جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 10 خرداد 1400

گزارش بازارامروزدوشنبه 10 خرداد 1400

نوید خاندوزی
می 31, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 10 خرداد 1400 

میخوام ازت رد شد !!ولی نمیشه … 

امروز بازار با ارزوی  رد شدن از ناامیدی  و تردید  بیدار شد و داشت  تمام  تلاش خود را میکرد تا  هر طور شده  با یک منفی به مثبت  یک  برگشت  تمام عیار را جشن  بگیرد  ولی نشد و باردیگر بازار گیر و گرفتار تردید ها شده و شرایط را سخت دید . این روزها برای سهامداران بسیار حساس و شکننده و خاص دنبال می‌شود و بسیاری منتظر جریان آشتی پول با بازار هستند که چنددو روز گذشته داشت کم کم  بازار را امیدوار میکرد ولی روند  دیروز و امروز حسابی او را زمین گیر کرده است  . انتظار بازار چیز دیگری بود و این رویدادها رقم خورد …

ببنید  بارها نوشتیم به نظر برای حرکت  بازار لازم است روی بستری از شفافیت های خاص حرکت کنیم که روشن شدن وضعیت بانکی ها و شرایط پالایش و خودرو میتواند  3 بستر مهم  تین موضوع باشد و البته  فعالیت صندوق های تثبیت و توسعه در نماد های کوچک هم  بیشتر بوده ولی انقدر موثر و قوی نبوده که بتواند اثرات برگشتی تمام عیار در بازار داشته  باشد  . به هر حال باید اتفاقات مختلف را در سناریو های فعلی بازار لحاظ کرد ولی هر چه هست تلاش های این  بار قطعا  متفاوت تر است

این روزها گزارش‌های ماهانه اردیبهشت به بازار رسیده و یا میبینم  خبرهای خوبی میرسد به خصوص از بورس کالا ولی بازار خیلی واکنش خاصی ندارد  البته توانست تا حدودی شرایط برخی سهم ها را بهبود بخشید اما آن اثرگذاری که انتظارش را داشتیم از گزارش های 12  ماهه و ماهانه که با انتشارش محقق شود  نشد.  بسیاری این سوال را داشتند که چرا چنین شده بازار دیگر به گزارش اهمیت نمی دهد؟؟ در واقعیت باید گفت بازار بیش از یک سال با مدلی پیش رفت که در آن 3 گانه جریان پول ،بازیگر و خرید گروهی و کانال های  تلگرامی جای کدال را گرفته بود و اینکه سهم چه سودی داشته باشد شاید خیلی مهم نبود مهم این بود که چه بازیگری داشته باشد!  البته چوب این موضوع را هم خورده و آنان که این روزها افت های عجیب و غریب تر را تجربه می‌کنند محکم تر و بیشتر خورده اند.  یکی از خاصیت های دوران گذار از شرایط فعلی به شرایط بعد از این بحران ریزش این است که اهمیت کدال در بازار بیشتر خواهد شد چرا که نه دیگر ان جریان پول حضور دارد و آن انگیزه و بازیگرها و قاعده بازار به قاعده اصلی خود یعنی ارزندگی قیمت ها باز می گردد و ارزندگی  هم از گزارش ها و اخبار و شرایط نشأت می گیرد .معتقدیم باید گزارش های پیش رو را با دقت مرور کرد و از همین امروز تقسیم بندی نمود چرا که بعد از فروکش کردن این ریسک های بیرونی بازار  ، نوبت به بررسی سهم رسیده که نقش گزارش‌ها در آن اهمیت ویژه ای دارد و البته همین امروز هم لیست برخی مثبت ها و خوب های بازار لیست شرکتهایی هستند که سر و تن شان به لباسشان می خورد و لباس قیمت اندازه تن آنهاست و همچنان مشکل بازار شرکت هایی هستند که این شرایط و ارزندگی قیمتی را با هم همراه ندارند و قفل شدند  .

