[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
ویراژ در جاده مخصوص …
امروز بازاریک شرایط ویژه و عجیب را بعد از مدت ها تجربه میکرد .کم این طور اتفاقات پیش می امد ولی در هر صورت گروه خودرو یک ژست تمام عیار مثبت گرفت و بازار البته خیلی روی این حرکت مثبت جو زده نبود و فقط سعی میکرد موج فروش را کنترل کند . گروه خودرو یکی از چموش ترین گروه های بازار طی این مدت بوده و همیشه بازی بقیه بازار را خراب کرده بود و حالا شاید با سر به راه شدن این بچه شیطان های کلاس کم کم با رسیدن گزارش های بقیه هم شرایط بهتری بگیرند … ولی این روزها بازار مشکلات و حاشیه های دیگری هم دارد.
پس از از گرد و خاک و طوفان دیروز که کاندیدا به راه انداختند و تقریباً نزدیک به 40 نفر از سران مملکت کاندید انتخابات شدند امروز آن گرد و خاک فرو نشست و بازار دوباره در فکر مشکلات خودش است در مورد انتخابات سعی می کنیم از امروز تقریباً هر روز بخشی از گزارش بازار را به آن اختصاص دهیم و البته با مشخص شدن کاندیدا و تعداد نهایی افراد روی گزینه ها نیز صحبت خواهیم کرد و سناریوی آنها را برای بازار ترسیم میکنیم اما به نظر میرسد امروز و در واقع شاید تا آخر هفته زود باشد که در مورد افراد صحبت کنیم فقط باید این نکته را خاطر نشان ساخت که بچه های بازار سرمایه نباید رفتار عوام گونه دیگران را تعمیم دهند شاید شوخی با کاندیدا یا هشتگ پراکنی و مسائل این شکلی برای یکی دو روز اول بد نباشد اما باید از کاندیدای نهایی بخواهیم که در مورد مسائل بازار سرمایه و مسائل اقتصاد صریح و شفاف نظر خود را بیان کنند تا بازار با هندوانه در بسته مواجه نباشد !! به طور مثال کاندیدا باید در مورد مسائلی همچون نرخ گذاری دستوری ، مسائل کسری بودجه و چگونگی مقابله با ان ، سیاست های مالی و پولی که در بحث نرخ سود و سایر موارد خلاصه میشود صحبت کنند ، از برنامه برای بازار سرمایه بگویند ، از بانک ها و … کاندیدا باید در مورد نرخ ارز اظهار نظر کنند که یکی از مهمترین اتفاقات است به نظر باید دنبال این بود که هر یک از این عزیزان در مورد موضوعات صحبت کنند و نظر خود را بیان کنند تا بازار بشناسد که قرار است 4 سال با چه افرادی وصلت کند …
اما همانطور که هر روز پیش می رویم مشکلات بازار هنوز سر جای خود است و ما فقط در گذر زمان کمی ابهامات را کمتر می بینیم اما همچنان قفل بودن حداقل ۳۰۰ شرکت در بازار به چشم میخورد و تا به امروز خیلی راهکاری برای آن ارائه نشده البته به شکل زیر پوستی کارهایی دارد انجام میشود اما جدی نیست هر روز هم ۵ تا ۶ شرکت از صف های فروش به سمت متعادل شدن گام برمیدارند اما کافی نیست . ببنید به نظر تزریق این حجم منابع مالی به سمت بازار سرمایه و 1000 میلیارد تومان فعلی که واریز شده به نوعی میتواند برنامه نجات همین بخش از بازار باشد و صد البته کسی نمیگوید سهم گران بخرید بلکه به نوعی هدف متعادل شدن بازار است .
