[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 20 اردیبهشت 1400
20 در 20 !
برای شاگرد تنبل کلاس که هر روز به زحمت نمره او به 10 میرسید امروز در 20 اردیبهشت این عملکرد خاص و خوب یک بیست حساب میشد و از همین رو 20 در 20 جالبی بود و شرایط خاصی را برای سهامداران رقم زد .
امروز بازار سرمایه یک روز بسیار خاص و مهم را را داشته شاید بعدها از آن به عنوان نقطه عطف بازار یاد کنند .اقبال حقیقی ها به بازار امروز بسیار جالب و مثبت بود و توانست جو مثبت خوبی را در نمادها به وجود آورد دلایل متعددی را میتوان برای این حرکت امروز در نظر گرفت ولی قبل از هر چیز یک نکته را بیان کنیم و آن هم اینکه بازار از این دست روزها طی مدت اخیر کم نداشته و اتفاقاً بسیاری از آنها روز دوشنبه رخ داده مهم ثبات و دوام این مسیر است که باید اتفاق بیفتد و احساس می کنیم فقط کمی فقط کمی این بار متفاوت است نکته دیگر در مورد دلایل این اقبال است که شاید دلایل متعددی را بتوان برای آن ذکر کرد اما وضعیت خوب بنیادی نمادها اصلاح قیمت صورت گرفته برگشت دلار شرایط خوب گزارش ها، بازارهای جهانی و البته تصمیمات اخیر اتفاقات مهمی بود که این زمینه را برای برگشت فراهم کرده است اما بسیاری معتقدند تصمیم دیروز تا حدودی در اقبال به بازار موثر بوده . لبته هنوز نمی توان با قطعیت گفت همین طور است یا خیر اما به نظر این رویداد میتواند آغازگر یک سلسله اقدامات برای بازار سرمایه باشد…
خبر دیروز یک شوک خوب برای بازار بود هر چند از شنبه اجرا می شود ولی بالاخره شاهد یک تغییر در بازار بودیم و تصمیمات اخیر تا حدودی برای همه روشن شده که دامنه نوسان از روز شنبه 5% و به شکل متقارن خواهد بودو مهمتر از آن حجم مبنا نیز کاهش خواهد یافت تقریباً همه اذعان داشتند که بازار به یک ناترازی در نمادها رسیده بود . طی روزهای گذشته بیش از ۴۵۰ نماد و حتی در برخی روزها 500 سهم قفل در صف فروش بودند ۱۵۰ سهم هم اصلاً معامله ای نداشتند . روزهای تلخ گذشته و همه این موارد باعث شد تا بسیاری به این نتیجه برسند که اگر قرار است بازار حمایت شود اول باید تکلیف این عدم تعادل روشن گردد با تصمیم اعلام دامنه نوسان ۵ درصد یک پیام فرستاده شده که قانونگذار قصد این را دارد که با سرعت بیشتری به سمت اصلاح نمادها حرکت کند و شرایط خاص تر باشد. حتی تغییر رویه امروز در برخی بازگشایی ها نظیر کلوند و وتوکا و … نیز یک اتفاق خوب بود که هر چند کمی دردبیشتری داشت ولی دیدیم که نتیجه ان مثبت بود . اما یک نکته بسیار مهم است و آن هم اینکه این مصوبه ۳ مکمل هم نیاز دارد و این مصوبه به تنهایی قادر نخواهد بود تغییرات بزرگی در بخش های معطل مانده بازار ایجاد کند و اگر این سه مکمل همراه آن نباشد ممکن است فضا دوباره به شکل دیگری پیش برود .