وقتی این موضوع را مطرح می‌کنیم در کنارش یک نیشتر به رفتار حقوقی ها هم باید زد آنها بودند که با رفتار عجیب در عرضه سهام در هر قیمتی و به هر شکلی این قاعده را ایجاد کردند تا پول ها به جای انگیزه بنیادی انگیزه نوسانی پیدا کنند و به جای بررسی گزارش و سود و زیان به بررسی رفتار شرایط سهامدار عمده بپردازند …  همین درد کمی با شدت کمتر این روزها دنبال می شود و شاهد این هستیم که دوباره …  بگذریم  میخواستیم دوباره از بی اخلاقی برخی عزیزان و کم  لطفی انها به  بازار بنویسیم که به نظر قبل تر حرف زیاد زدیم … ولی در کل باید تفاوت ها و راهکارهایی برای نهاد ناظر وجود داشته باشد و از شفافیت استقبال  کرد …  عملکرد بسیاری از این عزیزان طی این مدت شفاف و روشن نبوده و  امیدواریم انگیزه  انها در خرید و فروش ها همراه با مسائل شخصی نباشد کسی که پول خود را به هر دلیلی با هر قیمتی طی چند ماه گذشته نقد کرده راحت تر دکمه فروش را در کد های صندوق می زند !! این  موضوع  انقدر قصه عجیب و غریبی است که دلمان نمیخواهد بازش کنیم ولی چیزی است که در بازار وجود دارد  …

حرف آخر انتخابات که امروز کمی متفاوت تر در مورد موضوع انتخابات صحبت می‌کنیم

به خاطر دارم سال 84 بود .پدربزرگم در بیمارستان بستری بوده  و همه بزرگان فامیل برای عیادتش آمده بودند همه  مثلا  صاحبنظران و کله گنده های فامیل جمع بوده و پدر بزرگ خدابیامرز ما را رها کرده و در مورد  انتخابات  حرف میزدند  ! درست در میانه‌های بهار بودیم و حضور یا عدم  حضور در انتخابان مهمترین موضوع بحث آن روز جامعه . جامعه ای سرخورده از رئیس جمهوری که گفته بود تدارکاتچی بیشتر نیست و اختیار ندارد و …  همین رفتار باعث شده بود تا دل سردی از تغییر بین مردم شدت بگیرد بسیاری دیگر به این دلیل بحث  عدم  شرکت در انتخابات را مطرح می‌کردند چون احساس میکردند  نتیجه از قبل روشن است !! هاشمی برنده است !!  کاندیدا هم روشن بود هاشمی آمده بود با قدرت هم آمده بود با برنامه هم آمده بود و تقریباً همه او را برنده بازی می دانستند فردی که نزدیک به بدنه بود و البته خیلی در جامعه محبوب نبود این ترسیم فضای کلی آن روزهای انتخابات بود و البته احمدی‌نژاد آخرین گزینه نظرسنجی ها و پیش بینی ها برای پیروزی بود بیشتر فضا روی قالیباف معین کروبی و موارد دیگر می چرخید…

این فضای کلی آن روزها بود که تقریباً بسیاری فکر می‌کردند هاشمی برنده بلامنازع این انتخابات است اما حرف ما امرو چیز دیگری است شاید از قدیمی های بازار بپرسید که تلخ ترین اشتباه عبده چه  بود ؟! 90%  بلاشک بیان می‌کنند طرفداری از هاشمی در روز چهارشنبه آخر رای گیری
ببینید کسی نمی گوید انتخاب هاشمی یا رای به هاشمی در آن مقطع اشتباه بود یا  طرفداری شخص ایشان  غلط بود …  اتفاقا  آینده نشان داد در آن مقطع احمدی نژاد انتخاب نادرست بود که منابع و ثروت ما را به باد داد ولی به هر حال آن مقطع دکتر عبده نه به عنوان شخصی حقیقی که به عنوان ریاست سازمان بورس دقت کنید به عنوان رئیس سازمان بورس از هاشمی دفاع کرد… البته  بارها و بارها  گفت نظر شخصی اش بوده ولی تفکیک ان  سخت بود

اما بعد از آن چه اتفاقی افتاد ؟! چره  روزگار گشت و گشت و احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد و چون بورسی ها او را روبروی خود قرار داده بودند چنان افتی در بازار آغاز شد که جای زخم آن تا مدت ها روی بدن سهامداران باقی مانده بود..(حتی خیلی ها هنوز آن  زخم ها  را فراموش نکردند )  دو سال طول کشید تا بازار کمر راست کند.  البته دو سالی که بر بازار سرمایه و آن سال های ما سهامداران گذشت مثل این سالها و این روزها نبود که همه از حمایت از بورس صحبت کنند ،لی لی به لالای سهامداران بگذارند و در مجلس و دولت و سران بحث بورس مطرح باشد … ان مقطع از دید دولت بورس باید تعطیل میشد !!! هر کسی از راه پیدا میشد لگدی به بازار سرمایه میزد و همه یا بهتر است  بگوییم تقریبا همه سهم ها قفل در صف فروش بود  …

