[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400
میلیاردر زاغه نشین !
امروز بازار حکایت میلیونر یا بهتر بگوییم میلیاردر زاغه نشین را داشت پول در جیبش بود ولی به هر دلیلی از لج بازی برخی سهامداران سمج برای فروش گرفته تا ابهامات و اتفاقات دیگر ، زاغه نشین صفوف فروش بود و شرایط سختی را داشت . دیروز بود که در میانه خبرها خبر تزریق ۵۰ میلیون دلار توسط بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار رسید و تا حدودی گم شد و اهمیت این خبر کمرنگ شد . ولی امروز که بازار منفی اغاز کرد دوباره به سرخط خبرها برگشت و انتظار بازار را می رساند . این موضوع از این نظر مهم است که بانک مرکزی اولین گام را جهت کمک به بازار به شکل واقعی و نقدی بر داشته و این پالس مثبتی برای سهامداران است که امید و اطمینان داشته باشند با کمک ورود جریان پول و البته رسیدن خبرهای مثبت خاص نظیر گزارش ها بتواند فضای بهتری را دربار شاهد باشد اما این پول ها باید به کارایی منجر شود یا بهتر است بگوییم جریان این پول ها باید به کمک بازار بیانجامد که به نوعی متعادل شدن طیف گسترده تری از نمادها را در بر بگیرد . چیزی که مشخص است هنوز سهامداران قدرت و شیرینی این پول را در بازار حس نکردند و البته مطلعیم برخی حرکات برای تعادل بخشی به برخی نماد ها صورت گرفته ولی در سیل خروشان فروشنده ها گم شده است . فعلا خشاب بازار نیمچه پری شده و از این تک تک گلوله ها باید به نحو احسن برای کمک به بازار استفاده کرد. چیزی که به شدت این روزها احساس میشود که باید هدف ها شناسایی و با برنامه پیش رفت . نکته بسیار مهم دیگر این است که این سیگنا باید به بیرون مخابره شود که صندوق تثبیت با نقدینگی که در اختیار دارد کنار بازار هست و این فرصت خوبی برای پولهای پارک شده در بازار بوده که به دل بازار زده و تحولات قوی تری رقم بخورد . البته قبول کنید جریان پول به تنهایی کافی نیست و شاید باید عوامل دیگر نیز همراه این جریان شوند تا سینرژی قوی تری برای کمک به بازار شکل بگیرد .
نوشتن این جمله برای ما سخت است ولی می نویسیم . برخی از عزیزان و دوستان هم که سهم ها را باد کرده و به اصطلاح پروژه کرده اند امروز که قیمت با ارزندگی فاصله معنا داری دارد پشت صف فروش گذاشتند و فریاد می زنند چرا کسی به داد این سهامداران نمیرسد ! قطعا پولی که امده قرار نیست برای کسی فرصت فروش و فرار ازاین پروژه ها را ایجاد کن این پول بایدصرف کمک به بازار شود نه پاداش دادن به برخی نوسان گیران ! … این قصه سر دراز دارد بماند به وقتش …
و اما مطلب امروز ما در مورد انتخابات بحث این است که در نهایت از بین چند کاندید که تایید صلاحیت می شود بازار مجبور به شنیدن صدای انهاست چرا که به هر حال 4 سال سکان کشور در اختیار یکی از انها قرار میگیرد از همین رو به نظر منطقی است که سهامداران سراغ آنهایی می رود که بتوانند برنامه های دقیق تر و روشن تری را ارائه نمایند و خیال اقتصاد کشور و به تبع ان سهامداران را تا حدودی راحت کنند که اگر اتفاقی رخ دهد اتفاقات غیرمنتظره و غیر مترقبه را نخواهیم دید و این یکی از مهمترین رویکرد هاست که در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه ما تصمیمات عجولانه و غیرمنطقی را شاهد نباشیم (کسانی که سال 84 در بازار بودند خوب میدانند چه میگوییم !)
