[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
مقطع حساس کنونی …
به نیمه اردیبهشت رسیدیم . نیمه بهار و چه بهاری !! دل انگیززز!!! برای یک روز ان بود !!!
امیدواریم حداقل امسال این ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست رخ ندهد چرا که احتمالا دیگر با این روند به پاییز نمیرسیم ! بازار در مقطع حساس کنونی به یک تغییر بزرگ نیاز دارد تا بتواند در اولین گام خود از این شرایط عبور کند . امروز در مقدمه گزارش بازار به این موضوع میپردازیم ولی قبل از ان از بازار امروز بگوییم که امروز در اخر هفتهای که تعطیلی در دو طرف آن قرار داشت بازار شرایط نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشت در مورد شرایط نسبتا خوب صحبت می کنیم چرا که معتقدیم دو اتفاق در بازار امروز رخ داده بود اتفاق اول این بود که بازار با افزایش حجم و تعادل در برخی سهم ها پیشرفت نسبی را داشت و اتفاق دوم افزایش حجم خرید حقیقی ها و مشارکت انها در بازار بود که این موضوع یک نقطه امیدواری برای بازار شده بود الته نکته دیگر این بود که بازار بعد از شنیدن اخبار مختلف سران قوا و بازارجهانی باید یک واکنش اولیه را نشان میداد که این واکنش اولیه منجر به همین مشارکت بیشتر افراد در بازار شد به نظر می رسد عیار این مشارکت در روزهای آتی خود را بیشتر نشان خواهد داد اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که باید این بار متفاوت بودن تصمیمات را روی تابلو مشاهده کنیم و در واقع متوجه شوند که این بار تصمیمات و بسته 3+7 در بازار اثرات بهتری گذاشته است.
در سوی دیگر گاهی اوقات در مورد اثرگذاری روانی صحبت میکنیم و زمان دیگر در مورد کارایی و اثرگذاری عملی… بازار مدتهاست حرف می شنود اما در عمل یا ضعیف است یا حرف زده شده را نمی بیند برای همین است که شوک درمانی ها از راه خبر به یک روز ختم شده و خیلی دوام آنچنانی ندارد روزهای قبل در مورد تحولات و تغییرات برای کمک به بازار صحبت شد و به نظر این اتفاق باید به جد پیگیری شود که شرایط بازار هم در این بسته جدید دیده شود . باید پذیرفت این بار مثل قبل نیست پول پاشی بی حساب و کتاب در زمانی که این تیر های آخر و خشاب های آخر قرار است فایده ندارد و باید با دقت و بسیار هدفمند کار صورت گیرد . برای همین بود که دلسوزان و فعالان بازار بارها تاکید کردند که همزمان با این بسته پولی احتمالی باید شاهده بسته هایی برای تغییر برخی قوانین معاملاتی بازار باشیم که مهمترین آنها حول 3 محور دامنه نوسان ، حجم مبنا و گره می چرخد که این تغییرات را به همراه جریان پول حداقل بتواند تقارن معاملاتی برخی سهم ها را بیشتر کرده و از حجم تعداد صف های فروش بکاهد و به نوعی تعادل در بازار را افزایش دهد
روی دو موضوع توافق جدی وجود دارد و اکثر افراد به این معتقدند که دامنه نوسان مثبت و منفی 3 یا نهایت 4 (تاکید میکنیم نهایت 4 ولی بهتر است 3 باشد ) در شرایط فعلی رویدادی است که بیشتر کمک خواهد کرد به طوری که اعلام شود دامنه نوسان مثبت و منفی 3 یا 4 و هر فصل 1% یا هر ماه نیم درصد به آن اضافه خواهد شد در سوی دیگر باید روی حجم مبنا نیز کار شود که حجم مبنای سهم ها به سال ۹۸ و یا کمتر بازگردد قانونگذار در مقاطع قبل به واسطه اتفاقات خاص در بازار حجم مبنا را بالا برد و فعلا این شرایط ما آن شرایط قبل نیست و برگشت به روزهای عادی یکی از بهترین کارها خواهد بود که می تواند در روان شدن معاملات نیز موثر باشد .
نکته آخر که شاید اختلاف بسیاری از سهامداران باشد بحث گره است . باید قبول کرد بیش از 250 تا 300 نماد بازار قفل و به نوعی معاملات انها گره خورده است ! و این سیاست یکی از مواردی است که میتواند به متعادل شدن بسیاری از سهم ها منجر شود اما به هر حال اجرای آن ممکن است افت برخی سهم ها را رقم بزند عزیزان سهامدار این موضوع نیز توجه داشته باشند دیر یا زود قیمت به نقطهای که وضعیت بنیادی سهم ایجاب می کند خواهد رسید اجرای قانون گره می تواند گره فعلی که در بسیاری از نمادها ایجاد شده را منطقی تر و سریع تر باز کند منتها عزیزان در سازمان هم باید به یک نکته توجه کنند هر طور شده در بسیاری از این سهم ها باید سهامداران عمده نیز ورود کنند و به تعادل کمک نمایند هیچ کس نمی گوید دارایی باد شده را حفظ کنیم خیر هدف این است که هرچه سریع تر به متعادل شدن موضوع کمک کرد . البته برخی ازاین ابزارها باید با هم اجرا شود مثلا دامنه نوسان و حجم مبنا لزوما باید با هم باشد و البته تزریق پول هدفمند هم کنار ان …
و موضوع آخر که این بار صحبت میشود بحث اتفاقاتی است که پیرامون بازار رخ می دهد به هر حال در یکی از پر ابهام ترین مقاطع تاریخی بازار قرار داریم البته معتقد ایم هرچه به پایان خرداد نزدیکتر شویم شرایط روشن تر خواهد شد نمی خواهیم دقیق بگویم ولی به نظر تا پایان خرداد تکلیف چند موضوع روشن شده که ابهامات بازار را نیز برطرف می کند مذاکرات وین و برجام ، سمت سوی نرخ دلار ، انتخابات ریاست جمهوری و شرایط بنیادی شرکتها که به نظر هر چهار موضوع نکات مهمی در دل خود دارد که با برطرف شدن آن بخشی از تقاضا را به بازار باز می گرداند.
اکنون واضح و روشن است است که سیاست گذار 2 راه بیشتر ندارد یا دست روی دست بگذارد شرایط سپری شود و زمان بگذرد و یا نه آرامآرام به اصلاح برخی ابزارها بپردازد و به متعادل شدن بازار کمک کند به نظر در حال حاضر ترکیبی از گذر زمان و اصلاحات در این ابزارها میتوانند در جهت بهبودی بازار موثر باشد و صد البته تکمیل کننده این دو جریان پولی است که باید هدفمند به دل بازار زده شود و به اهداف بازار کمک نماید
امروز می خواستیم از برجام و دلار و تحولات آن صحبت کنیم که فکر می کنیم فعلاً پرداختن به تحولات درون بازار مهمتر است. طی روزهای آتی اثرات بسته اخیر سران قوا نیز شفاف تر خواهد شد که حداقل بازار میداند چه اتفاقاتی را پیش رو دارد البته معتقدیم این بار کمی متفاوت خواهد بود و اثرات ان قوی تر در چشم بازار روشن می شود .
بانک ها میل به سبزی
در بانک ها شاهد حمایت های خوبی بودیم امروز بانک ها در روند صعودی و با معاملات سبزی همراه شدند .
در بین بانکی ها ونوین پاسارگاد و چند بانک دیگر بهتر ظاهر شدند حتی امروز وپاسار را با حمایت ها تا 12% رشد هم بردند ولی باقی انگار خیلی خاص نبودند . در ونوین با لحاظ وضعيت باز ارزي مثبت اين بانك معادل ۲۶۲ ميليون يورو در پايان اسفند ماه سال ۱۳۹۹، اعمال نرخ هاي جديد تسعير براي اين بانك اثر درآمدي خواهد داشت
در پاسارگاد نیز اعلام شده است با توجه به وضعیت مثبت باز ارزی بانک حدود ششصد و شصت میلیون دلار در تاریخ 1399/12/30 و همچنین با اعمال نرخ های قید شده در بخشنامه فوق الذکر و لحاظ هزینه مطالبات مشکوک الوصول و مالیات متعلقه، قطعاً بانک با افزایش درآمد مواجه خواهد گردید.بانک پاسارگاد هدف قیمتی 1600 تومانی را هم تاچ و به سمت قیمت های 1800 الی 2000 تومان روانه می شود سود تسعیر ارزش و جهش سود سرمایه گذاری ها و رشد سود عملیاتی هر سه سبب می شوند تا در گزارش 12 ماهه سود خوبی را از وپاسار شاهد باشیم سهمی که حمایتش در بازار مثال زدنی شده است
در وپارس هم شرایط مثبت است و اعلام کرده تراز مثبت دارد به نظر این سهم ها را باید زیر نظر داشت
با تمام این داستان ها و اتفاقات بازهم معتقدیم ارزش بازار و شرایط وبملت نشان میدهد بهترین بانک در این حوزه است و خرید در این قیمت ها میتواند جالب باشدپس از او وتجارت و ونوین میتوانند جالب تر باشند . پاسارگاد دراین اصلاح خیلی کم نشد و همین حمایت ها عاملی برای جذابیت سهم شده ولی او را باید کنار بقیه گذاشت به نظر بقیه ارزان تر هستند . بانک ملت دارد به هدف خود می رسد قیمت های 520 تومان سطوح مقاومتی و هدف سهم می باشد اگر این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 560 تومان صعود خواهد کرد این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و سود بالای 200 تومانی فقط از طریق تسعیر ارزش شناسایی خواهد کرد
بانک صادرات چندان تسعیر ارز بر سهم تاثیری نداشته و حتی کمی تراز ارزی منفی دارد سهم فعلا در قیمت های 220 تومان تا ایجاد پتانسیلی در نوسان است صادراتی که بحث سرمایه گذاری های ارزشمند و شناسایی سود این سرمایه گذاری ها را دارد
در وتجارت گویا سود خوبی از زیر مجموعه ها کسب خواهد کرد و میتواند اتفاق خوبی برای بازار باشد .
رکورد شکنی فلزات
در بازارهای جهانی شاهد رکورد زدن قیمت فلزات به خصوص مس و روی هستیم امروز این خبرهای مثبت بر این گروه اثرات خوبی گذاشت.
در ملی مس سهم تا صف خرید هم پیشروی کرد سهمی که فعلا قیمت های 1250 تومان را به عنوان سقف و مقاومت قویو قیمت های 1100 تومان را به عنوان کف قیمتی خود دارد فملی اوضاع و احوالش بسیار خوب بوده و با مس 10 هزار دلاری امسال کولاک خواهد کرد
تلاش های زیادی می شود حجم های میلیونی زده می شود تا صف فروش کالسیمین جمع اوری شود سهمی که دارای های بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد امسال اگر تحریم ها رفع شود با فروش این حجم موجودی شمش تحولات خوب را تجربه نماید در گروه روی به نظر اوضاع خاص پیش می رود شنیده می شود فاسمین تا امروز 7 هزار تن صادر کرده و اگر درست باشد بیش از 400 میلیارد تومان فروش داشته است با دید میان مدت و شرایط میان مدتی اگر خبر درست باشد فاسمین یکی از بهترین گزینه هاست در سوی دیگر کیمیا هم جالب عمل کرده و او هم بد نیست .کیمیا در فروردین با فروش 301 میلیارد ریالی مواجه بوده است مدت مشابه قبل این عدد 81 میلیارد ریال بوده است به نظر کیمیا را بهتر است زیر نظر بگیرید ولی فاسمین با این اصلاح گزینه قوی تری است .
چادرملو کف سازی عالی در قیمت های 2000 تومان دارد عرضه 50 هزار تن از محصولاتش در بورس کالا اگر حجم بالایی به خود بگیرد می توان سبب ثبت قیمت های فروش بهتری شده و همین امر پتانسیل های تعدیل مثبت سهم در سال جاری را افزایش می دهد سهم توانایی برگشت در گام اول به قیمت های 2200 تومان را دارد
تعادل در پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها هم نرخ های جهانی این شرکت ها سبب شده تا افت نسبی قیمت دلار پوشش داده شود اینده صعودی قیمت های جهانی نفت هم به رشد بیشتر قیمت محصولات این شرکت ها کمک می کند . البته این را هم بگوییم نرخ ارز هم این گروه را ازار میدهد ولی اگر قرار بر برجام باشد به نظر در نهایت شرایط به سود این گروه می شود .
در مورد این گروه شغدیر به زودی 12ماهه میدهد به نظر یکی از سهم های خوب و مورد نظر نوسانی های بازار است شگویا هم همینطور
اما در بین بنیادی ها آریا شاراک پارس جم گزینه های قوی هستند .در نماد پتروشیمی اریاساسول سهم به تعاددل خوبی رسید سهمی که حداقل 30 تا 40 درصدی بر سود امسالش افزوده خواهد شد جای افتی نخواهد داشت این سهم در صورت برگشت قیمت های 9200 تومان را هدف گذاری کرده است
نوری هم شرایط خوب و جالبی را دارد و سهم خوبی است نوری بهمن و اسفند عالی را داشته و بهمن 45878 میلیارد ریال و اسفند52527 میلیارد ریال فروش زد . فروردین هم با فروش خوب 43612 میلیارد ریالی مواجه شده است و فروش خوبی ثبت کرده
کمی پر ریسک ترها شکبیر و شصفها هستند که انها نیز از نظر بنیادی گزارش هاو خبرهای خوبی را دارد .واقعا شکبیر گزارش خوبی زده است شکبیر در فروردین با فروش 18961 میلیارد ریالی مواجه شده است این عدد بالاترین عدد فروش طی ماه های قبل بوده سهمی که در فروردین سال قبل عدد فروشش 5480 میلیارد ریال بود
با این گزارش ها انصافا یک بار دیگر میتوان اذعان داشت که شستا و فارس گزینه های بسیار خاص و کم ریسک بازار هستند . هر دو سهم را کمی بیشتر و دقیق تر باید زیر نظر گرفت انصافا پارسان 3500 ریال و فارس بیش از 1800 ریال سود را دارد لی بازار بی تفاوت است .
در جم پیلن سرعت و قدرت رشد سهم بیشتر بوده وس هم نوسانات بهتری دارد این سهم پتروشیمی وضعیت بسیار خوبی را دنبال و به نظر می رسد به قیمت های 9000 تومانی برسد ارزش ذاتی سهم سطوح 10 الی 11 هزار تومان بوده و طبق تحلیل ها سهم جای سود سازی بالایی را امسال به دلیل جهش سنگیین نرخ محصولش دارد
شپدیس فعلا روندش نوسانی بوده و کف قیمتی کانال 9000 تومان را حفظ کرده است سهمی که گزارشات بسیار خوبی هم از عملکرد 6 ماهه هم تولید و فروش فروردین ماه داشته و نشان می دهد می توان به سود 1800 تومانی در سهم خوشبین بود این سهم نیز 10 تا 20 درصدی با ارزش ذاتیش فاصله دارد
خودرویی ها در سراشیبی اما …
خودروی یها هر چه حمایت می شوند باز فشار فروش بالایی دارند انگاری عرضه در این گروه تمامی ندارد افزایش نرخ اندک هم در این بین امید ها را برای احیا یک رشد قوی کمی چالشی کرد ولی در هر صورت هنوز امید به حمایت ها در این گروه زنده است .
ایران خودرو که به قیمت های کمتر از 200 تومان سقوط کرد علی رغم حمایت های سنگین باز هم فشار فروش را تجربه می کرد اگر سهم نتواند به قیمت های بالای 200 تومان بازگردد تا قیمت های 180 تومان هم اصلاحش ادامه خواهد داشت
در خبهمن حمایت ها بهتر است سهم کف قیمتی 140 تومانی را بسته و با توجه به وضعیت بنیادی عالی و رشد سود شرکت های زیر مجموعه ها امیدوار است تحت تاثیر همین پتانسیل بتواند با نوسانات ارام مثبت به قیمت های 160 تومان برسد تا اینجا حمایت ها از خبهمن مناسب بوده است
سایپا هم حال و روز خوشی ندارد فشار فروش در این سهم سنگینتر به نظر رسیده و قیمت های 180 تومان در پیش روی این سهم می باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت قیمت های 180 تومان می تواند پایان اصلاح در سهم باشد سهمی که روزگاری با حمایت بازارگردان نوسانات خوبی می داد
سیمانی ها در خواب
در سیمانی هایی که افزایش نرخ اخیر می تواند صورت های مالی 1400 این شرکت ها را با تغییرات شگرف همراه سازد شاهد فشار عرضه ها و فروش سنگینی هستیم
سفارس با افت قیمتی ادامه دار در حال نزدیک شدن به قیمت های 1400 تومان است افت سهام شرکت های زیر مجموعه سبب شده تا ان ای وی سهم کاهشی و علی رغم توان تعدیل مثبت سنگین با افت قیمتی همراه شود
فشار فروش در سخوز در حال کاسته شدن بوده و سهم در حتال متعادل شدن می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 400 الی 500 تومانی دارد با چنین توان سود سازی سهم هدف قیمتی حداقل 2500 تومانی دارد سخوزی که تعدیل مثبت خوبی در دلش نهفته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
در نماد ساراب اوضاع فرق دارد ساراب به دلیل رشد قیمت سهام سدشت همچنان با رشد ارزش روزانه همراه می شود به طوری که روزی حدود 100 میلیارد تومان بر ارزش بازار ساراب افزوده می شود سارابی که قیمت های 2200 تومان را به عنوان سدی قوی در پیش روی خود دارد
ساوه هم امروز گزارش داد و شرایطش بد نبود ساوه در 12ماهه به سود 5175 ریالی رسیده است که 3363 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است سهم کمی اصلاح کند شرایط خوبی را خواهد داشت و میتواند مورد توجه بازار باشد .