هدف از ورق زدن این برگ از تاریخ در این نوشتار  این بود که بازار سرمایه را مقابل هیچ کاندیدایی  قرار ندهیم…  بازار سرمایه و سهامداران می توانند در مورد برنامه‌های همه کاندیداها صحبت کنند اما به نظر بدترین تجربه ممکن این است که بازار را در مقابل یک کاندید خاص قرار دهیم حتی اگر آن کاندید عملکرد روشنی هم نداشته باشد اما به نظر این کار یعنی صفر و یکی نگاه کردن به موضوع یکبار تجربه شده و اتفاقاً نتایج تلخی داشته ( نمی‌خواهیم بگوییم آن کاندید خاص همتی است و قصد نداریم بگوییم که این دوره اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ میدهد نظر شخصی که چیز دیگری است ) هدف از گفتن این بود که در انتخابات نباید این مواردی را که تجربه شده و اتفاقاً هزینه گزافی بابت آن پرداخت شده دوباره تکرار کرد البته ممکن است در پیشینه ی کاندیدی ضربات منفی جبران‌ناپذیری به بدنه بازار سرمایه وجود داشته باشد اما خود را در جای دیگر و به شکل دیگر نشان می دهد  …
بارها نیز عرض شد به جای این داستان ها از کاندیدا در مورد اقتصاد و بازار سرمایه برنامه بخواهید چیزی که تا به امروز هنوز ندیدیم فقط حرف بود و حرف
تقریبا  مواضع را بخوانید می بینید اکثر کلمات مشترک است … از بازار حمایت می کنیم همه ضرر کردند این ادبیات مشترکی که همه به کار می برند این بیشتر ما را نگران می‌کند داشتن برنامه می تواند جلوی تصمیمات هیجانی بعدی را بگیرد و به نظر سهامداران باید دست به کار شوند و این برنامه را از کاندیدا بخواهند و اسیر این جریان سازی ها نشوند …

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که  همه را کلافه کرده بود بسیار امیدوار بودیم امروز منفی به مثبت تمیزی را ثبت کنیم ولی صف ها جمع شد و بازار نتوانست داغ پیش برود ولی اخر وقت بارقه هایی ازامید در بازار شکل گرفته بود که میشد  امیدواری را در چهره  برخی سهم ها و سهامداران  بیشتر دید .

فولادی ها و پتانسیل های بالا

در فولادی ها همچنان به واسطه گزارشات عالی عملکرد 2 ماهه پتانسیل های خوبی در سهام این گروه شکل گرفته است سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارند

فخوز با این گزارشی که در عملکرد اردیبهشت داد جای افت زیادی ندارد میلی هم به اصلاح نشان نمی دهد سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان در انتظار سهم است شما  گزارش های خوبی را در زیر مجموعه ها می بینید مثلا شرکت فولاد سفيد دشت چهار محال و بختياري از زیر مجموعه های فولاد در 12ماهه به سود12989 میلیارد ریالی رسیده است

در نماد هرمز سهم به قیمت های پایین 1500 تومان امد شکار خوبی محسوب می شود با این قیمت های جهانی اسلب سهم توانایی سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد رسیدن به سود   بالای 300 تومانی جای افت زیادی را برای سهم نگذارد

در نماد فولاد ارفع فردا سهم باید با قیمت های حمایتی 1250 تومان جدال داشته باشد سهمی که در صورت حمایت از این سطوح تا قیمت های 1400 تومان صعود خواهد کرد وگرنه اصلاح سهم 10 درصد دیگر ادامه خواهد داشت

تک گل های سر سبز بانک ها

در بانک ها شاهد روند مثبت ارامی بودیم این گروه وضعیت خوبی داشته و می تواند بازدهی خوبی داشته باشند سهامی که سود سازی خوبی داشته و با گزارشات 12 ماهه خود و مشخص شدن توان سود سازیشان رشد خوبی در انتظاراشان است ولی امروز بانک ملت  به  طور کلی همه  کاسه کوزه های بازار را  به هم ریخت .