طی این مدت کمی رویه ها تغییر کرده و هر روز شاهد اینکه تعدادی از نمادها به واسطه باز و بسته شدن و دامنه نامحدود تا حدودی به مرز تعادل باز می گردند و یا نزدیک می شود هستیم اما سرعت این موضوع سرعت بالایی نیست و باعث نشده از تعداد صف های فروش به شکل جدی کاسته شود این عدم تعادل و ناهمگونی همچنان در بازار به چشم میخورد خیلی راه کار های عجیب و غریب نمی شود در نظر گرفت ولی شاید استفاده دوباره از ابزاری به نام گره با حجم مبنای یک ، برای روزهای پیش رو بتوانند اندکی راهگشا باشد و صد البته جریان نقدینگی نیز باید به شکل روان تری در این سهام ها تا رسیدن به مرز تعادل حرکت نمایند . این را گفتیم که به این برسیم سهامدارانی که عاشق پروژه بازی بودید و هستید در برخی ازاین سهم ها برخی کد ها در ابتدای صف فروش برای فرار و یا سنگین تر کردن صف قرار گرفتند !! سهامداری یعنی هم سفره شدن و شریک شدن در یک شرکت بشناسید با چه کسانی همسفره می شوید …
و بازهم یک بار دیگر به سهامداران می گوییم که در انتخاب سهم دقت کنید … آخر و عاقبت سهم پروژهای همین جریانات است ببینید که چه اتفاقاتی دارد رخ می دهد . شاید خیلی از این سهم ها امروز صف باشند و کم نشوند ولی احتمالا ته بازی جایی شاهد افت ناراحت کنندخ ۴۰ تا ۵۰ درصدی بسیاری از این سهم ها در یک روز می شود که قطعاً سخت و دردناک است حتماً عزیزان تازه وارد به خصوص این یکی دو سال اخیر به این موضوع دقت کنند که بالارفتن های با جریان پول و پروژه بازی و من بخر تو بخر در نهایت چنین داستانی دارد دیر یا زود رخ میدهد … یا باید آنقدر باهوش و قانع باشید که با شکل منطقی خارج شوید و یا …
و حرف آخر اینکه گزارش های ماهانه و ۱۲ ماه تا روز کاری دیگر راهی بازار میشود قطعاً این اطلاعات میتواند در انتخاب سهم به شما کمک کند بیایید کمی تغییر رفتار داده و کدال را به محوریت انتخاب سهم برگردانیم که اگر در روزهای خاص اردیبهشت و خرداد و تیر سال قبل تحلیل و بررسی محوریت بازی بازار قرار می گرفت این اتفاقات رخ نمی داد روی صحبتم فقط با حقیقی ها نیست حقوقی های ما در این مدت نشان دادن بدتر از حقیقی هستند آنها حتی از دید ما از حقیقی ها بدتر رفتار میکنند .روی سخن با شرکت ها و ناشران هم این که عزیزان چرا انتشار گزارش های 12 ماهه را به دقیقه 90 موکول کردید بازار امروز به این اطلاعات نیاز دارد نمونه ان را در کچاد دیدیم به نظر انتشار هر چه سریعتر این اطلاعات کمک شایانی به بازار و خود سهم و سهامداران میکند.
بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز خودرویی ها را عالی خریدند و بعد هم عالی تر صف کردند به نظر دو سه روزی خودرویی ها ساز مثبت بزنند کم کم بقیه بازار هم با انها وسط میدان همراه می شوند امیدواریم طبق شایعات و شنیده ها نوبت پالایشی ها هم کم کم برسد …
بانک های خوش رو
در بانک ها امروز صدر نشینی خوبی را شاهد بودیم بانک ها روند مثبت خوبی داشته و توانستند رشد خوبی را تجربه نمایند
در بانک پارسیان سهم با صف خرید همراه شد سهمی که قیمت های 260 تومانی را بشکند در سطوح بالای مقاومت قوی تثبیت و جا برای رشد حتی تا قیمت های 300 تومان دارد خبرهای خوبی از این بانک و بهبهود وضعیت بنیادیش به گوش می رسد
بانک تجارت ارام ارام به هدف قیمتی 260 تومانی نزدیک می شود شایعات خوبی در خصوص سود امسال و سود سال 99 جریان دارد صورت های مالی مهمی در 12 ماهه در انتظار سهم است سهمی که تا قیمت های 300 تومان به شرط عبور از قیمت های 260 تومان را خواهد داشت سرمایه گذاری های زیر مجموعه حسابی سود بانک را متحول کرده اند
پست بانک نیز با صف خرید به پیشتازی خود ادامه می دهد سهم در قیمت های 1900 تومان معرفی شد و براحتی 10 درصدی نوسان داده است این سهم دو تارگت 2200 و 2500 تومانی داشته و سود سازی بالا و شایعات افزایش سرمایه برای سال جاری توجه بازار به این سهم را جلب کرده است
تیک اف خودرویی ها
امروز پول قوی وارد خودرویی ها شده و شاهد صفوف خرید خوبی در این گروه بودیم اصلاح قیمتی عمیق پایان یافته و وقت رشد این گروه فرا رسیده است برخی نتیجه مذاکرات را مقال میزنند ولی به نظر میرسد انچه این گروه را حرکت داده مذاکرات نبوده بلکه جریان پول بوده است .