امروز در مورد این مکمل ها و اهمیت آن در بازار صحبت می کنیم که اولین آن پول است… تقریباً همه می دانیم صندوق توسعه بازار با فروش اوراق تبعی خود را به نقدینگی وصل کرده که نزدیک به 5هزار میلیارد تومان می شود حدود چهار هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به بازار از سوی بانک مرکزی برای صندوق تثبیت واریز میشود یعنی ماطی هفتههای آتی ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست خواهیم داشت که طبق برخی گفته ها و شنیده ها ۵ هزار میلیارد تومان در حال حاضر در دسترس است از سوی دیگر هلدینگ ها و شرکت ها نیز کم کم بحث دریافت اعتبار از بانک مرکزی و خرید و انتشار اوراق را قطعی تر میکند و این جریان پول نیز کنار بازار خواهد بود . اما بسیار مهم است که جریان پول این بار باید بتوانند در کنار تغییر این ابزارها کمی به بهبود فضا و متعادل شدن برخی نمادها منجر شود. اگر روزهای قبل را به خاطر داشته باشید سطح بندی نمادها از همین بابت بود بود که صندوق های تثبیت و توسعه باید تمام سعی خود را بکند که در گام اول سهم های قوی و بنیادی و سطوح یک و دو بازار به سمت تعادل بروند و بعد فکری به حال سطح سوم شود . از همین رو معتقدیم جریان پول مکمل این قانون بوده و بدون پول تقریباً این قانون فقط ابزار ریزش بیشتر خواهد شد . امروز به وضوح حضور پول در برخی نماد های سطح 1 را شاهد بودیم که شپنا و سایپا و برخی دیگر مهم ترین انها بودند .
دومین عامل زمان است به نظر این موضوع گذر زمان به بازار سرمایه کمک خواهد کرد که با کمک این ابزار ها بازار بتواند سریعتر به مرز تعادل و پیدا کردن نقاط ارزندگی خود برسد زمان عامل بسیار مهمی است گذر زمان باعث می شود مذاکرات هسته ای روشن تر گردد جریان نرخ ارز شفافتر شود تحولات سیاسی انتخابات مشخص ترگردد بازارهای جهانی به ثبات بهتری برسند و از همه مهمتر از دید ما گزارشات و اطلاعات مالی که به بازار خواهد آمد میتواند نقش کفسازی مهمی در برخی صحنه ها داشته باشد از همین روست که معتقدیم مکمل مهمی که خیلی در اختیار ما هم نیست ولی کمک خواهد کرد این جریان گذر زمان است … گذر زمان درد بی درمان و بسیاری از دردهای بازار را درمان خواهد کرد!!
و اما مکمل سوم به ما می گوید که یک ابزار دیگر باید در کنار دو ابزار دامنه نوسان و حجم مبنا قرار گیرد تا فضای بازار روشن تر گردد ببینید ما با حجمی از نمادها مواجه ایم که بنا به هر دلیلی سرمایه گذار تمایلی به خرید در این قیمت ندارد و قفل در صف فروش است یا باید ناگهان اصلاح کند نظیر انچه در کلوند و وتوکا و حتی سخاش دیدیم و یا احتمالاً نرم نرم باید متعادل شود . در بسیاری از انها قوانین جدید چاره کار نخواهد شد از همین رو باید از ابزاری به نام گره استفاده کرد در گره میتوان کمی قوانین را خاص تر کرد تا تعداد نمادهای بیشتری به این مرز برسند و سریعتر به مرز تعادل بازگردند .
بازار این قابلیت را دارد که در بیش از ۲۵۰ سهم همین امروز به گره معاملاتی برود بسیار مهم است که در روز گره حجم مبنا یک باشد تا به نوعی قیمت سهم به سمت اصلاح و تعادل بهتری حرکت کند.میدانیم که دردناک خواهد بود ولی توجه کنید این اتفاقی است که ناگزیر رخ میدهد فقط در این حالت فرسایشی و در ان حالت یکباره است . قطعا افت و اصلاح یکباره هزینه کمتری برای حامیان فعلی بازار دارد ولی از ان سو ریسک ها و دردهای خاص خود را دارد . شاید استفاده از همین ابزار گره جذاب تر باشد .
بازار با این سه عامل و البته قوانینی که تصویب شده می تواند آرام آرام در مسیر تعادل گام بردارد و صد البته روشن شدن برخی ابهامات بازار نیز به او کمک بسیار زیادی خواهد کرد
و حرف آخر میدانیم برای برخی نمادها این اصلاح دردناک خواهد بود اما قبول کنید عزیزان که همین حالا بسیاری از سهم های قوی و بزرگ بازار در مدت کوتاه اخیر اصلاح ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشتند پس به نظر این موضوع خیلی اتفاق عجیبی نیست و در واقع باید همراه بود تا بازار به تعادل برسد و بتواند شرایط خوب و نرمال قبل را پیدا کند . نمیدانیم شاید زیادی امیدواریم ولی به نظر این بار میتوان بیشتر امیدوار بود و انصافاً قیمتها نیز جایی است که شرایط را برای برگشت منطقی تر نشان می دهد .امیدواریم این اتفاقات و تغییرات روز به روز در مسیر بهبود بازار گام بردارد .