در نماد بانک تجارت مقاومت خوبی از سهم را در قیمت های 200 تومان شاهد هستیم سهمی که تا سطوح قیمتی 220 تومان جای صعود دارد این سهم بانکی در صورت صحت شایعه سود 40 تومانی رشد متدام را تا قیمت های 250 الی 260 تومان در پیش خواهد گرفت

پست بانک عالی می تازد سهمی که تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان جای صعود دارد سهم توان سود سازی بالایی یافته و با فروش سهام عدالت روستاییان به منابع ارزان قیمت خوبی رسیده و توانسته با تسهیلات دهی خوب سود سازی بالایی داشته باشد سهم افزاش سرمایه سنگینی برای سال جاری دارد

بانک سینا روندنوسانی را در سطوح 220 الی 250 تومان در پیش گرفته است وسینایی که وضعیت خوبی داشته اما حامی خوبی ندارد این سهم مالکیت خوبی در کبهمن و مخابرات داشته که بخش عمده ارزش بازار بانک به این دو سهم اختصاص یافته است

بازار بتواند حریف وبملت  شود و او را  زمین  بزند  کار بزرگی کرده است

خودرویی ها دنده عقب

در خودرویی ها شاهد دنده عقب سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته و تنها امیدشان به دولت جدید و احتمال ازاد سازی قیمت خودرو می باشد

در ایران خودرو سهم حمایت قوی 160 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی نداشته و همچنان زیانده می باشد اما از دید تکنیکالی چای برگشت روند خوب و قوی از سطوح ذکر شده خواهد داشت

خبهمن به نظر می رسد فردا متعادل نشود باز به سمت قیمت های اسمی 100 تومانی حرکت نماید سهم شنیده می شود سود خوبی در گزارش 12 ماهه محقق کرده است به نظر می رسد سود سازی بالا به داد روند معاملاتی سهم برسد

زامیاد امروز خوب حمایت شد سهم امیدش به معاملات فردا و حمایت 560 تومانی می باشد این سهم وضعیت خوبی داشته و اصلاح بالایی کرده است اگر بتواند در صورت های مالی 12 ماهه به سوددهی یا کاهش زیان برسد امید ها در سهم زنده خواهد شد

شلیک عرضه در پالایشی ها

در پالایشی ها فشار عرضه های سنگین سبب شد تا سهام این گروه با روند منفی همراه شده و عرضه های سنگین بر گرده سهام پالایشی نیز سنگینی نماید

شپنا به قیمت های 1100 تومان نرسیده متعادل شد سهمی که اهداف قیمتی بالایی داشته و با تعدیل بودجه می تواند رشد خوبی نماید این سهم با روند صعودی قیمت های جهانی نفت نیز برای امسال هم سود سازی بالایی خواهد داشت

در شبندر سهم نتوانست به صعود خود ادامه دهد سهم با پتانسیل هایی که دارد جای افت زیادی نداشته و حمایت قوی 2000 تومانی دارد خبرهای خوبی در سهم مطرح بوده و به نظر می رسد اینده خوبی دارد

شتران هم فشار فروش سنگینی ندارد سهم حمایت قوی در سطوح 760 تومانی داشته و افت زیادی نخواهد کرد این سهم اوضاع و احوال خوبی دارد گزارش 12 ماهه خوبی ارائه داده که البته جای تعدیل مثبت با نرخ های جدید را دارد سهم ارزش ذاتی 900 الی 1000 تومانی دارد

پتروشیمی ها در ارامش

در پتروشیمی ها اگر چه روند منفی بود اما یان منفی ها چندان عرضه کننده نداشته و نشان می دهد سهامداران از این گروه انتظارات بالایی دارند

در زاگرس سهم فشار فروش بالایی نداشت فعلا روند سهم نوسانی دنبال می شود تا صورت های مالی 3 ماهه منتشر شود با مشخص شدن توان سود سازی سهم روند خود را مشخص خواهد کرد زاگرس در صورت رشد قیمت های جهانی متانول هم وضعیت خوبی پیدا خواهد کرد