یکی از این نگرانی ها در مورد نرخ ارز است به نظر فعالان بازار و بهطورکلی فعالان اقتصادی باید این را از کاندیدا مطالبه کنند که چه تصمیمی در رابطه با نرخ ارز و جریان آن خواهند داشت و البته این موضوع باید به شکل رسمی به نوعی موضوع آنها باشد و کج روی از انچه اعلام می شود قطعاً بی اخلاقی و به نوعی خلف وعده و گرفتن رای با حرف های غیر منطقی است . اعلام این موضوع از سوی کاندیدا می تواند کمک بزرگی به بازار کند چرا که چشم انداز تحولات اقتصادی و نرخ ارز یکی از مهمترین چالش های بازار به شمار می رود که حل آن کمک بزرگی برای بازار سرمایه است فعالان بازار باید تاکید می کنیم باید طی روزهای آتی پس از مشخص شدن تایید صلاحیت ها در مورد بسیاری از موارد خواسته های خود را اعلام کنند که یکی از آنها نرخ ارز است و کاندیدا نیز برنامه های روشن خود را بیان نمایند . اقتصاد و بازار سرمایه دیگر توان سورپرایزهای جدید را ندارد …
در ادامه میرسیم به امید ناامیدان ! انسان گرفتار و مغروق به هر چیزی چنگ میزند و امیدواریم گزارش های 12ماهه و ماهانه طناب محکمی برای حفظ ما در این رودخانه خروشان باشد . طی روزهای آتی دوباره همه بر می گردیم به گزارش های مالی و کدال که در بازار شاهد این خواهیم بود گزارش ها یکی یکی می آیند و شرکت ها به آن واکنش نشان می دهند. چیزی که برای سهامداران مهم است این بوده که جریان سود سازی در ۳ ماهه چهارم چگونه بوده و اگر بتوانند برای کل سال ۱۴۰۰ تکرار شود چه اتفاقاتی را خواهیم داشت سناریوی غیر منطقی نیست و افزایش نرخ های جهانی خیلی در آن لحاظ نشده و جهش های ارزی را هم نداشتیم . به نظر 3 ماهه چهارم سال 99 منطقی ترین دوره برای تعمیم ان به سال 1400 است . به نظر شرکتها بتوانند این موضوع را با گزارش های ۱۲ ماهه و همچنین گزارش های ماهانه به سهامداران القا کنند کف سود از بسیاری از شرکتها به دست میآید که میتواند مبنای قیمت گذاری در بازار شود و این مبنای قیمت گذاری کم کم در بسیاری از سهم های بازار کف قیمتی سهم را بسته و یکی از بزرگترین مشکلات بازار که بحث فشار فروشندگی در هر قیمتی است تا حدودی از بین خواهد رفت (البته امیدواریم ) از همین روست که معتقدیم در ۱۰ روز آتی و در واقع در ۸ روز کاری پیش رو گزارشات ماهانه و ۱۲ ماهه در کدال اثرات بسزایی در سرنوشت سهامداران دارد.
و حرف اخر … امروز حاشیه های بیت کوین و سایر رمز ارزها داغ بود . امروز خبر رسید یکی را گرفتند و دیروز در خبری شنیدیم که 12 میلیون ایرانی سراغ بازار رمز ارزها رفته و نزدیک به 70% انها طی 6 ماهه اخیر به این بازار وارد شده اند و حاضرم قول بدهم بیش از 80% از این کسانی که در این بازار حضور داشتند از بازار سرمایه به این سمت رفته اند … بی تعارف مسولین تاریخی ترین پیچ بازار سرمایه در 40 سال گذشته را با بدترین و تلخ ترین شکل ممکن به پشت سرگذاشتند و این ماشین را که میتوانست با گذر ازاین پیچ به اقتصاد کشور کمک شایانی کنند به ته دره فرستاده و امروز عملکرد این بازار و ان بازار هر دو ناشی از کاستی این دوستان است . ولی بحث ما امروز این نیست و قبل از هر چیز بگوییم بحث حتی این نیست که بورس خوب است فلان جا بد است خیر بحث فقط این است هر سرمایه گذاری قبل از ورود به هر بازاری باید به ابعاد ان بازار اشراف داشته باشد . دوستی داشتم میخواست دوچرخه بخرد ! تقریبا 1 ماه کار تحقیق روی این که چه دوچرخه ای را بخرد دنبال میکرد و یا اطراف شما چه بسیار افرادی که برای خرید یک گوشی روزها و ساعت ها همه چیز را چک میکنند ولی برای ورود به بازار سرمایه و بازار پیچیده تری به نام رمز ارز یک شبه با یک پیام و یا ویدیو تصمیم میگیرند ! چطور برای سرمایه خود ارزش قایل نمی شوید و قبل از ورود به هر بازاری از بورس گرفته تا رمز ارزها مطالعه نمیکنید ؟! بحث ما فقط این است که زیر و بم و ریسک های هر بازاری که به ان ورود میکنید را بشناسید که اگر این مسیر را طی نکنید به مانند بسیاری از افراد ضرر و زیان های ان بازار با هزینه های گزاف خرج این تحقیق و اموزش را از جیب شما برمیدارد !