امروز می خواستیم در مورد صحبت های دیشب همتی حرف بزنیم اما به نظر به زمان دیگری موکول کنیم ولی این روزها تحولات سیاسی و اقتصادی شکل خاص تری به خود گرفته است .
امروز بازار شاید خیلی خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت بهتر شد نقطه عطف بازار امروز هم جمع شدن صف سایپا و شپنا بود که شوک مثبت خوبی را به بازار وارد کرد البته رشد دلاردر بازار هم دل سهامداران را قرص تر کرده بود در هر صوت قطعا با یک گل بهار نمی شود ولی این گل اگر قشنگ و زیبا و خوش بو باشد میتواند تحولات خوبی را برای کل فضای بازار رقم بزند .
رونق سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق سهام این گروه و بهبهود وضعیت بودیم حمایت ها افزایش یافته و اگر تداوم داشته باشد کم کم وضعیت این گروه سبب جبران بخشی از افت قیمتی خواهد شد
شستا حمایت شده و در مسیر رو به رشد قرار گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی خواهد داشت این سهم به نظر می رسد تا قیمت های 1100 و در صورت مثبت ماندن جو بازار تا قیمت های 1200 تومان صعود نماید نکته مهم در این سهم بسته شدن کف قیمتی 1000 تومانی است سهم به زودی با اعلام سود خوب خود میتواند شرایط بهتری را رقم بزند .
غدیر هم می رود مجددا قیمت های 1000 تومان را بازپس گیرد سهمی که با وضعیت خوبی همراه و شایعات سود سازی بالایی دارد این سهم می تواند حتی تا قیمت های 1200 تومان به شرط شکست قیمت های 1050 تومان صعود داشته باشد این سهم نیز با سود اوری زیر مجموعه ها و چند عرضه اولیه به زودی اخبار خوبی را منتشر خواهد کرد .
تاپیکو هم به سمت قیمت های 1000 تومان باز می گردد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دلیل مالکیت در پالایش ستاره خلیج فارس اوضاع بسیار خوبی دارد این سهم هم سود سازی و هم ان ای وی و هم جای تجدید ارزیابی خوبی خواهد داشت
در این گروه ومهان و ونیکی و برخی دیگر مورد توجه هستند ونیکی انصافا به قیمت های خوبی رسیده است NAV هر سهم ونیکی 18,343 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 43 درصد می باشد. به نظر قیمت های خوبی را در شرایط فعلی دارد
صبا هم میتواند جالب باشد و البته در بین شرکت های خاص وسکاب هم قیمت خوبی گرفته است .
حساب بانک ها باز شد
در بانک ها شاهد وضعیت خوبی بودیم بانک هایی که می توانند با رشد قیمتی و صعود خوبی هم از بابت رشد سود عملیاتی و هم رشد سود سرمایه گذاری ها و هم تسعیر ارز همراه شوند
بانک تجارت موقعیت خود را در سطوح بالای 240 تومان حفظ نمود سهمی که شایعات سود سازی خوبی داشته و با سرمایه گذاری های قوی که کرده است می تواند صعود خوبی داشته باشد این سهم هدف قیمتی 260 الی 280 تومانی در صورت صعود دارد
بانک اقتصاد نوین به حمایت قوی خود واکنش نشان داده و مجددا در مسیر برگشت قرار گرفت این سهم حمایت 420 تومانی و مقاومت 460 تومانی دارد سهمی که فعلا در این سطوح در نوسان بوده وتا خبر مثبت و قوی بتواند مقاومت سهم را در هم بشکند این سهم تراز خوبی را ثبت کرده و به نظر 12 ماهه خوبی می دهد ونوین اعلام کرد 262 میلیون یورو تراز ارزی مثبت دارد
با لحاظ وضعيت باز ارزي مثبت اين بانك معادل ۲۶۲ ميليون يورو در پايان اسفند ماه سال ۱۳۹۹، اعمال نرخ هاي جديد تسعير براي اين بانك اثر درآمدي خواهد داشت
بانک سامان فروشنده کمی دارد خریداران قوی تر شده و این امر نشان می دهد کم کم زمان برگشت روند این سهم فرا رسیده است سامانی که تا قیمت های 920 تومان در گام اول و قیمت های 1000 تومان تا گام دوم جای رشد و صعود داشته و اصلاح بسیار خوبی کرده است
در این گروه وخاور با دید میان مدت بد نیست ولی شرایط خاص خود را دارد سهم افایش سرمایه داشته و یکی از فروشنده ها اگر کمی ارام تر رفتار کند سهم فضای بهتری خواهد دید .
