گزارش بازار امروز سه شنبه 4 خرداد 1400
پس از باران سیاسی !
امروز بازار وضعیت بهتری داشت نمیدانیم اثر کم رنگ شدن ابرها و سایه های سیاست بود یا گزارش ها ، نمیدانیم تزریق پول این چند وقت اخیر جواب داده یا اصلاح و ریزشی که در برخی صورت گرفته بود ولی هر چه که بود قیمت ها در نقاطی است که برای برگشت دنبال بهانه هستند و البته بازاری که میخواست ریسک نکند و تا انتخابات کمی صبر کند الان تکلیفش روشن تر شده و حداقل میداند بازی و قاعده بازی چیست .
به هر حال از امروز بازار کم کم شکل و شمایل انتخاباتی به خود میگیرد و به نظر این آغاز مرحله جدید تحولات بازار است که بر پایه سیاست بنا نهاده شده و البته طی هفته ها و ماه های آتی با روشن شدن تکلیف برجام و انتخابات کمی چاشنی سیاست و تحولات آن فروکش می کند تا شاهد جولان اتفاقات دیگری باشیم اما با این ترکیب که امروز اعلام شده و در واقع اسامی ۷ کاندید فعلی تقریباً میتوان گفت رقابت بین آقای رئیسی و همتی خواهد بود بود و شاید همتی هم اصلا نیامده رقابت کند از همین رو خیلی پیش بینی نتیجه انتخابات سخت و دشوار نیست اما مسیری که تا انتخابات داریم شاید از نتیجه خود انتخابات حساس تر باشد و آن اعلام برنامه و دیدگاه کاندیدا به خصوص کاندیدای اصلی است که می تواند در بازار موثر باشد .روشن شدن ریسک سیاسی و در واقع تا حدودی روشن شدن نتیجه انتخابات می تواند بخشی از نگرانی بازار را که از این حوزه داشت بکاهد اما همچنان عرض میکنیم که دیدن برنامه و دیدگاه کاندیدا از این نظر مهم خواهد بود که بازار بداند چه گاردی را باید در مقابل رفتار سیاسیون بگیرد
اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که اعتقاد داریم هر چه جلوتر برویم میخ سیاست از کفش بازار ارام آرام بیرون کشیده میشود و این اذیت و آزار نوک تیز ته کفشش کمتر می شود و در سوی دیگر هر چه جلوتر میرویم وضعیت گزارش شرکت ها و تحولات بنیادی آنها نیز روشن تر شده و باعث خواهد شد دیدگاه بازار نسبت به آنها بیشتر و شفاف تر باشد . هر چه وزنه سیاست کمتر و بنیادی قوی تر بازار سریعتر بازمیگردد .
اما میگویند هر کسی کو دور ماند از اصل خویش !! بازجوید روزگار وصل خویش! بازار باید برگردد به اصل خود و جایی که نقطه اتکا اطلاعیه و تحلیل بود که به نظر گزارش های ماهانه اردیبهشت میتواند اغاز یک مرحله خاص باشد . گزارش های بسیار جالبی راهی بازار شده و این نشان میدهد اوضاع میتواند خاص و و مطلوب باشد به خصوص اگر خرداد گزارش ها نیز به همین شکل پیش برود ان وقت گزارش های 3 ماهه خوبی راهی بازار می شود و اگر زانوی سیاست از روی گلوی بازار برداشته شود سهم های زیادی قابلیت های خوبی برای رشد خواهند داشت. این یک اتفاق فوری نیست و قطعا زمان میخواهد تا به ان برسیم ولی این میتواند اغاز یک راه باشد .