در اریا هم سهم نوسانات ارامی داشت سهمی با شایعات سود 1500 الی 1600 تومانی ارزش ذاتی بالایی داشته و در این قیمت ها میل به اصلاح ندارد سود سال قبل شرکت 1200 تومان بوده و طرح توسعه خوب و افزایش سرمایه هم در پیش است

در سوی دیگر نوری هم بد نیست نوری فروردین هم با فروش خوب 43612 میلیارد ریالی مواجه شده اردیبهشت هم خوب بود و 46714 میلیارد ریال فروش داشت جمعا 2 ماهه 90216 میلیارد ریال بود
مدت مشابه 20843 میلیاردریال احساس میکنیم نوری میتواند با گزارش ها شگفتی ساز شود

چهارگوشه بازار

بیمه دی امروز با برگشت روند خوبی همراه شد این سهم بیمه ای اصلاح خوبی داشته و به کف حمایتی رسیده به طوری که این کف حمایتی باعث شد به دلیل سود سازی بالا وش ایعات سود 550 تومانی در سهم برای سال 99 دی با صف خرید همراه شود فعلا نوسان 10 درصدی را برای این سهم بیمه ای سود ساز انتظار داریم

در فنورد سهم برای سال 99 به سود 2000 تومانی رسیده است سهمی که از قیمت های 30 هزار تومان به سطوح 15 هزار تومان رسیده و برای امسال شایعات سود سنگینی دارد مضافا اینکه برنامه تجدید ارزیابی شرکت توسط هیئت مدیره تصویب شده است شرکتی فولادی با ظرفیت 145 هزار تن ورق و سرمایه 14 میلیارد به نظر می رسد کم کم مورد توجه بازار بعد این اصلاح قرار بگیرد

تکادو غول ذغال سنگ و معادن بعد اصلاح شدید امروز را مثبت و مهمان صف خرید بود سهم هدف قیمتی 1450 و 1600 تومانی دارد این سهم امسال سودش متحول و شایعات سود بالای 200 تومانی را دنبال می کند به نظر می رسد با دید میان مدت سود سازی سهم سبب شود تا مجددا اقبال به تکادو بازگردد

در این گروه در بین  سنگ آهنی ها  شرایط اپال  با  بازارگردان  می رود 2 هار را  فتح کند در سوی دیگر بنیادی کنور و معادن خوب است ومعادن در قیمت های خوبی قرار گرفته و کم کم با روشن شدن سود این شرکت و تقسیم سود هادر سنگ آهنی ها اوضاع متفاوت خواهد شد معتقدیم ومعادن وسپه تاصیکو و اخر از همه وامید در شرایط خوبی در بین هلدینگ های معدنی قرار دارند و میتوانند فضای خوبی را رقم بزنند کمی به ومعادن دید میان مدتی داشته باشید . با دید بنیادی خود کگل هم با این سود زیر مجموعه ها میتواند جالب باشد .

فایرا  هم  شرایط خوبی را در سود داشت و میتواند جالب باشد . در این گروه  فملی و فاسمین هم  به  قیمت هستند  . در مورد فاسمین در ماه خرداد هم یک فروش خاص را ثبت کند توجه ها به او بیشتر می شود در مورد این سهم منتظر گزارش 12ماهه هستیم و با فرض تقسیم سود 1500 ریالی زمزمه های خاص فروش و شناسایی سود در سال 1400 میتوان گفت پی به ای خوبی را داشته و کمتر از 5 است حتی . هم فملی هم فاسمین هر دو جز گزینه های کم ریسک فعلی بازار هستند منتهی به شرط حفظ و ثبات بازارهای جهانی .

امروز بترانس کمی بهتر بود انصافا  بموتو و بترانس هر دو گزارش های خوبی زدند  . در بترانس این سهم نیز سود خود را منتشر کرد به خصوص در تلفیق میتواند کمک زیادی برای سهم باشد بترانس در۱۲ماهه تلفیقی به سود ۲۹۱ ریالی رسیده است و رشد ۹۲درصدی نسبت به مدت مشابه دارد . سهم در سود اصلی به ۱۹۱ریال به ازای هرسهم رسیده است اگر ملاک سود تلفیقی باشد به نظر بترانس با اعلام این سود با دید نوسان قابلیت رشد تا 3000 را هم دارد و از همین رو به شدت در منفی ها  از این به بعد زیر نظر باشد

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم