[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 5 خرداد 1400
گزارش درمانی !
امروز بازار خیلی تلاش داشت تا نشان دهد حال وروز خوبی را دارد و البته از حق نگذریم با کمک گزارش ها و بازارهای جهانی و کمی فروکش کردن جو سیاسی اوضاع بهتر بود به خصوص روی سهم های بنیادی بازار کم کم قوه تحلیل و گزارش درمانی جواب میدهد وبازار میتواند شرایط بهتری را داشته باشد . البته هفته ها و ماه های قبل هم از این اتفاقات کم نداشتیم ولی تداوم این مسیر مهم است و امیدواریم این موضوع در هفته بعد به شکل بهتری ادامه داشته باشد . میخواستیم کمی مثبت تر صحبت کنیم ولی فکر میکنیم نکات دیگری هم وجود دارد که هنوز باید به آن فکر کرد …
با کمرنگ تر شدن سایه ابر سیاست کم کم فضا برای اقداماتی جهت متعادل کردن بازار بیشتر میشود و البته انتظارات برای تلاشی جهت بهبود بقیه بازار بیشتر خواهد شد. اگر مشکلات بازار را در حال حاضر و امروز قرار بود لیست کنیم سرفصل آن برخی تحولات و ابهامات سیاسی بود که حالا حداقل کم رنگ تر شده و نقش برخی اقدامات دیگر که باید صورت گیرد بیشتر می شود اقداماتی که نتیجه آن باید روی تابلو مشخص باشد و به نظر در اولین گام نتیجه آن را باید در کاهش صفوف فروش شرکت ها مشاهده کرد . این تعداد در روزهایی بیش از 400 سهم بود و امروز به زیر 300 سهم رسیده و می تواند کم تر شود . در همین راستا چند روز قبل بود که یکی از دوستان وقتی بازار منفی بود میگفت با متقارن شدن دامنه نوسان هم تغییر شگرفی در بازار رخ نداد و انگار مشکل بازار دامنش نبود… بارها و بارها به همین موضوع در روزهای قبل اشاره میکردیم که مشکل دامنه نوسان نیست مشکل شرکت هایی هستند که لباس فعلی قیمت و ارزش بازار آنها بر تن آنها گشاد است و این گشادی آنقدر به چشم میزند که کسی حاضر نیست برای این پسران قد کوتاه و چاق و بدلباس خواستگاری برود از بد حادثه چون تعداد آنها زیاد است کنار بقیه آنها که نرمال هستند قرار گرفته و تیم هپلی هپو ها! را تشکیل داده که وقتی روی فرش قرمز راه می روند بیشتر به چشم می آیند و نامتقارن بودن را نشان میدهند … بی شک این شاید اولین مشکل بازار است که باید حل شود و برای این که جذاب باشند اول باید لباس گشاد این شرکتها را از تن آنها بیرون آوریم و این موضوع را سر و سامان داد … کار در حال پیش رفتن است ولی ترس از تبعات ان باعث کندی ان شده است .
و باز هم عرض می کنیم هر چه جلوتر می رویم و با توجه به اینکه فضای بازار از دنیای سیاست خالی تر می شود و گزارش ها نیز بهتر به بازار می رسد تعداد متعادل ها بیشتر می شود باید دل و جرات بیشتری در این مسیر داشت تعداد گره ها می تواند بیشتر شود حضور صندوق تثبیت و توسعه در این نمادها باید بیشتر شود تا ما در اولین گام در کوتاه مدت این تعداد سهم را به زیر 100 سهم برسانیم و البته شاید راحت ترین راه برای نهاد ناظر و البته دردناک ترین و بی دردسر ترین راه باشد که نمادها با افشای الف یا مجمع تیغ تیز بازگشایی نامحدود را روی تن خود احساس کنند. احتمالاً در این شرایط کسی هم مقصر نخواهد بود اما دقت کنید که دو ماه از بازار زمان میگیرد و کمی دردناک هم خواهد بود . این تنها عامل نیست
یکی دیگر از مواردی که به نظر برای کمک به بازار باید همه دست به دست هم دهند و فضا را روشن کنند این است که ژست حرف نگیرند ! ساده است نه ولی در عمل سخت ! دیروز سخنگوی دولت تقریباً همه چیز را گردن مردم انداخت کاری نداریم به این داستان ها و البته به وقتش صحبت خواهیم کرد