و حرف اخر … زمان مشکلات بازار را یکی یکی یا کم رنگ میکند و یا حل میکند 2 ماه دیگر در نقطه ای قرار داریم که احتمالا بسیاری از نقاط روشن شده ولی ان چیزی که در این مدت باید با دستان خود بازار باز شود گره صفوف فروش و نماد های قفل شده در بازار است دیروز این عدد بیش از 420 نماد بود و امروز به 350 نماد کاهش یافته بود و روز به رو قطعا باید کمتر شود . این موضوع 2 ابزار بیشتر ندارد یا باید با رفتن به گره و بازو بسته شدن های پس از مجمع و افشای الف باشد و یا تزریق پولی بزرگ برای جمع و جور شدن انها . فعلا گویا مسیر اول انخاب شده و مطلعیم که به برخی سهم ها نیز تزریق منابع محدود صورت گرفته است . میدانیم خرید این دسته سهم های بازار که به خصوص پروژه شده بودند سخت است ولی کسی نمیگوید فرصت فروش برای سفته بازان ایجاد کرد به نظر به جایی رسدییم که با چند شمشیر بیشتر می شود این گره را نیز باز کرد بهتر است برای این موضوع نیز فکری کرد چرا که باقی را روزهای پیش رو و گذر زمان کم کم حل میکند …
و اما سراغ بازار برویم که امروز فراز و نشیب زیادی داشت اول خوب اغاز کرد و خوب پیش رفت و صفوف خرید متعددی را می دیدیم ولی با خبر بازگشایی خودرویی ها و البته فشار فروش برخی حقوقی ها شرایط کمی تغییر کرد و دوباره عرضه زیاد شد ولی در مجموع فضای بازار این دو روز اخیر کمی بهتر شده است .
بانک ها امیدوار به حمایت
در بانک ها شاهد حمایت های خوبی بودیم سهام بانکی متعادل شدن و جلوی ریزش بیشتر سهام این گروه گرفته شد
بانک صادرات کمی مثبت شد سهمی که شنیده می شود در گزارش 12 ماهه سود خوبی را به نماییش خواهد گذاشت سهمی که اگر به قیمت های بالای 180 تومانی بازگردد تا سطوح قیمتی 200 تومان حداقل رشد خواهد داشت
در بانک ملت سهم تلاش دارد تا حمایت 380 تومانی را از دست ندهد فشار فروش در این سهم بانکی بالا و انتظارات بازار از سود تسعیر دارایی های ارزی بانک محقق نشد سهمی که باید یدد طی روزهای اینده ایا حمایت ها جواب داده و سبب متعادل شدن سهم خواهد شد شاید گزارش ماهانه و یا 12ماهه بتواند کمی کمک حال سهم باشد .
در بانک اقتصاد نوین سهم مثبت شد و به قیمت های 380 تومانی بازگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تراز ارزی باز یورویی خوبی دارد از سوی دیگر وصول مطالبات بانک شرایطط بانک را بهبهود بخشیده است جو بازار مثبت بماند سهم مجددا به قیمت های بالای 420 تومان صعود خواهد کرد
وپارس میتواند جالب باشد در سوی دیگر سامان در این قیمت ها با خبرهای افزایش سرمایه خاص تر شده وپارس سامان نوین بیشتر باید زیر نظر بررسی بازار باشد
معادنی به رنگ طلا
در معدنی ها شاهد روند مثبت و رشد قیمتی سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد این گروه همچنان در راستای وضعیت بنیادی خوب خود صعود مناسبی را تجربه نماید
در کالسیمین سهم با نوسانات مثبت همراه شده است شرکت وعده داده تا در صورت رفع تحریم ها موجودی خود را به فروش رسانده که این امر موجب شناسایی سود سنگین و رشد قیمتی بسیار خوبی در سهم خواهد شد سهمی که هدف قیمتی 1500الی 1600 تومانی دارد
ملی مس به سمت اولین مقاومت خود یعنی قیمت های 1250 تومانی در حرکت است به نظر می رسد سهم حمایت قوی شده و تا قیمت های 1400 تومان هم در گام بعدی صعود داشته باشد فملی که سود بالایی برای امسال داشته و چشم انداز جهانی قیمت های مس هم سطوح 12 هزار دلار می باشد
کگل رشد خوبی را در پیش گرفته است سهم تارگت 1600 تومان را در گام اول و تارگت 1800 تومان در گام دوم دارد شنیده می شود سود امسال شرکت تحول بالایی خواهد داشت سهمی که با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی داشته و به نظر می رسد روند میان مدتی خوبی با ریسک کم را دنبال خواهد کرد
با این سود احتمالی در فملی و گزارش کچاد و کگل و کنور به نظر ومعادن در این قیمت ها منطقه خوبی را دارد و میتوان بازهم به او تکیه کرد شرایط جالبی را در سهم داریم و میتوان یکی از گزینه های میان مدتی بازار باشد . با دید میان مدت سهم بعد از مجمع این شرکت ها حرکت قوی خود را احتمالا اغاز میکند .