چهارگوشه بازار
شاید یکی یاز گروه هایی که بازر را بتواند هل دهد و احیا کند پالایشی ها هستند . در پالایشی ها 3 گانه نمودار ، حجم اخبار هر وقت کامل بوده رشد های خوبی کردند تا امروز نمودار و حجم خوب است ولی اخبار نمیرسد رشد قیمت نفت بد نبوده ولی بازار دنبال گزارش است به نظر یک گزارش خوب از پالایشی ها و شرایط خوب انها میتواند بازی را به طور کلی روی گروه پالایش تغییر دهد و چشم به این گروه باید در مورد گزارش ها داشت که شپنا و شبندر گزینه های اصلی در گروه هستند
فولاد هرمزگان که شایعات سود 280 تومان به بالا را برای سال جاری دنبال می کند می تواند با رشد قیمتی و برگشت روند همراه شود سهم حمایت معتبری در قیمت های 1420 تومانی داشته و در میان مدت صعود خوبی در پیش رو دارد در بین فولادی ها به نظر فخوز و فولاد شرایط ویژه ای دارند با توجه به گزارش ها و قیمت ها این دو سهم در قیمت های قوی و خوبی هستند به نظر کاوه و هرمز پشت سر اینها حرکت میکنند و البته از نظر ریسک شرایط فولادی و فخوز بهتر است . خبری چند روز قبل منتشر شد که کم ابی روی فولاد موثر است از 2 منبع اگاه از دل شرکت این موضوع قویا تکذیب شد و حتی پیش بینی افزایش 10% را نسبت به سال 99 داشتند . به هر حال این دو در قیمت های فعلی جز کم ریسک ترین ها هستند .
سرمایه گذاری سایپا 1200 تومانی به 450 تومان رسیده و افول شدیدی را تجربه کرده است سهمی که هم املاک خوبی داشته و هم پرتفوی بورسی از سهام خودرویی به خصو سایپا دارد این سهم می تواند از همین قیمت ها به اصلاحش خاتمه داده و با برگشت قیمتی خوبی همراه شود
در بازار رمپنا را هم خوب خریدند به نظر سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید قیمت های خوبی رسیده و به زودی باید گزارش بدهد
کنور در سال 1400 به نظر میتواند شرایط خوبی را تجربه کند و فضای خوبی را داشته باشد کنور در فروردین با فروش 2449 میلیارد ریالی عدد خوبی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد نرخ کنسانتره خشک ۲۰,۹۸۲,۴۴۶ ریال لحاظ شده به نظر در این گروه ومعادن و احیا نیز ابلیت های خوبی را داشته باشند البته اپال هم انصافا خوب بازار گردانی می شود
در گروه نفتی ها شسپا انصافا شرایط خوبی را دارد شرانل را هم زیر نظر بگیرید
در بین سرمایه گذاری ها گزینه خوب کم نیست ومهان از اخبار جالبی از فروش اوراق حرف زده است که 2 هزار میلیارد تومان با نرخ 18% منتشر می شود از مورد وغدیر هم شرایط خوب است و امروز مثبت بود گفته می شود ب NAV هر سهم وغدیر 19255 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 49 درصد می باشد. در این گروه تاصیکو را در این نرخ ها و همچنین خود شستا و صبا را ارزنده می بینیم در شستا و تمام زیر مجموعه ها ابلاغ سیاست تقسیم سود حداکثری بوده و این رشد سود خوبی را برای شستا رقم می زند که بازار از ان غافل شده است
حجم گروه حملو نقل امروز در حسینا خوب بود در این گروه به نظر حسینا گزینه اصلی و اول بنیادی های بازار است و بعد حتاید و بعد حخزر قرار میگیرد در بین نوسان و حجم محور ها به نظر شرایط حکستی بیش از بقیه مورد توجه باشد حکشتی نموداری هم جذاب شده کم کم باید شاهد بهبود حجم و خبرها در این سهم باشیم احتمالا خبرهای خوبی تا اخر هفته به گوش خواهد رسید .
اخر هفته خوبی داشته باشید به نظر بازار به شدت به یک سری سلسله اخبار امیدوار کننده و جریان پول نیاز دارد که امیدواریم این روزها بیشتر به بازار برسد .
[/ihc-hide-content]