بحث ما این است که وقتی قول و وعده حمایت از بازار را میدهید! شما برادر نمیخواهد دست به جیب شوی !! جور دیگر کمک کن بسم الله امروز ۳ صنعت ما با ابهامات بسیار بزرگ و گسترده دست و پنجه نرم میکنند و از قضا این صنایع نبض بازار هستند. این3 خودرو ، پالایش و بانک ها هستند . میدانیم شاید در خودرو دل و جرات نرخ گذاری آزاد و حرکت به این سمت را نداشته باشید اما در بحث بانکها و پالایشیها قطعا کم کاری دولت است…
چوب ندانم کاری و کندی و بد فهمی دولت را باید بازار و سهامدار بخورد ؟! بروکراسی ما آن قدر پیچیده است که شرکت ملی پخش و پالایش باید با این همه تأخیر نتواند این اطلاعات را جمع و جور کند و یا در بحث تسعیر ارز انصافاً دل بچه های بازار از این سیاست بازی ها خون است مالیات را به دلار می گیرید و سود را به ریال می دهید. به بازار آدرس غلط ندهید برای کمک به بازار . خود شما باید از خودتان شروع کنید این سه قلم اولین آنها هستند احساس میکنیم ابهام و برطرف شدن ابهامات آنها می توانند کمک بزرگی به بازار باشد روزهای قبل هم عرض شد که در این قالب یک بسته که حل این موارد نیز در دل آن است کمک زیادی میکند که بازار میتواند خود را بازیابی کند.
در صحبت های دیروز ربیعی سخنگوی دولت یک نکته دیگر هم به چشم می خورد که خیلی کسی به آن توجه نکرد گفتن این چیزها نیز معمولاً سخت است اما شما نگاه کنید دیروز بیان شد که مصوبه سران قوا برای اجرا به دفتر رهبری ارجاع شده برای امضا …
قطعا کسی از ایشان انتظار ندارد که به نوعی تحلیل بازار کند و تبعات و اثرات را داشته باشد این موارد باید کارسازی شود و بعد به امضای ایشان برسد امروز مشکل بازار سرمایه دیگر مشکل دولت نیست مشکل کلی نظام است و به نظر چه خوب که کسانی که در بازار مثبت همیشه پابه کار حاضر بازار بودند و در رسانه حاضر میشدند این روزها نیز برای کمک به بازار پیشقدم شده و موضوع را با سرعت بیشتری به جلو ببرند و قطعاً کمک به بازار در این شرایط به سود مردم و حاکمیت خواهد شد شد حتی اگر این بسته کوچکترین کمکی بکند منفعت تصویب آن از عدم تصویب آن بیشتر است.
و حرف آخر بگذارید کمی خودمانی تر باشیم خودمانی که می گوییم منظور همین بچه های بازار است همین خانواده که هستیم خیلی فوتبالی نیستم اما به یاد دارم سالها قبل خیلی سال ! علی پروین روی نیمکت پرسپولیس می نشست در یک بازی اتفاقاتی رخ داد که شاید برای اولین بار بود که تماشاچی و سکوها او را تشویق نکرد و حیا کن رها کن به راه انداختند. پروین که اسطوره قرمز ها بود بعد از ان بازی گفت… شما دیگر پروین را نخواهی دید … این استادیوم دیگر مرا نخواهد بود. خداحافظ پرسپولیس! خداحافظ فوتبال! کاری نداریم که پروین دوباره برگشت و در یک مصاحبه دیگر وقتی از او سوال کردند چرا تماشاگران آن رفتار را داشتند و حرف شما با انها چیست … بسیار متواضعانه گفت این مردم حق داشتند ! عصبانی بودند و در نهایت رسیدن به جمله ای که شووووما هر چقدر مربی خاصی باشید وقتی بازیکنان و این بچه ها ! همراه نباشند قوی ترین ترین مربی هم نتیجه نخواهد گرفت حتی بهترین بازیکنان و تعویضهای طلایی را داشته باشد باز فحش میخورد…