پالایشی ها مثبت اما پرعرضه
در نمادهای پالایشی شاهد فشار عرضه ها بودیم سهامی که روند مثبت خوبی داشته و با رشد قیمتی خوبی همراه شده اند . رشد قیمت نفت اتفاق خوبی برای بازار شده و حالا کم کم نوبت پالایشی هاست که شرایط خوبی را رقم بزنند ولی جای خالی گزارش ها در انها احساس می شود در پالایشی ها باید تعدیلات را شاهد باشیم و به زودی این اتفاق رخ میدهد ولی بدون تعدیلات هم شتران واقعا گزارش خوبی زد به نظر شبندر و شبریز و شپنا هم دورادور جالب هستند ولی شاید کمی زمان ببرد تا بازار انها را باور کند
در شپنا عرضه ها سنگین بود سهم باید به قیمت های 1000 تومان رسیده و بالای این سطوح تثبیت شود تا بتواند موج صعودی خود را کامل نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت خوبی با اعلام نرخ های جدید برای سال 99 در انتظظار سهم است
شبندر هم باید از قیمت های 2000 تومان عبور نماید سهم دو هدف قیمتی 2200 و 2500 تومانی دارد این سهم پالایشی سود سازی و افزایش سرمایه جذابی خواهد داشت به خصوص اینکه به تازگی طرح توسعه اش را هم افتتاح و این طرح بر سود امسال تاثیر خوبی می گذارد
شتران برای رسیدن به هدف قیمتی 820 تومانی باید از سد قیمت های 760 تومان عبور نماید سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی خواهد داشت این سهم پالایشی هم طرح توسعه ای در راستای کاهش بهای تمام شده دارد هم گزارش 9 ماهه بهتری را منتشر کرده است
امیدی از جنس سخت فولاد
در فولادی ها رشد قیمتی عالی جهانی محصولات فولادی و انتشار گزارشات عالی عملکرد اردیبهشت ماه امید خوبی در اردوی فولادی ها را ایجاد کرد
در فولاد مبارکه فروشش سنگین 12400 میلیاردی را شاهد بودیم فروش فولاد تقریبا جهش چند برابری به نسبت دوره مشابه سال قبل داشته است حداقل سود 250 تومانی برای امسال در سهم با سرمایه قدیم محتمل و سهم می تواند بازدهی 20 تا 30 درصدی را به همراه اورد سهم امروز باز شد بد باز نشد ولی میتواند شرایط بهتری را داشته باشد .
هرمز هم تا صف خرید رفته اما با فشار عرضه ها همراه شد به نظر می رسد فعلا سهم در این مدت در سطوح قیمتی 1420 الی 1600 تومان در نوسان بوده و قصد ادامه این روند نوسانی را دارد سهمی کم ریسک با اینده بسیار خوب که با این نرخ های فروش صادراتی و داخلی اسلب توان سود بالای 300 تومانی هم خواهد داشت
ذوب هم به خود امده و مثبت شد شنیده می شود سود امسال ذوب به دلیل رشد قیمت و ها افزوده شدن تولیدات کوره شماره 1 به این شرکت رشد خوبی خواهد داشت حداقل 700 هزارتن محصول به تولیدات ذوب برای سال جاری افزوده می شود سهمی که اصلاح شدیدی داشته و تا قیمت های 320 تومان فعلا می تواند نوسان داشته باشد
فخوز هنوز 12ماهه نداده است گزارش ماهانه خوبش روی کدال است انصافا عالی کار میکند فخوز و بازهم یک گزارش خوب
سهم در فروردین 33941 میلیارد ریال فروش داشته است که نرخ بیلت صادراتی ۱۲۵,۲۵۹,۶۲۵ و داخلی ۱۰۸,۳۹۵,۳۹۹ ریال بود
اردیبهشت به فروش خوب 39370 میلیارد ریالی رسیده و نرخ صادراتی ۱۱۹,۹۸۳,۷۶۱ و صادرات خوبی در اسلب داشته نرخ داخلی هم ۱۱۷,۹۸۷,۵۶۳ ریال بوده 2 ماهه 73312 میلیارد ریال بود سال قبل در مدت مشابه این عدد 30414 میلیارد ریال بود
فجر هم به نظر گزارش فروش خوبی داشته و نشان میدهد جریان سود سازی میتواند ادامه دار باشد . فجر کاشان فروردین را با فروش 2503 میلیارد ریالی اغاز کرده است اردیبهشت این عدد 4194 میلیارد ریال بود و 2 ماهه 6698 میلیارد ریال شده است
مدت مشابه سال قبلش 1977 میلیارد ریال بود
نرخ فروش فروردین ۲۳۸,۴۱۵,۸۹۱ ریال و اردیبهشت ۲۵۹,۹۶۳,۷۱۲ ریال بوده
در بین برخی نماد ها فولاژ کاوه فپنتا و ارفع را هم باید زیر نظر گرفت میتواند شرایط خوب و یا بهتری را رقم بزند .