در ایران خودرو سهم توانست با قدرت و صف خرید سنگینی از قیمت های 200 تومانی عبور نماید سهم هدف قیمتی 220 تومانی دارد سهمی که افزایش نرخ محصولاتش مطلوبش نبوده و امیدش به عرضه خودروهایش در بورس کالا و نفع بردن از این طریق می باشد
سایپا هم با صف خرید به سمت فتح قله قیمتی 200 تومانی می رود در سایپا همچنان بحث بر سر فروش دارایی ها مطرح است سایپا قصد دارد در صورت بهبهود وضعیت بازار چند شرکت قطعه ساز زیر مجموعه خود را به فروش برساند سهمی که زیان ناخالص کمتری داشته و امید به بهبود وضعیتش بیشتر است
خبهمن را امروز امان ندادند سهم حجم معاملات سنگینی را تجربه کرد سهمی که مقاومت 145 تومانی داشته و پس از افزایش سرمایه چشم امیدش به سود شرکت های زیر مجموعه و سود خود شرکت می باشد تا به واسطه توان سود سازی بالا با رشد قیمتی و شکست مقاومتش همراه شود
در این گروه وساپا را خیلی خوب خریدند خگستر هم که نموداری روی خطوط حمایت 10 ساله بود به خوبی خرید شد و حمایت شد و در سوی دیگر به نظر ورنا و خزامیا نیز کم کم مورد توجه بازار قرار میگیرند .
خدیزل را هم زیر نظر بگیرید شرایط خوبی را دارد 12ماهه خوبی میدهد خدیزل در 3 ماه گذشته بسیار جالب بوده
سهمی که دی 1038 میلیارد ریال و بهمن هم 1032 میلیارد ریال فروش داشت و اسفند 1606 میلیارد ریال بود و عدد خوبی داشت
12 ماهه فروش شرکت 9010 میلیارد ریال بوده است که بخش بزرگی ازان برای 3 ماهه قبل است .
سیمانی ها لب مرز
در سیمانی ها علی رغم رشد قیمت سیمان و تحول در سود شرکت ها در سال جاری باز هم روند منفی ادامه داشته و برخی سیمانی ها به قیمت های بسیار نازلی رسیده اند
در سیمان شرق سهم بر سر حمایت 560 تومانی ترمز افت خود را کشیده است سهمی که روزگاری قیمت های بالایی داشته و با ظرفیت 2 میلیون تنیش ارزش جایگزینی خوبی دارد همچنین سهم در دل ود بیش از 400 تومان به ازای هر سهم سرمایه گذاری دارد سهمی که با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارد
ساراب حمایت شده و از قیمت های منفی به مثبت رسید این سهم نشان می دهد بازیگران خوبی دارد اما رشد سهم منوط به عبور ساراب از قیمت های 2200 تومانی می باشد سارابی که ارزش بازارش به دلیل رشد شدید پرتفوی بورسیش با رشد خوبی همراه شده است و ارزش ذاتی 2500 تومانی دارد
سیمان سپاهان را باید بیشتر بررسی داشت یک قلم سرمایه گذاری شرکت مالکیت 10 درصدی در سدشت است که این سرمایه گذاری ارزش بسیار خوبی در دل سرمایه گذاری های سپاها ایجاد کرده است این سهم نیز از قیمت های 2000 تومان یکسره اصلاح کرده و با توجه به توان سود سازی بالای سهم قیمت های 700 الی 720 تومان باید زمینه ساز تعادل در سهم شود
خبر های خوب فولادی
ازاد سازی رسمی صادرات شمش خبر بسیار خوبی برای این گروه محسوب می شود نرخ های فروش صادراتی بالاتر بوده و سود خوبی برای شرکت های صادر کننده در سال جاری با این نرخ های جهانی در انتظار است
فخوز با روند مثبت همراه شد این سهم می تواند بیش از نیمی از محصولاتش را صادر و سود خوبی به دست اورد سهم به مصاف مقاومت 1600 تومانی می رود سهمی که تارگت 2000 تومانی در صورت شکست این مقاومت را دارد امارها نشان می دهد صادرات شرکت در سال 1400 تا به اینجا 70 درصد رشد داشته است