امروز حکایت بازار ما و دهقان رئیس سازمان شده همین حکایت علی آقا پروین … بی تعارف و بدون هیچ اغراق با این که به عملکرد و برخی رفتار سازمان انتقاد بسیار زیادی داریم نباید از حق گذشت و باید گفت برخی تصمیمات گرفته شد که دل و جرات گرفتن آن سالها بود وجود نداشت توسط ایشان و تیم جوان ایشان با دل و جرات زیاد گرفته شد . که آخرین آن همین بخش کارگزاریها بود و یا شکستن انحصار ها و مجوزها و غیره… اما امروز می بینیم که از روی سکوها شیر سماور و حیا کن رها کن حواله ایشان می شود … حکایت ایشان حکایت همان پروین آن روز ها ست بازیکنان تیمش خوب بازی نمی کنند .از دولت و بانک مرکزی گرفته تا بقیه فلات وزارت خانه و مدیر و معاون … و چوبش را ایشان می خورد مردم عصبانی هستند شک نکنید و البته معتقدیم حق دارند اما می خواهیم بگویم که این اقدامات اقدامات درست و منطقی بوده و این را نوشتیم که بگوییم دیده شده… ای کاش بازار هم هرچه سریعتر بهبود یابد تا اثرات این اقدامات که قطعا ماندگار خواهد بود خود را نمایان سازد … و این را هم اضافه کنیم این به این معنی نیست که تصمیمات غلطی گرفته نشده و یا بسیاری از تصمیمات نیز باید گرفته شود اما معتقدیم شجاعت و سرعت در تصمیم گیری ها از سوی ایشان منطقی و مناسب بوده است هرچند که احتمالاً فضای فعلی بازار بدرقه خوبی را برای او نخواهد داشت و تاریخ عملکرد او را قضاوت خواهد کرد
بگذریم و سراغ بازار برویم امروز سر شما را زیاد درداوردیم …
بانک ها مثبت اما ارام
در نمادهای بانکی روند مثبت سهام این گروه ادامه داشت روندی ارام را در بین بانک ها شاهد بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با اصلاح قیمتی بالا به کف خود رسیده اند
بانک سامان که خبر از تجدید ارزیابی داده است با نوسانات مثبت همراه شده است سهمی که به مصاف مقاومت 920 تومانی رفته و در صورت شکست این سطوح به سمت قیمت های 1000 تومانی می رود سامان هم دارایی های خوبی داشته و هم از بغل این دارایی ها تجدید خوبی خواهد داد
در نماد پست بانک سهم با اقبال خوبی به سمت مقاومت 2200 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع بنیادی بسایر خوبی دارد رسوب منابع ناشی از فروش سهام عدالت روستایی ها سبب شده تا سهم به سود سازی بالای یاز این طریق برسد سهمی که امسال شایعات سود 270 تومانی دارد
بانک تجارت ارام و پیوسته به سمت قیمت های 200 تومانی در حرکت است سهم می تواند در صورت ارائه گزارش 12 ماهه مثبت رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید شایعات سود سازی بالایی در سهم جریان داشته و بازار در انتظار تحقق این شایعات برای استارت سهم می باشد
معادن سر به بالا
در معدنی ها معاملات خوبی را شاهد بودیم رشد قیمتی محصولات شرکت سبب شده تا انتظارات از این گروه بالا برود تاثیرات عمده در این روند را فعلا گزارشات عالی اردیبهشت ماه داشته است
در کالسیمین سهم با روند صعودی به سمت قیمت های 1400 و سپس شکست این سطوح تا قیمت های 1600 تومان برود سهمی که سودسازی بالایی داشته و فروش اردیبهشت ماه سهم عالی بود
ملی مس باید با انرژی بیشتری به رشد خود ادامه دهد گزارش شرکت مثبت بوده و نشان می دهد سهم امسال سود 220 تومان به بالا را خواهد داشت سهمی که اوضاع خوبی داشته اما فعلا به نظر با مقاومت قوی 1250 تومانی خود درگیر باشد
چادرملو هم گزارش بسیار عالی و جهشی داد وضعیت شرکت بسایر خوب دنبال شده و امسال سود های بالایی را از سهم انتظار داریم کچادی که هدف قیمتی 2500 تومانی داشته و بازار مثبت بماند تا این سطوح رشد خواهد کرد
پتروشیمی ها و واکنش مثبت
در پتروشیمی ها شاهد واکنش مثبت سهام این گروه به گزارشات مثبت ماهانه بودیم گزارشاتی که نوید بخش سود سازی خوبی در این گروه میباشد
شبصیر هم از بابت رشد قیمت محصولاتش تعدیل مثبت خوبی داشته و هم شایعات افزایش سرمایه دارد این سهم رشد قیمتی تا سطوح 8200 تومان را به شرط تثبیت در قیمت های بالای 7600 تومانی خواهد داشت