پتروشیمی های خاص
پتروشیمی ها امروز متفاوت بوده و روز خاصی داشتند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و حالا با انتشار عملکرد ماهانه نشان از پتانسیل های بالا دارند
در شیران سهم گزارش بسیار خوبی داشت عملکرد 5 ماهه شرکت نشان از جهش فروش می دهد که در کنار این جهش فروش جهش سود سازی خوبی هم قرار دارد شیران باز هم صف خرید شده و به سمت قیمت های 2200 تومان می رود نکته مهم اینکه کف حمایتی قوی 1800 تومانی در سهم بسته شده است
در شپترو هم حمایت خوبی از سهم شده است سهم منتظر گزارشات خود به خصوص گزارشات عملکرد امسالش می باشد سهمی که حمایت قوی 380 تومانی و مقاومت 420 تومانی دارد این سهم پتروشیمی هم به نظر می رسد بتواند صعود خوبی نماید
جم پیلن در کف قیمتی قرار داشتهو فروش دیروزش نشان داد سهم توانایی های بالایی دارد سهمی که براحتی سود 1500 تومانی خواهد ساخت قیمتش باید تا محدوده 8 الی 9 هزار تومانی رشد داشته باشد این سهم جز گزینه های کم ریسک گروه خود می باشد جم پیلن هم واقعا در این شرایط خوب عمل میکند و سود های خوبی را خواهد داشت . جم_پیلن در فروردین با فروش 5377 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۴۴۷,۰۰۳,۳۰۹ ریال شده است . اردیبهشت این عدد 7980 میلیارد ریال بوده و نرخ ۴۱۸,۰۷۱,۸۸۶
ریال است .2 ماهه این عدد 13358 میلیارد ریال بوده سال قبل این عدد 4822 میلیارد ریال بود
شاید یکی از بهترین گزارش ها برای زاگرس بود زاگرس 2 ماهه اخیر عالی بوده
در فروردین آغاز خوبی داشت و با صادرات 277 هزار تن با نرخ ۷۲,۱۰۴,۶۳۳ ریالی به فروش 21063 میلیارد ریالی رسید
در اردیبهشت با 284 هزار تن صادرات با نرخ ۶۶,۷۸۱,۶۰۵ ریالی به فروش 20235 میلیارد ریالی رسیده است
2 ماهه 40236 میلیارد ریال بوده و احتمالا گزارش خوبی را در صورت تداوم بدهد مدت مشابه سال قبل 13335 میلیارد ریال بودبا این گزارش ها سود خوبی در انتظار سهم است
نوری هم انصافا گزارش خوبی زده است و به نظر 3 ماهه جذابی می دهد . نوری فروردین هم با فروش خوب 43612 میلیارد ریالی مواجه شده اردیبهشت هم خوب بود و 46714 میلیارد ریال فروش داشت جمعا 2 ماهه 90216 میلیارد ریال بود
مدت مشابه 20843 میلیاردریال
چهارگوشه بازار
سیمان سپاهان با صف خرید به سمت هدف قیمتی 720 تومانی می رود سهمی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های فوق پیشروی نماید شایعات سود 120 تومانی و پی بر ای پایینو سرمایه گذاری های مناسب در کنار ظرفیت بالای تولید سیمان سهم را در موقعیت بسیار خوبی در گروهش قرار داده است
گروه بهمن هم صف خرید شد سهم تا قیمت های 125 تومان جای رشد را خواهد داشت صورت های مالی سهم منتشر شود سود سازی مناسبش می تواند زمینه ساز رشد بیشتر در قیمت سهام این شرکت شود خبهمنی که به دلیل رقیق شدن قیمتش جای صعود میان مدتی خوبی دارد
دارویی کوثر دیرزو پس از افزایش سرمایه و افت سنگینی بازگشایی شده و امروز صف خرید شد این انتی بیوتیک ساز در قیمت های 400 تومان ریسک کمی داشته و همین کم ریسکیش سبب توجه بازار و صف خرید به سهم شده است سهم بتواند از سد قیمت های 420 تومانی بگذرد مهمان سطوح 460 تومانی خواهد بود سهمی که هم ارزش بازارش مالکیت در دارویی امین دارد