هرمز دیگر صادر کننده شمش هم مثبت بود اما این مثبت ها چندان قوی نبود این سهم نیز مقاومت قوی بر سر راه خود داشته که شاید با انتشار صورت های مالی 12 ماهه و صحت شایعات سود محقق شده بالا در این گزارش سهم بتواند با رشد قیمتی خوبی همراه شود
کاوه اما حال و روز خوبی نداشته و در قیمت های 2000 تومان نوسانی بود اصل سود سازی کاوه امسال و سال اینده رخ خواهد داد جایی که ظرفیت تولیدی خط جدیدش افزایش و هم از نظر حجمی و هم قیمت فروش محصولات با اقبال و رشد همراه شود کاوه تارگت 2200 تومانی دارد و می توان یک نوسان از سهم گرفت
دو دستگی بیمه ها
در نمادهای بیمه ای شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم بیمه ها وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلاح بالایی هم تجربه کرده اند این گروه به نظر می رسد کم کم قدم به سمت متعادل شدن بردارد
بیمه اسیا که افت شدیدی داشته و به کف قیمتی 180 تومان رسیده بود در حال جبران بخشی از اصلاح شدید خود می باشد این سهم بیمه ای می تواند با رشد قیمتی به سمت سطوح بالای 200 تومان گام بردارد سهمی که هم تعدیل مثبت خوبی داشته و هم توانایی شناسایی سود تسعیر ارز بالایی دارد
بیمه سامان هم تراز ارزی قوی دارد از طریف سرمایه گذاری های بیمه سامان سبب شده تا سهم سود خوبی را شناسایی نماید این سهم بیمه سامان را تا قیمت های 2200 تومان بالا خواهد برد بیمه سامانی که شایعات مثبتی از افزایش سرمایه هم در پیش رو دارد
بیمه دانا از قیمت های بالای 1200 تومان اصلاح و به سمت قیمت های 580 تومان می رو سهم حمایت می شود اما حمایت سهم چندان قوی نیست مدتی خبر تجدید ارزیابی سبب اقبال به سهم شده بود که این خبر هم فعلا در هاله ای از ابهام قرار دارد
به نظر در بین گروه بیمه اول از مه البر بعد اسیا بعد کوثر و بعد دی شرایط بنیادی خوبی داشته باشند ولی جالب است بهترین حمایت را پاسارگاد از سهم خود میکند ولی خیلی نسبت سود و قیمت منطقی نیست
چهارگوشه بازار
ملی مس نتوانست از قیمت های 1400 تومان عبور نماید سهم فعلا روندش اصلاحی بوده و به سمت حمایت 1250 تومانی در حرکت می باشد سهمی که وضعیت خوبی داشته و خبرهای خوبی در انتظارش می باشد و انتظار تعادل در روند سهم را در قیمت های 12550 تومان داریم
فولاد امیر کبیر کاشان که سود سازی بالایی را در گزارش 12 ماهه به نمایش گذاشته بود امروز با عرضه صف خرید همراه شد سهم تا قیمت های 8000 تومان جای رشد دارد سهمی که شنیده می شود تجدید ارزیابی خوبی در دل خود داشته و برای امسال هم سود سازی خوبی در انتظار سهم است
اریاساسول که بارها توصیه به خریدش کرده بودیم در حال شکست مقاومت 9200 تومانی و رشد تا هدف 10000 تومانی می باشد سهمی که امسال حداقل به سود 1800 تومانی خواهد رسید و توان بنیادی بالایی دارد این سهم به نظر می رسد با گزارش های خود حتی رشد های بیشتر را در میان مدت تجربه نماید در کنار او پارس و فارس و پارسان به خصوص پارسان را زیر نظر بگیرید سهم با تقسیم میانگین 80% زیر مجموعه ها 3500 ریال سود را دارد و چیزی که بازار خیلی به ان توجهنمیکند .