بگذریم امروز حرف و مقدمه بازار زیاد شد بازاری که واقعا فازش را درک نمیکنیم دیروز ان طور عجیب صف خودرو میزند امروز این طور غریب صف فروش می کند ! به هر حال بازار کار سختی را در پیش دارد و برای فردا باید با سطح جدی از حمایت ها دست و پنجه نرم کند به نظر فضای بازار فضای خاصی برای فرداست و امیدواریم کمی قوای کمکی پول و گزارش فردا بیشتر کنار بازار باشد …
و اما در بازار امروز چه خبر بود .
بانک ها و چک های سنگین
در نماد های بانکی هم فشار عرضه ها بالا رفته و شاهد منفی شدن روند این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و جای افتی ندارند
در بانک تجارت سهم حسابی منفی شد همچنان مرز حساس قیمتی 240 تومانی سبب شده تا سهم در موقعیت خوبی قرار داشته و توان صعود خوبی به شرط رائه گزارش مثبت 12 ماهه را دارا است
بانک سامان امروز بهتر معامله شد سهم بر سر مقاومت 920 تومانی قرار گرفته و در صورت تثبیت در سطوح قیمتی فعلی تا قیمت های 1000 تومان رشد خواهد داشت بانک سامان اصلاح قیمتی خوبی داشته و به سطوح مناسبی رسیده بود
بانک پارسیان هم به مقاومت 260 تومانی رسید و معاملاتش ارام دنبال شد سهمی که وضعیت خوبی در گروه خود داشته و اصلاح بالایی از قیمت های 500 تومانی داشته است بانک پارسیان باید پتانسیلی برای شکست قیمت های 260 تومانی پیدا نماید نگاه وپارس به گروه خودرو است و البته جو منفی وبملت کمی کار را سخت کرده بود .
خودرویی ها 180 درجه چرخیدند
در نمادهای خودرویی نه به صفوف سنگین خرید دیروزشان نه به روند منفی امروزشان این امر نشان می دهد بازی های نوسانی سنگینی در این گروه جریان دارد
ایران خودرو که دیروز بالای 400 میلیون سهم را در صف خرید میدید امروز با صف فروش همراه شد سهمی که نتوانست به سمت هدف قیمتی 220 تومانی خود صعود نماید این سهم به نظر می رسد فعلا تا بروز اخبار قوی روند نوسانی را در پیش بگیرد
زامیاد هم سریعا صف فروش شد سهمی که در قیمت های منفی فردا حمایت های خوبی دارد سهم امروز هم خوب حمایتی شد زامیاد هم اصلاح بالایی داشته و خبرهای خوبی از افزایش نرخ و تولیدات جدید دارد اما به نظر می رسد باز باید به کف قیمتی قبلی خود رسیده و این کف را تاچ نماید
گروه بهمن سهم ارزان گروه در قیمت های 120 تومانی حمایت دارد مقاومت سهم نیز سطوح 145 تومان است به نظر می رسد خبهمن با سود سازی بالایی که در صورت های مالی 12 ماهه به نمایش خواهد گذاشت شانس بیشتری برای برگشت روند دارد
واقعا فاز این گروه را درک نکردیم ان طور صف خرید و بعد صف فروش واقعا عجیب است .
خبرهای بی اثر فولادی
در فولادی ها خبر ازاد سازی صادرات شمش و فروش های عالی این گروه فایده ای نداشته و سهام فولاد ساز همچنان کاهش یمتی را به همراه دارند
فولاد فعلا روندش منفی است رشد بالای قیمت ورق این شرکت هم فعلا کمکی به سهم نکرده است امسال پیشبینی می شود فروش شرکت به 13 الی 14 هزار میلیارد تومان بالغ شود فروش بسایر سنگین که با سود سرمایه گذاری ها فولاد مبارکه را متحول خواهد ساخت این سهم قیمت های 1200 تومان را از دست بدهد تا قیمت های 11100 تومان اصلاحی خواهد بود امروز بورس کالای فولادی اتش بازی بود ولی بازار هیچ توجهی به این سهم نمیکند .