معدنی های یک دست سبز
در معدنی ها شاهد صعود و روند مثبت سهام این گروه بودیم به طوری که اغلب معدنی ها با روند صعودی همراه شده و به دور اصلی خود بازگشتند
رشد قیمت های جهانی مس محرک خوبی برای ملی مس است سهمی که تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان جای صعود دارد سهعمی که امسال سود بالایی خواهد داشت 4 تا5 طرح توسعه را افتتاح خواهد کرد و وضعیت خوبی دارد سهم می تواند امسال به سود 220 تومانی برسد
کالسیمین هم عرضه ها را جذب و با رشد قیمتی همراه شد سهمی که موجودی شمش بالایی داشته و تنها تحریم ها مانع صادراتش می شود قیمت های جهانی روی رشد بالایی داشته و 40 درصدی رشد کرده است به نظر می رسد کالسیمین تا قیمت های 1500 تومان حداقل صعود نماید
چادرملو هم با روند صعودی همراه شد سهمی که تا قیمت های 2200 تومان رشد و سپس در صورت شکسته شدن این قیمت ها به سمت هدف 2500 تومانی می رود گزارشات عالی سه ماهه اخر سال 99 و شروع طوفانی در سال 1400 سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
در کگل یک گزارش جذاب سهم را احتمالا بالا بکشد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر از زیر مجموعه های کگل در 12ماهه به سود 50657 میلیارد ریالی رسیده است سال قبل زیر هزار میلیارد تومان بود
پتروشیمی های خاص
در پتروشیمی ها برخی نمادها وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و همین وضعیت خوب بنیادی سبب شده تا سهام این گروه واکنش بهتری به بازار مثبت داشته باشند
شیران برگشت خوبی زد سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته است از نظر تکنیکالی موج اصلاحی سهم تکمیل و سهم در موقعیت برگشت خوبی قرار دارد پی بر ای سهم نیز اصلاح شده است به نظر می رسد قیمت های 2200 الی 2500 تومان رنج قیمتی برگشتی در سهم باشد
در نماد اریاساسول سهم با رشد قیمتی همراه و به سمت تارگت بنیادی 10 هزار تومانیش در حرکت است سهمی که امسال با جهش سود همراه و سود سال 99 هم رشد بالایی داشت سهمی که طرح توسعه بسیار خوبی داشته و احتمالا افزایش سرمایه جذابی هم رونمایی کند به نظر این سهم متوقف می شود و بعد از مجمع نیز شرایط خوبی خواهد داشت و برای پارس و پارسان و فارس اتفاق مثبتی است .
کرمانشاه کف قیمتی 3200 تومانی را خوب بسته است سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود با سود بالایی همراه خواهد شد این سهم پتروشیمی توان صعود خوبی داشته و تا قیمت های 3500 الی 3600 تومان می تواند رشد داشته باشد بازار در این سهم در انتظار مشخص توان سود سازی کرمانشاه در گزارش 12 ماهه می باشد
شکبیر هم با این شرایط گزارش خوبی داشته و به نظر پی به ای نرمالی دارد . شکبیر در 12ماهه به سود 10945 ریالی رسیده است سهمی که 9 ماهه 7658 ریال ، 6ماهه 2645 ریال و در 3 ماهه 725 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود .
فولادی ها احیا شدند
در فولادی ها شاهد معاملات مثبت و رو به بالا بودیم فولادی هایی که در بورس های جهانی در حال جهش فروش بوده و نرخ بیلت و اسلب به قیمت های بالایی رسیده اند
کاوه که به کف قیمتی 1900 تومانی رسیده بود با برگشت روند همراه و به سطوح قیمتی 2000 تومانی نزدیک می شود سهم هدف 2200 تومانی داشته و همانطور که بارها توصیه داشتیم سهم فرصت نوسانگیری بسیار خوبی می دهد
فولاد هرمزگان کف قیمتی 1420 تومانی را خوب بسته است سهمی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 1600 تومان بالا برود خبرهای خوبی از صورت های مالی 12 ماهه به گوش رسیده و شروع سال 1400 هم با این نرخ های صادراتی خوب بوده است
فولاد هم برگشت خوبی زد سهمی که سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد بتواند با رشد قیمتی خود را به سطوح 1400 تومان به شرط شکسته شدن مقاومت 1250 تومانی همراه شود این سهم اوضاع بسیاار خوبی داشته و هم از نظر سود سازی هم اصلاح قیمتی در موقعیت خوبی قرار دارد
چهارگوشه بازار
ایران خودرو وضعیت خوبی پیدا کرد حمایت از سهم جانانه بوده و سهم بتواند در قیمت های بالای 200 تومان تثبیت شود اوضاع معاملاتی خوبی پیدا خواهد کرد اگر چه از نظر عملیاتی وضع شرکت خوب نبوده و افزایش نرخ زیر 10 درصد دردی از سهم دوا نخواهد کرد در این گروه چشم بازار به خساپاست به نظر او هم باید 3 الی 4 روز بتواند در این نرخ ها دوام بیاورد . در این گروه کم کم بازار سراغ قطعه سازی ها هم می رود ولی خزامیا را هم باید زیر نظر گرفت حتی خود خبهمن نیز در این قیمت ها جالب است .
در پالایشی ها شبندر هم ترمز افت خود را کشید سهمی که اوضاع خوبی داشته و می تواند با رشد قیمتی خوبی همراه شود این سهم اصلاح بالایی داشته و هم طرح توسعه افتتاح کرده و هم تعدیل مثبت داشته و هم افزایش سرمایه بالای 500 درصدی از تجدید ارزیابی شبندر از همه نظر مناسب می باشد. البته 500 قطعی نیست ولی میتواند اعداد کمتر مطرح شود در شبریز هم به زودی خبر سود و تجدید سهم جدی می شود
در این گروه شسپا و شرانل را زیر نظر داشته باشید .
پترول در قیمت های محدوده 800 تومان متعادل شد سهم روزگاری در قیمت های 2000 تومان معامله می شود این سهم که پتانسیل های خوبی داشته و امروز دو طرح توسعه را در شرکت های زیر مجموعه خود تصویب کرد به سمت قیمت های 900 الی 1000 تومانی بازمی گردد در این سهم مجوز های جدیدی احذ شده و به نظر اتفاقات خوبی را دارد .
امروز کلوند هم با منفی که زد بعد خوب متعادل شد ولی به نظر نوسان زیادی دارد در کلوند سهم از نظر بنیادی هم بد نیست و اصلاح خوبی شده است و قیمت این روزها غیر منطقی نیست .
رمپنا را هم امروز خوب خریدند سهم جز شرکت های جالب بازار میتواند باشد و احتمالا دیتای خوبی منتظر خواهد کرد در کنار او خصدرا را نیز خوب خریدند و به نظر بازی خوبی را داشته باشد
در بین بیمه ها البرز انصافا گزارش خوبی زد البرز در 12ماهه به سود 1167 ریالی رسیده است سهم 16835 میلیارد ریال سود خالص دارد و 12721 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری ها به نظر گزارش خوبی را دارد
حسینا هم امروز شرایط خوبی را دارد سهم افزایش از تجدید را دارد 227 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها دارد کم کم در این گروه حکشتی هم به فکر تعادل و بهبود خواهد بود
وخارزم در بین شرکت ها شرایط خوبی را داشت و به نظر کم کم متعادل شده است و حجم خوبی را خواهد داشت
در گروه سیمان معتقدیم سفارس و سخوز شرایط خوبی را دارند و میتوانند مورد توجه باشند به خصوص روی سخوز که گزارش خوبی هم داشت در 12ماهه به سود 2589 ریالی رسیده است و این اتفاق خوب برای سال 1400 هم رخ میدهد
امروز حفاری را کمی بهتر خریدند به نظر این سهم را کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر داشته باشید قیمت های خوبی را دارد
امروز زیاد حرف دیم ولی در هر صورت به عنوان اخرین سهم بترانس را زیر نظر داشته باشید میتواند یکی از گزینه های نوسان گیری های خاص بازار باشد البته 3 ماهه چهارم خوبی هم داشت
به امید تداوم روند فعلی و خوب امروز برای روزهای آتی
[/ihc-hide-content]


