نر های خوبی را به همراه خواهد داشت
در سیمان شرق سهم منفی زیادی به همراه نداشت سهمی که اصلاح سنگینی داشته و قیمتش یک سوم هم کمتر شده است این سهم می تواند در صورت جو مثبت بازار یا گروه با صعود همراه و به قیمت های 560 تومانی برسد سهم ارزش ذاتی بالای 700 تومان دارد سهمی با پتانسیل سود 120 تومانی و سرمایه گذاری های ارزشمندی که دارد
در مجمع سیمان ابیک سود بالایی تقسیم شده است به طوری که شنیده می شود این امر سبب تقسیم سود 200 تومانی در سفارس خواهد شد سفارس خوب معاملاتی را شاهد و در حال کف سازی می باشد تا از قیمت های 1600 تومان یک صعود را به همراه داشته باشد
سیمان شمال هم امسال سود بالای 100 تومانی خواهد داشت ارزش بازاری هم بسیار عالی شده است سهمی که اصلاح خوبی هم داشته و به نظر می رسد به قیمت های مناسبی رسیده است این سهم توان برگشت روند خوبی دارد
سرمایه گذاری ها زیر فشار
در سرمایه گذاری ها شاهد عرضه های سنگینی هستیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد اصلاح زیادی نخواهند داشت
در شستا سهم با افت قیمتی به مرز 1000 تومان رسیده است سطوح حساسی که اگر در هم شکسته شود سهم تا قیمت های 920 تومان افت خواهد کرد فعلا از سهم حمایت خوبی توسط حقوقی ها به عمل امده و سعی در جذب عرضه ها دارند
غدیر هم با روند نوسانی منفی همراه شده است سهمی که هم سود سازی بالایی داشته و هم وضعیت بنیادی خوبی دارد این سهم با بی مهری بازار همراه و اسیر جو منفی شده است غدیری که ارزش ذاتی 1250 الی 1400 تومانی دارد
پترول که 50 درصد از ان ای وی خوددر حال معامله و دو شرکت خارج بورسیش یعنی شیمی بافت و هامون دارای ارزش بالایی برای شرکت هستند می توانند با مشخص شدن سودشان زمینه رشد قیمتی سهم به سطوح 1400 الی 1500 تومان را فراهم سازند وپترو سهم مستعدی با دید مییان مدت است
پتروشیمی های منفی اما ارام
در نمادهای پتروشیمی روند منفی اما ارام بود سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از نظر بنیادی استعداد سود سازی بالایی دارند
در نماد شپترو سهم اگر به قیمت های 380 تومانی برسد توان برگشت و حمایت خوبی دارد بازار در انتظار گزارشات سهم می باشد برای سال 99 احتمالا زیان محقق شود ولی برای سال جاری سهم توانایی سوداور شدن را دارا می باشد
در پتروشیمی کرمانشاه مجمع خوبی برگزار شد رشد قیمت اوره صادراتی و رایزنی برای افزایش نرخ فروش داخلی سبب شده تا سهم روند مثبت داشته باشد سهمی که هدف قیمتی 3200 تومانی داشته و این روزها خوب حمایتی می شود
شغدیر هم حمایت خوبی می شود سهم میلی به کاهش قیمتی ندارد از سوی دیگر سود سازی بالا برای سال 99 و انتظار برای جهش سود سال جاری سبب شده تا سهم همچنان میل به صعود داشته باشد سهمی که در صورت شکست قیمت های 7200 تومانی تا سطوح 800 تومان رشد خواهد داشت
در بازار انتظار ما از مارون بیشتر بود به خصوص با این سود از لاله به نظر مارون را زیر نظر بگیرید نمیدانیم چرا بازار امروز بی توجه بود . پترو شيمي لاله از زیر مجموعه های مارون اعلام کرده است در 12ماهه به سود32381 میلیارد ریالی رسیده است .مدت مشابه قبل 5455 میلیارد ریال بود
جم را هم به شدت زیر نظر داشته باشیدجم در فروردین 29114 میلیارد ریال فروش داشت نرخ اتیلن داخلی 194773510 ریال بوده و در اردیبهشت ماه 31110میلبارد ریال فروش داشته است و نرخ اتلین داخلی 196235214ریال شده است
2 ماهه به 60225 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه 18036 میلیارد ریال بود
بانک ها و تلاش برای حفظ موقعیت
در بانک ها تلاش ها و حمایت های خوبی را برای حفظ موقعیت و حمایت در سهام این گروه را شاهد بودیم بانک ها سعی دارند تا از این مرز های حساس افت بیشتری نداشته باشند
پست بانک معاملات خوب و مثبت ارامی داشت سهم تلاش داشت تا مثبت شود و به سمت قیمت های تعیین شده برسد سهمی که این روزها انتظارات را به شدت بالا برده و بازار انتظار افزایش سرمایه و سود سازی بالایی برای امسال دارد
لیدر این گروه این روزها حال و روز خوشی ندارد بانک ملت پس از عقب گرد از تسعیر ارز و سود سازی نه چندان مناسب از این طریق با روند اصلاحی و فشار عرضه ها به قیمت های 360 تومانی رسیده است حقوقی ها امان سهم را بریده و اطمینان سهامداران از بانک ملت رخت بر بسته است سهم بنیادی که مورد بی مهری قرار گرفته است
بانک سامان هم عرضه ها بر سرش اوار شد و به قیمت های 900 تومانی رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته و می تواند صعود خوبی داشته باشد این سهم افزاش سرمایه تجدید ارزیابی خوبی داشته و به همین دلیل اهدافش را بالای 1000 تومان می بینیم
چهارگوشه بازار
خبرهای قوی در خصوص عرضه نزدیک واکسن برکت باعث صف خرید و رشد سهم شده است سطوح 2800 تومان در برکشت بشکند سهم تا سطوح 3200 تومان جای رشد دارد شنیده می شود فروش واکن این شرکت سود این مجموعه را متحول خواهد کرد
خودکفایی ازادگان که مدت ها صف فروش و با افت همراه و در دلش سرمایه گذاری های سنگینی من جمله مالکیت گروه صنعتی مینو را دارد بالاخره با روند مثبت همراه شد سهمی که هم سودش هم ان ای ویش در سطح بالایی قرار داشته و ارزش ذاتی خوبی دارد سهم تا سطوح قیمتی 2000 تومان توان رشد را دارد
در گروه غذایی معتقدیم غبشهر یک گزارش دیگر بدهد کم کم عیارش مشخص می شو د و میتواند مورد توجه باشد
در سوی دیگر زکوثر هم در گروه زراعت گزینه خوب و جالبی است . در این سهم شرکت مرغک در 12ماهه به سود 1337 میلیارد ریالی رسیده است سال قبل مالی 16 میلیارد ربال بود البته بخش عمده ان غیرعملیاتی است
اپال با حمایت حقوقی ها به سمت سطوح 2000 تومان می رود سهم به زودی این قیمت ها را تاچ و به سمت سطوح 2200 تومان خواهد رفت حمایت حقوقی ها علت اصلی اقبال و رشد این سهم می باشد سهمی که اگر بحث واگذاری بلوکیش مطرح شود خواستگاران خوبی داشته و می تواند صعود بیشتری را تجربه نماید
حرفی برای گفتن در بازار نیست واقعا نوشتن بیش از2 هزار کلمه گزارش بازار این روزها برای شما انقدر دشوار شده که لغت کم می اوریم … بازار انگیزه ها را کشته و فضا را دلسرد کننده کرده است ولی امیدواریم هر چه هست سریعتر تمام شود …
[/ihc-hide-content]