کاوه هم برگشتی به کف تکنیکالی 1900 تومانی خود داشت این سطوح از نظر تکنیکال برای سهم بسیار مهم ارزیابی می شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت اهداف بالایی دارد فعلا سهم روندش نوسانی دنبال می شود
در ارفع سهم خوب مقاومت کرده است ازاد سازی صادرات شمش می تواند خبر خوبی برای این فولاد ساز بوده و ارفع را در موقعیت خوبی قرار دهد سهمی که تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان تارگت و بر سر حمایت قوی قرار دارد
سرمایه گذاری های پر پتانسیل
در سرمایه گذاری ها برخی نمادهای گروه در موقعیت خوبی قرار دارند پتانسیل این سهم ها انقدر بالا می باشد که دیگر جای افت بیشتری ندارند
در نماد تاپیکو سهم کف قیمتی 1000 تومان را بسته و خوب حمایتی می شود این سهم هم سود سازی و هم ارزش جایگزینی بالا و هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سنگینی دارد مالکیت در پالایش ستاره خلیج فارس حسابی از همه جهت این سهم را متحول می کند
پارسان منفی است اما این منفی ها چندان شدید نمی باشد سهمی که وضعیت خوبی داشته و از نظر بنیادی می تواند رشد میان مدتی خوبی داشته باشد حمایت حقوقی ها در سهم مشهود و تحولات سود سازی خوبی در انتظار سهم است ارزش ذاتی پارسان سطوح 2200 تومان برآورد می شود و سود 3500 ریالی را دارد .
ومعادن هم که به واسطه سنگ اهنی ها دوری گرفته و صف خرید بود امروز با روند منفی همراه شد این سهم می رفت تا با عبور از قیمت های 820 تومانی مهمان سطوح 900 تومان شود که عرضه ها امانش نداد سهمی با پتانسیل بالا که سودش توسط سنگ اهنی ها و ملی مس امسال رشد خوبی خواهد داشت
معادن و در انتظار
معدنی ها هم نوسانات خوب می دهند سهامی که صورت های مالی 12 ماهه خوبی در حال انتشار داشته و تا چند روز اینده توان سود سازی این شرکت ها مشخص می شود
در نماد کگل شاهد نوسانات خوبی هستیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته در کمترین قیمت ممکنه قرار گرفته است سهمی که حمایت 1320 تومانی و مقاومت 1600 تومانی داشته و در انتظار صورت های مالی راهگشای خود می باشد
اپال عالی معامله شد و نشان داد حامیان قوی دارد محصولات این شرکت نیز در بورس کالا پذیرش شده و باید در انتظار جهش های خوبی در سود شرکت باشیم البته این جهش ها در سود شرکت های زیر مجموعه رخ داده و سبب رشد خوبی در سود سهم می شود سهمی که بار دیگر به مقاومت 1800 تومانی برگشته و در این بازار منفی افتی را تجربه نکرد
کنور با سود سازی بالای خود در 12 ماهه 99 توانست پتانسیل های خود را به نمایش بگذارد شنیده می شود برای امسال سود 800 الی 1000 تومانی در انتظار سهم است سهمی که مقاومت 5400 تومانی داشته و به سمت این هدف می تواند در حرکت باشد. کنور در 12ماهه به عدد 7438 ریالی رسیده و ۹ ماهه 4482ریال محقق کرده است
در 9 ماهه مجموع سود خالص 13159میلیارد ریال بود 7035میلیارد ریال عملیاتی و 6120میلیارد ریال غیر عملیاتی است
در 12ماهه سود خالص 21839 میلیارد ریال بوده که عمده ان عملیاتی بوده 15292 میلیارد ریال ان عملیاتی است . این شرکت در زمستان به سود 295 تومانی به ازای هر سهم رسید که این عدد برای بهار، تابستان و پاییز به ترتیب برابر با 226 ، 102و 119 تومان بوده است. مزتی کنور این است که این رویه را بتواند ادامه دهد سال بعد 1000 تومان را به راحتی محقق میکند و این یعنی قیمت های فعلی هم بد نیست
در این گروه ومعادن را هم زیر نظر داشته باشید سهم قابلیت های خوبی را با دید میان مدتی دارد .