خودرو وخساپا باز شدند و به نظر اگر منفی باز می شدند بهتر بود ولی قیمت های انها بد نبود به نظر یک حرکت خوب از سوی انها کل بازار را با شرایط خوبی مواجه میکند هر چند که گزارش خودرو گزارش جذابی در فروش نبوده است در خودرو فروردین بهتری داشت و 44731 میلیارد ریال فروش داشت اردیبهشت به 21482 میلیرد ریال رسیده جمعا 2 ماهه 66214 میلیارد ریال است
در رمپنا خبرهای جدیدی میرسد ولی همه منتظر صورت های مالی هستند گویا در بازارخبررسیده با درخواست پذیرش شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا از شرکتهای زیرمجموعه گروه مپنا موافقت گردید
حفاری امروز کمی بهتر بود سهم اصلاح خوبی کرده و مورد توجه است و منتظر گزارش های کامل تر از سهم هستیم
در بین سهم ها تایرا مورد توجه بود گزارش ماهانه بسیار خوبی را داشته است در فروردین نسبت به ماه های قبل کمی کمتر بود در فروردین امسال فروش 1699 میلیارد ریال بوده و اردیبهشت 3579 میلیارد ریال بوده است . جمع 2 ماهه 5278 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل این عدد 2522 میلیارد ریال شد .به نظر با این روند پیش برود بی تعارف در تلفیقی 400 ریال سود را دارد و این یک اتفاق مهم برای سهم است . خود تایرا را قوی تر و بیشتر زیر نظر بگیرید .
پکرمان هم خبرهای خوبی از گزارش ها داشت و به خصوص بحث تولید و فروش عبور از فروش 1000 میلیارد تومانی در 2 ماه ابتدای سال با رکورد 380 تولید روزانه تایر نکته خوب گزارش پکرمان است .
در بین سرمایه گذاری ها برخی سود های خوبی را شناسایی کرده اند وتوسم هم با این شناسایی سود جالب شده است وتوسم در اردیبهشت 469 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا اردیبهشت ۳۰۹,۲۳۲ میلیون ریال سود مجمع داشته است به نظ این سهم با این شرایط و قیمت ها میتواند جز گزینه های قابل بررسی باشد .
در وسبحان در اردیبهشت 60 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و شناسایی سود ۱,۶۲۴,۵۰۰ میلیون ریالی از پتروشمیران داشته است به نظر واقعا این شناسایی سود برای سهم خبرخوب و ومهمی است به نظر 800 تا 900 ریال تحقق سود دارد و میتواند این قیمت ها برایش جالب باشد .
در وسپه نیز واقعا شرایط خاص است وسپه در اردیبهشت 1134 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است تا اردیبهشت ۱,۷۲۸,۴۶۴ میلیون ریال سود مجمع داشته است با این سود کچاد و شاراک به نظر واقعا وسپه قیمت های خوبی را دارد وسکاب و ومهان و ونیکی را قبل تر صحبت کرده بودیم معتدیم هر 3 سهم شرایط خوبی را دارند و بلند مدت جواب میدهند . در نهایت وصنا هم میتواند جالب باشد . وصنا در اردیبهشت 1140 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و ۷۰,۵۷۴ میلیون ریال سود مجمع داشته است
خگستر را هم زیر نظر بگیرید شرایط خوبی را دارد به نظر تحرکات خوبی در سهم اغاز شده و شرایط خوبی را دارد
در بین سهم های باز شده و اصلاح شده ساروم بیش از همه برای ما جالب بود به نظر بازی خوبی را خواهد داشت در سوی دیگر سفانو نیز میتواند مورد توجه بازار باشد . سفانو در فروردین با کمی عقب گرد 101 میلیارد ریال فروش داشته است سهم اردیبهشت 432 میلیارد ریال فروش داشته و 2 ماهه 534 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل 416 میلیارد ریال بوده است