در نماد زاگرس هم سهم به سطوح بالای 20 هزار تومانی صعود کرد سهعم مقاومت 21 هزار تومانی داشته و به نظر می رسد در این سطوح متعادل شود سود سال جاری سهم می تواند به سطوح 3500 تومان برسد رشد دلار هم محرک خوبی برای این سهم شده است
رشد شپترو ادامه دارد پتروشیمی با ارزش بازار بسیار پایین اما شناوری بسیار بالا سهم شنبه روز مهمی خواهد داشت اگر قیمت های 420 تومانی شکسته شود سهم تا سطوح 460 الی 500 تومان صعودی خواهد بود
خودرویی ها دنده 1
در خودرویی ها شاهد نوسانات ارام در سهام این گروه بودیم سهامی که برای رشد قیمتی نیاز به خبرهای مثبت یا ورود جریان نقدینگی قوی می باشند
در ایران خودرو روند مثبت اما ارام دنبال شد سهم در کف قیمتی 160 تومانی و مقاومت 180 تومانی قرار دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی را دنبال کرده و با اصلاح قیمتی به کف خود رسیده است
سایپا هم بین سطوح مقاومتی و حمایتی خود در نوسان می باشد سایپایی که فشار فروش بیشتری به نسبت رقیب خود داشته و با کنسل شدن فروش دارایی هایش جو روانی مثبت خود را از دست داد سهم مستعدی که رشد قیمتی میان مدتی خوبی خواهد داشت
زامیاد حجم بسیار بالایی زد و به نظر می رسد فردا در قیمت های 560 تومان باید ترمز افت خود را بکشد سهمی که وضعیت خوبی در گروه خودرو داشته و اصلاح بسیار بالایی را تجربه کرده است گزارش 12 ماهه سهم بسیار مهم بوده و باید دید ایا سهم سودده شده است
تلاشی از جنس سرمایه گذاری ها
در سرمایه گذاری ها تلاش زیادی برای شکل گیری روند صعودی شد به نظر می رسد هفته اینده وضعیت سرمایه گذاری ها بهبهود بیشتری داشته باشد
تاپیکو سعی دارد به قیمت های بالای 1000 تومان برگردد سهم که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد در صورت بروز خبری از افزایش سرمایه یا مشخص شدن توان سود سازی بالا به طور کلی میزان اثر گذاری پالایش نفت ستاره بر این شرکت بتواند رشد خوبی تا اهداف 1200 تومانی را شاهد بود
غدیر ارام ارام به سمت سطوح 1000 تومانی می رود ارزش ذاتی سهم سطوح 1250 تومانی می باشد غدیر برای امسال شایعات سود 150 تومانی دارد سهم در کف حمایتی بسیار خوبی قرار داشته و رشد میان مدتی خوبی دارد
معادن و فلزات بر سر مقاومت 760 تومانی قرار گرفته است سهمی با پتانسیل های بالا که پس از افزایش سرمایه به قیمت های خوبی رسیده است سهم باید تا قیمت های 800 900 تومانی رشد داشته باشد و برای این امر نیازمند کمی حمایت و بروز اخبار مثبت است
چهارگوشه بازار
مپنا که وعده عرضه سهام شرکت زیر مجموعه خود را داده است با روند مثبت همراه شد هدف سهم قیمت های 1400 تومان است بازار به جد در انتظار تجدید ارزیابی در این سهم می باشد که در صورت وقوع سود خوبی برای سهم به همراه خواهد داشت
سیمان شرق با صف خرید خوبی همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و هدف قیمتی 620 و 700 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و دو سوم قیمت سهم سرمایه گذاری های در دل سشرق می باشد سشرقی که یکی از بهترین وضعیت های بنیادی در سیمانی ها را دارد
غمینو امروز با حجم معاملات سنگینی متعادل شده و بالاخره پس از حمایت میلیونی به تعادل رسید ظاهرا هلدینگ خودکفایی دست به کار شده و در حال حمایت از سهام شرکت های زیر مجموعه خود می باشد به نظر می رسد طی هفته اینده وضعیت بهتری در این گروه غذایی را شاهد باشیم
برما ببخشید که درگیر گزارش ها هستیم و گزارش بازار کمتری می نویسیم روزهای اتی قطعا از نماد ها گزارش بیشتری خواهیم داشت .
[/ihc-hide-content]