چهارگوشه بازار
سیمان شمال که افت بسیار بالایی داشته و به قیمت های 900 تومانی رسیده است برگشت خوبی داشته و مثبت شد این افزایش نرخ می تواند سود و ارزش جایگزینی سهم را تغییر و اگر باز به مانند بار دیگر سهم حمایت شود رشد خوبی در انتظار سشمال است
جم پیلن شایعات سود بالایی دارد محدوده 1800 تومان سود برای این شرکت شنیده می شود سهمی که ارزش ذاتی 10 هزار تومانی داشته و رشد قیمتی بالای محصولاتش سبب ایجاد پتانسیل ها و انتشار گزارش 1 ماهه بسیار خوبی در سهم شده است به نظر خود پتروشیمی جم نیز سهمی است که میتواند شرایط خوبی را رقم بزند و جالب باشد .
شیران در حال برگشت به قیمت های 2000 تومانی می باشد کف حمایتی قوی که می تواند سبب برگشت روند سهم شود شیران هم تعدیل مثبت خوبی از نظر عملیاتی دارد که در گزارشات سهم مشخص است و هم سود خدمات بندری رشد بالایی داشته است در انتظار صورت های مالی خاصی از شیران هستیم
دراین گروه شگویا امروز بعد از گزارش کار سختی را داشت . حقیقت امر از شگویا انتظارات کمی بیشتر بود و از همین رو این گارش احتمالا کمی عرضه ها را در سهم بیشتر کند . شگویا در ۱۲ماهه به سود ۸۴۷ ریالی رسیده است
شگویا در گزارش9ماهه 579ریال پوشش داده است در 6ماهه 312ریال و در 136ریال محقق کرده بود
در بازار این روزها کزغال هم خوب مورد توجه استدر کزغال ولی وقاعا گزارش خوبی بود کزغال در 12ماهه 4113 ریال سود محقق کرده است .پیش بینی درآمد هر سهم در سال مزبور به مبلغ 3.287ریال بوده است و 4113 ریال در 12ماهه محقق کرده است . فروش شرکت در زمستان 49 درصد بیشتر از پاییز گزارش شده است. حاشیه سود ناخالص 63 درصد و 15 درصد بیشتر از پاییز بوده است. سود هر سهم شرکت در چهار فصل سال 99 به ترتیب برابر با 55، 93، 89 و 174 تومان بوده است. فرض کنید سود سال بعد بد بینانه 5500 ریال باشد کما اینکه برخی از 6000 ریال صحبت میکنند . و سهم 3500 ریال در مجمع تقسیم کند و البته برخی از 4000 ریال صحبت میکنند ولی در کل دراین سناریو هم سهم پی به ای زیر 5 دارد . امرو سهم وضعیت بهتری را نسبت به روز قبل داشت .
پکرمان را هم امروز رنج می کشیدند خبرهای خوبی از گروه لاستیک منتشر شده و به نظر باید کمی این گروه را بیشتر بررسی کرد در این گروه البته پکویر و پیزد هم شرایط خوبی را دارند .
امروز بین شسپا و شپنا بلوک های جالبی رد و بدل شد به نظر شپنا کم کم به یک غول بزرگ شیمیایی تبدیل می شود با خرید شصفها و شسپا برای هر 3 سهم احتمالا شرایط خوبی رقم خواهد خورد .
ونیکی امروز کمی بهتر بود و شرایط خاص تر و مثبت تری داشت ونیکی با توجه به پرتفوی قوی در کل شرایط خوبی را دارد اگر قرار بر سود خوب در پارسان باشد غدیر امسال 2000 ریالی خواهد شد و قیمت های خوبی را دارد . به نظر شستا و غدیر با دید میان مدت هر دو سود های خوبی را میدهند
تایرا منفی است ولی میتواند مورد توجه باشد . در مورد این سهم زمزمه سود های عجیبی از سال 1400 سهم شنیده می شود و برخی از افزایش سرمایه و سود تلفیقی 3500 3600 ریال صحبت می کنند به نظر قابلیت این را دارد که از این نقاط یک برگشت خوب و جدی را در سهم شاهد باشیم و این قابلیت خوب در سهم هست
دوست داشتیم بیشتر از شرکت ها بنویسیم ولی واقعا این جو و انرژی بازار انرژی ما را هم گرفته است … ولی همچنان سعی میکنیم با کمترین خستگی برای شما بنویسیم …
[/ihc-hide-content]