با این وضعیت خوب کنور به نظر سهم باید کم کم مورد توجه باشد سهم گزارش خوبی زده است کنور در 12ماهه به عدد 7438 ریالی رسیده و ۹ ماهه 4482ریال محقق کرده است
در 9 ماهه مجموع سود خالص 13159میلیارد ریال بود 7035میلیارد ریال عملیاتی و 6120میلیارد ریال غیر عملیاتی است
در 12ماهه سود خالص 21839 میلیارد ریال بوده که عمده ان عملیاتی بوده 15292 میلیارد ریال ان عملیاتی است . البته قبول داریم سهم ارزان نیست ولی به هر حال گزارش خوبی داشته .
امروز اپال با شد و با خبرهای خوب سنگ آهن و خبر فولاد سبزوار به نظر اپال میتواند قابلیت های خوبی را داشته باشد
در بازار رنیک را زیر نظر بگیرید به نظر گزارش بدی نداشته و میتواند جالب باشد رمپنا و رنیک هر دو قابلیت های خوبی را دارند
امروز همکاران سیستم را خوب خریدند به نظر سهم جالبی است و با دید میان مدتی و بحث افزایش سرمایه میتواند یکی از خاص های بازار باشد
در بین سنگ اهنی ها امرو واحیا نیز بد معامله نشده ولی سهم نیاز دارد تا کمی این نقاط پر حجم بوده تا از قیمت های فعلی عبور کند
امرو به هر قیمتی شده ولساپا جمع و جور شد به نظر با صفی که سایپا دارد کم کم ولساپا نیز مورد توجه نوسان گیران بازار قرار میگیرد هر چند احتمالا خیلی 12ماهه جذابی ندهد
در بین داروی یها دلر را زیر نظر بگیرید سهم شرایط بدی را نداشت دلر هم در 12ماهه با سرمایه جدید به سود 3398 ریالی رسیده است و 3823 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است به نظر این قیمت ها برای سهم منطقی است و منفی فردا را می شود خرید
امروز بترانس را خوب خریدند به نظر بهتر است سهم زیر نظر باشد
در کنار بترانس تایرا دیگر سهمی است که تلفیقی 12ماهه اش برای بازار میتواند بسیار خوب و مهم باشد
در بین پالایشی ها شنیده می شود امروز جلسه خوبی بین انها و سازمان بوده و سعی میکنیم اخبار مثبت احتمالی را بازنشر دهیم ولی در کل دیروز بالاخره خبر شبندر رسید و مجوز افزایش سرمایه 368% شبندر از محل اندوخته انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد . به نظر خبرخوبی برای سهم باشد و میتواند در بهبود وضعیت ان موثر باشد هر چند امروز وا رفته بود . شبندر به نظر 3500 ریال سود را در 12ماهه داشته باشد و با این اخبار قیمت 25000 ریال میتواند تثبیت شود با دید میان مدت هم این قیمت و این نرخ برای سهم نرخ های خوبی است . در گروه شبریز و شپنا را هم زیر نظر بگیرید به خصوص شپنا که جریان پولی قوی را وارد کرده است
در کنار پالایشی ها نفتی ها هم خوب هستند . بارها در مورد شرانل و شسپا صحبت کردیم هر دو سهم خوب گروه روغن موتوری ها که با دید نوسان و حتی نگهداری میان مدت میتوانند جالب باشند حالا به نظ شرانل میتواند کمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد
در بین سرمایه گذاری ها شرایط بد نیست ونیکی را به خصوص خوب خریدند وسپه در بازار مورد توجه قرار گرفته چرا که رشد سود کچاد را داریم و این موضوع بر وسپه بسیار موثر است در سوی دیگر شاراک و غبشهر هم در وسپه موثر هستند و این خبرخوبی برای سهم است در کنار ان وتوکا با شایعه سود سازی قوی 1100 میلیارد تومانی در تاراز که به زودی منتشر می شود رشد قیمت خوبی گرفته است روزهای قبل از وخارزم و ومهان و وسکاب هم گفته بودیم به نظر ونیکی شستا هم در کنار صبا میتوانند به این لیست قابل بررسی اضافه شوند
[/ihc-hide-content]


